[EL] LCD (en meer) op USB - The Final

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 2.391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat er op GoT inmiddels meerdere pogingen dit voor elkaar te krijgen niet geslaagd zijn ([search=usb lcd]) een nieuwe - en hopelijk laatste *D - poging.

Ik open dit topic mede door de discussies in de diverse LCD inkoop draadjes:
  • <li>[topic=468007]
</li>

De bedoeling is om LCD displays (en later eventuele andere dingen als softwaregestuurde baybussen etc) via USB aan te sturen om zo van alle LPT en COM ellende af te zijn.

Inmiddels zijn er al een aantal tweakers bezig met het maken van ideeen (en schema's :)) om dit allemaal voor elkaar te krijgen. Aangezien er net een [topic=423931/1/25] is geweest kan dit allemaal heel interresant worden :)

Aangezien er zowel op hardwarematig als softwarematig gebied dingen gedaan moeten worden (schema's, drivers, software) nodig ik iedereen uit om in dit draadje mee te denken en te werken, zodat het deze keer wel gaat lukken 8-).

/me gaat nu maffen, heb iets van 12 uur geslapen de afgelopen 3 nachten :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-07 20:54
* Robino gaat deze topic in de gaten houden want hij vindt dit zeer interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 15 mei 2002 08:47 schreef Rave17 het volgende:
* Xavier gaat deze topic in de gaten houden want hij vindt dit zeer interessant :)
* Xavier Vind dit ook erg intressant. Ik heb nu ongeveer 5 dingen dat op mijn LPT port moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

* GeleFles vindt dit ook zeeer interessant...

(dan wordt het binnenkort tijd voor een USB-hub inkoopactie!! :P :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Maar het is dus wachten totdat er mensen komen met schema's :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07 20:55
die zijn er al ... kijk naar [topic=423931/1/25]

[edit]
oh.. die had je al... Zotty heeft een schema en is die aan het maken geloof ik....

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 09:25 schreef Dr.DNA het volgende:
die zijn er al ... kijk naar [topic=423931/1/25]

[edit]
oh.. die had je al... Zotty heeft een schema en is die aan het maken geloof ik....
Yepz, ik heb idd een concept schema gemaakt, maar die staat op het moment niet meer online. Straks ff uploaden ;)

Software voor in de PIC ben ik ook al een beetje aan begonnnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07 22:06

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Er was ook iemand die z'n LCD via de i2c poort en m.b.v. een microcontroller ging aansturen.... nooit meer iets van gehoord toen we wat kritische punten hadden....

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:40
keep me informed :P

AMD 7800X3D - DDR5 64GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat weer online :Y)

=> USB2LCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I`m interrested :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Btw, printje ook weer gevonden :P

testprint

het is een beetje een mix tussen een goed printje en een experimenteerprint. Heb het zoveel mogelijk op 'normale' maten gebasseerd, dus waar geen SMD nodig is, ook geen SMD geplaatst. De PIC kan zowel zoals in het schema een 16C63-SO als een 16F876 zijn. Althans, daar is het voor gemaakt, want die heb ik hier liggen :P

Het printje is verre van perfect. dit is het resultaat van 5 min werk en de autorouter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

\me vindt dit een zeer intressante ontwikkeling.

Als iemand dit werkend heeft hoor ik het graag

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-07 13:33
Wat ik deed : Neem een USB 2 RS232 standaard converter die je overal kan kopen (deze schakeling doet hetzelfde). Je krijgt dan een extra com-poort die met elke software werkt. Neem een rs232 LCD of een lptLCD met BackPack (heb ik zelf gebouwd) en je bent klaar. Geen gezeur en gedoe met drivers en printjes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 11:31 schreef Tadango het volgende:
Wat ik deed : Neem een USB 2 RS232 standaard converter die je overal kan kopen (deze schakeling doet hetzelfde). Je krijgt dan een extra com-poort die met elke software werkt. Neem een rs232 LCD of een lptLCD met BackPack (heb ik zelf gebouwd) en je bent klaar. Geen gezeur en gedoe met drivers en printjes maken.
Gezeur? Printjes maken en software schrijven wordt door veel mensen (lees: tweakers ;)) als een leuk tijdverdijf gezien :) en losse chipjes zijn veel goedkoper dan een complete converter slopen (zeker als je meerdere dingen aan wilt gaan sluiten, wat toch een beetje het doel is van dit topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 11:53 schreef mmmuttley het volgende:
Gezeur? Printjes maken en software schrijven wordt door veel mensen (lees: tweakers ;)) als een leuk tijdverdijf gezien :)
Precies! En je wordt er meestal ook nog wat slimmer van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Volgens dat schema genereert die usb chip een serieel signaal. Net als een USB 2 RS232 converter. Ik gebruik zelf ook een PIC om het LCD aan te sturen en knoppen uit te lezen en backlight. De knoppen worden gewoon RS232 signalen terug de PC in.

Porgrameren vind ik ook geweldig maar klooien met drivers wat minder. De software voor het LCD heb ik ook zelf gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 12:12 schreef Tadango het volgende:
Volgens dat schema genereert die usb chip een serieel signaal. Net als een USB 2 RS232 converter. Ik gebruik zelf ook een PIC om het LCD aan te sturen en knoppen uit te lezen en backlight. De knoppen worden gewoon RS232 signalen terug de PC in.

Porgrameren vind ik ook geweldig maar klooien met drivers wat minder. De software voor het LCD heb ik ook zelf gemaakt.
Klopt, de PIC kijkt gewoon de hele tijd naar wat er op z'n USART binnenkomt en stuurt of een T6963C/SED1330 data/commando's door, of onderneemt zelf actie om bijv een backlight te dimmen.

Zou je trouwens je software willen delen? Dat scheelt namelijk een hele berg werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Software doet nu nog niet zo heel veel. Lichtkrant, winamp en MBM gegevens is nu het enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 12:38 schreef Tadango het volgende:
Software doet nu nog niet zo heel veel. Lichtkrant, winamp en MBM gegevens is nu het enige.
Ik bedoelde de software in de PIC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
aah :) Het is voor een PIC16F84 op 4Mhz. De serieele ingang is 9600 baud 8 databits, no parity 1 stop bit. 1 Uitgang voor backlight aan/uit. Via prefix van 0xFE word een commando gestuurd inplaats van een teken. prefix 0xFF stuurt backlight aan of leest knoppen in. Het knoppen gedeelte is nog niet af want dat stoorde nog een beetje en ik had geen zin om het nu uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-07 11:31

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik blijf het geweldig vinden dit soort acties :)

* zwahiel kijkt met grote bewondering toe! :)

btw is het niet gemakkelijker om eerst voor een "normale" karakter LCD drivers te maken, en daarna voor de grafische :?

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 13:13 schreef zwahiel het volgende:
Ik blijf het geweldig vinden dit soort acties :)

* zwahiel kijkt met grote bewondering toe! :)

btw is het niet gemakkelijker om eerst voor een "normale" karakter LCD drivers te maken, en daarna voor de grafische :?
voor normale karakter lcd's zijn de "drivers" gwoon te downloaden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 15 mei 2002 13:37 schreef _AscII_ het volgende:

[..]

voor normale karakter lcd's zijn de "drivers" gwoon te downloaden :)
En voor de USB chipjes zijn de drivers hier te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Wauw en nu maar hopen dat er iemand zelf printjes kan etsen voor de tweakers hier. Want dit is echt geweldig.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Ik weet voor 99% zeker dat ik dat ga gebruiken voor mijn bay bus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

Wie post als eerste het schema ;)

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteravond weer ff druk geweest, heb de seriele communicatie al voor elkaar op interrupt basis en commando's worden ook al herkend (theroretisch :P)
Waarschijnlijk ga ik het zo doen dat je aan het begin 1 of 2 byte moet sturen om het geheel te 'syncen' met de host software, maar daarna kun je gewoon de normale commando en data aansturing gebruiken.

Het schema zit trouwens nog een foutje in, er is geen rekening gehouden met open drain uitgangen, maar dat is simpel op te lossen met een pull-up weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Zou het niet :9~ zijn als je een BlueTooth zender op je USB uitgang zou kunnen aansluiten en de ontvanger op je LCD scherm :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm begrijp ik dit nu goed, kan je je USB poort (als je dat printje gebruikt) als een LPT poort gebruiken?
Dat zou natuurlijk super & geweldig zijn, voor gfx'jes enzo.

Maar kan je die poort dan gewoon met de zelfde commando's aansturen.

/me snapt het nog niet helemaal, maar het begint te dagen (denk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens, is die inkoopactie nu afgelopen of niet? (zo niet, i'm interested :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 10:29 schreef Rave17 het volgende:
Zou het niet :9~ zijn als je een BlueTooth zender op je USB uitgang zou kunnen aansluiten en de ontvanger op je LCD scherm :9~
Weet je wat het aan licenties kost om bluetooth apparatuur te ontwikkelen? Dat is echt asociaal duur. Dan heb je het al gauw over getallen met 4 nullen.
Op zich een heel gaaf idee, maar voor de hobbyist gewoon niet te betalen ;(
Op donderdag 16 mei 2002 10:41 schreef NextGeneration het volgende:
Uhm begrijp ik dit nu goed, kan je je USB poort (als je dat printje gebruikt) als een LPT poort gebruiken?
Dat zou natuurlijk super & geweldig zijn, voor gfx'jes enzo.

Maar kan je die poort dan gewoon met de zelfde commando's aansturen.

/me snapt het nog niet helemaal, maar het begint te dagen (denk).
Het is geen vervanging voor LPT, omdat het bij extra funtionaliteit zoals backlight dimmen, contrast regelen, enz, niet echt mogelijk is zomaar alle binnengekomen data door te sturen.
Wat je dus krijgt is eenmalig 2 setup bytes en vervolgens initialiseer je het display zoals je normaal ook zou doen.
Wat ik in eerste instantie ga maken is iets wat specifiek voor een bepaalde controller en voor grafische LCD's is. Voor karakter LCD's is het denk ik op dit moment zowieso niet zo interresant gezien de complexiteit en kosten. Bovendien ligt de CPU belasting een stuk lager bij karakter LCD's en dus is de noodzaak voor een USB display stukken minder. Althans, zo zie ik het.
In een later stadium is natuurlijk altijd ook support voor de HD44870 en SED1330 toe te voegen. En dan dmv een jumper oid kun je de de juiste controller kiezen. Maargoed, het is allemaal nog onder voorbehoud, de praktijk zal uitwijzen wat de beste oplossingen zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 10:53 schreef Zotty het volgende:
Het is geen vervanging voor LPT, omdat het bij extra funtionaliteit zoals backlight dimmen, contrast regelen, enz, niet echt mogelijk is zomaar alle binnengekomen data door te sturen.
Wat je dus krijgt is eenmalig 2 setup bytes en vervolgens initialiseer je het display zoals je normaal ook zou doen.
Wat ik in eerste instantie ga maken is iets wat specifiek voor een bepaalde controller en voor grafische LCD's is. Voor karakter LCD's is het denk ik op dit moment zowieso niet zo interresant gezien de complexiteit en kosten. Bovendien ligt de CPU belasting een stuk lager bij karakter LCD's en dus is de noodzaak voor een USB display stukken minder. Althans, zo zie ik het.
In een later stadium is natuurlijk altijd ook support voor de HD44870 en SED1330 toe te voegen. En dan dmv een jumper oid kun je de de juiste controller kiezen. Maargoed, het is allemaal nog onder voorbehoud, de praktijk zal uitwijzen wat de beste oplossingen zullen zijn.
Hmm, jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is idd wel jammer, maar er is geen keus. Het probleem is dat je parallel aan de verstuurde data niet kunt meegeven of het een commando of data is. En dat moet op de een of andere manier opgelost worden. En dan het liefst met zo min mogelijk overhead en zo weinig mogelijk aanpassingen in bestaande software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 16 mei 2002 10:53 schreef Zotty het volgende:

[..]

Weet je wat het aan licenties kost om bluetooth apparatuur te ontwikkelen? Dat is echt asociaal duur. Dan heb je het al gauw over getallen met 4 nullen.
Op zich een heel gaaf idee, maar voor de hobbyist gewoon niet te betalen ;(
[..]
Ik zag in de elektuur van mei een advertentie staan voor BlueTooth chips.. Beetje opportunistisch om daar nu meteen mee aan de slag te gaan, maar volgens mij zijn er in de toekomst wel zeker mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou idd mischien kant en klare modules kunnen gebruiken :) En dan maar hopen dat de prijs niet te hoog is.

Of voor wireless LAN gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 21:24
Is er aan de hand van dat schema van de 232 nu al een printje ontworpen?
Kan iemand mij misschien ook uitleggen met welke programma's ik zelf zo'n printje kan ontwerpen? De files in het zip bestand van het chipje zijn volgens mij niet in Ultimate (Ultiboard, UltiRoute, MultiSim, wat is verschil :? ) te gebruiken, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 10:01 schreef sjares het volgende:
Is er aan de hand van dat schema van de 232 nu al een printje ontworpen?
Kan iemand mij misschien ook uitleggen met welke programma's ik zelf zo'n printje kan ontwerpen? De files in het zip bestand van het chipje zijn volgens mij niet in Ultimate (Ultiboard, UltiRoute, MultiSim, wat is verschil :? ) te gebruiken, of wel?
Ik heb ff snel een printje ontworpen (voor usb2lcd dus), maar die is niet perfect qua layout. Ik wil best een beter ontwerp maken, maar dan is het wel handig om te weten wat jullie graag willen, zodat daar rekening mee te houden is. Ik bedoel, willen jullie SMD componenten (mooiste oplossing) of standaard formaat? Dat soort dingen. Het zal waarschijnlijk wel dubbelzijdig gaan worden, maar ik zal m'n best doen om het enkelzijdig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 17 mei 2002 10:58 schreef Zotty het volgende:

[..]

Ik heb ff snel een printje ontworpen (voor usb2lcd dus), maar die is niet perfect qua layout. Ik wil best een beter ontwerp maken, maar dan is het wel handig om te weten wat jullie graag willen, zodat daar rekening mee te houden is. Ik bedoel, willen jullie SMD componenten (mooiste oplossing) of standaard formaat? Dat soort dingen. Het zal waarschijnlijk wel dubbelzijdig gaan worden, maar ik zal m'n best doen om het enkelzijdig te houden.
SMD zou wel kwl zijn, maar de vraag is of dit haalbaar is voor een aantal mensen. Kun je misschien vast een jpegje plaatsen van het schema dat je nu hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 13:01 schreef mmmuttley het volgende:
SMD zou wel kwl zijn, maar de vraag is of dit haalbaar is voor een aantal mensen. Kun je misschien vast een jpegje plaatsen van het schema dat je nu hebt?
Dit is wat ik nu online heb staan. Er mist nog een pull-up weerstand in, en dat was het d8 ik wel wat er veranderd is. Tijdens ontwikkeling gebruik ik een 16F876. Is volledig pin-compatible met de 16C63 in het schema.

USB2LCD schema

Wat betreft de firmware, hopelijk kom ik dit weekend toe aan de eerste tests. In eerste instantie zonder USB en de USART van de PIC gewoon op COM1 van m'n computer aangesloten. En dat is gelijk een leuke bijkomstigheid, rag USB eraf en je hebt een seriele backplane voor T6963C display's :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Op vrijdag 17 mei 2002 10:58 schreef Zotty het volgende:

[..]

SMD zou wel mooier zijn, maar is het ook haalbaar? En wat gaat zoiets kosten dan? Ik heb alleen nog maar ontwerpen gezien en niet iets 'werkelijks' zodat wij hier wat kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Heel leuk, dit topic doet me denken aan iets van het begin van het GFX LCD software topic toen de vraag over USB mogelijkheden ook werd gesteld, erg leuk dat je er dieper op ingaat Zotty! Mooi werk.
De mooiste oplossing voor het printje is natuurlijk SMD, maar voor ons huis-en-tuin-soldeerbout eigenaren zou standaard componenten veel beter te verwerken zijn.
En dan zullen ook meer mensen de moed nemen om hem te bouwen (ik wel, SMD voor mij niet mogelijk), waardoor jij weer meer feedback krijgt bij het ontwikkelen van dit soort super dingen.

:) :)

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Wednesday 12th ? Friday 14th June 2002 Amsterdam RAI is een Bluetooth congres, met expo, waar gratis kaarten voor zijn te krijgen op deze site : http://www.ibctelecoms.com/bluetoothcongress/

Misschien wat voor jou, mmmmmutley?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Laatst online: 27-04 16:51
En toen bleek het al lang te bestaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.gadgetdelivery.nl/Images/Products/g10-1.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.gadgetdelivery.nl/Images/Products/g10-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 23:14 schreef LeonM het volgende:
En toen bleek het al lang te bestaan:

[afbeelding][afbeelding]
<g>
nee da's lekker nuttig....
dat is helemaal niet waar het hier om gaat |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07 20:37
Die dingen heb ik op het werk liggen ja

maar of het werkt icm een lcdtje ?
toch eens proberen :P

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Dat is dat kabeltje waar ik het al een paar keer over had!!
Maar ik heb geen Centronics maar gewoon een 25-polige stekker eraan

[edit tipe vaut]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke kabeltjes he. Maar helaas, het is niet hetzelfde als wat hier in het algemeen de bedoeling is en het is ook niet wat ik aan het maken ben. Laat die converter maar eens je backlight dimmen, dat lukt dus niet :P

Bovendien is dit veeeeeeeeeeel meer fun :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
gaat dat printje strax ook in de verkoop voor nOObs?

dat wil zeggen,.. solderen etc. is geen probleem maar de verdere ontwikkeling snap ik weinig van.

(ik doe alleen een beetje aandrijf techniek en heb dus geen verstand van electronica)

maar ik heb wel belangstelling voor een usb aansluiting voor mijn lcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 17 mei 2002 23:02 schreef Bart_Banaan het volgende:
Wednesday 12th ? Friday 14th June 2002 Amsterdam RAI is een Bluetooth congres, met expo, waar gratis kaarten voor zijn te krijgen op deze site : http://www.ibctelecoms.com/bluetoothcongress/

Misschien wat voor jou, mmmmmutley?
Heheh, ben al bezig met aanvragen.. Wat een berg formulieren moet je daar invullen zeg.. :z

(kan ik mooi studiepunten voor krijgen ook :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wie een kijkje wil nemen hoe USB2LCD ontwikkeld wordt;

de eerste foto >:)

Beetje om zo te posten, dus vandaar een linkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Dat ziet er indrukwekkend uit, Zotty! maar.... welke kabel is nou de USB?? ipv van minder kabels lijken het er wel meer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Op zaterdag 18 mei 2002 14:50 schreef Bart_Banaan het volgende:
Dat ziet er indrukwekkend uit, Zotty! maar.... welke kabel is nou de USB?? ipv van minder kabels lijken het er wel meer >:)
De onderste kabel is toch de USB kabel als ik het goed heb :?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Dat dacht ik ook te zien, de onderste, maar met Zotty weet je 't maar nooit! :)

[off topic]
Heeee, Rikz, long time....
Hoe bevalt 'ie jou? hehehehe... Check jouw onderschrift linkje ff, staat als laatste een vraagje van me
[/off topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

USB kabel!? LOL, er zit nog helemaal geen USB op ;) Heb het USB chipje nog niet binnen en bovendien wil ik eerst testen of de data die serieel binnenkomt wel werkt. De kabel die jullie waarschijnlijk bedoelen is de seriele verbinding met m'n computer.
Met USB zouden het nog veel meer draden zijn. Wat je nu ziet is voedingskabels, serieel, in circuit programmer en LCD bedrading :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ging iemand al een printje maken naar aanleiding van dit atrikel over een USB PC scope met dit chipje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
/me vraagt zich af of er nog nieuwe ontwikkelingen zijn *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op dinsdag 21 mei 2002 16:53 schreef mmmuttley het volgende:
* Robino ook, hij wil graag USB gebruiken voor zijn blauw verlichte LCD *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 21 mei 2002 16:53 schreef mmmuttley het volgende:
Hier wel :P

Om het kort te houden; de PIC kan nu ook al beeld op het display toveren :Y)

Wat betreft de aansturing, wat ik eerder zei over de setuppackets, dat gaat niet werken omdat er situaties zijn waarbij data en commando's niet uit elkaar gehouden kunnen worden. Dus moeten commando's met een prefix waarde verstuurd worden.

PS, wat ik nu dus heb is al een seriele 'backplate' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op dinsdag 21 mei 2002 17:27 schreef Zotty het volgende:

[..]

Hier wel :P

Om het kort te houden; de PIC kan nu ook al beeld op het display toveren :Y)

Wat betreft de aansturing, wat ik eerder zei over de setuppackets, dat gaat niet werken omdat er situaties zijn waarbij data en commando's niet uit elkaar gehouden kunnen worden. Dus moeten commando's met een prefix waarde verstuurd worden.

PS, wat ik nu dus heb is al een seriele 'backplate' :P
* Robino wacht vol spanning af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In het inkoopdraadje was ook [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/24035]DustMan4u[/url] bezig met een printje.. heb daarna alleen niets meer van hem gehoord.

/me hoopt dat DustMan4u nog even in dit draadje reageert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het geval van backlight en buspowered, zal er nog wat hardware bijgeplaatst moeten worden. Lees net het volgende:

"The power to the extra logic must be controlled by a device to ensure it is powered off when the device is first plugged in. If you are plugged into a bus-powered hub and you want more than 100mA, then you will not be configured."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op woensdag 22 mei 2002 12:53 schreef Zotty het volgende:
In het geval van backlight en buspowered, zal er nog wat hardware bijgeplaatst moeten worden. Lees net het volgende:

"The power to the extra logic must be controlled by a device to ensure it is powered off when the device is first plugged in. If you are plugged into a bus-powered hub and you want more than 100mA, then you will not be configured."
Dus als ik het goed begrijp moet het LCD niet tegelijk aangaan met de achtergrond verlichting.

Misschien iets met een relait en een condensator erin als oplossing :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 13:02 schreef Rave17 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp moet het LCD niet tegelijk aangaan met de achtergrond verlichting.
Precies! Zonder LED(!) achtergrond verlichting kom je niet eens in de buurt 100mA. Het USB IC moet gewoon de gelegenheid krijgen z'n descriptors te versturen bij een lager stroomverbruik dan 100mA. Als de descriptors eenmaal over zijn, kan de host meer dan 100mA toekennen aan de USB2LCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan evt. wel printplaten maken cq. bestellen. Ik moet er alleen nog wel ff achterheen in wel formaat die mensen em geleverd willen hebben. Ben dus ook geïnteresseerd. Het is dus mogelijk om het losse USB-backplate van mijn mobo in de pc te laten liggen en een LCD aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Op donderdag 23 mei 2002 09:25 schreef Atmosferic het volgende:
Ik kan evt. wel printplaten maken cq. bestellen. Ik moet er alleen nog wel ff achterheen in wel formaat die mensen em geleverd willen hebben. Ben dus ook geïnteresseerd. Het is dus mogelijk om het losse USB-backplate van mijn mobo in de pc te laten liggen en een LCD aan te sluiten.
Graag dan zit er tenminste wat vordering in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op donderdag 23 mei 2002 09:25 schreef Atmosferic het volgende:
Woehoe, das een kewl idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een relatief goedkope leverancier van pcb's. Afhankelijk van de afmetingen van de te maken pcb's kan ik een prijsopgaaf van hun doen. Als ik ze zelf maak, moet ik wel spullen van een extern bedrijf gebruiken, maar dat is in principe geen probleem. Reken hier echter ook op kosten voor materiaalgebruik e.d.

Wat is inbegrepen:
- ontwikkelen 1, 2 of 4 lagen.
- boren van gaten.
- afdrukken van tekstlaag in wit aan één zijde.

Wat is het gevraagde formaat?
voor sporenpatroon:
- .dpf
- Gerber RS274-X (extended Gerber)
- Gerber RS274-D

voor boren:
- Excellon
- Sieb & Meyer

Boren kan evt. ook zelf gebeuren m.b.v. dremel en standaard. Wil ik evt. ook nog wel doen, voor een kleine materiaal vergoeding (printjes vergen vaak nogal wat boortjes :) :'( )

Als de juiste formaten aangeleverd kunnen worden, kost een printje van 1/2 eurokaartformaat iets van 6,50 of zo. Geboord en wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op donderdag 23 mei 2002 10:54 schreef Atmosferic het volgende:
Ik heb een relatief goedkope leverancier van pcb's. Afhankelijk van de afmetingen van de te maken pcb's kan ik een prijsopgaaf van hun doen. Als ik ze zelf maak, moet ik wel spullen van een extern bedrijf gebruiken, maar dat is in principe geen probleem. Reken hier echter ook op kosten voor materiaalgebruik e.d.

Wat is inbegrepen:
- ontwikkelen 1, 2 of 4 lagen.
- boren van gaten.
- afdrukken van tekstlaag in wit aan één zijde.

Wat is het gevraagde formaat?
voor sporenpatroon:
- .dpf
- Gerber RS274-X (extended Gerber)
- Gerber RS274-D

voor boren:
- Excellon
- Sieb & Meyer

Boren kan evt. ook zelf gebeuren m.b.v. dremel en standaard. Wil ik evt. ook nog wel doen, voor een kleine materiaal vergoeding (printjes vergen vaak nogal wat boortjes :) :'( )

Als de juiste formaten aangeleverd kunnen worden, kost een printje van 1/2 eurokaartformaat iets van 6,50 of zo. Geboord en wel.
Is dit incl. bezorging en onderdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, alleen het printplaatje. Wel worden ze dan naar degene die ze besteld heeft gestuurd. Ik weet het, zelf ontwikkelen wordt zo wel goedkoper. Maar dat behoort ook tot de genoemde mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 10:54 schreef Atmosferic het volgende:
Ook 2 laags met doogemetaliseerde via's? Want dan is het namelijk heel interresant voor die (richt)prijs :)

Heel mooi als je dit kunt regelen. Dit is veel goedkoper dan ik ze bij Eurocircuits kan krijgen in een kleine oplage. Btw, van welke aantallen ga je hierbij uit?

Wat betreft een printje, ik kan in een uur een mooie print ontwerpen voor m'n USB2LCD projectje. Tot nu toe ligt er al een, maar die is niet af, omdat er nog een aantal zaken veranderen (toevoegen van pull-ups, dat soort dingen). Ook het aanleveren van gerber-files is geen probleem.

Uitgaande van gewone componenten en geen SMD waar mogelijk komt het qua formaat op ongeveer 5x6 cm.

edit:
foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 11:06 schreef Zotty het volgende:

[..]

Ook 2 laags met doogemetaliseerde via's? Want dan is het namelijk heel interresant voor die (richt)prijs :)

Heel mooi als je dit kunt regelen. Dit is veel goedkoper dan ik ze bij Eurocircuits kan krijgen in een kleine oplage. Btw, van welke aantallen ga je hierbij uit?

Wat betreft een printje, ik kan in een uur een mooie print ontwerpen voor m'n USB2FPGA projectje. Tot nu toe ligt er al een, maar die is niet af, omdat er nog een aantal zaken veranderen (toevoegen van pull-ups, dat soort dingen). Ook het aanleveren van gerber-files is geen probleem.

Uitgaande van gewone componenten en geen SMD waar mogelijk komt het qua formaat op ongeveer 5x6 cm.
Zeg, zijn zij soms de enige?? ik bereken bij 50st. ben niet anders gewend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op donderdag 23 mei 2002 11:06 schreef Zotty het volgende:

[..]

Wat betreft een printje, ik kan in een uur een mooie print ontwerpen voor m'n USB2FPGA projectje. Tot nu toe ligt er al een, maar die is niet af, omdat er nog een aantal zaken veranderen (toevoegen van pull-ups, dat soort dingen). Ook het aanleveren van gerber-files is geen probleem.

USB2FPGA?, bedoel je FPGA van een Celeron proc. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 11:36 schreef Rave17 het volgende:
USB2FPGA?, bedoel je FPGA van een Celeron proc. :?
Oops. Komt omdat ik bezig ben met een board waarop zowel een USB controller als een FPGA zit (user-icon = foto van die FPGA). En dat board heb ik gedoopt tot USB2FPGA. Die namen lijken ook zo op elkaar :z

Ik bedoelde dus USB2LCD :) Maar dat wist je toch wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op donderdag 23 mei 2002 12:07 schreef Zotty het volgende:

[..]

Oops. Komt omdat ik bezig ben met een board waarop zowel een USB controller als een FPGA zit (user-icon = foto van die FPGA). En dat board heb ik gedoopt tot USB2FPGA. Die namen lijken ook zo op elkaar :z

Ik bedoelde dus USB2LCD :) Maar dat wist je toch wel ;)
Lijkt me ook wel leuk, je CPU via USB aansluiten op je comp. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 23 mei 2002 16:02 schreef Rave17 het volgende:
Zou idd wel humor zijn hehe :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 16:02 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Dan is ie ook meteen hot-swappable.. leuk als je tussendoor wat meer power nodig hebt :) gewoon een nieuwe cpu aansluiten, of meerdere B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op donderdag 23 mei 2002 18:55 schreef mmmuttley het volgende:

[..]

Dan is ie ook meteen hot-swappable.. leuk als je tussendoor wat meer power nodig hebt :) gewoon een nieuwe cpu aansluiten, of meerdere B-)
Heb je gelijk wel minder kans dat je bij het plaatsen de proc. beschadigt. En je kan natuurlijk even onder Windhoos een ander proc. erbij prikken. USB is nou eenmaal inprikken en gebruiken maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen jammer dat je een CPU nodig hebt om de USB poort in te stellen. Een CPU voor het instellen van USB, zodat je via USB een CPU kunt aansluiten :+

Btw, vind het wel weer tijd voor een foto :z

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/clairvoyant/zotty/initialized.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ziet er cool uit. Ik ben van plan om morgen een LCD te gaan inbouwen in mijn systeem. Ik zit alleen te dubben tussen parallel en USB. Wat zijn de mogenlijkheden tot nu toe (kosten?) en zijn er ook compatible proggies? (smarty 5?)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op vrijdag 24 mei 2002 22:53 schreef Zotty het volgende:
Alleen jammer dat je een CPU nodig hebt om de USB poort in te stellen. Een CPU voor het instellen van USB, zodat je via USB een CPU kunt aansluiten :+

[afbeelding]
:9~, hij werkt dus nu op USB. Heb je het probleem van het niet tegelijk laten opstarten van de achtergrond verlichting en het LCD opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 22:53 schreef Zotty het volgende:

[afbeelding]
wow, dat ziet er goed uit....

ik krijg om de een of andere reden m'n lcd driver maar niet aan de praat ;( :( (in m'n atmel 8515)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 08:53 schreef Rave17 het volgende:
:9~, hij werkt dus nu op USB. Heb je het probleem van het niet tegelijk laten opstarten van de achtergrond verlichting en het LCD opgelost?
Laat ik het zo zeggen, het zou met USB moeten werken ;) Wat je op de foto ziet is via de COM poort van de computer naar het display gestuurd. Daarvoor is ook dat kleine IC, om de RS232 signalen naar TTL om te zetten. 'k doe het zo omdat ik systematisch de boel wil opbouwen en eerst 1 ding 100% werkend wil hebben, voordat ik naar het volgende ga.
Als alles goed is, kan het USB IC erzo aangehangen worden en het werkt. Waar het om gaat is dat de PIC z'n seriele data goed ontvangt en dat werkt nu 100%. In de software op de computer zal alleen COM1 in COM3b oid veranderd moeten worden als je de virtuele COM driver van FTDI gebruikt.

Het geheel wordt gevoed door een 2A labvoeding, dus het probleempje van de achtergrond verlichting heb ik geen last van :P Maar ga er maar vanuit dat dat geen probleem meer is.
Op zaterdag 25 mei 2002 12:46 schreef _AscII_ het volgende:
ik krijg om de een of andere reden m'n lcd driver maar niet aan de praat ;( :( (in m'n atmel 8515)
LCD driver in de Atmel? Waar prog je dan in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op zaterdag 25 mei 2002 13:09 schreef Zotty het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen, het zou met USB moeten werken ;) Wat je op de foto ziet is via de COM poort van de computer naar het display gestuurd. Daarvoor is ook dat kleine IC, om de RS232 signalen naar TTL om te zetten. 'k doe het zo omdat ik systematisch de boel wil opbouwen en eerst 1 ding 100% werkend wil hebben, voordat ik naar het volgende ga.
Als alles goed is, kan het USB IC erzo aangehangen worden en het werkt. Waar het om gaat is dat de PIC z'n seriele data goed ontvangt en dat werkt nu 100%. In de software op de computer zal alleen COM1 in COM3b oid veranderd moeten worden als je de virtuele COM driver van FTDI gebruikt.

Het geheel wordt gevoed door een 2A labvoeding, dus het probleempje van de achtergrond verlichting heb ik geen last van :P Maar ga er maar vanuit dat dat geen probleem meer is.
[..]

Stapjes voor stapjes probeer je het dus :Y)

* Robino wacht met smart op de USB versie :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(OffTopic)

Zotty, wat doe jij voor opleiding / lees jij voor boeken dat je dit allemaal begrijpt? :? Respect! :o

(/OffTopic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op zaterdag 25 mei 2002 17:02 schreef Stijn.LM het volgende:
(OffTopic)

Zotty, wat doe jij voor opleiding / lees jij voor boeken dat je dit allemaal begrijpt? :? Respect! :o

(/OffTopic)
Precies, we hebben veel respect ervoor. Je kan volgens mij aan jouw echt wat vragen, moet je een paar dagen wachten en dan krijg je een volledig antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, Respect, en zeker ook geld genoeg? Die LCD alleen al kost een paar centen en dan al die andere shit er nog bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WOOT, heb hem aan de praat met USB !!! WAAAAH wat is dit gaaf :9~

/me is even aan het genieten van de kick >:)

Nu eerst ff een foto maken, en dan ff jullie vragen beantwoorden ok ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op zaterdag 25 mei 2002 18:08 schreef Zotty het volgende:
WOOT, heb hem aan de praat met USB !!! WAAAAH wat is dit gaaf :9~

/me is even aan het genieten van de kick >:)

Nu eerst ff een foto maken, en dan ff jullie vragen beantwoorden ok ;)
Wij zijn benieuwd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmmz, wat kan ik hier nog van zeggen :P ;)

komplete opstelling

USB chip print test geval
Op zaterdag 25 mei 2002 17:02 schreef Stijn.LM het volgende:
(OffTopic)

(/OffTopic)
Dit is allemaal geleerd door de jaren heen tijdens hobbyen. Ik schijn ook nog computertechniek te studeren, maar daar leer je dit soort dingen gewoon niet omdat ze daar bijna allemaal kicken op java enz, dus hardware zit er niet in ;(
Het is gewoon een kwestie van uitproberen en lezen, echt heel veel lezen door datasheets, application notes, dat soort dingen. En klein beginnen. Tijdens experimenten gaat er echt wel eens wat kapot, maar dat hoort erbij. Hoe meer ervaring je krijgt, hoe duurder en ingewikkelder de experimenten vaak worden hehe.
En wat betreft geld, dat valt best wel mee hoor :) De meeste dingen, zowel dure onderdelen als displays als apparatuur, zijn eenmalig veel centjes en daarna gaat het een hele tijd mee. Waar het meeste in gaat zitten is de meetappartuur. En dan bedoel ik niet een metertje van 10 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op zaterdag 25 mei 2002 18:50 schreef Zotty het volgende:
Hmmmz, wat kan ik hier nog van zeggen :P ;)

komplete opstelling

USB chip print test geval
[..]

Dit is allemaal geleerd door de jaren heen tijdens hobbyen. Ik schijn ook nog computertechniek te studeren, maar daar leer je dit soort dingen gewoon niet omdat ze daar bijna allemaal kicken op java enz, dus hardware zit er niet in ;(
Het is gewoon een kwestie van uitproberen en lezen, echt heel veel lezen door datasheets, application notes, dat soort dingen. En klein beginnen. Tijdens experimenten gaat er echt wel eens wat kapot, maar dat hoort erbij. Hoe meer ervaring je krijgt, hoe duurder en ingewikkelder de experimenten vaak worden hehe.
En wat betreft geld, dat valt best wel mee hoor :) De meeste dingen, zowel dure onderdelen als displays als apparatuur, zijn eenmalig veel centjes en daarna gaat het een hele tijd mee. Waar het meeste in gaat zitten is de meetappartuur. En dan bedoel ik niet een metertje van 10 euro ;)
Goed gedaan :Y).

Kan je het schema misschien ook even posten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 13:09 schreef Zotty het volgende:
[..]
ik prog in avr-assembler
m'n lcd driver is een lapje code met een aantal functies (lees labels) om display te initialiseren enzo.
al1 werkt 't nog niet ;( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Wooooow, Zotty, buitengewoon!! :) :) :)

Een maand geleden was een Gfx LCD nog iets om van te :z :z
nu werkt het al dankzij jouw, Mr. ChronoM, M_DaRK en enkele andere programmeurs.

Nu maak jij het nog mooier door het dmv USB aan te sturen, petje af!!!
Straks kunnen we printen en Gfx-LCD'tje kijken tegelijk :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
BTW. wanneer ga je het op een printje solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt weer een heel verhaal (heb nog geen koffie op, dus halfdood tijdens het typen :P)

Resultaat tot nu toe
Door 0x8F sturen geef je aan dat er een commando gaat komen. Commando's die geaccepteerd worden zijn de T6963C commando's en een aantal specifieke USB2LCD commando's. Van de T6963C is het belangrijkste werkend. Het enige wat nog niet werkt is auto read/write, data read, screen peek en copy. Aan specifieke commando's is er nog maar 1, en dat is het initialiseren van de controller. Hier komt nog meer bij, zoals het clearen van geheugen, backlight dimmen, dat soort dingen. Deze commando's hebben codes 0x70 t/m 0x7F.
Communicatie verloopt natuurlijk via USB. Om te testen gebruik ik de virtuele COM drivers van FTDI en dat werkt perfect. Snelheid is nu 19K2.
Dit is genoeg info om alvast een werkend progje te maken of een bestaand iets aan te passen ;)

Aanpassingen
Qua hardware zijn er aan aantal dingen aangepast;
- 4K7 pull-up aan RA4 (RA4 is open drain)
- 10K pull-up aan EEDATA en 100K pull-up aan EECS, anders blijft de USB engine in STALL mode hangen.

Heb helaas Orcad hier niet bij de hand, dus kan het schema niet gelijk bijwerken en posten, maar degenen die een beetje verstand van electronica hebben, snappen het wel. Zal waarschijnlijk morgen het schema aanpassen.

Backlight
Wat betreft het uit de USB voeden, incl. backlight, dit gaat een probleem zijn :( De descriptors staan zonder externe EEPROM ingesteld op 90mA. Voor CCFL is dit meer dan voldoende, maar voor LED backlight niet. Er is maar 1 manier om dit op te lossen en dat is een EEPROM eraan te hangen en te programmeren. Aangezien dit absoluut niet handig is, moet tot de tijd dat er een oplossing voor gevonden is het volgende gebeuren; a) het geheel extern voeden worden als je backlight wilt, b) CCFL gebruiken en c) een andere oplossing bedenken.

[ranzige idee modus on]
Je zou natuurlijk de EEPROM interface op de uC kunnen aansluiten >:) Hierdoor is geen extra EEPROM nodig en kun je toch je eigen descriptors gebruiken. Sluit een output van de uC aan op de reset van de FTDI chip zodat de boel niet langs elkaar heen loopt. Als de uC klaar is met 'booten', gaat USB uit reset en start met descriptors die de uC dan levert.

Heeft niemand anders foto's en dat soort dingen van z'n projectje? Gewoon posten als je wat hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 25 mei 2002 18:56 schreef Rave17 het volgende:
Kan je het schema misschien ook even posten :+
Staat al ergens online :P
Op zaterdag 25 mei 2002 20:24 schreef _AscII_ het volgende:
ik prog in avr-assembler
m'n lcd driver is een lapje code met een aantal functies (lees labels) om display te initialiseren enzo.
al1 werkt 't nog niet ;( :(
Hmmz, avr assembler ken ik niet, maar het zal niet veel verschillen van pic assembler :) 'k doe het hier door 3 bytes te reserveren in het geheugen en daar plaats ik de binnengekomen data en commando's in. Natuurlijk alleen als ze door een aantal checks enz heen zijn gekomen, anders verdwijnt het byte in het niets. Pas als alle bytes voor een commando binnen en geldig zijn, wordt het naar het display gestuurd. Hierbij moet wel steeds het status register gechecked worden, anders gaat het te snel.
Op zaterdag 25 mei 2002 20:47 schreef Rave17 het volgende:
BTW. wanneer ga je het op een printje solderen?
Ooit :+ Denk binnenkort wel een keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Kan er niet wat gerealiseerd worden dat wij als eenvoudige tweakers ook aan de slag kunnen? Een duidelijk schema misschien van wat we we met wat kunnen verbinden, wat we nodig hebben enz????
Ik wil nl. zelf wel een printje ontwerpen, maar als je niet weet wat met wat verbonden moet worden en welke componenten dan wordt dat wat moeilijk :?
Help de simpele tweaker in nood :9
Ook bijvoorbeeld welke progies hier handig voor zijn, Zotty: Orcad? Wat is dat?
Ik heb nu UltiMate weten te bemachtigen, is dat niet iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32

reiker

dan jij!

woei, dit zijn wel leuke ontwikkelingen :)
ik heb hier al een tijdje een grafisch lcd'tje liggen, maar niet de moed/tijd om hem aan te sluiten... bovendien wilde ik hem toch al op usb hebben, dus dit gaat de goeie kant op :)

als er iets georganiseerd kan worden met kant-en-klare printjes, met/zonder onderdelen, zou ik het wel heel prettig vinden... onderdelen op een printplaat solderen lukt me nog wel, maar het moet niet al te ingewikkeld worden :)
ik volg dit draadje dus op de voet :D

Zo gezegd, zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ge-update schema :) De pinnummering van de LCD aansluiting is niet specifiek voor een bepaald type LCD, dus je moet zelf de aansluitingen vergelijken met de aansluitingen van je LCD.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/clairvoyant/zotty/USB2LCDrev1.gif

sjares: bovenstaande schema is in Orcad getekend, het is dus een schema-teken programma ;) En met Ultimate kun je o.a. printjes ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
lijkte me wel bad-ass >:)
Maar goed .. * De_Bastaard is niet echt zo'n soldeer & electro-wonder ... dus of dit mij ook zou lukken ... :7
Anders weet ik wel iemand die me helpt :D maar ehm kan je nergens zo'n kant en klare print kopen :?
en ik weet nog steeds niet welke kabel ik ga gebruiken voor mijn lcd :( hij ligt al 2 weken hier, maar heb er nog nix aan gedaan :'(
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste