[EL] LCD (en meer) op USB - The Final

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 2.414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Zotty, eventuele oplossing voor de externe 5V. Dit truukje heb ik afgekeken van een Connectix Quickcam. En zelf ook gebruikt voor mijn parallelle LCD.

Je neemt een PS2 splitter (Je weet wel zo'n ding die je voor je notebook gebruikt om muis & toetsenbord op 1 aansluiting te gebruiken) De uiteinde gelabled met mouse knip je er af en lus hiervan de 5V en de GND door naar je USB kabeltje.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
  • Laatst online: 16-09 22:23
Op maandag 27 mei 2002 12:46 schreef Zotty het volgende:
Het ge-update schema :) De pinnummering van de LCD aansluiting is niet specifiek voor een bepaald type LCD, dus je moet zelf de aansluitingen vergelijken met de aansluitingen van je LCD.

[afbeelding]

sjares: bovenstaande schema is in Orcad getekend, het is dus een schema-teken programma ;) En met Ultimate kun je o.a. printjes ontwerpen.
Waarom heb je rechts alle pinnen van het LCD verbonden met elkaar??? (Richting de chip). En waarvoor is de pin 1 van de USB ingang, die gaat nergens heen (staat 3 bij)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 14:33 schreef sjares het volgende:

[..]

Waarom heb je rechts alle pinnen van het LCD verbonden met elkaar??? (Richting de chip).
dat heet een bus, dat is een 1 op 1 verbinding
En waarvoor is de pin 1 van de USB ingang, die gaat nergens heen (staat 3 bij)?
die gaat naar een schakelaar waarmee hij kan kiezen of hij 't zaakje vanaf de usb bus wil voeden of via een externe voeding

zotty, over die dimmer, je gaat 't backlite zeker via pwm dimmen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 27 mei 2002 14:41 schreef _AscII_ het volgende:

[..]

dat heet een bus, dat is een 1 op 1 verbinding
[..]

die gaat naar een schakelaar waarmee hij kan kiezen of hij 't zaakje vanaf de usb bus wil voeden of via een externe voeding

zotty, over die dimmer, je gaat 't backlite zeker via pwm dimmen ?
U gaat door voor de magnetron :+

Backlight gaat idd via PWM. PWM werkt ook al, alleen de interne weerstand van de transistor gooit nog roet in het eten om echt zichtbare verlichting te hebben. De transistor wordt waarschijnlijk vervangen door een P-channel MOSFET. Vanavond even testen of dat beter werkt. Heb er nu 1 met een weerstand van 4,5 ohm en daar komt nog een spanningsval van 0,7V oid overheen, dus het zal erom spannen of de backlight fel genoeg zal branden.
Wat ook wel leuk is om mee te delen; 'k heb vandaag een 93C46 EEPROM weten te bemachtingen, dus dat gaat vanavond ook getest worden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OMG, wat is zo'n EEPROM eraan kewl! Je sluit je printje aan en windows vindt nieuwe hardware... met je eigen device naam :9~

Anyways, ff 2 screenshots gemaakt: Device properties en Root hub properties

Zoals je kunt zien lost dit gelijk het stroomprobleem voor de LED backlight op :) Behalve dat het zooitje nu herkend wordt als USB2LCD device ipv een serial converter, geeft windows nu dus toestemming om max 200mA te trekken. Kwestie van de EEPROM de juiste invulling geven ;)

ps, versie 0.1 van de firmware => USB2LCD v01.hex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 28 mei 2002 09:30 schreef Zotty het volgende:
OMG, wat is zo'n EEPROM eraan kewl! Je sluit je printje aan en windows vindt nieuwe hardware... met je eigen device naam :9~

Anyways, ff 2 screenshots gemaakt: Device properties en Root hub properties

Zoals je kunt zien lost dit gelijk het stroomprobleem voor de LED backlight op :) Behalve dat het zooitje nu herkend wordt als USB2LCD device ipv een serial converter, geeft windows nu dus toestemming om max 200mA te trekken. Kwestie van de EEPROM de juiste invulling geven ;)

ps, versie 0.1 van de firmware => USB2LCD v01.hex
ah, je gaat dus niet meer voor de eeprom in micro oplossing ?
was ook wel een kwl id geweest natuurlijk... :)

ps.
ohja, weet er iemand misshcien welk pattern ik moet hewbben voor dat chipje (vandaag of morgen ff printplaatje knutselen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Buitengewoon COOL dit, Zotty!
Het gaat dus voorspoedig met dit project, Thanx, alleen zegt die firmware 0.1 HEX code me errug weinig, is dit voor de eprom? Maar die komt er toch niet op?

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hex-file is de firmware voor in de PIC. Het zou uiteindelijk niet eens passen in de EEPROM :P

Het idee om de PIC te gebruiken als vervanger voor de EEPROM is bij nader inzien niet echt de moeite waard. De EEPROM kost nog geen 2 euro, supermakkelijk te proggen en aan te sluiten is en het implementeren van de microwire bus (z'n interface protocol) in de PIC relatief veel tijd kost, dan kom je maar tot 1 conclusie. Gewoon een losse EEPROM dus, scheelt een hele hoop gekloot :)

Maar het was wel een ontzettend leuk idee :z

edit:
had mili en micro weer eens omgedraaid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:42
Op dinsdag 28 mei 2002 10:41 schreef Zotty het volgende:
De hex-file is de firmware voor in de PIC. Het zou uiteindelijk niet eens passen in de EEPROM :P

Het idee om de PIC te gebruiken als vervanger voor de EEPROM is hoogstwaarschijnlijk niet niet mogelijk en bij nader inzien niet de moeite waard.
Dat het niet mogelijk is, heeft te maken met de timing; de EEPROM interface is sneller dan een PIC op 20 MHz. Dus de PIC kan de data waarschijnlijk niet snel genoeg aanleveren.
Tel daarbij op dat de EEPROM nog geen 2 euro kost, supermakkelijk te proggen en aan te sluiten is en het implementeren van de microwire bus (z'n interface protocol) in de PIC relatief veel tijd kost, dan kom je maar tot 1 conclusie. Gewoon een losse EEPROM dus, scheelt een hele hoop gekloot :)

Kewl, dus zo'n EEPROM kost maar 2 euro maar je kan wel :9~ Windhoos jouw EEPROM laten herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Op dinsdag 28 mei 2002 10:24 schreef _AscII_ het volgende:

[..]

ah, je gaat dus niet meer voor de eeprom in micro oplossing ?
was ook wel een kwl id geweest natuurlijk... :)

ps.
ohja, weet er iemand misshcien welk pattern ik moet hewbben voor dat chipje (vandaag of morgen ff printplaatje knutselen ;) )
Kun je dan voor ieder zo'n ding in elkaar flansen, ik snap geen bal van die eemprom shit en zo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb op school ff een printplaatje gemaakt (zegmaar smd naar true-hole), blijkt het schematje wat ik gebruikt heb niet het goede te zijn :(
maar ik weet nu wel hoe ik 't goeie pattern moet maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zotty, hoe heb jij dat chipje gesoldeerd?
ik moet binnenkort ook aan mijn chipje beginnen, en ik vroeg me af hoe jij dat gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 09:53
Op maandag 27 mei 2002 13:29 schreef Cobra_Lup het volgende:
Zotty, eventuele oplossing voor de externe 5V. Dit truukje heb ik afgekeken van een Connectix Quickcam. En zelf ook gebruikt voor mijn parallelle LCD.

Je neemt een PS2 splitter (Je weet wel zo'n ding die je voor je notebook gebruikt om muis & toetsenbord op 1 aansluiting te gebruiken) De uiteinde gelabled met mouse knip je er af en lus hiervan de 5V en de GND door naar je USB kabeltje.
bedoel je zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdz/Image018.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdz/Image019.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdz/Image020.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rvdz/Image021.jpg

dit is de DIN uitvoering (hele oude mobo's), ik heb er een met ps2 uitvoering, maar die hangt nu achter in me pc, deze 2 zaten bij de trust televiewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 11:10 schreef _AscII_ het volgende:
zotty, hoe heb jij dat chipje gesoldeerd?
ik moet binnenkort ook aan mijn chipje beginnen, en ik vroeg me af hoe jij dat gedaan hebt.
Heb eerst een SMD experimenteerprint in stukken gehakt (pin pitch was wel 0,8 mm, maar de afstand tussen de ene rij aanlsuitingen naar de andere rij was te groot), en daarna met creatief plakken 3 stukken aan elkaar gezet (eerst met plakband, en later met 2 componentenlijm) zodat ik het juiste formaat foorprint had.
Vervolgens eerst 2 tegenoverliggende pinnen gesoldeerd voor de stevigheid en daarna de rest solderen. Het solderen zelf heb ik gedaan onder een microscoop en met een hele fijne soldeerpunt.
Enenige ondervonden nadeel was dat bij dit soort kleine groottes een kleine beweging van je hand uitmond in een gigantische beweging onder de microscoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 29 mei 2002 11:24 schreef LiquidSmoke het volgende:

[..]

bedoel je zo'n ding:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

dit is de DIN uitvoering (hele oude mobo's), ik heb er een met ps2 uitvoering, maar die hangt nu achter in me pc, deze 2 zaten bij de trust televiewer
LOL, leuke foto's :) Smile!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 09:53
Op woensdag 29 mei 2002 11:28 schreef Zotty het volgende:

[..]

LOL, leuke foto's :) Smile!
[ff offtopic]
check mijn SouthPark dekbed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Op dinsdag 28 mei 2002 10:41 schreef Zotty het volgende:

Het idee om de PIC te gebruiken als vervanger voor de EEPROM is bij nader inzien niet echt de moeite waard. De EEPROM kost nog geen 2 euro, supermakkelijk te proggen en aan te sluiten is en het implementeren van de microwire bus (z'n interface protocol) in de PIC relatief veel tijd kost, dan kom je maar tot 1 conclusie. Gewoon een losse EEPROM dus, scheelt een hele hoop gekloot :)

edit:
had mili en micro weer eens omgedraaid...
Wanneer komt het nieuwe schema met de EEPROM erin? Dan kan ik aan de slag met het printje (denk ik :9 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Respect!

* equinoxe The EquinoXe is nog steeds geïnterseerd in zo'n USB chippie.

Heeft iemand nog zo'n usb-chip over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op donderdag 30 mei 2002 11:32 schreef equinoxe het volgende:
Respect!

* Robino The EquinoXe is nog steeds geïnterseerd in zo'n USB chippie.

Heeft iemand nog zo'n usb-chip over?
* Robino want's 1 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe inkoopactie >:) :+

Btw, 'k zat te denken aan de volgende instructies, bovenop de standaard t6963C instructies:
- init display*
- clear text*
- clear graphics*
- text pointer home*
- graphics pointer home*
- cursor gekoppeld aan ADP on/off
- create analyzer blokjes
- test mode on/off
- splash screen on/off
- backlight on/off
- backlight dimmen

instucties met een * zitten er al in.

Zal binnenkort het schema wel ff aanpassen. Voor wie echt niet kan wachten; datasheets zijn heel informatief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Inkoopaktie :)

OK doe er wel een..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op vrijdag 31 mei 2002 12:20 schreef equinoxe het volgende:
Inkoopaktie :)

OK doe mee
* Robino 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Op woensdag 29 mei 2002 11:24 schreef LiquidSmoke het volgende:

[..]

bedoel je zo'n ding:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Nee, eigenlijk niet maar dat dingetje volstaat nog beter denk ik.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, er gaat weer een aanpassing aankomen in het USB2LCD projectje; de baudrate is met 19K2 namelijk te langzaam :z

'k vond de opbouw van een foto op een 240x128 display te lang duren, en toen bleek dus dat de de buffers van de USB chip niet snel genoeg doorwerkten omdat de data niet sneller dan 19K2 naar buiten gestuurd kan worden.
Oftewel, moet dit weekend maar eens een nieuwe snelheid berekenen en een nieuwe kristalwaarde berekenen waarbij de foutmarges binnen de 3 procent blijven bij de standaard baudrates :Y)

Ps, handig voor EEPROM experimenten; FT2xx EEPROM info tool, en de bijbehorende screenshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op vrijdag 31 mei 2002 15:17 schreef Zotty het volgende:
Nou, er gaat weer een aanpassing aankomen in het USB2LCD projectje; de baudrate is met 19K2 namelijk te langzaam :z

'k vond de opbouw van een foto op een 240x128 display te lang duren, en toen bleek dus dat de de buffers van de USB chip niet snel genoeg doorwerkten omdat de data niet sneller dan 19K2 naar buiten gestuurd kan worden.
Oftewel, moet dit weekend maar eens een nieuwe snelheid berekenen en een nieuwe kristalwaarde berekenen waarbij de foutmarges binnen de 3 procent blijven bij de standaard baudrates :Y)

Ps, handig voor EEPROM experimenten; FT2xx EEPROM info tool, en de bijbehorende screenshot
Damn, dat programma heeft een dll nodig.

BTW. wat krijg jij nou eigenlijk allemaal voor elkaar doormiddel van die EEPROM in het cicuit :?

BTW2. 7.60 per USB chip is dat een goeie prijs :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 31 mei 2002 15:27 schreef Rave17 het volgende:
Damn, dat programma heeft een dll nodig.

BTW. wat krijg jij nou eigenlijk allemaal voor elkaar doormiddel van die EEPROM in het cicuit :?

BTW2. 7.60 per USB chip is dat een goeie prijs :?
Het heeft natuurlijk wel de driver (D2xx driver) van de fabrikant(www.ftdichip.com) nodig om het device aan te spreken.

Een EEPROM is niet noodzakelijk, maar voegt wel 2 handige dingen toe. Ten eerste is het gewoon leuk en handig om een LCD specifieke omschijving te hebben, en ten 2e, veel belangrijker, je kunt meerdere displays aansluiten (:9~) omdat ze dan een uniek serienummer hebben zodat windows ze uit elkaar kan houden.

edit:
vage zinsconstructie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En het magische getal van vandaag is..... 14745 MHz !

Hogere snelheden met minder megahertzen, kan dat? Ja dat kan 8-) Door van 20 MHz naar 14,745 MHz te gaan is een theoretische snelheidswinst geboekt van 1200% (!!!). De baudrate is hierbij gegaan van 19K2 naar 230K4 baud.
Wat het verschil in de praktijk is, moet nog wat meer getest worden, maar 1x een 240x128 beeld opbouwen kost, op het oog gezien, ipv 3 sec nog maar een kleine seconde. En dat is zonder verdere tweaks die misschien nog kunnen.

En de bijbehorende firmware update: usb2lcd.hex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
/me mag dan wel topicstarter zijn, maar hij snapt er al een aantal posts geleden helemaal geen snars meer van. Damn wat zijn jullie goed bezig mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zotty, heb je dat schema al geupdate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
* sjares begint het al vaag beter te begrijpen, maar weet alleen nog niet waar Zotty de 20 MHZ vandaan haalt & waar de eeprom geplaatst moet worden en hoe de firmware erin te laden...da was alles ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol, zo te lezen ben ik een beetje onduidelijk. Maar, jullie hebben gelijk ;)

20 MHz
In het schema staat nog het oorspronkelijke 4 MHz kristal. 'k heb hier nog een stuk of 25 PIC16C63 liggen en die lopen op 4 MHz. En het zou zonde zijn om die nooit te gebruiken. Vandaar de 4 MHz in het schema.
Tijdens de ontwikkeling wil je geen OTP device (one time programmable), dus gebruik ik een PIC16F876. En die loopt op 20 MHz, vandaar dus die 20 MHz.
In het uiteindelijke ontwerp zit de PIC16F876 op 14,754(err..wat was het nou ookalweer?) MHz. Dit is een flash controller, zodat de firmware ook geupdate kan worden (meer features, andere controllers).

Firmware
De PIC heeft firmware nodig om te werken. Deze moet je erin programmeren met een programmer. De programmer kun je kant en klaar kopen voor iets van 300 euro, of je kunt hem zelf maken voor een 5 euro. Persoonlijk raad ik de laatste optie aan :)

Schema
Het schema zal ik maandag updaten. Wil dit weekend ook nog even met de PWM bezig en aangezien dat hardwarematig nog niet 100% werkte en ik er niet weer aan toe gekomen ben, veranderd oa de transistor nog. Hopelijk de komende 2 dagen wel tijd voor en maandag niet vergeten :z

EEPROM
De EEPROM heb je niet nodig en is optioneel (maar wel handig :P). Vergeet dit voorlopig even, zolang de rest niet werkt, kun je hier toch niks mee.

Snappie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat het schema er zo moeilijk uit ziet anders had ik ook wel zo'n USB2LCD opstelling gewild, maar goed ik vraag me nog steeds af welke drivers je nu juist nodig hebt.

heb je 1 driver nodig die je in staat stelt om de USB poort aan te spreken. of heb je ook nog een 2de nodig om de USB "chip"(en je eigen schakeling) te installeren als device binnen Windows?

en nog 1 vraag, HOE worden de gegevens over USB aangevoerd ? ben je altijd verplicht om zo'n schakelingen te maken om laat ons zeggen 1 relais te sturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zaterdag 01 juni 2002 09:36 schreef Mr.ChronoM het volgende:
Jammer dat het schema er zo moeilijk uit ziet anders had ik ook wel zo'n USB2LCD opstelling gewild, maar goed ik vraag me nog steeds af welke drivers je nu juist nodig hebt.

heb je 1 driver nodig die je in staat stelt om de USB poort aan te spreken. of heb je ook nog een 2de nodig om de USB "chip"(en je eigen schakeling) te installeren als device binnen Windows?

en nog 1 vraag, HOE worden de gegevens over USB aangevoerd ? ben je altijd verplicht om zo'n schakelingen te maken om laat ons zeggen 1 relais te sturen ?
Om de USB poort te kunnen aanspreken heb 1 driver nodig en die is voor de USB chip;

"FTDI's "D2XX Direct Drivers" for Windows offer an alternative solution to our VCP drivers which allows application software to interface with FT8U232AM and FT8U245AM devices using a DLL instead of a Virtual Com Port. The architecture of the D2XX drivers consists of a Windows WDM driver which communicates with the device via the Windows USB Stack and a DLL which interfaces the Application Software ( written in VC++, C++ Builder, Delphi, VB etc ... ) to the WDM driver. An INF installation file, Uninstaller program and D2XX Programmers Guide complete the package."

Vergelijkbaar met DLportIO dus. Alleen dit keer niet om beperkingen te omzeilen, maar om de USB stack van windows veel makkelijker aan te kunnen spreken.
Hoe het verstuurd wordt is supersimpel, je stuurt een byte en aan de andere kant komt dat byte er weer uit. Of je stuurt een heel datablock. Neem anders eens een kijkje in de D2xx programmersguide, daar staat precies in hoe en wat.
Deze schakeling is overigens specifiek ontworpen voor LCD's. Als je een relais oid wilt gaan aansturen, dan kan dat veel makkelijker. Het hele PIC gedeelte kun je weglaten, mits je geen te gekke dingen wilt gaan doen met relais. Voor zoiets kun je denk ik beter de parallelle versie van de USB chip (de 245 versie) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Op vrijdag 31 mei 2002 23:49 schreef Zotty het volgende:
Lol, zo te lezen ben ik een beetje onduidelijk. Maar, jullie hebben gelijk ;)

20 MHz
In het schema staat nog het oorspronkelijke 4 MHz kristal. 'k heb hier nog een stuk of 25 PIC16C63 liggen en die lopen op 4 MHz. En het zou zonde zijn om die nooit te gebruiken. Vandaar de 4 MHz in het schema.
Tijdens de ontwikkeling wil je geen OTP device (one time programmable), dus gebruik ik een PIC16F876. En die loopt op 20 MHz, vandaar dus die 20 MHz.
In het uiteindelijke ontwerp zit de PIC16F876 op 14,754(err..wat was het nou ookalweer?) MHz. Dit is een flash controller, zodat de firmware ook geupdate kan worden (meer features, andere controllers).

Firmware
De PIC heeft firmware nodig om te werken. Deze moet je erin programmeren met een programmer. De programmer kun je kant en klaar kopen voor iets van 300 euro, of je kunt hem zelf maken voor een 5 euro. Persoonlijk raad ik de laatste optie aan :)

Schema
Het schema zal ik maandag updaten. Wil dit weekend ook nog even met de PWM bezig en aangezien dat hardwarematig nog niet 100% werkte en ik er niet weer aan toe gekomen ben, veranderd oa de transistor nog. Hopelijk de komende 2 dagen wel tijd voor en maandag niet vergeten :z

EEPROM
De EEPROM heb je niet nodig en is optioneel (maar wel handig :P). Vergeet dit voorlopig even, zolang de rest niet werkt, kun je hier toch niks mee.

Snappie :+
Ahh nijs, ik begin het al een beetje te begrijpen, het schema snap ik inmiddels ook wel :). Kun je misschien zeggen/uitleggen hoe ik die programmer moet maken (schema o.i.d.)? En waar is daar software voor te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zotty, waar heb je die eeprommetjes vandaan?
op m'n werk hadden ze ze niet, en kunnen ze ze waarschijnlijk ook niet bestellen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schema's van programmers staan er wel zat op internet. De programmer op de foto's is een eigen ontwerp, gebaseerd op de JDM programmer. Schema daarvan heb ik een tijd geleden op GoT gepost ;) Als software daarvoor gebruik ik IC-Prog en dat kan ik iedereen aanbevelen. Super proggie!\

De EEPROM's had ik bij de plaatselijke electroboer gehaald. Die had er 2 op voorraad. Met de nadruk op had natuurlijk :P Het zijn vrij standaard EEPROM's, dus zo moeilijk zijn ze niet te krijgen (zelfs Conrad heeft ze!! (en dat wil wat zeggen, want Conrad zuigt gigantisch :r))

Btw, gister ff een paar uur bezig geweest en het werkt :7 Inclusief analyzer, maar die zie je niet op de foto, want toen de foto gemaakt werd, stond de analyzer uit.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/clairvoyant/zotty/USB_LiQuiD_MP3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en opnieuw sta ik versteld van wat je allemaal maakt/progged/...

welke functies heb je tot nu toe al in de chip zitten ?
want dat maakt het proggen wel heel handig...
(ChronoM wil ook USB LCD ... maar schema ziet er nog steeds te moelijk uit voor mijn kleine verstand :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Phat! Die foto hierboven... :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vraagje:
welke chip moet ik bestellen? de FT8U245AM of de FT8U232AM ?

ik wil er dit aansluiten op mijn usbchip:

• 4x20lcd
• knopjes(6 stuks)
• ledjes(stuk of 2 a 4)
• fan's stuuren(2x 5v-off-12v)(niet 100% zeker, mischien via een 2e usb)

dus ik denk dat ik een stuk of 10(lcd)+6+4+4=28 i/o lijnen nodig heb.
die ik afzonderlijk kan aanstuuren.

[edit]
als ik de fan's weglaat dan heb ik er maar 10(lcd)+6+4 nodig.
en als ik de fans+leds weglaat nog maar 10(lcd)+6.

het zal dus via een pic moeten, die minimaal 16 i/o lijnen heeft(meer is altijd mooi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kijkeens wat ik gisteren op mijn werk vond :)
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~withagen/img/usbconn2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~withagen/img/usbconn3.jpg
ideaal om aan te sluiten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 14:21 schreef _AscII_ het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
niet verkeerd, leuk ding.

ik maak alles op een dualside smd printje(als het past)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Dat is super ideaal, zo'n dingetje :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Op zondag 02 juni 2002 13:23 schreef Zotty het volgende:
Schema's van programmers staan er wel zat op internet. De programmer op de foto's is een eigen ontwerp, gebaseerd op de JDM programmer. Schema daarvan heb ik een tijd geleden op GoT gepost ;) Als software daarvoor gebruik ik IC-Prog en dat kan ik iedereen aanbevelen. Super proggie!
Weer wat wijzer geworden, maar die PIC16F876 is toch 28 pins? Kun je die dan gewoon ik dat voetje van 6 pins steken :? Het programmer schema van jou bevat alleen maar zo'n voetje, vandaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/~icu09847/PICprogrammer.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nou dit topic gelezen, snap er echt nix meer van.
code:
1
2
3
USB =====> USB 2 RS232 =====> EEPROM ====> LCD
                              ^
VOEDING ====================================^

zo is het toch?

moet je die USB Chip nou programmeren?

en hoevaak kan je een EEPROM Programmeren?

is het ook mogelijk dat ik via een progje met usb in de eeprom schrijf(instellingen van de lcd)?
of moet je daar een EPROM voor hebben met battery?
dan wil ik mischien een EPROM nemen voor de settings.
en een EEPROM voor de software.

kan dat?
kan _iemand_ dan een schema voor mij maken/tips geven voor welke onderdelen?
wie weet ongeveer welke onderdelen van wat ik wil(denk ik).
dan ben ik heel blij, en andere tweakers ook(als je weet wat ik wil maken).
want ik ben niet de koning met elektronica(kan wel iets, schema's lezen lukt wel).

[offtopic]
ZOTTY:
ik heb een request naar je gestuurd van icq. PLZ!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op zondag 02 juni 2002 16:51 schreef KingOfDos het volgende:
ik heb nou dit topic gelezen, snap er echt nix meer van.
code:
1
2
3
USB =====> USB 2 RS232 =====> EEPROM ====> LCD
                              ^
VOEDING ====================================^

zo is het toch?

is het ook mogelijk dat ik via een progje met usb in de eeprom schrijf(instellingen van de lcd)?

kan dat?
kan _iemand_ dan een schema voor mij maken/tips geven voor welke onderdelen?
wie weet ongeveer welke onderdelen van wat ik wil(denk ik).
dan ben ik heel blij, en andere tweakers ook(als je weet wat ik wil maken).
want ik ben niet de koning met elektronica(kan wel iets, schema's lezen lukt wel).

[offtopic]
ZOTTY:
ik heb een request naar je gestuurd van icq. PLZ!
EEPROM staat toch voor Electrical Ereasable Programmable Read Only Memory. Dus als het goed is moet hij alles gewoon onthouden met of zonder stroom.

BTW. Zotty heb je misschien een tip voor mij hoe je het het beste kan leren om zulke dingen te gaan ontwerpen. Ik heb verstand genoeg van de basis dingen maar nog geen ervaring met EEPROM's en USB chipie's. Moet echt zeggen dat het :9~ is waar jij mee bezig bent :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 18:23 schreef Rave17 het volgende:

[..]

EEPROM staat toch voor Electrical Ereasable Programmable Read Only Memory. Dus als het goed is moet hij alles gewoon onthouden met of zonder stroom.
ah ok.
dan is een EPROM die stroom nodig heeft en(C-MOS van PC) en een EEPROM die zonder kan.
een EEPROM kan dan als het goed is maar 1x beschreven worden(weet ik niet zeker).
BTW. Zotty heb je misschien een tip voor mij hoe je het het beste kan leren om zulke dingen te gaan ontwerpen. Ik heb verstand genoeg van de basis dingen maar nog geen ervaring met EEPROM's en USB chipie's. Moet echt zeggen dat het :9~ is waar jij mee bezig bent :Y)
ja dit probleem heb ik ook.
ik kan:
• schema's lezen
• solderen
• goed denken/leren

maar ik heb nooit software + drivers gemaakt met programmeer taal, en ook nog nooit echte hardware(nouja lcd is nie zo moeilijk, usblcd is anders).
ik heb wel ervaring met php+javascript+html en qbasic+basic+quickbasic+visualbasic.
omdat ik zo snel leer zal ik makkelijk software kunnen maken.

zotty:
ik heb 2x een 242 besteld(dus serieele data), die heb jij ook gebruikt.
ik hoop dat dat goed is en dat er later niet naar de andere overgesprongen word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 02 juni 2002 13:32 schreef Mr.ChronoM het volgende:
welke functies heb je tot nu toe al in de chip zitten ?
want dat maakt het proggen wel heel handig...
De T6963C commando's, een init, txt clear, gfx clear, txt pointer home en gfx pointer home. Er staan nog veel meer functies op m'n to-de lijst, maar dat komt nog.
Verder heb ik gisteren de eerste hand gelegd aan een programmers guide, die dit soort dingen moet opvangen. Hier komt in te staan hoe je het kunt aansturen en welke functies erin zitten. Lijkt me voor een aantal mensen zoals jou wel heel handig ;)
Op zondag 02 juni 2002 14:15 schreef KingOfDos het volgende:
vraagje:
het zal dus via een pic moeten, die minimaal 16 i/o lijnen heeft(meer is altijd mooi).
Yep, en dan maakt het niet uit welk USB IC je gebruikt en heb je genoeg IO lijnen voor wat je wil :)
Op zondag 02 juni 2002 14:21 schreef _AscII_ het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
Handig :D
Op zondag 02 juni 2002 15:39 schreef sjares het volgende:
Weer wat wijzer geworden, maar die PIC16F876 is toch 28 pins? Kun je die dan gewoon ik dat voetje van 6 pins steken :? Het programmer schema van jou bevat alleen maar zo'n voetje, vandaar.

[afbeelding]
Om een PIC te programmeren zijn maar 3 aansluitingen nodig (plus de voeding) ;)
Op zondag 02 juni 2002 16:51 schreef KingOfDos het volgende:

De USB chip hoef je niet te programmeren en de EEPROM kun je via de USB programmeren (FTDI heeft er zelfs een aparte tool voor :)). De EEPROM kun je ongeveer 1.000.000x proggen, dus dat is meer dan genoeg!
Een aantal instelling wil ik ook kunnen opslaan. Hiervoor ga ik de EEPROM in de PIC gebruiken. Die is namelijk volledig te gebruiken vanuit de firmware. Voor meer info, zie de datasheet van de PIC (hoofdstuk 4 :P).
Op zondag 02 juni 2002 18:23 schreef Rave17 het volgende:

Precies, zonder stroom blijven gegevens gewoon bewaard.

Heb niet specifiek een tip voor je, behalve dat je gewoon moet gaan proberen z'n ding in de praktijk aan de praat te krijgen. Dan leer je het het beste. De theorie van EEPROM's kom je zo doorheen, dus pak een controllertje, sluit de boel aan en leef je uit >:)
Op zondag 02 juni 2002 18:28 schreef KingOfDos het volgende:
ik heb 2x een 242 besteld(dus serieele data), die heb jij ook gebruikt.
ik hoop dat dat goed is en dat er later niet naar de andere overgesprongen word.
Ooit misschien, maar niet in de directe toekomst.

[voor iedereen die hier zo enthousiast over is]
Super hoeveel vertrouwen jullie in mij hebben, bedankt ! Alleen maar meer reden om er m'n best voor te doen :)

Ps, m'n vriendin heeft ook af en toe wat aandacht nodig (en m'n verdere sociale leven voor zover ik dat heb :P), dus verwacht niet dat alles volgende week klaar is. Ik doe dit ook maar in m'n vrije tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schema update => rev. 2 met EEPROM

Gisteren wel betere resultaten behaald met de backlight, maar nog steeds niet goed. 'k geef niet op, het zal lukken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 17:29 schreef Zotty het volgende:
Schema update => rev. 2 met EEPROM

Gisteren wel betere resultaten behaald met de backlight, maar nog steeds niet goed. 'k geef niet op, het zal lukken !
als het lukt dan ga ik hem ook gebruiken voor mijn schema ;)

toch wel leuk.

dit zijn mijn plannen voor 'USB2LCD vHD44780':

Hardware:
• LCD/me
gemaakt voor een 4x20, maar compatible met anderen,
• 6 knopjes/me
ok, cansel, up, down, left, right
• 2 uitgangen
deze kan je gebruiken voor de backlicht van je lcd te schakelen, of voor anderen dingen.
• baybus via de knopjes+lcd
via je lcd kunnen schakelen, fan's op uit/5v/12v en dat voor 2 groepen
• EEPROM software update's
ik zal het systeem zo maken dat je via de software nieuwe software kan schrijven, zodat als ik een bug gevonden heb, dat ook makkelijk kan verhelpen.
dan hoeft niet iedereen de chip los te maken en te updaten.
• setup opslaan op eeprom
hij maakt alle instellingen op een EEPROM zodat je niet alles hoeft te backuppen als je je pc wil formateren.
ook kan je dan makkelijk je lcd op een andere pc hangen.
als je dan overschakeld op een ander OS(dualboot ofzo) dan hou je de zelfde instellingen.
• systeem compatible met USB & LPT
je kan kiezen om via de USB alles aan te sturen, ook zal ik het mogelijk maken om via de LPT(of COM) poort te werken.
[edit]
• dipschakelaar/jumpertjes voor aan/uitzetten van dingen,
hiermee kan je de functie's voor de knopjes uitzetten, en ook andere dingen. die zie je dan ook NERGENS in de software terug.
dus als je het niet gebruikt, dan zie je het niet in de software terug.
• opbouwen van de hardware kan je stukken weglaten.
als je heb besloten om alleen de lcd te gebruiken, dan maak ik het zo dat je de rest van de onderdelen weg kan laten.
ik zal dus een schema tekenen, sommige onderdelen MOET je hebben, sommige onderdelen(met streepjes er omheen) kan je weglaten als je die niet nodig hebt.
• externe compoort
als het hardware matig mogenlijk is, dan zal ik een stukje maken dat je eeen externe compoort krijgt, die zal hij dan zien als COMx en is gewoon aan te stuuren als een compoort
[/edit]

Drivers:
• driver's voor windows/me
ik zal beginnen met windows XP drivers.
daarna maak ik het ook voor windows 98
• driver's voor linux
ik draai zelf MDK en ik wil het daar op den duur ook op hebben.
• driver's voor MS-DOS(alleen via de LPT)
ja als ik tijd over heb.

Software:
ik zal proberen het zelfde te maken als LCD Smartie 5.0
het is dus de bedoeling dat je via de knopjes instellingen kan veranderen.
hij maakt alle instellingen op een EEPROM zodat je niet alles hoeft te backuppen als je je pc wil formateren.
via de knopjes kan je dus ook de baybus enzo regelen(ook via windows natuurlijk, maar voor pc's zonder monitor(alla mp3 pc's).)

mischien schrijf ik een plugin dat je alle software kan gebruiken die er nu is(kwestie van de driver's goed maken).

/me met deze dingen zal ik beginnen, als dat werkt dan maak ik wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoo, heb net ff 4 eeprommetjes gehaald :)
1,80 /stuk bij stuudenbruin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op maandag 03 juni 2002 18:18 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

toch wel leuk.

Hardware:
• LCD* Robino
• 6 knopjes* Robino
ok, cansel, up, down, left, right
• 2 uitgangen
deze kan je gebruiken voor de backlicht van je lcd te schakelen, of voor anderen dingen.
• baybus via de knopjes+lcd
via je lcd kunnen schakelen, fan's op uit/5v/12v en dat voor 2 groepen
• EEPROM software update's
ik zal het systeem zo maken dat je via de software nieuwe software kan schrijven, zodat als ik een bug gevonden heb, dat ook makkelijk kan verhelpen.
dan hoeft niet iedereen de chip los te maken en te updaten.
• setup opslaan op eeprom
als je dan overschakeld op een ander OS(dualboot ofzo) dan hou je de zelfde instellingen.
• systeem compatible met USB & LPT
je kan kiezen om via de USB alles aan te sturen, ook zal ik het mogelijk maken om via de LPT(of COM) poort te werken.

Drivers:
• driver's voor windows* Robino
ik zal beginnen met windows XP drivers.
daarna maak ik het ook voor windows 98
• driver's voor linux
ik draai zelf MDK en ik wil het daar op den duur ook op hebben.
• driver's voor MS-DOS(alleen via de LPT)
ja als ik tijd over heb.

Software:
ik zal proberen het zelfde te maken als LCD Smartie 5.0
het is dus de bedoeling dat je via de knopjes instellingen kan veranderen.
via de knopjes kan je dus ook de baybus enzo regelen(ook via windows natuurlijk, maar voor pc's zonder monitor(alla mp3 pc's).)

mischien schrijf ik een plugin dat je alle software kan gebruiken die er nu is(kwestie van de driver's goed maken).

* Robino met deze dingen zal ik beginnen, als dat werkt dan maak ik wel meer.
Oew, dat klinkt :9~

* Robino vraagt zich toch echt af hoe jullie allemaal aan die kennis komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 19:42 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Oew, dat klinkt :9~

/me vraagt zich toch echt af hoe jullie allemaal aan die kennis komen :)
ik en kennis?
hehe, ik wil het in Delphi gaan maken, maar ik ken nog geen Delphi(shh, niet vedder vertellen :P ).

maar ik kan snel leren dus dat is niet zoon probleem.
elektronica kan ik wel goed, en als ik iets niet snap, dan ga ik naar mensen die het wel weten(dit geval zotty, hij heeft het draaien).

vedder kan ik wel programeren(ook aansturen via lpt/compoort), dus dat is niet zoon ramp.

maar klink mijn systeem goed voor een HD44780 systeem op usb?

ik heb een update(zie mijn edit hierboven) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op maandag 03 juni 2002 19:53 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

ik en kennis?
hehe, ik wil het in Delphi gaan maken, maar ik ken nog geen Delphi(shh, niet vedder vertellen :P ).

maar ik kan snel leren dus dat is niet zoon probleem.
elektronica kan ik wel goed, en als ik iets niet snap, dan ga ik naar mensen die het wel weten(dit geval zotty, hij heeft het draaien).

vedder kan ik wel programeren(ook aansturen via lpt/compoort), dus dat is niet zoon ramp.

maar klink mijn systeem goed voor een HD44780 systeem op usb?

ik heb een update(zie mijn edit hierboven) ;)
Zekers te weten.

* Robino krijgt kriebelende vingers. Hij wil zoiets :9~ gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 19:58 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Zekers te weten.

/me krijgt kriebelende vingers. Hij wil zoiets :9~ gaan maken.
ik heb mijn edit vergroot, nog meer dingen(als me nog meer binnen schiet dan komt het er vanzelf bij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op maandag 03 juni 2002 20:04 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

ik heb mijn edit vergroot, nog meer dingen(als me nog meer binnen schiet dan komt het er vanzelf bij).
Backlight aan/uit/zachter misschien een leuke optie.

Meer weet ik er even niet, maar je hebt er iig al genoeg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 20:09 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Backlight aan/uit/zachter misschien een leuke optie.

Meer weet ik er even niet, maar je hebt er iig al genoeg :+
ik weet inderdaat wel even genoeg.
maar die harder/zachter is zorry voor zijn systeem aan het maken.
daarna gebruik ik het ook ;)

http://www.usb2lcd.tk/ (voor zorry & mij, als hij het niet erg vint, het is tenslotte zijn naam)

zotty:
is het goed als ik mijn project USB2LCD vHD44780 noem?
dan kan jij jou project USB2LCD vT6963C noemen.
als het niet goed is dan cansel ik de .tk wel weer, en bedenk een andere naam voor mijn project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

Op maandag 03 juni 2002 18:18 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

toch wel leuk.

Hardware:
• LCD* Quinie
• 6 knopjes* Quinie
..
Hmm volgens mij willen wij bijna het zelfde.
Ik ben bezig die extreme baybus een beetje te clonen. Lcd schermpje, fan controling, ccfl flashing, ir, enzo allemaal in een grote baybus. kan zelf redelijk solderen en programeren maar ik moet eerlijk zeggen dat ik leun op de kennis van dit forum (GOT, zotty :) )

(combineren van schema's is het meer voor mij)

dus king als je schema's hebt of andere dingen die ik zou kunnen gebruiken hou ik mij aanbevolen.

ps. Quinie is very happy conrad heeft geleverd en dil ook al.
nu alleen de inkoop acties van got nog :)

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op maandag 03 juni 2002 20:17 schreef KingOfDos het volgende:

[..]

ik weet inderdaat wel even genoeg.
maar die harder/zachter is zorry voor zijn systeem aan het maken.
daarna gebruik ik het ook ;)

http://www.usb2lcd.tk/ (voor zorry & mij, als hij het niet erg vint, het is tenslotte zijn naam)

zotty:
is het goed als ik mijn project USB2LCD vHD44780 noem?
dan kan jij jou project USB2LCD vT6963C noemen.
als het niet goed is dan cansel ik de .tk wel weer, en bedenk een andere naam voor mijn project.
2 dingen.

1. Je moet die pop-up even bij je My Dot TK uitzetten.

2. site is nog niet geopend
Is het niet met een d :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 20:20 schreef Quinie het volgende:

[..]

Hmm volgens mij willen wij bijna het zelfde.
Ik ben bezig die extreme baybus een beetje te clonen. Lcd schermpje, fan controling, ccfl flashing, ir, enzo allemaal in een grote baybus. kan zelf redelijk solderen en programeren maar ik moet eerlijk zeggen dat ik leun op de kennis van dit forum (GOT, zotty :) )

(combineren van schema's is het meer voor mij)

dus king als je schema's hebt of andere dingen die ik zou kunnen gebruiken hou ik mij aanbevolen.

ps. Quinie is very happy conrad heeft geleverd en dil ook al.
nu alleen de inkoop acties van got nog :)
schema's enzo deel ik altijd.
broncode's gedeeltelijk.
de software voor in de EEPROM deel ik
Op maandag 03 juni 2002 20:22 schreef Rave17 het volgende:

[..]

2 dingen.

1. Zet even die pop-up uit bij je My Dot TK.

2. site is nog niet geopend
Is het niet met een d :?
popup zal ik wel uitzetten.
en de tiepfout aanpassen
maar dat doe ik als zorry het goed vind(dat ik zijn naam gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zotty, ben alvast ter voorbereiding even op zoek naar alle exotische componenten die jij bij je ontwerp gebruikt. Nu zijn die PIC's te koop bij Farnell, maar daar staan er nogal een aantal:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Description  Manufacturer Code  Price
-------------------------------------
IC-8-BIT     PIC16F876-04/SP    10,07
IC-SM-8-BIT  PIC16F876-04/SO    10,07
IC-8-BIT     PIC16F876-20I/SP   11,89
IC-SM-8-BIT  PIC16F876-20I/SO   11,89
IC-8-BIT     PIC16F876-20/SP    10,77
IC-SM-8-BIT  PIC16F876-20/SO    10,77
IC-8-BIT     PIC16F876-04I/SP   11,09
IC-SM-8-BIT  PIC16F876-04I/SO   11,09

Welke gebruik jij en zijn de genoemde prijzen een beetje redelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 03 juni 2002 21:15 schreef mmmuttley het volgende:
Zotty, ben alvast ter voorbereiding even op zoek naar alle exotische componenten die jij bij je ontwerp gebruikt. Nu zijn die PIC's te koop bij Farnell, maar daar staan er nogal een aantal:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

deze gebruikt zotty(geloof ik): http://www.microchip.com/download/lit/pline/picmicro/families/16f87x/30569a.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Ik heb weer nieuwe vraagjes aan zotty (anderen mogen ook reageren) :):

- Wat houdt dat 4K7 in bij een weerstand, is dat een speciale waarde of zo? Of heeft dat met de afwijking te maken? En weerstand R11, is dat een variabele weerstand of zo?
- Waarom wordt er in het schema de RX van de 232 met de TX van de PIC verbonden en zo ook de TX van de 232 met de RX van de PIC?

Ik vraag het maar als noob je moet het toch eens proberen, niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 08:25
Wat houdt dat 4K7 in bij een weerstand, is dat een speciale waarde of zo? Of heeft dat met de afwijking te maken?
4k7 is 4,7 kohm (4700 ohm)
En weerstand R11, is dat een variabele weerstand of zo?
r11 is een potmeter, wordt hier gebruikt om het contrast van het lcd te regelen.
Waarom wordt er in het schema de RX van de 232 met de TX van de PIC verbonden en zo ook de TX van de 232 met de RX van de PIC?
dat is logisch, de tx van de pic verzend iets, en dat word ontvangen door de rx op de 232, en vice versa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 03 juni 2002 22:27 schreef sjares het volgende:
Ik heb weer nieuwe vraagjes aan zotty (anderen mogen ook reageren) :):

- Wat houdt dat 4K7 in bij een weerstand, is dat een speciale waarde of zo? Of heeft dat met de afwijking te maken?
Das net zoiets als 56k6 bij een modem. Het is in principe een weerstand van 4700 ohm als ik me niet vergis.
En weerstand R11, is dat een variabele weerstand of zo?
Daarmee kun je in een schema aangeven welke weerstand het is (tov je Bill Of Materials bijv.) Een soort identificatie dus. Op elk schema heb je bijvoorbeeld 10 weerstanden, en die nummer je dan van R1 -> R10.

(maar ik besef me net dat dat je vraag niet was :))
Waarom wordt er in het schema de RX van de 232 met de TX van de PIC verbonden en zo ook de TX van de 232 met de RX van de PIC?
Dit weet ik niet helemaal zeker, maar RX staat voor recieve en TX staat voor transmit. Dus wat de ene TX pin verzend, wordt door de RX pin van de ander ontvangen.

edit:
Damn, te laat :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wie kan uitleggen hoe de software voor in een EEPROM werkt?
hoe werkt assambler(alleen nodig voor EEPROM's proggen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Op dinsdag 04 juni 2002 02:22 schreef KingOfDos het volgende:
wie kan uitleggen hoe de software voor in een EEPROM werkt?
hoe werkt assambler(alleen nodig voor EEPROM's proggen)?
Ik heb waarschijnlijk geluk, mijn buurman heeft zelfhandig EEPROM's geprog. en heeft/had er ook nog een lezer, etc. voor. Ga nog even vragen of hij het nog steeds kan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 10:22 schreef Rave17 het volgende:

[..]

Ik heb waarschijnlijk geluk, mijn buurman heeft zelfhandig EEPROM's geprog. en heeft/had er ook nog een lezer, etc. voor. Ga nog even vragen of hij het nog steeds kan :+
leuk, dan kan jij vast wel wat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn in dit topic 3 geheugens ter sprake gekomen die geprogrammeerd moeten worden en blijkbaar is nog steeds niet helemaal duidelijk hoe dit zit. Dus hier een kleine uitleg :)

93C46 EEPROM die aan de USB chip hangt
Deze EEPROM bevat de USB2LCD descriptors. Deze programmeer je via de USB chip met een tool van FTDI. Hier hoef je geen software voor te schrijven, dit genereerd de tool voor je. Hier is dus GEEN aparte programmer voor nodig, alleen een werkende USB chip.

PIC16F876 firmware in FLASH
Het programma wat de binnengekomen data verwerkt staat in het FLASH geheugen van de 16F876. Hiervoor is WEL een parte programmer (schema staat al in dit topic) nodig met programmer software (IC-prog). De firmware schrijf ik persoonlijk in assembler in MPLAB van Microchip. Deze code wordt gecompiled naar een binary die je dan met de programmer in de PIC zet.

EEPROM voor instellingen e.d.
Hiervoor is de EEPROM in de 16F876 te gebruiken. Deze is alleen te benaderen vanuit de firmware. In de firmware zal dan een stuk code komen die hier gebruik van maakt. Dit hoef je dus niet met een programmer te programmeren, want het gaat via software.

Als het nu nog niet duidelijk is, mogen jullie me slaan :P

KingOfDos:
Ik vind het heel leuk dat je zo enthousiast bent, maar loop niet niet te hard van stapel. Voordat je domeinnamen gaat registreren en namen gaat aanpassen/gebruiken, is het misschien wel handig om eerst even uit te zoeken/vragen hoe het met die dingen zit.
Wat betreft een website, dit hele project moet zeker online komen, met guides en alles erop en eraan. Dan is het toegankelijk voor iedereen. Voor de oorsponkelijke USB2LCD zal een plekje komen op de grafische LCD site van Mr.Chronom en mij (http://gfxlcd.schijf.org). Dit omdat dit alles te maken heeft met grafische LCD's. Je kunt er best iets van maken speciaal voor alle USB2LCD ontwerpen, maar dan moet je er wel wat moois van maken ok :)
USB2LCD heb ik oorspronkelijk bedacht voor grafische LCD's. Op zich kunnen we hier best iets leuks van maken en onderscheid maken tussen character en grafische displays. Waar ik al een tijd aan zit te denken is USB2LCD eXtreMe. Dit zou dan de meest geavanceerde versie zijn met een EEPROM, grafisch LCD, status LEDs enz.
Kortom, overleg eerst even. Dat is wel zo netjes en het is voor iedereen uiteindelijk een stuk overzichtelijker ;)

Enne, m'n naam is Zotty hoor, met dubbel t :P
Op maandag 03 juni 2002 21:15 schreef mmmuttley het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Zolang je maar de 20 MHz versie hebt, maakt het op zich niet uit welke je neemt. Dus de PIC16F876-04 valt af, want dat is de 4MHz versie. De I staat voor industrial en is voor ons niet interresant, tenzij je in je vrieskist wil gaan experimenteren :P SP en SO geven de behuizing aan. SP is de DIP versie die je dus in een voetje kunt zetten. SO is de SMD variant, welke ook leuk is, maar voor experimenten wat lastiger. De prijzen zijn normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie zijn nog meer van plan software te schrijven voor USB2LCD devices?

/me heeft namelijk de eerste pre-pre-pre-release van een programmers guide klaar :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 12:43 schreef Zotty het volgende:

/me heeft namelijk de eerste pre-pre-pre-release van een programmers guide klaar :z
Was ik wel van plan ja :)

/me moet toch iets bijdragen aan zijn eigen draadje *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 12:43 schreef Zotty het volgende:

mooi.

dus dit zal ongeveer een werkschema worden voor de USB2LCD (alle versies).
code:
1
2
3
4
USB@PC ===> USB Chip ===> EEPROM1 ===> LCD
            |       |=======> Knopjes
         EEPROM2       |=======> LED's enzo
                     |=======> overige toei

EEPROM1 is de dinge waardat de firmware draait+instellingen
EEPROM2 Met gegevens(device name etc.)

zo moet het toch worden dan?
dan heb je totaal 3 chip's(eeprom1 eerpom2 usb), als het goed is.

Zotty(schreef ik Zorrt op :P ):
de EEPROM1 he, heb jij daar wat uitleg voor(over het maken van de firmware)

ik weet welke commando's de eeprom aankan maar heb je daar war voorbeeldjes van(dus wat jij tiept en niet als hexfile)?

ik wil namelijk kijken hoe moeilijk het is om een eeprom te schrijven.

ik snap nie veel van die 0x34 code's in da pdf'je ;(

heb je ook wat voorbeeltjes van de software zelf? hoe stuur jij via de software de eeprom aan?

ik heb dus al wat gegevens gehad, maar dit mis ik nog zoon beetje.

en in welke programmeer taal maak jij alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hex waarden in de pdf is wat je naar USB2LCD moet sturen.

EEPROM1 zit in de 16F876, dus niet een apart IC.

Om je een indruk te geven hoe je data naar de EEPROM schrijft;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
BSF STATUS, RP1 ;
BSF STATUS, RP0  ;Bank 3
BTFSC   EECON1, WR   ;Wait for
GOTO    $-1      ;write to finish
BCF STATUS, RP0  ;Bank 2
MOVF    ADDR, W  ;Address to
MOVWF   EEADR        ;write to
MOVF    VALUE, W     ;Data to
MOVWF   EEDATA       ;write
BSF STATUS, RP0  ;Bank 3
BCF EECON1, EEPGD    ;Point to Data memory
BSF EECON1, WREN     ;Enable writes
            ;Only disable interrupts
BCF INTCON, GIE  ;if already enabled,
            ;otherwise discard
MOVLW   0x55         ;Write 55h to
MOVWF   EECON2       ;EECON2
MOVLW   0xAA         ;Write AAh to
BSF EECON1, WR   ;Start write operation
            ;Only enable interrupts
BSF INTCON, GIE  ;if using interrupts,
            ;otherwise discard
BCF EECON1, WREN     ;Disable writes

Hmmz, ziet er een beetje fucked up uit en ik ben te lui om het netjes uit te lijnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 13:40 schreef Zotty het volgende:
De hex waarden in de pdf is wat je naar USB2LCD moet sturen.

EEPROM1 zit in de 16F876, dus niet een apart IC.

Om je een indruk te geven hoe je data naar de EEPROM schrijft;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
BSF STATUS, RP1 ;
BSF STATUS, RP0  ;Bank 3
BTFSC   EECON1, WR   ;Wait for
GOTO    $-1      ;write to finish
BCF STATUS, RP0  ;Bank 2
MOVF    ADDR, W  ;Address to
MOVWF   EEADR        ;write to
MOVF    VALUE, W     ;Data to
MOVWF   EEDATA       ;write
BSF STATUS, RP0  ;Bank 3
BCF EECON1, EEPGD    ;Point to Data memory
BSF EECON1, WREN     ;Enable writes
            ;Only disable interrupts
BCF INTCON, GIE  ;if already enabled,
            ;otherwise discard
MOVLW   0x55         ;Write 55h to
MOVLW   0xAA         ;Write AAh to
BSF EECON1, WR   ;Start write operation
            ;Only enable interrupts
BSF INTCON, GIE  ;if using interrupts,
            ;otherwise discard
BCF EECON1, WREN     ;Disable writes

Hmmz, ziet er een beetje fucked up uit en ik ben te lui om het netjes uit te lijnen :P
gebruik jij Delphi of iets anders?

dus de code's die in de pdf staan is wat je schrijft naar de usb.
hoe kan ik dan zorgen dat de chip compatible is met een hd44780 lcd ipv de lcd die jij gebruikt?

maar hoe kan ik zorgen via de lcd dat ik instellingen kan veranderen?
moet ik dan gewoon via de eeprom de toetsen inlezen en ook via de eeprom schrijven naar het lcd? of zou je dat via de software doen?

nu toch echt gaan eten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Bedankt weer allemaal voor de uitleg!!! Begin het echt te snappen. Binnenkort ga ik even de componenten shoppen en een printje ontwerpen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zotty Zet je die programmers guide op inet (wil hem wel hosten indien nodig) of mail je m naar me? (adres staat in mijn profile). Kan ik vast kijken hoever je bent en wat ik er mee kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 13:46 schreef KingOfDos het volgende:
gebruik jij Delphi of iets anders?

dus de code's die in de pdf staan is wat je schrijft naar de usb.
hoe kan ik dan zorgen dat de chip compatible is met een hd44780 lcd ipv de lcd die jij gebruikt?
Assembler voor de firmware en C++ builder voor de software op de PC.

Check de datasheet van de PIC16F876 nou eerst eens, daar staat precies in hoe je zo'n controller kunt gebruiken. Je hebt maar 35 instructies, en daar moet je alles mee >:)
Op dinsdag 04 juni 2002 13:58 schreef mmmuttley het volgende:
Zotty Zet je die programmers guide op inet (wil hem wel hosten indien nodig) of mail je m naar me? (adres staat in mijn profile). Kan ik vast kijken hoever je bent en wat ik er mee kan :P
Anders check je je mail eens, heb je een uur geleden al gemailed :+

De reden dat het nog niet online staat is dat het een pre pre pre-release is en er nog veel meer bij moet. Als het ergens op lijkt, komt het online te staan. Tot die tijd, is het alleen op 'speciaal' verzoek omdat het bijna dagelijks veranderd. Enige wat enigs constant blijft zijn de commando's en diegenen die weten wat ze doen kunnen er nu al mee uit de voeten. Vanwege de weinige uitleg, is het gewoon nog niet interresant om online te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interstice
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03 16:51

Interstice

Hallo?

Sounds kewl :P

Enne wat doet het :9

Proud member of Tacopsclan [CLS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 14:11 schreef Zotty het volgende:
Anders check je je mail eens, heb je een uur geleden al gemailed :+
Heheh exquiiise me mr Zotty, zit nu op mijn werk en daar is Hotmail een doodzonde (GoT is op het randje :))

Zal me er als ik thuiskom (over een uurtje) eens in gaan verdiepen, tnx ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.programmersheaven.com/zone5/cat197/
A group of 16C64 functions to run the LM044L Hitachi 4 x 20
display.
en kijk ook eens op: http://www.programmersheaven.com/zone5/index.htm

daar staat veel informatie, die kan hanig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Display Elektronica is niet lief, ze hebben weer eens niet wat ik moet hebben :'( .

wie kan er een PIC16F876 voor mij regelen(die zit ook in het schema van zotty)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op dinsdag 04 juni 2002 16:28 schreef KingOfDos het volgende:
Display Elektronica is niet lief, ze hebben weer eens niet wat ik moet hebben :'( .

wie kan er een PIC16F876 voor mij regelen(die zit ook in het schema van zotty)?
Display? Die zijn toch allemaal gesloten?
Welke stad is die van jou?

[off-topic]
je sign moet je ff aanpassen. Endoria is niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 16:32 schreef Xavier het volgende:

[..]

Display? Die zijn toch allemaal gesloten?
Welke stad is die van jou?

[off-topic]
je sign moet je ff aanpassen. Endoria is niet meer.
Display DenBosch is er gewoon hoor(wel met 2 borden, is overgenomen door een ander bedrijf, maar bestaat nog wel)

owja over de sig.
ik upload da plaatje wel ff opnieuw
[edit]
plaatje werkt weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Ik stel voor dat we er ff een inkoop over houden, want zoals het er nu naar uit ziet zijn ze alleen te verkrijgen bij Farnell. Ik weet niet wat de verzendskosten daar zijn, maar dat zal wel aardig hoog liggen. Kunnen we gelijk de EEPROM er bij bestellen.
Ik kan ook ff in de stad kijken bij Radio Centrum, want Display zit ook niet meer in Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kunnen we een tube halen. Daar zitten 15 stuks in en is dus goedkoper (130 euro ex BTW). En dan wil ik er wel 3 :Y)

LOL, de EEPROM kost bij 500+ maar 41 cent :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 17:12 schreef Zotty het volgende:
Dan kunnen we een tube halen. Daar zitten 15 stuks in en is dus goedkoper (130 euro ex BTW). En dan wil ik er wel 3 :Y)

LOL, de EEPROM kost bij 500+ maar 41 cent :+
ik ook wel 2(moeten het wel 232's zijn)

en bestel meteen de EEPROM's mee want die hebben ze niet bij display :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 17:14 schreef KingOfDos het volgende:
ik ook wel 2(moeten het wel 232's zijn)
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 17:22 schreef Zotty het volgende:

[..]

:?
fuck jij had het alleem naar over eeprom's, ik dacht over usb+eeprom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Ehh Zotty: nog even iets: welke 93C46 is het eigenlijk precies? Er zijn nl. tig uitvoeringen en merken :(..
Ik neem aan deze:
Bestelnr. 690650 (M93C46-BN6)
maar deze is toch hetzelfde :?
Bestelnr. 395318 (NM93C46AN).

Ik zal de inkoop wel even doen via die site van Lou-dinges.
Vanavond of morgen maak ik wel wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn zo veel verschillende fabrikant, modellen en packages, daar moet de tijd voor genomen worden om dat uit te zoeken. In theorie zijn ze allemaal hetzelfde qua werking.

Heb hier de ST93C46-CB1

Van Fairchild is de FM93C46 xxx N geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 04 juni 2002 17:08 schreef sjares het volgende:
Ik stel voor dat we er ff een inkoop over houden, want zoals het er nu naar uit ziet zijn ze alleen te verkrijgen bij Farnell. Ik weet niet wat de verzendskosten daar zijn, maar dat zal wel aardig hoog liggen. Kunnen we gelijk de EEPROM er bij bestellen.
Ik kan ook ff in de stad kijken bij Radio Centrum, want Display zit ook niet meer in Utrecht.
Zie post van mij een stukje terug, daar verkopen ze die dingen :)

(ps count me in voor 2 pics)
Op dinsdag 04 juni 2002 16:35 schreef KingOfDos het volgende:
owja over de sig.
ik upload da plaatje wel ff opnieuw
[edit]
plaatje werkt weer ;)
Hmmm, of we daar nu zo blij mee moeten zijn :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 04 juni 2002 17:55 schreef mmmuttley het volgende:
***knip***
Hmmm, of we daar nu zo blij mee moeten zijn :Y)
je ziet wel hoelang ik al met elektronica bezig ben he :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Inkoopactie van de EEPROM & PIC is gestart!
http://212.187.14.178/ia/inkoopactieinfo.asp?id=32

Ik laat hem lopen tot volgende week woensdag (12-6-2002 19:00:00).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Super!

Kun je iets specifieker zijn over de verzending per envelop? Dit wil je namelijk niet los erin stoppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Op woensdag 05 juni 2002 10:02 schreef Zotty het volgende:
Super!

Kun je iets specifieker zijn over de verzending per envelop? Dit wil je namelijk niet los erin stoppen ;)
Ik neem aan dat ik het in van die schuimdingetjes aangeleverd krijg, als ik er dan iets van een kartonnetje om heen tape (voorzichtig uiteraard ;)) en dan in de envelope doe, dan is het toch goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 10:19 schreef sjares het volgende:
Ik neem aan dat ik het in van die schuimdingetjes aangeleverd krijg, als ik er dan iets van een kartonnetje om heen tape (voorzichtig uiteraard ;)) en dan in de envelope doe, dan is het toch goed?
Je krijgt meerdere IC op een stuk antistatisch schuim. Dit zul je dan in stukken moeten knippen en er nog iets van karton oid omheen doen ter versteveging/beveiliging.
In een tube van 15 stuks zit geen schuim en daar zul je dus iets op moeten verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjares
Op woensdag 05 juni 2002 10:30 schreef Zotty het volgende:

[..]

Je krijgt meerdere IC op een stuk antistatisch schuim. Dit zul je dan in stukken moeten knippen en er nog iets van karton oid omheen doen ter versteveging/beveiliging.
In een tube van 15 stuks zit geen schuim en daar zul je dus iets op moeten verzinnen.
OKe dan doe ik dat, ik bestel ook geen tube, dus dat is dan niet zo een probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

im interested :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

prof, ing, drs, zotty :)

misschien is het handig voor de noobs (ikke dus)
om even een overzichtje te maken van welke onderdelen er nodig zijn voor 1 exemplaar en welke via de inkoop actie bestel kunnen worden

(dit is dus eigenlijk een verzoekje)

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 05 juni 2002 10:53 schreef sjares het volgende:
OKe dan doe ik dat, ik bestel ook geen tube, dus dat is dan niet zo een probleem meer.
Bij 15+ wil je echt wel een tube hoor! Scheelt namelijk 32 euro :Y)

Quinnie, 'k zal straks ff een lijstje maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 05 juni 2002 09:53 schreef sjares het volgende:
Inkoopactie van de EEPROM & PIC is gestart!
http://212.187.14.178/ia/inkoopactieinfo.asp?id=32

Ik laat hem lopen tot volgende week woensdag (12-6-2002 19:00:00).
Is er ook een andere manier om die dingen te bestellen dan via die website? Ben er niet zo dol op om al mijn gegevens zomaar in een onbeveiligde database achter te laten namelijk...

edit:
opgelost.. sjares ik mail je mijn adresgegevens wel even door
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste