Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

beargumenteerde hulp bij keuze AMD2.4 VS Intel2.4

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 556 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

mr._Anderson schreef op 27 oktober 2002 @ 21:10:
[...]

GVE vind de granite bay toch ook goed???
ps, sja, die performance winst ziet er lekker uit, en als je gaat oc'en gaat hij denk ik nog wel omhoog, zet de link naar de nieuws post er ff neer, dat ik het hele artikel kan lezen plz :)
GVE verwijst naar een stukje van Overclockers. Daarin wordt gesteld dat dual channel geheugen weinig voordelen heeft voor overklokkers.

Het linkje naar de post van het plaatje: Dual Ddr bench

Zoals je ziet is het topic direct gesloten. De link die Marie Riets verwijst direct maar het topic op de [H]ardocp forums.

Kyle van [H]ardocp had een Asus P4G8X mobo en had daarvan benches op zijn site gezet (http://www.hardocp.com/article.html?art=MzIz). Deze moest hij echter door ingrijpen van Intel of Asus? van zijn site halen. Vervolgens heeft hij nog wel één en ander op het forum gezet, waaronder het plaatje. Inmiddels staat dit plaatje niet meet op het forum, maar vond ik deze toevallig in bovenstaande topic.

Zie ook de Inquirer: http://www.theinquirer.net/?article=5775

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:14
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 22:00:
[...]

GVE verwijst naar een stukje van Overclockers. Daarin wordt gesteld dat dual channel geheugen weinig voordelen heeft voor overklokkers.

Zoals je ziet is het topic direct gesloten. De link die Marie Riets verwijst direct maar het topic op de [H]ardocp forums.

Kyle van [H]ardocp had een Asus P4G8X mobo en had daarvan benches op zijn site gezet (http://www.hardocp.com/article.html?art=MzIz). Deze moest hij echter door ingrijpen van Intel of Asus? van zijn site halen. Vervolgens heeft hij nog wel één en ander op het forum gezet, waaronder het plaatje. Inmiddels staat dit plaatje niet meet op het forum, maar vond ik deze toevallig in bovenstaande topic.

Klopt Intel heeft een review publicatie verbod opgelegd aan iedere site die zo'n boardje heeft gekregen. Bekijk anders maar GB forum op anandtech. Pas midden november als het bordje uitkomt mogen de sites reviews pas plaatsen.

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 22:00:
[...]

Je zou dan toch echt eens dat artikel goed moeten doorlezen, de conclusie uit dat artikel is, dat het juist erg goed is.
Ik heb ook ergens zelf iets neergezet. op page 4, een tabbelletje, kzal het zo hier dadelijk ff neerzetten, dat geeft kort weer wat er in dat artikel word gezegd en uitgelegd.
Granite bay is juist door het dual channel gebruik er voordelig, en word dus aanbevolen.

Tabel volgt zo :), dit is de tabel PLUS uitleg :)

misschien kan ik het nog ff uitleggen:

code:
1
2
3
4
pentium 4                           memory PC3500 single channel
=================================================================
FSB  Qpomped(x4)  bandbreedte (x8)  memory      bandbreedte (x8)
133  533          4,2 GB/s          437(219*2)  3,5 GB/s

Je ziet hier dus dat de Pentium4 meer bandbreedte te leveren heeft, als het pc3500 geheugen kan gebruiken.
Hieronder hetzelfde tabeltje, alleen nu met pc2100 dual channel

code:
1
2
3
4
pentium 4                           memory PC2100 dual channel
=================================================================
FSB  Qpomped(x4)  bandbreedte (x8)  memory      bandbreedte (x8)
133  533          4,2 GB/s          532(133*4)  4,2 GB/s

Je ziet dus hier als je dual channel (granite bay :) ) gebruikt, dat het geheugen zo goed als gelijk loop aan de bandbreedte die de pentium4 kan geven.

Zet er dus pc2700 ipv pc2100 en je kan heerlijk overklokken als je die pentium4 fsb ook nog verhoogt :P
de fsb verhogen, zonder dat de bandbreedte van het geheugen word verhoogt, daar heb je dus weinig aan!! Ook de bandbreedte van het geheugen van het geheugen sneller laten lopen als de fsb van pentium4 maakt niet!! De optimale performance heb je als ze gelijk lopen..!

Hopelijk maakt dit het duidelijk B)

Modbreak: nee, maar nu wel ;)

[ Voor 0% gewijzigd door BalusC op 28-10-2002 07:19 . Reden: tabelletjes g3f1x0r3d ]

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 21:04:
bla.....

Als ik dit allemaal mag geloven, dan mag gve nog zovaak met dat overclockers linkje gooien, maar koop ik een Granite Bay :9
Wacht ff HPE!
Het gene dat ik met het linkje duidelijk wilde maken is dat bij dual channel DDR het gebruik van 4:5 / 4:6 / etc dividers geen nut zullen hebben aangezien de bandtbreedte van de FSB lager zal zijn dan de geheugenbandbreedte. En dat dit iets is iets dat reeds voor AMD procs geldt.
Granitebay lijkt me een prima koop aangezien je met cheap ass geheugen kan werken, want het geheugen hoeft niet harder te lopen dan de fsb.

Verder Hypertrading werkt al op een intel 845e chipset en is bruikbaar in serveromgevingen. Een spelletje zal er langzamer mee lopen. Als ik HT zou hebben zou ik het gewoon uit laten staan dus.

Mijn opmerking over een betrouwbaar bordje kopen geldt nog steeds. Veel mobo's hebben nog kinderziekten. Ik zou stukken eerder een nieuwe Intel chipset kopen dan een SIS of VIA. Want met laatst genoemde is al zo vaak iets aan de hand geweest. Intel is alleen met de 820 erg verkeerd geweest.....

Verwijderd

mr._Anderson schreef op 27 oktober 2002 @ 18:34:
met de boxed koeler van intel valt toch ook goed te oc'en??
Ja de intel boxed koeler is erg goed, hooguit inruilen voor waterkoeling.
als ik een 2.4b (533fsb) met de boxed koeler wil oc'en naar 2.9/3.0 moet toch lukken??
Probeer een C1 stepping te vinden tegen die tijd. Maar zullen er dual DDR bordjes op de HCC te vinden zijn denk je?
btw, kan iemand mij zeggen waar dat ding onder de paralelle poort voor dient, ziet eruit als een soort slot voor iets :|
ik heb het over dit plaatje http://users.cybercity.dk/~dsl30381/Gigabyte%208INXP.jpg
Dat is een gamepoort :)

Verwijderd

mr._Anderson schreef op 27 oktober 2002 @ 22:23:
[...]

.... een heel verhaal met onduidelijke rijtjes ;) ....

Hopelijk maakt dit het duidelijk B)
Ja, jij hebt het door :) Gebruik in het vervolg gewoon de code tag, is veel duidelijker.

[ code ]
lijstjes
[ /code]

Ik kijk dus ook erg uit naar dual DDR bordjes. Als je daar een fsb van 200 op kan draaien. (bijv een C1 stepping met lage multiplyer, 2.26@3.4 ofzo) en dus je dual DDR ook op 200 cas2 draait, dan zul je membenches halen van ongeveer 6GB/sec. :9~
De P4 profiteert veel van snel geheugen maar je mem zal voorlopig echt niet meer de bottleneck zijn :o
Zelf heb ik nu een P4B-533 en 2 reepjes Samsung. Dus het ligt eraan hoe Granitebay presteert in zijn geheel, wat ik voor upgrade ga doen: of nieuw (Asus) dualchannel bord, of een reepje 512MB corsair 3500 oid. De prijzen zullen ongeveer gelijk zijn.

Dual channel betekent denk ik vrijwel zeker het einde van Rambus, wat ik niet echt betreur.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 16:04:
[...]

Sorry, maar ik vind hem waardeloos :D
(ieder zijn mening, no offence)

Waar moet ik kijken op die kutsite van madonion? Ik kan alleen dit soort onzinnigheid vinden:

PROCESSOR COMPARISON
BASED ON 3DMARK2001 RESULTS
The graph below compares the score of your current project to other PCs with the same 3D accelerator but different 3D processors. The entries represent the average total score submitted to date for each chipset/processor combination.
(lijst met scores van andere procs)

Dit topic gaat trouwens niet alleen over gamen maar meer de algehele performance.

Over het overklokken: Al klok je een p4 over naar 4Ghz, een AMD schopt zijn reet in RC5 :)

Ik ben het met je eens dat oc-en voor een p4 meer doet dan een AMD. Maar een AMD met een fsb van 190+ zal ook niet verkeerd zijn met gamen.

(Ik zie net dat je via doet, heb ik net af :) moet je nog lang? )
Ok, gamen is niet DE meetlat, maar wel een hele belangrijke. Velen doen aan overklokken omdat bijv UT2003 brak draait. Persoonlijk klok ik niet over voor de koe. Maar goed, algehele performance is natuurlijk belangrijk en ik ben met je eens dat AMD efficienter omgaat met z'n Mhzen (maar dat had ik al gezegd).

Als je op madonion een search doet (Search and Compare) met de volgende parameters:

CPU: All
Clock range: leeg
Score range: 15000 tot 30000
Graphics: maakt niet zoveel uit, neem een Ti4600

Klik op show me the projects. Nu zie je een zee aan P4's met hier en daar een verdwaalde AMD. Kies je niet voor een GF4 4600 maar voor een Radeon 9700 dan zie je de eerste 5 pages geen AMD.

Het gaat hier dus wel om overgeklokte systemen he! Klok je niet over? Neem dan een AMD. Klok je wel over, Intel.

Het is niet mijn mening of wat ik graag zie.. Voor overklokkers is de P4 gewoon beter. Ik kan er ook niks aan doen.

btw, ben 3e jaars VIA. En nee, ik mag nog niet op stage :'(

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 22:45:
[...]

Ja de intel boxed koeler is erg goed, hooguit inruilen voor waterkoeling.

[...]

Probeer een C1 stepping te vinden tegen die tijd. Maar zullen er dual DDR bordjes op de HCC te vinden zijn denk je?

[...]

Dat is een gamepoort :)
Waar herken ik die dan aan, ik dacht dat een Pentium4 2.4GHz met 533fsb altijd die nieuwste was. Hoeveel verschillende modellen zijn er dan voor de 2.4GHz met een fsb van 533??

Sorry, maar gamepoort??? wat sluit je daar dan in hemelsnaam op aan????

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 oktober 2002 @ 22:48:
[...]

Ja, jij hebt het door :) Gebruik in het vervolg gewoon de code tag, is veel duidelijker.

[ code ]
lijstjes
[ /code]

blablabla bla bla bla....

Dual channel betekent denk ik vrijwel zeker het einde van Rambus, wat ik niet echt betreur.
Ja, ik heb het met die code tags geprobeerd, maar dat lukte me niet :'(

Wat heb jij dan ingetypt, want met spaties werkte het niet, en [tab] werkte ook niet bij mij :'( ik snappie niet :'(

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-11 09:22

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hij bedoelt de connector die op het plaatje onder de LPT-poort zit, en da's geen gamepoort. De gamepoort zit links van de LPT-poort. Wat het ding dan wel is weet ik ook niet.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Demoniac schreef op 28 oktober 2002 @ 13:06:
[...]

Hij bedoelt de connector die op het plaatje onder de LPT-poort zit, en da's geen gamepoort. De gamepoort zit links van de LPT-poort. Wat het ding dan wel is weet ik ook niet.
Oops die had ik niet gezien, idd een vreemde connector :?

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 21:35

Tachyon

pop the glock

Wat het ding dan wel is weet ik ook niet.
Gokje: het ziet er een beetje uit als een slot voor een VRM. Vanwege de toegenomen eisen die een P4 > 3GHz stelt aan het mobo kan ik me voorstellen dat ze wat lopen testen met de optimale voeding voor de P4. Op het retail-board (dit is zo te zien versie 0.1) zul je het niet meer tegenkomen denk ik.

Disclaimer: bovenstaande kan grote onzin blijken te zijn... :+

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

mr._Anderson schreef op 28 oktober 2002 @ 12:25:
[...]

Waar herken ik die dan aan, ik dacht dat een Pentium4 2.4GHz met 533fsb altijd die nieuwste was. Hoeveel verschillende modellen zijn er dan voor de 2.4GHz met een fsb van 533??

Sorry, maar gamepoort??? wat sluit je daar dan in hemelsnaam op aan????
Nee er zijn nog niet veel C1 steppings op de markt. Maar ze komen eraan: http://forum.oc-forums.co...light=Compaq&pagenumber=3 (van vandaag, zie ook voorpagina www.overclockers.com)

Je kan ze herkennen aan de code en ze hebben een standaard voltage van 1.525V ipv 1,5V
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/intelc1.gif

En aan een gamepoort sluit je je oude joystick aan ;) maar ik had de connector fout.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 11:55:
[...]

Ok, gamen is niet DE meetlat, maar wel een hele belangrijke. Velen doen aan overklokken omdat bijv UT2003 brak draait. Persoonlijk klok ik niet over voor de
.............
Het is niet mijn mening of wat ik graag zie.. Voor overklokkers is de P4 gewoon beter. Ik kan er ook niks aan doen.

btw, ben 3e jaars VIA. En nee, ik mag nog niet op stage :'(
Ik denk dat wij het best wel eens zijn. :) Voor taken waar de FPU een belangrijke taak heeft is een AMD sneller, anders een P4. Laatstgenoemde klokt zeker beter over.

Via: ik ben zonder P op stage gegaan :o , VG-01 en 02 werden pas in mijn 4e jaar goed op mijn lijst gezet, had ze wel al lang gehaald.

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-11 07:41

Paladin

Play Ball!

Hmz even een snel vraag met betrekking tot dat dual channel ddr mobo. als je daar nu 2 reepjes corsair pc 3500 ingooid zou je dan theoretisch ook gewoon tot 200+ mhz kunnen gaan?

of werkt het gewoon totaal anders dan het conventionele overclocken zoals dat nu gaat?
tis mij gewoon nog niet geheel duidelijk dus als iemand nog wat kan toelichten :P

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Verwijderd

Paladin schreef op 28 oktober 2002 @ 14:44:
Hmz even een snel vraag met betrekking tot dat dual channel ddr mobo. als je daar nu 2 reepjes corsair pc 3500 ingooid zou je dan theoretisch ook gewoon tot 200+ mhz kunnen gaan?

of werkt het gewoon totaal anders dan het conventionele overclocken zoals dat nu gaat?
tis mij gewoon nog niet geheel duidelijk dus als iemand nog wat kan toelichten :P
corsair pc3200 is dan goed genoeg :)

Het is ff afwachten of de chipset (northbridge) dat gaat trekken. Maar in theorie moet het kunnen.
Let wel: de fsb moet evensnel als het geheugen lopen! Dus ook 200Mhz, wat niet veel procs aan zullen kunnen door de vaste multiplyer. Sneller geheugen heeft geen zin.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 14:16:
[...]

Nee er zijn nog niet veel C1 steppings op de markt. Maar ze komen eraan: http://forum.oc-forums.co...light=Compaq&pagenumber=3 (van vandaag, zie ook voorpagina www.overclockers.com)

Je kan ze herkennen aan de code en ze hebben een standaard voltage van 1.525V ipv 1,5V
[afbeelding]

En aan een gamepoort sluit je je oude joystick aan ;) maar ik had de connector fout.
Sja, dat linkse tabbelletje snap ik nog wel, maar dat rechtse :| wat zijn dat dan voor nummer :?

en ik zie zo 123 niet het voordeel van die C1 stepping. Is het een gereviseerde core???? Sja het is dan dus handig om die extra voltage te hebben bij het overclocken, maar verder zie ik het grote voordeel niet zo. misschien een toelichting :)

p.s. ik wist dat je je joystick op de game port zet, ik heb echt nog nooit een joystick op zo'n langwerpig ding aangesloten, maar een hamer ( ;) AMD :P ) doet soms wonderen :D

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 18:15:
[...]

corsair pc3200 is dan goed genoeg :)

Het is ff afwachten of de chipset (northbridge) dat gaat trekken. Maar in theorie moet het kunnen.
Let wel: de fsb moet evensnel als het geheugen lopen! Dus ook 200Mhz, wat niet veel procs aan zullen kunnen door de vaste multiplyer. Sneller geheugen heeft geen zin.
de chipset (granite bay - Intel E7205 chip) ondersteund als het goed is niet hoger als dual pc2100, precies (533*8)/2 = 2100. Het is dus ook niet nodig BEHALVE als je gaat OCen, wat een must is hier _/-\o_ tweaker.net _/-\o_

Volgens mij gaat de fsb van de pentium4 niet echt hoger als 170 ofzo, dus met pc2700 zou je ook al zeeeer lekker moeten kunnen oc'en. Het word ook zo duur om 2 reepje pc3200 of pc3500 aan te schaffen.

reken mee in het geval van een pentium 2,4b 533fsb:
mp=2400/133=18

we stellen de fsb op 166 in :P, wat precies pc2700 is.
18*166=2988, bijna 3GHz dus :P

natuurlijk kan het geheugen ook nog wel wat ge oc'ed worden :P
laten we zeggen 180 met misschien een kleine voltage verhoging(cheapass geheugen) :P

18*180=3240.
mooi afronden :P
18*183=3294..!!!!

[misschienModus]
18*189=3402... :o
[/misschienModus]

Je loopt op 3.3GHz :P Trekt de cpu dit niet???? Dan heb je iig niet te duur geheugen gekocht, trek de cpu dit wel??? Dan heb je ook niet te duur geheugen gekocht :D, want ik verwacht niet dat er veel meer bij komt ;)

pc2700 zal dus meer als genoeg zijn, want de top zal ongeveer bij de 166fsb liggen.

En zeg nu zelf, je doet het niet slecht als je van de 2.4 naar de 3.0 gaat.

En nog een GROOT voordeel, met granite bay loopt je geheugen gelijk aan de FSB van de CPU, dit brengt alleen als iets van 40% winst met zich mee, als het niet veel meer is. Dus een voorsprong heb je al met de granite bay chipset.

[update]
Ik lees net dat de 2400+ van amd meestal dus niet verder te krijgen is als 2.2/2.3 Dat was hier al eerder bekend geworden, maar het schijnt bij meerder dus te zijn. Een Pentuim4 is vooral sterk met geheugen, met de granite bay dadelijk, rent de pentium4 erg hard vooruit.
Een vraag is, hoe lang houd de pentium4 voorsprong, als AMD dadelijk met de hammer met 800mhz hypertransport komt :P maja, dan juig ik voor AMD, en puter nog tevreden een jaartje of twee verder op m'n p4 ;)
[/update]

Verwijderd

Ff wat reacties op de 2 posts hierboven:

- De C1 stepping schijnt een stuk beter te oc-en. Is inderdaad een nieuwere revisie van de P4.

- rechtse rijtje weet ik ook niet.

- Die 0.025V extra is alleen handig om de C1 te herkennen. Het voltage moet je nl niet boven de 1,75V laten draaien en dat kan altijd wel.

- Granitebay2 zal vast wel hoger ondersteunen. Mijn 845e ondersteund ook maar pc2100 maar pc3200 draait ook best.

- je berekingetje klopt best, ik zou ervan uit gaan dat je maximaal 3,4 Ghz haalt met een C1. Goede PC2700 reepjes zijn idd prima. Let wel op de timings, want cas2 is sneller.

En 1 vraag:

Waarom zou je 40% winst hebben als je mem gelijk loopt met je fsb? :?
Of bedoelje dat granitebay 40% meer bandtbreedte levert met dual pc2700 tov bijv pc3500?

De praktijk moeten we nog ff afwachten, kijk maar naar het verleden met de P3 met DDR, dat zou het ook helemaal zijn, maar viel vies tegen omdat de extra bandtbreedte totaal niet gebruikt werdt. Ik ben iig erg benieuwd.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 20:19:
Ff wat reacties op de 2 posts hierboven:

- De C1 stepping schijnt een stuk beter te oc-en. Is inderdaad een nieuwere revisie van de P4.

- rechtse rijtje weet ik ook niet.

- Die 0.025V extra is alleen handig om de C1 te herkennen. Het voltage moet je nl niet boven de 1,75V laten draaien en dat kan altijd wel.

- Granitebay2 zal vast wel hoger ondersteunen. Mijn 845e ondersteund ook maar pc2100 maar pc3200 draait ook best.

- je berekingetje klopt best, ik zou ervan uit gaan dat je maximaal 3,4 Ghz haalt met een C1. Goede PC2700 reepjes zijn idd prima. Let wel op de timings, want cas2 is sneller.

En 1 vraag:

Waarom zou je 40% winst hebben als je mem gelijk loopt met je fsb? :?
Of bedoelje dat granitebay 40% meer bandtbreedte levert met dual pc2700 tov bijv pc3500?

De praktijk moeten we nog ff afwachten, kijk maar naar het verleden met de P3 met DDR, dat zou het ook helemaal zijn, maar viel vies tegen omdat de extra bandtbreedte totaal niet gebruikt werdt. Ik ben iig erg benieuwd.
Maarja, moet ik dan op de HCC beurs gaan zitten vragen of ik even de doos op mag slopen om te kijken wat er op de cpu staat :P welk voltage ik meot hebben :D

ik bedoel, als ik zo'n boxed doosje in m'n hand krijg, staat het ook op die stikkel ofzo :|

Enja, ik heb het over de bandbreedte winst idd met dual2700 tov pc3500. Ik vind 40% voor bandbreedte nog vrij laag. In dit topic staat er een screenshotje, daarbij kan je de doorvoor zien van granite bay, tov van andere chipset. Dat was een test met vroege drivers, en vroege sample van het chipset. Het is dus mogelijk dat je kwa geheugen doorvoor een heel stuk, misschien wel 50% omhoog gaat. Maar zoals jij al zegt, het is gewoon afwachten. Wat dus wel zeker is, is dat het gewoon een stuk sneller is, dat bewijst de screenshot al :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1034265622.gif

BTW, het meeste cheapass geheugen draait volgens mij prima op 222, of zijn er mensen die daar iets andere ervaringen mee hebben ???

Verwijderd

He leute,

Na wat zoekwerk "enkele" benches gevonden van een Dual DDR bord op OCWorkbench: de Asus P4*** >:)

http://www.ocworkbench.com/2002/asus/dualddr/dualddrp1.htm

Voorspel:

Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/2002/asus/dualddr/sisoft.jpg
As this is an early engineering sample, we would like to point out that the BIOS is a bit tuned at a high of 134.66Mhz. The benchmarks taken are based on SPD settings which defaults to CAS 2-2-3-6. The chipset driver used is an alpha driver which might not be able to unleash the true power of it.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 20:18:
He leute,

Na wat zoekwerk "enkele" benches gevonden van een Dual DDR bord op OCWorkbench: de Asus P4*** >:)

Voorspel:

[afbeelding]

[...]
heheheeh,

het plaatje wat ik boven jouw originele topic het gepost, showt nog beter resultaten volgens mij, maar allebei een vette winst. En allebei met magere drivers :P Granite Bay, lekker geile chip :O

Nee ff serieus, je kan nu dus wel zien dat die chip een flinke performance winst opleverd voor de pentium4. Vooral bij geheugen intensieve dingen waarbij de bottleneck het geheugen was :D Mijn keuze kwa chipset is gemaakt, als het maar dual ddr betreft :P

Verwijderd

Ik zou gaan voor Intel. Ik heb nu tijdje een AMD systeem met VIA-chipset en daar ben ik toch niet zo heel erg tevreden mee.

Als moederbord zou ik 1 nemen met de nieuwe 845PE chipset van intel met ICH4. De Epox ziet er erg goed uit (features en looks).

• Miki
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 20:18:
He leute,

Voorspel:

[afbeelding]

[...]
Uh zoveel beter is de granitebay nou ook weer niet. Naast misschien een geile memory score is er weinig geils aan. De 3dmark score van 6888 staat gewoon tussen de huidige bordjes. Bekijk de ocworkbench review maar eens, kapot ben ik er in iedergeval niet van.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 13:47

EaS

Lekker on-topic nog allemaal, en de eerste "goed-onderbouwde" ;) argumenten komen alweer naar boven.....tijd voor een Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/Closed_on.gif dus....

• Miki
EaS schreef op 29 oktober 2002 @ 21:15:
Lekker on-topic nog allemaal, en de eerste "goed-onderbouwde" ;) argumenten komen alweer naar boven.....tijd voor een [afbeelding] dus....
Soliciteer je voor mod ofzo? Als je deze hele topic had gelezen...ging het halverwege om welke combinatie proc+mobo nu het meest aantrekkelijkst is/was. Nu de granite-bay op het punt van uitkomen staat en de topic-starter voor de hcc dagen een nieuw sysje wil kopen, kijken wij (ondere andere ik dus) of de granite bay een meerwaarde heeft en wanneer die uitkomt. Bekijk de laatste 2 pagina's maar eens.
Nogmaals jouw reactie is ver beneden maat... 5 pagina's lezen en de eerste post onthouden is waarschijnlijk teveel gevraagd voor je.

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 13:47

EaS

5 pagina's lezen :*)

Eventjes op mijn bericht:
Ik zou gaan voor Intel. Ik heb nu tijdje een AMD systeem met VIA-chipset en daar ben ik toch niet zo heel erg tevreden mee.
Geen onderbouwing dus....niets....noppes.....zulke berichten komen na verloop altijd weer boven drijven in topics waar Intel en AMD in dezelfde titel voorkomen, vooral als zo'n topic uit meerdere pagina's gaat bestaan. Hier word ik altijd een beetje moedeloos van...... aangezien de topic-starter z'n keuze al heeft gemaakt en er alleen nog de granite bay als onderwerp word aangehaald, zeg ik: sluit dit topic en start een topic als "Het grote Granite Bay topic"........maar ja, doe er mee wat je wilt. Het is maar een suggestie :)

• Miki
Goh had ik niet verwacht, en wat heeft mr. anderson zelf aan gegevens over de granite-bay opgezocht? Juist ook heel wat, dus offtopic dit helemaal niet. De topic starter (mr. anderson) heeft dus zijn interesse getoond in een granite bay chip-set oplossing van intel mede door de betere overclock mogelijk heden van de proc zelf.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
EaS schreef op 29 oktober 2002 @ 21:15:
Lekker on-topic nog allemaal, en de eerste "goed-onderbouwde" ;) argumenten komen alweer naar boven.....tijd voor een [afbeelding] dus....
We zijn gewoon rustig aan het kijken wat het beste systeem is, voor te oc'en, kwa prijs kwaliteits bepalingen.

Als je ziet zijn er al enkele screenshots

Ik ben iig heel veel wijzer van dit topic geworden. En er kunnen nog wat dingen uit voort komen. Tot nu toe blijft het nog ontopic allemaal. Er zijn van mij iig nog een aantal vragen onbeantwoord.

1. Hoe zie ik aan een boxed cpu pentium4 dat het een c1 stepping is, staat het voltage op die stikkel op de doos???

2. Zou het met cheapass geheugen afkunnen, pc2700 om goed over te klokken. HEt meeste cheap ass geheugen draaid toch gewoon op CAS222, ofniet?

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
http://www6.tomshardware..../010917/heatvideo-05.html

Vind bovenstaande wel een goed argument om voor een P4 te gaan.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 21:35

Tachyon

pop the glock

Terror schreef op 29 oktober 2002 @ 22:13:

Jezus Christus man, over oude koeien uit de sloot halen gesproken... :?

Is ook gewoon achterhaalde info, omdat inmiddels de meeste AMD-based mobo's een warmteschakeling hebben.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter

dankzij het betere mechanisma kwa koelings bevestigings, en de heatspreader zul je dit iid minder snel met een pentium4 meemaken.

daarbij word er bij pentium 4 ook minder moeilijk gedaan als er iets fout gaat. Intel heeft ook een veel groter budget he...

• Miki

Ik vind het een slap argument. De meeste kwaliteits borden hebben automatische shut-down opties in de bios als de fan uitvalt of de proc te heet wordt. Daarnaast is mbm5 een handig programma om in windows je proc+fan in de gaten te houden.
Daarnaast is het verstandig om gewoon goed spul te kopen en je eerste proefstart met een openkast te draaien, hierdoor kun je zelf controleren of je koelblok niet te warm word en daarnaast of je fan uberhoud wel draait.

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
EaS schreef op 29 oktober 2002 @ 21:56:
5 pagina's lezen :*)

Eventjes op mijn bericht:

[...]

Geen onderbouwing dus....niets....noppes.....zulke berichten komen na verloop altijd weer boven drijven in topics waar Intel en AMD in dezelfde titel voorkomen, vooral als zo'n topic uit meerdere pagina's gaat bestaan. Hier word ik altijd een beetje moedeloos van...... aangezien de topic-starter z'n keuze al heeft gemaakt en er alleen nog de granite bay als onderwerp word aangehaald, zeg ik: sluit dit topic en start een topic als "Het grote Granite Bay topic"........maar ja, doe er mee wat je wilt. Het is maar een suggestie :)
Je hebt ook wel gedeeltelijk gelijk hoor, maar het is niet zo dat het alleen nog maar over het granite bay gaat,

zoals je kunt lezen heb ik nog meer vragen waar ik helaas nog geen antwoord op heb kunnen krijgen.

-hoe herken ik snel een C1 stepping pentium4 in een doos ??
-hoe zijn de meeste ervaringen kwa cheapass geheugen voor CAS222 pc2700 goed zijn?

En het is dat de granite bay moederborden nog niet uit zijn, maar ik zou graag ook nog strax een goed keuze mobo maken :)

Zolang men niet uit hun nek gaat zitten kletsen, wat dus nog niet is gebeurd, al zouden sommige dingen beter onderbouwd kunnen worden met feiten, eindigd dit topic met een screenshot van de oc' spec's van mijn nieuwe pc :Y)

• Miki
Misschien kan dit je wel helpen om een C1 stepping te herkennen:

http://support.intel.com/support/processors/sspec/p4p.htm hier zie je 2 plaatjes, waarvan 1 label op een doos en de andere van een intel proc zelf. Op beide word een sspec nummer aangegeven.
Daarnaast kan je dan weer op deze pagina kijken welke versie dat precies is: http://processorfinder.in...SysBusSpd=ALL&PkgType=ALL

ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord, zodat we weer netjes ontopic blijven B)

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Miki schreef op 30 oktober 2002 @ 01:02:
Misschien kan dit je wel helpen om een C1 stepping te herkennen:

http://support.intel.com/support/processors/sspec/p4p.htm hier zie je 2 plaatjes, waarvan 1 label op een doos en de andere van een intel proc zelf. Op beide word een sspec nummer aangegeven.
Daarnaast kan je dan weer op deze pagina kijken welke versie dat precies is: http://processorfinder.in...SysBusSpd=ALL&PkgType=ALL

ik hoop dat ik hiermee je vraag heb beantwoord, zodat we weer netjes ontopic blijven B)
sja, raar, als ik filter op alle pentiums, 2,4B, 533fsb, het zijn allemaal B0 steppings, geen 1 is C1. Ze zijn dus nog niet echt goed ingeburgerd.
Ik vraag me af hoe lang het nog duurt dat die dingen goed verkrijgbaar zijn. Maar je kunt iig via de onderstaande links zoeken. Hopen dat ze binnenkort worden bijgewerkt zodat de C1 steppings te herkennen zijn :P

1. Hoe vind je het spec nummer
2. Overzicht spec nummers met stepping typer erbij
3. Overzicht voltages voor verschillende steppings, C1 heeft 1.525V nodig als enige bij >= 2,4b :)

met dank aan MiKi

• mr._Anderson
  • Niet online

mr._Anderson

Topicstarter
Iedereen roept dat je de C1 stepping moet hebben,

er is nu weer een nieuwere stepping uit, maar deze heet nog steeds C1: deze nieuwe stepping zal minder voltage verbruiken 1.475V, of 1.5V:

nieuws: Intel verlaagt core-voltage Pentium 4 en Celeron

Deze zou makkelijk te herkennen moeten zijn, aangezien Intel het voltage bij deze steppings niet meer op de heat spreader zet.

Leuk voor de mensen die nu meteen een nieuwe kopen, moeilijk voor nieuwere generaties te herkennen in de toekomst.

Ik hoop dat je het voltage nog wel ergens op een stikker kan terug vinden ofzo, zou wel fijn zijn :D

voor de intel pentium 4 2,4b processor:

preconversion product code, rk80532pe056512 - 2.40b
preconversion prodution unit c1 stepping fixed VID s-spec: sl6dv - MM#: 847436

POST conversion productoin unitc C1 stepping multiple VID s-spec: SL6RZ - MM#851138

Als het goed is staat de s-spec code altijd op de cpu's als herkenning, je zou dus volgens mij voor de s-spec SL6RZ moeten gaan :)

ik heb het allemaal hieruit: http://developer.intel.co...n/Processors/D0102780.pdf

• Woksie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

Woksie

Gone

En mr._Anderson wat is het geworden?

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 21:35

Madrox

Oh, Pharaoh!

beetje zinloze discussie....

Als ik zie zie wat je met je Pc doet :

1) snap ik niet waarom je perse wilt overklokken
(als je met zulke progs werkt wil je absoluut geen shutdown, dat is...als je er serieus mee werkt)

2) waarom je maar 512mb geheugen neemt...
(een serieuze photoshopper neemt met minder dan 1gig geen genoegen, zeker niet onder XP)

3) waarom vraag je ons om advies over mobo, terwijl je een duidelijke voorkeur hebt voor ASUS.

Voor 2D desktopzaken zoals Photoshop, video-edting, audio-bewerking, web-editing etc.etc.etc. zou je zeker voor een Parhelia kunnen gaan. Die hebben uitmuntende beeld-kwaliteit, vooral op de grotere monitoren een lust voor het oog....

Vind je dat een beetje duur? Neem ipv. een 2.4 GHz een 2.2mhz of zelfs 2.1 Ghz (beste-prijs/prestatie)

Verder veel plezier met je keuze, heb niet zo'n behoefte om hier meer aan toe te voegen....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

*** LET OP!!! ER ZIT EEN GAT VAN RUIM 2 MAANDEN TUSSEN DE 2E EN 3E REPLY HIERBOVEN. ***

Madrox had je dat gezien?? De hele discussie is niet meer relevant dus. De 'best buy for the buck' wisselt regelmatig. Zowel qua snelheden als qua merk.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-11 21:35

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 23:48:
*** LET OP!!! ER ZIT EEN GAT VAN RUIM 2 MAANDEN TUSSEN DE 2E EN 3E REPLY HIERBOVEN. ***

Madrox had je dat gezien?? De hele discussie is niet meer relevant dus. De 'best buy for the buck' wisselt regelmatig. Zowel qua snelheden als qua merk.
Nou je het zegt....niet dus 8)7

Thks voor de update ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Abbadon
  • Laatst online: 23:37
Oude koe }:O

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.