Volgens mij werkt dat stuk van de asymetrie van de condensator (in dit geval de lifter) dus zo:
Doordat de positieve pool een aantrekkingskracht uitoefent op de elektronen van de nietgeleidende atomen (in dit geval dus in de lucht) komen de elektronen in een asymetrische baan om de kern. Hierdoor wordt een opwaartse kracht veroorzaakt.
Het gaat dus niet om de fysieke asymetrie (want die is er bij die lifters ook helemaal niet) maar om de asymetrie van het medium tussen de polen.
Dit zou dus omgekeerd werken als de + onder zit.
Wat een hele goede test zou zijn die behoorlijk wat zou verklaren is hetvolgende:
1.Testen van het liftvermogen van een lifter. ( + boven, - beneden)
2.Testen van het liftvermogen van dezelfde lifter , maar nu - boven, + beneden.
3.Dan testen van het liftvermogen van dezelfde lifter maar nu + boven - beneden én zorgen dat je geen ionenstuwing meer hebt (papier tussen polen)
4. Dan testen van het liftvermogen van dezelfde lifter maar nu - boven + beneden én zorgen dat je geen ionenstuwing meer hebt (papier tussen polen)
Krijg je bij 4. geen lift, weet je dat de bovenstaande theorie klopt.
Bij 2 zal de bovenstaande theorie dan de lift 'tegenwerken' , maar niet geheel verhinderen.
Dus de volgorde van liftvermogen zou dan moeten worden (groot naar klein):
1.(volledige liftvermogen) 2.(minder, maar nog wel veel) 3.(zeer weinig liftvermogen) 4. (géén liftvermogen)
De moeilijkheid zit 'm erin dat je de werking in het vacuum moet kunnen beredeneren. Want de 2 theoriën (bovenstaande en ionenwind) vallen dan weg.
Zomaar een gok hoor (zeg maar wat er fout is

):
Doordat de lifter in een vacuum zit kunnen de elektronen (van - naar + , gewoon stroom dus) makkelijker overspringen. Je zou dan dus een beetje geleiding hebbem. Daarom zie je ook bij een lagere druk meer van die vonken. Dat zou dan voor een opwaartse kracht zorgen.
De manier om dit te testen is door de lifter met + onder en - boven in een vacuum te proberen. -> geen lift -> klopt deze theorie misschien toch

En natuurlijk ff spanning, weerstand en stroomsterkte etc meten !
Ik hoop dat jullie mijn redenatie een beetje snappen, want ik vind het moeilijk om uit te leggen nu ik het zelf nog maar net snap
Ik heb overigens vaak dat ik bepaald stukje theorie wel snap, maar die niet toe kan passen op de lifter
[
Voor 125% gewijzigd door
Anoniem: 35969 op 10-01-2003 23:03
]