Het verschil tussen lineair en circulair is voornamelijk dat een circulaire polarizer een beter licht op de spiegel van een spiegelreflex laat vallen. Op zo'n filter zit een 'kwart-lambda plaat', die gepolariseerd licht beter op het split beam autofocus mechanisme van een SLR laat vallen. Snappie?
Een lineaire polarizer stuurt gewoon lineair licht door naar je CCD. Dat is dus in mijn geval al genoeg voor mijn G2. Voor een SLR zou lineair licht trouwens voor problemen kunnen zorgen, dus dan heb je per se een circulaire polarizer nodig.
Maw, een circulaire polarizer werkt voor mijn camera (en volgens mij ook voor S602) hetzelfde als een lineaire polarizer. Het enige verschil is alleen de prijs.
bipo schreef op 02 January 2003 @ 16:45:
maar wat als Firecow in de toekomst er een D-SLR (bij)neemt, of al een analoge SLR heeft? Ik bedoel, die plannen heb ik ook, en een analoge SLR heb ik ook al. Ik koop aan accesoires dan ook met name datgene wat ik bij de andere cams ook kan gebruiken.
Yup, dat is zeker een argument. Een D-SLR heeft, zoals gezegd, per se een circulaire polarizer nodig.
En is er aan de output echt zoveel anders?
Nope, aan de output zie je naar mijn weten geen verschil.