Als eenheid het toverwoord is ga ik toch maar nog eens reageren
Je moet het even verdelen in 2 kopjes, bruikbaarheid en design...
Onder bruikbaarheid valt eigenlijk ook helderheid, met die eigenschap kun je mensen een bepaalde richting in sturen, de richting die jij wilt... Als je site niet helder is is hij ook niet bruikbaar. Dus als je navigatie te prominent aanwezig is (vier keer een andere balk) dan is dat niet slim, je overdonderd mensen met 4 keer een balk die ze maar 1 keer gebruiken...
Een fotograaf vertelde mij (toen ik een website voor hem moest maken) dat hij vondt dat je op sites de navigatie zo minimaal mogelijk moest 'voelen' het moest op een 'lager niveau' liggen dan de inhoud... Het uiteindelijke resultaat:
http://www.cometogetherimages.org
Onder design vallen dingen als kleurkeuze, keuze van plek enz... Al die eigenschappen komen samen en leiden weer naar elkaar, de eigenschap plaats zal ook snel leiden naar helderheid, aangezien het plaatsen van een menu balk in het midden ('eerste punt van focus') en de inhoud onder meestal niet tot een goede helderheid leidt...
Dus het 'er uit zien' van een site omvat absolut niet alleen de lay-out maar zeker ook de bruikbaarheid...
En het technische gedeelte (CSS, DHTML, Flash enz..) is dan een zaak apart, dat hangt gewoon van je doelgroep af, stel je maakt
www.eensiteoverwindowsproblemen.com dan verwacht ik niet direct een site die zich volledig toegespitst heeft op alle standaarden, maar eerder een site met hier en daar DHTML... Want het meerendeel zal toch Internet Explorer gebruiken...
Maar als je een site maakt zoals de girodinges van de postbank dan vind ik dat iedereen die mag gebruiken, je hebt immers een breedt publiek' met een eigen browser, dus niet een verplichte keuze hoeft te maken, dus moet je je daar wel aan standaarden houden...
Samen moet het een eenheid vormen, alle onderdelen/eigenschappen moet op elkaar afgestemd worden zodat het precies past en goed is...
Dus je doelgroep zal snel bepalen hoe je site eruit ziet, zijn het n00bs dan is een wat vollere pagina niet slim, ze zullen snel verzuipen in de informatie, zijn het professionals dan kan het iets speelser, of drukker... Maar zolang het maar past bij jouw doelgroep...
edit:
ik wist niet dat ik zo Nielsen achtig kon zwammen
[
Voor 4% gewijzigd door
simon op 24-12-2002 10:21
]