Nu LCD's voor slechts 9,50 euro
Verwijderd
gaat er ook weer €0.50 af als we de 100 hebben gehaald?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2003 23:04 ]
Hmm... zit nog steeds te tweifelen of ik er ook een moet bestellen...
Stel je voor, straks moet ik helpen met inpakken terwijl ik zelf niks besteld heb
Stel je voor, straks moet ik helpen met inpakken terwijl ik zelf niks besteld heb
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
Ja, dat had ik ook al wel geziensebastius schreef op 22 januari 2003 @ 21:22:
Als je nou eventjes had GELEZEN, dan had je geweten dat met de MAX232 je hem op de compoort aan kunt sluiten. En dan met een leuk programma aan kunt sturen.
Als het werkt, vind ik het best
Maar er komen dus niet van die MAX232tjes bij de IA? die moeten we ff als sample aanvragen? of heeft de standaard electroboer die ook?
MakkelijkVerwijderd schreef op 22 januari 2003 @ 23:00:
gaat er ook weer €0.50 af als we de 100 hebben gehaald?die grens moeten we denk ik ook wel kunnen halen.....
[ Voor 29% gewijzigd door Kr3Kr op 23-01-2003 00:41 . Reden: 232 in ia ]
Verwijderd
eskimootje, weet je hoeveel een pakketje naar belgië kost? ik bestel seffes 5 lcd's op laupro. (gaan er 5 lcd's in zo'n pakket by the way?)
De LCD communiceert met nullen en enen met de PC, en hij zegt dat 0 en 1 respectievelijk 0 en 5V zijn.. de PC wil het graag zien op -12 en +12, en dat levert ie ook af en daar kan het LCDtje dan weer niet tegen.. kortom, er moet iets tussen om van -12/+12 signalen naar 0/+5 te modden en terug. Is eigenlijk heel simpel. (Oh, en om die omzetting te doen maakt het ICtje ook -10 en +10 volt uit +5 volt, en dat kan je weer heel handig gebruiken voor de voeding van het LCDtje. Twee vliegen in een klap-style).Kr3Kr schreef op 23 January 2003 @ 00:22:
[...]
Ja, dat had ik ook al wel gezienik wou alleen weten wat zo'n ding precies doet. Bij nader inzien zie ik dat hij serieele data omzet naar TTL data. Wat dat betekend weet ik niet, maar ik zal jullie dr niet mee lastig vallen
Als het werkt, vind ik het best
Verwijderd
ff een schema ter verduidelijking + een paar aanpassingen

Bij de SUBD connector moet ook pin 5 aangesloten worden naar massa (GND).
Ingang 10 heb ik ook maar even aan de massa gehangen, is niet meteen nodig, omdat deze intern met 400K Ohm naar de + aangesloten is, maar is zo toch beter, heeft de ingang een gedefinieerde stand (en ja als je wilt mag je m ook aansluiten op de +).
De voeding voor LCD en MAX232 is niet bijgesloten
Met dank aan mijn voorgangers.
En er was nog een vraag betreffende C1, 100nF en C2, 10 uF, deze zijn beide nodig voor de goede werking. C2 buffert de +5 Volt voor het IC. C1 is voor de stroompieken die het IC veroorzaakt (oa door de interne ladingspomp), C2 kan die niet verwerken.
Simpel gezegd, C2 voor de lage frequenties en C1 voor de hoge frequenties.

Bij de SUBD connector moet ook pin 5 aangesloten worden naar massa (GND).
Ingang 10 heb ik ook maar even aan de massa gehangen, is niet meteen nodig, omdat deze intern met 400K Ohm naar de + aangesloten is, maar is zo toch beter, heeft de ingang een gedefinieerde stand (en ja als je wilt mag je m ook aansluiten op de +).
De voeding voor LCD en MAX232 is niet bijgesloten
Met dank aan mijn voorgangers.
En er was nog een vraag betreffende C1, 100nF en C2, 10 uF, deze zijn beide nodig voor de goede werking. C2 buffert de +5 Volt voor het IC. C1 is voor de stroompieken die het IC veroorzaakt (oa door de interne ladingspomp), C2 kan die niet verwerken.
Simpel gezegd, C2 voor de lage frequenties en C1 voor de hoge frequenties.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 01:14 ]
Verwijderd
Maar waar kom dan de stroom vandaan? Kan je gewoon 5V of 12V ofzo van je molex direct aan die lcd hangen?
Er staat momenteel ook een topic over lcd op usb aansluiten, mischien is een samenwerking mogelijk 
linkje
linkje
Nee dat kan niet, de LCD heeft -9V nodig maar dit komt geloof ik van de MAX232 als ik het goed begrepen heb, kijk maar in het bovenstaande schema naar pin 6 van de MAX232Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 07:45:
Maar waar kom dan de stroom vandaan? Kan je gewoon 5V of 12V ofzo van je molex direct aan die lcd hangen?
20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden
Het enige wat je van je molex aftapt is +5v en gnd. De RxD en TxD lijnen (en weer gnd) komen van je seriële poort af. En de maker van dat schema is zo slim geweest om -9volt af te tappen, ikzelf zou een 7909 gebruiken, maar goed.
Verwijderd
Zie helemaal vooraan in het topic en er ook tussendoor, is niet mijn eigen oplossing, maar van de originele auteur.sebastius schreef op 23 January 2003 @ 09:37:
Het enige wat je van je molex aftapt is +5v en gnd. De RxD en TxD lijnen (en weer gnd) komen van je seriële poort af. En de maker van dat schema is zo slim geweest om -9volt af te tappen, ikzelf zou een 7909 gebruiken, maar goed.
Probleem van die 7909 is toch dat je ergens een negatieve spanning vandaan moet toveren, en die -9/-10 Volt van de MAX232 is een redelijke spanning. om te misbruiken. Praktijk zal uitwijzen of die -9 van de MAX232 ook stabiel en storingsvrij genoeg is (ik denk van wel). Iemand ervaring hiermee?
Ik doe mee!
Is er al bekend wat de hoogste baudrate is die met de 8032 controller gehaald kan worden?
Is er al bekend wat de hoogste baudrate is die met de 8032 controller gehaald kan worden?
[ Voor 72% gewijzigd door Dr.Roelski op 23-01-2003 10:48 ]
Ja.. staat op de eerste pagina van dit topic vermeldDr.Roelski schreef op 23 January 2003 @ 10:16:
Ik doe mee!
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Verwijderd
Kan iemand iets meer vertellen over zo'n eprom programmer? (eprom is er in een 32pins PLCC behuizing) ik heb zelf al wat zitten zoeken maar kwam alleen terrecht bij hele dure apparaten?! lijkt me best leuk om nieuwe firmware te maken maar 't moet geen honderden euro's gaan kosten..
Is die eprom niet per ongeluk een eeprom, want dan is ie misschien wel in-circuit te herprogrammarenVerwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 11:38:
Kan iemand iets meer vertellen over zo'n eprom programmer? (eprom is er in een 32pins PLCC behuizing) ik heb zelf al wat zitten zoeken maar kwam alleen terrecht bij hele dure apparaten?! lijkt me best leuk om nieuwe firmware te maken maar 't moet geen honderden euro's gaan kosten..
Volgens mij stond er laatst iets in de Elektuur over (e)eprom programmers...
* spok9 pakt stapel Elektuurs
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
Verwijderd
't is als het goed is een Am27C256spok9 schreef op 23 January 2003 @ 11:42:
[...]
Is die eprom niet per ongeluk een eeprom, want dan is ie misschien wel in-circuit te herprogrammaren
256 Kilobit (32 K x 8-Bit) CMOS EPROM in 32 pin PLCC package.
Kan je misschien wat meer vertellen over die 7909 of een linkje geven naar een datasheet?sebastius schreef op 23 January 2003 @ 09:37:
Ik ga het ook proberen, meer als een leerproject 
Heb al een lcd, maar die was voorgesoldeerd, nou wil ik het zelf een keer proberen om er wat van te leren en het is natuurlijk spotgoedkoop dit
Heb al een lcd, maar die was voorgesoldeerd, nou wil ik het zelf een keer proberen om er wat van te leren en het is natuurlijk spotgoedkoop dit
Ik ben geen winkel, hoor de max232 enzo ga ik toevoegen omdat dat extreem makkelijk is voor jullie en omdat ik ze zelf ook wel kan gebruiken natuurlijkthacow schreef op 23 januari 2003 @ 09:07:
Er staat momenteel ook een topic over lcd op usb aansluiten, mischien is een samenwerking mogelijk
linkje
Qua hardware wel, je moet dan alleen nog software installeren maar dat lukt wel denk ik hé?Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 12:54:
Dus als je dat schema van een paar posts hierboven nabouwt ben je helemaal klaar?
[ Voor 21% gewijzigd door Eskimootje op 23-01-2003 16:17 ]
5 lcd's in een pakketje moet lukken. De prijs zoek ik nog op, (zal ongeveer evenveel zijn als de verzendkosten van het duurste pakketje in Nederland (max. 8,50 euro ws. Euro goedkoper) maar de definitieve prijzen komen daarvoor ook morgen.Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 00:47:
eskimootje, weet je hoeveel een pakketje naar belgië kost? ik bestel seffes 5 lcd's op laupro. (gaan er 5 lcd's in zo'n pakket by the way?)
Als sommige Belgen graag samen hun pakketje ontvangen kan dat natuurlijk ook. Dit is wel een stukje goedkoper voor jullie.
[ Voor 14% gewijzigd door Eskimootje op 23-01-2003 16:22 ]
Eskimootje zit er nog een max aan het aantal beschikbare LCD's?
Specs van mijn bak Hier!
Volgens mij niet, ik had ergens gelezen dat er 3000 waren, dusse... iedereen bestellen!
[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
[16:19] <WhizzCat> dus schiet op met dat protocol Chimera :p
In hoeverre kunnen we 3000 een max noemen. (ik bestel met smaug mee scheelt in kosten).Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 18:40:
ik dacht het wel..
ergens gelezen dat die verkoper er nog 3000 had..
[ Voor 21% gewijzigd door MaDLiVe op 23-01-2003 18:50 ]
{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen
Verwijderd
dat is een negative voltage regulator.-TheGrimReaper- schreef op 23 januari 2003 @ 11:51:
[...]
Kan je misschien wat meer vertellen over die 7909 of een linkje geven naar een datasheet?
hier is een datasheet
Ja, dat zie ik ook wel (9600baud)Dr.Roelski schreef op 23 January 2003 @ 10:16:
Ik doe mee!
Creepy schreef op 23 January 2003 @ 11:25:
[...]
Ja.. staat op de eerste pagina van dit topic vermeld

Maar ik bedoel of dat het maximum is wat de chip aankan.
Oftewel: als ik de eprom (her-)programmeer, wat is DAN de maximum baud snelheid die ik kan programmeren, en wat de 8032 aankan?
Des te meer jullie bestellen des te langer ik op vakantie kanMaDLiVe schreef op 23 January 2003 @ 18:50:
[...]
In hoeverre kunnen we 3000 een max noemen. (ik bestel met smaug mee scheelt in kosten).
En Dr.Roelski ik denk niet dat je hem met een hogere baud kan aansturen maar je mag het altijd proberen.
[ Voor 12% gewijzigd door Eskimootje op 23-01-2003 19:03 ]
Verwijderd
Als die Am27C256 in een plastic behuizing zit (zo ziet het er tenminste uit op de foto's), dan is het een OTP (One Time Programmable), een PROM en geen EPROM of EEPROM. Volgens de datasheet is namelijk alleen de Am27C256 met keramische behuizing en venstertje herprogrameerbaar.Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 11:51:
[...]
't is als het goed is een Am27C256
256 Kilobit (32 K x 8-Bit) CMOS EPROM in 32 pin PLCC package.
Wil je een nieuw programma in het LCD stoppen, dan moet je een nieuwe PROM programmeren of een andere geheugen er in vrotten.
Al iets meer bekend over versturen en betalen vanuit België?
Kan ik het eventueel komen afhalen ergens? (waar?)
ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant
Ophalen lijkt me vrij zinloos, aangezien de verzendkosten naar België vrijwel gelijk zijn aan die van binnen Nederland, ook moet je je geld voordat ik LCD's laat komen hebben gestort/gegeven. Kosten zullen iets van 8,50 worden (ws. ietsje lager).Xenon schreef op 23 januari 2003 @ 19:10:
Bedankt. Dit IC'tje zou dus gebruikt kunnen worden om het LCD van stroom te voorzien ipv de spanning van de MAX232 af te tappen?Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 18:53:
[...]
dat is een negative voltage regulator.
hier is een datasheet
Verwijderd
Xenon schreef op 23 januari 2003 @ 19:10:
[...]
5 lcd's in een pakketje moet lukken. De prijs zoek ik nog op, (zal ongeveer evenveel zijn als de verzendkosten van het duurste pakketje in Nederland (max. 8,50 euro ws. Euro goedkoper) maar de definitieve prijzen komen daarvoor ook morgen.
Als sommige Belgen graag samen hun pakketje ontvangen kan dat natuurlijk ook. Dit is wel een stukje goedkoper voor jullie.
Verwijderd
Dan moet je toch nog ergens een negatieve spanning vandaan toveren, die 7909 is namelijk alleen stabilisator en maakt dus geen negatieve spanning uit een positieve spanning (wil je dat wel, dat wel, dan heb je oftwel een ladingspomp IC nodig of een kleine geschakelde voeding).-TheGrimReaper- schreef op 23 januari 2003 @ 19:14:
[...]
Bedankt. Dit IC'tje zou dus gebruikt kunnen worden om het LCD van stroom te voorzien ipv de spanning van de MAX232 af te tappen?
Wat is het kristal dat gebruikt wordt voor de 80C32, dan kun je mogelijke baudrates bereken.
Stel 12MHz
Baud - werkelijkheid - afwijking
9600 - 9615 - 0,16% (geen probleem)
19200 - 19737 - 2,8% (geen probleem)
38400 - 37500 - -2,3% (geen probleem)
57600 - 53571 - -7% (forse afwijking, kan problemen geven)
De snelheid is wel op te voeren (moet je wel de prom her programmeren).
Antwoord op vraag hieronder:
dat is niet de bedoeling van een 7909.
Wil je een 7090 gebruiken, dan heb je een ingangsspanning van -11 tot -12,5 Volt nodig om de stabilisator goed te laten werken.
De vraag die ik meer wil stellen is, is het erg dat je gewoon de MAX232 misbruikt om direkt de -9 volt te leveren, wat ik zover in het topic gelezen heb niet en kijkend in de datasheet ziet de spanning er mooi stabiel uit.
Wat is de stroom die zo een -9 Volt normaal trekt bij een LCD, in de datasheet van de MAX232 kun je namelijk lezen dat de belasting van de V- (de -9 Volt) wel 5 mA mag zijn, V- is dan gezakt tot zo een -9 Volt, ik heb dan niet de belasting van de RS232 communicatie meegeteld.
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2003 19:49 . Reden: baudrate ++ ]
Dus deze 7909 zou je na de MAX232 moeten plaatsen om een schone spanning te krijgen voor het LCD?Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 19:25:
[...]
Dan moet je toch nog ergens een negatieve spanning vandaan toveren, die 7909 is namelijk alleen stabilisator en maakt dus geen negatieve spanning uit een positieve spanning (wil je dat wel, dat wel, dan heb je oftwel een ladingspomp IC nodig of een kleine geschakelde voeding).
Nee, die zou je aan de -12 volt van de voeding (te vinden op de ATX connector) moeten hangen, want die max232 maakt niet genoeg spanning (9 Volt plus een spanningsval van een paar volt) en stroom om een 7909 uit te voeden.
En uit de -12V van je comp maakt de 7909 dus een mooie -9V?Jasper Janssen schreef op 23 January 2003 @ 19:39:
Nee, die zou je aan de -12 volt van de voeding (te vinden op de ATX connector) moeten hangen, want die max232 maakt niet genoeg spanning (9 Volt plus een spanningsval van een paar volt) en stroom om een 7909 uit te voeden.
Ja dus (uit het vorige topic gepaste):
Persoonlijk vind ik de oplossing met de 7909 mooier.Jasper Janssen schreef op 18 januari 2003 @ 14:44:
[...]
Ik denk dat je met alleen een 20 pins DIL chip misschien de boel ook zelfs nog wel net in een 9 pins D connector huisje kunt stoppen -- dan heb je gewoon die connector aan je seriele poort en dan een bandkabel richting het LCD, met de levelomzetting en de generatie van de -9 in de connector. Ik zou dan zeggen een bandkabel van 20 breed nemen, 17 daarvan gewoon zo rauw in de LCD, de andere 3 maak je een molex aan voor powering (de +5; +12 heb je niet nodig), en dan de voeding gewoon helemaal uit die stekker laten komen, zowel de +5 (gewoon aankoppelen) als de -9 (via de MAX23n). Eventueel kun je natuurlijk ook een 7909 pakken en aan de -12 V hangen voor de -9, is eigenlijk natuurlijk netter. Maar wel meteen weer een stuk lastiger.
[ Voor 97% gewijzigd door Croccifixio op 23-01-2003 19:51 ]
owja, zo! had ik zelf ook wel kunnen bedenken, aangezien een mobo -12v nodig heeft voor de com/lpt poorten... Thnx dude!Jasper Janssen schreef op 23 January 2003 @ 00:52:
De LCD communiceert met nullen en enen met de PC, en hij zegt dat 0 en 1 respectievelijk 0 en 5V zijn.. de PC wil het graag zien op -12 en +12, en dat levert ie ook af en daar kan het LCDtje dan weer niet tegen.. kortom, er moet iets tussen om van -12/+12 signalen naar 0/+5 te modden en terug. Is eigenlijk heel simpel. (Oh, en om die omzetting te doen maakt het ICtje ook -10 en +10 volt uit +5 volt, en dat kan je weer heel handig gebruiken voor de voeding van het LCDtje. Twee vliegen in een klap-style).
Verwijderd
Daar heeft een mobo echt geen -12V voor nodig, zeker niet voor de LPT poort.Kr3Kr schreef op 23 January 2003 @ 21:19:
[...]
owja, zo! had ik zelf ook wel kunnen bedenken, aangezien een mobo -12v nodig heeft voor de com/lpt poorten... Thnx dude!
Grote kans dat een mobo het op dezelfde manier doet als de MAX232 (en eventueel een versie heeft die intern Ctjes heeft).
Verwijderd
Hmmm, Eskimootje wanneer wordt de IC met de elko's toegevoegd??? Ik zie nog niets op Laupro! das wel jammer ik heb namelijk geen zin om appart te bestellen
Klopt, het is een OTP ROM, staat ook hier: http://www.pjrc.com/tech/mp3/lcd_protocol.html.Verwijderd schreef op 23 januari 2003 @ 19:02:Als die Am27C256 in een plastic behuizing zit (zo ziet het er tenminste uit op de foto's), dan is het een OTP (One Time Programmable), een PROM en geen EPROM of EEPROM. Volgens de datasheet is namelijk alleen de Am27C256 met keramische behuizing en venstertje herprogrameerbaar.
Wil je een nieuw programma in het LCD stoppen, dan moet je een nieuwe PROM programmeren of een andere geheugen er in vrotten.
Voor diegenen die aan de PC kant met sw gaan spelen maakt dat echter geen bal uit. Als je met de firmware wilt spelen dan heb je sowieso al een programmer nodig en dan zul je ook wel een flash rom weten te vinden (BIOS oud mobo...)
Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN
nou ja mochten er mensen zijn die een flash-rom geprogt willen hebben, ik heb hier een allwriter staan en ben bereid om kostenloos prommen te flashen.
uiteraard moet je wel de heen en weer stuur kosten betalen...... (kan in gewone enveloppe)
en de software die er in moet mailen.....
doe er je voordeel mee .........
uiteraard moet je wel de heen en weer stuur kosten betalen...... (kan in gewone enveloppe)
en de software die er in moet mailen.....
doe er je voordeel mee .........
www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS
Morgen als het een beetje meezit.Verwijderd schreef op 23 January 2003 @ 22:11:
Hmmm, Eskimootje wanneer wordt de IC met de elko's toegevoegd??? Ik zie nog niets op Laupro! das wel jammer ik heb namelijk geen zin om appart te bestellen
Verwijderd
Ik heb al 'n programmer gezien voor +- 100 eur op http://www.willem.org moet alleen nog uitzoeken of ik daar idd die eproms mee kan programmen en of er een recyclebare versie van die eprom is want om nu iedere keer een paar euro te verzieken als ik 'n testje wil draaien met nieuwe firmware is ook weer nix...iemand met ervaring die hier wat zinnigs over kan zeggen?
d'r zit een ks0108 op dus je zou 'm grafish aan kunnen sturen (helaas zijn de pixels wel in groepjes van 5x8 bij elkaar gezet) maar d'r moet vast wel wat leukers mee te doen zijn dan alleen maar text lijkt me toch?!
d'r zit een ks0108 op dus je zou 'm grafish aan kunnen sturen (helaas zijn de pixels wel in groepjes van 5x8 bij elkaar gezet) maar d'r moet vast wel wat leukers mee te doen zijn dan alleen maar text lijkt me toch?!
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2003 00:51 ]
Verwijderd
Je zou zeggen van wel jaVerwijderd schreef op 24 January 2003 @ 00:50:
Ik heb al 'n programmer gezien voor +- 100 eur op http://www.willem.org moet alleen nog uitzoeken of ik daar idd die eproms mee kan programmen en of er een recyclebare versie van die eprom is want om nu iedere keer een paar euro te verzieken als ik 'n testje wil draaien met nieuwe firmware is ook weer nix...iemand met ervaring die hier wat zinnigs over kan zeggen?
Jammer idd van die spacing tussen de letters.. maar daar valt vast wel iets op te verzinnen.. je krijgt iets in de vorm van een stippellijn als je daar een rand omheen wilt maken... Klinkt op zich ook niet echt verkeerd...
Verwijderd
mgoed die 9600 baud is ook nie al te veel maar 'n winamp spectrum analyzertje moet te doen zijn met nieuwe firmware...
Verwijderd
Ik snap er werkelijk niks van. Dus snel maar 4 LCD's besteld. Ik heb ook bij maxim-ic.com samples van de MAX232 laten opsturen. Daar kan ik dus al een eind mee komen. Ik hoop dat ik als SUPER ELEK N00B er uit kan komen. Anders vraag ik hier wel support.
Backlight?? Hoe kun je dat monteren?? Kan dit ook andere kleuren??
Backlight?? Hoe kun je dat monteren?? Kan dit ook andere kleuren??
Is het niet een idee dat er iemand een stukkie bootstrap code maakt en PROMS uit gaat geven daarmee? Het idee is dat die code niets anders doet op wachten op een programma wat 'ie via de serieele poort binnen krijgt en dat naar RAM toeschopt. Zodra het programma binnen is gaat 'ie het uitvoeren. Voordeel -> je bent wat makkelijker bezig wat developpen betreft.
Ander alternatief: Zijn er flash-EEPROMS te koop met dezelfde pinning?
Ander alternatief: Zijn er flash-EEPROMS te koop met dezelfde pinning?
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
* Freek snapt er nu al niks meer van 
Met zo'n max 232 ic kan ik hem dus aan de serieele port knopen, maar zonder dat ding kan ik hem gewoon net als die andere lcd's aan de parralele poort hangen
Met zo'n max 232 ic kan ik hem dus aan de serieele port knopen, maar zonder dat ding kan ik hem gewoon net als die andere lcd's aan de parralele poort hangen
Neen, die max232 is nodig om de juiste voedingspanning te bekomen voor de lcd meende ik .thacow schreef op 24 January 2003 @ 10:55:
* The_wave snapt er nu al niks meer van
Verwijderd
Dat gaat niet, het LCD met PCB heeft alleen een serielle verbinding en geen paralelle, met de printer poort werkt het dus nietthacow schreef op 24 januari 2003 @ 10:55:
/me snapt er nu al niks meer van
Verwijderd
* Eskimootje, als je dit leest... Phreak zoekt je even, hij moet iets met je overleggen *
Ik mag het dan mischien allemaal niet zo snappen, maar ik weet wel dat dat max232 ic gemaakt er is om het lcd zo te maken. Dat het kan worden aangestuurd door de seriele poort. Zo'n seriele poort aansluiting wordt namelijk ook wel een 232 connector genoemd.The_wave schreef op 24 January 2003 @ 10:56:
[...]
Neen, die max232 is nodig om de juiste voedingspanning te bekomen voor de lcd meende ik .
Of zeg ik nu iets heel stoms
Verwijderd
Je zegt niks stomsthacow schreef op 24 January 2003 @ 11:10:
[...]
Ik mag het dan mischien allemaal niet zo snappen, maar ik weet wel dat dat max232 ic gemaakt er is om het lcd zo te maken. Dat het kan worden aangestuurd door de seriele poort. Zo'n seriele poort aansluiting wordt namelijk ook wel een 232 connector genoemd.
Of zeg ik nu iets heel stoms

De opzet van het LCD-PCB-80C32 is dat deze serieel communiceert (dus niet parallel), wil je nu communiceren met een PC met behulp van een COM-poort, dan moet je de seriele signalen van het LCD-PCB omzetten naar RS232 niveau's,, dit kun je doen met een MAX232, bijkomend voordeel van deze MAX232 is dat deze ook de VEE (-9V) kan leveren voor het LCD. De connector die je gebruikt om de seriele leiding aan te sluiten op de PC is weer een DB9 connector (9 pins). Dit was toch wat je vroeg?
Ik kan hem wl mn adres geven, maar voorderest ben ik confused en nu op irc.Verwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 11:07:
* Eskimootje, als je dit leest... Phreak zoekt je even, hij moet iets met je overleggen *
Dat is idd wat ik bedoeldeVerwijderd schreef op 24 January 2003 @ 11:50:
[...]
Je zegt niks stoms, maar iets onbegrijpbaars
kun je je zin her formuleren?
De opzet van het LCD-PCB-80C32 is dat deze serieel communiceert (dus niet parallel), wil je nu communiceren met een PC met behulp van een COM-poort, dan moet je de seriele signalen van het LCD-PCB omzetten naar RS232 niveau's,, dit kun je doen met een MAX232, bijkomend voordeel van deze MAX232 is dat deze ook de VEE (-9V) kan leveren voor het LCD. De connector die je gebruikt om de seriele leiding aan te sluiten op de PC is weer een DB9 connector (9 pins). Dit was toch wat je vroeg?
Nu is alleen nog de vraag of sodeer n00b's dit LCD'tje aan de gang krijgen.
Tot nu toe denk ik dat ik het wel voor elkaar kan krijgen met een beetje mazzel.
Maar ThaCow, we kunnen ook ff samen gaan kloten net zoals we gedaan hebben met die 2x24 LCD'tjes.
We kunnen er ook drie samen bestellen.
1 voor te testen en voor ieders een als we het voorelkaar hebben gekregen om dat ding aan de praat te krijgen :-)
Tot nu toe denk ik dat ik het wel voor elkaar kan krijgen met een beetje mazzel.
Maar ThaCow, we kunnen ook ff samen gaan kloten net zoals we gedaan hebben met die 2x24 LCD'tjes.
1 voor te testen en voor ieders een als we het voorelkaar hebben gekregen om dat ding aan de praat te krijgen :-)
Ik denk ook wel dat het te doen is voor de mensen die geen of weinig ervaring hebben met solderen. Er moet dan alleen wel gezorgd worden dat er duidelijke schema's met alle aansluitingen zijn.DaMinD schreef op 24 January 2003 @ 13:54:
Nu is alleen nog de vraag of sodeer n00b's dit LCD'tje aan de gang krijgen.
Ja daar heb je ook wel gelijk in. Maar ik heb ook de ervaring dat er toch nog wel flink wat mis kan gaan. Maar daar ben ik niet zo bang voor (De LCD'tjes kosten toch haast nix, en de ic en alles wat er bij komt valt ook wel mee).-TheGrimReaper- schreef op 24 January 2003 @ 14:07:
[...]
Ik denk ook wel dat het te doen is voor de mensen die geen of weinig ervaring hebben met solderen. Er moet dan alleen wel gezorgd worden dat er duidelijke schema's met alle aansluitingen zijn.
Zit er toch aan te denken of ik er niet een stuk of drie voor mijn eigen ga kopen. Kan ik ook meteen de backlight uit gaan proberen.
Maar ik blijf er bij om toch met zijn twee te gaan knoeien
Tuurlijk, er kan altijd wat fout gaan. Maar als er een duidelijk schema is, voorkom je iig dat je de spulletjes verkeerd aansluit. Alleen je soldeer skills bepalen dan nog of het fout gaat of niet.DaMinD schreef op 24 January 2003 @ 14:11:
[...]
Ja daar heb je ook wel gelijk in. Maar ik heb ook de ervaring dat er toch nog wel flink wat mis kan gaan. Maar daar ben ik niet zo bang voor (De LCD'tjes kosten toch haast nix, en de ic en alles wat er bij komt valt ook wel mee).
Zit er toch aan te denken of ik er niet een stuk of drie voor mijn eigen ga kopen. Kan ik ook meteen de backlight uit gaan proberen.
Maar ik blijf er bij om toch met zijn twee te gaan knoeien
K als er een duidelijk schema bij komt en die MAX232 er ook gelijk bij mee kan bestellen dan heeft Spideramn er ook wel zin in.
P.s. het is vrijdag en dan zou die Max232 er toch bij Laupro bij komen
En je kan tot de 30e bestellen?
P.s. het is vrijdag en dan zou die Max232 er toch bij Laupro bij komen
Ja en die komt er ook bij, moet alleen nog even wat dingen uitzoeken. Alleen de gene die ik wat wil vragen zijn helaas niet online op het moment. Wat ik tot nu toe heb is:spideramn schreef op 24 January 2003 @ 14:37:
K als er een duidelijk schema bij komt en die MAX232 er ook gelijk bij mee kan bestellen dan heeft Spideramn er ook wel zin in.
P.s. het is vrijdag en dan zou die Max232 er toch bij Laupro bij komen![]()
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| [Elco's @ conrad] 4 * ELKO 1/35AX Artikelnr.: 472000 - 89 Cap. 1uF € 0.35 € 1,40 1 * ELKO 10/16AX Artikelnr.: 471640 - 89 Cap. 10uF € 0.30 € 0,30 1 * ELKO 100/16AX Artikelnr.: 471674 - 89 Cap. 100uF € 0.38 € 0,38 Of 1 * SUB-D (F) CONNECTOR 15P PRINT Artikelnr.: 741353 - 89 € 1,06 € 1,06 of 1 * SUB-D (F) CONNECTOR 15P PRINT Artikelnr.: 741434 - 89 € 2,42 € 2,42 1 * MAX232N TIS (TID) Artikelnr.: 152281 - 89 € 1,58 € 1,58 |
maar moet nog even kijken of we een cheap-ass SubD connector nemen en of het misschien handig is op experimenteerprintplaten meet nemen, dan heeft iedereen iig alles in huis qua produkten. (De prijzen zijn van conrad, we krijgen ws. nog massa-korting maar er komt nog verzendkosten bij (hoogstens 0,50 €).
Ik zou die experimenteerplaten e.d. wel handig vinden. weet ik zeker dat ik niet ergens anders de verkeerde spullen haal
[ Voor 3% gewijzigd door spideramn op 24-01-2003 14:49 ]
ja nu nog even afw88 wat voor commentaar ik krijg hierop.spideramn schreef op 24 January 2003 @ 14:49:
Ik zou die experimenteerplaten e.d. wel handig vinden. weet ik zeker dat ik niet ergens anders de verkeerde spullen haal
Is de IA al gesloten of kan ik nog meedoen? +/- E 10 toch? Dan wil ik er wel 1 
/edit nog wat: Wat heb ik nodig om hem aan te sluiten? Serieel/Printer poort ter beschikking. Welke electronice (ik ga de FAQ even lezen
) Of kan het zo worden aangesloten?
/edit nog wat: Wat heb ik nodig om hem aan te sluiten? Serieel/Printer poort ter beschikking. Welke electronice (ik ga de FAQ even lezen
[ Voor 53% gewijzigd door Thijsch op 24-01-2003 15:22 ]
Lees het topic even door zou ik zeggen.ParaDot schreef op 24 januari 2003 @ 15:20:
[...]
/edit nog wat: Wat heb ik nodig om hem aan te sluiten? Serieel/Printer poort ter beschikking. Welke electronice (ik ga de FAQ even lezen) Of kan het zo worden aangesloten?

Verwijderd
Die SUB-D connectoren, dat klopt niet, dat moet een SUB-D (F) en 9 polig zijn.Eskimootje schreef op 24 januari 2003 @ 14:42:
[...]
Ja en die komt er ook bij, moet alleen nog even wat dingen uitzoeken. Alleen de gene die ik wat wil vragen zijn helaas niet online op het moment. Wat ik tot nu toe heb is:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [Elco's @ conrad] 4 * ELKO 1/35AX Artikelnr.: 472000 - 89 Cap. 1uF € 0.35 € 1,40 1 * ELKO 10/16AX Artikelnr.: 471640 - 89 Cap. 10uF € 0.30 € 0,30 1 * ELKO 100/16AX Artikelnr.: 471674 - 89 Cap. 100uF € 0.38 € 0,38 Of 1 * SUB-D (F) CONNECTOR 15P PRINT Artikelnr.: 741353 - 89 € 1,06 € 1,06 of 1 * SUB-D (F) CONNECTOR 15P PRINT Artikelnr.: 741434 - 89 € 2,42 € 2,42 1 * MAX232N TIS (TID) Artikelnr.: 152281 - 89 € 1,58 € 1,58
maar moet nog even kijken of we een cheap-ass SubD connector nemen en of het misschien handig is op experimenteerprintplaten meet nemen, dan heeft iedereen iig alles in huis qua produkten. (De prijzen zijn van conrad, we krijgen ws. nog massa-korting maar er komt nog verzendkosten bij (hoogstens 0,50 €).
SUB-D (F) CONNECTOR 9P PRINT. Artikelnr.: 741345 - 89 a 0,94 € dus?Verwijderd schreef op 24 January 2003 @ 15:26:
[...]
Die SUB-D connectoren, dat klopt niet, dat moet een SUB-D (F) en 9 polig zijn.
*** Wil iemand met verstand van electronica alstublieft even hier klikken? ***
Dan kunnen de andere onderdelen toegevoegd worden, dank u
Dan kunnen de andere onderdelen toegevoegd worden, dank u
[16:19] <WhizzCat> de zon heeft nog maar 5 miljard jaar te leven naar het schijnt
zou je de 5volt spanning niet ook van de serieele poort af kunnen tappen om de max232 chip te voeding en eventueel de lcd scherm ?
O. sorry
Verwijderd
Een seriele poort heeft normaal geen 5 Volt pinnetje.miniK0bo schreef op 24 januari 2003 @ 16:31:
zou je de 5volt spanning niet ook van de serieele poort af kunnen tappen om de max232 chip te voeding en eventueel de lcd scherm ?
Soms als de belasting laag is, wordt een of ander signaallijntje misbruikt als +5V, maar ik denk dat dat hier zeker niet kan (hele spul zal toch wel enige milliAmpere gebruiken)
code:
1
2
3
4
5
| 4 * ELKO 1/35AX Artikelnr.: 472000 - 89 Cap. 1uF 1 * ELKO 10/16AX Artikelnr.: 471640 - 89 Cap. 10uF 1 * ELKO 100/16AX Artikelnr.: 471674 - 89 Cap. 100uF 1 * MAX232N TIS (TID) Artikelnr.: 152281 - 89 1 * SUB-D (F) CONNECTOR 9P PRINT. Artikelnr.: 741345 - 89 |
1. Ik heb zelf nog paar vraagjes deze MAX232 is niet de SMD versie hoop ik, zo niet dan kan het worden toegevoegd op Laupro.
2. Iets van printplaat ofzo is denk ik ook wel erg handig, en ik denk niet dat iedereen het heeft maar ik heb geen idee welke ik moet bestellen. Dus als iemand mij dat kan vertellen.
Mij lijkt het wel handig als je gewoon testprintjes (dus die met allemaal koperen eilandjes zeg maar) er bij doet. Das voor de n00b wel lekker makkelijk prutsen denk ik. Maar goed dat is mijn mening, en ik ben ook maar een n00bEskimootje schreef op 24 January 2003 @ 20:26:
2. Iets van printplaat ofzo is denk ik ook wel erg handig, en ik denk niet dat iedereen het heeft maar ik heb geen idee welke ik moet bestellen. Dus als iemand mij dat kan vertellen.
Is het niet handiger om een d-sub 9 stekker ding te hebben ipv zo'n print ding? tenzij je verwacht dat iedereen het met een verlengkabel aansluit ipv direkt op de seriele poort van het mobo.. Anders krijg je dat je printje direkt naakt aan de buitenkant van je PC hangt, en das niks. Ik zou zelf het printje ergens in de buurt van de lcd ophangen en dan gewoon stukje snoer naar buiten voeren met een d-sub9 stekker (en die bestaat dan uit een d-sub9 F non-print ding plus een d-sub9 kap) eraan.
Verwijderd
Conrad is wel een k*t-site, zoeken daar is echt brak, gelukkig heb ik nog een paar jaargangen katalogus.Eskimootje schreef op 24 January 2003 @ 20:26:
code:
1 2 3 4 5 4 * ELKO 1/35AX Artikelnr.: 472000 - 89 Cap. 1uF 1 * ELKO 10/16AX Artikelnr.: 471640 - 89 Cap. 10uF 1 * ELKO 100/16AX Artikelnr.: 471674 - 89 Cap. 100uF 1 * MAX232N TIS (TID) Artikelnr.: 152281 - 89 1 * SUB-D (F) CONNECTOR 9P PRINT. Artikelnr.: 741345 - 89
1. Ik heb zelf nog paar vraagjes deze MAX232 is niet de SMD versie hoop ik, zo niet dan kan het worden toegevoegd op Laupro.
1) De MAX232N is een PDIP 16-N (16 pins dip conventioneel, niet SMD)
2a) Die SUB-D connector, hoe zie je dat eigenlijk Eskimootje, dit is namelijk eentje voor een printplaat, will je soms een printplaatje (met daarop de MAX232) met connector achter op je PC maken?
2b) Of wil je daar een normale stekker hebben en de MAX232 op een printje bij het LCD.
3) Printplaat, daar moet je ten eerste kiezen voor een epoxy en niet karton(dat is niks waard) Ik zie dat er ook printplaten zijn met DB9 aansluitingen (een DB9 op een normale print plaat solderen is moeilijk (DB9 past niet op het raster, wel met een beetje duwwen/vervormen)):
2 X 9 EN 2 X 15-POLIG EPOXY Internet Artikelnr.: 529011 - 89 Prijs : 3,22 EUR, mijn catalogus geeft als Artikelnr.: 52 90 11-44 (wel even navragen of dit de goede is, want de prijs is gelijk aan de kartonnen variant en dat geloof ik niet meteen).
wordt interessant dit.
Komen die losse onderdelen die bij Conrad besteld worden als 1 item op laupro te staan?
Dus zeg maar als setje voor 1 LCD?
Komen die losse onderdelen die bij Conrad besteld worden als 1 item op laupro te staan?
Unknown
Dat lijkt mij inderdaad ook wel handig, gewoon een kit ervan maken 
offtopic:
Zo beter Eskimootje?
Zo beter Eskimootje?
[ Voor 50% gewijzigd door Chimera op 25-01-2003 00:19 ]
Lijkt me een beetje aan de dure kant, het moet gewoon simpel zijn en epoxy is denk ik ook beterVerwijderd schreef op 24 januari 2003 @ 21:17:
[...]
Conrad is wel een k*t-site, zoeken daar is echt brak, gelukkig heb ik nog een paar jaargangen katalogus.
1) De MAX232N is een PDIP 16-N (16 pins dip conventioneel, niet SMD)
Dat is mooi
2a) Die SUB-D connector, hoe zie je dat eigenlijk Eskimootje, dit is namelijk eentje voor een printplaat, will je soms een printplaatje (met daarop de MAX232) met connector achter op je PC maken?
Nee eigenlijk wil ik hem bij de lcd hebben
2b) Of wil je daar een normale stekker hebben en de MAX232 op een printje bij het LCD. Ja
3) Printplaat, daar moet je ten eerste kiezen voor een epoxy en niet karton(dat is niks waard) Ik zie dat er ook printplaten zijn met DB9 aansluitingen (een DB9 op een normale print plaat solderen is moeilijk (DB9 past niet op het raster, wel met een beetje duwwen/vervormen)):
2 X 9 EN 2 X 15-POLIG EPOXY Internet Artikelnr.: 529011 - 89 Prijs : 3,22 EUR, mijn catalogus geeft als Artikelnr.: 52 90 11-44 (wel even navragen of dit de goede is, want de prijs is gelijk aan de kartonnen variant en dat geloof ik niet meteen).
De max en de elco en de connector komen er gezemelijk op te staan de printplaat apart. Zoals jullie zin ben ik nog niet klaar met de inhoud en kan hem logischerwijs nog niet toevoegen.Quintus schreef op 24 januari 2003 @ 21:58:
wordt interessant dit.
[ Voor 15% gewijzigd door Eskimootje op 25-01-2003 00:15 ]
Vindt ik ook, komt er voor die andere onderdelen een nieuwe IA (gezien deze bijna afloopt en het zonde zou zijn als men net te laat is met editten)?
Verwijderd
Ik heb nog een nieuw topic geopend voor het modden van deze LCD's...
Het gaat daar vooral om het inbouwen van een backlight...
Is het nog mogelijk om inverters en EL foil in deze IA op te nemen?
[rml]XNDR in "[ LCD]Polariserende film - het grote DHZ "[/rml]
Verwijderd
XNDR dat lijkt mij niet slim ik denk dat de IA dan teveel tijd in beslag gaat nemen voor de mensen die geen backlite willen...Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 10:19:
Ik heb nog een nieuw topic geopend voor het modden van deze LCD's...
Maak dan een nieuwe voor de EL Foil en de andere onderdelen
Ik wil opzich best wel een IA organiseren voor de EL-folie. Moeten we maar ff kijken.
Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire
Verwijderd
Mocht het nodig zijn wil ik wel helpen bij een IA voor El-Folie....LOL dalijk maken we zelf complete sets misschien een idee voo verkoop
(ja ik weet dat je geen winst mag maken met een IA was maar een lolletje)
ja el folie dat lijkt me zeer bruut als dat er ook nog bij komt.
Specs van mijn bak Hier!
Heeft hij wel zoveel LCD's?
Op de veiling bood hij er maar 10*5 aan toch?
Verwijderd
Ik ga het wel regelen dan.. kan meteen met mijn IA mee dan..Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 10:37:
[...]XNDR dat lijkt mij niet slim ik denk dat de IA dan teveel tijd in beslag gaat nemen voor de mensen die geen backlite willen...
Ik heb nog goed nieuws voor de mensen die wel een backlight willen:
Ik kan namelijk aan polariserende film komen... De EL foil en de inverters halen we dan gewoon bij Conrad
er waren er 3000. Genoeg?Super__Nerd schreef op 25 January 2003 @ 15:22:
Heeft hij wel zoveel LCD's?
Specs van mijn bak Hier!
Verwijderd
Speciaal voor SeMMieTex heb ik de backlight kits aan m'n eigen IA toegevoegd!Verwijderd schreef op 25 januari 2003 @ 10:37:
[...]XNDR dat lijkt mij niet slim ik denk dat de IA dan teveel tijd in beslag gaat nemen voor de mensen die geen backlite willen...
Ze zijn te bestellen op de LauPro site: http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=186&p=l&g=71
4 verschillende kleuren backlight, inverter en Polarizing film: Alles dat je nodig hebt om er een ultracool LCD van te maken
Dus... Conclusie voor de elektro n00b. Komt er een kant en klaar aansluitstekkerding voor op mn seriele poort?
Verwijderd
supervét ik hep al besteld!!! thnx m8!Verwijderd schreef op 25 January 2003 @ 17:42:
[...]
Speciaal voor SeMMieTex heb ik de backlight kits aan m'n eigen IA toegevoegd!
Ze zijn te bestellen op de LauPro site: http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=186&p=l&g=71
4 verschillende kleuren backlight, inverter en Polarizing film: Alles dat je nodig hebt om er een ultracool LCD van te maken![]()
Verwijderd
Ben bang van nietEdwinB schreef op 25 January 2003 @ 18:29:
Dus... Conclusie voor de elektro n00b. Komt er een kant en klaar aansluitstekkerding voor op mn seriele poort?
[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2003 18:47 ]
Verwijderd
En worden de elko's en die max232 en connectoren nog toegevoegd op laupro? De ia duurt nog maar 5 dagen dus als het nog gebeurt mag het er wel snel opkomen.
Dit topic is gesloten.