Deze samenvatting zal de eerste tijd nog wel bijgewerkt worden, daar het een samenvatting is van
ruim 1000 postings over het bestellen en
ruim 1200 posts van het live verslag tweakers, LCD's & problemen.
Reacties over dingen die ik over het hoofd zie, graag naar
g.noorlander <at> wing.rug.nl Dan kan dit topic een beetje compacter blijven
Welk schema? er zijn er zo veel...
Het komt er in het kort op neer, dat de LCD's worden gesoldeerd volgens de pin-out die PollinLCD en de andere programma's gebruiken. Gebruik dus niet oude schema's van Zotty.
Schema voor aansluiting op een 25-polige stekker rechtstreeks op de computer.
Schema voor aansluiting op een standaard printer-kabel (dus 36-polige centronics stekker aan het LCD)
De voeding
De voeding kan op vele manieren gemaakt worden, maar het belangrijkste is dat deze netjes +5V en een negatieve spanning geeft. (deze laatste is nodig om het contrast te regelen)
Deze negatieve spanning is voor de meeste (alle??) LCD's ongeveer -10,7 V. Er zijn mensen die dit proberen uit de comm-poorten te verkrijgen, maar daar is -voor zover ik weet- nog niemand in geslaagd.
Ikzelf gebruik een trafo met een LM317 voor de positieve- en de LM337 voor de negatieve spanning.
Een quote van mijzelf, in een andere thread:
Voor +5V heb je een weerstand-verhouding nodig van 1 : 3, dus ik raad voor R
1 330 Ohm aan en voor R
2 1kOhm
Weer anderen gebruiken de meest mooie oplossing, namelijk het omzetten van de +5V, die al aanwezig is in je computer, naar een negatieve spanning.
Beide schema's zijn met succes nagebouwd.
Van de MAX-IC's kun je gratis samples toegestuurd krijgen, wat aan te raden is, daar vrij weinig winkels deze IC's op voorraad hebben.
Adres voor de gratis samples
Wat te doen bij ruis op het scherm...
Voorbeeld van ruis op het scherm (foto (c)WernerV)
Bij een enkeling kan het voorkomen dat er ruis opgepikt wordt en daardoor allemaal rotzooi op het schermpje komt. Dit is meestal het gevolg van een vervelende printerpoort of een niet stabiele voeding. (+5V mag liggen tussen +4,8V en +5,1V voor een goede werking)
Tevens moeten
alle draadjes die in het schema aan massa liggen ook werkelijk aan massa gelegd worden.
Vaak kan het ook schelen of er afgeschermde kabel gebruikt is of niet. (afgeschermd is dus met een mantel van inelkaar geweven draadjes om de kabeltjes heen) Het maakt soms ook verschil of die mantel aan de massa verbonden wordt of niet.
Test je voeding eerst!
Test je voeding eerst alvorens je deze aansluit op het LCD en zorg ervoor dat
hoe dan ook bij het testen met het LCD de reset is aangesloten anders gaat de SED1330 heel erg warm worden.
Bij het in werking stellen, zul je een donkere horizontale balk vrij snel over het scherm zien scrollen, dan weet je dat alles naar behoren zou moeten werken. Dit houd op, zodra het LCD geïnitialiseerd wordt (aangesproken door de software dus)
Software voor dit type display
Er loopt ook al een vrij lang topic over de software voor dit display.
[rml][ LCD] Software SED1330[/rml]
<linkjes naar de software>
- Port95NT De driver voor de parallelle poort onder NT/2000/XP
- LiQuiD-MP3_v0.9.0 Hele mooie plugin voor WinAmp 2.x
- PowerLCD Een tool om allerlei informatie op je display te krijgen (oa. tweakers & fok-headlines)
- LCD Sudio Het betere drag-'n-drop van items naar je LCD
- Pollin LCD Een tooltje om met alle mogelijkheden van het display te kunnen spelen
Documentatie voor eigen progsels en bouwselsIk heb geen printerpoort meer vrij, mag USB ook?
Een van de wat meer gevorderde tweakers,
Zotty, heeft een project online gezet om allerlei devices (maar met name LCD's) aan de USB poort te hangen.
Dit is
USB2LCD. Meer info hierover is te vinden op
Schijf.org (Daar is ook info te vinden over Zotty's Winamp-plugin, Liquid MP3)
Achtergrond verlichting:
Het is tot dusver nog niemand gelukt om een fatsoenlijke backlight in de LCD-behuizing te monteren.
Ik heb het frame om de LCD al eens los gehaald om te kijken hoeveel ruimte er is en er is aan één zijkant een ruimte van zo'n 80*5*5 mm, waar LED's of een kleine CCFL geplaatst zou kunnen worden. Tevens zou het randje omgebogen kunnen worden, zodat je meer ruimte hebt.
Pas echter wel op dat je hierbij het glas niet breekt.
Een foto waarop de constructie wat duidelijker te zien is (klik voor full-size)
Het loshalen van de metalen rand is niet zonder risico. Zorg er voor dat het glas goed vast blijft zitten aan de rubberen strips eronder (aan boven- en onderkant)
Achter het LCD zit een reflecterende laag. Wanneer je een lichtgevend materiaal als EL-folie achter het glas wilt plaatsen, dan zul je die folie (en plakresten) weg moeten halen. Dit is echter niet aan te raden, daar er al minstens 1 LCD zo naar de eeuwige gadget-velden gestuurd is.
Vermoedelijk zul je bij het plaatsen van een lichtbron, naast het LCD, deze precies tov het midden van het glas moeten plaatsen, om een zo egaal mogelijk resultaat te krijgen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
De rest komt strax nog wel, maar ik wilde dit even gauw neerzetten, zodat de samenvatting mooi op de eerste pagina staat.
[
Voor 0% gewijzigd door
TD-er op 10-11-2002 20:54
. Reden: Voedings-gedeelte ga ik nog anders neerzetten ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)