Er staat toch nog aardig wat bullshit in dit topic.
"Ja maar bij AMD blijft de socket gelijk en Intel heeft steeds wat anders!"
Dan mag je mij Slot A uitleggen. Dat is lekker upgraden dan

.
Erop volgt natuurlijk "maar op een AMD mobo kan een duron en later een XP". Is wel zo, maar dan moet je mobo WEL sowieso al palomino en evt. thoroughbred ondersteunen, en uiteraard 133Mhz FSB. Intel gaat van Celly 1.7 (HEEL traag) tot P4 3,06Ghz op het zelfde mobo op dit moment. Daar zal het niet aan liggen.
Bij Intel is er genoeg aan de socket e.d. veranderd, daar hoef ik niks over te vertellen. Maar AMD had eerst Slot A, gooide dat overboord en kwam met Socket A op 100Mhz, en iets later met de snellere T-birds kon dat mobo ook al in de vuilnisbak voor een Socket A plank met 133Mhz FSB support. En 166 staat voor de deur...
En dan te bedenken dat ik een paar maanden terug een MSI KT3 Ultra + XP1800+ had gekocht. Ik dacht dat daar later nog wel een snellere cpu op kon. Just forget it, bij 2600+ houd het op.
"Waaaah,
Intel AMD Intel/AMD/??? is veel beter te OCen!"
Doh... Beide CPU's hebben hun voordelen voor OCers.
Bij AMD kan de multiplier geunlockt worden, dus als je voor een extreem hoge FSB gaat is AMD waarschijnlijk toch the way to go. De P4 kan weer extreem hoge snelheden halen, al komen de OCers van een P4
er ook niet echt helemaal zonder kleerscheuren vanaf.
"AMD is sneller met app/game xxx!"
Ja, en Intel is sneller met app/game xxx.
"Intel is sneller met app/game xxx!"
Ja, en AMD is sneller met app/game xxx.
"AMD is goedkoper!"
Over het algemeen wel, <2400Mhz/2400+ is AMD over het algemeen goedkoper. En dat zijn nog altijd de meestverkochte CPU's, er zijn maar weinig mensen die het snelste van het snelste kopen.
"AMD/Intel is minder warm!"
Ach, de P4 en XP zuigen ongeveer net zoveel stroom. Over het algemeen moeten ze net zo warm zijn. De P4 kan wel terugschakelen als ie te warm is, dus als je denkt dat je P4 koeler lekker stil is sinds je de fan eraf hebt gehaalt moet je je toch eens afvragen wat je temp is en of het nog net zo snel is.
"Intel heeft overheating beveiliging!"
Kun je niet omheen. Mijn computer sprong ook eens doodleuk aan toen ik de cpu verving zonder de stekker eruit te halen (maar hij stond wel uit..). En ja, hij springt net aan als er geen heatsink op zit

. Ik kan niet ontkennen dat ik blij was dat dat een CuMine celly was.
"Intel is echt zoveel Mhz!"
Daar maak ik geen woorden aan vuil. Da's Aldi marketing
"Door een AMD cpu te kopen hou je de concurrentie in stand!"
Aj, da's een pijnlijke... Want dat is waar.
Maar wij zijn Hollanders die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten

Wij kopen wat de beste prijs/prestatie verhouding heeft. Of dat nu Intel of AMD is.
"Valt me op dat m'n AMD haast net zo snel is als die veel snellere Intel!"
Benchmarks willen we. Met sommige apps is AMD relatief traag en met sommige andere apps is Intel relatief traag. Subjectieve opmerkingen als dat de Intel/AMD van een kennis veel sneller/trager lijkt zijn nutteloos.
Als je dit goed wil meten moet je zo veel mogelijk variabelen, dus ook OS, drivers etc. zoveel mogelijk gelijk houden. Het beste is dan ook om in een test alleen CPU + mobo te vervangen. En dan moet je nog 2 vergelijkbare mobo's voor beide platformen hebben.
Ik zit toch te denken: laat ik voor de gein is een intel systeem nemen gewoon om te kijken hoe dat nou loopt... maar ik wacht nog even af!
Zeker leuk voor de ervaring. Ik heb een hele tijd Intel gehad en ben zelfs Intel-aanhanger geweest (ben ik vanaf gestapt, kinderlijk gejammer.). Ik had allemaal Pentium 1tjes van Intel, 2 celerons en een P3 gehad (heb het meeste nog steeds). Toen maar eens een XP1800+.

Maar waarom een AMD:
- Goede ervaringen met AMD

Doh... dat argument is net zoveel waard als het argument "Goede ervaringen met Intel :)".
- en nog wat punten

dat was het even, maar mijn AMD tjes draaien goed, dus.. waarom een intel, als AMD het ook goed doet

(anders om kan ook

)
Je zegt het zelf al, andersom kan net zo goed...
Linkje? Ik had een tijdje terug een Sandra bench gezien, maar die was alles behalve
betrouwbaar.
Ik had bij m'n XP1800+ een coolermastertje gedaan omdat koelprestaties met niet zóveel boeiden (ik OC toch niet) en ik best een beetje geluid kan hebben.
Maar wist ik veel dat ik een helicopter in huis haalde...
Afijn, wat ik denk en wat je het beste kunt kopen... Ik doe nog steeds zo'n beetje alles wat ik doe op een P3 733.. Dat is fijn, want het is voor haast alles snel genoeg en zelfs met een heel klein koelertje dat haast niets kost en geen vervelend geluid maakt blijft ie aardig op temperatuur. Dat lukt je waarschijnlijk niet met een P4 of Athlon XP.
Aan de andere kant heb ik een Athlon XP 1800+ met een helicopter die de hele dag aan staat en niets te doen, eigenlijk puur om de kamer wat extra te verwarmen in deze koude tijden

. Het helpt een beetje

. Waarbij ik wel moet zeggen dat het wat betreft warmte net zo goed een P4 had kunnen zijn.
SS_Trunks schreef op 13 December 2002 @ 23:02:
Ik heb dus een MSI KT3 Ultra2, 256 Mb pc2700, Zalman 5100CU en een XP2000+ gekocht. Ik was in totaal €315 kwijt. Dit gaat een maand of 9 mee en dan hoef ik er alleen maar een XP2800+ in te doen en ik kan er weer tegenaan. Als ik nu voor Intel had gekozen had ik voor de zomervakantie weer een nieuw moederbord moeten kopen.
Iets in die trend dacht ik ook toen ik een KT3 Ultra kocht waar dus geen bios update meer voor lijkt te komen
En afaik ondersteunen de huidige Intel mobo's gewoon een P4 2,8 Ghz en een aantal (heb ik niet onderzocht) ook al 3,06Ghz. What's the difference?