Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[IA] Afhandeling lcd's 256*128 voor 7$ - deel 2

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 346 views sinds 30-01-2008

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
[rml][ IA] afhandeling lcd's 256*128 voor 7 $[/rml]

Het vorige topic werd wat groot, dus nu gaan we hier verder. :) Wie vat ff die 1200+ posts samen in een paar regels?

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 07:50
Deze samenvatting zal de eerste tijd nog wel bijgewerkt worden, daar het een samenvatting is van ruim 1000 postings over het bestellen en ruim 1200 posts van het live verslag tweakers, LCD's & problemen.
Reacties over dingen die ik over het hoofd zie, graag naar g.noorlander <at> wing.rug.nl Dan kan dit topic een beetje compacter blijven ;)

Welk schema? er zijn er zo veel...
Het komt er in het kort op neer, dat de LCD's worden gesoldeerd volgens de pin-out die PollinLCD en de andere programma's gebruiken. Gebruik dus niet oude schema's van Zotty.

Schema voor aansluiting op een 25-polige stekker rechtstreeks op de computer.
Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/LCDs/info/15pSub-D_LCD.png

Schema voor aansluiting op een standaard printer-kabel (dus 36-polige centronics stekker aan het LCD)
Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/LCDs/info/Centronics_LCD.png

De voeding

De voeding kan op vele manieren gemaakt worden, maar het belangrijkste is dat deze netjes +5V en een negatieve spanning geeft. (deze laatste is nodig om het contrast te regelen)
Deze negatieve spanning is voor de meeste (alle??) LCD's ongeveer -10,7 V. Er zijn mensen die dit proberen uit de comm-poorten te verkrijgen, maar daar is -voor zover ik weet- nog niemand in geslaagd.

Ikzelf gebruik een trafo met een LM317 voor de positieve- en de LM337 voor de negatieve spanning.

Een quote van mijzelf, in een andere thread:
Voorbeeldje met de LM317 (ASCII-tekening)
en een iets algemenere vorm van de berekening van de weerstandjes...
Afbeeldingslocatie: http://orca.st.usm.edu/~jmneal/dual_psu/vreg_equation.gif

Iets meer uitleg van de regelaars, maar wel met een minder overzichtelijk schema (om ook negatieve spanningen te stabiliseren)

Een iets duidelijker schema van een 317 regelaar, met wat voorbeelden
Afbeeldingslocatie: http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/317.gif
Voor +5V heb je een weerstand-verhouding nodig van 1 : 3, dus ik raad voor R1 330 Ohm aan en voor R2 1kOhm

Weer anderen gebruiken de meest mooie oplossing, namelijk het omzetten van de +5V, die al aanwezig is in je computer, naar een negatieve spanning.Beide schema's zijn met succes nagebouwd.

Van de MAX-IC's kun je gratis samples toegestuurd krijgen, wat aan te raden is, daar vrij weinig winkels deze IC's op voorraad hebben.
Adres voor de gratis samples

Wat te doen bij ruis op het scherm...

Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/LCDs/info/LCD1.jpg
Voorbeeld van ruis op het scherm (foto (c)WernerV)

Bij een enkeling kan het voorkomen dat er ruis opgepikt wordt en daardoor allemaal rotzooi op het schermpje komt. Dit is meestal het gevolg van een vervelende printerpoort of een niet stabiele voeding. (+5V mag liggen tussen +4,8V en +5,1V voor een goede werking)
Tevens moeten alle draadjes die in het schema aan massa liggen ook werkelijk aan massa gelegd worden.
Vaak kan het ook schelen of er afgeschermde kabel gebruikt is of niet. (afgeschermd is dus met een mantel van inelkaar geweven draadjes om de kabeltjes heen) Het maakt soms ook verschil of die mantel aan de massa verbonden wordt of niet.

Test je voeding eerst!

Test je voeding eerst alvorens je deze aansluit op het LCD en zorg ervoor dat
hoe dan ook bij het testen met het LCD de reset is aangesloten anders gaat de SED1330 heel erg warm worden.

Bij het in werking stellen, zul je een donkere horizontale balk vrij snel over het scherm zien scrollen, dan weet je dat alles naar behoren zou moeten werken. Dit houd op, zodra het LCD geïnitialiseerd wordt (aangesproken door de software dus)

Software voor dit type display

Er loopt ook al een vrij lang topic over de software voor dit display.
[rml][ LCD] Software SED1330[/rml]
<linkjes naar de software>
  • Port95NT De driver voor de parallelle poort onder NT/2000/XP
  • LiQuiD-MP3_v0.9.0 Hele mooie plugin voor WinAmp 2.x
  • PowerLCD Een tool om allerlei informatie op je display te krijgen (oa. tweakers & fok-headlines)
  • LCD Sudio Het betere drag-'n-drop van items naar je LCD
  • Pollin LCD Een tooltje om met alle mogelijkheden van het display te kunnen spelen
Documentatie voor eigen progsels en bouwselsIk heb geen printerpoort meer vrij, mag USB ook?

Een van de wat meer gevorderde tweakers, Zotty, heeft een project online gezet om allerlei devices (maar met name LCD's) aan de USB poort te hangen.
Dit is USB2LCD. Meer info hierover is te vinden op Schijf.org (Daar is ook info te vinden over Zotty's Winamp-plugin, Liquid MP3)

Achtergrond verlichting:
Het is tot dusver nog niemand gelukt om een fatsoenlijke backlight in de LCD-behuizing te monteren.
Ik heb het frame om de LCD al eens los gehaald om te kijken hoeveel ruimte er is en er is aan één zijkant een ruimte van zo'n 80*5*5 mm, waar LED's of een kleine CCFL geplaatst zou kunnen worden. Tevens zou het randje omgebogen kunnen worden, zodat je meer ruimte hebt. Pas echter wel op dat je hierbij het glas niet breekt.
Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/LCDs/info/DSCF3139_thumb.JPG
Een foto waarop de constructie wat duidelijker te zien is (klik voor full-size)

Het loshalen van de metalen rand is niet zonder risico. Zorg er voor dat het glas goed vast blijft zitten aan de rubberen strips eronder (aan boven- en onderkant)
Achter het LCD zit een reflecterende laag. Wanneer je een lichtgevend materiaal als EL-folie achter het glas wilt plaatsen, dan zul je die folie (en plakresten) weg moeten halen. Dit is echter niet aan te raden, daar er al minstens 1 LCD zo naar de eeuwige gadget-velden gestuurd is.

Vermoedelijk zul je bij het plaatsen van een lichtbron, naast het LCD, deze precies tov het midden van het glas moeten plaatsen, om een zo egaal mogelijk resultaat te krijgen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
De rest komt strax nog wel, maar ik wilde dit even gauw neerzetten, zodat de samenvatting mooi op de eerste pagina staat.

[ Voor 0% gewijzigd door TD-er op 10-11-2002 20:54 . Reden: Voedings-gedeelte ga ik nog anders neerzetten ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Mooie samenvatting TD-er ik geloof dat nu alles vrij volledig is, mooie start voor PART II van de SED 1330 controller.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kheb vandaag ook m'n LCD binnengekregen! (vrijdag besteld voor €43 :( )
Die pin 1-17 is van J2? Want je hebt ook nog 1-14, waar J1 bovenstaat.

[ Voor 0% gewijzigd door SlinkingAnt op 24-10-2002 15:30 . Reden: Pics verwijderdt etc! ]

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

De maxies kan je zoals in de mooie intro staat, samples van aanvragen bij maxim-ic.com
Dan vraag je gewoon 2x 629 en 2x 724 aan en dan kan je kloten wat je wilt

Verwijderd

lama beter lezen :)

• SlinkingAnt
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 oktober 2002 @ 19:47:
Uhh ja lijkt me wel. Ik zie nergens anders 17 gaatjes op een rijtje zitten op mijn lcd :7 dus je moet gewoon die rij nemen met 17 gaatjes. Seriously easy going

De andere 14 zijn volgens mij om meerdere lcd's aan elkaar door te kunnen lussen, althans zoiets heb ik volgens mij in deel 1 gelezen.
Ok, ga ik dat proberen, nu nog een max-je ergens kunnen krijgen voor de voeding :(

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 18:11
even voor de duidelijkheid ik heb GEEN lcd's meer over.

• SlinkingAnt
  • Niet online
Weet iemand toevallig waar de max-724 wel te krijgen is??

Verwijderd

Als je 'n beetje moeite doet kan display 'm leveren kost je alleen +- 30 eur dan...

Verwijderd

SlinkingAnt schreef op 27 oktober 2002 @ 16:34:
Weet iemand toevallig waar de max-724 wel te krijgen is??
http://www.farnell.nl

hij kost nog geen 10 euro

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

zijn er eigenlijk mensen die zeggen van ik wil best voor jou een voeding in elkaar zetten.. ik heb hier nog 2x kleine en 1 grote max chippie liggen. diegene die voor mij hem werkende heeft gemaakt mag van mij part dat restant dan hebben..

contact me via icq/mail
mail =! msn

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• SlinkingAnt
  • Niet online
Ik vind het best, heb je al ge-add @ icq

Verwijderd

Geachte mede tweakers,
LET NOU TOCH EENS OP EN LEES NOU EENS DE TEXT!!!!!!!!!! Betaal geen 10 of 30 euro voor een max ictje, order simpel weg samples bij www.maxim-ic.com Er zit verder geen verplichting aan je kan max. 4 dingen bestellen, dus 4 ic's een week later heb je ze thuis, het enige wat je hoef te doen is te registreren, verder krijg je geen bulk mail of wat dan ook. Kortom volkomen gratis na een week aan de deur bezorgd vier ic's naar keuze.
Ik hoop dat dit de laatste keer geweest is dat ik dit moest vertellen.
p.s. ik spreek uit ervaring
m.v.g.
The Intersector

• SlinkingAnt
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 23:09:
Geachte mede tweakers,
LET NOU TOCH EENS OP EN LEES NOU EENS DE TEXT!!!!!!!!!! Betaal geen 10 of 30 euro voor een max ictje, order simpel weg samples bij www.maxim-ic.com Er zit verder geen verplichting aan je kan max. 4 dingen bestellen, dus 4 ic's een week later heb je ze thuis, het enige wat je hoef te doen is te registreren, verder krijg je geen bulk mail of wat dan ook. Kortom volkomen gratis na een week aan de deur bezorgd vier ic's naar keuze.
m.v.g.
The Intersector
Dan kan de postbode van m'n huis niet vinden ofzow >:)

Verwijderd

SlinkingAnt schreef op 05 november 2002 @ 22:17:
[...]

Dan kan de postbode van m'n huis niet vinden ofzow >:)
De mijne wel ik kreeg hem met de pakketten dienst in 8 dagen :)

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11 14:00

msentinelb

Arghhhhh!

mooie samenvatting tder! erg duidelijk en overzichterlijk

Specs van mijn bak Hier!

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-11 14:00

msentinelb

Arghhhhh!

Btw hebben jullie je lcd in je kast gebouwd of gewoon in een los doosje?

Specs van mijn bak Hier!

• SlinkingAnt
  • Niet online
offtopic: Zeker nooit gehoord van de edit-knop?

Ik ga m in een apart kassie bouwen!

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

SlinkingAnt schreef op 06 november 2002 @ 20:43:
offtopic: Zeker nooit gehoord van de edit-knop?

Ik ga m in een apart kassie bouwen!
denk je dat die ets nog gaat lukken?

• SlinkingAnt
  • Niet online
Ben bijna klaar met t plaatje, dan ff laten etsen, denk dat ik m volgende week wel heb. Heb die van de MAX-629 al zo goed als klaar, die met de MAX-724 alleen het schema, maar die is zo gemaakt, lekker klein en simpel :)

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

SlinkingAnt schreef op 06 november 2002 @ 22:07:
Ben bijna klaar met t plaatje, dan ff laten etsen, denk dat ik m volgende week wel heb. Heb die van de MAX-629 al zo goed als klaar, die met de MAX-724 alleen het schema, maar die is zo gemaakt, lekker klein en simpel :)
voor die kleine wil je daarvoor mijn chippie hebben?

• SlinkingAnt
  • Niet online
Jup >:)

Verwijderd

Ik moet voor mijn SED 1330 scherm een confertor bouwen van -15 tot -5 voor contrast nu heb je wel de MAX170 die doet -12/-15

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 november 2002 @ 23:09:
Geachte mede tweakers,
m.v.g.
The Intersector
volgens mij niet uit goeie ervaring. Heb 1 keer daar een sample gesteld en krijg sindsdien 1 keer per 2 weken ofzo hun eigen magazine. Met veel reklame, hier heb ik absoluut niet om gevraagd maar ze blijven het sturen helaas :(

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 20:53

NDF82

Doomed Space Marine

Waarschijnlijk heb je er wel om gevraagd, want op het bestel form staan een aantal CheckBoxes die je kan uitvinken als je niet van die shit wilt ontvangen.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 15:13
Over die ruis van mij... Ik heb het vermoeden dat het aan mijn voeding ligt... De stroom is niet goed afgeflakt volges mij... En hoe bedoel je alle draden aarden...?? Ik maak nog ff wat pics..

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Verwijderd schreef op 07 november 2002 @ 22:15:
volgens mij niet uit goeie ervaring. Heb 1 keer daar een sample gesteld en krijg sindsdien 1 keer per 2 weken ofzo hun eigen magazine. Met veel reklame, hier heb ik absoluut niet om gevraagd maar ze blijven het sturen helaas :(
men pakt het foldertje. je haalt het plastic eraf dat gooi je in de afval bak en het folder in de papier bak :) dat is mijn oplossing..

Verwijderd

Of je leest het foldertje en steekt er nog evt iets van op... *glups* scary thought...

• SlinkingAnt
  • Niet online
Kheb nu m'n printplaatje klaar om te laten ontwikkelen
Heb meteen de schema's van de Max 724 en het bovenste stukje voor de lcd met reset en contrast er meteen maar bijgezet. Leek me wel t makkelijkst.

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hjberbee/tweakers/top724.bmp

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hjberbee/tweakers/bottom724.bmp

Tis gemaakt in Eagle Tis freeware en je kan er kleine printplaatjes mee maken. Als mensen ook de file's willen hebben, moeten ze maar ff een m@iltje sturen

offtopic:
Ik maak straks de plaatjes ff kleiner, heb ff niks beterz bij de hand

Verwijderd

dat ziet er goed uit :)

• hightower
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2024
SlinkingAnt schreef op 16 november 2002 @ 14:38:
Heb meteen de schema's van de Max 724 en het bovenste stukje voor de lcd met reset en contrast er meteen maar bijgezet. Leek me wel t makkelijkst.

[afbeelding]

[afbeelding]

Tis gemaakt in Eagle Tis freeware en je kan er kleine printplaatjes mee maken. Als mensen ook de file's willen hebben, moeten ze maar ff een m@iltje sturen

offtopic:
Ik ben er een beetje uit. Maar ik neem aan dat die ICL dingus de max724 is? En de weerstand/potmeter R1 en R4 daar staan geen waardes bij. En wat is L1?

specs: Sun Workstation Server Router Laptop

Verwijderd

L1 is een spoel

• SlinkingAnt
  • Niet online
De potmeter R1 = 10k en R4 = ook 10k. Dat stukje is de contrast regeling van het LCD-Scherm wat je ook in het eerste schema van TD-er kunt vinden op de eerste 5 pinnetjes

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

SlinkingAnt schreef op 17 November 2002 @ 15:45:
De potmeter R1 = 10k en R4 = ook 10k. Dat stukje is de contrast regeling van het LCD-Scherm wat je ook in het eerste schema van TD-er kunt vinden op de eerste 5 pinnetjes
dat etsen lukt dat een beetje?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

SlinkingAnt schreef op 16 November 2002 @ 14:38:

[afbeelding]

[afbeelding]

offtopic:
een export 600DPI layout zou ook wel mooi zijn

• SlinkingAnt
  • Niet online
Ik zal ff kijken of dat tot de mogelijkheden behoort

• SlinkingAnt
  • Niet online
SlinkingAnt schreef op 17 November 2002 @ 21:33:
Ik zal ff kijken of dat tot de mogelijkheden behoort
Helaas kan dat progje helemaal niet exporteren :(

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

en zijn er nog mensen die hun lcd werkend hebben gekregen..

Verwijderd

Jahoor! Ziehier:

Afbeeldingslocatie: http://zapour.student.utwente.nl/schijf/photo/tn_256x128_2.jpg

Maar hoezo vraag je dat? Waren er zulke grote problemen mee dan?

Verwijderd

weet je dat ik er nog steeds niet aan toe gekomen ben :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 december 2002 @ 20:58:
same here :P

• Mr_x007
Verwijderd schreef op 28 december 2002 @ 20:58:
ik moet me helemaal dood schame, ik heb t georganiseerd en daarna niets meer mee gedaan. :( :o

• TD-er
tot nu toe heb ik er 6 zelf gesoldeerd, 1 heeft iemand zelf gesoldeerd en ik ben voor me zelf nog niet verder gekomen dan het raamwerk voor de behuizing te zagen. Ik zat eigenlijk te wachten op de 3500 mcd LED's uit een andere inkoopactie om met achtergrondverlichting te spelen.
Ik denk dat ik het dan nu maar eens ga proberen met een ccfl-etje ofzo.
Nu ik er over nadenk is het eigenlijk wel vreemd dat oa. mijn broertje nog niet is komen zeuren om zijn LCD's.
Ik zal 'm morgen eens ff mailen, zodat ik zelf ook weer verder ga. Ik heb d'r eigenlijk best wel weer zin in om wat te prutsen. :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Verwijderd schreef op 28 december 2002 @ 20:06:
Jahoor! Ziehier:

[afbeelding]

Maar hoezo vraag je dat? Waren er zulke grote problemen mee dan?
SlinkingAnt zou voor mij het printje maken :) maar ik heb nu nog niet meer vernomen..

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

nou Mr_x007 (of andere tweakers) als je hem dan toch niet gebruikt......... wil ik er nog wel 1 hebben mijne is nu afgevoerd en definitief niet te redden verklaard (heb namelijk geprobeerd backlight te maken)

en ik had hem perfect werkend hoor.. (zie www.haller.nl/ruud )

en mochten er mensen zijn die een max 629 schemaatje gebouwd willen hebben,

stuur de onderdelen maar op, op een gaatjesboard net zo makkelijk als op een geëtst printje ......

[ Voor 4% gewijzigd door Der_Rudy op 29-12-2002 08:17 ]

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• SlinkingAnt
  • Niet online
ReseTTim schreef op 29 December 2002 @ 01:55:
[...]

SlinkingAnt zou voor mij het printje maken :) maar ik heb nu nog niet meer vernomen..
er wordt aan gewerkt hoor

Verwijderd

zijn er nog lcd displays te koop ? :P

jammer dat ik te laat ben, maar ja, volgende keer beter

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Verwijderd schreef op 30 december 2002 @ 04:01:
zijn er nog lcd displays te koop ? :P

jammer dat ik te laat ben, maar ja, volgende keer beter
ik denk veeeeeeeeels te laat :D

• TD-er
In de elektuur van deze maand staat een stukje over DC-DC converters.
Daarin staat ook een schakelingetje met vrij weinig onderdelen (2 torren, een spoeltje, wat weerstanden en condensatoren) die van +5V -12V maakt met een belasting van max 30 mA.
Als ik mijn scanner aan de praat krijg, zonder dat keyboard en muis het niet meer doen, post ik het scema wel even.
Desnoods teken ik het nog wel even na.

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 14:57

Dr.Roelski

Walk on ....

Schema is al gescanned, kan alleen even niet uploaden. Eerst ffff boodschappen doen.... Be right back!

• SlinkingAnt
  • Niet online
Dr.Roelski schreef op 30 december 2002 @ 19:29:
Schema is al gescanned, kan alleen even niet uploaden. Eerst ffff boodschappen doen.... Be right back!
Ik zou t ook nie gaan uploaden, zit copyright op. Lees de faq maar :(

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Volgens de text is het een algemene schakeling die makkelijk aan te passen is.
Dat klopt ook: iedere electronicus had dit zelf kunnen verzinnen (o.k., ik schaam me diep dat ik het niet verzonnen heb 8)7.

Bij deze heb ik hem aangepast: alleen het -12 V gedeelte zit in het schema, het is dus niet meer het originele schema, maar een aangepast basisontwerp.

Link: Electuur vind dat niet echt tof; wij daarom ook niet

[ Voor 48% gewijzigd door Jaymz op 31-12-2002 10:09 . Reden: link veranderd ]

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Dr.Roelski schreef op 30 december 2002 @ 22:01:
Volgens de text is het een algemene schakeling die makkelijk aan te passen is.
Dat klopt ook: iedere electronicus had dit zelf kunnen verzinnen (o.k., ik schaam me diep dat ik het niet verzonnen heb 8)7.

Bij deze heb ik hem aangepast: alleen het -12 V gedeelte zit in het schema, het is dus niet meer het originele schema, maar een aangepast basisontwerp.

Link: *************
en nou moet ik het snappen? :D

[ Voor 7% gewijzigd door Jaymz op 31-12-2002 10:10 ]

• TD-er
Ik vind dit een beetje kinderachtig, jongens.
Het gaat hier om een dusdanig simpel schema, dat het op een bierviltje is te krabbelen.
Voor zover ik weet valt dat dan niet onder copyright. Zie ook de perl-implementatie van DeCSS.
Verder valt dit onder het kopje informatief en daar worden ook geregeld referencedesigns van fabrikanten geplaatst worden.

Het schema hier gepost in de elektuur heeft dan ook alleen maar als doel om informatie te geven over de principiële werking van een DC-DC converter.

Maar goed, ik teken vanmiddag wel een vergelijkbaar schema en zet er wel "(c) TD-er" onder, al is dat dan niet helemaal correct.

Een goed voornemen voor '03 zou dus kunnen zijn, dat jullie de FAQ baseren op de officiele copyright regels en dus ook voorbeelden plaatsen van wat blijkbaar niet onder copyright valt. Dit in het kader van praktijk situaties.

• Mr_x007
precies als je het zelf opnieuw maakt en het net iets anders is valt het toch niet onder de copyrights.

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Shit, hee, ik kom er ineens achter dat de electuur nu blijkbaar ook copyright heeft op alle gsm laders, laptop laders en schakelende voedingen in computers omdat dat allemaal afgeleide zijn van dit artikel!!!

Inleveren dus, die computers! })

Het bewuste artikel komt inderdaad uit de informatief sectie, waarop (volgens mij) nooit copyright kan zitten, simpelweg omdat het basiskennis/basis informatie is.
De bewuste schakelingen zijn overigens niet eens van elektuur zelf, maar komen uit de volgende boeken/tijdschriften (volgens literatuurlijst elektuur):

[1] J.S. Rohrer, LED Switching driver Cuts Current Draw to 3 mA, Electronic Design, August 7th 2000, page 130
[2] Eugene E. Mayle, Low-Cost Step-Down Regulator, Electronic Design, Februari 6th 1995, page118
[3] Professionelle Schaltungstechnik, Band 9, pag 583, Franzis Verlag.

Maar dit kunnen de moderators natuurlijk niet weten.

• Linchpin
  • Laatst online: 22:28
ReseTTim schreef op 28 December 2002 @ 18:24:
en zijn er nog mensen die hun lcd werkend hebben gekregen..
Goed dat je me eraan herinnert, dan ding ligt nog steeds in een la. Deze week maar es de benodigde componenten gana kopen.

Verwijderd

Dr.Roelski schreef op 31 december 2002 @ 16:13:
Shit, hee, ik kom er ineens achter dat de electuur nu blijkbaar ook copyright heeft op alle gsm laders, laptop laders en schakelende voedingen in computers omdat dat allemaal afgeleide zijn van dit artikel!!!

Inleveren dus, die computers! })

Het bewuste artikel komt inderdaad uit de informatief sectie, waarop (volgens mij) nooit copyright kan zitten, simpelweg omdat het basiskennis/basis informatie is.
De bewuste schakelingen zijn overigens niet eens van elektuur zelf, maar komen uit de volgende boeken/tijdschriften (volgens literatuurlijst elektuur):

[1] J.S. Rohrer, LED Switching driver Cuts Current Draw to 3 mA, Electronic Design, August 7th 2000, page 130
[2] Eugene E. Mayle, Low-Cost Step-Down Regulator, Electronic Design, Februari 6th 1995, page118
[3] Professionelle Schaltungstechnik, Band 9, pag 583, Franzis Verlag.

Maar dit kunnen de moderators natuurlijk niet weten.
Dan zul je die schakelingen dus uit die boeken moeten publiceren. En daar eerst toestemming voor moeten vragen.

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Ik heb de vraag neergelegd bij de elektuur.
Ben benieuwd.
Dit lijkt me zoiezo wel handig om te weten, omdat die informatieve artikelen zo veel toegepast worden, dat je bijna niets meer kan publiceren.
Dan mogen alleen nog application notes van chipfabrikanten.

• Dr.Roelski

Dr.Roelski

Walk on ....

Okee, hier het uitsluitsel van elektuur:

/Quote:
Geachte,

Nee, helaas! Daar geven wij geen toestemming voor. Misschien kunt u de schakeling omschrijven in het forum en vervolgens verwijzen naar het desbetreffende nummer van Elektuur.

M.v.g.
redactie Elektuur
/unquote

Oftewel: de forum moderators hadden het (helaas) bij het rechte eind.
Blijft voor mij natuurlijk de vraag in hoeverre je een informatieve schakeling aan moet passen voordat hij genoeg veranderd is om als nieuw te kunnen plaatsen, maar dat is een andere discussie.

Bij deze de verwijzing naar het artikel:
Elektuur januari 2003, sectie informatief "Kleine DC/DC-converters" vanaf pagina 32, figuur 10 (p. 35) waarbij onderste helft (+12) weggelaten kan worden.

Omschrijving: tweetransistor up-down (buck-boost) geschakelde voeding; van +5V naar -12V, max 30mA.
Totaal aantal onderdelen (zonder +12V): 11

Tijd dus om een bibliotheek te bezoeken, en 20 eurocent (zoveel?) uit te geven aan een fotokopie.

• TD-er
Ik kan dus wel een korte omschrijving geven van de werking van de betreffende schakeling...
Zodoende kunnen mensen die het betreffende artikel in de winkel of bieb opzoeken, het mogelijk iets beter begrijpen en er zelf aanpassingen op maken.

Er wordt een Oscillatie circuitje opgezet, die met een redelijke frequentie over een spoeltje de voedingsspanning zet (meest practische in dit geval is +5V)
Wanneer de spanning over de spoel ineens wordt weggenomen (als T1 sluit), zal de spoel proberen om het aanwezige magnetische veld gelijk te houden, door zelf een spanning op te wekken, maar dan van tegenover gestelde polariteit.
Deze dan negatieve spanning wordt dan via een snel schakelende diode (bijv type BAT43) door gegeven aan de uitgang.
Omdat een spoel nogal een opzwepende spanning kan leveren wordt deze afgeknepen door een zener-diode van 13V (bijv ZPD13)
Zo ontstaat er een wissel-spanning op de uitgang. Deze kan gestabiliseerd worden door een condensator.
Tevens is het aan te raden om zo dicht mogelijk bij het oscillatie circuit een condensator te plaatsen, om sterk wisselende belasting van de ingangsspanning te voorkomen.

Eventueel kan de uitgangsspanning dus nog iets verhoogd worden, door een andere zener-diode te nemen.
Indien de belastbaarheid iets groter moet worden, dan kan een grotere spoel genomen worden (bijv > 330 micro-H) Let er wel op dat dit een spoel moet zijn met een lage interne weerstand. De transistor die de spoel aanstuurt moet dan wel iets zwaarder genomen worden, dan een 2n2905. Dit is eigenlijk al een vrij zwaar type (mag 3Watt verstoken en max 60 V verwerken.)

Verwijderd

Ow goed zeg, mijn transformator heeft het laatst begeven, omdat we met een zelfgebouwde ventilator een paasvuur gingen aanwakkeren.==> Na een tijdje is er sluiting in de 24 volt spoel van de trafo gekomen. Er kwam haast geen vermogen meer uit en de trafo werd heel warm.
Maar dat was dezelfde die ik ook tijdelijk voor men display gebruikte, dus nu kan ik em niet gebruiken.
Ik wist niet dat je op die manier een hogere spanning kon opwekken, maar het klinkt alsof het of het goed te doen is :)
Misschien nog een leuk stukje software: screen2lcd, http://members.chello.nl/h.plieger/screen2lcd.zip
Het bewaart zijn settings (nog) niet, dus je moet de controller wel steeds op sed1330 zetten

BTW: Ik wist niet dat dit topic nog steeds actief was, die IA was nog van de zomer!!!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 14:02 ]

• TD-er
Ik heb vandaag nog even wat lopen zoeken naar schema's voor knopjes voor op 't LCD.
Helaas heb ik nog niet iets passends gevonden.
Is er een "universeel" schema voor het gebruik van Knopjes?
Ik heb een vrij basic schema gezien met 4 knopjes ((c) LAuWe)
Afbeeldingslocatie: http://ra2modding.virtualave.net/schema_knopjes_lpt_bij_lcd.jpg
Ik begreep eigenlijk uit zijn posts en Zotty's reacties dat dit een niet echt handige oplossing is, omdat het nogal veel pollen vanuit de software vereist en dus lastig proggen is.
(zie: 4x40 LCD met 4 buttons via LPT... schema inside!!! )

Zotty heeft al een paar ideeen geopperd voor >4 knopjes. (max 15)
Is daar al een schema uit voort gekomen?
In een topic leek het er op dat iemand een mooi schema in elkaar geknutseld had, maar dat gaf bij mij een mooi kruisje.
Zotty, jij hebt er onderanderen op gereageerd, heb jij dat schema nog ergens liggen?

Oftewel is er al iets?

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Kun je niet met interrupts werken dan of gaat dat niet onder Windows? Heb op school wel eens een library moeten maken voor communicatie via de comm poort op basis van interrupts. Was niet moeilijk, hoewel het niet onder Windows was, maar onder QNX. Maar als je in Windows ook interrupts kunt gebruiken hoef je toch niet te pollen?

• TD-er
Nee, dat lijkt me niet, maar ik vraag me af in hoeverre je ervanuit mag gaan dat 'ie een interupt genereerd bij elk van de inkomende signalen op de LPT, wanneer die niet in een ISA-slot zit gestoken. Een hoop PCI-kaartjes die ik gezien heb krijgen onder windows geen IRQ.
Ik denk dat 'ie alleen reageert op de busy-ingang en dat mischien ook nog wel hardware matig ook. (alleen uit te lezen dus)

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

Nu heb ik er niet zoveel verstand van, maar er zijn toch registers waar je kunt instellen welke IRQ ie moet genereren bij een verandering op de poort. Mischien kun je hier eens kijken. Daar staat veel uitgelegd over het interfacen van ports en het gebruik van interrupts.

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

SlinkingAnt schreef op 29 december 2002 @ 13:38:
[...]
er wordt aan gewerkt hoor
en inmidels is het alweer 2 weken verder ofzow..

Verwijderd

Maar deze kan ik dus bij jouw kopen of waar kan ik die krengen dan halen maar mist er geen voedingsmodule??:X

• SlinkingAnt
  • Niet online
Heb m net aangesloten met een oude pc voeding en de -12, maar t wil nog niet echt lukken. Als ik in powerlcd test lcd doe, dan zie ik ff t scherm blauw worden, en meteen weer weg. Als ik geen output heb, dan zie ik steeds een balkje over het scherm rollen. Iemand een id?? pix indien gewenst

• SlinkingAnt
  • Niet online
WOEI, hij werkt gewoon! Had pin 17 & 18 omgedraaid |:(

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

SlinkingAnt schreef op 20 januari 2003 @ 20:22:
WOEI, hij werkt gewoon! Had pin 17 & 18 omgedraaid |:(
WOEI :P :)

pics :) en hoe heb jij hem aangesloten? op de -12V of was het -5 ?? waar haal je die vandaan..

• SlinkingAnt
  • Niet online
Zal zo ff pics scieten en uploaden, heb alleen nog veel last van ruis. Zie je erg goed als je liquid mp3 op inverse zet!
edit:
Hierzo de pics

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hjberbee/tweakers/lcd01.jpg
LCD ligt voor aquarium op dat bakje, naast t voer!
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~hjberbee/tweakers/lcd03.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door SlinkingAnt op 20-01-2003 22:12 ]

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

SlinkingAnt schreef op 20 januari 2003 @ 20:46:
Zal zo ff pics scieten en uploaden, heb alleen nog veel last van ruis. Zie je erg goed als je liquid mp3 op inverse zet!
edit:
Hierzo de pics

[afbeelding]
LCD ligt voor aquarium op dat bakje, naast t voer!
[afbeelding]
gans geil :P :) nu moet ik alleen nog me kabeltjes enzow solderen.. mis je eigenlijkdat er geen backlight op zit?

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

hoe komt het dat SlinkingAnt de gfx lcd werkend krijgt zonder die max chips en de rest ze wel gebruikt?

• NDF82

NDF82

Doomed Space Marine

ReseTTim schreef op 31 januari 2003 @ 01:09:
hoe komt het dat SlinkingAnt de gfx lcd werkend krijgt zonder die max chips en de rest ze wel gebruikt?
zie hier.. ;)
Heb m net aangesloten met een oude pc voeding en de -12

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
Uhm bah ik heb t weer gemist, iemand nog id waar ik (cheapo-)grafische lcd's kan krijgen

• SlinkingAnt
  • Niet online
Hulde aan mezelf dat ik met dit idee ben gekomen _/-\o_ _/-\o_ O-)

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

SlinkingAnt schreef op 31 januari 2003 @ 16:17:
[...]
hulde aan mezelf dat ik met dit idee ben gekomen _/-\o_ _/-\o_ O-)
k leuk dat jij erop gekomen bent. maar voor mijn lcd wil ik dit niet zow doen. dus ik zit nogsteeds dan dat ik die max chip nodig heb. dus gaarna zou ik hem weer trug zien via de post..

iig kan iemand dan voor mij die voeding fixen? evt totaal..

Verwijderd

He guyz, ik las op een gegeven moment dit topic weer en kwam erachter dat een heleboel van jullie hem niet werkend hebben. Dat is vreemd, want ik heb hem al vrij lang aan de praat. hieronder ff een paar pics:
zo zat ie eerst:
Afbeeldingslocatie: http://stefkes.net/ted/lcd5.jpg
was nog met PowerLCD 1.1

Nu met PowerLCD 2.0 (wel een alpha versie, maar vanaf 10 februari met de release versie :D Ik behoor tot 1 van de gelukkigen die PowerLCD 2.0 voor €14,99 kan kopen :)
Nu zit hij zo, is wel wat mooier en makkelijker voor de gamestats etc. :P
Afbeeldingslocatie: http://stefkes.net/ted/lcd1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://stefkes.net/ted/lcd2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://stefkes.net/ted/lcd3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://stefkes.net/ted/lcd4.jpg

edit:
shit, pics doen het niet meer, zal ze ff ergens anders nee planten, moment

edit:
ze doen het weer, ff op een snellere server gezet :D

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2003 10:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 februari 2003 @ 10:30:
He guyz, ik las op een gegeven moment dit topic weer en kwam erachter dat een heleboel van jullie hem niet werkend hebben. Dat is vreemd, want ik heb hem al vrij lang aan de praat. hieronder ff een paar pics:
zo zat ie eerst:
[afbeelding]
was nog met PowerLCD 1.1

Nu met PowerLCD 2.0 (wel een alpha versie, maar vanaf 10 februari met de release versie :D Ik behoor tot 1 van de gelukkigen die PowerLCD 2.0 voor €14,99 kan kopen :)
Nu zit hij zo, is wel wat mooier en makkelijker voor de gamestats etc. :P
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

edit:
shit, pics doen het niet meer, zal ze ff ergens anders nee planten, moment

edit:
ze doen het weer, ff op een snellere server gezet :D
Ik zie dat de INIT op jouw scherm niet goed is, immers het beeld verschuift nu iets naar recht, waardoor je links een strookje ziet.

Dit kun je voorkomen door alvorens PowerLcd op te starten eerst het pollin proggie op te starten, deze init je scherm gelijk goed, waardoor PowerLcd keurig op je scherm wordt weergegeven... ;)

Heb je het pollin proggie nodig, dan kun je me mailen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 februari 2003 @ 12:12:
[...]

Ik zie dat de INIT op jouw scherm niet goed is, immers het beeld verschuift nu iets naar recht, waardoor je links een strookje ziet.

Dit kun je voorkomen door alvorens PowerLcd op te starten eerst het pollin proggie op te starten, deze init je scherm gelijk goed, waardoor PowerLcd keurig op je scherm wordt weergegeven... ;)

Heb je het pollin proggie nodig, dan kun je me mailen...
Ok mail.eve, bedankt! Nu geeft hij de skin idd wel goed weer, maar ik houd nog steeds het balkje aan de rechterkant. zal straks ff rebooten, misschien dan niet meer. Zal zo nog wel ff een pic posten met wat ik bedoel.

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

@ Slinkingant en resettim
mmm vindt het alleen wat overdreven om een -12 volt uit je voeding te pakken als het met een simpele schakeling ook kan, heb het niet zo op mijn atx aansluiting te gaan zitten prutsen... heb zelf nu alleen een molexje nodig en daar mag je een hele berg stroom uit trekken zonder dat het problemen oplevert.....

verder gerust een goed idee hoor daar niet van....

[ Voor 8% gewijzigd door Der_Rudy op 01-02-2003 14:31 ]

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Der_Rudy schreef op 01 februari 2003 @ 14:29:
@ Slinkingant en resettim
mmm vindt het alleen wat overdreven om een -12 volt uit je voeding te pakken als het met een simpele schakeling ook kan, heb het niet zo op mijn atx aansluiting te gaan zitten prutsen... heb zelf nu alleen een molexje nodig en daar mag je een hele berg stroom uit trekken zonder dat het problemen oplevert.....

verder gerust een goed idee hoor daar niet van....
ik wil het ook niet doen met mijn voeding. Slinkingant gaat dit denk ik doen. ik wil het gewoon via die max chip. dus als iemand het voor mij wil fixen zou ik erg blij zijn...

Slinkingant : mail me ffies..

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

@ReseTTim
nou ik ga voor een niels ook een printje bouwen dus wil ik er voor joou ook wel 1 in elkaar fietsen hoor.....

Verwijderd

:P

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

AAAAAAA idd deze niels..... die zonder botjes......

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Der_Rudy schreef op 01 februari 2003 @ 18:11:
@ReseTTim
nou ik ga voor een niels ook een printje bouwen dus wil ik er voor joou ook wel 1 in elkaar fietsen hoor.....
ja plz. is dat voor die grote versie chip? moet ik die van mij wel eerst weer trug hebben silikingant heeft hem nu..

• SlinkingAnt
  • Niet online
als je ff via icq je adres stuurt, zal ik m morgen wel posten
zitten alleen (al) wel draadjes aan

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 February 2003 @ 12:50:
[...]

Ok mail.eve, bedankt! Nu geeft hij de skin idd wel goed weer, maar ik houd nog steeds het balkje aan de rechterkant. zal straks ff rebooten, misschien dan niet meer. Zal zo nog wel ff een pic posten met wat ik bedoel.
Dat klopt idd. maar als het goed is en je init je gehele display dan is dat balkje namelijk ook weer weg :)

• SlinkingAnt
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 februari 2003 @ 13:22:
[...]

LCD just find it your own way...... follow this link.....
offtopic:
Zou dit een link moeten zijn? zoja, bij mij werkttie nie :?

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:27

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik zit momenteel nog te twijfelen hoe ik de voeding van het LCD zal gaan regelen. Aangezien ik het LCD extern wil maken (leuk plexihuisje er omheen enzo) ga ik het niet regelen met een molex die mijn pc in moet, aangezien dat niet zo makkelijk en mooi aan te sluiten is. Ik vond toevallig net een USB-laadkabel voor mijn (inmiddels verkochte) Nokia. Deze geeft een nette 5V, dus lijkt het mij mogelijk om hiermee een MAX724 aan te sturen, of zie ik wat over het hoofd?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Der_Rudy

Der_Rudy

Thats me....

ik kan ook wel dat schema bouwen met die grote chip hoor helegaar geen probleem

geef maar aan hoe en wat je het wilt hebben, dan bouw ik het wel voor je .......

Verwijderd

Der_Rudy schreef op 02 February 2003 @ 19:00:
ik kan ook wel dat schema bouwen met die grote chip hoor helegaar geen probleem

geef maar aan hoe en wat je het wilt hebben, dan bouw ik het wel voor je .......
en je had het zow druk?? haha. wil van alles doen, maar ja, tijd he................

Verwijderd

SlinkingAnt schreef op 02 februari 2003 @ 13:59:
[...]

offtopic:
Zou dit een link moeten zijn? zoja, bij mij werkttie nie :?
[offtopic]
Nee het is geen link, afspraak is dat ik geen modwarehouse >:) zou noemen... dus vandaar....
Maar nu vraag je erom dan mag het weer wel..... www.modwarehouse.com

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Verwijderd schreef op 03 February 2003 @ 15:55:
[...]

[offtopic]
Nee het is geen link, afspraak is dat ik geen modwarehouse >:) zou noemen... dus vandaar....
Maar nu vraag je erom dan mag het weer wel..... link
zet die link dan als je homepage.. dat is toch niet zow moeilijk..

Verwijderd

TD-er schreef op 12 January 2003 @ 22:37:
Zotty heeft al een paar ideeen geopperd voor >4 knopjes. (max 15)
Is daar al een schema uit voort gekomen?
In een topic leek het er op dat iemand een mooi schema in elkaar geknutseld had, maar dat gaf bij mij een mooi kruisje.
Zotty, jij hebt er onderanderen op gereageerd, heb jij dat schema nog ergens liggen?

Oftewel is er al iets?
In LiQuiD-MP3 zit (alpha) support voor het COM-Control schema dat 15 knopjes ondersteund. En het werkt zonder contiu pollen oid :) Had ooit ook nog een idee om het op de paralelle poort aan te sluiten, maar dat is wegens Windows I/O aansturing nog niet gelukt....

Verwijderd

ik weet niet of ik het hier goed post, maar zit met het volgende "probleem".
Ik heb ook dit schermpie, bevalt prima hoor, maar nu het volgende. Ik heb van het weekend een gehele format gedaan. Maar wanneer ik mijn pc opstart is mijn lcd helemaal zwart, alle pixels zijn donker. Normaal had ik flikkerend beeld. Echter, wanneer ik in windows (XP) pollin lcd opstart of PowerLCD 2.0 dan heb ik wel goed beeld, maar ik ben bang, als ik mijn scherm lang op dat zwarte houd, dat ie eraan begeeft, of is dat niet zow? Ik druk wel eens de pc aan en ga dan eerst ff wat anders doen. En trouwens, de klok in powerlcd 2.0 blijft nu ook heel vaak hangen, de seconden tikken niet verder. Dit was voor de format ook niet. Wat nu verder??
Ik heb mijn printerpoort als ECP poort ingesteld, is dit wel goed??
OS dus Win XP (met SP1)
Proc AMD 1600+ @(1424 mhz, fsb op 135, maar dat moet toch niet uitmaken?)
512 mb ddr geheugen
Trouwens, contrast is wel goed, want als pwlcd 2.0 draaid dan is het goed, zonder dat ik aan de potmeter heb gedraaid.

edit:

het is me al gelukt. heb ff andere instellingen in mijn bios gedaan:
378
ECP EPP
DMA 3
EPP 1.9
nu doet ie het weer goed :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2003 19:44 ]

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Mmmm, ik moet die dingen van mij ook maar eens aan de praat krijgen.
Weet iemand een goed adres voor die spoeltjes ?
Conrad heeft ze niet, wel ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.