nee niet om gaan ruilen. Ik heb hier Twinx 2x256mb 3200LL en 2x 256mb pc3500 C2 en ik kom veel hoger met snelle timings met de PC3500.iMpULzIvE_KiLLaH schreef op 29 January 2003 @ 10:56:
en even wat anders, ik heb nu 2 x 256 mb XMS3500 van Corsair uiteraad, nu lees ik van alles over die nwe Twinx reepjes, heb dit geheugen net een week in huis. En die Twinx reepjes zijn ook erg aantrekkelijk te noemenMaar mijn geheugen moet toch ook in de toekomst in Dual Setup dit soort timings makkelijk kunnen halen? Of zal ik dit geheugen omruilen tegen 2 x 512 mb PC3200 Twinx reepjes:? (plus bijbetaling uiteraard
)
Verwijderd
Hey Waslijn,
Heb je al een oplossing gevonden voor je RAID probleem? Heb je misschien al een mailtje aan de support van EPOX gestuurd? Misschien als meer mensen laten weten dat ze problemen hebben, is het makkelijker te analyseren waar het probleem zit!
Misschien kun je een mailtje sturen aan : Support@epox.nl
Heb je ook dat ie crashed ( ook met 1 drive ) op de primaire poort van de highpoint controller en dat alles gewoon werkt op de secundaire poort?
Heb je al een oplossing gevonden voor je RAID probleem? Heb je misschien al een mailtje aan de support van EPOX gestuurd? Misschien als meer mensen laten weten dat ze problemen hebben, is het makkelijker te analyseren waar het probleem zit!
Heb je ook dat ie crashed ( ook met 1 drive ) op de primaire poort van de highpoint controller en dat alles gewoon werkt op de secundaire poort?
Ik heb die RAID even anders geconfigureerd.
Voorheen: (RAID via HPT onboard controller)

Nu: (dynamic volume via Windows XP)

Nogal een verschil (bijna 10 MB/s extra snelheid).
Nadeel is alleen dat Windows zelf op een losse schijf ge-installeerd staat, maar alle applicaties e.d. staan nu op de snelle Dynamic Volume van Windows XP.
Maar is nu die onboard controller (HPT372) zo brak , zijn de HPT-drivers slecht, of is dat dynamic volume van Windows zo enorm goed?
En is dit specifiek voor de 4PEA+ of heeft elke HPT372 controller hier last van.
Trouwens werkt deze oplossing voor mijn gevoel vele malen lekkerder dan een RAID0 array maken via de HPT-controller. Alles lijkt een stuk sneller en de hang-ups en 100% CPU gebruik zijn verdwenen. Volgens mij is die Highpoint controller nog in een BETA stadium
Voorheen: (RAID via HPT onboard controller)

Nu: (dynamic volume via Windows XP)

Nogal een verschil (bijna 10 MB/s extra snelheid).
Nadeel is alleen dat Windows zelf op een losse schijf ge-installeerd staat, maar alle applicaties e.d. staan nu op de snelle Dynamic Volume van Windows XP.
Maar is nu die onboard controller (HPT372) zo brak , zijn de HPT-drivers slecht, of is dat dynamic volume van Windows zo enorm goed?
En is dit specifiek voor de 4PEA+ of heeft elke HPT372 controller hier last van.
Trouwens werkt deze oplossing voor mijn gevoel vele malen lekkerder dan een RAID0 array maken via de HPT-controller. Alles lijkt een stuk sneller en de hang-ups en 100% CPU gebruik zijn verdwenen. Volgens mij is die Highpoint controller nog in een BETA stadium
Verwijderd
dan kan je het net zo goed direct hier het aan mij vragen, ik zit achter jouw link de mail bij Epox Europe Technical Support te beantwoorden.Verwijderd schreef op 11 februari 2003 @ 21:14:
Hey Waslijn,
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2003 19:00 ]
Verwijderd
zit geen verschil technish tussen de rev.1.0 en de rev. 1.1.Rick2001 schreef op 24 January 2003 @ 11:54:
Ik draai ook gewoon die C4 bios. Zat er standaard al in.
Mijn board is overigens van 28 december 2002. (Rev. 1.1)
Eigenlijk alleen dat jouw witte text en lijnen wat duidenlijker zijn op het mainboard.
Ik heb even een vraagje over de het EPOX 4GEA+ bordje. Als het goed is krijg ik hem morgen. Ik heb alleen een vraag. Ik ga hem natuurlijk proberen zo ver mogelijk te overclocken maar met mijn huidige epox 4sda+ is het zo dat als ik de settings in mijn bios te hoog zet, de PC niet meer boot (op zich logisch), code C6. Ik moet dan echter de cmos clearen door de jumper te resetten. Daar word ik een beetje moe van aangezien de jumper achter mijn soundcard zit. Is dus iedere keer aardig want werk en het moet volgens mij handiger kunnen.
Nu heb ik ooit eens gelezen dat je ook terug kan naar je vorige settings in je BIOS door de INS toets ingedrukt te houden tijdens het opstarten. Dit heeft bij mij echter geen effect.
Hoe is dit geregeld met de EPOX 4GEA+? Moet ik dan ook iedere keer de jumper verzetten of gaat ie automisch terug naar zijn vorige of default settings?
Als het bordje binnen heb zal ik hem eens even aan de tand voelen en kijken hoever ik kan komen met 2.66 ghz en 2x 256MB corsair xms 3000.
Ik hoop dat ik toch wel de 160 fsb kan halen.
Nu heb ik ooit eens gelezen dat je ook terug kan naar je vorige settings in je BIOS door de INS toets ingedrukt te houden tijdens het opstarten. Dit heeft bij mij echter geen effect.
Hoe is dit geregeld met de EPOX 4GEA+? Moet ik dan ook iedere keer de jumper verzetten of gaat ie automisch terug naar zijn vorige of default settings?
Als het bordje binnen heb zal ik hem eens even aan de tand voelen en kijken hoever ik kan komen met 2.66 ghz en 2x 256MB corsair xms 3000.
Je moet de insert toets indrukken en de computer dan inschakelen. Houdt de insert toets ingedrukt totdat je de pc speaker de post beep hoort weergeven, daarna mag je op delete drukken om naar de bios te gaan.bassio schreef op 26 February 2003 @ 19:03:
Ik heb even een vraagje over de het EPOX 4GEA+ bordje. Als het goed is krijg ik hem morgen. Ik heb alleen een vraag. Ik ga hem natuurlijk proberen zo ver mogelijk te overclocken maar met mijn huidige epox 4sda+ is het zo dat als ik de settings in mijn bios te hoog zet, de PC niet meer boot (op zich logisch), code C6. Ik moet dan echter de cmos clearen door de jumper te resetten. Daar word ik een beetje moe van aangezien de jumper achter mijn soundcard zit. Is dus iedere keer aardig want werk en het moet volgens mij handiger kunnen.
Dit behoort te werken aangezien dat bij vrijwel alle ASUS boarden en ook de EPOX boarden het geval is.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G
Bij mij werkte het op de een of andere manier niet. Ben op een gegeven moment maar gestopt met verder overclocken omdat ik een beetje moe werd van die jumper.
Zet ie normaal gesproken door het gebruik van de insert toets de BIOS terug op default of op laatste goede settings?
Ik ga het in ieder geval nog een x proberen. Ook met mijn nieuwe bordje.
Zet ie normaal gesproken door het gebruik van de insert toets de BIOS terug op default of op laatste goede settings?
Ik ga het in ieder geval nog een x proberen. Ook met mijn nieuwe bordje.
Hij post alleen maar in een safe mode maar laat de settings zo zien als dat je ze ingesteld had.
Hij reset de settings dus niet.
Hij reset de settings dus niet.
MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 2x990PRO 2TB - 1x9100PRO 4TB - 1xNM1090PRO 2TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB+400G
Dat is dan natuurlijk een groot voordeel. Veel beter dus dan je CMOS clearen. Moet je alles weer opnieuw instellen. Dan ga ik dus mijn 4GEA+ tot het uiterste tweaken en ik ben erg benieuwd waar ik op uitkom. Ik hou jullie op de hoogte.
Of hij crasched met 1 drive weet ik niet, ik heb de komende tijd ook geen zin om te gaan testen aangezien beide harde schijven al aardig gevuld zijn. Eerst moet ik een DVD-brander aanschaffen om die schijven weer wat te legen, pas da kan ik weer gaan testen.Verwijderd schreef op 11 February 2003 @ 21:14:
Hey Waslijn,
Ik heb dus nog steeds het probleem dat wanneer ik WinXP op de raid-0 array wil installeren dat windows na de eerste reboot komt met de melding dat een of ander bestand beschadigd is en het feest dus over is. Heb er nog niets over kunnen vinden.
Hou me natuurlijk aanbevolen voor oplossingen! en nee ik heb nog niet gemaild.
Nou ik zou zeggen leef je uit op bovenstaand probleemdan kan je het net zo goed direct hier het aan mij vragen, ik zit achter jouw link de mail bij Epox Europe Technical Support te beantwoorden.
Update: Alsof ik de goden verzoek door hier de replyen, start net mijn PC koud op. Een sirene en geen boot, heb dit al eerder gehad, dacht toen dat ik het probleem opgelost had door niet meer de floppy als eerste boot device in te stellen. Echter nu dus weer, de tweede keer starten doet hij wel goed. Ook in windows nog nooit last van instabiliteit gehad. Denk dat ik toch maar eens ga mailen van de week....
[ Voor 29% gewijzigd door waslijn op 27-02-2003 09:48 ]
Ik heb mijn Epox 4GEA+ nu ingebouwd en hij doet het goed. Ik draai nu erg op 155 FSB en 3.12 GHZ. Temps zijn erg goed. Rond de 32 graden idle en 42 graden stressed met volledige koeling. De insert toets werkt hier nu ook goed. Gelukkig maar.
Ik heb alleen dat als ik de pc uitzet en hem vervolgens weer aan wil zetten, dat ie het vaak niet doet. Pas na de stekkers uit het stop contact gehaald te hebben (soms meerdere keren) en de schakelaar achter op de voeding aan en uit heb gehad doet ie het... beetje raar.
Ik ga nog wel artic silver tussen mij fan en northbridge doen. Wellicht helpt het nog wat. Verder ga ik kijken wat de maximale overclock kan zijn, ik denk dat ik 160 ook wel moet halen.
Ik heb alleen dat als ik de pc uitzet en hem vervolgens weer aan wil zetten, dat ie het vaak niet doet. Pas na de stekkers uit het stop contact gehaald te hebben (soms meerdere keren) en de schakelaar achter op de voeding aan en uit heb gehad doet ie het... beetje raar.
Ik ga nog wel artic silver tussen mij fan en northbridge doen. Wellicht helpt het nog wat. Verder ga ik kijken wat de maximale overclock kan zijn, ik denk dat ik 160 ook wel moet halen.
Gaat je board dan piepen ? Dan is het gewoon normaal.bassio schreef op 05 March 2003 @ 23:51:
Ik heb mijn Epox 4GEA+ nu ingebouwd en hij doet het goed. Ik draai nu erg op 155 FSB en 3.12 GHZ. Temps zijn erg goed. Rond de 32 graden idle en 42 graden stressed met volledige koeling. De insert toets werkt hier nu ook goed. Gelukkig maar.
Als hij helemaal niets doet, dan is er iets anders niet goed.
Tot nu toe heb ik bij ieder board gemerkt dat als je over een bepaalde overclock gaat je vaker het cold boot probleem hebt. Dit bij het EPOX, ASUS maar ook GIGABYTE board vanuit mijn eigen ervaring. (Allemaal PE chipsets)
Als je dus gewoon even je reset knop indrukt als hij piept, dan is het goed en blijft hij het constant gewoon doen.
Nee, hij piept dus helemaal niet. Er komt geen beweging in welk onderdeel dan ook. Dat is juist het rare. Hij heeft het van het begin af aan. Ik weet niet waar het aan ligt. Het zou kunnen zijn dan ik de kabels van de power switch en hdd led e.d. niet goed aangesloten heb maar dan zou die het toch helemaal niet doen.
Is overigens slecht in de handleiding aangegeven want er staat niet welk pinnetje b.v GND is. Er staat wel een 1 bij sommige vakjes. Is dat dat GND?
Mijn datum van het bios is 30-10-2002 (award/phoenix). Ik kon ook geen nieuwe bios vinden op de epox site. Mijn bordje is een rev1.0 en op de doos staat serienummer 0212030000xxx. Het is dus wel een nieuwe bordje. Volgens mij kan ik ook maar 2 dividers kiezen, 1:1 en 4:5, dus niet 3:4.
Welke Bios moet ik hebben om alle 3 de dividers te kiezen? Moet ik dan een bios versie lager hebben?
Is overigens slecht in de handleiding aangegeven want er staat niet welk pinnetje b.v GND is. Er staat wel een 1 bij sommige vakjes. Is dat dat GND?
Mijn datum van het bios is 30-10-2002 (award/phoenix). Ik kon ook geen nieuwe bios vinden op de epox site. Mijn bordje is een rev1.0 en op de doos staat serienummer 0212030000xxx. Het is dus wel een nieuwe bordje. Volgens mij kan ik ook maar 2 dividers kiezen, 1:1 en 4:5, dus niet 3:4.
Welke Bios moet ik hebben om alle 3 de dividers te kiezen? Moet ik dan een bios versie lager hebben?
[ Voor 9% gewijzigd door bassio op 06-03-2003 01:10 ]
Je bios is oud en de dividers moeten eigenlijk 1:1, 3:4 en 4:5 zijn.bassio schreef op 06 March 2003 @ 01:05:
Nee, hij piept dus helemaal niet. Er komt geen beweging in welk onderdeel dan ook. Dat is juist het rare. Hij heeft het van het begin af aan. Ik weet niet waar het aan ligt. Het zou kunnen zijn dan ik de kabels van de power switch en hdd led e.d. niet goed aangesloten heb maar dan zou die het toch helemaal niet doen.
Is overigens slecht in de handleiding aangegeven wat er staat niet welke pinnetje b.v GND is. Er staat wel een 1 bij sommige vakjes. Is dat dat GND?
Mijn datum van het bios is 30-10-2002. Ik kon ook geen nieuwe bios vinden op de epox site. Mijn bordje is een rev1.0 en op de doos staat serienummer 0212030000xxx. Het is dus wel een nieuwe bordje. Volgens mij kan ik ook maar 2 dividers kiezen, 1:1 en 3:4, Ik zal even rebooten om dat na te gaan.
Jouw board is van 03-dec-2002.
Dit is de laatste bios versie en nieuwer dan degene die jij nu hebt.linkje
Dank je wel voor de link. Ik zal vanavond de nieuwe bios flashen. Ik heb overigens de bios voor de 4GEA+ gedownload, die past beter bij mij mobo. In je linkje stond de 4PEA+.
Ik had al geprobeerd via het programma van epox, magic bios, de bios te updaten maar ik kreeg geen connectie met de server. Ik ben benieuwd hoe het gaat met de nieuwe bios.
Ik had al geprobeerd via het programma van epox, magic bios, de bios te updaten maar ik kreeg geen connectie met de server. Ik ben benieuwd hoe het gaat met de nieuwe bios.
Ik heb de Bios geflashed maar vervolgens startte windows niet meer. De pc boot wel normaal maar vervolgens krijg ik als normaal gesproken windows wordt gestart eenzwart scherm, net alsof hij vastloopt.
Ik heb het idee dat het moederbord niet goed is want ik heb nog meer problemen:
- Iedere keer als ik mijn pc uitzet krijg ik hem niet meer aan met de powerbutton. Ik moet dan een aantal keren de stekker overal uithalen en dan pas doet ie het. Ik heb nu in mijn bios ingesteld dat hij bij een powerloss weer moet opstarten. Ik heb een stekkerblok met zo'n aan/uit schakelaar. Als ik de pc normaal uitzet, vervolgens het stekkerblok uitzet kan ik door middel van het aanzetten van mijn stekkerblok de pc starten. Niet echt optimaal dus. Ik heb ook geen idee waar dat aan ligt,
- Als ik mijn pc start doet mijn muis het niet. In het windows loginscherm verwissel ik de muis van usbpoort en dan doet ie het weer wel. Is ook heel raar ben er nog niet achter hoe het komt.
Kortom, ben nog niet zo erg tevreden met mijn epox. Ook al draait ie superstabiel ben ik over bovenstaande punten vooralsnog teleurgesteld. Wellicht dat jullie nog oplossingen weten voor de problemen?
Ik ga in ieder geval nog een ander bios proberen te flashen, kijken of dat iets uitmaakt.
Ik heb het idee dat het moederbord niet goed is want ik heb nog meer problemen:
- Iedere keer als ik mijn pc uitzet krijg ik hem niet meer aan met de powerbutton. Ik moet dan een aantal keren de stekker overal uithalen en dan pas doet ie het. Ik heb nu in mijn bios ingesteld dat hij bij een powerloss weer moet opstarten. Ik heb een stekkerblok met zo'n aan/uit schakelaar. Als ik de pc normaal uitzet, vervolgens het stekkerblok uitzet kan ik door middel van het aanzetten van mijn stekkerblok de pc starten. Niet echt optimaal dus. Ik heb ook geen idee waar dat aan ligt,
- Als ik mijn pc start doet mijn muis het niet. In het windows loginscherm verwissel ik de muis van usbpoort en dan doet ie het weer wel. Is ook heel raar ben er nog niet achter hoe het komt.
Kortom, ben nog niet zo erg tevreden met mijn epox. Ook al draait ie superstabiel ben ik over bovenstaande punten vooralsnog teleurgesteld. Wellicht dat jullie nog oplossingen weten voor de problemen?
Ik ga in ieder geval nog een ander bios proberen te flashen, kijken of dat iets uitmaakt.
Ik heb dat boot probleem ook gehad, kreeg een 26 error op het displaytje, reseten en hij boot wel door.
*update*
De Bios heb ik inmiddels kunnen flashen. Het probleem lag aan de APIC mode en MPS version control. In de Advanced Bios Features kan je deze instellingen regelen. Echter, in de nieuwe bios is MPS version control niet meer aanwezig. En daar liep hij na de bios update op stuk. Dus eerst die opties uitgezet, toen bios geupdate en toen weer aangezet. Nu doet ie het.
Ook nog even SP1 van XP erover heen gegooid en ook alle USB poorten doen het weer.
Zit ik alleen nog met het probleem van het niet aangaan van de powerbutton.
offtopic @ HiFiGek:
Stuur volgende keer gewoon een mailtje naar Rick.....
De Bios heb ik inmiddels kunnen flashen. Het probleem lag aan de APIC mode en MPS version control. In de Advanced Bios Features kan je deze instellingen regelen. Echter, in de nieuwe bios is MPS version control niet meer aanwezig. En daar liep hij na de bios update op stuk. Dus eerst die opties uitgezet, toen bios geupdate en toen weer aangezet. Nu doet ie het.
Ook nog even SP1 van XP erover heen gegooid en ook alle USB poorten doen het weer.
Zit ik alleen nog met het probleem van het niet aangaan van de powerbutton.
offtopic @ HiFiGek:
Stuur volgende keer gewoon een mailtje naar Rick.....
Ik denk dat ik het gevonden heb. Het ligt waarschijnlijk aan mijn voeding....
Vraag me niet waarom maar het is zo. De leverancier zei dat het wel vaker voorkwam en ik heb thuis gelijk even getest. Een simpel 235 voedinkje erop aangesloten en ja hoor... aan-uit-aan-uit. Ging fantastisch...
Wat ik alleen raar vind is dat ik helemaal geen slecht voeding heb. Het is een Chieftec hpc-340-201. Zou goed moeten zijn dacht ik..
Zijn er meer mensen die hier problemen mee hebben en welke voedingen gebruiken de mensen met een 4gea+/4Pea+. (ik zal ook ff kijken of ik in jullie signatures wat kan vinden)
Het probleem met de muis is overigens nog niet opgelost maar wellicht kan dat ook door de voeding komen? Ik moet iedere keer (na een cold boot) de muis bij het windows login scherm in een andere USB poort steken. Is wel een beetje raar.
Vraag me niet waarom maar het is zo. De leverancier zei dat het wel vaker voorkwam en ik heb thuis gelijk even getest. Een simpel 235 voedinkje erop aangesloten en ja hoor... aan-uit-aan-uit. Ging fantastisch...
Wat ik alleen raar vind is dat ik helemaal geen slecht voeding heb. Het is een Chieftec hpc-340-201. Zou goed moeten zijn dacht ik..
Zijn er meer mensen die hier problemen mee hebben en welke voedingen gebruiken de mensen met een 4gea+/4Pea+. (ik zal ook ff kijken of ik in jullie signatures wat kan vinden)
Het probleem met de muis is overigens nog niet opgelost maar wellicht kan dat ook door de voeding komen? Ik moet iedere keer (na een cold boot) de muis bij het windows login scherm in een andere USB poort steken. Is wel een beetje raar.
Ik doe nog steeds alles hier met een 340watt CHIEFTEC voeding en kan alleen maar zeggen dat deze superstabiel is.bassio schreef op 10 maart 2003 @ 22:03:
Hieraan heb ik constant een brander, GF4Ti4200, 4 harddisks, een paar geheugen modules, een processor die flink overclocked is en een 2.5" USB harddisk die de spanning via de USB poort krijgt en natuurlijk een 8 tal fans die op 7 of 5 volt draaien. Hiermee mag ik toch wel aannemen dat mijn voeding flink belast wordt.
De lucht is redelijk koel tot lauw die uit de voeding komt bij IDLE en STRESSED.
Ik beveel deze voedingen meestal aan als goed alternatief voor de 'te dure' ENERMAX voedingen die uiteraard ook zeer goed zijn qwa stroomsterkte.
Neem even contact op via de mail, dan regelen we dat wel.Verwijderd schreef op 08 March 2003 @ 18:48:
[...]
Offtopic: Rick, verkoop jij (jullie) nog dat infineon geheugen? Ik zou graag 2 moduletjes willen....
Ik vond ook heel raar klinken toen men zei dat het aan mijn voeding zou liggen. Maar ja, met de 235 watt voeding ging ie heel goed aan en uit. Ik heb de stekker van mijn voeding bekeken en bij een van de pennetjes is het platics omhulsel een beetje bruin (lijkt iets van verbranding maar weet het niet zeker). Ook op mijn oude Mobo zag het pennetje contact maakt met het (verbrandde) stukje uit de stekker er niet fris uit. Wellicht dat het daardoor komt.
Bij mij hangt er het volgende in:
GF4 ti
P4 2,66 @ 3.12
2x 256 mem
5 casefans
2 hdd
1 dvd
1 cdrw
En inderdaad, de stabiliteit laat niks te wensen over. Ik was ook altijd erg tevreden met de voeding. Maar nu laat ie me toch een beetje in de steek.
Bij mij hangt er het volgende in:
GF4 ti
P4 2,66 @ 3.12
2x 256 mem
5 casefans
2 hdd
1 dvd
1 cdrw
En inderdaad, de stabiliteit laat niks te wensen over. Ik was ook altijd erg tevreden met de voeding. Maar nu laat ie me toch een beetje in de steek.
Verwijderd
Nou moe.......bassio schreef op 10 March 2003 @ 22:03:
[Epox4PEA+] Start niet meer op...
Voeding = Enermax 465, je zou zeggen dat het daar in ieder geval niet aan kan liggen. Mobo is inmiddels RMA. Ben benieuwd hoe de boel terugkomt, 't is verder wel een kek moederbordje.
Ik heb trouwens die truc met het veelvuldug aan/uitzetten ook uitgehaald, maar de boel bleef hier zo dood als een pier.
Ik ben ook wel benieuwd hoe jou mobo terugkomt. Ik hoop dat met mijn nieuwe Antec truepower 450 het probleem op gelost is. Anders heb ik nog een voeding te koop....
Laat me je ervaringen weten, zal ik ook posten als mijn voeding er is...
Verwijderd
Ik heb een 4PEAE, een simpele versie van de 4PEA. 2 geheugenslots, geen RAID, geen S-ATA, geen USB2.0, gewoon een moederbord
Hij draait nu inmiddels 2-3-4 maanden (geen idee eigenlijk
), en ik ben er zeer tevreden over. Geen stabiliteitsproblemen. Hij klokt lekker door 
Wel laatst problemen gehad met het detecteren van m'n HD, maar dat bleek aan de IDE-kabel te liggen. Niks aan 't handje dus
Super-bord! Simpel, geen gekke extra's, gewoon een moederbord zoals het hoort!
Wel laatst problemen gehad met het detecteren van m'n HD, maar dat bleek aan de IDE-kabel te liggen. Niks aan 't handje dus
Super-bord! Simpel, geen gekke extra's, gewoon een moederbord zoals het hoort!
Ik laat de pc nu lekker aanstaan en over de stabiliteit heb ik ook niks te klagen. Ik draai hem nu op 2.66@3.0 en dat gaat erg goed. Als mijn nieuwe voeding en nieuwe cpu cooler er zijn ga ik nog even Arctic silver op de Northbridge smeren en eens kijken hoever hij wil overklokken. Tot nog toe draait ie redelijk stabiel op 3.12 (156 FSB) maar nog niet voldoende. Mijn vorige Epox bord (4SDA+) draaide ook rock solid (is overigens te koop
).
Ik ben erg tevreden over de Expox bordje, hoop dat het met de nieuwe voeding ook zo blijft.
Ik ben erg tevreden over de Expox bordje, hoop dat het met de nieuwe voeding ook zo blijft.
Weet iemand het verschil tussen de 4peae en de 4pead?
Is het alleen het ontbreken van onboard lan bij de 4pead?
Is het alleen het ontbreken van onboard lan bij de 4pead?
Who is this general failure and why is he reading my drive?
http://www.epox.nl/english/products/motherboard/478.htm
Hier staan alle moederborden van Epox op. Die van jou zie ik er niet bijstaan. Wellicht bedoel je het verschil tussen de 4PEA en de 4PEA+?
Dan is het enige verschil:
Specifiations which only apply to the EP-4PEA+:
• Extra 2 serial-ATA ports for serial ATA-150 drives
• Extra 2 IDE ports by Highpoint 372 IDE RAID controller
• 2 extra USB 2.0 ports by included USB back-panel cable
• 10/100MB LAN by Realtek RTL8100B
• Post port onboard (Diagnostic LED system)
* The EP-4PEA+ is shipped with IDE Round cable and Magic-Light Chipset FAN.
(een beetje zelf zoeken kan ook geen kwaad
)
Hier staan alle moederborden van Epox op. Die van jou zie ik er niet bijstaan. Wellicht bedoel je het verschil tussen de 4PEA en de 4PEA+?
Dan is het enige verschil:
Specifiations which only apply to the EP-4PEA+:
• Extra 2 serial-ATA ports for serial ATA-150 drives
• Extra 2 IDE ports by Highpoint 372 IDE RAID controller
• 2 extra USB 2.0 ports by included USB back-panel cable
• 10/100MB LAN by Realtek RTL8100B
• Post port onboard (Diagnostic LED system)
(een beetje zelf zoeken kan ook geen kwaad
Nee ik bedoel echt de 4pead, dit lijkt een nieuw model te zijn aangezien ik er erg weinig over terug kan vinden. Het bordje staat voor ongeveer 95 euro op pricewatch terwijl de 4peae minimaal zo'n 20 euro duurder is.
Het enige verschil dat ik kan vinden is onboard lan (4peae) en dat de 4pead geen ata133 ondersteund.
Ik vroeg me echter af of er nog verschil zit in de onboard sound en de toebehoren die erbij worden geleverd. (en misschien verschillen in het bios)
4pead:
http://www.kieskeurig.nl/...A336B565EC1256CDC00563E19
4peae:
http://www.kieskeurig.nl/...B97C82F4CC1256C8A0055D0B8
Het enige verschil dat ik kan vinden is onboard lan (4peae) en dat de 4pead geen ata133 ondersteund.
Ik vroeg me echter af of er nog verschil zit in de onboard sound en de toebehoren die erbij worden geleverd. (en misschien verschillen in het bios)
4pead:
http://www.kieskeurig.nl/...A336B565EC1256CDC00563E19
4peae:
http://www.kieskeurig.nl/...B97C82F4CC1256C8A0055D0B8
Zo moeilijk is het niet, jongens
. Gewoon naar epox.com:
http://www.epox.com/html/...%20478&lang=1&summary=yes
http://www.epox.com/html/...%20478&lang=1&summary=yes
Inderdaad, het is niet moeilijk, wist alleen niet van het bestaan van het bordje af. We een duidelijk overzicht zo van alle bordjes bij elkaar. Nice going beschuit.
Verwijderd
Ik heb sinds een week de 4pead tot mijn beschikking, is echt een fijn board.
Heb m'n 2,4 (b0) op 2,9 gehad maar dan wordt de boel toch wel beetje onstabiel,
ben nog bezig de vcore op te krikken etc....
De temp is alleen iets wat mij opgevallen is aan dit board, idle is ie 32 graden volgens de bios (heb 'm nu ook even op 2,4 dus normaal lopen) terwijl in mijn vorig board (asus p4s533) de temp ongeveer 28 graden idle was. Moet ik mij hier zorgen over maken of is dit niet gevaarlijk.
Stressed wordt ie ongeveer 42/43. Heb al 2 keer nieuwe koelpasta aangebracht maar de temps blijven hetzelfde.
Heb m'n 2,4 (b0) op 2,9 gehad maar dan wordt de boel toch wel beetje onstabiel,
ben nog bezig de vcore op te krikken etc....
De temp is alleen iets wat mij opgevallen is aan dit board, idle is ie 32 graden volgens de bios (heb 'm nu ook even op 2,4 dus normaal lopen) terwijl in mijn vorig board (asus p4s533) de temp ongeveer 28 graden idle was. Moet ik mij hier zorgen over maken of is dit niet gevaarlijk.
Stressed wordt ie ongeveer 42/43. Heb al 2 keer nieuwe koelpasta aangebracht maar de temps blijven hetzelfde.
Dat zijn op zich hele nette temperaturen hoor. Niks om je zorgen over te maken.
Er kunnen altijd afwijkingen zitten in de temp sensors van de verschillende moederborden dus ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. Pas als de temps boven de 60 graden uitkomen moet je je zorgen beginnen te maken.
Er kunnen altijd afwijkingen zitten in de temp sensors van de verschillende moederborden dus ik zou me er niet al te veel zorgen over maken. Pas als de temps boven de 60 graden uitkomen moet je je zorgen beginnen te maken.
Verwijderd
Heb nu ook eindelijk een 4PEA+ 
Zit alleen met een probleem dat als ik mijn HDD (2 stuks maxtor 120 GB 8mb cache) in raid 0 config heb dat ik met winrar crc errors krijg (zie ook topic [rml][ SFV check] telkens andere fout[/rml])
Wat ik wil weten is of er meer mensen zijn die deze schijven in raid hebben met het zelfde bord en of er nog rare dingen zijn opgevallen.
Zit alleen met een probleem dat als ik mijn HDD (2 stuks maxtor 120 GB 8mb cache) in raid 0 config heb dat ik met winrar crc errors krijg (zie ook topic [rml][ SFV check] telkens andere fout[/rml])
Wat ik wil weten is of er meer mensen zijn die deze schijven in raid hebben met het zelfde bord en of er nog rare dingen zijn opgevallen.
Ik heb mijn raid nog niet gebruikt dus ik kan je hierbij helaas niet helpen.
Ik heb wel mijn probleem opgelost met het niet aangaan van mijn pc. Een andere voeding was inderdaad de oplossing. De Antec 430 truepower doet het wel goed. Ik blijf het heel raar vinden, maar ben blij dat het opgelost is.
Rest er nog een probleem:
Als ik mijn pc start doet mijn muis het niet. Het lampje brand wel maar als ik hem beweeg gebeurd er niets op het scherm. In het windows loginscherm verwissel ik de muis van usbpoort en dan doet ie het weer wel. In mijn bios staan de USB en USB2 poorten aan. Ook USB Mouse support is enabled.
Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen? Windows drivers? In mijn config scherm zie ik 3 USB poorten en 1 USB2.0 poorten.
Als ik de muis eenmaal opnieuw aangesloten heb, doet ie het wel......
Ik heb wel mijn probleem opgelost met het niet aangaan van mijn pc. Een andere voeding was inderdaad de oplossing. De Antec 430 truepower doet het wel goed. Ik blijf het heel raar vinden, maar ben blij dat het opgelost is.
Als ik mijn pc start doet mijn muis het niet. Het lampje brand wel maar als ik hem beweeg gebeurd er niets op het scherm. In het windows loginscherm verwissel ik de muis van usbpoort en dan doet ie het weer wel. In mijn bios staan de USB en USB2 poorten aan. Ook USB Mouse support is enabled.
Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen? Windows drivers? In mijn config scherm zie ik 3 USB poorten en 1 USB2.0 poorten.
Zie dit topic. Alleen brandt bij deze TS het lampje wel.bassio schreef op 14 March 2003 @ 20:01:
...
Dit is een goede tip. Ik ga hem proberen. Op zich klinkt het logisch dat het door het overklokken komt. Ik zal eens kijken of ik met een paar fsb-tjes meer of minder het probleem kan verhelpen.
Thx voor de tip.
Thx voor de tip.
Helaas is het met het terugzetten van de kloksnelheden nog niet opgelost. Ook het installeren van de intel chipset drivers van de Epox site hebben niet geholpen. Ik begin bijna te denken dat ik er maar mee moet leren leven.....
Als er nog meer tips zijn hoor ik dat graag. Ik heb nu bijna alles wel geprobeerd. Wellicht komt er ooit nog een bios update?
Als er nog meer tips zijn hoor ik dat graag. Ik heb nu bijna alles wel geprobeerd. Wellicht komt er ooit nog een bios update?
Verwijderd
Tsjong, heb woensdag m'n mobo teruggekregen. 't Is nu vrijdag, dus 2 avonden aan't klooien geweest. En.... hij gaat vanmiddag weer retour. Ontzettend brak allemaal, veel willekeurige vastlopers in BIOS/POST (diverse codes, wat is zo'n ledje toch handig); verder doet m'geheugen het niet in bank 2. (eennuh, tis echt geen Gigabyte mobo). Dus maar weer afwachten......bassio schreef op 11 March 2003 @ 23:39:
Ik ben ook wel benieuwd hoe jou mobo terugkomt. Ik hoop dat met mijn nieuwe Antec truepower 450 het probleem op gelost is. Anders heb ik nog een voeding te koop....
Dat zijn wel heel veel problemen met een moederbord. Dus als ik het goed begrijp heb je nu al twee brakke exemplaren? Wat voor foutmeldingen kreeg je dan allemaal?
Na mijn voeding switch gaat het een stuk beter. Ik heb de laatste paar keer dat ik de pc opgestart heb met een cold boot geen probleem gehad met de muis. Waar het door komt weet ik niet, maar volgens mij loopt alles nu goed. Ik draai hem nu zeer stabiel op 3.0 ghz en hoop dit zo te houden.
Na mijn voeding switch gaat het een stuk beter. Ik heb de laatste paar keer dat ik de pc opgestart heb met een cold boot geen probleem gehad met de muis. Waar het door komt weet ik niet, maar volgens mij loopt alles nu goed. Ik draai hem nu zeer stabiel op 3.0 ghz en hoop dit zo te houden.
Verwijderd
Ik heb het handboek (met de postcodes) dus ook teruggestuurd, maar zo uit het hoofd:
* problemen met herkennen floppydisk
* problemen met initialiseren chipset
* problemen met initialiseren geheugen
In de enkele gevallen dat de BIOS/POST wel werd doorlopen wil het Mobo nergens van opstarten (niet van flop/cd/hdd).
Maar weer even wachten wat ik teruggestuurd krijg.....
* problemen met herkennen floppydisk
* problemen met initialiseren chipset
* problemen met initialiseren geheugen
In de enkele gevallen dat de BIOS/POST wel werd doorlopen wil het Mobo nergens van opstarten (niet van flop/cd/hdd).
Maar weer even wachten wat ik teruggestuurd krijg.....
Verwijderd
Oke, ik heb 'm woensdag teruggekregen, dit keer uit een nieuwere serie (november 2002 geloof ik, de andere twee waren van october, de nieuwe is nog wel een rev. 1.0, maar dit keer met northbridge fan (met ledje). Het oude (2e mobo bleek een produktiefout te hebben, 2e ram-bankje had veel verbogen pinnetjes. Aangesloten, en ja hoor, niet willen booten, dit keer werd het dikettestation niet herkend (fout 40 in bios). Na uitkleden (alleen mobo/video/keyboard/mouse/FDD) opnieuw fouten (FDD werd wel herkend, maar hij wilde niet meer van opstartdiskettes booten). 't Leek wel of ie de diskettes vernaggelde. Op het laatst opstartdisk van Win95 gebruikt, deed het nu wel. Meteen nieuwste bios geflashd, daarna geen problemen meer. Draait inmiddels weer 3 dagen als een zonnetje. En maar hopen dat de zon blijft schijnen.
Dat ledje in de NB-koeler is wel geinig. Zit er nu aan te denken om maar een venstertje in m'n zijdeurtje te maken. Als't klaar is zet ik wel een foto'tje hier of in CM-topic.
Weet iemand toevallig hoe die diskettestation problemen ontstaan zouden kunnen zijn?
Dat ledje in de NB-koeler is wel geinig. Zit er nu aan te denken om maar een venstertje in m'n zijdeurtje te maken. Als't klaar is zet ik wel een foto'tje hier of in CM-topic.
Weet iemand toevallig hoe die diskettestation problemen ontstaan zouden kunnen zijn?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2003 11:26 ]
Ik heb nu sinds een tijdje de epox 4gea+ en ik ben er tot nu toe wel tevreden over.
Echter ik zou graag mijn systeem en cpu temps willen bekijken vanuit windows.
Het bijgeleverde USDM progje geeft als ik het opstart helaas een error.
ik ben benieuwd of andere 4gea bezitters dit probleem ook hebben en misschien hier een oplossing voor weten?
ik ben benieuwd of andere 4gea bezitters dit probleem ook hebben en misschien hier een oplossing voor weten?
Al eens gehoord van Motherboard Monitor ?anjin schreef op 07 April 2003 @ 16:57:
Ik heb nu sinds een tijdje de epox 4gea+ en ik ben er tot nu toe wel tevreden over.
Ik heb de 3.10 beta versie van epox usdm gedownload en deze werkt wel
Ik gebruik eigenlijk altijd Speedfan. Vind ik persoonlijk ff makkelijker dan MBM.
Hoe de problemen met de floppy gekomen zijn weet ik niet. Wellicht een kwestie van stof? Ik weet wel dat de floppy's tegenwoordig niet veel meer gebruikt worden dus wellicht komt het daar door. Verder hoop ik dat je nu lekker kan blijven draaien.
Bij mij loopt ie ook als een zonnetje behalve nog steeds het probleem met de muis:
Als ik mijn pc koud start doet mijn muis het niet. Het lampje brand wel maar als ik hem beweeg gebeurd er niets op het scherm. In het windows loginscherm verwissel ik de muis van usbpoort en dan doet ie het weer wel. In mijn bios staan de USB en USB2 poorten aan. Ook USB Mouse support is enabled.
Hoe de problemen met de floppy gekomen zijn weet ik niet. Wellicht een kwestie van stof? Ik weet wel dat de floppy's tegenwoordig niet veel meer gebruikt worden dus wellicht komt het daar door. Verder hoop ik dat je nu lekker kan blijven draaien.
Bij mij loopt ie ook als een zonnetje behalve nog steeds het probleem met de muis:
Als ik mijn pc koud start doet mijn muis het niet. Het lampje brand wel maar als ik hem beweeg gebeurd er niets op het scherm. In het windows loginscherm verwissel ik de muis van usbpoort en dan doet ie het weer wel. In mijn bios staan de USB en USB2 poorten aan. Ook USB Mouse support is enabled.
Ik had het topic nog niet gezien, beswel stoer 
maar ik ben ook tevreden met mijn 4pea (behalve dat ik geen 3:4 geheugendivider heb). Hij draait superb, alleen heb ik een paar bugs
1. Bij cold boot werkt de muis niet. Dacht eerst dat het aan mij oc lag maar na het terugzetten van de settings veranderde er niks
. Kan ook niet aan windows liggen denk ik, want de muis springt normaal (na reboot bijv) al voor windows aan....
2. PC boot niet, voeding?/
maar verder wel snel bordje
maar ik ben ook tevreden met mijn 4pea (behalve dat ik geen 3:4 geheugendivider heb). Hij draait superb, alleen heb ik een paar bugs
1. Bij cold boot werkt de muis niet. Dacht eerst dat het aan mij oc lag maar na het terugzetten van de settings veranderde er niks
2. PC boot niet, voeding?/
maar verder wel snel bordje
[ Voor 26% gewijzigd door 418O2 op 08-04-2003 14:24 ]
Verwijderd
Heb je USB2.0 in bios aan? Zet het dan eens uit, dus alleen usb 1.1 support. Heb zelf dit probleem nog nooit gehad (Logitech Mouseman Optical) (is trouwens PS/2, via usb adapter).bassio schreef op 08 April 2003 @ 13:37:
Met welke videokaart kun je die on-board video vergelijken? Een TNT ofzo?
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Verwijderd
Als jij toch de mail van EPOX beantwoord, dan vraag ik het nu maar gelijk aan jou:Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 18:57:
[...]
dan kan je het net zo goed direct hier het aan mij vragen, ik zit achter jouw link de mail bij Epox Europe Technical Support te beantwoorden.
Klopt het dat het EPOX 4PEA+ mobo niet volledig ondersteund wordt door Speedfan?
Ik kan namelijk wel mijn temperatuur en rpm uitlezen, maar de RPM van mijn casefan kan ik niet softwarematig bijsturen. Er zijn op de site van Speedfan wel Epox mobo's die dat ondersteuen?
Alfredo (de ontwerper van Speedfan) zei het volgende:
As far as I can see it looks like SF can find the sensor chip and you can
change fan speeds' percentages, but nothing happens. If so, then you should ask
EPOX to know if they actually connected the relevant pins on the mb.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2003 09:05 ]
Verwijderd
Dan heb ik ook meteen een vraagje voor Tom...
Ik had(heb) problemen met de RAID ( kan niet booten van de primaire poort.)
Ik heb nu nogal wat data op de drives staan, dus echt heel veel proberen zal binnenkort niet gaan lukken. Maar het volgende viel me op:
Op mijn mobo staat de bios versie van 12-4-02 en als ik opstart zie ik dat de highpoint bios versie 2.32 heeft.
Als ik in de release notes van bios 12-4-02 kijk, staat echter dat de highpoint drivers 2.34 hebben! Bestaan er 2 biosversies voor de PEA+ met verschillende highpoint drivers? En welke problemen lossen 2.34 op? Ook het boot probleem van de primaire poort?
Ik had(heb) problemen met de RAID ( kan niet booten van de primaire poort.)
Ik heb nu nogal wat data op de drives staan, dus echt heel veel proberen zal binnenkort niet gaan lukken. Maar het volgende viel me op:
Op mijn mobo staat de bios versie van 12-4-02 en als ik opstart zie ik dat de highpoint bios versie 2.32 heeft.
Als ik in de release notes van bios 12-4-02 kijk, staat echter dat de highpoint drivers 2.34 hebben! Bestaan er 2 biosversies voor de PEA+ met verschillende highpoint drivers? En welke problemen lossen 2.34 op? Ook het boot probleem van de primaire poort?
Verwijderd
Iemand ervaringen met de EPOX 4PEA+ in combinatie met het programma SPEEDFAN.
Ik heb al op verschillende plaatsen een TOPIC gestart, maar nog geen antwoord gekregen.
Bij mijzelf kan ik de snelheden van de FAN's en de diverse Temperaturen goed uitlezen.
Echter het softwarematig regelen van de Fansnelheden gaat niet.
Licht dit aan het moederbord??? Of is het een kwestie van andere drivers??
Ik heb al op verschillende plaatsen een TOPIC gestart, maar nog geen antwoord gekregen.
Bij mijzelf kan ik de snelheden van de FAN's en de diverse Temperaturen goed uitlezen.
Echter het softwarematig regelen van de Fansnelheden gaat niet.
Licht dit aan het moederbord??? Of is het een kwestie van andere drivers??
Hawee, ik geloof dat Epox ander soort chips gebruikt en dat speedfan ze daardoor wel kan uitlezen, maar niet be-invloeden. Je fans langzamer laten draaien ging geloof ik niet werken op Epox, maar ik zal eens zoeken of ik dat bericht nog ergens kan vinden. Misschien kan je zelf ook even kijken op www.aoaforums.com , dat is het support-forum voor Epox.
Maar weet iemand welk BIOS ervoor zorgt dat ik ook negatieve CPU temperaturen kan zien. Ik had die laatste van de website er al op gezet (van 04/12/2002) maar hij blijft op 81 graden staan. (= -19 in werkelijkheid dus)
Maar weet iemand welk BIOS ervoor zorgt dat ik ook negatieve CPU temperaturen kan zien. Ik had die laatste van de website er al op gezet (van 04/12/2002) maar hij blijft op 81 graden staan. (= -19 in werkelijkheid dus)
Met mijn vorige eopx moederbord (4sda+) kon ik de fans wel regelen. Ik heb ze nu op een fanbus zitten dus kan het niet testen op mijn 4GEA+.
Op de aoaforums kan ik niks vinden. Ook google levert niet veel op. Wellicht dat een andere versie van speedfan wel werkt?
Op de aoaforums kan ik niks vinden. Ook google levert niet veel op. Wellicht dat een andere versie van speedfan wel werkt?
Negatieve temps laat ie alleen zijn als ik overclock
Alles op standaard in BIOS en de temp is 81 , ga ik overclocken dan geeft ie het ineens wel goed aan. Raar bordje.....
Verder heb ik last van downspinnende ( heet dat zo
) harde schijven bij een reboot/herstart.
Je hoort de schijven gewoon echt stoppen met draaien, om iets later weer te gaan opstarten. Dat lijkt me niet echt gezond.
Aan BIOS updates wordt bij Epox ook niet gedaan, de laatste update dateert van 04/12/2002 , dat is meer dan 5 maanden geleden !!
Deze 4PEA+ serie was tot voor kort hun topmodel, maar blijkbaar werkt het hele support team alleen voor de nforce 2 bordjes want daar komen bijna 3 BIOS updates per week van! Ik stap over op Abit, eens kijken of dat beter gaat.
Ik heb verder geen vragen ofzo, ik wilde alleen even mijn ervaringen delen met jullie
Nou ja misschien toch 1 vraag, kan iemand aan beta bios'en komen misschien? Dan zou ik die graag willen ontvangen om eens te kijken of een paar van mijn problemen kunnen worden opgelost.
Alles op standaard in BIOS en de temp is 81 , ga ik overclocken dan geeft ie het ineens wel goed aan. Raar bordje.....
Verder heb ik last van downspinnende ( heet dat zo
Je hoort de schijven gewoon echt stoppen met draaien, om iets later weer te gaan opstarten. Dat lijkt me niet echt gezond.
Aan BIOS updates wordt bij Epox ook niet gedaan, de laatste update dateert van 04/12/2002 , dat is meer dan 5 maanden geleden !!
Deze 4PEA+ serie was tot voor kort hun topmodel, maar blijkbaar werkt het hele support team alleen voor de nforce 2 bordjes want daar komen bijna 3 BIOS updates per week van! Ik stap over op Abit, eens kijken of dat beter gaat.
Ik heb verder geen vragen ofzo, ik wilde alleen even mijn ervaringen delen met jullie
Nou ja misschien toch 1 vraag, kan iemand aan beta bios'en komen misschien? Dan zou ik die graag willen ontvangen om eens te kijken of een paar van mijn problemen kunnen worden opgelost.
Ik heb een groot probleem met mijn nieuwe Epox 4GEA+
Ik heb net allemaal onderdelen gekocht voor mijn nieuwe pc, heb alles ingebouwd maar als ik opstart begint de interne speaker te loeien als een sirene. Ik heb alles gewoon aangesloten, met standaard koeler erop. Op een 1 of andere website vond ik dit:
Why does my system's PC speaker emit an alarm sounding like a police siren?
Many of our current products now include thermal monitoring that allows the system to monitor the system and processor temperatures. If the temperature of either the system or processor meets or exceeds the 'warning temperature' as set in the CMOS setup (Chipset Features or Sensor & CPU Speed section) a police-like sound will be broadcast out of the internal PC speaker. Under normal stress the temperatures generally are found to maintain around 30 ~ 55 degrees Celsius but may vary depending upon processor and system components. Please refer to processor manufacturers for more information about their thermal specifications.
Nou is dus het probleem dat ik net alles geinstalleerd heb, maar hij start gewoon niet op. Ik heb de proc koeler nog gecheckd. De LED's geven trouwens gewoon "FF" aan.
Belangrijke specs:
Epox 4GEA+
P4 2,53Ghz
2x 512 Mb DDR PC 2700
80 Gb Maxtor HD
Ik heb net allemaal onderdelen gekocht voor mijn nieuwe pc, heb alles ingebouwd maar als ik opstart begint de interne speaker te loeien als een sirene. Ik heb alles gewoon aangesloten, met standaard koeler erop. Op een 1 of andere website vond ik dit:
Why does my system's PC speaker emit an alarm sounding like a police siren?
Many of our current products now include thermal monitoring that allows the system to monitor the system and processor temperatures. If the temperature of either the system or processor meets or exceeds the 'warning temperature' as set in the CMOS setup (Chipset Features or Sensor & CPU Speed section) a police-like sound will be broadcast out of the internal PC speaker. Under normal stress the temperatures generally are found to maintain around 30 ~ 55 degrees Celsius but may vary depending upon processor and system components. Please refer to processor manufacturers for more information about their thermal specifications.
Nou is dus het probleem dat ik net alles geinstalleerd heb, maar hij start gewoon niet op. Ik heb de proc koeler nog gecheckd. De LED's geven trouwens gewoon "FF" aan.
Belangrijke specs:
Epox 4GEA+
P4 2,53Ghz
2x 512 Mb DDR PC 2700
80 Gb Maxtor HD
Verwijderd
Kan iemand mij uitleggen wat de 1:1,3:4 etc. dividers zijn? Wat ze doen en wat ze zijn. Wanneer gebruik je ze etc. Weet iemand of de EPoX 4PEA+ Dual Channel ondersteunt? Bvd. 
Ik zelf heb de 4PEA+ (al een maand) en hij bevalt me goed met me PIV 2,66Ghz erop. Nog geen problemen gehad en het moet zo blijven.
Als de CATALYST 3.4 binnen zijn, ga ik beginnen met m'n eerste OC @ 3Ghz +vid.
Ik zelf heb de 4PEA+ (al een maand) en hij bevalt me goed met me PIV 2,66Ghz erop. Nog geen problemen gehad en het moet zo blijven.
Bladzijde 1 van dit topic.Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 19:02:
Kan iemand mij uitleggen wat de 1:1,3:4 etc. dividers zijn? Wat ze doen en wat ze zijn. Wanneer gebruik je ze etc. Weet iemand of de EPoX 4PEA+ Dual Channel ondersteunt? Bvd.
Ik zelf heb de 4PEA+ (al een maand) en hij bevalt me goed met me PIV 2,66Ghz erop. Nog geen problemen gehad en het moet zo blijven.Als de CATALYST 3.4 binnen zijn, ga ik beginnen met m'n eerste OC @ 3Ghz +vid.
Dual Channel ondersteuning: nee, de 4PEA+ is inmiddels al weer een oud bordje en alleen de nieuwste Intel chipset heeft dual channel ondersteuning.BalusC schreef op 03 January 2003 @ 16:53:
Dat staat voor de verhouding waarop de FSB en geheugenbussnelheid staat
Voorbeeldjes:
Bij een FSB van 100MHz en een 3:4 divider loopt geheugen op (100/3)*4 = 133MHz
Bij een FSB van 100MHz en een 4:5 divider loopt geheugen op (100/4)*5 = 120MHz
Is 10 keer genoeg? Hij begint fijn opnieuw met piepen. Ik krijg ook geen beeld ofzo. FAQ of andere forums helpen ook niets.Vatt schreef op 13 mei 2003 @ 19:55:
[...]
Een paar keer resetten helpt niet?
Voor de rest : Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen
Je vermeldt geen grafische kaart dus je gebruikt de onboard neem ik aan?
Ik had in m'n 4PEA+ een oude GeForce kaart gedaan die blijkbaar op 3 volt werkt ipv de 1,5 die tegenwoordig is
Maar toen kreeg ik wel eerst diverse codes op de LED.
Gaat ie gelijk 'FF' of komen er meerdere combinaties langs op je LED?
Bij de Epox 8RDA+ lees ik regelmatig dat ie gelijk op FF springt. Dat is dan een DOA (dead on arrival). Terug brengen is dan de enige optie.
Heb je al je CMOS gecleared? Of misschien je batterijtje even loshalen.
Ik zou het echt niet weten. Als het bij mij gebeurt ga ik er altijd van uit dat het bord kapot is. Ik heb gelukkig meerdere systemen staan, dus kan altijd alles afzonderlijk testen of het wel werkt.
Succes in ieder geval.
Ik had in m'n 4PEA+ een oude GeForce kaart gedaan die blijkbaar op 3 volt werkt ipv de 1,5 die tegenwoordig is
Bij de Epox 8RDA+ lees ik regelmatig dat ie gelijk op FF springt. Dat is dan een DOA (dead on arrival). Terug brengen is dan de enige optie.
Ik zou het echt niet weten. Als het bij mij gebeurt ga ik er altijd van uit dat het bord kapot is. Ik heb gelukkig meerdere systemen staan, dus kan altijd alles afzonderlijk testen of het wel werkt.
Succes in ieder geval.
Klopt, ik gebruik (eerst nog) de onboard videokaart. Hij springt meteen op 'FF', zonder eerst langs andere codes te gaan. Verder alles al geprobeert. Lijkt dus idd op een DOA, maar ik wil het eerst wel zeker weten, want mijn leverancier houd als het om het leveren gaat erg van 'De dagen worden weken, de weken worden maanden en de maanden worden jaren' (Wie zong dat ook alweer?). Ik heb zelf geen andere P4 computers staan dus ik kan niet controleren wat stuk is. Het is de 1e computer die ik helemaal vanaf de grond opbouw en ik wil niet nog een paar maanden w88 totdat ik mijn nieuwe comp eindelijk kan geruiken.Vatt schreef op 13 mei 2003 @ 21:29:
Je vermeldt geen grafische kaart dus je gebruikt de onboard neem ik aan?
Ik had in m'n 4PEA+ een oude GeForce kaart gedaan die blijkbaar op 3 volt werkt ipv de 1,5 die tegenwoordig isMaar toen kreeg ik wel eerst diverse codes op de LED.
Succes in ieder geval.
Edit:
Lijkt idd erg op het probleem van de 8RDA+ dus ik heb die mensen gebelt. Ze zeggen dat hij waarschijnlijk stuk is dus ik heb 'm maar terug gestuurt. Ze zeggen ook dat het allemaal binnen een week moet lukken, nu maar hopen dat ze gelijk hebben.
Iig thx!
[ Voor 12% gewijzigd door squeez op 15-05-2003 08:11 ]
Ik heb soms last dat mijn computer bij het booten hangt op postcode 26. Als ik hem daarna reset doet hij het wel gewoon. Het boekje zegt reserved bij 26. Ook searchen hielp nix.
Ik vind het toch raar dat hij soms niet boot. Misschien is het de OC?
Specs:
Epox 4PEA+
P4 2.4b @ 2.8 (fsb:156)
Samsung PC 2700 op de 1:1 divider dus op 312 Mhz DDR
Sapphire Radeon 9500 PRO
Chieftec 340 watt met PFC
Ik vind het toch raar dat hij soms niet boot. Misschien is het de OC?
Specs:
Epox 4PEA+
P4 2.4b @ 2.8 (fsb:156)
Samsung PC 2700 op de 1:1 divider dus op 312 Mhz DDR
Sapphire Radeon 9500 PRO
Chieftec 340 watt met PFC
ik heb sinds een aantal dagen ook een 4PEA+ in mijn bezit
maar nu is het "probleem" het volgende:
Zodra ik mijn FSB verhoog richting de 150 MHz begint mijn onboard audio te kraken
ik weet dat dit een bekend probleem is bij sommige asus mobo's maar als ik de search gebruik vind ik eigenlijk niemand die hetzelfde probleem heeft op een Epox bordje.
Iemand die die ook (gehad) heeft en er een eventuele oplossing voor heeft gevonden hierzo? Zie het namelijk niet zitten om een losse soundcard bij te kopen terwijl er sound onboard zit
Zodra ik mijn FSB verhoog richting de 150 MHz begint mijn onboard audio te kraken
Iemand die die ook (gehad) heeft en er een eventuele oplossing voor heeft gevonden hierzo? Zie het namelijk niet zitten om een losse soundcard bij te kopen terwijl er sound onboard zit
Vatt in "Het Northwood Overclock resultaten topic"floriske.nl schreef op 27 May 2003 @ 19:31:
Zodra ik mijn FSB verhoog richting de 150 MHz begint mijn onboard audio te krakenik weet dat dit een bekend probleem is bij sommige asus mobo's maar als ik de search gebruik vind ik eigenlijk niemand die hetzelfde probleem heeft op een Epox bordje.
Jawel hoor, maar ik had het in een ander topic gepost. Bij mij lag het aan het feit dat m'n processor het echt niet meer trok. De snelheid iets verlagen en het was weer goed. Jij zit nog 'maar' op FSB van 150, dus wat meer vcore zal bij jouw misschien helpen.
thx, ik ga het meteen proberen 
edit:
Het lag dus niet aan mijn oc, maar aan de audioinstellingen van mijn games, deze stonden op "softwarematig 3D" en nadat ik ze op "Hardwarematig 3D" heb gezet werkte het weer perfect.
Dus 4PEA+ users, maak niet dezelfde fout als ik in je instellingen
op standaard FSB werkt het wel, maar zodra je gaat oc'en gaat het mis en gaat het audio kraken -> overzetten op hardwarematig dan
Het lag dus niet aan mijn oc, maar aan de audioinstellingen van mijn games, deze stonden op "softwarematig 3D" en nadat ik ze op "Hardwarematig 3D" heb gezet werkte het weer perfect.
Dus 4PEA+ users, maak niet dezelfde fout als ik in je instellingen
[ Voor 87% gewijzigd door floriske.nl op 01-06-2003 16:48 ]
Verwijderd
Ik heb hier dus een Epox 4GEA+ mobo.. En nu heb ik 3 keer 512MB geheugen liggen: DDR PC 2700 Kingston..
Het probleem is dus dat het mobo maar 1GB pakt. Nu heb ik begrepen dat het komt omdat slot 2 en 3 gedeeld zijn, en ik dus single sided geheugen voor die 2 banken moet halen???
Is single sided geheugen dan ook duurder?
Het probleem is dus dat het mobo maar 1GB pakt. Nu heb ik begrepen dat het komt omdat slot 2 en 3 gedeeld zijn, en ik dus single sided geheugen voor die 2 banken moet halen???
Is single sided geheugen dan ook duurder?
Verwijderd
Zou iemand mij kunnen helpen met de instellingen van mbm5 voor mijn 4pead mobo.
Speedfan werkt bij mij niet en usdm kan ik niets instellen.
Misschien heeft 1 van jullie al ervaring met dit mobo en mbm5 , please help.
Sys:
P4 2,4@2,9
fsb 166 (snap niet dat sommige hem niet over de 157 krijgen, heeft al gedraaid op 175)
2x 512 DDR pc2700 van Dane Elec 2,5/5/2/2
Ati Rad. 9500nonpro-> 9700 pro 371/303
Matrox 80 G. HD. 7200 rpm
temps: idle cpu 39°C sys 34°C
werkend +/- 55°C/34°C
Hij zakt wel snel weer terug naar idle temps.
Hier posten s.v.p. en anders via de msn raymondgaasbeek@msn.com
GRzzz Ray.
Speedfan werkt bij mij niet en usdm kan ik niets instellen.
Misschien heeft 1 van jullie al ervaring met dit mobo en mbm5 , please help.
Sys:
P4 2,4@2,9
fsb 166 (snap niet dat sommige hem niet over de 157 krijgen, heeft al gedraaid op 175)
2x 512 DDR pc2700 van Dane Elec 2,5/5/2/2
Ati Rad. 9500nonpro-> 9700 pro 371/303
Matrox 80 G. HD. 7200 rpm
temps: idle cpu 39°C sys 34°C
werkend +/- 55°C/34°C
Hij zakt wel snel weer terug naar idle temps.
Hier posten s.v.p. en anders via de msn raymondgaasbeek@msn.com
GRzzz Ray.
MBM5 instellingen voor een 4PEA+:
Temps
System: Winbond 3
CPU: Winbond 2 Diode
Voltages vond ie allemaal vanzelf, dus heb ik niks aan veranderd...
Temps
System: Winbond 3
CPU: Winbond 2 Diode
Voltages vond ie allemaal vanzelf, dus heb ik niks aan veranderd...
Verwijderd
OK , sorry heb nu de help instrukties gevolgd, na goed lezen kwam ik eruit,
Fans draaien nu sneller en cpu temp idle is gezakt naar 18Cel. Stressed 28Cel.
Kunnen we weer ff vooruit.
Laters Ray
Boehoe, na een reboot gaf hij opeens weer de te verwachten temps.
idle 40 en stressed 50-53 (met fsb 170)
iemand sugg. voor goede wc voor de 4pead mobo.
Tevens met prijs, of 2e hands, wordt mijn 1e wc.
Fans draaien nu sneller en cpu temp idle is gezakt naar 18Cel. Stressed 28Cel.
Kunnen we weer ff vooruit.
Laters Ray
Boehoe, na een reboot gaf hij opeens weer de te verwachten temps.
idle 40 en stressed 50-53 (met fsb 170)
iemand sugg. voor goede wc voor de 4pead mobo.
Tevens met prijs, of 2e hands, wordt mijn 1e wc.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 16:40 ]
Woei kick enzo !
Hoe gaat een 800mhz fsb proc op dit mobo werken ? ik heb zelf een 4pea nonplus en mijn bios gaat tot 200 mhz. Dit zou inhouden dat de proc het wel doet maar dat je niet kan overclocken..
iemand hier wat meer over te vertellen ? EVT. biosupdates die de support verbeteren ?
Hoe gaat een 800mhz fsb proc op dit mobo werken ? ik heb zelf een 4pea nonplus en mijn bios gaat tot 200 mhz. Dit zou inhouden dat de proc het wel doet maar dat je niet kan overclocken..
iemand hier wat meer over te vertellen ? EVT. biosupdates die de support verbeteren ?
Verwijderd
Goedendag,
Ik heb net voor mijn 4pead mobo een pc3500 mem gekocht.
Dit is de Kingston Hyperx cl2 max 434 mhz 512 mb (voor $80 op ebay koopie dus.)
Volgende probleem:
Zo gauw ik de mem. instellingen verhoog, d.w.z. i.p.v. auto of 1:1 naar 3:4 of 4:5 zet loopt mijn pc vast.
ik weet dat hij als max de pc3200 ondersteund(400mhz geloof ik) maar zelfs onder 400 mhz blijf ik het probleem houden dat hij reboot. Op de standaard snelheden blijft hij wel draaien, maar ja ik hem hem gekocht om met mijn mobo beter te kunnen oc-en en nu werkte dat met mijn pc2700 zelfs nog beter.
Heeft iemand dezelfde problemen??
Of kan iemand mij misschien ff helpen bij dit probleem.
Ray
Volgende probleem:
Zo gauw ik de mem. instellingen verhoog, d.w.z. i.p.v. auto of 1:1 naar 3:4 of 4:5 zet loopt mijn pc vast.
ik weet dat hij als max de pc3200 ondersteund(400mhz geloof ik) maar zelfs onder 400 mhz blijf ik het probleem houden dat hij reboot. Op de standaard snelheden blijft hij wel draaien, maar ja ik hem hem gekocht om met mijn mobo beter te kunnen oc-en en nu werkte dat met mijn pc2700 zelfs nog beter.
Ray
Heb hier hetzelfde met mijn standaard PC2700 original Samsung gehuegen. Geen flauw idee wat het is, zal wel erg kieskeurig zijn ofzo.Verwijderd schreef op 09 July 2003 @ 13:59:
Goedendag,
Volgende probleem:
Ray
Ik heb een probleem met mijn mobo en mijn leverancier. Mijn 4PEA+ is defect gegaan en viel nog onder de garantie, alleen wil mijn leverancier hem niet vergoeden omdat ik volgens hem een andere chipset heatsink er op heb gezet. Dit is niet waar heb ik hem verteld maar dat mocht niet baten. Ik heb ook niet de gebruikelijke versie met de blauwe led fan.
Nu hoop ik dat er nog meer tweakers zijn die dit bord hebben zonder blauw northbridge fan en een heatsink zoals ik heb, om zo mijn statement kracht bij te doen zetten.
Hier een foto van mijn mobo met heatsink:
Nu hoop ik dat er nog meer tweakers zijn die dit bord hebben zonder blauw northbridge fan en een heatsink zoals ik heb, om zo mijn statement kracht bij te doen zetten.
Hier een foto van mijn mobo met heatsink:
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Voor zover mijn kennis reikt heeft alleen revisie 1.0 van de 4pea+ zo'n heatsink gehad. Bij hogere revisies kwam er een andere op met blauw ledje, zie ook de epox website:
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Dat is volgens mij wel de orginele heatsinck. De blauwe ledfan was niet standaard geloof ik. Weet het alleen niet meer zeker.
Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L
de 4pea had deze heatsink inderdaad ook, de 4pea+ had die andere heatsink met fan en blauw ledje, alleen kwam die pas op een latere revisie. Als ik het goed heb heeft DaMightyWackO dus een lage revisie (1.0 denk ik).ken schreef op 08 januari 2004 @ 16:44:
Dat is volgens mij wel de orginele heatsinck. De blauwe ledfan was niet standaard geloof ik. Weet het alleen niet meer zeker.
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Jah idd revisie 1.0. Heeft niemand een foto van zo een mobo? Google levert geen 4PEA+ op met deze sink.
the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it
Verwijderd
misschien beter laat dan nooit... denk idd dat dit niet zou mogen gebeuren. Ik heb de blauwe ledfan eraf gesloopt omdattie een takke herrie maakte, gaat prima zo
Ik weet dat het topic redelijk oud is, maar mijn vraag hoort hier toch wel degelijk thuis.
Ik heb een EP4PEA+ mobo met een P4 3.06 HT
Nu zat ik laatst voor het eerst in "Aïda" systeminof te neuzen en zag ik dat het mobo niet 2, maar 3 temperatuur sensoren heeft
Aida geeft ze als volgt aan: CPU temp - Mobo Temp - Aux Temp
Nu vroeg ik me af of iemand toevallig weet wat die "aux" Temp precies meet?
iemand een idee? hij meet daadwerkelijk een temperatuur, welke iets lager ligt dan de mobo temp (zo'n 5 graden)
momenteel bijvoorbeeld:
Cpu - 37
Mobo - 34
Aux - 28
Ik heb een EP4PEA+ mobo met een P4 3.06 HT
Nu zat ik laatst voor het eerst in "Aïda" systeminof te neuzen en zag ik dat het mobo niet 2, maar 3 temperatuur sensoren heeft
Aida geeft ze als volgt aan: CPU temp - Mobo Temp - Aux Temp
Nu vroeg ik me af of iemand toevallig weet wat die "aux" Temp precies meet?
iemand een idee? hij meet daadwerkelijk een temperatuur, welke iets lager ligt dan de mobo temp (zo'n 5 graden)
momenteel bijvoorbeeld:
Cpu - 37
Mobo - 34
Aux - 28