Gebruik je nog vintage audio apparatuur? [post it hier] Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 164.475 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 18:10:
[...]
Volgens mij is het vrij simpel. Je moet je die groef voorstellen als een "V", waar de naald, eveneens als een v in ligt. In die V zitten weer dwarsgroefjes en die laten de naald trillen. Boven in de V zitten de hoge tonen, beneden in de V zitten de lage tonen. Maar het is stereo, dus linksboven in de V zitten de hoge tonen voor de linkerluidspreker, en linksonder voor de lage tonen van de linkerluidspreker, bij de rechter vanzelfsprekend hetzelfde.
Er zit geen verschil tussen de boven en onderkant van de groef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09-2024

GSL

*Kwijl* maar helaas in het bezit van mijn vader die ze niet wil afstaan. Heeft er toendertijd nog best veel voor betaald nieuw.

Afbeeldingslocatie: http://img358.imageshack.us/img358/2601/dsc000260nb.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om maar even over echte vintage audio te beginnen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mjsteiger/100D0431%20(2).jpg

Is 1/3 van de collectie van mijn pa ;)
De geluidskwaliteit is niet om naar huis te schrijven, hoewel, als je ze niet kwalijk neemt dat het mono is dan klinken ze wel beter als de meeste 'melkpakjes' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-07-2023
Hallo, wie kan mij meer informatie verschaffen over een Marantz 4025 reciever, ik heb hem net gekocht op een markt in duitsland. bv vermogen bouwjaar, hoeveel volt heeft dit apparaat, en kan ik hem zo aansluiten of moet er eerst iets veranderd mbt voltage? het enigste wat niet meer werkt volgens de vorige eigenaar is het cassettegedeelte. heeft er iemand nog een folder oid liggen van dit apparaat.
mv groet .tony _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
:P hier nog een foto van het apparaat

Afbeeldingslocatie: http://img196.imageshack.us/img196/6901/marantz20402520028co.th.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door tonysettanta op 04-09-2005 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2005 @ 21:20:
Voor mijn B&W DM7 mk2 ben ik op zoek naar een nieuwe tweeter. Mijn zoontje wilde de handel eens GOED schoon maken :'(

Het is de TS26 tweeter (volgens mij zit dezelfde in de DM7 mk1). Is af fabriek niet meer leverbaar, te lang uit productie. Een aanwijzing hoe ik de oude tweeter er uit haal is ook welkom :)
heb je het al geprobeerd op EBay duitsland? www.ebay.de
Mv groet tony O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
had ik ook al gevonden, maar belangrijk lijkt me de voltage hier in nederland, ik weet niet of die hetzelfde is gebleven ,het was toch 220volt en nu 230 of 240? en kun je dat zo veranderen bij dit apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij maakt dat niets uit, gezien het grote aantal vintage gebruikers hier in Nederland. Ik gebruik zelf een Pioneer SX-850. Stekker d'r in, spelen. Bovendien komt hij uit Duitsland, die hebben al een eeuwigheid hetzelfde voltage als wij. Je moet alleen uitkijken bij Amerikaanse modellen. Als ze in Amerika zelf zijn gebouwd (zoals vaak nog in de 70's) zijn ze alleen 110 volt. In die tijd begonnen de Amerikanen ook hun topmodellen in Japan te laten maken, om de productiekosten te drukken. Deze modellen zijn altijd schakelbaar tussen 110 en 220.

Verwijderd

Vandaag een topdag! Eerst kwam de post eindelijk mijn Sony PS-X600 uit Duitsland brengen! Ik had er nog nooit een in het echt gezien, met de beroemde Biotracer arm. Ok, alles aansluiten en: NIX! :'(
Ik schrok me natuurlijk te pletter, het plateau kwam mooi op snelheid, armpje draait keurig naar het begin van de plaat, en dan nakkes, nada, arm wilde niet zakken! Paniek! :?
Rustig gebleven, goed nadenken. Er zit inder de arm een knop met Zero Balance. Aha! Bij indrukken van deze knop worden de lineaire motoren die de arm sturen uitgezet, zodat je de arm in balans kan brengen. Over overige instellingen hoef je je geen zorgen te maken, daar zorgt de Biotracer arm voor.
Na het balanceren Zero Balance uit, Force tracking voor het Ortofon element instellen, en de Biotracer doet de rest. Hij staat nu lekker Lou Reed te draaien, en wat een machine. Uiterst gebruiksvriendelijk, muisstil, prachtig geluid.
En gelukkig hebben we de foto's nog:

Afbeeldingslocatie: http://zooom.smugmug.com/photos/34237503-M.jpg

Afbeeldingslocatie: http://zooom.smugmug.com/photos/34237516-M.jpg

Afbeeldingslocatie: http://zooom.smugmug.com/photos/34237384-M.jpg

Afbeeldingslocatie: http://zooom.smugmug.com/photos/34237451-M.jpg

Afbeeldingslocatie: http://zooom.smugmug.com/photos/34237474-M.jpg

Verder had ik vandaag op een Dual Receiver uit 1980 geboden, een CR-1750. Ik was meteen gek op dat ding toen ik de foto zag. Ik had er wel eens van gehoord, dat ze erg mooi gebouwd zijn erg erg goed klinken, en jawel, ik kreeg hem mee voor 75 euro. niet echt voor weing, maar het is een behoorlijk zeldzame bak, dus dat zit wel goed.
Aangesloten, en ik kan niet anders zeggen: mooi! Vol, warm geluid, niet te wollig, hij kan met veel muziekstijlen overweg, ook het moderne drumkit digitale geweld, waar mijn Pioneer SX-850 best moeite mee heeft. Het gekke is alleen dat de tuner maar tot 104.00 op de FM loopt, dat was toen de standaard. De gehele afwerking is superieur, de mooist voelende knoppen en schakelaars, een schitterende voeding, de bak weegt ogeveer 20 kilo.
En weer een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://zooom.smugmug.com/photos/34237391-M.jpg

Ok, ik ga weer effe spelen!

Verwijderd

Staat een Pioneer SX850 op marktplaats.... Laatste bod :7 150 euro!

Verwijderd

Ik heb voor de mijne maar 25 euro betaald... :P Hij gaat ook mooi niet meer weg!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2005 @ 11:36:
Heb overlaatst een stel speakers gevonden op zolder, en aangesloten op een Kenwood KRF-V6010. Tot mijn verbazing klonken ze nog uitstekend, zeker in vergelijking met mijn JVC min stereo keten boxjes. Enkel het laag klinkt wat overdreven naar mijn mening. Ik vind echter geen enkele info over deze speakers op internet. Ook op de luidspreker zelf staat enkel BARCO, maar geen enkele modlnummer.. etc.
Kent iemand ze toevallig?

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
barco maakt kleur echte beeldschermen voor de grafische industrie, heb er ook wel eens studio tv's van gezien (TV zonder tuner)...miscien komt het uit een studio ofzo? De beeldschermen van barco (zelfde logo) zijn aardig aan de prijs...

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Kans is groot dat die speakers bij een CRT projector van Barco zijn gebruikt of uitgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 15:58:
Ik heb voor de mijne maar 25 euro betaald... :P Hij gaat ook mooi niet meer weg!
En gelijk heb je! Leuk is dat als je er ooit van af wil, het veelvoudige ervoor kunt krijgen. Kan je niet van nieuw spul zeggen, laat staan dat het even zo mooi gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, als ze het huidige spul zouden maken volgens de maatstaven van 30 jaar geleden, dus echte gegoten aluminuim knoppen, potmeters, metalen chassis, enz... zou audioapparatuur volledig onbetaalbaar worden. Ik ben benieuwd of het dvd spelertje wat je nu koopt over dertig jaar op een forum van vintage audio verschijnt...Ik denk het niet! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 10:41:
Precies, als ze het huidige spul zouden maken volgens de maatstaven van 30 jaar geleden, dus echte gegoten aluminuim knoppen, potmeters, metalen chassis, enz... zou audioapparatuur volledig onbetaalbaar worden. Ik ben benieuwd of het dvd spelertje wat je nu koopt over dertig jaar op een forum van vintage audio verschijnt...Ik denk het niet! ;)
Leuk is dat je dit zegt over de cdi speler. Ik sprak een ingenieur die zei dat ze hier in Ned. nix waard zijn maar dat er al hoge prijzen voor worden geboden en gevraagd in de V.S. zeker voor de zeldzamere modellen. Ik heb een keer een cdi 205 - loodzwaar en overgedimensioneerd geengineered volgens diezelfde man - voor 40 euro verkocht; hij beweerde dat dit model het veelvoudige opbrengt in de VS. Had ook iets te maken met de goeie lasers die er in zitten. Maar ik verwacht inderdaad dat ze steeds minder opbrengen hier; teveel mensen die zo'n ding hebben aangeschaft om er een encyclopedie op te draaien en ze vervolgens in de kast hebben geduveld.

Over oud spul gesproken: op marktplaats staan nu zo'n verschrikkelijk mooie Revox amp plus Revox speakers. Vraagprijs 750 euro. Niet echt goedkoop, maar berezeldzaam. Als ik het geld ervoor had, zou ik een bod hebben gedaan... Dat zijn ook vaak de kosten niet echt. Gaat er iets stuk, scheidingsfilter bijv. dan sta je met lege handen....

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is net zoiets als toen de transistorversterkers werden geintroduceerd, iedereen wilde er een. De 'oude' buizenversterkers kon je aan de straatstenen nog niet kwijt en moest je verkopen voor een prikkie, van diezelfde buizenversterkers is het grootste gedeelte nu zeldzaam en en zijn veel geld waard.

Beide typen versterkers hebben zo hun voordelen en nadelen, maar geef mij toch maar een goed afgestelde buizenversterker :9~ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even iets heel anders maar net zoiets: Mijn vader heeft in zijn jeugd achter de lokale klokkenwinkel (Apeldoorn) met een bijl friese staartklokken in elkaar staan hakken. Het hout werd verbrand, het metaal verkocht aan de oud-ijzerboer. Dit kwam door de nieuwe generatie Junghans klokken uit Duitsland. Iedereen dumpte zijn ouwe Fries, om een mooie "moderne" Junghans te kunnen kopen!
Hierdoor zijn de Friese staartklokken nu bereveel waard!
Zo gaat het ook met wat nu vintage heet, veel is weggepleurd, dus de rest stijgt in waarde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
Hallo wie kan mij zeggen of deze apparaten nog de moeite waard zijn?
Het is de Philips 22 RH 720 met twee van die visogen.
En de Philips 22 RH 752 met twee ogen in een., en geschikt voor MFB boxen
Heeft iemand er belangstelling voor? geven geen van beiden meer een kik.
mischien voor onderdelen oid . kan er eventueel een paar fotos van maken.
mail to/ tmeni@home.nl :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 13:25:
Even iets heel anders maar net zoiets: Mijn vader heeft in zijn jeugd achter de lokale klokkenwinkel (Apeldoorn) met een bijl friese staartklokken in elkaar staan hakken. Het hout werd verbrand, het metaal verkocht aan de oud-ijzerboer. Dit kwam door de nieuwe generatie Junghans klokken uit Duitsland. Iedereen dumpte zijn ouwe Fries, om een mooie "moderne" Junghans te kunnen kopen!
Hierdoor zijn de Friese staartklokken nu bereveel waard!
Zo gaat het ook met wat nu vintage heet, veel is weggepleurd, dus de rest stijgt in waarde!
offtopic: hahaha, wij hebben nog een Friese staartklok hier hangen, 200 jaar oud >:)

Je hebt cker gelijk, is wel met meer dingen zo. Maar de buizenversterkers uit die tijd waren veel beter als de toen net geintroduceerde transistorbakken, er waren maar een paar audiofielen die dit opmerkten, maar ze werden natuurlijk uitgelachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
DopdeDouwer schreef op maandag 31 januari 2005 @ 15:51:
Vandaar ook ff op zolder geweest of daar nog de oude radio van mn pa stond. En die stond er nog.
Er waren altijd een paar dingetjes mee. zo ging t geluid soms een beetje harder en zachter.
Van de speakeruit gangen doen alleen de rechts-achters het nog (remote en main speakers)
En de verlichting doet het niet meer... Zoals ik nu op internet vond blijkt dit blauw te zijn.

[afbeelding]

Lijkt me leuk om m op te knappen / laten knappen. Geen idee wat er vervangen zou moeten worden en wat de kosten zijn.

Het cassette deck was en is nog prima, Marant Stereo Cassette deck SD1000. Verder geen plaatje van, alleen een op ebay voor 10pond maar die was zwart.

Verder gebruik ik zelf nog de speakers die hierbij hoorden. Van Akai. Ze zien er niet meer uit maar er zit een mega mooi geluid in vind ik zelf.. Soms verbaas ik me erover, vooral gitaren klinken onwijs mooi.
Ik gebruik ze zonder stof, maar dat ziet er niet uit. Daarom ga ik proberen ze op knappen door ze met parket te beplakken, van de voorkant.

[afbeelding]
zo zien ze er nu nog uit, die liggende. Die andere is een KEF maar waarschijnlijk geen vintage. Werkt ook nog goed, maar een beetje te veel bass. Misschien dat ik ze ooit ga gebruiken als Rears.
Zet de Kefs eens op een paar stands, of een paar stenen oid, en dan niet in de hoek van je kamer maar bv voor het raam, en dan ong 3 meter uit elkaar luister dan eens weer.
ben benieuwd.Tony
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook de scheidingsfilters controleren op lekke/oude condensatoren, misschien dat daardoor bijv. de squaker en tweeter niet helemaal goed aangestuurd worden en je daardoor het gevoel krijgt dat ze in verhouding veel bass geven. KEF's zijn normaal gesproken goed uitgebalanceerde speakers.

Het kan ook zijn dat de KEF's een gesloten systeem hebben, en je ze 'vergelijkt' met speaker met een bass-reflex systeem. Speakers met een gesloten systeem geven over het algemeen een diepe bass , een bass-reflex systeem geeft een mooiere, iets minder diepe, bass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 00:10:
Vandaag een topdag! Eerst kwam de post eindelijk mijn Sony PS-X600 uit Duitsland brengen! Ik had er nog nooit een in het echt gezien, met de beroemde Biotracer arm. Ok, alles aansluiten en: NIX! :'(
Ik schrok me natuurlijk te pletter, het plateau kwam mooi op snelheid, armpje draait keurig naar het begin van de plaat, en dan nakkes, nada, arm wilde niet zakken! Paniek! :?
Rustig gebleven, goed nadenken. Er zit inder de arm een knop met Zero Balance. Aha! Bij indrukken van deze knop worden de lineaire motoren die de arm sturen uitgezet, zodat je de arm in balans kan brengen. Over overige instellingen hoef je je geen zorgen te maken, daar zorgt de Biotracer arm voor.
Na het balanceren Zero Balance uit, Force tracking voor het Ortofon element instellen, en de Biotracer doet de rest. Hij staat nu lekker Lou Reed te draaien, en wat een machine. Uiterst gebruiksvriendelijk, muisstil, prachtig geluid.
En gelukkig hebben we de foto's nog:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Verder had ik vandaag op een Dual Receiver uit 1980 geboden, een CR-1750. Ik was meteen gek op dat ding toen ik de foto zag. Ik had er wel eens van gehoord, dat ze erg mooi gebouwd zijn erg erg goed klinken, en jawel, ik kreeg hem mee voor 75 euro. niet echt voor weing, maar het is een behoorlijk zeldzame bak, dus dat zit wel goed.
Aangesloten, en ik kan niet anders zeggen: mooi! Vol, warm geluid, niet te wollig, hij kan met veel muziekstijlen overweg, ook het moderne drumkit digitale geweld, waar mijn Pioneer SX-850 best moeite mee heeft. Het gekke is alleen dat de tuner maar tot 104.00 op de FM loopt, dat was toen de standaard. De gehele afwerking is superieur, de mooist voelende knoppen en schakelaars, een schitterende voeding, de bak weegt ogeveer 20 kilo.
En weer een plaatje:

[afbeelding]

Ok, ik ga weer effe spelen!
Hoi Mutha, wat een prachtig spul,op de fotos lijkt het net of het zo nieuw uit de doos komt.
Ik kan bijna niet wachten tot dat mijn Marantz aankomt; [komt ook uit duitsland]
VINTAGE < Mooie hobby> :P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vintage: Virus! ;)

Post je ff wat plaatjes van je Marantz als je hem binnen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 20:59:
Je kunt ook de scheidingsfilters controleren op lekke/oude condensatoren, misschien dat daardoor bijv. de squaker en tweeter niet helemaal goed aangestuurd worden en je daardoor het gevoel krijgt dat ze in verhouding veel bass geven. KEF's zijn normaal gesproken goed uitgebalanceerde speakers.

Het kan ook zijn dat de KEF's een gesloten systeem hebben, en je ze 'vergelijkt' met speaker met een bass-reflex systeem. Speakers met een gesloten systeem geven over het algemeen een diepe bass , een bass-reflex systeem geeft een mooiere, iets minder diepe, bass.
Met dezelfde driver gaat een bass-reflex systeem juist dieper. Of het mooier is hangt van de afstemming af (en van je smaak natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dunno if its vintage, maar ik gebruik 2 oude technics speakers sb-ch7 bi-wired & bi-amp :*) maken deel uit van een set sb-ch7e-k en gaan best hard :P deze, maar dan technics :? 8)7
Afbeeldingslocatie: http://xs45.xs.to/pics/05363/koushien_hitori-img600x450-1111296921dsc02231.jpg
EDIT: HIER nog meer foto's.
EDIT2: zal wel foto's maken binnenkort
EDIT3: deze set wordt onder de naam technics EN panasonic verkocht :? 8)7 lol matsushita :P

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2005 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 20:54:

Ik ben bang van wel, dat virus breidt zich snel uit!
Als ik de marantz binnen heb post ik wel even een paar plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 13:12:
dunno if its vintage, maar ik gebruik 2 oude technics speakers sb-ch7 bi-wired & bi-amp :*) maken deel uit van een set sb-ch7e-k en gaan best hard :P deze, maar dan technics :? 8)7
[afbeelding]
EDIT: HIER nog meer foto's.
EDIT2: zal wel foto's maken binnenkort
EDIT3: deze set wordt onder de naam technics EN panasonic verkocht :? 8)7 lol matsushita :P
Vintage is mooi en oud spul, daar hoort dit niet bij. Overigens is Technics zo'n beetje gelijk als Panasonic. Alleen wordtTechnics vaker voor audio doeleinden gebruikt.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 21:09:
[...]

Met dezelfde driver gaat een bass-reflex systeem juist dieper. Of het mooier is hangt van de afstemming af (en van je smaak natuurlijk).
Een bass-reflex systeem klinkt harder niet dieper (veel mensen vinden dit mooier klinken, ik niet zo). Een gesloten systeem kan juist veel meer lagere frequenties weergeven, daardoor klinkt het dieper, maar wel minder hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 22:12:
Een bass-reflex systeem klinkt harder niet dieper (veel mensen vinden dit mooier klinken, ik niet zo). Een gesloten systeem kan juist veel meer lagere frequenties weergeven, daardoor klinkt het dieper, maar wel minder hard.
Jullie hebben allebei wel gelijk, maar het hangt van je interpretatie van harder en dieper af (ehm.. het gaat nogsteeds over audio he :+). Bass-reflex is een systeem met een getunede poort die op de resonantiefrequentie een redelijke piek heeft zitten en daaronder vrij steil afvalt. Bij een besloten systeem moet je een grotere kast hebben om vergelijkbaar laag te krijgen, maar een gesloten kast loopt minder steil af naar onderen en heeft minder last van pieken.

Ik heb persoonlijk minder laag dat strak klinkt dan bass-reflex. Helaas is het gros van de (zelfs dure) speakers bass-reflex dus de meeste mensen kennen alleen maar de bass-reflex sound, en die is verre van ideaal....

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk is het allemaal geneuzel en wat ik zeg klopt weldegelijk. Met dezelfde driver en zonder elektronische correctie zal een basreflex systeem een lagere f3 hebben dan een gesloten systeem. Het gesloten systeem heeft een helling van ongeveer 12dB/octaaf (hangt af van de Qtc) en een basreflex systeem een helling van 18 tot 30 dB/octaaf.
Daarnaast hoeft een gesloten systeem helemaal niet beter te zijn dan een basreflex systeem. Een basreflex systeem stelt minder hoge eisen aan de behuizing en geeft je meer laag voor hetzelfde geld. Dan heb ik liever een basreflex systeem met een f3 van 45Hz dan een gesloten systeem met een f3 van 70Hz (waardoor je dus wel dingen gaat missen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 23:27:
Daarnaast hoeft een gesloten systeem helemaal niet beter te zijn dan een basreflex systeem. Een basreflex systeem stelt minder hoge eisen aan de behuizing en geeft je meer laag voor hetzelfde geld. Dan heb ik liever een basreflex systeem met een f3 van 45Hz dan een gesloten systeem met een f3 van 70Hz (waardoor je dus wel dingen gaat missen).
Leuk in theorie allemaal, en bovendien is beter een rekbaar begrip. Blijkbaar vind jij 'meer laag met dezelfde kast' beter. Ik hecht meer waarde aan strak laag en dat is bij het gros van de bass-reflex speakers ver te zoeken. Maar goed, deze discussie heb ik al te vaak gevoerd dus laten we maar niet off-topic gaan :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op woensdag 07 september 2005 @ 23:39:
[...]

Leuk in theorie allemaal, en bovendien is beter een rekbaar begrip. Blijkbaar vind jij 'meer laag met dezelfde kast' beter. Ik hecht meer waarde aan strak laag en dat is bij het gros van de bass-reflex speakers ver te zoeken. Maar goed, deze discussie heb ik al te vaak gevoerd dus laten we maar niet off-topic gaan :)
Dan weet je ook dat de "strakheid" van de bas alles te maken heeft met de afstemming waarvoor gekozen is. Dat kan idd soms tot speakers leiden die erg laag gaan voor hun grootte maar nergens naar klinken in het laag.

ontopic:
Die platenspeler van Mutha ziet er wel erg schoon uit! Lang op staan poetsen joh? :)

• Barry|IA
Exirion schreef op woensdag 07 september 2005 @ 23:39:
[...]

Een BR getunde luidspreker kan ook strak klinken. Echter zijn de meeste (goedkopere) luidsprekers niet goed getuned (te hoog), waardoor je tussen de 40 en de 50 Hz geen strakke laagweergave kan verwachten. Ga eens naar de Visaton VIB 170 AL luisteren. Deze luidspreker is getuned op 32 Hz in een 34 liter kast en dat klinkt strak! Om die reden heb ik ook voor deze luidspreker gekozen.

Het hangt gewoon sterk af van het ontwerp en de luidsprekerkeuze. En een ''verkeerd'' getune BR, komt bij het gros van de mensen gewoon ''bruut'' over. Deze manier van tunen zegt niks over het BR systeem!

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Barry|IA schreef op donderdag 08 september 2005 @ 00:23:
Het hangt gewoon sterk af van het ontwerp en de luidsprekerkeuze. En een ''verkeerd'' getune BR, komt bij het gros van de mensen gewoon ''bruut'' over. Deze manier van tunen zegt niks over het BR systeem!
Toch wel vind ik. Ik heb genoeg 'goeie' BR ontwerpen gehoord (ook in ruim bemeten kasten met lage afstemming), en er blijft naar mijn idee iets niet kloppen. Als je dan met dezelfde units een transmission line hoort, of nog liever een daline, dan weet je ineens dat het nog een heel stuk beter kan klinken. De daline is vrij exotisch (mijn 4 speakers zijn allemaal daline) maar het is in feite een transmission line met een voorkamer. Mits goed afgestemd (geldt voor elk systeem) gaat het erg diep, klinkt strakker dan BR en heeft door de voorkamer (die zich voor hoger laag en midden als een gesloten kast gedraagt) een beter impulsgedrag dan een pure transmission line.

Maar het is wel lastiger te ontwerpen en bouwen dan een BR systeem, dus het gros van de speakers is BR. Goedkoop en simpel en voor de meeste mensen een lekker geluid :)

[ Voor 6% gewijzigd door Exirion op 08-09-2005 00:32 ]

• Barry|IA
Exirion schreef op donderdag 08 september 2005 @ 00:32:
[...]

Toch wel vind ik. Ik heb genoeg 'goeie' BR ontwerpen gehoord (ook in ruim bemeten kasten met lage afstemming), en er blijft naar mijn idee iets niet kloppen. Als je dan met dezelfde units een transmission line hoort, of nog liever een daline, dan weet je ineens dat het nog een heel stuk beter kan klinken. De daline is vrij exotisch (mijn 4 speakers zijn allemaal daline) maar het is in feite een transmission line met een voorkamer. Mits goed afgestemd (geldt voor elk systeem) gaat het erg diep, klinkt strakker dan BR en heeft door de voorkamer (die zich voor hoger laag en midden als een gesloten kast gedraagt) een beter impulsgedrag dan een pure transmission line.

Maar het is wel lastiger te ontwerpen en bouwen dan een BR systeem, dus het gros van de speakers is BR. Goedkoop en simpel en voor de meeste mensen een lekker geluid :)
BR is makkelijker om toe te passen. Niet alle speakers zijn geschikt voor TL of DL. Een speaker moet in alle regionen goed klinken, maar gevoeligheid is ook een groot punt. Een BR luidspreker is bijna met iedere versterker aan te sturen en dat maakt het aanschaffen van een versterker een stuk gemakkelijker. Overigens klinkt een goed getunde BR luidspreker als een orkest in de oren, behalve in de laagste regionen, die zouden nog wel eens rommelig over kunnen komen. Echter heb ik het dan over regionen waar je normaal gesproken een sub voor zou gebruiken.

Een TL (of DL) is gewoon veel kritischer en heeft praktisch meer zwakke plekken. Een TL geeft het laag goed weer, maar heeft weer een soort ''kam-'' achtig verloop in de mid- en punch regionen.

Wat dat betreft is er dus altijd wel beter, maar ook duurder. Dipool laag is bijvoorbeeld nog beter, maar heeft ook weer zijn zwakke plekken qua gevoeligheid en kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 08-09-2005 01:30 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Barry|IA schreef op donderdag 08 september 2005 @ 01:18:
Overigens klinkt een goed getunde BR luidspreker als een orkest in de oren, behalve in de laagste regionen, die zouden nog wel eens rommelig over kunnen komen. Echter heb ik het dan over regionen waar je normaal gesproken een sub voor zou gebruiken.
Mjah, dat is dus subjectief. Ik vind dat ook bij muziek duidelijk hoorbaar.
Een TL (of DL) is gewoon veel kritischer en heeft praktisch meer zwakke plekken. Een TL geeft het laag goed weer, maar heeft weer een soort ''kam-'' achtig verloop in de mid- en punch regionen.
Dat klopt, maar bij daline is dat probleem door de voorkamer beduidend verminderd.
Wat dat betreft is er dus altijd wel beter, maar ook duurder. Dipool laag is bijvoorbeeld nog beter, maar heeft ook weer zijn zwakke plekken qua gevoeligheid en kosten.
Heb ik nooit gehoord dus kan ik niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
nog maar een keer hier zijn de[IMG]http://img13.imageshack.us/img13/4Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/453/afbeeldingdigifotos1027oj.th.jpg53/afbeeldingdigifotos1027oj.th.jpg[/IMAfbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/453/afbeeldingdigifotos1027oj.th.jpgG] plaatjes. :P :*)

[ Voor 0% gewijzigd door tonysettanta op 09-09-2005 18:33 . Reden: verkeerde fotos gekopieerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
:*) :9

Afbeeldingslocatie: http://img382.imageshack.us/img382/6638/afbeeldingdigifotos1072al.th.jpg
hier zijn ze, er is bij de vorige plaatjes wat mis gegaan, ik hoop dat het zo goed is?
Afbeeldingslocatie: http://img382.imageshack.us/img382/6638/afbeeldingdigifotos1072al.th.jpg

[ Voor 1% gewijzigd door tonysettanta op 09-09-2005 18:29 . Reden: per ongeluk tweemaal gepost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta

hier zijn ze, er is bij de vorige plaatjes wat mis gegaan, ik hoop dat het zo goed is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Zo, mijn vintage set is ongeveer volledig. Nu ja, deels vintage dan...

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/~swinneke/vintageset.jpg

Amp: Marantz PM-80
Tuner: Marantz ST-50L
Casettedeck: Marantz SD-52
CD-Speler: Marantz CD-60
Platenspeler: Thorens TD-160MKII
Luidsprekers: Celestion Ditton 44
Hoofdtelefoon (ja, mét telefoondraad :9 ): Monacor MD-806
Plaatje ( :P ): Ritchie Blackmore's Rainbow

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tonysettanta schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 15:23:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
Heel mooi machientje, best wel ongewoon met dat ingebouwde deck...me likie! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
TomSwinnen schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 16:17:

[afbeelding]

Heel mooi, Tom. Wat vind je nu beter klinken voor miuziek, je HT set of deze Hifi set? Ben wel benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Barry|IA schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 18:03:
[...]
Heel mooi, Tom. Wat vind je nu beter klinken voor miuziek, je HT set of deze Hifi set? Ben wel benieuwd...
Oe, da's een moeilijke vraag. Ze zijn namelijk aan elkaar gewaagd. Maar ik denk dat ik toch voor mijn HT zou kiezen. Die heeft nét dat ietsje meer dynamiek in tegenstelling tot de wel erg laid-back attitude van de Hifi-set. Daar tegenover staat dan weer dat de Hifiset beter zit in het laag, dankzij de Dittons. Toch voor muziek dan, want daar gebruik ik bij mijn HT géén sub want de Magnat doet het niet zo lekker bij muziek en de C3's kunnen gewoon niet zoveel laag als de Dittons :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonysettanta
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 16:41:
[...]

Heel mooi machientje, best wel ongewoon met dat ingebouwde deck...me likie! ;)
had nog een vraag, wie weet wat het,< iss >schakelaartje achterop het toestel [zie fotos]
voor betekenis heeft? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
TomSwinnen schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 18:47:
[...]

Oe, da's een moeilijke vraag. Ze zijn namelijk aan elkaar gewaagd. Maar ik denk dat ik toch voor mijn HT zou kiezen. Die heeft nét dat ietsje meer dynamiek in tegenstelling tot de wel erg laid-back attitude van de Hifi-set. Daar tegenover staat dan weer dat de Hifiset beter zit in het laag, dankzij de Dittons. Toch voor muziek dan, want daar gebruik ik bij mijn HT géén sub want de Magnat doet het niet zo lekker bij muziek en de C3's kunnen gewoon niet zoveel laag als de Dittons :)
Ow, ik had juist gedacht dat de Ditton's wat meer dynamiek zouden hebben, zeker met die klasse A bak! Ik moet wel zeggen dat ik het een beetje overkill vind, die 3 audio installaties. Aan de andere kant is het ook wel lekker om te kunnen vergelijken.

Je ''vintage'' set staat voor mij op nummer 1! :) Ik heb zelf de PM-78, op een stel T+A's. Het geheel klinkt vrij ''impressive'' (heb jij daar ook last van?). Ik hoop dat dit minder wordt met mijn nieuwe luidsprekers die in de maak zijn. Als dit niet zo is moet ik helaas afstand nemen van de big-ass Marantz :'( Ik zal 'em in ieder geval nooit weg doen, het is namelijk de eerste amp waar ik O+ op was.

[Edit]

Ik zie trouwens dat jij de speakers wel erg dicht op de muur heb gezet. Probeer ook hier eens mee te spelen, misschien behaal je een wat rustiger laag.

[ Voor 10% gewijzigd door Barry|IA op 09-09-2005 21:39 ]

• TomSwinnen

TomSwinnen

Barry|IA schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 21:32:
[...]

Ow, ik had juist gedacht dat de Ditton's wat meer dynamiek zouden hebben, zeker met die klasse A bak! Ik moet wel zeggen dat ik het een beetje overkill vind, die 3 audio installaties. Aan de andere kant is het ook wel lekker om te kunnen vergelijken.
Ik vergelijk ze eigenlijk totaal niet. Elke set in dit huis is voor mij een aparte set voor aparte kamers en dus aparte 'moods', om het zo te zeggen. Ze hebben dan ook allemaal hun charmes en maar één gemeenschappelijk doel en dat is muziek(/film) weergeven om van te genieten.
[...]
Je ''vintage'' set staat voor mij op nummer 1! :) Ik heb zelf de PM-78, op een stel T+A's. Het geheel klinkt vrij ''impressive'' (heb jij daar ook last van?). Ik hoop dat dit minder wordt met mijn nieuwe luidsprekers die in de maak zijn. Als dit niet zo is moet ik helaas afstand nemen van de big-ass Marantz :'( Ik zal 'em in ieder geval nooit weg doen, het is namelijk de eerste amp waar ik O+ op was.
Ik ben eigenlijk zelf erg trots op mijn 'vintage' set. Vooral omdat ze relatief goedkoop was en ze gewoon erg lekker is. En vind ze ook nog mooi ook. En niets zo leuk als op zo een setje een plaatje draaien. Heb trouwens geen last van dat impressive waar je van spreekt. Zoals ik al eerder zei zijn de Ditton's erg laid-back, warm en muzikaal. Ze verliezen niet echt in dynamiek maar dat rustige overheerst toch wel. Komt ook wel hand in hand met transparantie en dus het luisteren naar muziek ipv. luidspreker. Heerlijk!
[...]
Ik zie trouwens dat jij de speakers wel erg dicht op de muur heb gezet. Probeer ook hier eens mee te spelen, misschien behaal je een wat rustiger laag.
Zal niets uitmaken, het zijn toch gesloten speakers. Als ik er over nadenk heb ik veel gesloten of alternatieve BR-configs (vanvoor, omlaag, ...) in huis :)

[ Voor 4% gewijzigd door TomSwinnen op 10-09-2005 00:22 ]

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:32
TomSwinnen schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 16:17:

[afbeelding]

Wow, erg mooi :)

Ik ben nog immer erg happy met m'n Marantz 1070, wat een ongelooflijk verschil met m'n vorige versterker (Sony TA-170). Laatst m'n Wharfedale Diamond IV's op de 'ambience' stand samen met de Mission M33's aangesloten. Dat klinkt helemaal mooi, die speaker vullen elkaar dan echt mooi aan, maar tja als ik het zo aansluit, dan heb ik weer geen audio achter de PC :+

Afbeeldingslocatie: http://icecanoe.nl/sjoewe/img/audio/marantzclose.jpg

O+

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
tonysettanta schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 20:26:
[...]

had nog een vraag, wie weet wat het,< iss >schakelaartje achterop het toestel [zie fotos]
voor betekenis heeft? :?
Intelligent Selectivity System
Eliminates the "beating" sound which may occur when recording from AM broadcasts.????

• tonysettanta
KILLorBE schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 08:25:
[...]

Intelligent Selectivity System
Eliminates the "beating" sound which may occur when recording from AM broadcasts.????
Thank you very much! _/-\o_

Verwijderd

Er wordt nu een SX850 aangeboden waar uitdrukkelijk alleen maar biedingen vanaf 150 euro worden geaccepteerd. Leuke is dat je een site heb met deze silver boys van Pioneer. Wisten jullie bijv. dat er ook een SX1050 is??... Kijk maar:

http://www.classicaudio.com/value/pio/SX1050.html

He lekker, met zijn allen rondom zo'n ouwe receiver. Waarschijnlijk genoeg warmteproductie om een doorsnee huis aangenaam te maken met de komende winter en allerlei leuke lampjes voor het schemerlamp effect.

Andere types zijn op te zoeken door de typenummers te veranderen.

Verwijderd

Een marantz model 5000 tape dack (werkt prima en heb dit schatje gevonden ergens waar hij aan het wachten was op de vuilniskar) en daarnaast een doos van shneider

Das om te wenen ze. Ze kopen een shneider tape deck om zo een goed ding mee te vervangen.

Afbeeldingslocatie: http://www.classic-audio.com/marantz/pics/5000.jpg

dan heb ik hier nog een pioneer sa 606 staan en de daarbij horende tx 606 en

Afbeeldingslocatie: http://www.vintage-audio.com.ua/pict/goods/143_pict_big_pioneer_sa606_b.jpg

http://www.lark.150m.com/tun/images/PICT004826.jpg <- foto net iets te groot dus link. (deze heeft Tom Swinnen ook btw ;))

en dan nog de bijhorende casettedeck en de platendraaier pl 516 x en die laatste doet nog steeds prima dienst. Ik heb ook nog een akai 4000D en wat pioneer rommel uit de 80's waaronder een klassa A/B versterker.

En als voorversterker gebruik ik nog steeds mijn sansui au 517

ps: foto's geleverd by google :D

Verwijderd

Barry|IA schreef op woensdag 07 september 2005 @ 19:37:
[...]

Vintage is mooi en oud spul, daar hoort dit niet bij. Overigens is Technics zo'n beetje gelijk als Panasonic. Alleen wordtTechnics vaker voor audio doeleinden gebruikt.
uuh dit IS oud (volgens mij :P ) anders: WAT reken jij tot oud/vintage??

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 19:36:
[...]

uuh dit IS oud (volgens mij :P ) anders: WAT reken jij tot oud/vintage??
Alles wat van voor de massaproductie kwam, alles van voor de late 70's en begin 80's..... Dat rekenen de meeste toch. Ik ook O.A.

• tonysettanta
Afbeeldingslocatie: http://img300.imageshack.us/img300/4687/afbeeldingdigifotos1042br.th.jpg
Wie kan mij zeggen hoe je de lampjes van de VU meters van mijn marantz reciever 4520 vervangt?
De buislampjes van de schaalverlichting heb ik al vervangen, maar van de VU meters lijkt me een stuk moeilijker , en weet dan ook niet wat ik wel en wat ik niet los moet draaien. :?

Verwijderd

dan mijn vintage:

Afbeeldingslocatie: http://img201.imageshack.us/img201/5748/p92200194pk.th.jpg
Onder: een paar oude zelfbouw boxen van m'n pa bestaand uit: visaton woofer, onbekende middentoner en een phillips dome tweeter. ongeveer 35 jaar oud
Boven: Rotel RA-414
Afbeeldingslocatie: http://img201.imageshack.us/img201/7184/p11900052jo.th.jpg
De rotel RA-414 die vandaag nogsteeds vrolijk speelt. (minstens 30 jaar oud)

heb ook nog een phillips buizen versterker staan eind jaren 50
Afbeeldingslocatie: http://img235.imageshack.us/img235/9841/p10100080ar.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img201.imageshack.us/img201/1879/p10100090ym.th.jpg
edit: stofkappen zijn inmiddels uitgedeukt

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 21:09 ]

• Barry|IA
Die tweeter is volgens mij van Seas. Ik heb ze wel eens vaker gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een overzichtje van de speakers:

de tweeter (een phillips)
Afbeeldingslocatie: http://img376.imageshack.us/img376/7617/p12700137qi.th.jpg

de middentoner met eigen kastje (is overigens niet in te drukken)
Afbeeldingslocatie: http://img367.imageshack.us/img367/9350/p12700076kd.th.jpg

De woofer (een visaton)
Afbeeldingslocatie: http://img367.imageshack.us/img367/4839/p12700141jw.th.jpg

overzichtje met filter (dat metalen kubesje ligt daar ivm stofkap reparatie)
Afbeeldingslocatie: http://img367.imageshack.us/img367/5369/p12700257dl.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Laatst online: 21:04

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Die middentoner is een Philips AD5062 geloof ik, zat in meerdere philips luidsprekers uit die tijd, Het typenummer staat als het goed is achterop het plastic kastje.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kon ik toch mijn teac tascam series model 5 B mixer vergeten. 8 Kanalen, 4 subs en 1 master allemaal in en oude studio opname miwer en dit lieverdje weegt maar een schaamelijke 30 poezelige kilotjes ;) Dit beestje is van het jaar 1978
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/matenhen/stu2.JPG

Het is een echt monster maar hij is zowel prachtig vanbinnen als vanbuiten, volledig opgedeeld in modules per kanaal en per sub. Speciaal zo ontworpen dat hij mooi blijft verder werken terwijl er één of meerdere kanalen weg zijn voor reparatie en zelf terwijl aan gewerkt wordt met een speciale inplug fishe.

Een wonderbaarlijk mooie toonregeling en allemaal ALPS potmeters (zowel schuif als draai)

Kanaal 2 is wel vervangen geweest door een penny & gilles schuifpotmetertje.

Ain't it a beauty

Afbeeldingslocatie: http://www.allaccess.co.jp/AKG-MEDIA/EB.gif

En die laatste is een AKG c414 EB grootmembraam microfoon en ik schat dat deze begin jaren 80 is of midden jaren 80. deze heb ik 4 a 5 jaar geleden gekocht voor een goeie 15.000 frank (aka +- 370 euro)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 21:01:
dan mijn vintage:

[afbeelding]
Onder: een paar oude zelfbouw boxen van m'n pa bestaand uit: visaton woofer, onbekende middentoner en een phillips dome tweeter. ongeveer 35 jaar oud
Boven: Rotel RA-414
[afbeelding]
De rotel RA-414 die vandaag nogsteeds vrolijk speelt. (minstens 30 jaar oud)

heb ook nog een phillips buizen versterker staan eind jaren 50
[afbeelding]

[afbeelding]
edit: stofkappen zijn inmiddels uitgedeukt
Dat is geen buizenversterker, maar een oude buizenradio (een Philips ReverBeo?), hierin zit ook wel een buizenversterkertje maar dies is niet te vergelijken met een 'echte' buizenversterker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:+ idd je hebt gelijk. Maar wat wil je voor 3 euro! :*)

Hier dan een echte buizen versterker: een Klemt Echolette M40

Afbeeldingslocatie: http://img369.imageshack.us/img369/6497/p10100019vn.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img369.imageshack.us/img369/4449/p51200073af.th.jpg

(Voor de liefhebber, hij staat te koop)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen

TomSwinnen

Hij's beetje stoffig :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inderdaad heeft meer dan 20 jaar in een vochtige schuur gestaan :P

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 08:29
krijg je d'r dan ook gratis pissebedden bij? ;)

• Barry|IA
Schweino schreef op woensdag 21 september 2005 @ 01:04:
krijg je d'r dan ook gratis pissebedden bij? ;)
Die heeft 'ie opgesloten in de buizen :D

Verwijderd

hij is verder schoon en volledig werkend hoor alleen een beetje varstgekoekte schimmel op de bodemplaat :D

• TomSwinnen

TomSwinnen

Mijn beste vintage maatjes, is de Marantz Model 2600 zo zeldzaam als ik denk dat hij zeldzaam is? Want ik ken iemand die er eigenlijk weinig mee is en die hem misschien aan mij wil geven, als ik hem een andere versterker (moderner) kan bezorgen ...

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik denk dat de Marantz Model 2600 inderdaad erg zeldzaam is. Deze was het topmodel receiver van Marantz eind jaren zeventig. Voor meer info en plaatjes zie http://www.classic-audio.com/marantz/2600.html

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Echt mooi is ie niet itt veel andere vintage modellen.

• Sjoewe
  • Laatst online: 23:32
Trasos schreef op donderdag 22 september 2005 @ 11:22:
Echt mooi is ie niet itt veel andere vintage modellen.
Kijk eens naar de specs :o
"RMS Power Per Channel 300 @ 8 ohms, 400 @ 4 ohms"

'Onze :')' Marantz 1070 doet volgens dezelfde site 30 @ 8

[ Voor 13% gewijzigd door Sjoewe op 22-09-2005 14:28 ]

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40
Mijn speakers van philips , de FB268 , heb de woofers vervangen , de woofers komen uit oude akai speakers en gaan best laag , klinken echt nog lekker :) . rubberenophanging dus vergaat niet zo snel.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/janwillem2000/GoT/philipsFB268.jpg

En dan de versterker die er op aangesloten staat , een technics SU7300 , alles werkt nog perfect , geen kraakje , helemaal niks :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/janwillem2000/GoT/TehcnicsSu7300.jpg

Hoeveel power hij levert weet ik niet , ik weet wel dat het lomp hard kan :P

• w00Dy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:28

w00Dy

Make soap, not war

Galaxis schreef op donderdag 22 september 2005 @ 16:22:
Mijn speakers van philips , de FB268 , heb de woofers vervangen , de woofers komen uit oude akai speakers en gaan best laag , klinken echt nog lekker :) . rubberenophanging dus vergaat niet zo snel.

[afbeelding]

En dan de versterker die er op aangesloten staat , een technics SU7300 , alles werkt nog perfect , geen kraakje , helemaal niks :)

[afbeelding]

Hoeveel power hij levert weet ik niet , ik weet wel dat het lomp hard kan :P
Ik heb de SU7700 hier staan, die levert 60watt in 8Ohm. Volgens mij is de eindtrap net hetzelfde als in die van jouw. Alleen de voorversterker mist een paar opties.

• Galaxis
60 watt kan wel kloppen , mijn VU meters gaan ook tot 60watt @ 8 ohm . :) , heb je een pic van je 7700 :) :?

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 11:37
ff een klein beetje offtopic maar aangezien jullie er vast ooit wel een keer mee te maken hebben gehad stel ik mijn vraag hier.

Net een stel oude speakers onder handen genomen en ik kwam 2 kleine scheurtjes in de randen tegen, met wat voor spul kan ik dat fixen ? vloeibaar rubber dat droogt zoja welk merk ?

Zijn niet echt dure speakers maar er zit wel een lekker geluidje in, dus liever geen potjes/zalfjes van boven de 20 euro. :)

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Galaxis schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:16:
60 watt kan wel kloppen , mijn VU meters gaan ook tot 60watt @ 8 ohm . :) , heb je een pic van je 7700 :) :?
Afbeeldingslocatie: http://i3.ebayimg.com/02/i/04/fc/69/c4_1_b.JPG

ebay plaatje, de mijne ligt uit elkaar

iets met upgraden :P

• goeievraag
  • Niet online
Nu jullie het toch over typenummers met su hebben, kent iemand de National Panasonic (of is dat dan Technics?) su-2400? (2*26W@4Ω/ 2*22W@8Ω) En is dat vintage? Zelfde vragen voor de National Panasonic st2400 (tuner) en 612 (cassettedeck waar het bandje diagonaal in ligt). En ook nog voor de technics platenspeler sl-23.
Op internet is over de eerste drie bar weinig te vinden, de sl23 wel wat meer.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Technics = National Panasonic

Ik heb een 631 cassettedeck, wat bedoel je met diagonaal? lijkt me vreemd namelijk. Plaatje toevallig?

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Galaxis schreef op donderdag 22 september 2005 @ 17:16:
Dat zegt niks, op mijn Technics (SU-Z1) gaat de VU-meter tot 100 watt/8ohm, terwijl z'n vermogen maar 30 watt per kanaal is.

Volgens vintagetechnics.com heeft die SU7300 een RMS vermogen van 41 watt per kanaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hmmm ik weet niet wat jullie van een Quad systeem vinden het is
losse eind versterker
keuze tuner :? (radio/platen speler en nog 1 a 2 )
op die "keuze tuner" kan je een stekker doos aansluiten zodat je 3 c.q 4 dingen aan + uit kan zetten

mochten er nog verzamelaars zijn die geintresseerd zijn ??? MAIL me dan

mr4hughz....AT.....Heetmeel.....dot....Com

uiterraard zal op verzoek de specs mailen en er zal een klein bedrag bij zitten van de huidge eigennaar (niet ik dus)
Dit is wel voor de verzamelaar je krijgt er cd speler + tuner bij

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik http://www.vintagetechnics.com mag geloven, dan is mijn Technics V300 Mark II redelijk vintage :)

Afbeeldingslocatie: http://www.vintagetechnics.com/images/suv300catalog.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goeievraag
  • Niet online
w00Dy schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 18:19:

Ik heb een 631 cassettedeck, wat bedoel je met diagonaal? lijkt me vreemd namelijk. Plaatje toevallig?
Ik heb geen digitale camera, maar dit is de beste die ik kon vinden:
Afbeeldingslocatie: http://i11.ebayimg.com/03/i/04/fa/a0/b3_1_b.JPG

Het is niet zo goed te zien, maar achter dat deurtje ligt alles schuin, en als je er een bandje in wilt doen, moet je die omhoog erin schuiven en dan naar beneden drukken. Beter kan ik het niet uitleggen.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 10:03
Deze versterker heb ik een aantal jaar gebruikt, is nu recent in ongebruik geraakt, hij wacht nog tot ik er een doel voor vind.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/administrator/GoT/rotel/ae_1_b.JPG

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/administrator/GoT/rotel/RA-840.2.jpg

En de specs: http://users.pandora.be/administrator/GoT/rotel/RA-840.3.jpg

Met google kwam ik hier op uit: http://cgi.ebay.de/ws/eBa...11134992#ebayphotohosting
Zou die Amp nu echt zoveel waard zijn? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Dupje schreef op zondag 25 september 2005 @ 12:37:
Zou die Amp nu echt zoveel waard zijn? :X
Als ie nog echt perfect werkt wel ja (dat wil zeggen, als er componenten zijn vernieuwd/vervangen, oftewel het hele ding is nagekeken). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 10:03
JER00N schreef op zondag 25 september 2005 @ 12:41:
[...]

Als ie nog echt perfect werkt wel ja (dat wil zeggen, als er componenten zijn vernieuwd/vervangen, oftewel het hele ding is nagekeken). :)
Hij is nog helemaal origineel, er is nog niets aan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 16:04

dreeke

outdated icon

Nee, zoveel is ie niet waard en daarom bied niemand erop.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

dreeke schreef op zondag 25 september 2005 @ 13:06:
Nee, zoveel is ie niet waard en daarom bied niemand erop.
^^ met hem

op ebay vind je veel gekken die denken dat ze goud in de kelder hebben staan. 180 is echt overrated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
JER00N schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 22:19:
[...]

Dat zegt niks, op mijn Technics (SU-Z1) gaat de VU-meter tot 100 watt/8ohm, terwijl z'n vermogen maar 30 watt per kanaal is.

Volgens vintagetechnics.com heeft die SU7300 een RMS vermogen van 41 watt per kanaal. :)
ow oke :) , 41 watt rms is meer dan genoeg , dat weet ik wel :)

Wil er alleen nogeen 2e eendezelfde versterker bij dat is helemaal gaaf :)

[ Voor 9% gewijzigd door Galaxis op 25-09-2005 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00Dy

w00Dy

Make soap, not war

Galaxis schreef op zondag 25 september 2005 @ 14:58:
[...]

ow oke :) , 41 watt rms is meer dan genoeg , dat weet ik wel :)

Wil er alleen nogeen 2e eendezelfde versterker bij dat is helemaal gaaf :)
hehe ik ook :p
gelukkig zoeken we beide verschillende kleuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vso schreef op zondag 25 september 2005 @ 01:43:
Hmmm ik weet niet wat jullie van een Quad systeem vinden het is
losse eind versterker
keuze tuner :? (radio/platen speler en nog 1 a 2 )
op die "keuze tuner" kan je een stekker doos aansluiten zodat je 3 c.q 4 dingen aan + uit kan zetten

mochten er nog verzamelaars zijn die geintresseerd zijn ??? MAIL me dan

mr4hughz....AT.....Heetmeel.....dot....Com

uiterraard zal op verzoek de specs mailen en er zal een klein bedrag bij zitten van de huidge eigennaar (niet ik dus)
Dit is wel voor de verzamelaar je krijgt er cd speler + tuner bij
hier gaat het dus om:
http://www.geocities.com/...Lab/6722/quadmisc303.html <-- de z/w foto is het niet!

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook nog tot een jaar geleden een versterker van Sony gebruikt. Was een erg fijn ding met zelf in te stellen EQ. Hij is helaas een keer kapot gegaan. Ik weet de naam niet zo goed, en dat kan ik ook niet opmaken uit de foto. (klik op foto voor originele foto op normale grote)

Heb er ook nog originele tapedeck en CD-speler bij die ik nog steeds wel gerbuik samen met 2xMagnat All Ribbon 2 speakers, zoals te zien op de foto.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ber03777/Foto's/Sonyversterker.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Laatst stond er wat leuks langs de weg zonder stekker...
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dobbe178/internet/Oud-io_2.jpg
Stekker eraangezet en een leuk radiotje erbij voor bij de computer. Alles doet het nog prima, alleen in het begin nog wat gekraak aan de volume knop en slechte ontvangst. Maar aux doet het prima en die is nu het belangrijkst.

ps voor de liefhebbers heb ik nu 2 andere setjes over, voor een leuke vergoeding op te halen:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dobbe178/internet/Oud-oi_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~dobbe178/internet/Oud-io_3.jpg
schoonmaakkosten inbegrepen :+
Van het jvc setje heb ik ook nog de bijbehorende boxen en AB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intered
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-12-2024
goeievraag schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 16:50:
Nu jullie het toch over typenummers met su hebben, kent iemand de National Panasonic (of is dat dan Technics?) su-2400? (2*26W@4Ω/ 2*22W@8Ω) En is dat vintage? Zelfde vragen voor de National Panasonic st2400 (tuner) en 612 (cassettedeck waar het bandje diagonaal in ligt). En ook nog voor de technics platenspeler sl-23.
Op internet is over de eerste drie bar weinig te vinden, de sl23 wel wat meer.
Die st2400 en die su 2400 gebruik ik hier ook nog voor de pc nieuw gekocht toen ik zo'n jaar of 14 15 was denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Videopac

Rommelt wat aan.

Videopac schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 13:21:
Ik heb (zoals al eens eerder gemeld) nog een behoorlijke stapel (> 1000 stuks) folders en prijslijsten van audio-apparatuur liggen, grotendeels midden jaren '80.

Iemand interesse?
(ik heb wel in veel folders bij de producten de prijs gezet...).
Niemand ?!?!?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Verwijderd

misschien iets voor het Hifi museum??....

op marktplaats zetten! is vast wel iemand in geinteresseerd.

heb gister van iemand een zwikkie magazines De Ingenieur overgenomen... zo'n randdebiel dus.

Btw, folders van interessante fabrikanten erbij?... Speaker fabrikanten?

70-er jaren stuff erbij misschien?.... Want dat zijn de interessantse (want ontluikende) jaren waarin op speakergebied veel gebeurde: de eerste kevlar conussen, linear phase, transmissielijn e.d. Kijk naar een fabrikant als IMF.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2005 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wegens uitbreiding van mijn Sony ES familie biedt ik mijn **Dual CR-1750** te koop aan. Het gaat niet van harte, ik ben erg op deze Dual gesteld geraakt, maar ja... Even wat meer info: Hij dateert uit 1978, uit de tijd dat elke fabrikant topcomponenten gebruikte, en dat is te horen en te voelen. Alle knoppen hebben en prachtige "feel", (natuurlijk geen "plestik"...) de voorzijde heeft de unieke bronskleur, die Dual als enige voerde. Het is een zwaar beestje, hij weegt zo'n 18 kilo. Het geluid verrast me iedere keer weer, heel helder en transparant, hij kan goed overweg met een groot scala aan muziekstijlen, zelfs hedendaagse compu gegenereerde brouwsels... Ik vindt hem op z'n best met jaren 70 en 80 muziek. Het vermogen is 2x75 watt. De staat is MINT, geen krasjes, kraakjes, of piepjes. Ben je een liefhebber van moooooie vintage, kom gerust eens kijken / luisteren! De prijs is echter vast: 125 euro.
Reageer maar op deze topic als het wat voor je is...

Afbeeldingslocatie: http://zooom.smugmug.com/photos/34237391-M.jpg
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.