Ik zal even hier posten wat ik ook op de frontpage heb gepost:
kwoot
Pfoe, dat überhaupt iemand het gelooft...
Die pak-em-beet 1400 regels per dag waar veel mensen over struikelen is niet het ergste. 1400 regels code per dat is in principe (als je erg goed en snel kan programmeren, niet documenteert en weinig debugt) wel haalbaar. Of je het anderhalf jaar lang volhoudt is erg twijfelachtig en onwaarschijnlijk, maar niet compleet onmogelijk.
Mij vallen de volgende punten op:
* Geen screenshots, foto's of enig ander materiaal dat een aanwijzing is voor de waarheid van dit verhaal. Als het waar is, waarom kan er dan geen screenshot oid van af? Dat verraadt heus niet hoe het programma werkt.
* 100 tot 500% sneller. Twijfelachtig, heel twijfelachtig. HTML is een enorm complexe meuk geworden, en met aanvullingen zoals Java, Javascript, XHTML, CSS, Flash wordt het er niet eenvoudiger op. Zoiets vereist een hele complexe parser. Het feit dat driekwart van de sites zich slecht aan die standaarden houdt verergert de zaak ook nog eens (omdat je parser dan dus tolerant moet zijn).
Dat zijn dingen waarbij je niet zomaar spontaan, revolutionair grofweg een factor vier snelheidswinst krijgt.
*
"It has got every single media player built in. It is the first Internet browser in the world to actually incorporate a DVD sidebar. So you can watch a DVD movie in whatever screen size you want and browse the Internet at the same time."
To make the software more user friendly, it features a talking animated figure called Phoebe.
"The character interacts the entire way through the software. It can also read out Web pages and e-mail and [...]"
Ok, we tellen even op:
- Een webbrowser
- Een email client
- Een DVD speler
- "Every single media player"
- Een huppelkut à la Clippy die bovendien kan voorlezen.
En dat in 18 maanden door één persoon?
Of sowieso: en dat in 780,000 regels code?
Neem alleen Mozilla eens. Dat is een browsers en een emailclient (ok, en nieuwsreader en ircclient). 6 miljoen regels code.
Nou ondersteunt Mozilla erg veel (CSS2 enzo), en is tamelijk gebloat met haar email-client en dergelijke.
Maar als zoiets al 6 miljoen regels kost, hoe kun je dan ooit het hele pretpakket dat ik boven beschreef in 780,000 regels proppen?
*
"At seven times it actually crashes so I have limited it to six."
Ik weet niet hoor, maar een programma crasht alleen als het een bug heeft (bugs in het OS of hardware enzo even buiten beschouwing gelaten). Als hij zo goed kan programmeren, dan haalt hij die bug er toch uit?
Of bedoelt hij dat het programma crasht "omdat" hij 7 keer zo snel is als andere browsers? Riiiiiiight.
En hoe beperk je een browser om maar 6 keer zo snel te zijn als anderen? 6 keer zo snel op wel gebied precies?
Dit is of een dikke HOAX, of iets wat gigantisch uit proportie is geblazen.
Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat hij gzip compressie heeft toegepast op HTTP (iets wat overigens al jaren kan en ook wel gebruikt wordt. magoed, voorbeeldje he). Dat zou in gunstige situaties wel eens 500% winst kunnen opleveren in de overdrachtsnelheid.
Maar zo'n verbetering klopt totaal weer niet met beweringen als "It has got every single media player built in"...
Er zitten gewoon teveel tegenstrijdigheden in om het verhaal as is enigszins geloofwaardig te laten zijn.
Dit doet me trouwens ook denken aan die nieuwe video codec van een aantal jaar terug... Een bedrijf zou een codec hebben ontwikkeld waarmee je met acceptabele kwaliteit een film op een diskette kwijt zou kunnen. Er zouden al demonstraties gegeven zijn, en het bedrijf zou in onderhandelingen zijn met mediaconcerns e.d.
Uiteraard heeft niemand ooit nog wat van dat project gehoord.
endkwoot
Dus het verhaal zoals het gepresenteerd wordt waar? Nee.