Bosbever schreef:
Wat ik zou willen weten als niet gebruiker van Skyaccess is hoe het product zich ontwikkelt, hoe men denkt over de technologie, of het wat is voor andere internetters in nederland die met smart wachten op breedband internet, wat goed is en wat men nog zou moeten verbeteren enz. enz.
Mijn persoonlijke mening:
Qua techniek leek Skyaccess "de heilige graal".
Echter tot nu toe in de praktijk is de plaats van het modem belangrijk en zijn er in veel situaties buitenantennes nodig.
Wat betreft snelheid kan het produkt zich nog niet meten met ADSL, 60 Kb max laat staan
dat de 1500 Kbit Adsl variant benaderd kan worden. Ook qua pingtijden is Adsl duidelijk beter.
De opmerking dat dit produkt nog niet eerder op een dergelijke schaal is uitgerold klopt.
Ontegenzeggelijk zit er sinds de start in November vooruitgang in.
De vraag is echter hoe lang het nog duurt voordat het produkt zich echt met Adsl kan meten.
Op dit moment is dit niet het geval en is het logisch dat (daar zijn we toch allemaal Nederlanders voor) iedereen kiest voor het produkt met de beste prijs/prestatie verhouding.
Commercieel zou ik Skyaccess daarom niet uitrollen in nieuwe plaatsen waar al Adsl is of komt.
Of Skyaccess financieel in kleine plaatsen waar geen breedband is/komt uitkan betwijfel ik.
Dat veel van de gebruikte technieken in het Skyaccess produkt de toekomst zijn is wel zo.
Om in niet zicht situaties (gebouwen en/of bomen die in de weg staan) met standaard
draadloze technieken een verbinding op te zetten is onbegonnen werk.
Qua techniek is e.e.a. voor een zeer groot gedeelte met GSM-technologie vergelijkbaar.
( zie o.a.
http://www.infogsm.be/nl/index.html voor alle informatie)
Waarom werkt GSM dan wel en Skyaccess slechts gedeeltelijk ?
-2.4 Ghz band is minder gunstig dan 0.9 / 1.8 Ghz waarop GSM zit
-uitgezonden vermogen is bij Skyaccess lager (te laag), heeft met wettelijke bep. te maken.
-bij Skyaccess is de datasnelheid hoger dan bij GSM en het is een harde wireless wet
dat hoe hoger de snelheid des te korter de afstand is (Lite users zijn het meest tevreden !)
-GSM netwerk heeft een hogere celdichtheid waardoor altijd betere ontvangst.
Tot slot: Er zijn ook andere technieken waarmee particulier wireless internet mogelijk is.
Kijk o.a. eens op
http://www.gadraadloos.nl
Dus in ieder geval hoe dan ook een wireless toekomst !