Verwijderd

Topicstarter
De Grote GOT Digifoto Contest november editie

Er zijn diverse dingen veranderd. Dit bericht LEZEN voor je gaat meedoen (of misschien al denkt dat je niet mee kan doen) aub!

Thema deze maand:

Grijs en Grauw

Toelichting op het thema
Zowel het onderwerp als de sfeer moet grijsheid en grauwheid uiitstralen.
Denk bijvoorbeeld aan:
• Industrie (gebied), saaie gebouwen, een bunker met prikkeldraad...
• Beton / Asfalt
• "Interieur" van kale (fabrieks) hallen
Geen macro's of close-ups..

De Contest
Elke deelnemer kan tot de 20-ste van de maand 1 foto bijgedragen. De rest van de maand wordt er gestemd. De belangrijkste verandering deze maand is dat de contest nu draait op software die Norjee heeft geschreven, waarvoor nog eens mijn dank aan hem! Dit houdt een aantal veranderingen in, die hieronder ter sprake komen.

Hoewel dit een digifoto contest is sta ik een beperkt aantal analoge (gescande) foto's toe. Tot een maximum van lets say 10% van het totaal. Dit is alléén bedoeld voor diegenen die geen digicam hebben. Graag aangeven indien de foto analoog is.

Thema
Het thema wordt gekozen door de winnaar van de voorgaande contest. Foto's die niet voldoen aan het thema (+ toelichting) of aan minimale kwaliteitseisen worden verwijderd. Dat beoordeel ikzelf in eerste instantie, maar liefst zoveel mogelijk in overleg met de bedenker van het thema. In principe heeft iedereen hier een zegje over, er kan over gediscussieerd worden.

Het thema moet iedereen de mogelijkheid bieden deel te nemen. Er moet ook iets inspirerends van uitgaan. Het thema 'Grasveldje' biedt, (denk ik) te weinig variatie voor een leuke contest.

Fotosoep
Wat mij betreft soept en cropt men er maar op los. Soepen kan mooi en nuttig zijn om een foto net dát te geven om hem mooi te maken. Zelfde geldt voor croppen. Dat is nou juist éen van de leuke dingen van digigraferen.
De kiezer beslist uiteindelijk of het een goede foto is of niet.

GoT forum
Plaats hier AUB geen foto's die niet aan de contest meedoen! Daar zijn andere topics voor. Plaats hier ook alleen maar die ene foto waarmee je mee wilt doen aan de contest.

Stemmen
Je kunt (vanaf de 20-ste van de maand) 4 stemmen uitbrengen. Daarbij geef je 5 punten aan je favoriete foto, 3 punten aan je 2-de keus 2 punten aan je 3-de keus en 1 punt aan je 4-de keus. De stand wordt regelmatig hier gepost.
Houdt bij het stemmen niet alleen rekening met hoe 'mooi' je de foto vindt, maar let ook op kwaliteit, originaliteit en vooral of de foto voldoet aan het thema. Een hele mooie foto die niet voldoet aan het thema zou niet mogen winnen!

Stemmen gebeurt nu op de nieuwe fotosite!

Uploaden:
Om te kunnen uploaden moet je aangemeld zijn bij de fotosite. Om je aan te melden moet je tevens je GoT-id invullen. Dat nummer zie je onder in je browser als je op je naam boven een bericht van jezelf gaat staan.

Iedereen die zich aangemeld heeft mag per contest met 1 foto meedoen. Er is deze maand voor het eerst in principe geen maximaal aantal deelnemers.

Plaats ten eerste je foto hier in het topic en plaats daarbij een toelichting op de foto (gebruikte camera, uitleg over de foto, waarom hij aan het topic voldoet...). Foto's zonder toelichting doen niet mee. Hanteer bij het plaatsen de GoTregels! dus plaats een kleine versie (max 580 breed) en maak een link naar de grote versie.

Vervolgens moet je je foto uploaden naar de fotosite (alleen jpg formaat). Let erop dat je upload met een url naar je foto! Je foto moet dus ergens op een website, die direct linking toestaat, gehost zijn.

Je kunt je foto gedurende maand wijzigen. Na de 20ste natuurlijk niet meer.

Maak geen kaders rond je foto. Dat is een leuke manier om je foto indrukwekkender te laten lijken, maar dat is bij de contest niet de bedoeling. Hier gaat het puur om de foto, in vergelijking met andere foto's.

Deze fotosite dient alleen als referentie. Ik bekijk of de foto voldoet aan de contest eisen en delete de foto eventueel als dat niet zo is. Alleen foto's die op de foto site staan doen mee.

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:54
hmm helaas heb ik mijn digicam nog niet... ben benieuwd naar de foto's
vorige maand vielen ze wat tegen vond ik
grijs en grauw... knop om het grijs en grauw te houden maar toch ook boeiend!
;)

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwe contest is geopend. Er kunnen foto's worden geupload.

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 08:29

spacy

+++

Mooi onderwerp! :P

maar dan heb ik direct een vraagje
valt een foto zoals deze daar ook onder?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rolandj/extra/conatainers%20in%20de%20mist.jpg

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

goeie vraag, dat vroeg ik me ook al af :)

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-03 11:05
spacy_ schreef op 01 november 2002 @ 14:06:
Mooi onderwerp! :P

maar dan heb ik direct een vraagje
valt een foto zoals deze daar ook onder?
[afbeelding]
Lijkt mij wel toch? als dit niet grijs en grouw is... :)

Verwijderd

Topicstarter
Jah, lijkt me ook wel.
Valt onder het kopje beton en asfalt lijkt me. Ik neem aan dat Norjee ook grijs en grauw weer (mist, druilerige regen) onder het thema vind vallen.

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 08:29

spacy

+++

Xtuv schreef op 01 november 2002 @ 14:34:
[...]

Lijkt mij wel toch? als dit niet grijs en grouw is... :)
dat dacht ik ook maar toch maar even vragen aan organisator en winnaar die zullen moeten oordelen of een foto aan de gestelde eisen voldoet

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~m.vangrootel/Wolken.JPG

Strabrechtse Heide Mierlo/Geldrop 25-09-2002

Best wel grauw :)

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 22:16

KrL

Doe maar duurzaam..

En best wel donker ?!

Verwijderd

En best wel scheef, of is het een heuvel?

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 22:26
Mooi hopelijk kan ik ook een bijdrage leveren aan deze contest als mijn foto's wat beter worden. Maar hebben veel camera's niet een stand om de kleuren wat grauw over te laten komen???? Anders word het misschien wel te makkelijk.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-03 15:54

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Dit thema is perfect voor iemand die in Eindhoven (betonstad #1) woont :)

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

KrL: Dat was juist om het effect te krijgen, ff flitser uitgezet
Aerodynamic: 100 punten, een heuvel ;)

• bipo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-02 09:27

bipo

TomV

Is het toegestaan om je foto tussendoor te wijzigen? Daar was namelijk nog discussie over.

We learn from our past, we live in the present, we develop for the future

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat mag Bipo. Was ik vergeten te vermelden...

(text nu aangepast)

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de foto van Liquidsoul niet voldoen aan het thema.
Hij is nog niet up geload dus ik hoef'm niet te verwijderen, maar de foto is gewoon een foto van wolken. Dat die normaal gesproken grijs zijn weet iedereen. Het straalt in die foto dus geen grijs en grauwe sfeer uit. Het zijn gewoon maar wolken. Verder vind ik de foto beneden de maat.

De foto van Spacy (ook nog niet upgeload) vind ik een rand geval. Dat moet qua sfeer nog veel grijzer en grauwer kunnen. Verder ook geen bijzondere foto.

Verwijderd

Kheperi, bij grijs en grauw denk ik toch al erg snel aan het weer, maar goed, je hebt het idd niet bij je omschrijving staan en het is jouw feestje, dus zal ik hem niet uploaden.

Jammer vind ik het wel. :|

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wolkenfoto past idd totaal niet in het thema..
De mistige straat wat mij betrefd wel.. Maar een huizenbok was beter geweest.. Kvind het alleen geen mooie foto.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Tis natuurlijk ook verduveld moeilijk om met dit thema een mooie foto te maken...

Verwijderd

You can say that again Kheperi ;)

Maar goed, ik zal es kijken of ik iets in die geest kan schieten.

Verwijderd

Topicstarter
okee dan! ik heb een foto upgeload. Volgens mij voldoet deze wel aan het thema. Tis er wel een die ik eerder dit jaar al gemaakt heb en ik denk dat ik deze nog wel ga vervangen door een andere, hopelijk betere.

Voorlopig dus even deze, genaamd 'Sintels'. Het is een foto van bergen kolen ofzoiets, hier niet ver vandaan. Stinkende troep en volkomen onaards sfeertje als je daar rondloopt. Vrijwel geen kleur te bekennen. Op de foto is alleen autocontrast toegepast.

Afbeeldingslocatie: http://dieko.mine.nu/picturebook/sintels.jpg

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://niihau.student.utwente.nl/~bop/albums/portret/Niek_tegen_muur.jpg

mogen portretten ook? deze doet zo koud aan, het is een huisgenoot van me op het dakterras bij ons

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 16:26:
KrL: Dat was juist om het effect te krijgen, ff flitser uitgezet
Aerodynamic: 100 punten, een heuvel ;)
Ik wist het :) :P

Verwijderd

Topicstarter
Ja uhmmm Boppie... Grijs en grauw? Een portret? Volgens mij is de foto he-le-maal niet in de sfeer van het thema.

Volgens mij bedoelt Norjee industriële grauwheid, woonkazernes, triestigheid, kleurloosheid, beetje vergane glorie... dat soort van dingen. Het is een moeilijk onderwerp, maar er is genoeg grauwigheid om ons heen. De kunst is dus vooral om er een mooie foto van te maken :)

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 18:17:
Ja uhmmm Boppie... Grijs en grauw? Een portret? Volgens mij is de foto he-le-maal niet in de sfeer van het thema.

Volgens mij bedoelt Norjee industriële grauwheid, woonkazernes, triestigheid, kleurloosheid, beetje vergane glorie... dat soort van dingen. Het is een moeilijk onderwerp, maar er is genoeg grauwigheid om ons heen. De kunst is dus vooral om er een mooie foto van te maken :)
Zwart wit pics zijn dus ook welkom neem ik dan aan of niet ?

[ Voor 0% gewijzigd door salutem op 01-11-2002 18:39 . Reden: NEDERLANDS ]

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

Verwijderd

Topicstarter
De kleuren zijn dan in elk geval goed ja. Dan moet dus (aldus het contest thema + toelichting) alleen de sfeer ook nog grijs en grauw zijn.

• salutem
Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 18:47:
De kleuren zijn dan in elk geval goed ja. Dan moet dus (aldus het contest thema + toelichting) alleen de sfeer ook nog grijs en grauw zijn.
owkje got ya oftewel triest of verloedering oid

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-02 11:21

Krul

Holodoc

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 18:17:

Ik vond hem anders best goed in het thema passen...lijkt me toch iets dat iedereen persoonlijk mag interpreteren wat hij/zij onder grijs en grouw verstaat. Uiteindelijk mag iedereen lekker democratisch zijn stem erover uitbrengen. IMHO ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nee Krul da's niet helemaal waar. Als Norjee of ik vinden dat de foto niet in het thema past dan doet hij niet mee.
Maar ik wil niet al te kinderachtig doen. Vandaar graag het verzoek om duidelijk aan te geven waarom jij vind dat je foto aan het thema voldoet. Dat staat trouwens ook in de contest regels.

En Salutem, ik denk dat je helemaal in de goede richting zit nu

• Norjee
  • Niet online
Okeee.. nog een toelichting.. (kheb het wel lekker gedefinieerd geloof ik :P)
Maar ik bedoel idd meer industrieel grauw.. maar dat is niet gelijk vergane glorie.. het kan wel.. maar bijv een oude kerk zou je vergane glorie kunnen noemen, maar das niet grijs een grauw, terwijl een nieuw strak kantoorpand wel weer grijs kan zijn.... En een oude bunker met prikkeldraad eromheen is weer wel grijs en grauw.. Khoop dat het idee duidelijk is...

Ik vind boppie's foto ook mooi trouwens.. En hij past eigenlijk ook wel... Maar als je ook portretten ed toelaat wordt vergelijken veel te lastig ben ik bang.. dus vandaar nu dan maar de toevoeging dat het om industrie / architectuur etc gaat...

• FMS
  • Niet online

FMS

Grijs en Grauw:

Afbeeldingslocatie: http://www.chadron.com/banner/images/FMSmist.jpg
foto is zwart-wit gemaakt.

:)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de thema omschrijving een beetje aangepast. Het lijkt me wel duidelijk nu.

Hmmmmm FMS... Je stelt me wel op de proef hoor! :) Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het de bedoeling is een foto zwart/wit te maken en dan in te sturen. De 2-de helft van het thema is dat ook de sfeer grijs en grauw moet zijn. Best mooie foto hoor, en hmmmm het sfeert wel een beetje grauw.... Norjeeeeeeee, heeeeeeeelp!!!

(ps: ik zou deze dan toch maar goed keuren)

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 17:51:
[afbeelding]

mogen portretten ook? deze doet zo koud aan, het is een huisgenoot van me op het dakterras bij ons
ik heb 'm weleens gezien...K2C :)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 20:03:
Ik heb de thema omschrijving een beetje aangepast. Het lijkt me wel duidelijk nu.

Hmmmmm FMS... Je stelt me wel op de proef hoor! :) Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het de bedoeling is een foto zwart/wit te maken en dan in te sturen. De 2-de helft van het thema is dat ook de sfeer grijs en grauw moet zijn. Best mooie foto hoor, en hmmmm het sfeert wel een beetje grauw.... Norjeeeeeeee, heeeeeeeelp!!!

Lijkt me een uitstekende foto toch?

• Norjee
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 20:03:
........

Kvind die foto ook prima :)
Al is het niet de bedoeling een foto zwart wit te maken.. maar de mist maakt een boel goed.. En zwartwit is natuurlijk ook niks mis mee.. Maar bijv een bloem of kermis of herft tafereel zwartwit maken is niet de bedoeling :)

offtopic:
Ik vind de 3 serieuse foto's al mooier dan de winnende kastanje foto van mij :) Alleen jammer dat die van boppie toch te twijfelachtig is :/

• salutem
Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 17:51:
[afbeelding]

leuke foto maar is niet grijs en grauw en zeker niet verlaten droevig triest of bedrijfs terrein achtig :P

Verwijderd

Topicstarter
Vergeet foto's niet te uploaden als je die foto (voorlopig) wilt laten meedoen

• eth0
  • Laatst online: 15-09-2025
Deze foto heb ik genomen op mijn vakantie bijna 4 weken terug. Het gaat hier om de wel bekende bridge over the river kwai in thailand. Ik heb het foto toestel gewoon op de brug gezet en gewacht tot het toeristen vrij was :) en toen de foto genomen (setting gewoon auto Canon a40) Je zit heel ver in de achter grond nog 1 persoon ziet er wel leuk uit. De foto is iets bewerkt de lucht is iets grauwer gemaakt (was iets blauwer) voor de rest orgineel. Is wel grijs en grauw denk ik, en industrieel met de ijzeren spoor brug.

Ik hoop dat hij voldoet voor de contest (ja deze is toch best lastig), maar ik ga morgen kijken of ik nog wat andere plaatjes kan schieten.

Oplettende Gotter kunnen deze foto wel eens eerder hebben gezien dat klopt ik heb hem eens gepoost bij het vakantie foto's thread.

Afbeeldingslocatie: http://www.klingon.nl/foto-contest/bridge-ss.jpg

Klik op het plaatje voor 800x600 en voor alle details 1600x1200 hier Let op 700kb.

Verwijderd

Ok ik maak wel een andere foto, ik vond em persoonlijk wel grijs en grauw, de sfeer die in de foto hangt, maar ik snap het ook als er gezegd wordt dat ie niet helemaal in het thema past. Ik heb het misschien iets te vrij geinterpreteerd

Moooooody> klopt :) ik zit in K2I (bestaat dat? ja dat bestaat, het zijn de 2e jaars derde jaars zeg maar, nog niet genoeg punten voor stage in buitenland :) ) misschien dat je mij wel eens op een step voorbij hebt zien komen op school, wordt nogal raar aangekeken vaak :)

Verwijderd

Norjee schreef op 01 november 2002 @ 20:19:
[...]

Kvind die foto ook prima :)
Al is het niet de bedoeling een foto zwart wit te maken.. maar de mist maakt een boel goed.. En zwartwit is natuurlijk ook niks mis mee.. Maar bijv een bloem of kermis of herft tafereel zwartwit maken is niet de bedoeling :)

offtopic:
Ik vind de 3 serieuse foto's al mooier dan de winnende kastanje foto van mij :) Alleen jammer dat die van boppie toch te twijfelachtig is :/
hoe bedoel je jammer? dat ik het topic ermee verpruts of dat ie wel aardig is maar niet aan het onderwerp voldoet?

• Mooody

Mooody

elmoody

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 21:32:
Ok ik maak wel een andere foto, ik vond em persoonlijk wel grijs en grauw, de sfeer die in de foto hangt, maar ik snap het ook als er gezegd wordt dat ie niet helemaal in het thema past. Ik heb het misschien iets te vrij geinterpreteerd

Moooooody> klopt :) ik zit in K2I (bestaat dat? ja dat bestaat, het zijn de 2e jaars derde jaars zeg maar, nog niet genoeg punten voor stage in buitenland :) ) misschien dat je mij wel eens op een step voorbij hebt zien komen op school, wordt nogal raar aangekeken vaak :)
oh dan zit ik bij jou in de klas :D

maar ik ga wel op stage...in januari
eerst nog ff de java4 en maya puntjes halen :z

btw...je foto zuigt :P

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Topicstarter
Sintels is deelnemende foto nummer 1
Bridge over river kwai is 2

Dat zijn de 2 foto's die tot nu toe zijn ge-upload.
Moeilijk thema, maar het moet niet allemaal makkelijk zijn he :)

Verwijderd

fijn dat je het onderbouwt ;)

• Norjee
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 21:36:
[...]

hoe bedoel je jammer? dat ik het topic ermee verpruts of dat ie wel aardig is maar niet aan het onderwerp voldoet?
Dat het een mooie foto is die jammergenoeg een beetje buiten het thema valt :)

Verwijderd

Norjee schreef op 01 november 2002 @ 21:48:
[...]

Dat het een mooie foto is die jammergenoeg een beetje buiten het thema valt :)
ach er komt vast nog wel een keer een portrettencontest ;)

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01 10:51
Afbeeldingslocatie: http://mcviruss.nl/fotos/grijs_en_grauw_small.jpg

Gebruikte camera is een Fuji Finepix S1 Pro, weet helaas niet meer met wat voor lens en wat voor instellingen. Foto is gemaakt ergens in Duitsland geloof ik, ergens op een heuvel/berg op een zeer indrukwekkende plaats.

Dat het een zwart/wit foto is draag wel bij aan de grijs&grauw sfeer maar ook het weer en de locatie maakten dat ik gelijk aan deze foto dacht toen ik dit topic las.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even op een rijtje (nu met de namen erbij)

Sintels (Kheperi) is foto nummer 1
Bridge over river kwai (Eth0) is foto nr. 2
Misty day (FMS) is foto nr. 3
Lost in Germany (McVirusS) is foto nr. 4

Verwijderd

Topicstarter
Oh, en nog een verzoek.
Gaarne geen kaders rond de foto's. Het is een leuke manier om foto's wat indrukwekkender te laten lijken, maar hier gaat het puur om de foto.

Dit is geen sneer naar Norjee hoor, hoewel hij de enige was die een kader rond de foto had gemaakt. Die foto heeft wat mij betreft volledig terecht gewonnen. Ook zonder kader.

• eth0
McVirusS schreef op 01 november 2002 @ 23:06:
[afbeelding]

Gebruikte camera is een Fuji Finepix S1 Pro, weet helaas niet meer met wat voor lens en wat voor instellingen. Foto is gemaakt ergens in Duitsland geloof ik, ergens op een heuvel/berg op een zeer indrukwekkende plaats.

Dat het een zwart/wit foto is draag wel bij aan de grijs&grauw sfeer maar ook het weer en de locatie maakten dat ik gelijk aan deze foto dacht toen ik dit topic las.
Zeg staan die dingen niet bij een kerncetrale is DL. Heb ze volgens mij al eens eerder gezien.

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Rainy Night

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/darule/102-0220_IMG_thmb.jpg

Powershot A40
10 seconden
35mm
F6.0

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

Verwijderd

eth0 schreef op 01 november 2002 @ 20:54:
Deze foto heb ik genomen op mijn vakantie bijna 4 weken terug. Het gaat hier om de wel bekende bridge over the river kwai in thailand.
[afbeelding]

Klik op het plaatje voor 800x600 en voor alle details 1600x1200 hier Let op 700kb.
Das toevalig ;) Lees ik de regels en denk meteen laat ik mijn foto van de bridge over the river kwai posten (ben namelijk daar ook geweest vorig jaar. Maargoed, kwam ik die van jouw tegen, en ik zeg er meteen bij dat die van jou stukken mooier is.. dus toch maar maar die van mij niet posten ;)
Verder heb ik niet echt foto's geschoten die aan dit contest mee kunnen doen (kan er wel een gebruiken, maar vind dat je in zo'n contest alleen foto's moet posten die echt van hoge waarde zijn, niet van dat standaard zooi, maargoed dat is mijn mening...dus vandaar dat ik in de vorige contest ook geen foto gepost heb. Vind het soms persoonlijk wel jammer dat mensen hier zomaar een foto neer posten die wat met onderwerp te maken heeft zodat ze ook meedoen, maar dat de foto totaal niks heeft, zeker niet meer dat een allerdaagse foto...)
Maruh, mooie foto van de bridge!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat nu wel zo'nbeetje duidelijk is wat het thema bedoelt. Okee, het is geen al te makkelijk thema kennelijk, maar het lijkt me niet meer nodig om hier foto's te blijven posten met de vraag of die voldoet aan het thema.

Kijk zelf of je vindt dat hij voldoet en als je dat vindt, upload hem dan gewoon. Dan merk je vanzelf of je foto geaccepteerd wordt.

Verwijderd

Wat zit die site mooi in elkaar hé! Toppie werruk Norjee!

Verwijderd

Leuke contest weer :)

• DarkSide
  • Laatst online: 03-03 20:00

DarkSide

theres no place like ::1

Hmm voorlopig houdt ik het hier maar op.
Hij is alleen niet recent.

Genomen vanuit de rembrandt toren.
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/jcnieuwe/jcnieuwe/images/got/toren.jpg

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• eth0
Heb mijn foto toch maar iets aangepast is nu alleen in zwart/wit, ik vindt hem dan toch iets meer grijs en grauw eruitzien.

Afbeeldingslocatie: http://www.klingon.nl/foto-contest//bridge-ss-zw.jpg

Verwijderd

Topicstarter
misschien ook wel mooi met een beetje sepia ofzo :- )
Krijgt het een beetje een WO2 sfeertje

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
Sintels (Kheperi).............. foto nr. 1
Bridge over river kwai (Eth0).. foto nr. 2
Misty day (FMS)................ foto nr. 3
Lost in Germany (McVirusS)....  foto nr. 4
Rainy night (DaRule)........... foto nr. 5
Toren (Darkside)............... foto nr. 6

Verwijderd

Topicstarter
En zijn er nog luitjes vandaag op pad geweest om grijs en grauw te fotograferen?
Ik wel...
Maar het resultaat is niet beter dan de foto die ik al heb ingestuurd. Ik ben tot nu toe best tevreden met mijn puinbergjes... Maar het moet veel beter kunnen. Morgen nog eens op de fiets...

• Norjee
  • Niet online
}:O

• eth0
Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 20:03:
En zijn er nog luitjes vandaag op pad geweest om grijs en grauw te fotograferen?
Ik wel...
Maar het resultaat is niet beter dan de foto die ik al heb ingestuurd. Ik ben tot nu toe best tevreden met mijn puinbergjes... Maar het moet veel beter kunnen. Morgen nog eens op de fiets...
Yep, heb vandaag nog een paar foto's gemaakt voor het thema grijs en grauw,

Zie hier een hoogspannings mast in zw. Jammer dat je maar met 1 foto mag mee doen ik vindt deze ook erg goed.

Afbeeldingslocatie: http://www.klingon.nl/foto-contest//hoogspanning-ss.jpg

En hier een tunnel voor de toekomstige betuwe lijn ook in zw, ja ik woon in de betuwe en dit ding komt op nog 1km van mij vandaan te leggen :(

Afbeeldingslocatie: http://www.klingon.nl/foto-contest//betuwe-lijn-tunnel-ss.jpg

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/robbroek/storm2002.jpg

Windkracht 11 op Kijkduin. Helaas geen industrial grauwheid maar als er iets grauw en grijs is, is het wel de vorige oktoberstorm.
Gemaakt met Olympus E100-RS (1.5Mpix) Durfde mijn E10 niet mee te nemen met al dat zand en water

Deze foto is mijn contributie aan de contest

• Gardocki
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/lipides/got/pics/PICT0157BWT.JPG

Hier doe ik mee mee. Ik ben nog van plan om van de week te gaan rondfietsen om te kijken voor mooiere plaatjes..

They made me do it.

Verwijderd

Topicstarter
Kijkesaan, dat gaat de goeie kant op!
Maarrehh tis geen fototopic hoor. Graag alleen foto's posten hier die je gebruiken wilt voor de contest.

Ennuh Norjee, ja weet ik hoor :). Maar ik wilde dat per 9 foto's doen.

• Norjee
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 20:57:
Ennuh Norjee, ja weet ik hoor :). Maar ik wilde dat per 9 foto's doen.
Deze dan :)

Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gifAfbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gifAfbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gifAfbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gifAfbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gifAfbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gifAfbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gif
1SintelskheperiCanon - ps a40
2misty day_FMS_Minolta - Dimage F100
3Lost in GermanyMcVirusSNikon - Coolpix 880
4Rainy NightDaRuLeCanon - ps a40
5TorenDarkSideSony - DSC-F707
6bridge over the river kwaieth0Canon - ps a40
7WaterwegTom S.Konica - KD-400Z

Verwijderd

Topicstarter
hey da's cool! vooral omdat door het veranderen van foto de lijst nogal snel verouderd!
Effe kijken hoe dat moet....

(test beide windowtjes)

Ahhhh hey cool!

• Mooody

Mooody

elmoody

ik heb me ook ingeschreven...heb alleen nog geen camera ;(

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het eerlijk gezegd toch eeb neetje goedkoop om een foto zwartwit te maken om hem aan het thema te laten voldoen. Soms kan dat een sfeer benadrukken, ok. Maar het moet toch niet zo zijn dat het 'grijs en grauw' het alleen dáárvan moet hebben. De foto van Tom S.... nouja ik vind het niet veel. Horizon is ook niet recht trouwens... (is wat aan te doen). Maargoed is maar tijdelijke bijdrage.

Die windkracht 11 op Kijkduin vind ik best mooi. Volgens mij heeft die niet eens zwartwit gemaakt te worden. Zelfde geld eigenlijk voor beide foto's van eth0.

Eigenlijk stel ik me een beetje voor dat je juist NIET de foto zwartwit moet maken, om te benadrukken en goed te laten zien dat de grijs en grauwheid naturel is! Natuurlijke grauwheid is ook veel uhmmm rijker van kleurloosheid... zoiets :P Zoals die toren bijvoorbeeld (die helaas ook scheef staat).

Is maar even mijn mening hoor :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 23:35:
Ik vind het eerlijk gezegd toch eeb neetje goedkoop om een foto zwartwit te maken om hem aan het thema te laten voldoen. Soms kan dat een sfeer benadrukken, ok. Maar het moet toch niet zo zijn dat het 'grijs en grauw' het alleen dáárvan moet hebben. De foto van Tom S.... nouja ik vind het niet veel. Horizon is ook niet recht trouwens... (is wat aan te doen). Maargoed is maar tijdelijke bijdrage.

Die windkracht 11 op Kijkduin vind ik best mooi. Volgens mij heeft die niet eens zwartwit gemaakt te worden. Zelfde geld eigenlijk voor beide foto's van eth0.

Eigenlijk stel ik me een beetje voor dat je juist NIET de foto zwartwit moet maken, om te benadrukken en goed te laten zien dat de grijs en grauwheid naturel is! Natuurlijke grauwheid is ook veel uhmmm rijker van kleurloosheid... zoiets :P Zoals die toren bijvoorbeeld (die helaas ook scheef staat).

Is maar even mijn mening hoor :)
Ok, hier de kleurenversie:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/robbroek/storm2002_kleur.jpg

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:00

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

eth0 schreef op 02 november 2002 @ 19:44:
Heb mijn foto toch maar iets aangepast is nu alleen in zwart/wit, ik vindt hem dan toch iets meer grijs en grauw eruitzien.
Ik vind hem in kleur mooier :)

Dan vind ik het meer een oorlogssfeertje hebben, net zoals in bv. band of brothers, daar hebben ze de kleuren aangepast zodat het er net als in jouw foto uitziet.

Maar als jij hem z/w wilt moet je dat natuurlijk vooral doen :)

* Gizz vind trouwens dat er wel erg veel z/w foto's zijn, zo kan je wel alles grijs en grauw krijgen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• enter.nu
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-05-2020

enter.nu

enterToys

Mijn inzending:
Afbeeldingslocatie: http://www.enter.nu/albums/usa2002/DSC00699.jpg

Deze foto is gemaakt vanuit de eetzaal op Alcatraz, kijkend naar de Golden Gate Bridge.

Volgens de audio tour was er niets grijzer en deprimerender dan de toegangspoort van de wereld kunnen zien terwijl deze onbereikbaar bleef voor de 'inmates'.

~~ meesterprutser ~~

Verwijderd

Sjiek, ik doe ook mee!! :)

Verwijderd

Topicstarter
Rob, als je met die foto wilt meedoen, dan moet je'm uploaden naar de fotosite (zie sig)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://rickh.endoria.net/troep/steegje_klein.jpg

een grauw, donker steegje ;) gemaakt in Frankrijk.

Verwijderd

Topicstarter
Wil je deelnemen met die foto Palomar? Dan uploaden naar de fotosite graag (zie mijn sig).

Hier niet zomaar foto's posten!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Na ik al een tijdje heb zitten meelezen , heb ik ook maar besloten mee te doen.
Mijn inzending: (uiteraard clickable)

Ontgrauwing
Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/fotocontest/DSCF0041_thumb.JPG

Omschrijving:
Foto is genomen in Wenen.
Men was daar bezig om alle oude gebouwen weer schoon te maken.
Vrijwel alle gebouwen waren namelijk zo grauw en grijs als te zien op het midden van deze foto.
Dit plaatje legt mooi vast hoe de vordering is van het schoonmaakwerk.

Soort van before-after idee :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Deze foto's doen op dit moment mee (allemaal aanklikbaar):

Grijs en grauw
Grijs en Grauw: Het thema voor de maand november. Zowel in onderwerp als in sfeer.
Voor meer info: Kijk op Portable Media Devices
Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/images/blank.gif
Sintels
Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/150/150/17.jpg
kheperi, Canon - ps a40
misty day
Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/150/150/19.jpg
_FMS_, Minolta - Dimage F100
Lost in Germany
Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/150/150/20.jpg
McVirusS, Nikon - Coolpix 880
Rainy Night
Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/150/150/21.jpg
DaRuLe, Canon - ps a40
Toren
Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/150/150/22.jpg
DarkSide, Sony - DSC-F707
bridge over the river kwai
Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/150/150/23.jpg
eth0, Canon - ps a40
Waterweg
Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/150/150/24.jpg
Tom S., Konica - KD-400Z
Golfbrekers
Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/150/150/25.jpg
red_bull, Canon - ps a40
Alcatraz
Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/150/150/26.jpg
enter.nu, Sony - DSC-75
Middag
Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/150/150/27.jpg
webwatcher, Sony - DSC-F707
Steegje
Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/150/150/28.jpg
palomar, Fuji - Finepix 1300
Ontgrauwing
Afbeeldingslocatie: http://digicontest.concept-q.biz/150/150/29.jpg
TD-er, Fuji - Finepix 2400 Zoom
GOT digicontest, de site

Verwijderd

Topicstarter
Over 'ontgrauwing' heb ik een beetje twijfels. Toch bepaald niet een toonbeeld van grauwheid. Maar naast al de kunstmatige zwartwit foto's... nouja ik kijk het even aan.

TD-er: Je kunt het perspectief van zo'n foto best mooi corrigeren. Ik heb het even geprobeerd met photoshop en dat gaat heel goed. Dan staan alle gebouwen tenminste weer gewoon recht op. Van de foto zoals die nu is wordt ik een beetje draaierig. Kan de bedoeling zijn natuurlijk... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 13:03:
Deze foto's doen op dit moment mee (allemaal aanklikbaar):

Grijs en grauw
Grijs en Grauw: Het thema voor de maand november. Zowel in onderwerp als in sfeer.
Voor meer info: Kijk op Portable Media Devices
[afbeelding]
Sintels
[afbeelding]
kheperi, Canon - ps a40
misty day
[afbeelding]
_FMS_, Minolta - Dimage F100
Lost in Germany
[afbeelding]
McVirusS, Nikon - Coolpix 880
Rainy Night
[afbeelding]
DaRuLe, Canon - ps a40
Toren
[afbeelding]
DarkSide, Sony - DSC-F707
bridge over the river kwai
[afbeelding]
eth0, Canon - ps a40
Waterweg
[afbeelding]
Tom S., Konica - KD-400Z
Golfbrekers
[afbeelding]
red_bull, Canon - ps a40
Alcatraz
[afbeelding]
enter.nu, Sony - DSC-75
Middag
[afbeelding]
webwatcher, Sony - DSC-F707
Steegje
[afbeelding]
palomar, Fuji - Finepix 1300
Ontgrauwing
[afbeelding]
TD-er, Fuji - Finepix 2400 Zoom
[afbeelding]
GOT digicontest, de site
[afbeelding]
Wow, wat ziet dit er koninklijk uit :D

Verwijderd

Ik doe deze keer mee met een foto uit Eindhoven. Gemaakt op 16 april 2002 met mijn inmiddels ietwat ouderwetse Olympus C900Z (D-400Z)...

Afbeeldingslocatie: http://membres.lycos.fr/sunnyda/kleiner.jpg
"Leegte"

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2002 13:46 . Reden: UBB-tags klopten niet ]

Verwijderd

Shit, nu zie ik pas dat ik een veel btere had, :) mag ik nog vervangen?

• T.T.
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Shit, nu zie ik pas dat ik een veel btere had, mag ik nog vervangen?
Dit bericht LEZEN voor je gaat meedoen
Je kunt je foto gedurende maand wijzigen. Na de 20ste natuurlijk niet meer.
:X :O :X |:( |:( |:(

Nog een ander punt: ik vind het een beetje typisch dat elke foto die in photoshop grijs is gemaakt, maar mee doet...
Komt op hetzelfde neer als ik bij de vorige contest herfstkleuren in een zomerfoto had gemaakt, kortom: er moet wat meer naar het plaatje worden gekeken en minder naar "is de foto grijs" imho :)

Ik ben het er wel mee eens dat ontgrauwing niet past, maar ook een aantal andere foto's heb ik mijn twijfels over. Er zitten best mooie foto's tussen, maar of ze nou bij de contest horen... nou, daar mogen Norjee en Kheperi zich over buigen ;)

• Norjee
  • Niet online
Hellup :/

Ik weet niet of het is opgevallen, maar de geresized foto's zijn lichter dan de originel.. kennelijk komt dit door het antialiasen tijden het resizen.. Dus ik heb antialias nu uit staan...

Clowntje, tijdens het testen heb ik per ongeluk jou foto verwijderd.. Sorry.. Maar je kan hem wel weer opnieuw toevoegen..

Verwijderd

Mijn inzending :

Late summer in France

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/aheuvelman/dredge-oktobersmall.jpg

Resultaat van een (te) late vakantie in Frankrijk dit jaar..

Orgineel in b&w maar toch later een sepia kleurje van gemaakt..
(ik ben hier speciaal voor gestopt langs de weg in de stromende regen :) )

• T.T.

T.T.

Sowieso

Norjee schreef op 03 november 2002 @ 14:35:
Ik weet niet of het is opgevallen, maar de geresized foto's zijn lichter dan de originel.. kennelijk komt dit door het antialiasen tijden het resizen.. Dus ik heb antialias nu uit staan...
Was mij nog niet opgevallen hoor :)
Ik wilde je nog even feliciteren met de site. Hij is erg mooi geworden, jouw javascript skillz zijn duidelijk beter dan de mijne. Ik heb nog wel een paar kleine puntjes:
• je selecteert ISO waarden dmv een dropdown list bij het toevoegen, dit lijkt me niet echt handig. Ik neem aan dat je niet de waarde controleert op een bepaald domein, dus dat het eenvoudig is uit te breiden. Mijn S602 maakt bijvoorbeeld foto's op ISO160, kan ik niet kiezen :( Handiger is om het te vervangen door een simpel textveld met een maxlengte van 4 :)
• Angle is een beetje een rare term (bij het bekijken van de fotos in de contest). Die heb je waarschijnlijk rechtstreeks van "hoek" vertaald (of omgekeerd) :) Ik zou daarvoor brandpuntsafstand gebruiken wanneer je het Nederlands wilt houden, of Focal Length in het Engels. Bij het toevoegen gebruik je de term hoek. Ik ben heb er geen verstand van, maar volgens mij gaat de hoek om bijvoorbeeld wideangle enz.
Je zou zelfs de termen kunnen linken naar bijvoorbeeld http://www.dpreview.com/learn/glossary zodat mensen die niet weten wat het precies betekent, gelijk meer info over het onderwerp kunnen vinden

voor de rest even geen dingen kunnen verzinnen. Ziet er goed uit _/-\o_

edit: toch wel, nog paar kleine dingen:
• het is Aperture en niet Apperture
• "Debug data" bij het toevoegen van een foto

edit2: nu zijn alle fotos zwart, je zal wel ff aan het debuggen zijn ofzo :+

• T.T.

T.T.

Sowieso

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 14:41:
Mijn inzending :
Late summer in France
Erg mooie foto _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Dredge: Jammer dat de regen niet te zien is. Verder mooi druilerig met al die hangende kopjes!

Norjee: Ja is me ook opgevallen. Overigens is de thumb van late summer in france helemaal zwart... Da's wel erg donker :)

(edit) na refresh ziet het er goed uit!

T.T.: Ja dat probleem daar zit ik ook mee. Naar mijn idee is het ook helemaal niet de bedoeling zwart/wit foto's in te zenden. Juist niet! Het gaat er om grijs en grauwheid te fotograferen *as is*. Dus zoals je't aantreft. Beton, grijze lucht, kleurloze fabrieken.... dat soort dingen.

Maar, en daar komt het uhmmm 'grijze gebied' (pun intended :)) in beeld, naast grijs in kleur heb je ook grijs in sfeer. Feitelijk moet dat er volgens het thema allebei in zitten, maar bijvoorbeeld bovenstaande zonnebloemen... Dat heeft toch wel iets grauws...

Echt duidelijk aan het thema voldoen niet zo veel van de foto's. Sommige vind ik prima en de meeste kunnen er mee door zegmaar (ik heb het alleen over het voldoen aan het thema hoor)

• T.T.

T.T.

Sowieso

Helemaal mee eens, die zonnebloemen vind ik zelf erg mooi, het onderwerp heeft iets neerslachtigs, iets grauws. Ook zonder de sephia zou die volgens mij al passen.
Een aantal mensen lijkt echter niet naar het onderwerp te kijken, maar maken gewoon een foto zwart/wit of sephia. Misschien idee om onderwerp/omschrijving iets aan te passen? Hoewel er toch duidelijk staat:
Zowel het onderwerp als de sfeer moet grijsheid en grauwheid uiitstralen.
Naja, succes ermee! Ik zal er iig rekening mee houden bij het stemmen :)

Verwijderd

Ik heb een entry:

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/mb.koster/entry.jpg

Is vesting Bourtang in groningen... ziet er zo verlaten en stil uit...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 15:35:
Ik heb een entry:

[afbeelding]

Beetje donker, maar wel leuk :)

• T.T.

T.T.

Sowieso

Ik heb een entry:
[afbeelding]
Ehmm ik zie helemaal niets? Volledig zwart, misschien ff de voorgrond wat lichter maken want aan de hand van de compositie zou je denken dat de voorgrond belangrijk is.
Maak geen kaders rond je foto. Dat is een leuke manier om je foto indrukwekkender te laten lijken, maar dat is bij de contest niet de bedoeling. Hier gaat het puur om de foto, in vergelijking met andere foto's.
:X LEZEN MENSEN 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 14:41:
Mijn inzending :

Late summer in France

[afbeelding]

Resultaat van een (te) late vakantie in Frankrijk dit jaar..

Orgineel in b&w maar toch later een sepia kleurje van gemaakt..
(ik ben hier speciaal voor gestopt langs de weg in de stromende regen :) )
Als je had gezegd dat 'ie was genomen in Chernobyl, had ik je zo geloofd. Deze plaat geeft mij echt een hele naargeestige indruk.
Hij is wel erg mooi, maar of dit de stemming was die je vast wilde leggen?!

Verwijderd

Dit was exact het beeld wat ik vast wilde leggen (daarom ben ik ook gestopt)
de sfeer die de foto weergeeft was in werkelijkheid ook zo, ik was toen ook wel een beetje down dat zal misschien de reden geweest zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
T.T. schreef op 03 november 2002 @ 15:26:
[...]

Naja, succes ermee! Ik zal er iig rekening mee houden bij het stemmen :)
Ik hoop van harte dat iedereen dat zal doen :).

Verwijderd

Ik heb een entry:

[afbeelding]

tis bourtange :)

• Azrael
  • Laatst online: 27-02 13:07
Hm, eigenlijk had zwart wit verboden moeten worden, dat zou de foto's een stuk origineler hebben gemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Jos, Je boertange foto is verwijderd. Dat is alleen vanwege het kader dat er om je foto heen zit. Ik heb ervoor gekozen geen kaders toe te laten. Zie eerste bericht in dit topic.

Je mag je foto gerust nogmaals uploaden zonder kader.

Verwijderd

Dat van die kaders snap ik niet helemaal eigenlijk.....het is gewoon een afronding van een foto, ik kan pas tevreden zijn over een foto als er een mooi kader om heen zit. Daarbij maakt het de foto een stuk professioneler.
Ookal gaat het in een museum alleen om de kunst, heb jij daar ooit een schilderij zonder lijst zien hangen?? :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 november 2002 @ 15:20:
T.T.: Ja dat probleem daar zit ik ook mee. Naar mijn idee is het ook helemaal niet de bedoeling zwart/wit foto's in te zenden. Juist niet! Het gaat er om grijs en grauwheid te fotograferen *as is*. Dus zoals je't aantreft. Beton, grijze lucht, kleurloze fabrieken.... dat soort dingen.
Dat is echter in tegenspraak met deze regel:

"Wat mij betreft soept en cropt men er maar op los. Soepen kan mooi en nuttig zijn om een foto net dát te geven om hem mooi te maken. Zelfde geldt voor croppen. Dat is nou juist éen van de leuke dingen van digigraferen. De kiezer beslist uiteindelijk of het een goede foto is of niet."

Sommige foto's komen in zwart-wit (al dan niet met verhoogd contrast) veel beter uit de verf dan in kleur. Bij dit thema kan zwart-wit de grauwheid van een foto in sommige gevallen juist benadrukken. Persoonlijk denk ik dat de kiezer prima zelf kan beoordelen hoe goed (of niet) een foto binnen het thema past.

Overigens maakt het niets uit of een foto achteraf zwart-wit is gemaakt of tijdens het fotograferen, want de zwart-wit functie van een camera doet niets anders dan de grijstinten-conversie van een tekenprogramma.
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste