[EL] LCD (en meer) op USB - The Final

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 2.407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 18:36:
Ik heb ff een vraagje : Die spullen die op Laupro staan, is het schema daarvan ook voor HD44780 (ofzoiets) controllers ? (Dus 20x4 LCD's ?)
je kan elk LCD ermee aansturen alleen zul je de software vooor gedeelte waarscijnlijk zelf moeten schrijven. Of laten doen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Zotty, kan ik jou schema aanhouden van USB2LCD rev3 als ik een FT232BM koop :? Ik zag dat jij de FT8U232AM gebruikt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 16:29:
KingofDos, je staat in m'n icq lijst, en ik heb je meermaals berichtjes gestuurd over het proggen van je Piccie.. heb je het zelf eindelijk voor elkaar gekregen?
installer morgen eens voor de gein icq weer ;) (heb ik al 20 dage ofzo niet meer)
msn: mijnnickname @ mijnhomepage dot com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Undertaker schreef op 30 september 2002 @ 18:54:
Zotty, kan ik jou schema aanhouden van USB2LCD rev3 als ik een FT232BM koop :? Ik zag dat jij de FT8U232AM gebruikt >:)
Waarschijnlijk zullen er wel aanpassingen gemaakt moeten worden. Quote van de fabrikant: "This devices not only add extra functionality to its predecessor and reduces external component count, but also maintain a high degree of pin compatibility with the original,....".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Zou ik een schema kunnen vinden op hun site? Of heb jij nog ideeën voor me, ik ben een beginner wat elektronica betreft, maar vindt het wel leuk om iets in elkaar te solderen en te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze hebben wel een aantal reference designs, misschien dat je daar wat aan hebt. Gewoon ff een kijkje nemen op ftdichip.com

/me moet Orcad weer eens installeren, dan kan ie een schema voor de nieuwe versie maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Ik heb in de tussentijd een schema gevonden, spit ik van de week wel een keer uit.
Voor welke ga je: FT245BM of de FT232BM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Undertaker schreef op 30 september 2002 @ 20:59:
Zou ik een schema kunnen vinden op hun site? Of heb jij nog ideeën voor me, ik ben een beginner wat elektronica betreft, maar vindt het wel leuk om iets in elkaar te solderen en te proberen.
mijn schema zou moetten werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 21:10:
[...]

mijn schema zou moetten werken...
Werkt deze dan ook voor een grafisch LCD :? Zou je hem willen mailen naar me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Undertaker schreef op 30 september 2002 @ 21:08:
Ik heb in de tussentijd een schema gevonden, spit ik van de week wel een keer uit.
Voor welke ga je: FT245BM of de FT232BM?
De 232BM, en later de 245BM. Voor die 2e wil ik eerst nog een versie voor de 245AM maken, want daar heb ik er ook nog 2 van liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:14

Kr3Kr

Melpomene

hoeveel I/O lijnen heeft dit ding, en hoeveel heb ik er nodig voor bv een 4 bits DA omzetter [is toch 2^4 stappen?]

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kr3Kr schreef op 30 september 2002 @ 23:23:
hoeveel I/O lijnen heeft dit ding, en hoeveel heb ik er nodig voor bv een 4 bits DA omzetter [is toch 2^4 stappen?]
4bits DA zegt het eigenlijk al, 4 lijnen. Die dus 2^4 stappen geeft

Voor info over de chips verwijs ik je naar het datasheet, zie http://www.ftdichip.com/FTProduct.htm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
|:( |:( |:( Nu zie ik pas het verschil de FT245BM is voor parallel en de FT232BM voor seriël.
En dat na compleet uitspitten en zoeken in de docs, staat het er gewoon boven |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en de BM is de vernieuwde versie van de AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-09 21:02

Dr.Roelski

Walk on ....

Even een algemeen vraagje voor Zotty:

Je gebruikt de usb chip om een com poort toe te voegen, waarna je een pic controller de seriele data laat omzetten naar display data.
Nu zijn er ook seriele 'piggy backs' voor karakter display's.
Voldoet jouw programmering van de pic aan het seriele protocol die gebruikt wordt door de piggy backs???
Zijn er ook ergens site's te vinden met dat protocol?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er ergens een programma'tje en hardwareschema voor die piggy back stond, met een 16c84 tussen seriele poort en een karakter display.
Ik wil binnenkort weer eens gaan hobby'en met m'n display'tjes.
Heb nog twee 4x40 display's liggen (eentje nu aan linux bak) en een zooitje 8x24 display's liggen (eigenlijk 4x48, met laatste 24 karakters als onderste regels, met m50530 controller).
Inmiddels heb ik de m50530 controller werkend dmv een 16f876.

Laat het even weten of het hetzelfde protocol is. Dan kan ik daarop voortbouwen.
Anders ga ik verder met de parallelle variant, omdat ik dan toch alles vanaf scratch op moet bouwen.

// edit:
Heb link gevonden van piggy back / LCD Serializer:
http://www.mindspring.com/~tcoonan/lcd.html

Is dit de basis van waaruit jullie werken?!?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je zou gewoon bovenstaande serializer kunnen gebruiken, al1 zou je dan ipv een serieel driver ic zo'n usb chipje moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Klopt.

Volgens mij is dat ook wat king of dos wilde doen.
Alleen wilde hij er ook nog knoppies bij hebben geloof ik.
Ik zit nog een beetje te twijfelen hoe ik het ga aanpakken.
Ik heb zeer weinig programmeerervaring op windoze platform, ik moet het dus doen met de aangeleverde tooltje's.
Tevens wil ik zo compatible mogelijk zijn met bestaande lcd programma's (voor zover mogelijk). Alleen ben ik bang dat dit onmogelijk is.
Ik heb wel programmeerervanring in pic's en 68HC11, dus hierin kan ik aanpassen wat ik wil.
Ik zit aan het volgende te denken:
usb->FT245BM voor snelle overdracht gegevens. Algemeen protocol verzinnen. Dit aansluiten op PIC specifiek voor een bepaald type display.

Beetje hetzelfde als zotty, maar dan parallel, i.p.v. op com poort.

Probleem is alleen dit protocol, aangezien je maar 8 datalijntje's hebt.
Je kan natuurlijk de aansturing van 4 bits display nemen. Volgens mij houd je dan 1 lijntje over (D4 t/m D7 =data, RS+RW+E + 1 vrij).

Hmmm........ back to the drawing board I'm afraid.

// edit: Hey, ascii, ik zie dat je TH rijswijk wilt gaan doen. Geinig, daar kom ik vanaf (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dr.Roelski schreef op 02 oktober 2002 @ 14:33:
// edit: Hey, ascii, ik zie dat je TH rijswijk wilt gaan doen. Geinig, daar kom ik vanaf (8>
offtopic:
klopt, ben er net een jaartje mee gestopt moest er ff tussenuit
kwl, ik ga ook de richting doen die jij doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geinig, Roelski, dat heb ik ook kortweg gedaan... zo kom je toch nog eens mensen tegen op tnet *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat voor richting doen jullie dan :?

volgens mij doet bijna iedereen hier iets soortgelijks, ik doe elektronica-telecommunicatie overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Ik heb een aantal jaartjes geleden (6 a 7 geloof ik....) HTS Elektronica afstudeerrichting telecommunicatie aan de TH Rijswijk afgerond.

Tsja, een beetje electronica kennis is hier natuurlijk wel handig. Maar goed, ja kan ook een hobbyist zijn natuurlijk. Ik deed al aan electronica toen ik 8 was (met phillips electronica dozen, met van die EE nummers :) ).
Helaas nog weinig programmeer ervaring op pc gebied.
Wel op microcontrollergebied, maar dan puur vanuit de hobby.
Ben sinds kort (paar weken) met pic controllertje bezig, programmeren doe ik hier in "jal" (ik snap helemaal nix van die rare 'mov' instructies, en dit lijkt op C ).
Heb helaas nog weinig zin gehad om aan dit project te beginnen, zolang ik de controllertjes nog niet heb.

Iemand al bezig geweest met de 245 chip?!?!

[ Voor 0% gewijzigd door Dr.Roelski op 04-10-2002 23:38 . Reden: tickvauten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Zotty, ik heb eerlijk gezegd nog niet goed naar jouw protocol gekeken, maar weet je dat het seriele protocol van de crystal fontz displays on-line staat?

http://www.matrixorbital.com/manuals.htm

Als je (we?) deze code's aanhouden, zijn we in ieder geval backwards compatible met de officiele seriele display's (en kunnen we eigenlijk alles af met het programmeren van de PIC).

Ik ga overal nog een studie van maken, maar zit erg krap met m'n tijd :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het een beetje logisch proberen in te delen, maar daarbij heb ik niet gekeken naar crystalfonts. De range 0x70 t/m 0x7F wordt niet gebruikt door de T6963C, dus dat had ik gepakt om de USB2LCD specifieke commando's in te 'mappen'. De rest van de commando's is hetzelfde als de originele command waarden van de T6963C.

Misschien wel handig om de 2 lijsten naast elkaar te leggen en te kijken waar de verschillen zitten?!

Als er trouwens nog vragen zijn waar jullie mij echt voor nodig hebben, mail me dan. Ik heb het weer eens helemaal gehad met GoT, dus voorlopig is de kans klein dat ik dit topic lees, laat staan antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

?!?!? wat is er mis mee dan ?!?!? heb ik iets gemist ?!?!?!?

Oh, enneh, bij de crystalfonts zijn ook seriele display's met een keyboard / toetsen.
Daar staat ook bij hoe ze die uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand heel heel heel erg toevallig nog zo'n Chippie over voor mij??? Ik betaal er uiteraard voor. Ik zou jullie erg dankbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Inkoop actie van roys is net voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En is er daar iemand die er toevallig 1 extra heeft besteld, zodat ik die kan overnemen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 1 reserve besteld voor mezelf. Als ik niet sloop dan kan je die misschien wel overnemen. Maar ik ben nog wel een tijdje bezig met m'n projektje dus het zou even kunnen duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK VET, die wil ik wel van je overnemen, als je die andere natuurlijk niet naggelt. Maar over 2 weken ofzo ben je klaar of dacht je in termen van maanden??

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

zo te merken dacht hij in termen van maanden ..........

maar is er al iemand een paar stappen verder gekomen met de usb sturingen ik ben zelf net begonnen en ben benieuwd of er al vorderingen zijn.

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier komt weer fff een schopje: *schop!*

Ik vroeg me af of het mogelijk is om deze module te gebruiken voor het USB2LCD project van Zotty: http://www.myplace.nu/mp3/usb_module.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.myplace.nu/mp3/images/usbmodule_small.jpg

Deze module is eigenlijk gemaakt voor het YAMPP project... Een standalone MP3 speler.. Maar ik zag veel overeenkomsten tussen deze module en de foto's op Zotty's site.. Dus vandaar dat ik het me afvroeg...

Op de site staat:
And there's free OS drivers available for Windows, Linux and Macintosh computers.
These drivers work in two ways. One driver is a DLL that offers an API that you can interface to with your C or VB program. The other type adds a new comport to your PC. The speed on this new virtual comport is fixed and is the transfer rate on the USB link, typically up to 600-700 kByte/s.

Het lijkt me sowiezo interessant om hier mee aan de slag te gaan, maar als electronica n00b wilde ik eerst jullie even raadplegen... Daarom de volgende vragen:

Is deze module uberhaupt bruikbaar voor een LCD project?
Is er ook animo om hier software/drivers/schema's voor te maken?
Eventueel is een IA voor deze dingen (of de losse componenten) ook nog een optie om de prijs wat omlaag te krijgen...

Wat denken jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor het USB2LCD project:
Dat kan, maar je zult een firmware voor de FT8U245BM moeten maken en de databus op poort B van de PIC moeten delen(multiplexen) met het LCD. Daarnaast zullen waarschijnlijk 1 of 2 controllijnen tussen PIC en USB chip gemaakt moeten worden, maar daarvoor kun je de 2 vrije pinnen van poort C gebruiken. Bovendien komen RX en TX op de PIC te vervallen, dus die kun je ook gebruiken.

/me doet dit denken dat ie ook nog een FT8U245AM heeft liggen en nog steeds moet gebruiken...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

software/drivers hoeft niet eens speciaal voor dit ding gemaakt te worden...
dit dingetje doet namelijk precies hetzelfde als het chipje (de 245 versie wel te verstaan) uit de inkoopacties waar dit topic op gebaseerd is.

//edit
stom.. ff vergeten
usb2lcd draait natuurlijk om de 232 versie |:(
dan moet er idd wat aangepast worden...

//edit2
maar gelukkig bestaan er ook 8 I/O to sm-bus converters :D (laat ik daar nu net 2 samples van hebben liggen)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Ik zie op de site dat er ook alleen het printje verkocht wordt.
Daar ben ik dus nog hard naar op zoek: printje voor 232 of 245.
IA of is er iemand die zelf printjes maakt (of dat we printjes in NL latenb maken)?
Op zich is een losse plcc naar dip print voldoende (heb ik ook al ergens op een forum gezien).
Ik ben in ieder geval wel geinterresseerd (voor de losse print dus).

'helaas' ben ik ook aan het verhuizen, dus de hobby tijd is nu meer in de trant van witten en behangen.
Ik heb wel de onderdelen klaarliggen, maar dus nog geen tijd. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 10:58:
Voor het USB2LCD project:
Dat kan, maar je zult een firmware voor de FT8U245BM moeten maken en de databus op poort B van de PIC moeten delen(multiplexen) met het LCD. Daarnaast zullen waarschijnlijk 1 of 2 controllijnen tussen PIC en USB chip gemaakt moeten worden, maar daarvoor kun je de 2 vrije pinnen van poort C gebruiken. Bovendien komen RX en TX op de PIC te vervallen, dus die kun je ook gebruiken.

/me doet dit denken dat ie ook nog een FT8U245AM heeft liggen en nog steeds moet gebruiken...
Hmm.. dus wel redelijk positief bericht dus... Als je die FT8U245AM zou gebruiken voor een nieuwe versie van het USB2LCD project zou dat dan betekenen dat al het bovenstaande niet nodig is? Dus je hoeft dan de controllijnen niet tussen usb en pic te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

nou als ik het goed lees juist wel.... maar daar kan je de rx en de tx voor gebruiken,
de FT232AM is toch ook in die module vorm verkrijgbaar ????????

Zotty, ik ben nu bezig met het eerste project USB2LCD, heb je al meerdere mensen die er mee bezig zijn, en is het al getest met LiQuidMP3 0.9.2 ??????

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn meerdere mensen bezig met bouwen en ik ben al bezig met een FT245BM versie. Daarnaast is er een bedrijf dat Noritake 7000 VFD modules aan USB wil hangen en ze willen dat ik de hardware ontwerp >:) Dus het is weer vrij actueel.

Ik moet bekennen dat ik LiQuiD-MP3 al heel lang niet meer met USB2LCD getest heb.... Misschien wel eens goed om te doen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:14

Kr3Kr

Melpomene

Omdat ze het in het IA topic van die zelfbouw-USB mp3spelers niet zo leuk vonden dat ik dr de hele tijd tussen door zat te lullen:

kan je met alleen die FT245BM, en een printje een volledig werkende extra LPT poort krijgen, waar je vervolgens een LCD aan hangt? of kan het nog mooier: zonder extra LPT maar dat windows het gewoon als een "USBLCD" ziet? of moet er dan nog een PIC [isdat een soort ROM oid?] bij met firmware?
Of ipv een display een baybus :9

Gregor van Egdom Krekr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Helaas heb ik behoorlijke vertraging opgelopen met mijn USB2LCD project(en).
Ik heb een 4x40 en een 1330 LCD werkend liggen (en nog een 8x24 LCD met wazig controllertje waarop nu mijn PIC aangesloten zit), heb de FT232 en FT245 liggen, heb een PIC liggen (helaas maar 4MHz), maar geen tijd meer om te solderen en te software te schrijven.
Zal nog wel tot juni duren voordat jullie weer iets van mij horen.
Tegen die tijd zal m'n gloednieuwe hobby-kamertje weer helemaal in het teken staan van USB2LCD :-)
Wel goed om te horen dat er nog steeds animo is voor USB2LCD/FT245, en zeker van Zotty!
Heb hoge verwachtingen van dat chippie (en van Zotty _/-\o_ ) .

Maar als we toch een PIC nodig hebben, denk ik dat er uiteindelijk beter overgestapt kan worden naar een PIC controller (of AVR) met ingebouwde USB.
Is er al iemand die daar naar gekeken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:10
Is het de bedoeling dat dit systeem straks ook gaat werken met die nieuwe IA lcd's
Ik bedoel dus 8*24lcd's met intel 8032 controller. Deze zouden moeten worden aangestuurd met een max232 ic zodat ie op de seriele poort zou werken.

Linkje naar topic: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Ik heb er GEEN 8032 controller opzitten, alleen een interface zoals bij een 4x20 LCD.
Protocol is alleen iets anders.
De controllercip is van het type M50530 (met M50521 en M50524).
Ik heb hier documentatie (zip bestand met 53 .pcx'jes; kostte me maand zoeken op internet).
Er zit nu een PIC controller aan om wat testzinnen weer te geven.
Display is helaas een beetje gaar geworden, weet nog niet wat er aan de hand is (letters kloppen niet meer).
Het 8x24 display wordt eigenlijk aangestuurd als 4x48, waarbij tweede helft van de zin op onderste deel komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-02 16:10
Dat weet ik verder ook niet, maar die van de IA hebben die controller iig wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Loopt er niet bestaande usb-lcd van? Zie bijvoorbeeld http://www.usblcd.de/ waar je ook via usb op lcd scherm kan aansluiten. Misschien vragen aan auteur voor tips?

Kortom, je bent niet de enige die ook usb lcd wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:06
ik ben me momenteel aan het verdiepen in microcontrollers. weet iemand of er een microcontroller (liefs van microchip) is die ook een USB aansluiting kan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Hier is een complete lijst:
http://www.beyondlogic.org/usb/usbhard.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kr3Kr schreef op 20 januari 2003 @ 15:44:
kan je met alleen die FT245BM, en een printje een volledig werkende extra LPT poort krijgen, waar je vervolgens een LCD aan hangt? of kan het nog mooier: zonder extra LPT maar dat windows het gewoon als een "USBLCD" ziet? of moet er dan nog een PIC [isdat een soort ROM oid?] bij met firmware?
Of ipv een display een baybus :9
Je hebt wel wat meer nodig voor een extra LPT poort dan alleen de FT245BM. Was het maar waar :)
De PIC (met firmware) wordt gebruikt om de 8 bits databus van de FT245 uiteen te rafelen in de 8 bit databus en controllines van bijv. een gewone LPT poort of een display.
Dr.Roelski schreef op 21 januari 2003 @ 11:57:
Maar als we toch een PIC nodig hebben, denk ik dat er uiteindelijk beter overgestapt kan worden naar een PIC controller (of AVR) met ingebouwde USB.
Is er al iemand die daar naar gekeken heeft?
Hoe het met de AVR zit weet ik niet, maar er bestaan wel PICs met geintegreerde USB driver. Het verschil tussen zo'n PIC en de FT245 of FT232 is dat de PIC alleen driver heeft en dat je dus zelf is assembler het USB protocol moet implementeren. De FT245 en FT232 bestaan uit zowel een USB driver om de fysieke verbinding te regelen en een USB protocol engine die het USB protocol voor z'n rekening neemt. Dus niet zelf met het USB protocol bezig. En daar ben je heel blij mee. Ik heb een jaar geleden een PIC16F876 met losse USB driver gebruikt en moest dus het USB protocol zelf proggen. Na 4 maand dagelijks hiermee bezig te zijn geweest, vond ik het super om te doen, maar dat was wel eens en nooit weer!
thacow schreef op 22 January 2003 @ 11:42:
Is het de bedoeling dat dit systeem straks ook gaat werken met die nieuwe IA lcd's
Ik bedoel dus 8*24lcd's met intel 8032 controller. Deze zouden moeten worden aangestuurd met een max232 ic zodat ie op de seriele poort zou werken.
Dat zou kunnen, dan neem je de huidige USB2LCD en laat de PIc en display weg uit het schema. Uit de FT232 komt al het seriele signaal, dus dat kun je dan rechtstreeks gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer wat nieuws over USB2LCD II;

De software zal bestaan uit 2 delen; een bootloader en de eigenlijke LCD code. Dit houdt in dat je eenmalig de bootcode hoeft te proggen via de normale programmer manier en vervolgens kan de bij je eigen LCD behorende software via USB geupload worden. Super handig als je updates van de firmware krijgt/maakt.
Of het allemaal haalbaar is zal de praktijk uitwijzen. Ik ben gisteren begonnen met proggen en ik denk dat het wel gaat lukken. De hardware is in bestelling en als ik dat binnen heb, kan het daadwerkelijke testen beginnen.

Als iemand nog goede ideeen heeft, zeg het. Het zit nu nog grotendeels in de ontwerpfase, dus eventuele tips kunnen nu nog meegenomen worden in het ontwerp.

PS, Het schema is bijna af. Voor de geintresseerden is hier alvast een preview. Er zal nog het een en ander aan vernaderd worden, maar het idee is duidelijk: Schema preview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Wow. Ziet er goed uit.

En met in circuit programmer stekkertje zie ik.
Daar had ik nog geeneens aan gedacht, om lcd, PIC en USB aan dezelfde databus te hangen (o.k, eigenlijk moet ik me schamen...)
Ik neem aan dat er hier ook weer een 20MHz PIC voor nodig is? (Jammer, ik heb alleen nog 2x 4MHz PIC's liggen).
Misschien is het nu zelfs mogelijk om voor de sed1330 op interrupt basis de data te verversen zodat de ruis in beeld niet meer ontstaat!

(8> Aaahhhh... ik krijg weer zin om te hobby'en, maar eerst moet m'n huis af... zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Als ik deze zou willen nemen om mijn grafisch LCD (nu LPT poort) aan te sturen, http://www.laupro.nl/ia/ia.asp?id=181&p=pi&pi=1466 Wat heb ik dan nog meer nodig?
Bij gebruik van die print scheelt het weer een goede SMD print te fabriceren, vandaar

[ Voor 36% gewijzigd door Underground75 op 29-01-2003 07:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intertje is momenteel bezig de PIC programmer in elkaar te solderen. Verwacht hem vrijdag avond klaar te hebben. Dan ff PIC programme, en checke of ie werkt. Ondertussen ben ik bezig met een HOWTO guide, waar sommige mensen misschien nog wel wat aan hebben ;). In iedergeval komt die waarschijnlijk op Zotty's site te staan. Verder is er nu een AM chippie onderweg naar mij, waarmee ik de eerste USB2LCD interface in elkaar ga stampen :P
Ook daarvan ga ik een stap voor stap HOWTO in elkaar tikken, die dan ook waarschijnlijk op Zotty's site terecht komt. Ik heb ook 2 BM's met bijbehorend printje besteld zodat, direct nadat die hardware binnen komt, ik kan bouwen en evt Zotty kan helpen met debugge ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 januari 2003 @ 10:34:
Intertje is momenteel bezig de PIC programmer in elkaar te solderen. Verwacht hem vrijdag avond klaar te hebben. Dan ff PIC programme, en checke of ie werkt. Ondertussen ben ik bezig met een HOWTO guide, waar sommige mensen misschien nog wel wat aan hebben ;). In iedergeval komt die waarschijnlijk op Zotty's site te staan. Verder is er nu een AM chippie onderweg naar mij, waarmee ik de eerste USB2LCD interface in elkaar ga stampen :P
Ook daarvan ga ik een stap voor stap HOWTO in elkaar tikken, die dan ook waarschijnlijk op Zotty's site terecht komt. Ik heb ook 2 BM's met bijbehorend printje besteld zodat, direct nadat die hardware binnen komt, ik kan bouwen en evt Zotty kan helpen met debugge ;)
Ik ben wel erg benieuwd naar de how-to... Ik zit te denken om binnenkort ook fff te gaan klooien hiermee... Maar ik zou nu echt niet weten waar ik moet beginnen... Dus die how-to is van harte welkom _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Als je een 240x128 grafisch LCD op USB2 hebt met de schema's, is het dan mogelijk om bv PowerLCD v1.1 of v2.0 te draaien. Dit gezien in de confic een LPT poort geselecteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm ik volg je niet helemaal. Je maakt een LCD 2 USB interface, en je wilt POWERLCD gebruiken maar daar kan je alleen LPT kiezen. Je zegt het zelf al, wat klopt hier niet????? In iedergeval gaat/werkt liquid MP3 van Zotty wel werken met de USB2LCD interface. Maar misschien dat als genoeg mensen gaan zeuren er een versie komt van powerlcd voor USB2LCD. Opzich moet het niet zo moeiljik zijn als je software serial support heeft het met de USB2LCD device te laten werken. Aangezien het decode al op hardware niveau gebeurd (correct me if I'm wrong). Magoe iig kan je met Liquid Mp3 werken, en wat let je..: Zelf progge ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Ik ging uit van de screenshots op de site van zotty, daar zag ik ook zo snel geen USB bij staan, vandaar mijn vraag. Over dat proggen, daar ga ik binnenkort mee beginnen (lees LEREN). Ik heb er nu de tijd voor, eveneens voor modden enzo.

Edit:
* |:( |:( Ik heb niet goed gekeken, hij staat er wel degelijk bij.

[ Voor 15% gewijzigd door Underground75 op 01-02-2003 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal het 's fff vragen aan Mr.C... Maar dat USB2LCD project is momenteel nog best ingewikkeld.. Ik denk dat er op zich genoeg interesse is om te kijken of er niet een "kant-en-klare" oplossing is voor die USBchip... Je hebt bijvoorbeeld van die losse modules.. Als nou alleen vanaf dat ding wat draadjes naar het lcd moeten dan denk ik dat USB2LCD best een hit kan worden... Kijk bijvoorbeeld naar die Crystalfontz USB character modules... Dat zou toch ook voor een grafisch lcd gewoon mogelijk moeten zijn?

Kijk bijvoorbeeld naar zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: http://www.futurlec.com/USBMod2.jpg

Voor nog geen 20 dollar is ie van jou :P --> http://www.futurlec.com/USB.shtml

Is er veel voor nodig om bijvoorbeeld zo'n module te gebruiken? Of moeten er bijv. nog allerlei extra componenten aan vastgesoldeerd worden? Als ik dat project van Zotty bekijk lijkt het er wel op.. Er moet ook nog ergens firmware opgezet worden toch?

Misschien dat Exter en Zotty hier nog iets leuks mee kunnen.. Zotty's project is echt ultracool en de PCB's van Exter zijn ook erg nice! Ik heb zelf al een stuk of 10 verschillende printjes afgenomen bij hem... Erg mooi spul :P _/-\o_

Waar het dus op neerkomt: Als USB2LCD toegankelijker is denk ik dat er bij wijze van spreken morgen support in PowerLCD zit :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Hmm, bij de MP3 IA heb ik twee van die modules besteld, zolas ik het zie heb je een extra PIC16F876 nodig (vergeleken met zotty's concept) over die firmware denk ik hetzelfde als jou (niet helemaal zeker). Ik heb wel voor de 245BM chip gekozen, ivm de parallele aansturing die normaal op het LCD zit.
Mocht het zo ver komen dan kunnen we makkelijk meerdere LCD's in onze PC's kwijt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hier nog een usb naar paralel poort verloop liggen.
kan ik deze er ook voor gebruiken om mijn lcd scherm aan te stuuren ?
(verloop is van het merk Belkin)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2003 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze USB module gaat zeker gebruikt worden voor het nieuwe schema dames ;) Zotty geeft nog geen uitsluitsel natuurlijk dat het gaat werken, maar iig is de bedoeling dat het schema voor de BM chip met deze complete module gaat werken. Daarom heb ik ook allang al meteen bij de IA actie twee plaatjes en twee chips besteld. Verder heb je nog steeds electronica nodig. In iedergeval een PIC, om dit hele spulletje te regelen, die BM chip is namelijk gewoon een 'DOMME' convertor dus dat gaat niet allemaal autmatisch. Maar goed, deze USB module gaat dus gebruikt worden in het geval van USB2LCD 2schema. Verder over complete printplaatjes, ik ga iig eerst het nieuwe schema helemaal op bouwen op een experiment print. Als dan alles werkt en het loopt een week lang zonder problemen. Dan zouden we natuurlijk, als er genoeg animo is. Zo'n printje kunne laten etsen ergens :P iig zover zijn we nog lang niet. We hebben het allemaal druk en dit alles gebeurd in de kleine vrije uurtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het prototype is klaar >:) Nu de software nog!

Afbeeldingslocatie: http://zapour.student.utwente.nl/schijf/testlab/usb2lcd_ii_prototype.jpg

PS, het printje dat je ziet, is de mini USB module met 245BM chip die ook in de MP3 chips IA aangeboden wordt. Overigens is die IA niet de goedkoopste manier om aan de FT245BM te komen, maar wel de makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
Wat is dan wel de goedkoopste manier?
Zou je goedkoper uitzijn als je in de IA alleen de FT245BM en het PCB zou kopen ipv de complete ongesoldeerde unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10 euro voor de FT245BM is behoorlijk prijzig. Zie onderstaande prijzen van distributeur Saelig:
Pricing for quantities is as follows:

qty 1 - 9 - $5.75 ea FOB Fairport NY

qty 10 - $4.95 ea FOB Fairport NY

qty 50 - $4.60 ea FOB Fairport NY

qty 100 - $4.25 ea FOB Fairport NY - stock

qty 500 - $3.70 ea FOB Fairport NY ask

qty 1000 - $3.50 ea FOB Fairport NY

qty 2500 - $3.40 ea FOB Fairport NY single order prices

>250 qty ic's are usually supplied in trays of 250 pcs (order in multiples of 250 pcs)
Oftewel, wie gaat de IA organiseren >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2003 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

mmm interesse is er zekers........ voor die prijs wil ik er wel 5.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry dat ik hem weer omhoog schop..

maar ik vindt het jammer dat de schema's die overal gegeven worden .. naar dode links verwijzen.. en ik dus geen schema heb kunnen aantreffen.

heeft iemand nog een link naar een site die wel nog de schema's / overige info erop heeft staan??

ja ik heb al gegoogled maar dat hielp niet echt tot bevredend resultaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:17

KnOeFz

no comment...

De schema's en foto's enzo van Zotty's project zijn hier te vinden:
http://liquid-mp3.schijf.org/ onder het kopje usb2lcd

Probeer zelf mijn text LCD in eerste instantie op serieel te krijgen om hem daarna op een soortgelijke wijze als in dit topic via usb aan te sluiten. zie [rml][ LCD] welk lcd 2 rs232 schema kiezen?[/rml]

*edit* typfoutje

[ Voor 6% gewijzigd door KnOeFz op 02-10-2003 21:34 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste