Webdesigner en computerprogrammeur ontloopt elkaar niet zoveel meer. De scheidingslijn tussen beide disciplines zijn aan het vervagen!
Persoonlijk vind ik dat een webdesigner kennis moet hebben van de techniek erachter en een computerprogrammeur moet weten van webdesign. Er zijn personen die ontzettend goed een design kunnen neerzetten, maar geen HTML/Javascript of PHP kunnen, en andersom. Als je beide skills kunt verenigen, dan zul je een gewild persoon zijn!
Voor een "web applicatie" (en daar bedoel ik bijvoorbeeld een e-commerce applicatie mee) zul je zowel het klassieke programmeren (C++, VB, PHP, C#, VB.Net, COM of Delphi) moeten kunnen als het webdesignen (HTML, Javascript, CSS, DHTML, browser (on)mogelijkheden en uiterlijk design). Vaak maak je zo'n applicatie met een team die bestaat uit meerdere personen die een van beide disciplines hebben.
Ik werk nu zelf als teamleader in een project met 13 (!) vrouw/man voor een webgebaseerd informatiesysteem voor de overheid. Het team bevat mensen met een verscheidenheid aan skills. Het project wordt overigens uitgevoerd met IIS (Microsoft's webserver), ASP.Net (C#) en Microsoft SQL database server via Visual Studio.Net.
De designer heeft een werkelijk fantastisch ontwerp neergezet, de informatie architect heeft informatie verzameld van de klant, de systeem architect heeft een grove architectuur ontworpen hoe alles moet gaan werken en de overigen staan te popelen om aan de slag te gaan. Je ziet dat er zo al een aantal rollen zijn in een project.
De designer heeft net voldoende skills om dat design om te zetten naar een statische HTML pagina. Deze pagina is opgepikt door een ander teamlid om het wat meer dynamisch te maken is ASP.Net. Weer andere leden gebruiken dit weer om de afzonderlijke pagina's voor het informatie systeem te maken; zij gebruiken weer functionaliteit van de zware jongens in het team om gegevens van en naar de database te schrijven.
Ik ben zelf een manusje van alles: ik werk zowel aan 'de achterkant' (C#, SQL, ASP.Net) als zware jongen als de voorkant (HTML, DHTML, Javascript, klein design) en help de anderen bij problemen. Het klassieke programmeren heb ik geleerd op de HIO (hogere informatica opleiding) en m'n banen. Het webdesignen heb ik min of meer in m'n vrije uurtjes geleerd. Toevallig komen zowel klassiek programmeren als webdesignen samen in m'n huidige werk. Klassiek programmeren leer je niet in je vrije tijd of je moet veel talent hebben!
Als contrast is er mijn broertje. Hij heeft een eigen fulltime webdesign- en fotoretoucherings bureau. Hij heeft een grafische en reclame opleiding gehad en weet zich goed redden met het bouwen van statische websites. Als er echter meer techniek moet worden gebruikt, bijvoorbeeld Javascript of PHP, dan lukt hem dat niet. Ik denk ook niet dat hij het ooit zal leren

Maar hij is wel goed in het neerzetten van een design van een site: hij doet op dit moment het design voor de nieuwe site van DJ Tiesto!!
Mijn advies is dus: school je met klassiek programmeren (C++, Pascal, Delphi, C#, Windows programmeren) en leer jezelf webdesignen in je vrije tijd (designen, HTML, PHP). In beide gebieden heb je jaaaaren nodig om echt goed te worden!
Leer .Net! Door dit te leren kun je ZOWEL windows applicaties als webapplicaties bouwen!
Sonii
"Accomplishing the impossible means only that the boss will add it to your regular duties."