even een inleiding:
Nadat mn oude pc met Geforce GTS (opgeblazen na defecte fan) toe was aan vervanging moest ik kiezen tussen een 9700 pro en een geforcefx.. Begin dit jaar (2003) koos ik voor de 9700 pro.. Al snel leek dit de juiste keuze te zijn, zeker toen de GeforceFx prestaties tegenvielen. Helaas heb ik mijn beslissing puur op reviews gebaseerd, ik had eerst eens wat forums moeten lezen! Blijkt dus dat de radeon kaarten minstens net zo veel problemen kennen als de Geforce series (mn GTS crashte voortdurend tot ik een oude driver en NvMax installleerde om hem 5% te downclocken).
Problemen: als ik bij display properties naar settings/advanced ga heb ik een paar seconden (de volgens mij bekende) strepen over het beeld lopen. ook kan ik het beeld niet hoger dan 60hz zetten tot ik de monitor bij advanced-monitor-properties disabled heb. Een ander klein probleem heb ik in het spel 'Rallisport Challenge', hier heb ik onregelmatig stotterend beeld. Schijnt ook normaal te zijn. (In device manager 'computer' op ACPI te zetten ipv UniProcessor hielp niet)
Dit is het echte probleem: Vrijwel elk spel (bv sim city 4, sof2, hitman 2) loopt binnen een uur vast. Dit varieert van spontane reboots, compleet vastgelopen beeld, tot crashen naar de desktop (waarna Windows soms een error message wil versturen) en stop-errors.
pentium4 2.53ghz (ik dacht nog, ik neem es een Pentium, wellicht stabieler %)
512 mb 2700 ddr geheugen
MSI 648max mobo
Radeon 9500 pro (zie onderaan)
geprobeerd: Ik draai Windows XP (ofcoz vaak reinstalled, ook 2000 geprobeerd) Ik heb DirectX 8.1 want een beta versie van 9.x installen lijkt me nu niet echt verstandig.. Overclocken lijkt me om die reden ook niet slim, dus ook niet gedaan. Gloednieuw systeem ook anyway. Wel heb ik de mobo bios geflashed naar v1.4. De al dan niet flashable Radeon BIOS kom ik niet aan. (zie onderaan)
Drivers: Moet eerlijk zeggen dat ik niet 100% weet wat ik allemaal moet installeren, dus ik ga alleen even uit van deze:
AGP Drivers: Ik kwam er later pas achter dat ik waarschijnlijk 'de' SiS AGP Drivers moest installeren, ik koos voor versie 7.2.0.1130.. %)
VIA: Inmiddels heb ik ook begrepen dat er nu 2 soorten via 4-in-1 drivers zijn, dit om het allemaal wat overzichtelijker te houden natuurlijk. Afijn, ik heb zowel de 'normale' (4.43) als hyperion drivers geprobeerd, maakte allemaal weinig uit.
Catalyst: 3.0 geinstalleerd, bleef crashen. Omega ondersteunen geen 9500. Catalyst 2.5 of lager? Als ik de forums zo'n beetje lees zal dat niet echt veel verbetering brengen. Heb ook even rage3d's rage3d tweaker installed om te zien of bv downclocken zou helpen, maar ook dit mocht niet baten.
Ik heb gelezen van de problemen met 8*AGP, dit schijnt niet te werken en onstabiel te zijn. Ok kan ik mee leven, maar.. ik kan mijn systeem met geen mogelijkheid op 4*AGP zetten, hij blijft maar op 8 staan in ATI's control panel.. (niks in de BIOS te vinden behalve Aperture size, moet ik hier wat mee doen? Staat nu op 128.
Uiteraard heb ik een prima PSU en heb ik de extra powerline naar de Radeon aangesloten. Ook koeling is geen prob, ik heb de problemen ook bij een koud systeem, en de systeem temperatuur is laag.
Het enige dat ik opmerk is dat het programma 'memtest' (
http://hcidesign.com/memtest/download.html) net aangaf dat mn RAM niet in orde is en vervangen moet worden. Dit is echter gloednieuw geheugen, hoe betrouwbaar zijn dit soort statements?
Ik zal proberen de boel eens te reseaten daarzo, maar vrees dat het weinig uit zal maken. Vandaar alvast mijn wanhopige poging hier een oplossing te vinden. Iemand enig idee wat mij kan helpen? Alle hulp is welkom!
Alvast bedankt %)
PS ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor soort 9500 het is (wel 128mb erop). ik zou een 9700 pro krijgen maar die heeft de dealer teruggestuurd naar de fabrikant vanwege memoryproblemen.. tijdelijk hebben ze dus een 9500 ingebouwd maar aangezien deze op dezelfde architectuur is gebaseerd verwacht ik straks dezelfde problemen als de 9700 binnen is.
PPS ben nieuw hier, dus vergeef me als ik policies schendt of lamme beginnersfouten maak
PPPS sorry voor de huge post.. dacht, kan maar beter duidelijk zijn..