Nee, je snapt het echt niet! Ik heb die burstmode notabene wel 's nodig gehad met mijn huidige "analoge" cam. 2 Voorbeelden van mijn vakantie naar Sri Lanka begin dit jaar:
• We waren bij een dansvoorstelling van een of ander Sri Lankaans dansgroepje dat eeuwenoude dansen voor publiek deed. Ze maakten eens in de zoveel tijd volkomen onverwacht een salto achterover, maar ja... Wanneer he? Nu lopen ze vooruit, achteruit, dus vooraf focussen is geen optie, je wil hem tijdens de salto op de foto hebben. Dan zet je hem dus in burst mode net zolang tot hij die salto maakt, je bewaart de laatste 5 foto's en zoekt thuis op je gemak uit welke foto je wil bewaren

• We zaten bij een restaurant op het terras en de olifanten gingen baden in de rivier die onder het terras langs liep. Olifanten spoten met hun slurf water over hun rug, maar ja, niet op voorspelbare momenten. Ik dus maar focussen op 1 olifant, elke olifant spoot water, behalve die waar ik op focuste. En als hij het al deed, was ik te laat omdat het in een paar tienden van een seconde gebeurt. Ook dan is burst mode handig
Trouwens, bij actiefoto's is het toch leuk dat je 5 foto's van 1 actie hebt? Jij hebt het steeds over een slechte fotograaf, maar een professionele fotograaf neemt altijd meerdere foto's van 1 situatie, gewoon "just in case". Mocht er een niet mooi worden qua compositie of zijn settings iets beter kunnen, dan heeft hij er nog 2 of 3 om uit te kiezen. Als je er vanuit gaat dat ze allemaal anders worden, heeft dit automatisch tot gevolg dat er een de mooiste is en de kans dat dat je eerste foto is, is klein
Dat het voor jou nutteloos is, dat jij altijd 1 foto maakt, ervanuit gaande dat die gelukt is, wil nog niet zeggen dat het geen handige optie is als je zeker wil weten dat je foto's lukken
Wil je nou echt beweren dat er bij jou nog nooit een foto is mislukt? Je beweert ten eerste dat je, als je je foto's moet controleren of ze geluk zijn je beter een cursusboek kunt kopen, oftewel: alleen n00bs controleren of de foto gelukt is en ten tweede beweer je dat je maar 1 foto maakt per gebeurtenis/object. Bij mij mislukken foto's af en toe wel, dat gebeurt zelfs de beste fotograaf. En als dat gebeurt, beetje out of focus ofzo, ben je blij dat je er nog een of 2 achter de hand hebt, zeker als je nooit meer op die plaats komt
Edit:
hier kun je nog 's kijken hoe het zat met battery life, dat valt bij de Dimage 7i en 7hi nog mee, maar echt best is het niet
[
Voor 19% gewijzigd door
Grrrrrene op 07-12-2002 03:16
]