Gaan we
W-E-E-R...of moe van te worden zeg:
en is het waar dat de amd ...... een behoorlijk hoge temp heeft?
Ten eerste hebben we het dan over de
Athlon XP, en niet over
AMD want dat is een bedrijf.
Ten tweede: De P4 Northwood is
meer watts nodig dan de Athlon XP, zie onderstaande gegevens:
De Northwood verbruikt
meer dan de Thoroughbred B:
code:
1
2
3
4
5
| A B
Thoroughbred "B" 2600+ 59.3w 85
Thoroughbred "B" 2400+ 62.0w 85
Northwood 2,6 GHz 59.8w 72
Northwood 2,4 GHz 62.6w 71 |
A= Typical thermal power
B= Max Die temp
AthlonXP specsheet
P4 Northwood specsheet
Dan het volgende:
en is het waar dat de amd erg onstabiel is
en dan schrijf je:
"ik heb zelf een 1800+, ben er zeer tevreden over"...beetje vaag niet ?
Een Intel systeem is net zo
instabiel als een AMD systeem, als het systeem in de verkeerde handen valt: m.a.w. 2 linkerhanden kunnen alles instabiel maken.
Ik durf zelfs te beweren dat een AMD setup
stabieler is dan een Intel systeem.
Het volgende
artikel laat maar weer eens zien dat de mensen in de industrie die ECHT de beslissingen maken, en mede daardoor een bedrijf met een slecht imago kunnen opzadelen, het bij het juiste eind hebben:
"Web hosting company Rackspace managed over 3,000 servers. Patrick Condon, one of the company's founders, estimated at the time that 80% of their servers used AMD processors. "We use a lot of 1 GHz AMD Athlon processors. We found they are incredibly reliable," he said. "In fact, we have well over 1500 AMD-based servers that have been up and running 24 hours a day for over two years with no downtime whatsoever"
Lees de rest van het
artikel, en kom tot de conclusie dat de meeste mensen die het woordje "instabiel" te pas en te onpas te voorschijn toveren meestal een tekort aan onderbouwde argumenten hebben.
welk combinatie is sneller
Zoveel moeite is het toch niet, om even (voor mijn part) de frontpage van tweakers te bezoeken, en wat reviews te checken ?
Maar vooraf wel even dit: Intel is nogal goed in het misleiden van de consument, door onder een andere naam (of door sponsoren) benchmarks naar hun hand te zetten. Het meest belachelijk voorbeeld is wel BAPCO SysMark... lees
dit artikel en overtuig jezelf, of check
hier voor dichter bij huis.
Dat Intel's marketingmachine zulke fratsen uithaald is trouwens al langer bekend, check onderstaan pic maar eens:
Lijkt me wel duidelijk dacht ik zo. Intel heeft zelfs een
speciale pagina op hun website staan die laat zien hoe je de P4 in het beste daglicht stelt......... en laten nou net de meeste reviews gebruik maken van bagger programma's als Sysmark, PCMark, 3DMark, SiSoft en al die andere nutteloze synthetische benchmarks !
Conclusie: 90% van de reviews kun je in hun geheel schrappen.
De rest laat zien, dat de P4 ondanks dat ie 600-700 MHz hoger geklokt is, meer bandbreedte op de FSB bezit
en SSE-2 heeft, nog meestal zwaar op z'n donder krijgt !
Even wat
real benchmarks (op de intel manier) :
Check hetzelf
hier (en onthoudt......geen sysmark & shit)
En nog even over het volgende:
Nu heb ik niet zoveel vertrouwen meer in AMD
En dan quote ik mezelf uit een topic (dus niet alles is on-topic, maar laat wel zien dat het "niet" vertrouwen duidelijk onterecht is) van net even terug:
----------------------------------------------------------------------------------------
Hier nog even de laatste intel roadmap:
Intel is in de verste verte nog nergens te bekennen met een 4 GHz CPU, deze zal pas ergens in de 2
e helft van 2003 verschijnen, in de tussentijd moeten ze het doen met northwood, die zoals de roadmap laat zien ergens rond de 3,2 GHz ermee ophoud. Niet dat ie niet harder wil, maar intel wil graag systemen op markt zonder vapochill of vloeibare stikstof (helemaal als HT ingeschakeld is). De moederbord specificaties zijn al
gewijzigd, omdat P4's boven de 3,0 GHz al 77 watt gaan slurpen, zoals je ziet (zie plaatje onder) al een beste hap meer dan de AthlonXP:
Intel heeft dus nog maar een beetje spreiding in kloksnelheid, en zal dit verstandig moeten verdelen tot de verlossende Prescott daar is. Let wel, AMD stapt ondertussen over naar een 333 MHz FSB, snellere AthlonXP's en komt ook nog eens met een 512 Kb L2 Cache, voordat de Hammer uitkomt, en dat alles
voor Prescott ergens te bekennen is.
En dan het laatste: Intel heeft al geld zat (op het belachelijke af), AMD zit bijna chronisch zonder.
Diegenen die zeggen "ja maar Intel is de laatste tijd ook niet zo duur meer" moeten wel even nagaan waaraan ze dit te danken hebben. Juist ! Competitie in de CPU wereld....en wel van AMD. Wil je die competitie in stand houden, dan kies je dus niet voor de volgevreten vetzak, maar voor de hongerleidende.