Aha! De eerste race in Parijs tegen Savo! Da's inderdaad de lastigste die er bij zit...
Ik zelf heb gekozen om de auto te volgen die linksaf gaat (daar gaat er maar eentje heen). Die route leverde mij de beste tijden op.
De AI is inderdaad zo geprogrammeerd dat degene met wie je samenrijdt langzamer gaat dan als je er NIET mee samenrijdt... Heel irritant...
In ieder geval: het gaat erom dat je een bepaalde route kiest en die PERFECT leert te rijden. En dan bedoel ik ook PERFECT: elke insturing van de bocht moet exact zijn: je moet PRECIES weten waar je een bocht moet beginnen om goed uit te komen.
Zoals ik al zei gaf de route linksaf mij de beste resultaten. Ik gebruik de nitro op de volgende plekken: na de start ga je linksaf, rechtsaf en dan een straatje linksaf omhoog. Zodra ik daarbovenop beland was gebruik drukte ik op nitro. Je maakt dan een bocht naar rechts en duikt een heuvel af (checkpoint 1). Vlak voor de sprong stuur ik al een beetje naar rechts om beter terecht te komen.
Na de landing ga je dus rechtsaf en dan linksaf. Meteen weer een nitro gebruiken. Aan het eind van de straat moet je half rechtdoor: ff rechts en dan verder, richting de daken en die springschans.
Vanaf die schans kom je bij de kathedraal (checkpoint 2): na de landing (altijd lastig) moet je rechtdoor de deuren door: als je de kathedraal uitkomt moet je rechtsaf (begin al te sturen als je nog binnen bent) en dan meteen linksaf de smalle brug over. Stuur die bocht zo in dat je op het voetpad terecht komt en weer een nitro.
Volg de weg met de bochten mee, ga door het midden van bogen (goed mikken) en ga dan shuin rechtsaf onder de Eiffeltoren door. Ga richting brug, aan de linkerkant en zodra je een donker stuk ziet links (schaduw) rechtsaf: op het midden van de brug kun je naar het aangelegen eilande met het volgende checkpoint.
Draai om (rem en handrem), en turbostart weer dezelfde weg weer terug.
Terug op de brug rechtsaf, van de brug af ook rechtsaf en daarna eerste straat linksaf. Bovenaan rechtsaf, richting grote plein en weer nitro. Op het plein naar links de straat in duiken, waar al gauw in de flauwe bocht aan de overkant rechtsaf een smal zijstraatje zit: duik daarin. Rij er door: als je uit het straatje komt een beetje rechtsaf en dan kan je de snelweg op duiken. Ga vervolgens de eerste afrit omhoog: bovenaan rechtsaf. Bij plein ook rechtsaf. Einde weg links, meteen rechts onder poort door en dan zie je rechts de finish. Zo. Simpel.
Geen idee waarom ik dit allemaal vertel, want je kan ook de tegenstander gewoon volgen...
In ieder geval: je moet...
1. De route dus perfect kunnen rijden...
2. Hopen dat je geen domme bus of auto voor je krijgt...
3. Hopen dat de AI een fout maakt (die anderen die de andere kant oprijden) zodat jij als eerste de finish haalt...
Mijn beste tijd ooit was 2.35 (de AI won in 2.31), maar ik won pas na tig pogingen met 2.44 (toen de AI op 2.49 bleef steken...). Met andere woorden: ook al ken ik de route perfect en heb ik totaal geen tegenslag: ik win pas als de AI de boel verprutst. Frustrerend maar waar. Als je regelmatig lage 2.40'ers kan rijden MOET je vanzelf een keer winnen! Dus nooit te gauw op ESC drukken als je denkt dat je te sloom bent: doe dat pas als je ziet dat de AI al gefinished is.
De laatste keer dat ik de careermode deed, kon ik deze race altijd redelijk makkelijk eindigen in de 2.40. Maar het kostte me alsnog zo'n 15 of 20 pogingen voordat ik won...
Voor de rest... heb geduld: da's alles wat je verder nodig hebt...
Wat is tot nu toe je beste tijd...? Ben ik wel benieuwd naar!