[WC] blok ontwerp

Pagina: 1
Acties:

• TrasherXL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11-2025

TrasherXL

Bicky burger for life

Topicstarter
Allereerst een kleine toelichting: Thorry en ik gaan koperen waterblokken maken voor AMD processors (later ook voor video en chipset). Hiervoor hebben we zelf koper gehaald en eigenlijk wilden we ze zelf boren. Maar mijn baas heeft een vriend die de mogelijkheid heeft met CnC frees EN laser snijder metaal te bewerken. Daarvoor moeten we enkele ontwerpen hebben. Zowiezo zorgen we zelf voor ontwerpen. Maar om een beetje te testen wat de beste prijs/kwaliteit biedt willen graag, willen we ook graag jullie ontwerpen testen.

Daarvoor zijn 2 opties mogelijk:

- CAD tekening
- Ontwerp op "papier", maar dan met exacte maat specificatie.
(beiden met korte toelichting).

De blokjes worden aanvankelijk beperkt gemaakt (stuk of 10 test modellen).
Als de modellen succesvol zijn DAN wordt er overgegaan naar productie van minimaal 50 stuks. (wellicht nieuwe verkoop actie).

Post hier dus jullie ontwerpen/CAD tekeningen. Zorg wel dat de CAD tekeningen ook downloadbaar zijn in CAD formaat, zodat ze meteen getest kunnen worden.

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

• euro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-01-2022
Imothep en tha_mafkees hebben ontwerpen en al zo'n acite, weet niet of je er wat aan hebt

[ Voor 6% gewijzigd door euro op 27-01-2003 17:08 ]

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-02 00:12
Goed initiatief! Ik denk bijvoorbeeld aan een Maze3 clone (ben ik nu zelf aan het maken) of een wat simpeler ontwerp van bijvoorbeeld een spiraalbaan. Wat gaan jullie trouwens laserbewerken?? Lasersnijden is voornamelijk voor plaatmateriaal van 0 tot 8 mm dikte.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Afbeeldingslocatie: http://backupteam.gamepoint.net/smartie/wc1.jpg
zoiets? (eigen ontwerp)

of dacht je meer hier aan?
Afbeeldingslocatie: http://backupteam.gamepoint.net/smartie/block.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door BasieP op 27-01-2003 16:52 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Mafkees had een Maze3 kloon in de vorige actie, en in de huidige actie een variant daarop... Dus ik denk dat je deze enkel aan de man krijgt als deze beter koelt cq. vormgegeven is..

Verder zou ik zeggen: UTFS! :) Dit is namelijk al vaak langsgekomen.

Verwijderd

Jepz, we zijn weer lekker aan de gang. Mijn idee was om Tweaky te gebruiken, maar omdat we dan flink wat bewerkingen nodig hebben zal dat duur worden.

• TrasherXL

TrasherXL

Bicky burger for life

Topicstarter
@ Basie P , heb je een CAD tekening van je blokje dat onderaan staat? Je bovenste nemen we IIG mee als test blok. Het is de bedoeling om een paar highend blokken te maken en de rest gewoon naar de beste koel/prijs verhouding.

Voor iedereen: tekeningen niet CAD het liefste zoals het voorbeeld van Basie P!

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

Verwijderd

En ook graag een blok waar de gaten voor de bouten al in het blok zitten zodat de boel makkelijk vastgezet kan worden.

• BasieP
TrasherXL schreef op 27 januari 2003 @ 16:58:
@ Basie P , heb je een CAD tekening van je blokje dat onderaan staat? Je bovenste nemen we IIG mee als test blok. Het is de bedoeling om een paar highend blokken te maken en de rest gewoon naar de beste koel/prijs verhouding.

Voor iedereen: tekeningen niet CAD het liefste zoals het voorbeeld van Basie P!
dat laatste blok heb ik ergens van internet af gevist, maar daar zaten geen tekeningen bij.

maar die zijn zelf te maken.

dit is ff belangrijk:
Afbeeldingslocatie: http://backupteam.gamepoint.net/smartie/cpu_socket%20A.jpg
socket A uitgelegt

Afbeeldingslocatie: http://backupteam.gamepoint.net/smartie/mounting%20holes.jpg
dit zijn die mounting holes die op Socket A mobo's (soms) zitten

[ Voor 15% gewijzigd door BasieP op 27-01-2003 17:19 ]

Verwijderd

Hoe ga je die blokken testen dan? Gewoon maken en dan uitproberen? En dat betalen jullie zelf? Of maken jullie dan gewoon dat blokje voor de persoon die het ontwerp leverd?

Het beste ontwerp is die met het meeste contact oppervlak tussen het water en het koper. Simpel. :)

• euro
Dan zal het plaatje nr 2(foto) van basieP wel een hele goeie zijn, die heeft heel veel oppervlak...

[ Voor 10% gewijzigd door euro op 27-01-2003 17:22 ]

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
prettig topic ben zelf ook bezig met een soortgelijk project... ik heb hier een wc tekeing liggen, post hem alleen nog niet, moet even toestemming verkrijgen... (ik edit asap)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/tastel/images/wc-blokje.jpg
met de complimenten aan Skef

[ Voor 41% gewijzigd door SmauG op 27-01-2003 17:59 ]

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Verwijderd schreef op 27 January 2003 @ 17:16:

Het beste ontwerp is die met het meeste contact oppervlak tussen het water en het koper. Simpel. :)
Niet echt, meeste oppervlak: een dikke koperen basis waarin veel, érg dunne kanaaltjes zijn gesneden, maar dat koelt niet echt super. Ook is het van belang dat er zo weinig turbulentie is, dus zoveel mogelijk ronde vormen gebruiken..

Dus het ideale lijkt me een spiraalvorm :)

• BasieP
spiraalvorm is idd het beste

en 't water meot idd veel contact maken met het koper..
MAAAAAARRRRRRRR

't is ook zo dat al dat koper wel goed warm moet kunnen worden
als je dus een hele dunne bodemplaat maakt blijft de warmte erg op 1 punt in het blok
ik raad dus een bodemplaat van tenminste 5 mm aan

verder is het zo dat de koper'schotjes' niet TE klein mogen zijn, maar aangezien koper zo goed geleid is het zo dat je ze 1 mm ofzo mag maken (voor optimale warmtegeleiding) maar dit krijg je toch niet voor elkaar

de hoogte van het blok is ook belangrijk

behalve dat er dan meer contact is tussen water en koper is het ook zo dat de toch relatief dikke koper'schotjes' de warmte effectief heel hoog kunnnen vervoeren.

eigenlijk zou je zo een blok van 3-4 cm hoog kunnen hebben, met daarin veel dunne hoge gleuven.

dit is het meest effectief

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:49
Jupiler schreef op 27 January 2003 @ 17:32:
[...]

Niet echt, meeste oppervlak: een dikke koperen basis waarin veel, érg dunne kanaaltjes zijn gesneden, maar dat koelt niet echt super. Ook is het van belang dat er zo weinig turbulentie is, dus zoveel mogelijk ronde vormen gebruiken..

turbulentie = goed

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Oké, in theorie misschien wel. Maar het is toch opvallend dat blokjes met scherpere hoeken (en dus meer turbulentie) slechter koelen dan hun concurrenten met stompe hoeken, of geen hoeken (rond).

• BasieP
niet helemaal waar:
BasieP schreef op 15 January 2003 @ 15:13:
Als je het voor elkaar krijgt om 10.000 liter water per uur door je blokje te pompen kan (let wel _KAN_) je je cpu kouder krijgen
maar dan is dat wel alleen als je je radiator ook goed genoeg is

het is namelijk zo dat hoe groter het warmteverschil tussen het water en je blok
hoe sneller het water opwarmt.

als je dus water van 0 graden in je blok krijgt van 40 graden, dan is je wat snel warm.

Wanneer je nu een hele zwakke pomp heb zit het water langer in je waterblok.
Dit zorgt er weer voor dat het water (in het blok) warmer wordt _PER CM3_!

dan is het dus zo dat het laatste stukje van je watercircuit (in je blok) een redellijk gelijke temperatuur heeft als het water. of iig dat het warmteverschil kleiner is.
dit houd weer in dat dit laatste stukje van je blok geen effect heeft, en dat je je blok in princiepe kleiner had kunnen maken.

Als je het water snel door laat stromen wordt je hele blok een optimaal gebruikt.
Nu is het dus zo dat het water per cubieke centimeter minder warm wordt, en je blok kouder wordt
(alleen maar voordelen dus!)

dan komt nu het nadeel:
de radiator.
dit werkt precies omgekeerd als je waterblok, en dus zou het het beste zijn als daar je water zo lang mogenlijk in bleef staat teneinde de warmte zo goed mogenlijk af te geven aan je radiator.

De radiator moet dus extreem groot zijn om al dat water zo lang mogenlijk vast te kunnen houden.
wanneer je een kleine radiator gebruikt stroomt het water er keihard doorheen, en zal dus bijna niet afkoelen.

verder is het zo dat hoe groter je radiator, hoe meer water je moet gebruiken, en dus hoe zwaarder je pc wordt.

het maakt dus wel degelijk uit hoe snel je water stroomt, maar je moet het afwegen tegen de nadelen die het met zich mee brengt.

dit stukje mag van mij wel in de faq

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:02

Skef

Ik scheer.me

SmauG schreef op 27 January 2003 @ 17:31:
prettig topic ben zelf ook bezig met een soortgelijk project... ik heb hier een wc tekeing liggen, post hem alleen nog niet, moet even toestemming verkrijgen... (ik edit asap)

[afbeelding]
offtopic:
Toevallig ben ik dus de eigenaar van deze tekening, en niet meneer "tastel"...

Het is leuk dat je toestemming vraagt, (en ik geef het dus ook bij deze), maar dat is dus mijn ontwerp... Heb hier zelfs de originele autocad nog liggen ;) , maar die krijgt niemand...

De blokken heb ik al wel af, binnenkort volgen er pics van het complete systeem...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Skef schreef op 27 januari 2003 @ 17:55:
[...]

offtopic:

Het is leuk dat je toestemming vraagt, (en ik geef het dus ook bij deze), maar dat is dus mijn ontwerp... Heb hier zelfs de originele autocad nog liggen ;) , maar die krijgt niemand...

De blokken heb ik al wel af, binnenkort volgen er pics van het complete systeem...
kreeg hem toegestuurd van een nader te noemen tweaker :) je naam staat vermeld in mijn reply.. sorry als je hem zelf wou posten ;)

• P5ycho
BasieP schreef op 27 januari 2003 @ 17:50:
[...]

niet helemaal waar:

[...]
Hoeveel denk je dat water stijgt in temperatuur als het door een gemiddeld waterblok gaat met 100W load? nog geen 0,1C... Zal dus weinig boeien of het snel of langzaam door je blokje gaat, het enige nadeel is dat je dus minder turbulentie hebt.

• BasieP
je hebt het blijkbaar niet gelezen...

100W load?
sinds waneer meten we druk in watt? m'kay :X

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

BasieP schreef op 27 January 2003 @ 16:36:
[afbeelding]
zoiets? (eigen ontwerp)

[afbeelding]
Dat bovenste eigen ontwerp is niet zo goed.
Door al die rechte hoeken krijg word je flow verminderd.

Dat onderste ontwerp is wel mooi maar krijg je hierdoor niet erg grote drukopbouw?

Samen staan we sterk!

• P5ycho
BasieP schreef op 27 January 2003 @ 18:51:
je hebt het blijkbaar niet gelezen...

100W load?
sinds waneer meten we druk in watt? m'kay :X
100W heatload, duh...

Ik heb jeverhaal wel helemaal gelezen, en mijn bovenstaande argument is genoeg om jouw hele verhaal onderuit te halen...

[ Voor 25% gewijzigd door P5ycho op 27-01-2003 19:26 ]

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-02 14:26

BaRF

bijna kerst

* BaRF topic in de gaten houdt :P

moet eigenlijk een blokkie hebben voor mn gf4, dus ik blijf hier maar eens kijken :)

[ Voor 4% gewijzigd door BaRF op 27-01-2003 20:29 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Als je het nou voor elkaar kon krijgen om een hele spiraal van 0.1 mm koper in zo'n blok te proppen, zou dat dan beter koelen?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

P5ycho schreef op 27 January 2003 @ 19:24:
[...]

100W heatload, duh...

Ik heb jeverhaal wel helemaal gelezen, en mijn bovenstaande argument is genoeg om jouw hele verhaal onderuit te halen...
Dan mag je dat van mij wel ff onderbouwen :/

• P5ycho
Verwijderd schreef op 27 januari 2003 @ 20:56:
Dan mag je dat van mij wel ff onderbouwen :/
lees dat hele stuk van BasieP eens, en denk je dan eens in dat de temperatuur van het water aan het begin en aan het eind van het blok minder dan 0,1C scheelt, terwijl de temp van het waterblok en het water zelf minstens een factor 20 scheelt... dan is dat hele verhaal meteen compleet nutteloos?

Bij luchtkoeling is de lucht de beperkende factor, dit kan niet genoeg energie opnemen. Bij waterkoeling is de overdracht het grootste dilemma, gezien water relatief veel meer energie kan opnemen.

[ Voor 26% gewijzigd door P5ycho op 27-01-2003 21:17 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ok.. Zie mijn sig en klik erop en navigeer naar Voorbereiding Klik dan op Welk(e) koelblok(en)? En zie daar mijn ontwerp...

Heb ik ook nog als dwg bestand...

[ Voor 14% gewijzigd door Apen-nootjes op 28-01-2003 13:50 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• TrasherXL

TrasherXL

Bicky burger for life

Topicstarter
@ Fewture:

De bedoeling is inderdaad dat we een stuk of 6 echt verschillende type blokjes gaan maken. Deze kosten aanvankelijk weinig, de eerste 5 mogen we gratis maken. Daarna gaan we deze blokjes testen op onze systemen. Na een overweging te maken wat de beste kosten/koel verhouding laten we er meer maken. De bedoeling is een deel voor onder andere t-net en ander (grootste) deel gaat voor baas zijn rekening. Het probleem is dat veel rondingen meer kosten, tenminste volgens de man die ze gaat maken. (iets van als frees van richting moet veranderen kost geld).

Alles wordt gefreest en waar mogelijk gelasert.

@ everyone: heeft er iemand een cad-tekening van een rond/ovaal blokje?

• euro
Als je mischien ook met de tijd harddisk koelers gaat maken heb ik er een mooie link voor
http://dtekcustoms.safeshopper.com/18/49.htm?23

• TrasherXL

TrasherXL

Bicky burger for life

Topicstarter
Ook Video blok ontwerpen zijn welkom! Wellicht testen we hier ook enkele versies van.

Verwijderd

TrasherXL schreef op 28 January 2003 @ 13:50:

@ everyone: heeft er iemand een cad-tekening van een rond/ovaal blokje?
Kijk eens op deze site http://grimpie.freeservers.com/photo.html
Hij heeft deze ooit tekoop aangeboden misschien heeft hij nog tekeningen

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:02

Skef

Ik scheer.me

Verwijderd schreef op 31 januari 2003 @ 20:57:
[...]

Kijk eens op deze site http://grimpie.freeservers.com/photo.html
Hij heeft deze ooit tekoop aangeboden misschien heeft hij nog tekeningen
Ik denk dat Pepijn deze tekeningen nog wel heeft ja, heb de blokjes ook IRL gezien...

Je kan anders proberen om via het waterkoeling forum ( http://forum.waterkoeling.nl ) met hem in contact te komen, daar kijkt hij iets vaker dan hier...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

P5ycho schreef op 27 januari 2003 @ 21:15:
[...]

lees dat hele stuk van BasieP eens, en denk je dan eens in dat de temperatuur van het water aan het begin en aan het eind van het blok minder dan 0,1C scheelt, terwijl de temp van het waterblok en het water zelf minstens een factor 20 scheelt... dan is dat hele verhaal meteen compleet nutteloos?

Bij luchtkoeling is de lucht de beperkende factor, dit kan niet genoeg energie opnemen. Bij waterkoeling is de overdracht het grootste dilemma, gezien water relatief veel meer energie kan opnemen.
Als ik dit lees denk ik: |:(

Er is niet zoiets als waterkoeling!

Er bestaat niet eens zoiets als koeling, het is onmogelijk iets kouder te maken dan het is. Wat je wel kan doen is warmte energie overdragen.

Een CPU stouwt een 80 watt aan warmte energie uit, je wilt deze energie kwijt hebben. En er is maar 1 plaats waar je 'oneindig' energie kwijtkan... en dat is onze eigen atmosfeer. Lucht dus, je hebt zoveel lucht dat je er gerust energie bij kan blijven gooien en je kunt zoveel nieuwe lucht aanvoeren als je zelf zin in hebt.

Maar er is 1 probleem... er past maar een zo grote heatsink op je CPU, de koelbladen kunnen maar zo groot zijn en je moet ook nog eens op het gewicht letten. Een heatsink op de CPU heeft dus relatief weinig energie-overdracht-oppervlakte waardoor er veel nieuwe lucht in moet worden gestouwt wil je alle energie kwijt kunnen. Oftewel je hebt een flinke airflow nodig wat het nodige lawaai met zich mee brengt.

De oplossing:
Breng de warmte energie ergens anders heen... Hoe gaan we dat voor elkaar krijgen...

Ah een heatpipe is een goed idee... alleen zijn die prijzig en moeten precies op maat gemaakt worden... afgekeurd dus...

Ah... plasma (dat extreme hete spul dus en niet dat 'bloed')... helaas werkt dat pas vanaf een 10000 graden... afgekeurd dus...

Ah... water! Water neemt goed energie op en kan het ook makkelijk afgeven, ook is het niet giftig en goedkoop.

Ok, dan pak je een metalen blok of een blok waar het water direct op de core komt zodat de warmte energie uit de core in het water komt... dit is minder effectief als direct een heatsink erop omdat iedere keer als je van de ene stof naar de andere stof gaat neemt de weerstand toe. Maar dit wordt ruim gecompenseerd door de grote oppervlakte.

Via een paar slangetjes en een pomp leidt je het water met de warmte energie naar een enorme heatsink toe waar het water doorheen kan lopen... dit noemen wij dus de radiator.

Waterkoeling is dus minder effectief als direct een heatsink op je CPU, maar omdat je bijna een onbeperkt grote warmte-overdracht-oppervlakte kunt hebben zul je met een WC meer warmte af kunnen voeren (of in ieder geval evenveel zonder een enorme airflow).

Als je het goed doet (dus genoeg oppervlakte neemt, een simpele brommerrad is genoeg) dan is de natuurlijke airflow (van de warme lucht met een lagere dichtheid dat dus omhoog gaat) genoeg om je 80 watt over te geven aan de lucht en genoeg nieuwe lucht aan te kunnen voeren. En dus op die manier is je CPU passief te koelen voor de echte stilte :D

Dus het heeft niets te maken met hoeveel energie het water op kan nemen, want het water is alleen een brug tussen de core en de heatsink.

Een heatpipe werkt veel effectiever als waterkoeling maar er zitten meer nadelen aan.

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:17
idd die 2de van bassie p gaat het worden gewoon. die is GEIL :) en goed ...
en dan nog een vraag. willen je de aansluiting aub niet via de gaten doen maar met een clip?

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

Verwijderd

Turbulentie bevordert warmteoverdracht coefficient van het water, dus van koper naar water.

Q=hA(delta T) de h wordt groter bij turbulentie.

Let wel vaak heb je ronde vormen i.p.v rechte hoeken.. omdat Je dode punten krijgt.. dus plekke waar het water in een rondje blijft circuleren en niet actief mee stroomt. dus dat gedeeltje van oppervlak doet niet echt mee met de overdracht!
2) je krijgt meer drukverliezen, niet dat veel uimaakt denk ik.

oke effe iets anders:

betreft je ontwerp, ziet er goed uit, idee is goed grote oppervlak (contact), maar van wat ik zag (je eerste tek) dan zijn de gangen best klein. Het nadeel met dit is dat het veel drukverlies gaat creeeren. Aangezien een pomps zijn massadoorstroom bepaalt wordt door zijn karak. en de druk denk ik dat bij veel druk verlies in het systeem je weinig (of beter minder) water door het systeem zal krijgen, m.a.w. Qflux=mflux*cp*Delta T de Cp= specifieke waarmte en kan je constant stellen. de mflux= massa doorstroom van het water door de blok. gaat deze omlaag betekent dit wil de blok even veel warmte afvoeren de DT moet stijgen. Gevolg is dat je water in de condensor (je radiator om water af te koelen) Water op een hogere temp krijgt, wat niet slecht is maar dat zeer waarschijnelijk (hangt af van de omstandigheden, condensor, lucht etc) je water die je terug krijgt naar het blokje een graad hoger is .. etc.. maar zoals ik al eerder zei.. dit hangt af van de condensor zelf, hoe groot, wat voor materiaal, K-waarde..blablabla

Hoeveel dit allemaal sheelt weet ik niet.. maar het is een goed idee...(veel opp) ..p.s turbulentie zou ik niet proberen te genereren door rechte hoeken te maken.... maar bijv. ribbels in de bodem ofzo..in elk geval zodanig modeleren dat je niet dode punten krijgt .. !

• TrasherXL

TrasherXL

Bicky burger for life

Topicstarter
aansluitsysteem wordt iig met klip niet met gaten in mobo

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

BasieP schreef op 27 January 2003 @ 16:36:
[afbeelding]
zoiets? (eigen ontwerp)

[afbeelding]
2 vragen:

- past een 60x60 blokje als die gaten 66mm uit elkaar liggen?
- hoe koelt ie?

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• BasieP
casemodderpoel schreef op 02 februari 2003 @ 18:42:
[...]

2 vragen:

- past een 60x60 blokje als die gaten 66mm uit elkaar liggen?
- hoe koelt ie?
welke van de 2 bedoel je?
die eerste heb ik net af, maar ik heb hem nog niet ingebouwd
die 2de is niet van mij, die heb ik ergens van internet geplukt

en ja een 60x60 blokje past wel want de diameter van de gaten is 6 mm
dat is gemeten vanuit het midden van het gat.
dat betekent dat er van 2 kanten elk 3 mm bij komt is in totaal 6 mm

dan zie je dat 60+6 precies 66 mm is.
dat betekent dat de bouten tegen het blok aan komen.
als je dat niet wil moet je dunnere boutjes gebruiken en wat ringetjes aan de onderkant (om vast te maken)

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 20:39
Ik heb net in een ander topic mn ontwerp gepost, maar dat doe ik dan hier ook maar ff. Niet bedoelt als dubbelpost hoor :)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/koelblok%20met%20zilver.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/j.enklaar/koelblok%20met%20zilver%20detail.jpg

Zoals je kan zien zit er een kern van zilver in. Weet niet of dat te realiseren is, maar zo ja dan is het waarschijnlijk 1 van de beste blokjes voor een Athlon. P4 niet vanwege de heatspreader.

Dit design heb ik gemaakt in Rhino3d, als je interesse hebt, stuur dan ff een mailtje. Dan kan ik je het ontwerp in elke gewenst formaat opsturen.

Verwijderd

Ik vind deze ook wel mooi :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dahath/3d.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dahath/top.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dahath/side.jpg

• collission
  • Niet online

collission

Krankenstein schreef op 03 februari 2003 @ 23:28:
Ik heb net in een ander topic mn ontwerp gepost, maar dat doe ik dan hier ook maar ff. Niet bedoelt als dubbelpost hoor :)

[afbeelding]
[afbeelding]

Zoals je kan zien zit er een kern van zilver in. Weet niet of dat te realiseren is, maar zo ja dan is het waarschijnlijk 1 van de beste blokjes voor een Athlon. P4 niet vanwege de heatspreader.

Dit design heb ik gemaakt in Rhino3d, als je interesse hebt, stuur dan ff een mailtje. Dan kan ik je het ontwerp in elke gewenst formaat opsturen.
dit heeft geen zin heb ik begrepen :)

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Volgens mij is er te weining contact tussen water en blok, vooral aan beide uiteinden is massief koper waar geen water langs komt. De Dangerden Maze3 heeft veel beter design door zijn ovale waterbanen.

• collission
  • Niet online

collission

Blord schreef op 04 February 2003 @ 16:18:
[...]

Volgens mij is er te weining contact tussen water en blok, vooral aan beide uiteinden is massief koper waar geen water langs komt. De Dangerden Maze3 heeft veel beter design door zijn ovale waterbanen.
als je het kanaal langer en dunner maakt (dus meer wentelingen) dan zou dat een goed ontwerp zijn. nu niet denk ik :/

• Eskimootje
  • Laatst online: 08:48
Ik dacht ik ga ook maar eens kijken wat ik kan maken. Het is alleen voor het idee schaal en maten ben ik voor het gemak vergeten. Er zou gevarieerd kunnen worden in het aantal kanalen enzo. De waterflow word eerlijk verdeeld in de 3 gangen doordat de zijgangen steeds smaller worden en aan de andere kant groter. * Eskimootje is erg benieuwd hoe zoiets zou werken. Als deze getest gaat worden wil ik er wel een echte tekening van maken.

[img=200,200]]http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/waterkoeling.jpg[/img]
Ik weet niet of het goed gaat dus ff een clickable linkje:
http://www33.brinkster.com/evbruggen/waterkoeling.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Eskimootje op 04-02-2003 19:28 ]

Verwijderd

Blord schreef op 04 February 2003 @ 16:18:
[...]

Als je echt goed contact wilt maken moet je je water direct op de core doen.
Geef best goed resultaat, afhanklijk van de water-flow.
Ook enkele risico's maar het gaat om de prestaties. })

Verwijderd

Skef schreef op 27 januari 2003 @ 17:55:
[...]

offtopic:

Ik heb dat ontwerp hier ook liggen, ook autocad.

Ik heb ook nog zo'n soort gelijk ontwerp.
Dat ik heb gekregen van een gast op www.overclockers.com

Enig verschil is dat het ontwerp dat ik heb een dubbel kanaal heeft.

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips247/wb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips247/wb11.jpg

(btw dat 1ste ontwerp komt weer van de oude dangerden blokjes)
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/articles231/dden1.jpg

Verwijderd

Jupiler schreef op 27 January 2003 @ 17:32:
[...]

Wat een gelul...hoe kom je aan die zogenaamde wijsheid?

Verwijderd

Krankenstein schreef op 03 February 2003 @ 23:28:

[afbeelding]
[afbeelding]

Leuk ontwerp, alleen maak hem dan compleet van koper...Zilver is niet realiseerbaar (te duur). Van compleet koper zal hij prima zijn werk doen en waarschijnlijk beter presteren dan een bijv Maze3 (meer oppervlakte boven de core bij jou ontwerp).
En een heatspreader maakt geen worst uit. Het woord heatspreader is in principe dikke bullshit....een geschiktere benaming voor de Intel 'heatspreader' zou anti-corecrusher moeten zijn. Een P4 zonder heatspreader zal namelijk altijd betere temps geven als met. Een koperen blok zal altijd beter werken direct op de core als met heatspreader....

Verwijderd

Dit is tot nog toe mijn favoriete ontwerp voor een Tbred....

Afbeeldingslocatie: http://www2.arnes.si/~mlivak/Mk4/Mk4%20tbred%20B.jpg

• Eskimootje
  • Laatst online: 08:48
Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 01:03:

[afbeelding]
Lijkt me niet echt haalbaar gezien deze wel erg veel kleine kanaaltjes heeft. Maar * Eskimootje heeft nog steeds geen commentaar gehad op zn studie-paint-skills pic van hierboven.
Ps Nostra de editknop is er niet voor niets.

[ Voor 7% gewijzigd door Eskimootje op 05-02-2003 01:20 ]

Verwijderd

Hoezo niet haalbaar...misschien niet thuis..maar wel met een gewone cnc draaibank...geen probleem..

Verwijderd

Ik heb trouwens een hekel aan de edit knop...bij deze

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 February 2003 @ 18:37:
[...]
Als je echt goed contact wilt maken moet je je water direct op de core doen.
Geef best goed resultaat, afhanklijk van de water-flow.
Ook enkele risico's maar het gaat om de prestaties. })
[afbeelding]
Mijn favo's :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.3dnet.hr/dr-ice02/hedgehog_CPU_3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnet.hr/dr-ice01/CPU_labyrinth_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnet.hr/dr-ice11/d2d_tbird_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnet.hr/dr-ice11/d2d_palomino_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnet.hr/dr-ice11/d2d_palomino_work_2.jpg

_/-\o_ Het water gaat dus direct over de core van de CPU. })

Meer info: Doctor Ice D2D Cooling

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In het topic over simuleren van een waterblok met ProCAST, staat een hoop goede informatie. Een paar tips die ik jullie niet wil onthouden (gebaseerd op AMD cpu, maar ook algemeen geldig):

- Gebruik koper
- Zorg voor zoveel mogelijk oppervlakte koper-water
- Maak je blok max. 50 mm breed. Dat is de breedte van je cpu, daarnaast is de socket hoger dan de cpu. Op deze manier hoef je niets aan de onderkant van het blok te doen en kun je het blok ook met een clip vastzetten ipv de gaten rond de socket.
- De lengte van het blok: Op de meeste moederborden gaat 80 mm nog goed
- De gaten in het moederbord voor een AMD zitten op 36,1x66,1 mm en zijn 6 mm doorsnee
- De core van een AMD zit midden tussen de gaten in, niet middenin de socket
- Diepte kanalen: Meer dan 12 mm geeft (vrijwel) geen verbetering
- Diepte kanalen: max. 2,5-3 maal de breedte, anders is het niet te frezen
- Kanalen min. 2 mm breed, liever 3 mm, ivm stromingsweerstand
- Breedte tussenschotten min. 2 mm ivm stevigheid tijdens productie
- Breedte zijkanten ca. 5 mm ivm afsluiting deksel en stevigheid
- Doorsnede (oppervlak) van het kanaal min. zelfde oppervlak als aanvoerleiding
- Binnendiameter 6mm = 28 mm2, 8mm = 50 mm2, 10mm = 80 mm2, 12 mm=115 mm2
- De stroming moet turbulent zijn (is vrijwel altijd zo, laminaire stroming is pas mogelijk met rechtstand van ca. 100 mm en een flinke doorsnede)
- 1 lang kanaal (bv. spiraal) levert veel meer weerstand dan parallelle kanalen
- Scherpe hoeken leveren veel weerstand op, dus probeer de banen zo vloeiend mogelijk te maken
- Uitlaat zo hoog mogelijk (bij montage in een tower), zodat lucht niet ingesloten wordt
- Bodemdikte van 3-4 mm voor 50x50 blok is optimaal, voor 50x80 blok is 4-5 mm optimaal
- Bogen in het ontwerp zijn alleen met een CNC-frees goed te maken, dus probeer in rechte lijnen te werken
- Bodem van het blok goed vlakken, levert enkele graden winst op
- TEKEN JE ONTWERP OP SCHAAL, dan ontdek je hoe klein een blokje eigenlijk is.

Veel succes met ontwerpen!

[ Voor 3% gewijzigd door KifArU op 05-02-2003 15:17 ]

• collission
  • Niet online

collission

zigzag lijkt me niet het meest effectieve ontwerp :/
NoStra zette op 05 February 2003 @ 01:03 een plaatje neer:
Dit is tot nog toe mijn favoriete ontwerp voor een Tbred...
met de inlet direct boven de core neem ik aan :?

• collission
  • Niet online

collission

Verwijderd schreef op 05 februari 2003 @ 02:24:
[...]

[...]

Mijn favo's :Y)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

_/-\o_ Het water gaat dus direct over de core van de CPU. })

Meer info: Doctor Ice D2D Cooling
heeft hij ook zijn voltage regulators gekoeld? ik heb namelijk ook zo'n blokje gebouwd :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door collission op 05-02-2003 18:52 ]

Verwijderd

casemodderpoel schreef op 05 February 2003 @ 11:47:
[...]
zigzag lijkt me niet het meest effectieve ontwerp :/
Onderbouw je mening plz.
Btw leuke quote zonder reactie (zie je laatste post)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 13:32 ]

• collission
  • Niet online

collission

Verwijderd schreef op 05 February 2003 @ 13:31:
[...]

Onderbouw je mening plz.
Btw leuke quote zonder reactie (zie je laatste post)
nou sorry hoor, maar goed, ik denk dat, omdat je zeer scherpe hoeken moet maken en dus je waterflow verminderd

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:17

[afbeelding]
leuk lijkt me ook wel wat

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

• TrasherXL

TrasherXL

Bicky burger for life

Topicstarter
heeft er iemand ontwerpen van blokjes met ronde vormen erin? DWZ. geen dangerden achtige maze ontwerpen? Foto's zijn mooi om ideeen op te doen maar niet echt nuttig om direct te maken aangezien ze naar CAD formaat moeten.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Okee, puntje 1:

Vergeet lasersnijden van koper maar. Ik citeer uit mijn lesboek Lastechnologie:
(over laser lassen en dus ook laser snijden)

Het proces wordt met succes toegepast bij onder andere ongelegeerd staal, roestvast staal, en titanium. Het laserlassen van aluminium is onder bepaalde omstandigheden ook mogelijk, maar kan soms problematisch zijn in verband met de sterke reflectie van de laserbundel. Het lassen van koper is in verband met het laatste in het geheel niet mogelijk.
Koper weerkaatst 99% (!!!) van de laserbundel, dus zowel lassen als snijden van koper is niet te doen, tenzij je echt een a-so-ciaal grote industrieële laser hebt staan.

Puntje 2:

Uit mijn Pro/CAST simulatie draadje hetvolgende:

[ N.B.: Dat draadie is een DOOIE DRAAD! REAGEER ER DUS NIET IN AJB Ik moet werken aan afstuderen, heb er dus helaas nog steeds geen tijd voor. ]

Begintemp voor zowel blok als koelmiddel is 22 °C. Inlaat temperatuur blijft 22 °C, dus veronderstelt een perfecte radiator. Da's gewoon de aanname die ik deed. Het blok krijgt 1 watt per mm² op de core van 12mm x 8mm = 96 mm², dus 96 watt. Door het blok stroomt 50 ml/sec oftewel 180 liter per uur. Ook dat laatste is gewoon ingesteld/aangenomen.

Afbeeldingslocatie: http://www.hyperreal.org/~geert/test/koelblok_idee_006.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.hyperreal.org/~geert/test/koel020.gif
Grafieken zijn aan te klikken voor grotere versies.

Afbeeldingslocatie: http://213.239.178.49/~geert/procast/graph_koel022_01s.gif

Afbeeldingslocatie: http://213.239.178.49/~geert/procast/graph_koel013_01s.gif

Diezelfde 'KOEL013' verder doorgesimuleerd vindt je hier: Groot plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://213.239.178.49/~geert/procast/graph_koel012_01s.gif

[ Voor 15% gewijzigd door JumpStart op 07-02-2003 11:26 . Reden: nog een URL erbij ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Pagina: 1