Ik heb nu een paar uurtjes vliegtijd in FB achter de rug, maar ben nog niet helemaal overtuigd over hoe geniaal hij is. Eerst even de negatieve dingen:
Major geluid problemen: veel wegvallende geluiden, ineens opkomende geluiden, lelijke dynamische compressie, verkeerd pannen van geluiden, enz
Ik vind de nieuwe AI niet geweldig! Hij is wel beter in de zin van dat hij je uit de lucht knalt, maar hij lijkt echt
absoluut niet op mensen qua vliegstijl. Bovendien, volgens mij speelt hij echt keihard vals. Ik heb een tijdje in QMB zitten kloten. En ik heb een keer verloren vliegend in een 109K4 tegen een Brewster! Dat ding klom me er gewoon uit, al vloog ik met MW50 aan en op 110 procent

vanaf het begin. Een gebruikelijke tactiek van mij als ik meer energie dan mijn tegenstander heb, is om de tegenstander in de verleiding te brengen om naar mij te klimmen waarbij ik dan zelf ook ga klimmen. En op het moment dat hij in mij draait en hij dreigt te stallen, kruip ik op zijn six.
Maar deze brewster deed een Immelman en zat mooi op mijn 6

.
Maar in een F4 had ik niet al teveel moeite met een ace Lagg3 en een Hurricane. Het lijkt erop dat de gunnery skills echt onwerkelijk zijn opgeschroefd van de AI, letterlijk naar een onmenselijk level. Maar de vlieg skills zijn nog steeds niet je van het. Het is niet heel makkelijk om je zelf in een goede positie te manouvreren, maar als je daar zit is ook niet moeilijk om daar te blijven tot je de vijand in vlammen ter aarde ziet storten. De ace AI manouvreert wel lekker aggresief, maar hij is te voorspelbaar. En zelfs al kan je die barrel roll niet volgen, vaak maakt hij dan nog wel een fout en kan je weer op zijn 6 kruipen. Je moet wel geen overshoots maken, want die AI schiet raak

. En head ons is pure suicide. Ik heb ook echt medelijden met de pilots van de "heavies", want de AI maakt daar echt gehakt van met deze gunnery skills (voorlopig blijf ik maar ff JaBo).
Al met al is de nieuwe AI zeer lastig, waarbij een moment van onoplettendheid je dood kan betekenen. Maar echt menselijk is ie niet, maar misschien eis ik ook wel teveel.
Ik heb ook ff een stukje campaign gedaan, enlisted als Oberfeldwebel in Stalingrad als JaBo piloot. Maar tijdens de tweede missie worden we gejumped door een groepje Hurricanes die elke keer binnen een minuut alle 6 E7's neerschieten, vind je het gek als je op 50% throttle, 44% prop pitch gaat vliegen op 500 meter hoogte

. Maar ff opnieuw beginnen, en dan als Oberst

.
Goede punten tot dusver aan FB:
het ziet er meer dan fantastisch uit. De pixer shaders van het water doen het niet helaas (ondanks dat geeft het water een behoorlijke fps hit). Maar vooral de terrain ziet er echt subliem uit! Echt onvoorstelbaar mooi op grote hoogten!
De nieuwe damage model lijkt echt een verbetering. Ik had weinig te klagen in IL2 op zich, maar nu is het toch wel wat beter. Zo gaat nu nog specifieker stuk wat je raakt, resulteert niet elke hit in een lekke radiator en zwarte rookpluim en kan je ook wat uithalen met je MG's (die Hurricane

).
De complex engine management is heel cool. Ik heb al aantal keer mijn motor als een koffiemolen kunnen laten klinken

. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe je precies met de mixture, prop pitch, throttle en supercharger moet omgaan. Maar ik ben me nog aan het inlezen op het onderwerp (alhoewel gewoon een korte samenvatting met wat practische info over hoe je moet omgaan met de engine management wel handig zou zijn).
En waarschijnlijk is er nog veel meer goed, maar daar moet ik nog achter komen

.