Je snapt de kern van het verhaal niet helemaal.
Dus voor de zoveelste keer...
Club3D, HIS, Powercolor etc gebruiken bijna
allemaal BBA kaarten, tenzij ze hun eigen fabrieken hebben die de kaarten produceren. In het begin was het zo dat ze bijna standaard uit de Sapphire fabriek kwamen, want Sapphire maakt zowel BBA als PBA kaarten:
- De BBA kaarten worden alleen door ATi verkocht (Sapphire = huisleverancier ATi).
- De PBA kaarten worden door thirdparties verkocht.
Dat er een ATi-stikker op je Club3D-kaart zit duidt er alleen maar meer op dat ze uit de Sapphire fabriek komen.
Maar omdat Sapphire alle BBA's
en PBA's maakt, (en deze PBA's door verkopen aan andere thirdparties zoals Club3D, SuperGrace, HIS etc), zeggen veel mensen dat deze fabrikanten ook BBA's verkopen. Technisch gezien klopt het wel, maar er zitten meer achter dan je denkt.
Dat er een ATi-stikkertje op staat wil nog niet zeggen dat aan alle vereisten van een BBA is voldoen. Vooral de kwaliteitscontrole is heel belangrijk.
Je moet het je zo voorstellen. In de Sapphire fabriek zitten 2 lopende banden.
Band 1
Product: Radeon9700Pro
Controle: 5 keer
Klant: Club3D, HIS, Super Grace, Powercolor, eigen verkoop
Label: Powered By ATi
Band 2
Product: Radeon9700Pro
Controle: 10 keer
Klant: ATi
Label: Built By ATi
De kans dat er bij ATi kaarten fouten in zitten is -tig maal kleiner door de betere controle. Daardoor is de prijs vaak ook hoger, maar is de garantie/service vaak langer/beter.
Dus je kan wel zeggen dat Club3D een BBA gebruikt, maar als je verder kijkt dan je neus lang is dan klopt dit dus niet. Ze worden inderdaad in dezelfde fabriek gemaakt, maar om aan een BBA-label te voldoen moet je toch echt aan meer eisen voldoen dan alleen een ATi-stikkertje.
Er zijn echter ook uitzonderingen op de regel, zoals de Red Edition van de Hercules Prophet 9700Pro. Door leverings/productieproblemen is dit namelijk wel een BBA met Hercules afwerking.
Dan nog even over Hynix/Samsung. Mijn 9700Pro met Samsung-geheugen gaat nu stabiel tot 370/680 (heb nog niet verder getest) en daar ben ik dik tevreden mee.

Normaal gesproken laat ik 'm trouwens op standaardwaardes staan.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.