Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

beargumenteerde hulp bij keuze AMD2.4 VS Intel2.4

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 556 views sinds 30-01-2008

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Topicstarter
Hoi, ik wil dadelijk tijdens de HCC beurs een nieuwe cpu-mobo-geheugen combinatie kopen.

Nu zit ik erg te twijfelen of ik de AMD richting insla of toch bij Intel blijf.

Het gaat specifiek om de volgende cpu's:
AMD Athlon 2400+ OEM (inclusief spacer),
Intel Pentium 4 2,4b GHz (533fsb) BOXED.

Beide cpu's zijn richting de 3GHz te oc'en, daarmee bedoel ik een AMD op 2.4 respectievelijk 2800+/3000+
en een Intel ook richting de 2.8/3.0 GHz. Allebei moet dit te halen zijn met gewoon een goede luchtkoeling.

Na wat rondgezoekt te hebben, heb ik ervoor gekozen om voor het moederbord in beide gevallen
naar Asus toe te stappen,
voor de AMD een ASUS-A7V8X (VIA kt400), voor de Intel een ASUS-P4S8X (SiS 648).
Beide moederborden bevatten dezelfde mogelijkheden, alleen heeft het Intel versie geen
gigabit ethernet, de amd versie wel.

In beide gevallen wil ik er 512mb DDR-sdram pc2700 erbij kopen.

Prijs komt uit op:

AMD 2400+ : +- 250 euro
Intel 2.4 : +- 250 euro

ASUS mobo : +- 175 euro (in beide gevallen)

geheugen : +- 150 euro (in beide gevallen)

Bij de AMD komt waarschijnlijk een CoolerMaster HHC-001 (die met heatpipes).
Bij de Intel, weet ik nog niet.....er word al een retail meegeleverd, misschien doe ik daar een tijdje mee...

Ik kan maar niet kiezen of ik nu voor AMD of Intel moet kiezen. Bij een review op anandtech.com
komt eruit dat beide cpu's hun sterke kanten hebben.

Ik kan helaas niet zeggen dat ik er iets speciaals wil gaan doen, ik doe veel met programmeren, dan wel
regelmatig photoshop, toch ook spelletje en natuurlijk office. Ook 3Dmax gebruik ik nog wel eens. Ik wil
er dus gewoon van alles mee doen, dus niet specifiek alleen maar photoshop ofzo.

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie, waardoor ik wel simpel een goede keuze zou kunnen maken?
Ik heb genoeg tijd, dus de wat slechtere leverbaarheid van de AMD ahtlon zou niet zo'n probleem moeten zijn.

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Verwijderd

Dit is een keuze waar anderen weinig toe kunnen bijdragen. Het is volledig persoonlijk. Waar we wel bij kunnen helpen zijn andere keuzes, zoals die HHC-001: niet nemen, maakt een ongelooflijk k*tlawaai. Neem een taisol, of een alpha 8045 met pabst, dan zal je veel plezier hebben van een amd :-)

Verwijderd

de gigabit ethernet heb je komende tijd niets aan dus daar hoef je niet naar te kijken wat de coolmaster betreft , hij is wel erg sterk uit de test gekomen maar maakt enorm veel lawaai(een hoog geluid)
ikzelf zou voor amd kiezen het is gemakkelijker over te klokken

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 21:05
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 19:37:
de gigabit ethernet heb je komende tijd niets aan dus daar hoef je niet naar te kijken wat de coolmaster betreft , hij is wel erg sterk uit de test gekomen maar maakt enorm veel lawaai(een hoog geluid)
ikzelf zou voor amd kiezen het is gemakkelijker over te klokken
Intel Is makkelijker te oc ;)

Maar ik zou voor de p4 gaan. Of die rating nou nog steeds klopt weet ik niet. Toen met de oude wilamett core klopte het aardig, maar nu is de northwood er en die is op gelijke kloksnelheid sneller. Met een beetje geluk kan de intel nog wel veder océn dan 3ghz.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 19:36:
Dit is een keuze waar anderen weinig toe kunnen bijdragen. Het is volledig persoonlijk. Waar we wel bij kunnen helpen zijn andere keuzes, zoals die HHC-001: niet nemen, maakt een ongelooflijk k*tlawaai. Neem een taisol, of een alpha 8045 met pabst, dan zal je veel plezier hebben van een amd :-)
Ik heb iid gehoord dat die HHC-001 een hoop lawaai maakt, maar dat wou ik oplossen door de ventilator zachter te zetten, en de lucht stroom toch lekker op gang brengen, door 2 casefans achter in de kast te monteren, die op dezelfde hoogte zitten ongeveel als de cpu. Zou dit niet goed werken?

Tevens heb ik gehoord dat de Alpha pal8045 een 'core' killer is voor AMD. Ook is hij ONTZETTEND duur. Zijn die taisol's niet zo goed, kunnen die ook met die schroeven door het moederbord bevestigd worden?

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Amd RuLuzzz schreef op 25 oktober 2002 @ 19:41:
[...]

Intel Is makkelijker te oc ;)

Maar ik zou voor de p4 gaan. Of die rating nou nog steeds klopt weet ik niet. Toen met de oude wilamett core klopte het aardig, maar nu is de northwood er en die is op gelijke kloksnelheid sneller. Met een beetje geluk kan de intel nog wel veder océn dan 3ghz.
De rating is met de komst van de thoroughbred al bijgesteld, de 2400+ draaid op 2.0 waar dat eigenlijk eerst 1.93 zou zijn als je de eerste rating door zou trekken.
Op http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1685 kan je zien dat de 2400+(amd) en de 2.4 (intel) erg aan elkaar gewaagd zijn, zodoende is de intel soms sneller, danwel af en toe de AMD. Dat is ook het erge, doordat ze zo aan elkaar gewaagd zijn weet ik niet welke ik moet kiezen :?

Kan ik misschien beter voor SiS of VIA gaan??? zit daar nog veel verschil/ergenis tussun?

Verwijderd

heb er nu 4 casefans inzitten in de lijn van de cooler maar het helpt geen reet.
toen heb ik de kast geissoleerd en nu hoor ik alleen maar het gesuis van de ventilatoren

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:45
Ik zal het maar bekennen: ben ook intel fan. Een P3-500 was mijn eerste pc, maar aangezien ik maar een arme scholier ben gebruik ik nu een MP2000+. Aangezien je voor de prijs tegenwoordig niet meer perse naar AMD hoeft, ben ik toch geneigd je te adviseren voor een intel te gaan. Reden? Minder warm (dus minder extreme koeler, dus stiller), stabieler (high-end servermarkt toch nog vaak intel), en simpelweg minder gezeur (denk aan gecrunchde AMD cores) :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

mr._Anderson schreef op 25 oktober 2002 @ 19:43:
[...]

Ik heb iid gehoord dat die HHC-001 een hoop lawaai maakt, maar dat wou ik oplossen door de ventilator zachter te zetten, en de lucht stroom toch lekker op gang brengen, door 2 casefans achter in de kast te monteren, die op dezelfde hoogte zitten ongeveel als de cpu. Zou dit niet goed werken?

Tevens heb ik gehoord dat de Alpha pal8045 een 'core' killer is voor AMD. Ook is hij ONTZETTEND duur. Zijn die taisol's niet zo goed, kunnen die ook met die schroeven door het moederbord bevestigd worden?
Percies!

Een HHC-001 op 7 Volt koelt plenty goed, scheel iets van 3 tot 5 graden.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
als ze evenduur zijn, zou ik voor intel gaan :)
zijn op het moment wat beter bezig, dacht dat de 2400+ van amd met dikke koelproblemen zat...maar dat weet ik niet zeker :)

verder kan amd intel op het moment niet echt bijhouden zo te merken, kijk maar naar de 2400+ die nu pas een beetje beschikbaar begint te worden... :)

verder is intel ook gewoon dus een stuk lekkerder te koelen :)

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
veldmuis schreef op 25 oktober 2002 @ 19:52:
als ze evenduur zijn, zou ik voor intel gaan :)
zijn op het moment wat beter bezig, dacht dat de 2400+ van amd met dikke koelproblemen zat...maar dat weet ik niet zeker :)

verder kan amd intel op het moment niet echt bijhouden zo te merken, kijk maar naar de 2400+ die nu pas een beetje beschikbaar begint te worden... :)

verder is intel ook gewoon dus een stuk lekkerder te koelen :)
Intel kan iid meer produceren als AMD, maar het wachten is geen probleem voor mij, desnoods bestel ik de cpu een weekje voor de hcc beurs :) Ook is AMD weer lekker in de strijd gekomen met de AMD 2400+, kijk maar naar de link naar anandtech die ik hierboven heb gepost, daar kun je zien dat beide aan elkaar gewaagd zijn.

het is ook niet meer zo dat de AMD veel warmer worden dan de Intel's dit is naar elkaar toegetrokken, de 2400+ is zeer goed te koelen, met een goed luchtkoeling naar de 3000+ te helpen, dit zelfde bij de Intel.

Ze zijn in mijn ogen zo gewaagd aan elkaar dat ik niet kan kiezen.

Ik moet wel zeggen, dat in het geval van intel de garantie iets beter is geregeld, niet??

Verwijderd

amd doet tegenwoordig moeilijker als je geen boxed prog koopt, lees nieuws van afgelopen week

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 20:02:
amd doet tegenwoordig moeilijker als je geen boxed prog koopt, lees nieuws van afgelopen week
sja, dat is natuurlijk wel hun probleem, boxed is de amd 2400+ al helemaal moeilijk aan te komen, daarbij nogeens ongelooflijk duur, kijk maar in de pricewatch. Natuurlijk is dat de winkel zijn probleem, jij krijgt garantie, 1 jaar, in de winkel moeten ze je gewoon helpen.

Maar als je een spacer gebruikt voor de core, zal die niet kapot gaan, en hoe vaak gaat er nu een cpu kapot :| Als hij het een week goed doet, houd hij het meestal nog wel vijf jaar vol :)

Maar als er wat fout gaat, krijg je waarschijnlijk toch veeel minder gezeik bij Intel. Sja, daar moet ik toch nog eens over nadenken.

Verwijderd

heb een maand geleden m'n amd1800 naar de hemel kunnen sturen.
hij was nog maar een 1/2 jaar oud en brande spontaan door.
bij mij werkte de garantie wel want ik heb een nieuwe gekregenvan amd.
de 1800 waren op dus stuurde ze me een 1900

Verwijderd

Als de cpu's ongeveer even snel zijn, had ik toch de intel genomen, omdat je dan een intel chipset kan gebruiken, waar je eigenlijk weinig problemen over hoort, ik hep nu al een tijd moederbord met i850 en nog nooit iets mee geweest. En als ik af en toe wat op Got lees, hoor je toch meer gezeurt over socket a borden (vooral via).
ik denk dat je met een intel-based moederbord een stabieler systeem hept

• Leon T
  • Niet online

Leon T

Ni!

Wat ook belangrijk is om rekening mee te houden zijn de upgrademogelijkheden.

Intel staat niet echt bekend om het vasthouden van 1 standaard (slot1, socket370, socket 438, socket478, nu speciale borden nodig voor de HT p4's).

AMD doet echter alweer een flinke tijd met de socket A standaard en het ziet ernaar uit dat deze nog wel een tijdje meekan (barton).

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 20:15:
Als de cpu's ongeveer even snel zijn, had ik toch de intel genomen, omdat je dan een intel chipset kan gebruiken, waar je eigenlijk weinig problemen over hoort, ik hep nu al een tijd moederbord met i850 en nog nooit iets mee geweest. En als ik af en toe wat op Got lees, hoor je toch meer gezeurt over socket a borden (vooral via).
ik denk dat je met een intel-based moederbord een stabieler systeem hept
Als ik voor Intel ga, word het een SiS 648 chipset op een Asus P4S8X mobo, aangezien SiS een gelicensieerde chipset maker van Intel is, zal dit toch wel snor zitten.

En ik weet dat er wel veel prob's zijn geweest met VIA, maar zijn dat soort dingen tegenwoordig niet gewoon opgelost, ik bedoel dat zijn volgens mij gewoon fabeltjes, net zoals dat een AMD nog steeds minder stabiel is, en ATi nog steeds slechte drivers maakt.

Forgive me if I'm wrong, tot nu nooit met VIA in contact geweest, de vraag is, moet ik dat voortzetten ;)

Verwijderd

mr._Anderson schreef op 25 oktober 2002 @ 19:56:
[...]

Intel kan iid meer produceren als AMD, maar het wachten is geen probleem voor mij, desnoods bestel ik de cpu een weekje voor de hcc beurs :) Ook is AMD weer lekker in de strijd gekomen met de AMD 2400+, kijk maar naar de link naar anandtech die ik hierboven heb gepost, daar kun je zien dat beide aan elkaar gewaagd zijn.

het is ook niet meer zo dat de AMD veel warmer worden dan de Intel's dit is naar elkaar toegetrokken, de 2400+ is zeer goed te koelen, met een goed luchtkoeling naar de 3000+ te helpen, dit zelfde bij de Intel.

Ze zijn in mijn ogen zo gewaagd aan elkaar dat ik niet kan kiezen.

Ik moet wel zeggen, dat in het geval van intel de garantie iets beter is geregeld, niet??
Jij wilt teveel.

Jij wilt een goedkope koeler voor een 2400+ om over te clocken naar 3000+ , om dat te kunnen heb je een hele zware luchtkoeling/waterkoeling nodig. JIj krijgt die temp niet goed met een coolermaster hcc 001.

JIj denkt, o ik kan die amd naar 3000+ clocken, eitje. Nou vergeet dat maar hoor, 3000+ is heel moeilijk te halen, en al zeker niet met luchtkoeling.

In jouw situatie is intel de beste waarom omdat de 3ghz veel makkelijker te halen is :) Maar daar staat weer een duurdere prijs tegen over.

Verwijderd

via chipset heeft in iedergeval op de asus a7v 266 nog problemen gegeven met bv soundblaster live
je kunt het wel eenvoudig oplossen maar als ik dan kijk dat het met de msi 133pro het zelfde verhaal is ben ik bang dat het probleem toch nog kan voordoen.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 20:23:
[...]

Jij wilt teveel.

Jij wilt een goedkope koeler voor een 2400+ om over te clocken naar 3000+ , om dat te kunnen heb je een hele zware luchtkoeling/waterkoeling nodig. JIj krijgt die temp niet goed met een coolermaster hcc 001.

JIj denkt, o ik kan die amd naar 3000+ clocken, eitje. Nou vergeet dat maar hoor, 3000+ is heel moeilijk te halen, en al zeker niet met luchtkoeling.

In jouw situatie is intel de beste waarom omdat de 3ghz veel makkelijker te halen is :) Maar daar staat weer een duurdere prijs tegen over.
Ga eens bij de volgende link kijken, http://www.hardocp.com/article.html?art=MzUw

Daar kan je zien dat er niet zoveel voor nodig is om een 2400+ te oc'en

Ik neem aan dat de koeler die ze daar gebruiken op het niveau van een Alpha pal 8045 zit??? Ga dan eens naar http://www6.tomshardware.com/cpu/02q3/020916/cooler-58.html

Daar kan je zien dat de Coolermaster HHC-001 het wint met 7graden koeler van de Alpha Pal 8045.

Zoals ik dus al zei, beide zijn vrijwel even goed te overklokken, waarschijnlijk de intel iets meer. De AMD is gewoon beter geworden dankzij de gereviseerde B core, daardoor is hij weer lekker te overklokken, en die Coolermaster HHC-001 is volgens mij wel gewoon een monster koeler :) (kwa lucht koeling)

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 20:32:
via chipset heeft in iedergeval op de asus a7v 266 nog problemen gegeven met bv soundblaster live
je kunt het wel eenvoudig oplossen maar als ik dan kijk dat het met de msi 133pro het zelfde verhaal is ben ik bang dat het probleem toch nog kan voordoen.
die Live hoor ik wel heel vaak naar voren komen, maar het is volgens mij iid een specifiek geval voor VIA. die hadden iets niet meer ondersteund in hun chips, omdat het bijna nooit meer gebruikt werd geloof ik, en de Live maakt daar dus nog gebruik van. MAakt mij toch niet uit, een Live koop ik toch nooit!! en ik maak voorlopig nog even gebruik van de onboard 6channel geluidskaart die op de Asus moederbordjes zit verwerkt, zowel bij p4(SiS) als AMD(VIA)...

is dat nix dan plug ik me pci128 4 kanaals er wel weer in die ik nu gebruik, ook nix mis mee.

Verwijderd

het enige wat ik moet doen om het prob. te voorkomen is de irq's handmatig in te stellen
verder is er volgens mij niets mis met de via chipset.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
De volgende resultaten heb ik op internet bij Anandtech gevonden, gaat dus tussen een 2400+ amd en een pentium4 2,4 B 533fsb.

winnaar test
intel content creation performance - cc winstone 2002
intel divx maken
amd mp3 maken
amd 3dmax5 pipeLineScene
amd 3dmax5 underWaterScene
amd Maya
intel Lightwave raytrace least SSE2-optimized
intel Lightwave radioCityReflective heavy SSE2-optimized
amd ut2003 Gpu intensive map - dm-antalus
intel ut2003 Cpu intensive map - dm-asbestos
intel jedi knight 2
amd serious sam 2
intel comanche 4

De volgende uitslagen werden door de testers zelf ook in twijfel genomen, aangezien ze met reallife tests botsten af en toe:
amd specview perf 3dmax
amd specview perf drv-08
amd specview dx-07
amd specview light-05
amd specview proe-01
amd specview ugs-01

het is allemaal na te lezen op : http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1685&p=1

je kunt zien dat AMD en Intel aan elkaar gewaagd zijn, bij memory intensive toepassing rent de intel weg, bij bijvoorbeeld Maya rent AMD weer vooruit.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 20:48:
het enige wat ik moet doen om het prob. te voorkomen is de irq's handmatig in te stellen
verder is er volgens mij niets mis met de via chipset.
dat bedoel ik dus, gewoon opgeblazen fabeltjes, die een paar jaar terug een kern van waarheid hadden, maar nu niet meer

Verwijderd

waar gaat je voorkeur naar uit als er zo weinig verschillen zijn tussen amd en intel
ik heb wel een voorkeur maar ik weet wel dat die ook voor mij niet heilig is want als de ander de volgende keer beter is dan stap ik gewoon over.
en de levensduur van een comp. is er geen van 10 jaar of langer.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 13:47

EaS

Eerst even de volgende onzin naar het rijk der fabelen verwijzen (ze zetten het allemaal zo lekker onderbouwd neer):

"Minder warm (dus minder extreme koeler, dus stiller"

"dacht dat de 2400+ van amd met dikke koelproblemen zat...maar dat weet ik niet zeker

De Northwood verbruikt meer dan de Thoroughbred B:

code:
1
2
3
4
5
                          A    B      
Thoroughbred "B" 2600+  59.3w  85
Thoroughbred "B" 2400+  62.0w  85
Northwood     2,6 GHz   59.8w  72
Northwood     2,4 GHz   62.6w  71

A= Typical thermal power
B= Max Die temp

AthlonXP specsheet
P4 Northwood specsheet

Verder: "maar het wachten is geen probleem voor mij"

Dan geld: nForce 2.......

Epox EP-8RDA+
MSI K7N2
Asus A7N8X
Leadtek K7NCR18D
ABIT NV7-8X
Chaintech 7NJS

Stabiliteit .........? Lees even dit.....een non-issue dus. Beide zijn even stabiel.

Waar we dus al over uit zijn:
Stabiliteit: Beide gelijk
Warmte: Zo goed als gelijk (AMD minder warm)
Performance: Beide gelijk (mijn conclusie: amd is sneller, want intel wint het meestal alleen op de nietszeggende door Intel gesponsorde synthetische benchmarks als sysmark, PCMark etc.)
Overklokken: Intel gaat qua MHz natuurlijk hoger.......maar die MHz zijn juist nodig een de AthlonXP bij te houden (een naaimachine overklokken versus een zware diesel overklokken..... :+ )...... qua performance maakt het voor beide niet uit.

Wat blijft er dan over ? Je hebt geen voorkeur ?.......doe dan het volgende: Sponsor de competitie (AMD dus) .....het geld kunnen ze wel gebruiken, Intel houd het voorlopig nog wel even uit. Hoop dat dit genoeg onderbouwd is.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 21:06:
waar gaat je voorkeur naar uit als er zo weinig verschillen zijn tussen amd en intel
ik heb wel een voorkeur maar ik weet wel dat die ook voor mij niet heilig is want als de ander de volgende keer beter is dan stap ik gewoon over.
en de levensduur van een comp. is er geen van 10 jaar of langer.
Het is al weer 2 jaar geleden dat ik mijn Celeronntje 2 heb, en mij ABITJE mobo. Ik roep ook al 2 jaar dat ik naar AMD ga, goedkoper en sneller. Nu was de keus simpel omdat een 2200+ iid een stuk goedkoper is als een intel 2.2. Nu ik genoeg geld heb voor een 2400+ en die even duur is als een 2.4 van intel begon ik al te twijfelen. De overklok resultaten zijn nagenoeg hetzelfde. Maar het nu van OC'en op een 2.4GHz cpu is toch niet meer het belangrijkste voor mij.

Ik zie echter toch dat AMD een beetje achterop aant raken is, de zogenoemde paper releases vind ik niet echt fijn. En als ik naar de tests kijk is er wel een enkele keer dat AMD vooruit rent, maar meest zit Intel danwel AMD op de hielen, danwel eroverheen. Laat ik het zo zetten, Intel zet AMD op dit moment vaken een hak, dan anders om.

Toch blijf ik meer naar AMD toe draaien, vanwege dat ik er al 2 jaar naar kijk :) Maar mijn gezond verstand zegt dan toch weer, Intel, vanwege waarschijnlijk minder problemen met het aankomen van de cpu, en het voorkomen van problemen, is het met drivers, is het met garantie.
Ook heb ik niet het gedoe met een spacer, aangezien de Intel al een heatspreader heeft.

Wat doe je dan :)

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-11 21:53

vehpol

Go Go Gadget!

Ik zou voor het mobo van de AMD in ieder geval kiezen voor de KT333 chipset, deze is in alle opzichten beter en moet zeker ook voor deze prijs te krijgen zijn. (mocht je echt dingen missen die je wel met een KT400 chipset krijgt, tja, dan moet je natuurlijk een afweging maken).Maar als je de keuze hebt, zeker de KT333 nemen!

Ceci n'est pas une signature!

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-10 22:59
mr._Anderson schreef op 25 oktober 2002 @ 21:19:
[...]
Ik zie echter toch dat AMD een beetje achterop aant raken is, de zogenoemde paper releases vind ik niet echt fijn. En als ik naar de tests kijk is er wel een enkele keer dat AMD vooruit rent, maar meest zit Intel danwel AMD op de hielen, danwel eroverheen. Laat ik het zo zetten, Intel zet AMD op dit moment vaken een hak, dan anders om.
Wat heeft dit te maken met het kopen van een CPU nú?
Hij zal blijven werken ondanks een eventueel fallisement (wat me nogsteeds erg onwaarschijnlijk lijkt) van AMD.. :)
Al dat gelul over drivers en dergelijke, ik heb nóóit problemen ook al bouw ik redelijk vaak een AMD systeem.
Hoe vaak brandt je processor nu door? En na 2 jaar heb je bijna zeker toch weer een nieuwe.

Ik ben het op alle punten eens met EaS.

Niet naar dat gezeur over VIA luisteren, die dingen geven totaal geen problemen.

En voel je nou echt een overclock naar 3Ghz van een Intel behalve dan bij het zien van je POST schermpje?

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
EaS schreef op 25 oktober 2002 @ 21:12:
Eerst even de volgende onzin naar het rijk der fabelen verwijzen (ze zetten het allemaal zo lekker onderbouwd neer):

"Minder warm (dus minder extreme koeler, dus stiller"

"dacht dat de 2400+ van amd met dikke koelproblemen zat...maar dat weet ik niet zeker

De Northwood verbruikt meer dan de Thoroughbred B:

code:
1
2
3
4
5
                          A    B      
Thoroughbred "B" 2600+  59.3w  85
Thoroughbred "B" 2400+  62.0w  85
Northwood     2,6 GHz   59.8w  72
Northwood     2,4 GHz   62.6w  71

A= Typical thermal power
B= Max Die temp

AthlonXP specsheet
P4 Northwood specsheet

Verder: "maar het wachten is geen probleem voor mij"

Dan geld: nForce 2.......

Epox EP-8RDA+
MSI K7N2
Asus A7N8X
Leadtek K7NCR18D
ABIT NV7-8X
Chaintech 7NJS

Stabiliteit .........? Lees even dit.....een non-issue dus. Beide zijn even stabiel.

Waar we dus al over uit zijn:
Stabiliteit: Beide gelijk
Warmte: Zo goed als gelijk (AMD minder warm)
Performance: Beide gelijk (mijn conclusie: amd is sneller, want intel wint het meestal alleen op de nietszeggende door Intel gesponsorde synthetische benchmarks als sysmark, PCMark etc.)
Overklokken: Intel gaat qua MHz natuurlijk hoger.......maar die MHz zijn juist nodig een de AthlonXP bij te houden (een naaimachine overklokken versus een zware diesel overklokken..... :+ )...... qua performance maakt het voor beide niet uit.

Wat blijft er dan over ? Je hebt geen voorkeur ?.......doe dan het volgende: Sponsor de competitie (AMD dus) .....het geld kunnen ze wel gebruiken, Intel houd het voorlopig nog wel even uit. Hoop dat dit genoeg onderbouwd is.
Ja, je hebt iid gelijk. Maar euhm, weet jij bijvoorbeeld hoe de performance is in Adobe photoshop, en Macromedia FlashMX, en JBuilder, of iets anders kwa programeren? ik kan hier geen tests over vinden. Bij sterke SSE2 optimalizaties dan rent intel toch wel weer vooruit. Waar in Maya -- kijk op:
http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1685&p=7
AMD weer vooruit rent. Weet iemand of Maya dan niet goed SSE2 geoptimalizeerd is ofzo????

Die nforce2 zal nog wel niet verkrijgbaar zijn rond de tijd van de HCC beurs neem ik aan, ik heb het meer over een paar weken, niet over een paar maanden :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij gelijke prijs gaat zelfs bij mij (grote AMD fan) de voorkeur uit naar Intel. En dan het liefst icm een Intel chipset. Het geeft al met al toch het minste gezeik. Daar komt nog eens bij dat voor mijn gevoel een pc met een Intel chipset lekkerder / sneller aanvoelt, en dan bedoel ik niet dingen die meetbaar zijn in een benchmark.

de voordelen van Intel zijn dat je er een goede koeler bij krijgt en dat de CPU gewoon niet kapot te krijgen is al doe je erg je best. En overclocken gaat super simpel. Ik heb laatst een P4 2,0 Ghz naar de 2,666 Ghz (rock stable) geklockt, in 5 minuten tijd. Op een Gigabyte IEX i845 bordje. Gewoon alleen softwarematig wat in het bios instellen en gaan.

Of AMD interessant is als optie is erg afhankelijk van in welk tijdperk je op dat moment zit. In het Athlon 1200 tijdperk, toen de P4 heel duur, traag, en alleen in combinatie met RDRAM of SDRAM verkrijgbaar was, was de Athlon gewoon een veel betere optie. Het nadeel was wel de chipsets, ik vond de KT 133(a) nou niet om over naar huis te schrijven.

Tegenwoordig is de P4 naar verhouding minder duur, hij is sneller (meer cache dan voorheen, hogere clocksnelheid, meer ondersteuning voor SSE II) en hij is verkrijgbaar met DDR ram. Daar tegenover staat dat het AMD platform wel sterk verbeterd is, qua chipsets. Er kleven dus nu aan zowel het AMD als het Intel platform tegenwoordig minder nadelen dan voorheen.

Mijn point: AMD processoren zijn zeker een goed produkt, maar zijn voor mij alleen interessant als de prijs lager ligt dan die van Intel voor dezelfde snelheid. (niet in MHz)

Verwijderd

smvs schreef op 25 oktober 2002 @ 21:32:
Bij gelijke prijs gaat zelfs bij mij (grote AMD fan) de voorkeur uit naar Intel. En dan het liefst icm een Intel chipset. Het geeft al met al toch het minste gezeik. Daar komt nog eens bij dat voor mijn gevoel een pc met een Intel chipset lekkerder / sneller aanvoelt, en dan bedoel ik niet dingen die meetbaar zijn in een benchmark.

de voordelen van Intel zijn dat je er een goede koeler bij krijgt en dat de CPU gewoon niet kapot te krijgen is al doe je erg je best. En overclocken gaat super simpel. Ik heb laatst een P4 2,0 Ghz naar de 2,666 Ghz (rock stable) geklockt, in 5 minuten tijd. Op een Gigabyte IEX i845 bordje. Gewoon alleen softwarematig wat in het bios instellen en gaan.

Of AMD interessant is als optie is erg afhankelijk van in welk tijdperk je op dat moment zit. In het Athlon 1200 tijdperk, toen de P4 heel duur, traag, en alleen in combinatie met RDRAM of SDRAM verkrijgbaar was, was de Athlon gewoon een veel betere optie. Het nadeel was wel de chipsets, ik vond de KT 133(a) nou niet om over naar huis te schrijven.

Tegenwoordig is de P4 naar verhouding minder duur, hij is sneller (meer cache dan voorheen, hogere clocksnelheid, meer ondersteuning voor SSE II) en hij is verkrijgbaar met DDR ram. Daar tegenover staat dat het AMD platform wel sterk verbeterd is, qua chipsets. Er kleven dus nu aan zowel het AMD als het Intel platform tegenwoordig minder nadelen dan voorheen.

Mijn point: AMD processoren zijn zeker een goed produkt, maar zijn voor mij alleen interessant als de prijs lager ligt dan die van Intel voor dezelfde snelheid. (niet in MHz)
Mee eens.. ik ben ook een grote AMD fan, maar de ocbaarheid van Intel is legendarisch op het moment. Ik heb een paar dagen geleden een XP2400+ gepijnigt. 22xxMhz was het eind.. Op dit moment draait hij op 2300Mhz, maar das maar 300Mhz erbij. Erg slecht dus. Dit was met waterkoeling (DD3) en 2,1V.
Een intel oc'en daarentegen...nja..dat weten we allemaal wel hoe dat gaat.

TS:
Dus als jij zegt "ze zijn allebei naar 3Ghz te klokken" moet je ff verder kijken. Met een AMD2400+ is het niet echt makkelijk te noemen.

• EaS
  • Laatst online: 22-11 13:47

EaS

Die nforce2 zal nog wel niet verkrijgbaar zijn rond de tijd van de HCC beurs neem ik aan, ik heb het meer over een paar weken, niet over een paar maanden
De nForce 2 van leadtek schijnt elk moment in de winkel te kunnen verschijnen, de HCC dagen zijn pas 22/23/24 november dus ik verwacht dat je rond die tijd ZEKER aan een nForce 2 plank kunt komen.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 21:43:
[...]

Mee eens.. ik ben ook een grote AMD fan, maar de ocbaarheid van Intel is legendarisch op het moment. Ik heb een paar dagen geleden een XP2400+ gepijnigt. 22xxMhz was het eind.. Op dit moment draait hij op 2300Mhz, maar das maar 300Mhz erbij. Erg slecht dus. Dit was met waterkoeling (DD3) en 2,1V.
Een intel oc'en daarentegen...nja..dat weten we allemaal wel hoe dat gaat.

TS:
Dus als jij zegt "ze zijn allebei naar 3Ghz te klokken" moet je ff verder kijken. Met een AMD2400+ is het niet echt makkelijk te noemen.
TJa, oke, ik heb het niet met eigen ogen gezien, ik haal dit van sites als hardocp af, http://www.hardocp.com/article.html?art=MzUw kijk daar maar eens, en ik heb het over 3000+ he, die AMD gaat goed naar de 2400MHz als het goed is, dit is goed vergelijkbaar met een 3000+ of nog sneller. En nogmaals, met eigen ogen heb ik het nog niet gezien, helaas kan ik het niet gewoon even uitproberen :)

zijn er nog meer mensen die zelf ervaring hebben met het oc'en van een AMD richting de 3000+ ???

Verwijderd

T is makkelijk als je veel ermee wilt }:O -en of 3D renderen neem dan de AMD, wil je meer spelletjes spelen neem dan de P4.

Intel is wel makkelijker te oc-en, zeker als je een nieuwe C1 stepping neemt. (>3Ghz)
Neem wel een mobo dat goed is en weinig problemen mee zijn. AGP8x boeit geen reet. Kijk daar aub niet naar.

Edit: Neem aub geen VIA chipset daar blijkt achteraf altijd iets mee aan de hand te zijn. Pas ook op bij SIS 648?.

Mijn voorkeur: P4 met intel chipset. Dat is de standaard waar alles goed op getest wordt en zul je dus de minste patches en workarounds voor nodig hebben.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 22:14:
T is makkelijk als je veel ermee wilt }:O -en of 3D renderen neem dan de AMD, wil je meer spelletjes spelen neem dan de P4.

Intel is wel makkelijker te oc-en, zeker als je een nieuwe C1 stepping neemt. (>3Ghz)
Neem wel een mobo dat goed is en weinig problemen mee zijn. AGP8x boeit geen reet. Kijk daar aub niet naar.

Edit: Neem aub geen VIA chipset daar blijkt achteraf altijd iets mee aan de hand te zijn. Pas ook op bij SIS 648?.

Mijn voorkeur: P4 met intel chipset. Dat is de standaard waar alles goed op getest wordt en zul je dus de minste patches en workarounds voor nodig hebben.
Ik heb wat tests bekeken, maar daar komt dus uit dat de SiS 648 telkens wat sneller is? Hier heb ik mezelf echter nog niet zoveel in verdiept, dus dat kan ik fout hebben.
Maar wat als ik nu wil renderen, en wil spelen, en wil photoshoppen, en wil programmeren, en wil office.....

De overall performance van de amd is denk ik beter, aangezien bij spellen het vaak maar over een paar fps gaat. Alleen bij strek geoptimaliseerde SSE2 toepassingen, of strek afhankelijke memory toepassingen, rent de intel voorop.

Ik ga er toch nog maar wat overnadenken...

Verwijderd

Ja ik heb hier een amd systeem staan (1600+) en daar komt binnenkort een 2400+ erin :9~ ofzo . Dit effe ter verduidelijking dat ik voor amd ben :P (zie icoon :+ ).

In dit geval zal ik als ik jou was voor intel gaan. Als je nu voor amd gaat (2400+) dan houd het op bij de 2800+ en dan komt een nieuwe socket voor de hammer enzo. Ik weet niet tot hoever intell de pIV serie laat gaan maar die kunnen nog wel effe want die worden nog niet zo warm.

Dus als ik jou was zou ik voor intell gaan. AMD is zeker leuk maar op dit moment is de intell mooi in prijs :) .

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:14
Ik zelf ga over een week of 3 (na mijn tentamens) ook een nieuw sysje bouwen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een asus P4PE(intel 845PE). De enige reden waarom ik dit bord/sysje ga halen is omdat dit bord voor 3.0gig en hoger geschikt is. Ik koop straks hoogst waarschijnlijk een 2,53 ghz (ten zij de komst vam de 3.06 ghz de prijzen laat zakken, dan 2,8ghz). Dan kan ik volgend jaar richting de 3,5/4 ghz overstappen. Stel dat ik nu een AMD sysje zou nemen kan ik volgend jaar al waarschijnlijk niet meer upgraden. De barton en de hammer gaan waarschijnlijk hun eigen bordjes gebruiken (*misschien* niet voor de barton na bios update). Dit is in iedergeval mijn visie.. suc6 ermee!

Verwijderd

mr._Anderson schreef op 25 oktober 2002 @ 22:49:
[...]

Ik heb wat tests bekeken, maar daar komt dus uit dat de SiS 648 telkens wat sneller is? Hier heb ik mezelf echter nog niet zoveel in verdiept, dus dat kan ik fout hebben.
Maar wat als ik nu wil renderen, en wil spelen, en wil photoshoppen, en wil programmeren, en wil office.....

De overall performance van de amd is denk ik beter, aangezien bij spellen het vaak maar over een paar fps gaat. Alleen bij strek geoptimaliseerde SSE2 toepassingen, of strek afhankelijke memory toepassingen, rent de intel voorop.

Games zijn voor mij de enige toepassing dat ik echt wat om snelheid geef. Bijv 20% langer renderen zal me echt niet boeien.

Die testen zijn leuk maar als je gaat oc-en is de intel 845E (v/g/etc) bijv al erg snel aangezien je dan wel sneller geheugen gebruikt ipv DDR266. Ook kunnen deze bords meestal prima met een hoge fsb draaien.

Neem bijv mijn p4b533e. Als je daar een 2,4B op zet en je gaat 3Gz draaien: fsb is 167, mem kan op 3:4 naar 222 Mhz Je hebt dan memscores die je met een sis648 bord echt kan vergeten. Zorg voor een goed reepje geheugen :)

Zie bijv: [rml][ OC] Corsair PC3500 CAS2 overclock resulaten[/rml]

//Hoge fsb en snelle mem geeft je P4 vleugels! Die 3:4 / 4:5 /etc helpen bij een amdsysteem niets aangezien het geheugen al op 1:1 de gehele fsb bandbreedte gebruikt. Zie ook http://www.overclockers.com/tips00157/

• Hero
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:41

Hero

Duck power!

mr._Anderson schreef op 25 oktober 2002 @ 20:57:
De volgende resultaten heb ik op internet bij Anandtech gevonden, gaat dus tussen een 2400+ amd en een pentium4 2,4 B 533fsb.

(...)

het is allemaal na te lezen op : http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1685&p=1

je kunt zien dat AMD en Intel aan elkaar gewaagd zijn, bij memory intensive toepassing rent de intel weg, bij bijvoorbeeld Maya rent AMD weer vooruit.
Wat ik wel jammer vind aan deze test, is dat de Pentium4 is getest met een i850 bordje, met RDRAM geheugen. De vraag is: maakt dat erg veel uit voor de performance?

"If I have seen farther than others, it is because I was standing on the shoulder of giants." - Isaac Newton

Verwijderd

mr._Anderson schreef op 25 oktober 2002 @ 21:59:
[...]

TJa, oke, ik heb het niet met eigen ogen gezien, ik haal dit van sites als hardocp af, http://www.hardocp.com/article.html?art=MzUw kijk daar maar eens, en ik heb het over 3000+ he, die AMD gaat goed naar de 2400MHz als het goed is, dit is goed vergelijkbaar met een 3000+ of nog sneller. En nogmaals, met eigen ogen heb ik het nog niet gezien, helaas kan ik het niet gewoon even uitproberen :)

zijn er nog meer mensen die zelf ervaring hebben met het oc'en van een AMD richting de 3000+ ???
ja, ik ken dat artikel. Ik ging namelijk al smikkelend en smullend op weg naar die XP2400+ om hem te oc'en. Ik dacht:"waterkoeling + 2,3V van het mobo=hoge oc" :9 Dat viel dus vies tegen. Misschien hadden ze bij OCP een "sweet" cputje gekregen. De XP waar ik mee bezig was kwam niet boven de 40 graden ofzo. Hoeveel is 120F in Celcius? Dat werd de cpu bij OCP namelijk..

Ow en ja, ik had het ook over 3000+ btw ;) En nee, 2400Mhz haalden we niet..

Edit: ow en het was niet mijn cpu btw, maar dat had je vast wel door. Bij HardOCP hadden ze ook maar 1,95V op de proc staan. Nou, echt NO WAY dat die XP die ik heb ge-oc'ed met 1,95V de 2250Mhz haalde!

Verwijderd

Heb zelf deze week een P4 2.4 gekocht en die haalt de 3.0Ghz wel. Ik heb hem nu op 2.9Ghz staan met mijn geheugen overgeclockt naar 400Mhz (4:5 mem ratio) voor betere geheugen performance. Gebruik de P4 in combinatie met een Gigabyte 8PE667 Ultra moederbord, wat mij zover echt goed bevalt!

Had ook een Athlon XP 2200+ geprobeerd, maar die werd al goed warm met een goed heatsink en fan. Ik zit ook op zolder waar het in zomer goed heet wordt, dus had ik die ook maar teruggebracht naar de winkel.. Daarom ook mij persoonlijke voorkeur voor Intel, omdat die snel is, makkelijk te overclocken, 100% stabiel en geen overbodige koeling nodig..

• procyon
  • Laatst online: 26-11 18:09
Respect _/-\o_
mr._Anderson schreef op 25 oktober 2002 @ 19:43:
[...]

Neem anders deze , koelt goed heeft heatpipes en is stil. kost € 31,-

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 oktober 2002 @ 23:43:
[...]

ja, ik ken dat artikel. Ik ging namelijk al smikkelend en smullend op weg naar die XP2400+ om hem te oc'en. Ik dacht:"waterkoeling + 2,3V van het mobo=hoge oc" :9 Dat viel dus vies tegen. Misschien hadden ze bij OCP een "sweet" cputje gekregen. De XP waar ik mee bezig was kwam niet boven de 40 graden ofzo. Hoeveel is 120F in Celcius? Dat werd de cpu bij OCP namelijk..

Ow en ja, ik had het ook over 3000+ btw ;) En nee, 2400Mhz haalden we niet..

Edit: ow en het was niet mijn cpu btw, maar dat had je vast wel door. Bij HardOCP hadden ze ook maar 1,95V op de proc staan. Nou, echt NO WAY dat die XP die ik heb ge-oc'ed met 1,95V de 2250Mhz haalde!
Dan denk ik iid dat ze bij hardocp een sweet amdtje hebben ontvangen, want wat jij zegt staat haaks op wat hun zeggen. En ik geloof jouw :)

Met een pentium4 weet je wel zeker dat het gaat lukken, met een goed luchtkoeling. Ik denk dat ik dan ookmaar voor de pentium 4 ga, als de prijzen een beetje kloppen met die in de pricewacth.

Hierboven staat ook een goede opmerking, al vast voor een moederbordje gaan met hyperthreading zodat ik volgend jaar nog kan upgraden naar een 4GHz ofzo :) lijkt me vrij onnodig.

Het volgende systeem zal het dan worden waarschijnlijk:
Intel Pentium 4 - 2,4GHz met 533fsb
Asus P4S8X mobo
512 ddr pc2700 (166)
Koeler weet ik nog niet (iemand leuk alternatief?? voor de koeler)
Het liefste heb ik de coolermaster hhc-001, maar die is d'r niet voor de pentium4 volgens mij.

Verwijderd

ik denk dat het hier niet gaat over wat wij zelf willen .
ik ben ook meer fan van amd dan intel.
maar wat je hier toch wel leest is dat de een de ander tegenspreekt met al de gegevens die er bij gehaald worden.
wat mijn bevinding is , is dat het niet echt veel uitmaakt wat je neemt (intel of amd)
het belangrijke is waar ben je zelf mee tevreden.
als ik moet kiezen dan kies ik ook voor amd maar een ander zou zweren bij intel.
en al die testen daar wordt je soms ook gek van welke zijn nou echt onpartijdig .

• smvs
  • Niet online
en al die testen daar wordt je soms ook gek van welke zijn nou echt onpartijdig .
Van Tom weet ik het weleens niet... Maar ook HardOCP volg ik al jaren, en ik denk dat die wel onpartijdig zijn.

• 1Mark
  • Laatst online: 17:52
Met mijn eigen ervaringen zou ik voor een Intel kiezen.
Hiervoor had ik een AMD 1.0 @ 1.33 Ghz (bijna de heetste desktop cpu) met een coolermaster HHC-001 met een potmetertje erop om de fanspeed te reguleren. Standaar draaide hij op 7000 toeren wat echt een ENORM lawaai maakt (denk aan stofzuiger, serieus).
Op 5500 toeren was het geluid acceptabel en waren de koelprestaties nog steeds uitstekend. (42 graden op full load)

Nu had mijn voeding mijn moederbord gesloopt waardoor ik wel moest upgraden. Mijn keuze viel op een P4 omdat mijn huisgenoot met exact dezelfde setup zo ver kon komen (2700Mhz).

Mijn systeem is veel stiller en veel makkelijker stabiel te krijgen met deze P4. Met mijn moederbord kan ik ook nog HyperThreading processors draaien dus qua upgraden is ie ideaal (666Mhz geheugen snelheid haalt ie ook wel makkelijk).

Voor de prijs hoef je het niet meer te laten.

Verwijderd

Is er niet iets als een overclock performance artikel te vinden tussen AMD vs intel ofzo? Kunnen we ff zien hoeveel en wat overklokken zin heeft. Ik weet wel dat mijn 1.6@2,6 toch behoorlijk profiteert van zijn overklok ;). Ik ben economisch overklokker en kies gewoon voor de beste prestatie voor de beste prijs en tot nu tot heb ik alleen maar intel gehad:

p133 op intel bord. kon je niet overklokken hoe graag ik dat wilde :)
p2 233@336 (2.5*133) Abit BH6
celeron266@412 voor games was dat prima
celeron300a@450 stukken sneller dan cel266
p3 700@1099 Asus Cusl2 die loopt nog pima op 1050 met mindere koeling bij een vriendin van me.

Nu omdat me p4 kuren heeft en ik mem en proc heb teruggebracht om te laten testen. heb ik een oude Asus p3b-f met p3 450@600 omdat ik dit nog had liggen van iemand anders.

Ik heb een vriend van me ook eens een duron geadviseerd met msi pro2 en duron 650@900 die ook prima loopt. Ik hou echter niet van VIA chipsets omdat er vaak rare dingen mee zijn. zoals dat achteraf opeens bleek dat de pci performance bleek te zuigen. Das knap balen als je er een lekkere raid controller aan hebt hangen in je servertje. :( Patch helpt dan maar iets. Of dat je moet pielen met 4 in 1 drivers.
Met intelchipsets nog nooit iets raars gehad. Maargoed ik heb altijd borden gekocht na een antal reviews gelezen en goed vergeleken te hebben. Dan vermijdt je al de meeste onaangename verrassingen.

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 22:25
Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 02:37:
Is er niet iets als een overclock performance artikel te vinden tussen AMD vs intel ofzo? Kunnen we ff zien hoeveel en wat overklokken zin heeft. Ik weet wel dat mijn 1.6@2,6 toch behoorlijk profiteert van zijn overklok ;). Ik ben economisch overklokker en kies gewoon voor de beste prestatie voor de beste prijs en tot nu tot heb ik alleen maar intel gehad:

p133 op intel bord. kon je niet overklokken hoe graag ik dat wilde :)
p2 233@336 (2.5*133) Abit BH6
celeron266@412 voor games was dat prima
celeron300a@450 stukken sneller dan cel266
p3 700@1099 Asus Cusl2 die loopt nog pima op 1050 met mindere koeling bij een vriendin van me.

Nu omdat me p4 kuren heeft en ik mem en proc heb teruggebracht om te laten testen. heb ik een oude Asus p3b-f met p3 450@600 omdat ik dit nog had liggen van iemand anders.

Ik heb een vriend van me ook eens een duron geadviseerd met msi pro2 en duron 650@900 die ook prima loopt. Ik hou echter niet van VIA chipsets omdat er vaak rare dingen mee zijn. zoals dat achteraf opeens bleek dat de pci performance bleek te zuigen. Das knap balen als je er een lekkere raid controller aan hebt hangen in je servertje. :( Patch helpt dan maar iets. Of dat je moet pielen met 4 in 1 drivers.
Met intelchipsets nog nooit iets raars gehad. Maargoed ik heb altijd borden gekocht na een antal reviews gelezen en goed vergeleken te hebben. Dan vermijdt je al de meeste onaangename verrassingen.
Niet nodig, iedereen weet dat de Northwood's de overklokkers van dit moment zijn.

Verwijderd

Ik zou een P4 nemen.. is lekker OC-baar en maakt minder lawaai, dat is iig het enige verschil tussen amd en intel in dit geval.
Dat AMD minder stabiel is sowieso onzin.

• procyon
  • Laatst online: 26-11 18:09
Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 10:12:
Ik zou een P4 nemen.. is lekker OC-baar en maakt minder lawaai, dat is iig het enige verschil tussen amd en intel in dit geval.
Dat AMD minder stabiel is sowieso onzin.
De p4 maakt niet minder lawaai!
De p4 geeft meer warmte af dan de Xp's
koop dus een goede koeler voor de xp en ook deze is stil.

http://www.sundialmicro.com/cgi-bin/sundial/hhcl61.html

denk ook hier eens aan:

Als je een xp 300MHz kan overklocken, dan zal je om dezelfde performance te krijgen met een p4 meer dan 300MHz moeten overklocken. (door de lagere ipc).

Dit is zo ondertussen basiskennis.

Verwijderd

mr._Anderson schreef op 25 oktober 2002 @ 22:49:
[...]

als je zo zeker bent dat de amd overall preformace zoveel beter is, waar ga je dan nog over nadenken?

• sjolmers
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 12:39:
[...]

als je zo zeker bent dat de amd overall preformace zoveel beter is, waar ga je dan nog over nadenken?
De overklokbaarheid
De eventuele garantie bij CORE crashes
De geluidsproductie van de benodigde fans

Er is mer dan performance alleen, daar gaat dus deze threat over

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Verwijderd

sjolmers schreef op 26 oktober 2002 @ 12:47:
[...]

De overklokbaarheid
De eventuele garantie bij CORE crashes
De geluidsproductie van de benodigde fans

Er is mer dan performance alleen, daar gaat dus deze threat over
1.dat is al besproken. En dat zit bij allebei cpu's goed.
2.Dat heeft meer met de cpu koeler te maken en je voorzichtigheid.
3.Dat ligt eraan welke koelers en fans je gaat kopen.

En voor de rest adviseer ik je nog een keer om een intel te kopen. OMdat als je nu een socket A moederbord gaat halen dan kan je je 2400+ upgraden naar een 2800+ en dan heb je het gehad. De PIV serie gaat hoger door boven de 3 gieg. Als je nou een half jaar geleden met deze topic kwam aanzetten dan had ik je een amd systeem geadviseerd omdat je dan een 1800+ kon kopen ofzo en dan nog mooi kan upgraden tot de 2800+ missschien de 3000+. Maarja de keuze is aan jou :) .

• sjolmers
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 13:09:
[...]

1.dat is al besproken. En dat zit bij allebei cpu's goed.
2.Dat heeft meer met de cpu koeler te maken en je voorzichtigheid.
3.Dat ligt eraan welke koelers en fans je gaat kopen.

En voor de rest adviseer ik je nog een keer om een intel te kopen. OMdat als je nu een socket A moederbord gaat halen dan kan je je 2400+ upgraden naar een 2800+ en dan heb je het gehad. De PIV serie gaat hoger door boven de 3 gieg. Als je nou een half jaar geleden met deze topic kwam aanzetten dan had ik je een amd systeem geadviseerd omdat je dan een 1800+ kon kopen ofzo en dan nog mooi kan upgraden tot de 2800+ missschien de 3000+. Maarja de keuze is aan jou :) .
Ik reageerde op de tweaker voor mij, die alleen aan performance winst denkt / dacht. Ik wou hem erop wijzen dat er meer was dan alleen dat.

Ik zou zelf ook vanwege de upgradebaarheid ook voor een INtel kiezen op dit moment!

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Verwijderd

Ik heb gekozen voor de P4 2.4 Northwood Boxed tesamen met een ASUS P4S333. Het moederboard geeft de mogelijkheid om over te clocken via jumpers of via de bios. En in beide gevallen gaat het even makkelijk.

Momenteel staat ie op 2.6 maar ik denk dat ie zonder moeite sneller kan. En dat met de gewone koeler die er standaard bij zit. Verder is ie 43 graden stressed. Verder geen extra ventilatoren. Dus als je wil overclocken kan je ook prima een P4 nemen.

Tis voornamelijk een persoonlijke keuze, aan welk merk je de voorkeur geeft. AMD vond ik ook altijd prettig...:)

• SG
  • Laatst online: 15-11 14:15

SG

SG surft naar info hardewaren

Wie zegt dat Prescott op huidige Mobo's kan? Dat is nog maar de vraag misschien ook nog es een speciale Chipset nodig.

Zit je dus bij iNtel met het zelfde probleem.

Prescott krijgt 667FSB
Nou als ik zo'n dure iNtel CPU zou willen hebben dan ga ik hem niet afknijpen met 'n mindere FSB 400/533.

Dan zul je toch om het uiterste uit die $$PRescott$$ te halen 'n 667 Mobo moeten aanschaffen.

En bij Hoge geclockte CPU heeft die FSB een duidelijke impact.

en als ik zo'n Hammer wil dan zal dat als die uitkomt High-end zijn en dan wil ik ook daarbij een mobo hebben die die power goed aanvult dus.

'n Upgrade bij mij is vaak CPU & mobo & optioneel geheugen.

AMD migreerd niet zo vaak van Socket dus zodra die Socket 754 er is zal die een hele poss meegaan .
iNtel heeft die streven niet die innoveerd graag dus vaak socket wijzigingen/mod

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• SG
  • Laatst online: 15-11 14:15

SG

SG surft naar info hardewaren

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 14:24:
Ik heb gekozen voor de P4 2.4 Northwood Boxed tesamen met een ASUS P4S333. Het moederboard geeft de mogelijkheid om over te clocken via jumpers of via de bios. En in beide gevallen gaat het even makkelijk.

Momenteel staat ie op 2.6 maar ik denk dat ie zonder moeite sneller kan. En dat met de gewone koeler die er standaard bij zit. Verder is ie 43 graden stressed. Verder geen extra ventilatoren. Dus als je wil overclocken kan je ook prima een P4 nemen.

Tis voornamelijk een persoonlijke keuze, aan welk merk je de voorkeur geeft. AMD vond ik ook altijd prettig...:)
Over die Box koeler van iNtel daar betaal je ook voor dat is een goede presteerende koeler net zoals je ook brakke P4 koelers hebt en nog betere.

Voor AMD heb je ook keuze uit koelers de Box is misschien wat minder maar dan zoek je een goede prijs/koel/DB koeler erbij en probleem opgelost het is alleen wat zoek werk bij HSF review's

BIJ P4 zou ik voor Box'ed gaan ook bij matigende OC ambities
BIJ AXP zou ik voor Tray & eigen keuze HSF (prijs/koel/dB)prestaties na wat research op net/review's.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
EaS schreef op 25 oktober 2002 @ 21:12:
dit is de beste argumentatie die ik hier heb gelezen.
dit nl ook een reden geweest van mij om toen de eerste ahtlon 500 te kopen :)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

• Miki
SuperG schreef op 26 oktober 2002 @ 14:32:
Wie zegt dat Prescott op huidige Mobo's kan? Dat is nog maar de vraag misschien ook nog es een speciale Chipset nodig.

Zit je dus bij iNtel met het zelfde probleem.

Prescott krijgt 667FSB
Nou als ik zo'n dure iNtel CPU zou willen hebben dan ga ik hem niet afknijpen met 'n mindere FSB 400/533.

Dan zul je toch om het uiterste uit die $$PRescott$$ te halen 'n 667 Mobo moeten aanschaffen.

En bij Hoge geclockte CPU heeft die FSB een duidelijke impact.

en als ik zo'n Hammer wil dan zal dat als die uitkomt High-end zijn en dan wil ik ook daarbij een mobo hebben die die power goed aanvult dus.

'n Upgrade bij mij is vaak CPU & mobo & optioneel geheugen.

AMD migreerd niet zo vaak van Socket dus zodra die Socket 754 er is zal die een hele poss meegaan .
iNtel heeft die streven niet die innoveerd graag dus vaak socket wijzigingen/mod
Gigabyte GA-8PE667 Ultra motherboard?? Goh dat hebben we zeker nog niet gezien hé :Y) Ja het gaat soms harder dan je denkt maar gigabyte heeft al een oplossing voor een fsb van 667. Trouwens dit bordje draait ook gewoon pentium 4's van onder de 3 ghz.

• psych
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
mr._Anderson schreef op 25 oktober 2002 @ 21:19:
[...]

Het is al weer 2 jaar geleden dat ik mijn Celeronntje 2 heb, en mij ABITJE mobo. Ik roep ook al 2 jaar dat ik naar AMD ga, goedkoper en sneller. Nu was de keus simpel omdat een 2200+ iid een stuk goedkoper is als een intel 2.2. Nu ik genoeg geld heb voor een 2400+ en die even duur is als een 2.4 van intel begon ik al te twijfelen. De overklok resultaten zijn nagenoeg hetzelfde. Maar het nu van OC'en op een 2.4GHz cpu is toch niet meer het belangrijkste voor mij.

(...)

Wat doe je dan :)
Dan koop je gewoon die 2200+ en van het verschil een lekkere taart om je nieuwe pc'tje te vieren...

D3-profile: psych#2469 WoW profile: Tharagh

Verwijderd

ik zag er net 1 zeggen dat de amd heter werd dan de intel pentium 4. dat is dus echt niet zo. de voltages die door een pentium 4 gaan zijn hoger. het scheelt erg weinig, maar dit zorgt ervoor dat de temp van de pentium 4 net iets hoger is dan die van de amd. dat van die hitte van amd is maar een fabel.

Verwijderd

de voltage van mijn vrouw is ook hoger maar ze wordt er niet heet van.
geintje.
ik heb net m'n cooler vervangen van een die bij de proc. zat naar een coolmaster hhc001
scheelt stressed 21 graden en het geluid niet veel erger

Verwijderd

Procyon for life schreef op 26 oktober 2002 @ 11:40:
[...]

De p4 maakt niet minder lawaai!
De p4 geeft meer warmte af dan de Xp's
koop dus een goede koeler voor de xp en ook deze is stil.

http://www.sundialmicro.com/cgi-bin/sundial/hhcl61.html

denk ook hier eens aan:

Als je een xp 300MHz kan overklocken, dan zal je om dezelfde performance te krijgen met een p4 meer dan 300MHz moeten overklocken. (door de lagere ipc).

Zover ik kan zien past die cooler niet op een P4. De P4 versie is de IHC-L71.

(http://www.hiqcomputer.de...ath=21_75&products_id=522)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 oktober 2002 @ 02:37:
Is er niet iets als een overclock performance artikel te vinden tussen AMD vs intel ofzo? Kunnen we ff zien hoeveel en wat overklokken zin heeft.
Ja, dat "artikel" is er. Madonion.com heet het :+ De hele top 20 is zo'n beetje P4.

Het is gewoon een feit dat een flink overgeklokte P4 sneller is dan een flink overgeklokte XP. Dat is niet wat ik vind, maar dat is gewoon hoe het nu is. ik zie het liever anders, maar ja, ik heb dan ook altijd een zwak voor de underdog :P :D

@ mr._Anderson

Dat PC2700 mem krijg je spijt van. Als je een P4 533 neemt (welke dan ook), neem dan ook knap geheugen. Met knap bedoel ik dan Corsair PC3200/3500. Je oc resultaten hangen hier zeer sterk vanaf namelijk.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
SJA,
even samengevat:

AMD klokt niet makkelijk, of veel over.
Intel klokt snel en makkelijk over.

AMD word niet heter als Intel, Intel is zelfs ietsiepietsie heter :)

HHC-001 coolermaster geeft een van de beste prijs/kwaliteit verhouding van dit moment.

chipset: VIA word meestal afgeraden, aangezien af en toe vage problemen. Voor AMD lijkt me VIA toch de beste keuze, is gewoon het beste alternatief voor AMD. Bij intel kan je beter voor intel of SiS gaan.

Het geheugen, bij AMD is pc2700 meer als snel genoeg,

bij intel echter is zo snel mogelijk geheugen een deugd. pc3500 ofzo 8)

Klopt het onderstaande??? in het geval van pc2700??

pentium 4 : DDR geheugen
133 : 166
Quad : Double
533 : 333

of ziet de pentium4 het DoubleDateRam ook als Quad Pomped?? en word de effectieve snelheid verhoogd naar 666?? lijkt me niet, maar ik wil het ff zeker weten.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 00:43:
[...]

Ja, dat "artikel" is er. Madonion.com heet het :+ De hele top 20 is zo'n beetje P4.

Het is gewoon een feit dat een flink overgeklokte P4 sneller is dan een flink overgeklokte XP. Dat is niet wat ik vind, maar dat is gewoon hoe het nu is. ik zie het liever anders, maar ja, ik heb dan ook altijd een zwak voor de underdog :P :D

@ mr._Anderson

Dat PC2700 mem krijg je spijt van. Als je een P4 533 neemt (welke dan ook), neem dan ook knap geheugen. Met knap bedoel ik dan Corsair PC3200/3500. Je oc resultaten hangen hier zeer sterk vanaf namelijk.
sja het is niet dat ik geen pc3200/3500 wil, dan zal ik waarschijnlijk maar maximaal 256mb kunnen halen, mijn max budget :) bij pc2700 kan ik wel voor 512mb gaan, dat word dus ook nog even afwegen :) misschien maar even een maandje of twee met 256 doen :'(

Verwijderd

Procyon for life schreef op 26 oktober 2002 @ 11:40:
[...]

Ja, dat is waar wat je zegt. Maar... Weet je hoe makkelijk een Intel 300Mhz erbij doet? Je hoeft niet eens het voltage te verhogen! Je hoeft niet eens een goede koeler te kopen zelfs! Ik heb laatst nog een 2400+ zitten oc'en. We hadden alles voor een dikke overklok:voltage tot 2,3V en waterkoeling. De 300Mhz oc haalden we met de hakken over de sloot.
Bij een intel is het echt kinderspel. Kost je ongeveer 30 seconden om die 300Mhz erbij te krijgen. Namelijk 1x rebooten + de bios in. Geen gein, echt waar. Als je tweaker bent is Intel voordeliger. Meer power gewoon. Zoveel meer dat de extra kosten het gewoon waard zijn. En zoveel meer kost Intel niet eens meer. Een 2,4 doet gewoon 3Ghz zonder problemen. Misschien een wiretrick als je pech hebt..

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 00:52:
[...]

Ja, dat is waar wat je zegt. Maar... Weet je hoe makkelijk een Intel 300Mhz erbij doet? Je hoeft niet eens het voltage te verhogen! Je hoeft niet eens een goede koeler te kopen zelfs! Ik heb laatst nog een 2400+ zitten oc'en. We hadden alles voor een dikke overklok:voltage tot 2,3V en waterkoeling. De 300Mhz oc haalden we met de hakken over de sloot.
Bij een intel is het echt kinderspel. Kost je ongeveer 30 seconden om die 300Mhz erbij te krijgen. Namelijk 1x rebooten + de bios in. Geen gein, echt waar. Als je tweaker bent is Intel voordeliger. Meer power gewoon. Zoveel meer dat de extra kosten het gewoon waard zijn. En zoveel meer kost Intel niet eens meer. Een 2,4 doet gewoon 3Ghz zonder problemen. Misschien een wiretrick als je pech hebt..
Fewture, zou jij mij op de volgende dingen antwoord kunnen geven AUB :)

1) Klopt het onderstaande??? in het geval van pc2700??

of ziet de pentium4 het DoubleDateRam ook als Quad Pomped?? en word de effectieve snelheid verhoogd naar 666?? lijkt me niet, maar ik wil het ff zeker weten.

2) Wat is die Wiretruck waar jij het over hebt, ik heb veeeel gehoord, maar dat is nieuw voor mij :) mp unlocker ofzo, hoe doe je dat dan???

• Unex
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wire trick is dacht ik met een ijzerdraadje 2 pinnetjes op de proc. met elkaar verbinden zodat het voltage met 0,2 verhoogd kan worden. Helaas valt de p4 ook niet te unlocken.
Ik heb trouwens net een p4 1.8 icm P4s533 (sis, goedkoop, 100 euro, en draait super!)gekocht. meteen overgeclockt op 2.4 (standaard voltage, 1,5 volt dus) maar hij kan zeker nog hoger. Geheugen draait nu op 4/6 dus 200 mhz. Gaat als de brandweer :)

Temps zijn trouwens met standaard cooler 41 graden stressed (prime95). Intel heeft het voordeel dat ze op de proc. zo'n ijzeren heatspreader hebben geplaatst zodat de hitte lekker makkelijk valt af te voeren.

Ik zag na de eerste verhalen de 2400+ ook als overclock walhalla, maar als ik de berichten zo lees valt dat iets tegen.

specs

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
UneXisT schreef op 27 oktober 2002 @ 01:28:
Wire trick is dacht ik met een ijzerdraadje 2 pinnetjes op de proc. met elkaar verbinden zodat het voltage met 0,2 verhoogd kan worden. Helaas valt de p4 ook niet te unlocken.
Ik heb trouwens net een p4 1.8 icm P4s533 (sis, goedkoop, 100 euro, en draait super!)gekocht. meteen overgeclockt op 2.4 (standaard voltage, 1,5 volt dus) maar hij kan zeker nog hoger. Geheugen draait nu op 4/6 dus 200 mhz. Gaat als de brandweer :)

Temps zijn trouwens met standaard cooler 41 graden stressed (prime95). Intel heeft het voordeel dat ze op de proc. zo'n ijzeren heatspreader hebben geplaatst zodat de hitte lekker makkelijk valt af te voeren.

Ik zag na de eerste verhalen de 2400+ ook als overclock walhalla, maar als ik de berichten zo lees valt dat iets tegen.
kan je het voltage dan niet gewoon via het moederbord instellen??? is dit voor de moederborden die die mogelijkheid niet hebben ofzo?? bij mij Abit op dit moment kan ik het voltage gewoon in de bios instellen namelijk :) veel handiger natuurlijk :Y)

• Unex
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
klopt ja, is ook makkelijker :)
maar bij aardig wat mobo's gaat het voltage niet zo hoog, of niet hoog genoeg :p

specs

Verwijderd

mr._Anderson schreef op 27 oktober 2002 @ 01:00:
[...]

Fewture, zou jij mij op de volgende dingen antwoord kunnen geven AUB :)

1) Klopt het onderstaande??? in het geval van pc2700??

2) Wat is die Wiretruck waar jij het over hebt, ik heb veeeel gehoord, maar dat is nieuw voor mij :) mp unlocker ofzo, hoe doe je dat dan???
Hoe de Qpumped bus in verhouding staat tot het ddr geheugen weet ik eerlijk gezegd niet. Kan iemand dit even duidelijk maken?

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 02:09:
[...]

Hoe de Qpumped bus in verhouding staat tot het ddr geheugen weet ik eerlijk gezegd niet. Kan iemand dit even duidelijk maken?
Ik vind het een beetje, raar ik heb wat zitten rond kijken, maar alle pentium4 moederborden komen niet hoger dan pc2700/333 support. Terwijl de AMD moederborden, die er nu juist niet echt baat bij hebben, wel pc3200/400 support hebben :|

Hierboven staat ook ergens dat ik beter pc3200/3500 kan kopen, maar als die moederborden dat niet eens ondersteunen, kan ik toch net zo goed pc2700 kopen. Of ga ik hier nu de fout in, ik heb zo'n gevoel van wel namelijk 8)7

sja:
dit haal ik van intel.com

FSB/Memory Configurations (845PE chipset) :
533/333
533/266
400/266

bron: http://www.intel.com/design/chipsets/linecard.htm

Ik snap eigenlijk niet waarom zoveel mensen voor een intel chipset gaan, als ik naar de SIS648 kijk op het Asus P4S8X mobo, heb je serial ATA, AGP8X. Dit zit bij geen 1 intel chipset :| Aan de andere hand is dat hypertreading natuurlijk wel meer mooi meegenomen. Waar is de tijd heen dat je het perfecte moederbordje kon vinden met alles erop en eraan :'(

Verwijderd

mr._Anderson schreef op 27 oktober 2002 @ 13:36:
[...]

Ik vind het een beetje, raar ik heb wat zitten rond kijken, maar alle pentium4 moederborden komen niet hoger dan pc2700/333 support. Terwijl de AMD moederborden, die er nu juist niet echt baat bij hebben, wel pc3200/400 support hebben :|

Hierboven staat ook ergens dat ik beter pc3200/3500 kan kopen, maar als die moederborden dat niet eens ondersteunen, kan ik toch net zo goed pc2700 kopen. Of ga ik hier nu de fout in, ik heb zo'n gevoel van wel namelijk 8)7

sja:
dit haal ik van intel.com

FSB/Memory Configurations (845PE chipset) :
533/333
533/266
400/266

bron: http://www.intel.com/design/chipsets/linecard.htm

Ik snap eigenlijk niet waarom zoveel mensen voor een intel chipset gaan, als ik naar de SIS648 kijk op het Asus P4S8X mobo, heb je serial ATA, AGP8X. Dit zit bij geen 1 intel chipset :| Aan de andere hand is dat hypertreading natuurlijk wel meer mooi meegenomen. Waar is de tijd heen dat je het perfecte moederbordje kon vinden met alles erop en eraan :'(
In dit geval is het handiger om te wachten op een Granite Bay bord:

nieuws: Intel Granite Bay chipset gereed voor lancering

Hypertreading, AGP 8x, (SATA bij Asus mobo).

Hier wacht ik iig op! Kan ik meteen mijn huidige DDR houden (PC2100 CAS2 Crucial), en ga je toch stappen vooruit.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 13:50:
[...]

Hier wacht ik iig op! Kan ik meteen mijn huidige DDR houden (PC2100 CAS2 Crucial), en ga je toch stappen vooruit.
goede opmerking!!! dan ga ik dus mooi wachten op die granite bay moederborden, ik koop op de hccbeurs een pentium4 2,4b en 2 reepjes van 256mb pc2700 (is toch een kleine meerprijs voor pc2100 en is beter te oc'en :P )

na een weekje of 2 een granite bay mobo bestellen :P heelaas hebbe ze die nog niet, gvd, moet ik toch weer wachten he :'(

maar dan kan je eindelijk optimaal gebruik maken van die 533fsb :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 00:43:
[...]

@ mr._Anderson

....
Sorry dat ik het moet zeggen: Wat een waardeloze post van je, ik had je hoger ingeschat. Want waarin is een P4 voornamelijk sneller? Zijn fpu is namelijk crap!
Laat een AMD 1600+ maar eens }:O -en tegen een p4 2,4 en celly 1,4 ..... celly wint ruim, dan amd en dan pas de 'machtige' P4 !B)

Waar doel je op bij www.Madonion.com? Waar zie je overzichten van systemen? Ik kan nooit een reet vinden op die kutsite....

Het mag toch wel eens duidelijk zijn dat 3Dmark niet erg relevant is voor gameprestaties. Alleen systemen met snel geheugen en een van de nieuwste videokaarten scoren daar leuk op, maar das echt niet altijd nodig voor een game. Veel games gebruiken namelijk nog niet de nieuwste snufjes.

Verwijderd

Hebben jullie (mr._Anderson en fewture) bovengenoemd artikel gelezen???:

http://www.overclockers.com/tips00157/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
......................
Single-Channel PIV 

The PIV FSB is different than the Athlon's.
For our purposes, all you need to know is that it provides
 double the bandwidth at a given FSB speed of the Athlon. 

So, this is what the bandwidths on a single-channel
 PIV system look like: 

FSB Speed   FSB Bandwidth      DDR Memory Bandwidth 
133 MHz      4.27 GBytes/sec    2.13 GBytes/sec 
166 MHz      5.33 GBytes/sec    2.67 GBytes/sec 
200 MHz      6.40 GBytes/sec    3.20 GBytes/sec 

You can see that memory bandwidth takes up only half
 the available FSB room. 

Let's see what happens when you run memory faster
 than than the FSB (FSB:Memory ratio of 4:5). 

133 MHz      4.27 GBytes/sec    2.67 GBytes/sec 
166 MHz      5.33 GBytes/sec    3.33 GBytes/sec 
200 MHz      6.40 GBytes/sec    4.00 GBytes/sec 

There's still plenty of room left on the PIV FSB highway.
To use the earlier example, memory is still trying to get four
and then five cars abreast of each other, but the PIV chipset
provides an eight-lane highway. No bottlenecks here. 

Dual channel (granite bay!) zie artikel !!!!!!!

Het is dus duidelijk dat fsb bandbreedte 4x zo groot is al de fsb snelheid en dubbel zo groot is als DDR@fsb speed.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2002 14:30 . Reden: layout ]

• Miki
[...]

Waar zijn de testen dat je met dat geheugen zoveel meer scoort dan bijvoorbeeld een leuk reepje van corsair pc2700 op 2-2-5-2??? Ik zou dat toch wel graag willen weten. Ik vind het namelijk wel een behoorlijke terugslag can 266 naar 333mhz. Ook als dat zogenaamd dual-channel zou moeten zijn.

Verwijderd

Miki schreef op 27 oktober 2002 @ 14:29:
[...]

Waar zijn de testen dat je met dat geheugen zoveel meer scoort dan bijvoorbeeld een leuk reepje van corsair pc2700 op 2-2-5-2??? Ik zou dat toch wel graag willen weten. Ik vind het namelijk wel een behoorlijke terugslag can 266 naar 333mhz. Ook als dat zogenaamd dual-channel zou moeten zijn.
Lees gvd de link naar het artikel: http://www.overclockers.com/tips00157/ 3e keer! :(
de bandtbreedte van dual channel 266mhz is gelijk aan die van 533Mhz single channel, alleen bestaat dat niet.
Dus wat zal sneller zijn? |:(

// sorry maar ik wordt een beetje moe van dit topic.

Verwijderd

[...]

Heel leuk allemaal: Maar aan AGP 8x en hypertreading hebt je niets aan! S-ata is leuk maar heb ik nog niet nodig en zal snel worden opgevolgt door S-ata2 ( nieuws: Serial-ATA II specificaties online )

Koop nou maar gewoon een mobo dat zichzelf bewezen heeft en dus lekker stabiel en snel draait. Dual channel DDR moet je nog ff afwachten hoeveel dat in de praktijk scheelt. Maar de andere features zoouden mij gestolen kunnen worden.

• Miki
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 14:34:
[...]

Lees gvd de link naar het artikel: http://www.overclockers.com/tips00157/ 3e keer! :(
de bandtbreedte van dual channel 266mhz is gelijk aan die van 533Mhz single channel, alleen bestaat dat niet.
Dus wat zal sneller zijn? |:(

// sorry maar ik wordt een beetje moe van dit topic.
Je kan wel moe worden maar ik denk dan persoonlijk van je zelf! Waar staat het verhaal van jouw beschreven dat er verschil is tussen verschillende geheugensnelheden? Alleen de FSB van de proc zelf... FSB en memomry speed kan je nog bij de meeste goede borden onafhankelijk van elkaar instellen namelijk.
De theorie is helemaal niet duidelijk. Ik wil gewoon weten wat het verschil is tussen sneller single channel geheugen of de verplichte pc2100 dual-channel en al die tabellen maken het er niet duidelijk op met de uitleg van autootje op een te korte laan.

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11 16:58
Er zijn erg veel negatieve berichten over het SiS648 mobo van asus, veel problemen met stabiliteit. Kijk hier maar eens: http://www.asusboards.com/forums/search.php. De Gigabyte wordt veel als stabieler alternatief genoemd, maar heeft een minder uitbundige uitrusting. Zit zelf ook een beetje te dubben welk mobo ik voor mijn nieuwe systeem moet gaan nemen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 14:15:
[...]

Sorry dat ik het moet zeggen: Wat een waardeloze post van je, ik had je hoger ingeschat. Want waarin is een P4 voornamelijk sneller? Zijn fpu is namelijk crap!
Laat een AMD 1600+ maar eens }:O -en tegen een p4 2,4 en celly 1,4 ..... celly wint ruim, dan amd en dan pas de 'machtige' P4 !B)

Waar doel je op bij www.Madonion.com? Waar zie je overzichten van systemen? Ik kan nooit een reet vinden op die kutsite....

Het mag toch wel eens duidelijk zijn dat 3Dmark niet erg relevant is voor gameprestaties. Alleen systemen met snel geheugen en een van de nieuwste videokaarten scoren daar leuk op, maar das echt niet altijd nodig voor een game. Veel games gebruiken namelijk nog niet de nieuwste snufjes.
Nou zeg, niet meteen gaan afzeiken... Waardeloze post? Hallo! Kan het ff minder?

Het is http://service.madonion.com sorry..

Ja, ik weet dat een 1600+ sneller is dan een 2,4. Ik heb zelf een 1600+ namelijk. Maar ik had het over overgeklokte procs. En een Intel gaat verder. En is dus sneller dan.
3DMark niet relevant? Nou, dacht het toch wel. Is allemaal DX8.1. Denk je dat alle games van nu nog DX7 zijn dan? De P4 is king of speed, punt uit. Je moet wel overklokken.. Maar ja, we zitten hiet ook op een tweakers forum.

• Abbadon
  • Laatst online: 23:37
Slecht geslapen gve? Wees wat relaxter, zo doe je de sfeer hier absoluut geen goed.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

gve, zoek maar eens op madonion... geen amd te bekennen de eerste paar pages. Dat komt omdat de P4 zich zover laat overklokken dat de prestatie per Mhz niet meer uitmaakt.
Per Mhz is AMD sneller, dat weet iedereen. Maar ja, ze blijven hangen op 2Ghz terwijl Intel al op 3 zit.

Edit: niet dat ik nou Pro Intel ben..(ben pro AMD namelijk >:) ) maar de feiten liggen er.

• DJT
  • Laatst online: 18-11 21:44

DJT

Ik heb niet ALLES gelezen in dit topic maar heb wel een reactie op je eerste post:

De SiS chipset is een absolute afrader, ik weet zeker dat je er wel meer info over kunt vinden op GOT. Daarnaast zou je http://www.asusboards.com kunnen proberen. Ik heb zelf sinds vorige week een P4PE van ASUS, in combinatie met een P4 2,4b. Dit setje loopt zonder problemen op 170fsb, hoger moet ook makkelijk kunnen aangezien het systeem post tot een fsb van 185. Op dit moment vind ik 3,06Ghz genoeg... De P4PE is er ook met Gbit LAN, die is alleen wat duurder dan de normale versie (die al een pittig prijsje heeft).

Succes met je keuze!

Verwijderd

Miki schreef op 27 oktober 2002 @ 14:42:
[...]

Je kan wel moe worden maar ik denk dan persoonlijk van je zelf! Waar staat het verhaal van jouw beschreven dat er verschil is tussen verschillende geheugensnelheden? Alleen de FSB van de proc zelf... FSB en memomry speed kan je nog bij de meeste goede borden onafhankelijk van elkaar instellen namelijk.
De theorie is helemaal niet duidelijk. Ik wil gewoon weten wat het verschil is tussen sneller single channel geheugen of de verplichte pc2100 dual-channel en al die tabellen maken het er niet duidelijk op met de uitleg van autootje op een te korte laan.
De praktijk zal uitwijzen wat je aan dual DDR hebt, er zijn nog geen borden getest voor zover ik weet. Verder ga ik hier niet op in. :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 14:55:
[...]

Nou zeg, niet meteen gaan afzeiken... Waardeloze post? Hallo! Kan het ff minder?

Het is http://service.madonion.com sorry..

Ja, ik weet dat een 1600+ sneller is dan een 2,4. Ik heb zelf een 1600+ namelijk. Maar ik had het over overgeklokte procs. En een Intel gaat verder. En is dus sneller dan.
3DMark niet relevant? Nou, dacht het toch wel. Is allemaal DX8.1. Denk je dat alle games van nu nog DX7 zijn dan? De P4 is king of speed, punt uit. Je moet wel overklokken.. Maar ja, we zitten hiet ook op een tweakers forum.
Sorry, maar ik vind hem waardeloos :D
(ieder zijn mening, no offence)

Waar moet ik kijken op die kutsite van madonion? Ik kan alleen dit soort onzinnigheid vinden:

PROCESSOR COMPARISON
BASED ON 3DMARK2001 RESULTS
The graph below compares the score of your current project to other PCs with the same 3D accelerator but different 3D processors. The entries represent the average total score submitted to date for each chipset/processor combination.
(lijst met scores van andere procs)

Dit topic gaat trouwens niet alleen over gamen maar meer de algehele performance.

Over het overklokken: Al klok je een p4 over naar 4Ghz, een AMD schopt zijn reet in RC5 :)

Ik ben het met je eens dat oc-en voor een p4 meer doet dan een AMD. Maar een AMD met een fsb van 190+ zal ook niet verkeerd zijn met gamen.

(Ik zie net dat je via doet, heb ik net af :) moet je nog lang? )

Verwijderd

Abbadon schreef op 27 oktober 2002 @ 14:57:
Slecht geslapen gve? Wees wat relaxter, zo doe je de sfeer hier absoluut geen goed.
Sorry, maar ik heb het idee dat sommige mensen niet lezen of zo noob (fewture niet dus) zijn dat ze het eigenlijk gewoon moeten laten om in een topic als dit te posten.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 14:23:
Hebben jullie (mr._Anderson en fewture) bovengenoemd artikel gelezen???:

http://www.overclockers.com/tips00157/

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
......................
Single-Channel PIV 

The PIV FSB is different than the Athlon's.
For our purposes, all you need to know is that it provides
 double the bandwidth at a given FSB speed of the Athlon. 

So, this is what the bandwidths on a single-channel
 PIV system look like: 

133 MHz      4.27 GBytes/sec    2.13 GBytes/sec 
166 MHz      5.33 GBytes/sec    2.67 GBytes/sec 
200 MHz      6.40 GBytes/sec    3.20 GBytes/sec 

You can see that memory bandwidth takes up only half
 the available FSB room. 

Let's see what happens when you run memory faster
 than than the FSB (FSB:Memory ratio of 4:5). 

133 MHz      4.27 GBytes/sec    2.67 GBytes/sec 
166 MHz      5.33 GBytes/sec    3.33 GBytes/sec 
200 MHz      6.40 GBytes/sec    4.00 GBytes/sec 

There's still plenty of room left on the PIV FSB highway.
To use the earlier example, memory is still trying to get four
and then five cars abreast of each other, but the PIV chipset
provides an eight-lane highway. No bottlenecks here. 

Dual channel (granite bay!) zie artikel !!!!!!!

Het is dus duidelijk dat fsb bandbreedte 4x zo groot is al de fsb snelheid en dubbel zo groot is als DDR@fsb speed.
sja goed artikel, laat dus zien waarom je op een granita bay chipset moet wachten.
Daardoor kan je een dubbele snelheid gebruiken voor je geheugen die dan mooi ongeveer gelijk komt te liggen met de fsb, koop je pc3200/3500 zit je nog onder de fsb.

:) granite bay it is :P

misschien kan ik het nog ff uitleggen:

pentium 4:----------------------------------------memory pc3500 single channel
==========================================================
fsb----Qpomped(x4)----bandbreedte (x8)----------memory-----bandbreedte (x8)
133---533--------------4,2 Gbyte's per sec--------437(219*2)--3,5 Gbyte's per sec

Je ziet hier dus dat de Pentium4 meer bandbreedte te leveren heeft, als het pc3500 geheugen kan gebruiken.
Hieronder hetzelfde tabeltje, alleen nu met pc2100 dual channel

pentium 4:----------------------------------------memory pc2100 dual channel
==========================================================
fsb----Qpomped(x4)----bandbreedte (x8)----------memory-----bandbreedte (x8)
133---533--------------4,2 Gbyte's per sec--------532(133*4)--4,2 Gbyte's per sec

Je ziet dus hier als je dual channel (granite bay :) ) gebruikt, dat het geheugen zo goed als gelijk loop aan de bandbreedte die de pentium4 kan geven.

Zet er dus pc2700 ipv pc2100 en je kan heerlijk overklokken als je die pentium4 fsb ook nog verhoogt :P
de fsb verhogen, zonder dat de bandbreedte van het geheugen word verhoogt, daar heb je dus weinig aan!! Ook de bandbreedte van het geheugen van het geheugen sneller laten lopen als de fsb van pentium4 maakt niet!! De optimale performance heb je als ze gelijk lopen..!

Hopelijk maakt dit het duidelijk B)

• Miki
mr._Anderson schreef op 27 oktober 2002 @ 16:41:
[...]

bla bla bla * xxx aantal regels :)

Zet er dus pc2700 ipv pc2100 en je kan heerlijk overklokken als je die pentium4 fsb ook nog verhoogt :P
de fsb verhogen, zonder dat de bandbreedte van het geheugen word verhoogt, daar heb je dus weinig aan!! Ook de bandbreedte van het geheugen van het geheugen sneller laten lopen als de fsb van pentium4 maakt niet!! De optimale performance heb je als ze gelijk lopen..!

Hopelijk maakt dit het duidelijk B)
Kijk dit is zeer duidelijk, hier heb ik dus wat aan. Over 3 weken wil ik een nieuw systeempje bouwen....Nu wil ik wel even wachten op de granite bay. Iemand een idee wanneer deze verwacht word? Op de Gigabyte en Asus sites is weinig info te vinden daarover.

• Miki
Na enig speurwerk heb ik op de forums van anandtech deze thread gevonden: http://forums.anandtech.c...?catid=29&threadid=894111

Zoals te lezen is in de openingspost:
The good news is that we'll have plenty of Granite Bay reviews for you guys to read up on, so don't worry about that. The "bad" news is that we're under embargo until mid-November, meaning you won't be seeing any Granite Bay reviews on the front page until that date. Of course, this applies to all the hardware web sites out there, as anyone who is sane won't break NDA before mid-November.

het lijkt er dus op dat intel eventjes de doofpot erop wil hebben. Zal wel te maken te hebben met de intel845PE chipset die nog even uitgemolken moet worden.
Ik ben nu even alles aan het lezen, hopelijk kan ik later wat meer melden.

Hier zijn alle mobo's van de bekende moederbord boeren te zien: http://users.cybercity.dk/~dsl30381/

En hier zijn zelfs al de aziatische verpakkingen te zien: http://www.obengware.com/...20021020newmainboardh.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door Miki op 27-10-2002 17:55 . Reden: update :) ]

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Miki schreef op 27 oktober 2002 @ 17:31:
[...]

Kijk dit is zeer duidelijk, hier heb ik dus wat aan. Over 3 weken wil ik een nieuw systeempje bouwen....Nu wil ik wel even wachten op de granite bay. Iemand een idee wanneer deze verwacht word? Op de Gigabyte en Asus sites is weinig info te vinden daarover.
Hij schijnt gelijk met de pentium4 3.06GHz geintroduceerd te worden, voor oa de ondersteuning op hypertreading :)

dit zal dus op 14november zijn, pin me hier niet aan vast, uit het hoofd ;) het is wel ergens in november als het goed is.

nieuws: Release Pentium 4 3,06GHz op 14 november
Daar kun je vinden dat de pentium4 3.06ghz 14november word gereleased, ik neem aan dat de mobo's met granite bay ongeveer rond die tijd beschikbaar zijn, waarschijnlijk dezelfde dag ofzo :) hopelijk, en hopelijk voor een fatsoenlijke prijs op de hcc beurs :P

Dit topic heeft gelukkig wat opgeleverd, ik weet iig nu wel wat ik wil.
Laat mij de resultaten van de beste prijs/kwaliteits oc-bare pc opstellen:

(Ondanks dat de _/-\o_ sympatie van vele tweakers naar AMD _/-\o_ uitgaat word het toch een Intel dankzij zijn uitermate goed oc baarheid van dit moment.)

De beste (prijs/kwaliteits verhouding) oc-bare pc: (oktober/november 2002)

+-euro 250-> Intel 2,4b met 533 fsb (boxed (inc cooler dus) :) )

+-euro 175-> Gigabyte 8INXP, is een mobo met granite bay chipset (Intel E7205 dus) erop. Ziet er goed uit, kwa veelzijdigheid, en uiterlijk. Reviews afwachten. :)
(prijs mobo is geraden !!!)
pic -> http://users.cybercity.dk/~dsl30381/Gigabyte%208INXP.jpg

+-euro 170-> 2x reepje 256 DDR-RAM pc2700 (2100 volstaat, maar 2700 voor het oc'en)

• Miki
Miki schreef op 27 oktober 2002 @ 17:47:
Na enig speurwerk heb ik op de forums van anandtech deze thread gevonden: http://forums.anandtech.c...?catid=29&threadid=894111

Hier zijn alle mobo's van de bekende moederbord boeren te zien: http://users.cybercity.dk/~dsl30381/

En hier zijn zelfs al de aziatische verpakkingen te zien: http://www.obengware.com/...20021020newmainboardh.jpg
Om even alles samen te vatten wat ik allemaal te weten ben gekomen:

Intel E7205 (granite bay) zal het type nummer gaan worden.

Zoals de links hierboven zijn er plaatjes van onder andere de:
* Abit GB7-Ultra
* Asus P4G8X
* Epox EP-4GBA
* Gigabyte 8INXP
* MSI MS-9126

De chipset zal voor zowel de pentium 4 als voor de pentium Xeon worden uitgebracht.

Zoals mr. anderson al dacht, zal de granite bay moederborden ergens in midden november op de markt worden gebracht. Ook zullen op de lauch-dag alle grote sites komen met hun reviews. Intel heeft namelijk alle sites verboden om enige reviews te publiseren. De speurtocht houd hier eigenlijk dus mee op. Eventjes geduld voor iedereen lijkt me :/

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
met de boxed koeler van intel valt toch ook goed te oc'en??

als ik een 2.4b (533fsb) met de boxed koeler wil oc'en naar 2.9/3.0 moet toch lukken??

btw, kan iemand mij zeggen waar dat ding onder de paralelle poort voor dient, ziet eruit als een soort slot voor iets :|
ik heb het over dit plaatje http://users.cybercity.dk/~dsl30381/Gigabyte%208INXP.jpg

• gangsterjoey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11-2021
Hoe komt het dat dat geheugen zo goedkoop is :? Dan heb je zeker cheap-ass....

En het is toch een KT400-bordje...Waarom dan geen PC3200?

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
gangsterjoey schreef op 27 oktober 2002 @ 19:52:
Hoe komt het dat dat geheugen zo goedkoop is :? Dan heb je zeker cheap-ass....

En het is toch een KT400-bordje...Waarom dan geen PC3200?
jij reageert waarschijnlijk op mijn allereerste post,

ja het goedkoopste geheugen wat ik kon vinden in pricewatch, daar ga ik altijd van uit, tot nu toe heb ik ook geen klachten over zo'n soort geheugen.
wat ik nu draai is ook geen Amerk ofoz, maar wel 2-2-2 timing :P dusssss.

en ja, de kt400 chip, maar als je daar een amd inzet, met pc3200 geheugen, heb je daar geen reed aan. pc3200/8/2=200

een amd krijg je meestal niet eens boven de 166, dus pc2700 is uitermate geschikt voor de AMD

echter ga ik niet voor de amd, kijk 3 posts naar boven, daar stel ik een lijstje op wat uit dit topic is gekomen. Voor mij iig de beste keuze :)

Verwijderd

Nog even inzake de Granite Bay mobo's die eraan komen:

http://www.theinquirer.net/?article=5775
http://www.hardforum.com/...5&perpage=15&pagenumber=1

In het draadje van de [H]ardocp forums had Kyle een screenshot genomen van de geheugenbench van SiSoftware Sandra. Het plaatje is helaas verdwenen :(

Hé plaatje gevonden op tweakers:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1034265622.gif

_/-\o_

Als ik dit allemaal mag geloven, dan mag gve nog zovaak met dat overclockers linkje gooien, maar koop ik een Granite Bay :9

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 21:04:
Nog even inzake de Granite Bay mobo's die eraan komen:

http://www.theinquirer.net/?article=5775
http://www.hardforum.com/...5&perpage=15&pagenumber=1

In het draadje van de [H]ardocp forums had Kyle een screenshot genomen van de geheugenbench van SiSoftware Sandra. Het plaatje is helaas verdwenen :(

Hé plaatje gevonden op tweakers:

[afbeelding]

_/-\o_

Als ik dit allemaal mag geloven, dan mag gve nog zovaak met dat overclockers linkje gooien, maar koop ik een Granite Bay :9
GVE vind de granite bay toch ook goed???
ps, sja, die performance winst ziet er lekker uit, en als je gaat oc'en gaat hij denk ik nog wel omhoog, zet de link naar de nieuws post er ff neer, dat ik het hele artikel kan lezen plz :)

onveranderd dus:

De beste (prijs/kwaliteits verhouding) oc-bare pc: (oktober/november 2002)

+-euro 250-> Intel 2,4b met 533 fsb (boxed (inc cooler dus) )

+-euro 175-> Gigabyte 8INXP, is een mobo met granite bay chipset (Intel E7205 dus) erop. Ziet er goed uit, kwa veelzijdigheid, en uiterlijk. Reviews afwachten.
(prijs mobo is geraden !!!)
pic -> http://users.cybercity.dk/~dsl30381/Gigabyte%208INXP.jpg

+-euro 170-> 2x reepje 256 DDR-RAM pc2700 (2100 volstaat, maar 2700 voor het oc'en)

[ Voor 0% gewijzigd door mr._Anderson op 27-10-2002 21:52 . Reden: sja, up to date blijven is een deugd O-) ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.