Ik was dus degene die in eerste instantie gevraagd had hoe die Lidl boxenset klinkt, en guess what, ik heb hem gewoon maar
gekocht!
Immers, niet goed genoeg => gewoon terugbrengen. Dat heb ik ook even aan de Lidl manager gevraagd en hij vond het goed, als ik de boxen maar weer netjes verpakte inderdaad.
Afijn in de Lidl was ik nog zeer wantrouwend over de kwaliteit immers op de poster en op de doos staat dat het om '
professionele' luidsprekers gaat en meestal als je dat soort termen ziet op goedkoop geprijste apparatuur dan is dat geen goed teken....
Maar toen ik de doos probeerde op te pakken werd ik al wat meer gerustgesteld want het setje weegt wel meer dan 30 kilo! Dus geen plastieken zooi
Thuisgekomen heb ik ze uitgepakt en ze op de B stand van mijn versterker aangesloten, met goede kwaliteit huishoudsnoer van de Gamma. Contacten achterzijde zijn van messing zo te zien, niet verguld ofzo. De boxen hebben ook 'slechts' 1 set aansluitpunten, bi-wiren is dus gelukkig niet mogelijk.
Meegeleverd zijn per box 4 puntjes van messing om hem op te kunnen zetten. De puntjes zijn in hoogte regelbaar.
Test Hardware:
Versterker:
Sony STR-DE205 receiver
- S/N ratio 82 dB (CD input)
- Pre-amp section: low-noise NF type equalizer
- Power-amp section: pure-complimentary SEPP
Mijn keuze van versterker maakt mij natuurlijk geheel ongeloofwaardig in de ogen van de HiFi minnende mensen maar goed....
CD-player:
Sony CDP-XB720
- S/N ratio >102 dB
- Dynamisch bereik >98 dB
- Kanaalscheiding >100 dB
- etc.
(Die is kwalitatief ruim voldoende)
Interconnects: standaard. 2 meter. merk = taiwan xyz

.
Speaker kabel: koper, twee-aderig, merk
Gamma, doorsnede 4 mm
2.
Boxen:
KH 502
Van het Kompernass Handelsgesellschaft mbH Duitsland.
importeur NL: 'International Trade Service' Winschoten.
- Gevoeligheid: 87 dB +/- 3 dB
- 50-100 Watt
- impedantie 8 ohm
- frequentie 40-20.000 Hz
(referentieboxen: Philips 22RH496, oudjes, maar wel prima)
Geteste albums:
Gitaar:
Metallica - Black Album
Dit was de eerste die ik opzette. In vergelijking met mijn referentie was het geluid wat minder rauw, wat minder woest, maar dat vind ik dus zeer mooi. Voor de fans van sepultura etcetera zijn deze boxen veel te 'lief', maar mijn indruk is positief.
Het geluid bij Metallica is niet indrukwekkend door de hoeveelheid kabaal die de boxen produceren, maar daar moet Metallica het eigenlijk ook niet van hebben. Het geluid is heel dynamisch, iedere stem, alle frequenties komen tot hun recht. De trilling in de gitaren, het bespelen, het zingen, waar je je ook op wil richten bij het luisteren, dat kan met deze boxen. Dit komt omdat de frequentiegebieden zo goed gedefinieerd zijn, de zuiverheid van de boxen is best goed.
Een minpuntje van de boxen is alleen van toepassing bij muziek waar je van nature zoiets hebt, "doe er wat laag bij en wat hoog bij". In mijn geval is dat House, Trance, etc. Mijn referentieboxen hadden een nogal luide tweater en daar was ik aan gewend. Deze boxen zijn gebalanceerder, sterk in het hele traject, maar ik moet dus wennen aan af en toe wat gemis van hoog.
Helaas heeft mijn versterker niet een goeie equalizer voor meerdere frequentiebanden.
Wel bleek een sterke richtingsafhankelijkheid van de hoge tonen: als ik sta dan vallen die op sommige plaatsen wat weg. Als ik ga zitten zit mij oor op de hoogte van de middentonenspeaker. (Daar wordt trouwens ook naar verwezen in het boekje).
Elektronische muziek, lage tonen:
St Germain - Boulevard
St Germain was best goed kan ik wel zeggen. De boxen missen in het laag de echte zware roffel (die haast onhoorbaar is zo laag...) van veel grotere boxen (uit het 5000 euro prijsgebied), maar ze beginnen in het boekje pas bij 40 Hz.
In het gebied van de (schatting) 50-70 Hz waar St Germain veel gebruik van maakt zijn deze boxen heel krachtig.... en het zijn mooie tonen! Klank is droog-afgerond, absoluut niet bonkerig, maar het had nog wat strakker mogen zijn.
Dit bewijst dat de basreflex, waar de boxen hun kracht van moeten hebben goed is ontwikkeld. Anders dan sceptische vermoeden zijn er geen rammeltjes of kraakjes te bespeuren...
Madonna - Music
Bij Madonna blijkt dat deze boxen in het hele opgegeven frequentiebereik, fraai zijn. Madonna heeft in dit album naast haar fraaie altstem een heleboel loopjes en zwiepgeluidjes in zitten, die heel grappig nu eens niet en dan weer wel met je stereo spelen.
Zang
Cristina Branco - canta Slauerhoff
Heel mooie mezzo-sopraan vrouwenstem, je hoort de rimpels van haar emotie, van haar mensenleed, met af en toe een zeer scherpe uithaal. De reproductie van al dit geluid is heel duidelijke, prettig, mooi gebalanceerd, netjes. Mooi ronde klank, zeker niet schel. Heel prettig om naar te luisteren.
Silje Nergaard - At first light
Dit is een mellow sound die op veel setjes aangenaam klinkt, deze blues songs worden ook op deze boxen prettig weergegeven, behouden hun scherpe kantjes.
Anne S. von Otter, J.E. Gardiner - Mahler, Zemlinsky: Lieder
Liederen in het Duits gezongen door deze beroemde alt.
Een rijk een dynamisch geluid klinkt ook heel prettig. Door het gebalanceerde karakter is het Duits goed te verstaan tijdens zowel rustige stukken als wanneer ze haar hele borstkas laat spreken...
Cello
Yo-Yo Ma - Soul of the Tango
De cello-sound klinkt echt goed. De rasp achtige tonen die Yo-Yo Ma eruit tovert klinken droog, zo als het hoort IMO. Alsof je in een directe line of sight zit met de musicus, in een ruimte met lekker weinig galm.
Symfonie
Helaas ben ik niet in het bezit van symfonieen die echt de dynamiek testen (no 9 van Sjostakovich!), ik heb hem getest met mijn door Hartmut Haenchen gesigneerde cd van Mahler no 4, uitgevoerd door het Nederlands Philarmonisch Orkest in het concertgebouw.
Ook hier een positieve ervaring. De klankrijkheid is echt goed, de dynamiek prettig, het klankbeeld zuiver en de positionering duidelijk. (Maar je kunt nog altijd beter naar een live uitvoering gaan om te ervaren wat echte dynamiek is...).
CONCLUSIE
Zeer zeer zeer goede luidsprekers gezien de prijs van
119 euro.
Ik durf te beweren dat veel luidsprekersetjes van 800 euro, met name die van boekenplank formaat, in veel opzichten merkaar minder goed zijn dan deze boxen.
Hoe is dat mogelijk?
Al die dure HiFi merken hebben gewoon zo'n lage omzet dat hun marges enorm moeten zijn willen ze al dat dure promo materiaal en hun dealernetwerk betalen. Deze box set is gewoon degelijk gebouwd uit niet overbodig dure maar wel goede componenten, en dat maakt het tot een prima product.
Punt van kritiek: afwerking is cheap zwart plakplastic op het MDF en dat is minder fijn met het oog op stootbestendigheid enzo. Fineer is altijd beter, maar ja dat krijg je helaas niet voor dit bedrag. Als je de bijgeleverde stoffen kapjes gebruikt ziet het er wel netjes uit, niet van een merkzuil te onderscheiden...
"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs