wat te doen met een plaat zilver

Pagina: 1
Acties:

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Topicstarter
Ik ga dus een waterblokje bouwen naar het ontwerp van BasieP, en nou heb ik hier zo'n ubergare (schrik niet) Noisecontrol Silverado, met een plaat zilver eronder.

Nou dacht ik, als ik nou 'ns m'n toekomstige waterblokje niet zo lap dat ik m'n haar er in kan kammen en er die zilverplaat onderschroef, (met koelprut tussen het koper en zilver natuurlijk) zou dit dan m'n koelprestaties ten goede komen?

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Verwijderd

De plaat zilver zou als heatspreader dienen wat dus de koelprestatie ten goede komt (bij een AMD dan, bij een Intel zit de headspreader al standaard erop.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk niet dat het veel verschil maakt... denk zelfs dat de koelprestatie's achteruit gaan.. je warmte moet weer een extra overgang maken van materiaal naar materiaal kan volgensmij nooit goed zijn...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

apen-nootjes schreef op 02 februari 2003 @ 19:05:
Ik denk niet dat het veel verschil maakt... denk zelfs dat de koelprestatie's achteruit gaan.. je warmte moet weer een extra overgang maken van materiaal naar materiaal kan volgensmij nooit goed zijn...

Idd, het wordt alleen maar slechter.

Die plaat zilver kun je wel gebruiken als coldplate, maar dan wel met een pelt ertussen.

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 19:08:

[...]

Idd, het wordt alleen maar slechter.

Die plaat zilver kun je wel gebruiken als coldplate, maar dan wel met een pelt ertussen.
maar weet iemand dit zeker?

• tmotd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 07:24
99% zker, warmt gaat veel beter door koper heen dan door dat stukje tussen je koper en je zilver. Er blijft altijd wat ruimte tussen zitten wat warmte overdracht verslechterd. Kwa prestatie verschillen koper en zilver niet veel:

koper = 390 W per mK
zilver = 429 W per mK

Die 39 W extra verlies je makkelijk in dat kleine stukje, en aangezien je geen meter van dat spul heb...

Verwijderd

Kun je die zilverplaat niet als totale baseplate gebruiken (dus geen enkel stuk koper als base - enkel het koper als de waterbaantjes en deksel - het zilver als baseplate) ?

Afbeeldingslocatie: http://backupteam.gamepoint.net/smartie/block.jpg
Dit dus als bovenzijde, terwijl het zilver juist een baseplate vormt. Een omgekeerd waterblok dus...

Elke materiaal overgang is efficientie verlies (CPU->Zilver->Koper->Water->Radiator->) door mijn optie zou het zilver ook in direct kontakt staan met het water - wat dit scheikundig gaat doen (koper+zilver van WC + aluminium van radiator etc) durf ik niet te zeggen. Zilver was wel een stuk minder reactief - al is het wel heel wat jaren geleden dat ik scheikunde heb gehad...

De waarden in BiNaS zijn natuurlijk wel de waarden van zuiver koper en zuiver zilver - in constructies worden meestal legeringen gebruikt ivm stevigheid. Het kleine verschil zoals die in BiNaS staat zou wel eens een stuk lager kunnen zijn ivm legeringen/onzuiverheden.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 20:11 ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:49
zilver geleidt helemaal niet zoveel beter dan koper, koper geleidt bijna dubbel zo goed dan aliminium, maar zilver maar iets van 5% beter dan koper. grote kans dat dat teniet wordt gedaan door de extra overgang zilver -> pasta -> koper. Ik zou de moeite niet nemen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
owke, dan maak ik er een Radeon waterblokje van denk ik, tis ongeveer even groot

• tmotd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02 07:24
Staat stukje er boven hoeveel het echt schilt, 39 W per meterKelvin. Dus je kan beter het zilver niet gebruiken, zoals euss zei is ook geen optie. De overdracht van warmte tussen het koper is veel slechter dan gewoon alleen koper te gebruiken. Tussen het koper en het zilver gaat een sproom lopen met een voltage van een 0,5v. Lijkt weinig maar er is bijna geen weerstand, dus krijg je een leuk batterij effect >:).

Als radeon blokje zou je het kunnen gebruiken, heb je niet veel last van redox reactie, zit grote weerstand tussen, het water :).

[ Voor 15% gewijzigd door tmotd op 02-02-2003 20:29 ]

Verwijderd

casemodderpoel schreef op 02 February 2003 @ 19:26:
[...]

maar weet iemand dit zeker?

Jep zekerweten.

P5ycho schreef op 02 February 2003 @ 20:02:
zilver geleidt helemaal niet zoveel beter dan koper, koper geleidt bijna dubbel zo goed dan aliminium, maar zilver maar iets van 5% beter dan koper. grote kans dat dat teniet wordt gedaan door de extra overgang zilver -> pasta -> koper. Ik zou de moeite niet nemen.

Psies.. En juist daarom is het wel geschikt als coldplate i.c.m. met een peltier. Nog best cool ook, een zilveren coldplate.

@TS
Die plaat zilver gebruiken als "deksel" op een waterblok is ook niet handig. Het stuk waar de banen inzitten moet op de proc, niet de deksel. De reden hiervoor is al gegeven. Warmte overdracht tussen deksel en het blok zelf.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 20:47 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 20:44:

[...]

Jep zekerweten.

[...]

Psies.. En juist daarom is het wel geschikt als coldplate i.c.m. met een peltier. Nog best cool ook, een zilveren coldplate.

@TS
Die plaat zilver gebruiken als "deksel" op een waterblok is ook niet handig. Het stuk waar de banen inzitten moet op de proc, niet de deksel. De reden hiervoor is al gegeven. Warmte overdracht tussen deksel en het blok zelf.
yup het enige wat nut heeft is dus gewoon je hele blok van zilver, anders moet je de moeite er niet voor doen. Koper is dan gewoon goed genoeg

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Wel chique een zilveren waterblok >:)
Zal zeker goed werken!

Het lijkt mij ook dat al zou je die zilveren plaat als coldplate gebruiken onder je koperen blok dan zou je hem nog steeds moeten polijsten voor het beste effect ...

JayGTeam (213177)

Verwijderd

AaroN schreef op 02 February 2003 @ 21:22:
Wel chique een zilveren waterblok >:)
Zal zeker goed werken!

Het lijkt mij ook dat al zou je die zilveren plaat als coldplate gebruiken onder je koperen blok dan zou je hem nog steeds moeten polijsten voor het beste effect ...

Een coldplate moet je _altijd_ polijsten. Welk metaal dan ook. Je blok ook trouwens.

Offtopic:
Ik heb een beetje zitten spieken bij DaBit. Alleen al het isoleren van de bouten waar de coldplate mee vast zit gaf een coldplate temp van maar liefst 10 graden (!!) lager. 2 boutjes.. 8)7 De warmte gaat van het blok door de bouten naar de coldplate en erg snel dus ook blijkt achteraf,

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 February 2003 @ 22:09:

[...]

Een coldplate moet je _altijd_ polijsten. Welk metaal dan ook. Je blok ook trouwens.

Offtopic:
Ik heb een beetje zitten spieken bij DaBit. Alleen al het isoleren van de bouten waar de coldplate mee vast zit gaf een coldplate temp van maar liefst 10 graden (!!) lager. 2 boutjes.. 8)7 De warmte gaat van het blok door de bouten naar de coldplate en erg snel dus ook blijkt achteraf,
owke, dus dat plaatje zilver kan ik beter niet gebruiken... iemand nog een idee wat ik er dan wel mee kan

offtopic:
wie wil er een zilverplaat! :+

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

hier stond dubbelpost , sorry

[ Voor 81% gewijzigd door Blord op 04-02-2003 16:22 ]

Verwijderd

casemodderpoel schreef op 03 February 2003 @ 10:18:
[...]

owke, dus dat plaatje zilver kan ik beter niet gebruiken... iemand nog een idee wat ik er dan wel mee kan

offtopic:
wie wil er een zilverplaat! :+

Ik wil em wel.. mail me maar (zie sig).

Verwijderd

TV--mike mode: voor maar EUR 148,49 heeft u al een zilveren koelblok, ik zeg het je, das geen geld voor die prijs! :P enige probleem is dat ie even niet verkrijgbaar is, maar wij zullen ze zo spoedig mogelijk weer hebben! /mike mode :+

http://217.172.178.216/onlineshop/cuplex.htm

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 16:57:

[...]

Ik wil em wel.. mail me maar (zie sig).
het was een geintje, ik hou 'm nog even, tis namelijk wel 1337, zo'n plaatje zilver onder je koelblok, dus ik ga ff kijken of ik er niet iets leuks mee kan doen 8)

Verwijderd

casemodderpoel schreef op 04 februari 2003 @ 17:56:
[...]

het was een geintje, ik hou 'm nog even, tis namelijk wel 1337, zo'n plaatje zilver onder je koelblok, dus ik ga ff kijken of ik er niet iets leuks mee kan doen 8)

Sjonge :/

• collission
  • Niet online

collission

Topicstarter
ja hehe, er staat toch ook een :+ achter...
maar als je toch zo'n plaat zilver wil hebben (en meteen de koeler) moet je ff bij gistron kijken...

Pagina: 1