Het Grote Radeon9500 Nieuws (en later ook ervaringen) Topic

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:
  • 709 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
alle radeons hebben die connector toch?

en ik zie niet wat er mis mee is

(200e post in het topic *d )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 12:57
418O2 schreef op 02 December 2002 @ 10:17:
alle radeons hebben die connector toch?

en ik zie niet wat er mis mee is

(200e post in het topic *d )
ja, maar ze zitten niet allemaal op dezelfde plaats...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:05
Canard schreef op 02 December 2002 @ 10:22:
[...]

ja, maar ze zitten niet allemaal op dezelfde plaats...
idd en als ik dan niet ram sinks kan instalen. en dat sapphire ik vraag me af of hun de Build by ati's leveren ( die sneller zijn toch ? ) want hun site is 1 : super traag, 2 : rusisch ( engels of dat ) en de server staat in china en want ik heb hem ge-traced ( oke server location zegt nixx maar hij's niet registerd door ati tech ofzo )

dus ik zal ze eens mailen en kijken of ik reactie terug krijg :) want het is wel een K*T plek idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
RS_003 schreef op 02 december 2002 @ 11:59:
[...]

en dat sapphire ik vraag me af of hun de Build by ati's leveren.
Ik had al eens wat over Sapphire op een ander forum gepost, maar ik post het hier ook nog maar even voordat er weer onwaarheden over Sapphire-kaarten ontstaan.

Sapphire is verantwoordelijk voor de productie van alle "Built by ATi" kaarten. Daarnaast maakt ze ook kaarten die ze zelf verkopen onder hun eigen merk, maar dan natuurlijk als "Powered by ATi" kaarten. Ook verkopen ze hun kaarten (doorgaans reference-design) door aan derden, zoals Club3D, Powercolor, etc.

Kort gezegd kun je het zo weergeven.
Sapphire -> Built By ATi -> verkocht door ATi
Sapphire -> Powered by ATi -> verkocht door Sapphire zelf
Sapphire -> Powered by ATi -> doorverkocht aan andere leveranciers zoals Club3D & Powercolor, die het daarna voorzien van eigen verpakkingen etc. Sommige thirdparty leveranciers zijn op een gegeven moment echter overgestapt op het zelf fabriceren van ATi kaarten zoals Hercules, Gigabyte, Tyan etc.

Dus koop je een Sapphire kaart, dan koop je eigenlijk gewoon een BBA.

Lees hier meer over Sapphire: http://www.sapphiretech.com/about/profile.asp

[ Voor 11% gewijzigd door CJ op 02-12-2002 12:09 . Reden: link toegevoegd ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 17:02

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik heb een mailtje gestuurd naar Informatique over de Sapphire 9500 Pro, met de vraag of het niet de non-Pro moet zijn, gezien de prijs. Het antwoord:
De kaarten zoals dit vermeld staan op onze internetsite zijn de kaarten die aangegeven worden, maar Sapphire is gewoon een zeer goedkoop merk waardoor de prijs veel lager is als verwacht. Overigens zijn de plaatsen op onze internetsite maar ter illustratie en niet altijd produkt specifiek.

Dit zijn alle leverbare kaarten van Sapphire:
Sapphire Radeon 9000 Atlantis Pro, 128Mb,DVI,TVout: EU155.00
Sapphire Radeon 9500 Atlantis Pro, 128Mb,DVI,TVout: EU219.00
Sapphire Radeon 9700 Atlantis Pro, 128Mb,DVI,TVout: EU464.00
Het duizelt me nu. Kijkend op die strooptrage prutsite van Sapphire naar de 9500 Pro zie ik inderdaad als kaartje een zwarte 9700 Pro kaart staan, gezien de geheugen plaatsing... Iemand nog ergens een review gevonden van de Sapphire Radeon 9500 Atlantis Pro :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 15:19
tja, maar nu de grote vraag, is het de moeite waard om die sapphire the halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Waarom niet ??????? Ze zullen wel niet voor niks de BBA kaarten leveren, de kwaliteit zit wel snor denk ik..

Informatique is net gemailed door mij over de levertijd.

Op de Ro@s site staat : verwacht over 1 week (zoiets in ieder geval)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
Informatique heeft ze nu op voorraad zoals het op hun website staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
onkruid71 schreef op 02 December 2002 @ 12:43:
tja, maar nu de grote vraag, is het de moeite waard om die sapphire the halen?
aleen als die power connector niet er voor zit ... ( voor het ram dus ) ik ga informatique er ff over mailen, en stuur ze het plaatje mee met die connector op de verkeerde plek. ben benieuwd of het anders is, want ik wil echt niet dat ik geen ram sinks kan plaatsen, want de enigste reden dat ik me TI 4400 verkoop is dat ie niet super overclok baar is en dus dat die ATI sneller is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

onkruid71 schreef op 02 december 2002 @ 12:52:
Informatique heeft ze nu op voorraad zoals het op hun website staat.
Hoe kom je er bij?? Alleen de Sapphire en de Super Grace 9700 Pro is in voorraad bij Informatique.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
Ik hoorde ook dat Club3d 9 december in Nederland uitkomt met de 9500 Pro

Oh shit , is ie dus niet op voorraad. Er stond een v'tje achter, dat betekent toch voorraad?

[ Voor 40% gewijzigd door QSYS op 02-12-2002 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Dit is me mail,

Hallo.

Ik heb een tijd geleden bij jullie een computer gekocht ( ivm goede service en garantie . ) maar ik heb zelf ook zeer veel ervaring met computers bouwen,
nu moest de pc door jullie worden gebouwd omdat er anders geen volledige garantie zou worden geleverd, dus dat heb ik maar laten doen,

Nu vind ik me leadtek GF 4 TI 4400 ( bij de pc geleverd ) al weer tetraag, en wil hem graag vervangen door deze kaart ( staat op jullie website )
Sapphire Radeon 9500 Atlantis Pro, 128Mb,DVI,TVout 24 219.00

Ik heb wat rond gekeken en zag dat de power connector ( deze kaart gebruikt zoveel wat dat het normale AGP slot het niet kan leveren ) in de weg zit voor het ram, en dat ik dus geen ram sinks zou kunnen instaleren :( ik voeg een foto toe, zodat je kan zie waar ik het over heb, hier zie je dus dat de power connector in de weg zit van het BGA ram ( video geheugen ) en als ik dus de power connector zou aan sluiten op het kabeltje wat er bij wordt geleverd dan zou ik geen ram sinks kunnen instaleren, en dat wil ik wel, zodat het geheugen kouder wordt,

anders zal ik helaas een andere kaart moeten zoeken, en sapphire is de ATI kaart producer ( built by ati ) ipv Powerd by ati, BBA's zijn sneller / beter omdat er geen invloed is van een anders bedrijf maar direct reference design.

nu heb ik nog 1 vraag, Als ik die kaart koop, kunnen jullie die GF 4 TI 4400 van leadtek met TV out en DVI terug nemen ? ( geld gedeelte lijk terug ) en hoeveel, en anders verkoop ik hem wel 2e hands, en mag ik dan zelf de kaart inbouwen, en dat ik dan nog wel garantie over me pc heb ( bij aflevering van pc zat er maar 256 ipv 786 mb ram er in ) en dat heb ik dus later zelf moeten instaleren maar toen heb ik dus me garantie behouden ( de overige 512 van Kingston 333 MHz DDR, kwam ook van jullie vandaan )

want ik ben dus zelf instaat om het te-instaleren en ik heb geen zin me pc weer 1 week kwijt tezijn, terwijl ik voor me werk vaak pc's bouw

V.G.R ******,******

nu heb ik deze mail nog niet verzonden ... omdat ze dus bezig zijn met de firewal |:( nja ik sluit me labtop thuis wel ff aan op me netwerk en verzend hem dus dan krijgen ze om 4 uur 1 mail :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope. V'tje betekent : verwacht! Staat eronder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Met alle respect :) , maar ik zou wat aan de spelling en de zinsopbouw doen voor je dit mailtje verstuurt. Je wil toch serieus genomen worden, neem ik aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
beschuit schreef op 02 december 2002 @ 14:00:
[...]
Met alle respect :) , maar ik zou wat aan de spelling en de zinsopbouw doen voor je dit mailtje verstuurt. Je wil toch serieus genomen worden, neem ik aan...
No offence taken... ik kan gewoon niet goed spellen .. :| mja als je wil mail je hem maar in goede zins opbouw naar me .. in me profile staat me mail adres :Y)

BVD ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:21

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

RS_003 schreef op 02 December 2002 @ 14:03:
[...]

No offence taken... ik kan gewoon niet goed spellen .. :| mja als je wil mail je hem maar in goede zins opbouw naar me .. in me profile staat me mail adres :Y)

BVD ;) :P
begin maar eens met les 1; me is iets anders dan mijn ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:08
Als je wil kan je ook gelijk een melding van een fout in het artikel van de 9500 pro aangeven, in de bschrijving staat 128 MB en op het plaatje 64 MB

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
MewBie schreef op 02 December 2002 @ 15:24:
[...]

Als je wil kan je ook gelijk een melding van een fout in het artikel van de 9500 pro aangeven, in de bschrijving staat 128 MB en op het plaatje 64 MB
Doe ik ... ik ga hem ff over nieuw typen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
RS_003 schreef op 02 december 2002 @ 13:25:
Dit is me mail,

... een heel verhaal ...

V.G.R ******,******
Ik zou eerst even bellen als ik jou was, puur om even de situatie uit te leggen. Dat van zo'n verhaal wordt de winkel echt niet blij. Daarna kun je dan in het gkort een bevestiging schrijven met de de foto's enzo...
Ik vind het wel eerlijk van je dat je gewoon zegt dan de kaart niet bevalt... sommigen zou een of ander k*tsmoesje verzinnen om de kaarten te kunnen ruilen,
maar ik denk niet dat ze zomaar die Ti4400 terugnemen tenzij je gegronde redenen hebt.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
discussie.eof back ontopic plz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwiep
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

misschien een stomme vraag ofzo,

maar verschil in kwaliteit tussen filters (dus beeldkwaliteit). Want in vorige ati's scheelde het best veel of het van ati zelf was of bv van club3d...

In ruis e.d. kleuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Laatst online: 13-09 08:02

Youk

Volvo For Life

bwiep schreef op 02 December 2002 @ 16:06:
misschien een stomme vraag ofzo,

maar verschil in kwaliteit tussen filters (dus beeldkwaliteit). Want in vorige ati's scheelde het best veel of het van ati zelf was of bv van club3d...

In ruis e.d. kleuren...
ik heb op de HCC dagen de Club3d 9500 (non Pro dus) gekocht, en ik moet zeggen dat ik echt perfect 2D beeld heb, hiervoor had ik een ATI Xpert@Work RagePro 8MB en met beide kaarten draai ik 1600*1200@75Hz op mijn Panasonic Pro P70 (17"!); met de RagePro in 24 bit kleur en met de Club3d in 32 bit kleur. Persoonlijk heb ik de indruk dat het beeld nog strakker is geworden, dus volgens mij is het zeker niet een slechtere kwaliteit

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij effe uitleggen waarom er zo'n groot prijsverschil is tussen de Saphirre pro en de Hercules pro? Op informatique staan ze allebei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 16:28:
Kan iemand mij effe uitleggen waarom er zo'n groot prijsverschil is tussen de Saphirre pro en de Hercules pro? Op informatique staan ze allebei
Yup, da wil ik ook graag weten. Heb al iemand horen zeggen dat het in de beeldkwaliteit zit. Het gebruikt van hoogwaardige materialen of iets mindere.

Maar weet niet in hoeverre dit waar is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ik heb ook geen idee, maar het ligt voornamelijk aan naamsbekendheid denk ik.

ik heb ooit es een leadtek gf2ti gekocht. dit merk was toen redelijk onbekend, maar bevind zich nu in het topsegment met Nvidia kaarten.

Er zit weinig verschil in meestal. Je kan echter beter wel eerst ervaringen afwachten voor je zelf iets koopt en zeker wil zijn van 2d filters die goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
oke mail send, ik vraag ze daar of ze een foto willen maken van hoe hij er nou echt uit ziet, want die kaart met de foute powerconnector is de hercules :| dus die valt zo ie zo af :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwiep
  • Niet online

bwiep

Bla Bla Bla..

418O2 schreef op 02 december 2002 @ 16:56:
ik heb ook geen idee, maar het ligt voornamelijk aan naamsbekendheid denk ik.

ik heb ooit es een leadtek gf2ti gekocht. dit merk was toen redelijk onbekend, maar bevind zich nu in het topsegment met Nvidia kaarten.

Er zit weinig verschil in meestal. Je kan echter beter wel eerst ervaringen afwachten voor je zelf iets koopt en zeker wil zijn van 2d filters die goed zijn
Ja maar das dan geen 66 euro.
Das wel heel veel voor naamsbekendheid toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
dat zou mij echt niets verbazen.
Kijk maar eens naar de prijzen van de GF4ti4600's. Twee kaarten die hetzelfde presteren schelen zo 60+ euro in prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:55

Q-bone

Dusss...

maar de clu 3d 9500Pro staat wel in de pricewatch, maar op de site van club-3d staat nog geens eens een pro, dus wat is dat dan weer, ik vind hetw elw at vaag al die pro's :?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bwiep schreef op 02 december 2002 @ 17:20:
[...]

Ja maar das dan geen 66 euro.
Das wel heel veel voor naamsbekendheid toch?
Dat is bij Hercules vrij normaal. De Hercules Radeon 9000 Pro kost ook een klein vermogen vergeleken met bijvoorbeeld een Gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
BTW weet iemand al een site waar je ( in NL dus ) BGA Ram sinks kan kopen ? ( die dus precies passen op die vierkante geheugen chips :) )

ik heb al gekeken @ freezinghardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08 06:56

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Volgens mij zit er geen verschil tussen de Sapphire en CluB 3d aangezien ze allebei BBA zijn :)

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus al met al zitten er qua hardware geen verschillen tussen de Sapphire en de Hercules :? Alleen krijg je bij de Hercules een hele hoop nutteloze software en een mooiere doos? Dan is de keus snel gemaakt, want 219 euro is wel een erg nette prijs :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 20:31:
Dus al met al zitten er qua hardware geen verschillen tussen de Sapphire en de Hercules :? Alleen krijg je bij de Hercules een hele hoop nutteloze software en een mooiere doos? Dan is de keus snel gemaakt, want 219 euro is wel een erg nette prijs :).
In Duitsland krijg je de sapphire radeon 9500 pro al voor 199 euro en de sapphire radeon 9700 voor 295 euro, zeer netjes dus :). Nu nog een respectabele shop vinden die de kaartjes kan leveren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 20:50:
[...]

In Duitsland krijg je de sapphire radeon 9500 pro al voor 199 euro en de sapphire radeon 9700 voor 295 euro, zeer netjes dus :). Nu nog een respectabele shop vinden die de kaartjes kan leveren :).
shop name ? / url. en heeft iemand al een nl site gevonden voor bga ram sjipie's tecoolen ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
excile heeft volgende week PRO's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RS_003 schreef op 02 december 2002 @ 21:03:
[...]

shop name ? / url. en heeft iemand al een nl site gevonden voor bga ram sjipie's tecoolen ? :)
http://www.geizhals.at/deutschland/

_/-\o_

Thank you...thank you :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
_/-\o_ _/-\o_ :+

1 prob ik ken niet zo goed duits

Mindestbestellwert: € 50,-
Versand bei Vorkasse: € 5,99 (versandkostenfrei ab € 250,-)
Versandkosten inkl. NN per Post: € 9,99

198,68
(DM 388,58) Sapphire 128MB ATI Radeon 9500Pro bulk

mja nu nog 1 site met BGA heatsinks, en dan nog 1 leuk dingetje een XP 2400+ kost maar 200 euro :D das ook lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
RS_003 schreef op 02 december 2002 @ 21:43:
[...]

_/-\o_ _/-\o_ :+

1 prob ik ken niet zo goed duits

Mindestbestellwert: € 50,-
Versand bei Vorkasse: € 5,99 (versandkostenfrei ab € 250,-)
Versandkosten inkl. NN per Post: € 9,99

198,68
(DM 388,58) Sapphire 128MB ATI Radeon 9500Pro bulk

mja nu nog 1 site met BGA heatsinks, en dan nog 1 leuk dingetje een XP 2400+ kost maar 200 euro :D das ook lekker :)
Minimale bestelling € 50,-
Verzendkosten bij vooruitbetaling € 5,99 (geen verzendkosten vanaf € 250,-)
NN weet ik niet... rembours misschien?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de site van sapphire staat een plaatje van de board layout van de radeon 9500Pro, op die foto zitten de geheugen chips hetzelfde als bij de Radeon 9700(Pro), dit wil dus zeggen dat dit (en alle andere Sapphire 9500Pro's) de oude versie is (en dus de minder goede).

Is er nu een werkelijk verschil tussen de oude (met memory niet op een rijtje en zelfde als 9700) en de nieuwe (met mem dus wel op een rijtje naast elkaar) of maakt het gewoon nix uit? En ze zullen bij informatique toch wel de goeie leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 23:02:
Op de site van sapphire staat een plaatje van de board layout van de radeon 9500Pro, op die foto zitten de geheugen chips hetzelfde als bij de Radeon 9700(Pro), dit wil dus zeggen dat dit (en alle andere Sapphire 9500Pro's) de oude versie is (en dus de minder goede).

Is er nu een werkelijk verschil tussen de oude (met memory niet op een rijtje en zelfde als 9700) en de nieuwe (met mem dus wel op een rijtje naast elkaar) of maakt het gewoon nix uit? En ze zullen bij informatique toch wel de goeie leveren?
Verschil tussen oude en nieuwe board -> bij nieuwe zijn de banen geoptimaliseerd en draaien de drivers die daar voor gemaakt zijn er goed mee. Deze drivers werken voor zover ik weet NIET met het oude board, waardoor je een 'waardeloze' ;) performance krijgt, die geeneens gelijk staat aan die van een 4200...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 13:58
http://www17.tomshardware.com/graphic/02q4/021202/index.html

Summary

At a selling price expected to be around $199 US, there is no doubt that the Radeon 9500 PRO is an attractive product, although it can't come close to delivering the performance of the Radeon 9700. Under normal circumstances it is slower than a GeForce 4 Ti 4600. However, it is an ideal card for anyone looking for good performance with anisotropic filtering and anti-aliasing.

It certainly provides stiff competition for the NVIDIA GeForce 4 Ti 4200-8x, which is already well established in this price category (street price between $170 and $200). If you are looking for good performance at a reasonable price, the Radeon 9500 PRO should be your first choice.

Be wary of the Radeon 9500 (without PRO). Although no samples of this card have been available for testing, we would expect the pixel pipeline restriction to adversely affect its performance. Look into this carefully if you are considering buying.

The poor showing of the Radeon 9500 PRO in the 3D Mark 2001 SE single texturing fill rate benchmarks is curious. Some more research is needed to find out exactly what the problem is here.

Expect to see Radeon 9500 cards from the following manufacturers:

Connect 3D
CP Technologies
FIC
Gigabyte
Hercules
Hightech
Sapphire
Wistron
Yuan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze problem withz zis bench is that it'z taken from a downgradzed verzion of ze r9700 (8>

I had spoken to soon ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net een mailtje terug van informatique. Ze kunnen nog niet zeggen of ze de "nieuwe"of "oude" PRO leveren, ze hebben hem nl. nog niet binnen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier zie je dus een plaatje van de "nieuwe" Radeon 9500Pro (bovenste plaatje)

http://www17.tomshardware...21202/radeon_9500-01.html

Je kan zien dat het geheugen naast elkaar zit en dat dat bij de radeon 9700Pro dus niet zo is... (plaatje daaronder)

Hope dus dat ze bij informatique de goeie Radeon 9500Pro krijgen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
correctie ... 9500pro, maar dat is een hercules en heeft dus die power connector op de verkeerde plek, zodat ik op de laatste BGA ram geen ram sinks kan instalen, en dus minder ver overclokken, en heeft iemand al een site nou gezien met goedkope ram sinks ? ik heb aleen copper nickel plated BGA ram sinks gezien, maar die werden aleen in usa geleverd en 25$ dollar per 8 :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Point of View ATI 9500 Pro 128 Mb DDR + TV-Out/DVI @ Salland Automatisering
€ 225,21
-----------

Ik zit (nogsteeds) te twijfelen tussen een 9500 PRO en de Leadtek GeForce4 Ti4400 (Winfast A250 LE TD 128MB ViVo).

Normaal zou ik gelijk voor een 9500 PRO gaan, maar aangezien de Ti4400 de afgelopen tijd sterk in prijs is gedaald, de cooler quite impressive is :9 & ik wel belang heb bij ViVo, zit ik nu ernstig te twijfelen...

Zit er (voor mijn configuratie) veel verschil in performance tussen de 9500 PRO en de Ti4400 van Leadtek?

Wie help mij uit de brand? ;)

Mijn bak:
- Asus A7V333 (raid) (4x AGP max)
- Athlon 1800+
- 512MB 333MHz Kingston memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmm die TI4400 is natuurlijk ook een mooi kaartje voor ongeveer dezelfde prijs :) Uiteindelijk zal de Radeon 9500Pro toch iets sneller zijn (driver updates enz) maar die Leadtek kaart ziet er natuurlijk wel HEEEL mooi uit, ik zou persoonlijk voor die Leadtek kaart gaan :) (Ben m al bijna aant bestelle :)

De radeon 9500Pro presteerd nu ongeveer evengoed als de Ti4400 zolang je FSAA niet aanzet, als je wel met FSAA wil spelen kan je beter voor de Radeon 9500Pro gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 11:37:
Point of View ATI 9500 Pro 128 Mb DDR + TV-Out/DVI @ Salland Automatisering
€ 225,21
-----------

Ik zit (nogsteeds) te twijfelen tussen een 9500 PRO en de Leadtek GeForce4 Ti4400 (Winfast A250 LE TD 128MB ViVo).

Normaal zou ik gelijk voor een 9500 PRO gaan, maar aangezien de Ti4400 de afgelopen tijd sterk in prijs is gedaald, de cooler quite impressive is :9 & ik wel belang heb bij ViVo, zit ik nu ernstig te twijfelen...

Zit er (voor mijn configuratie) veel verschil in performance tussen de 9500 PRO en de Ti4400 van Leadtek?

Wie help mij uit de brand? ;)

Mijn bak:
- Asus A7V333 (raid) (4x AGP max)
- Athlon 1800+
- 512MB 333MHz Kingston memory
Ik zou echt voor de 9500 Pro gaan, deze gaat ook wat langer mee omdat hij direct x 9 goed ondersteunt en hij is op het moment ook al wat sneller in de benches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ja de prijs is gelijk en de prestaties beter.,.. Dan lijkt me de keus niet moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de leadtek Ti4400 ben je wel zeker dat jij krijgt wat je verwacht, bij die nieuwe (of oude?) ATI kaartjes moet je maar afwachten of je een goeie krijgt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is alleen dat als je met een geforce 4 met FSAA of AF wilt spelen, dat je in FSAA zeg maar gelimiteerd bent tot quincunx (wil je nog enige snelheid overhouden) en met AF is het al helemaal erg. Pas bij 8x worden de textures mooi scherp, maar ben je ook al circa 50% van je performance kwijt...is een beetje veel. (bij ut2003 ben je circa 75% kwijt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 21:48

Leon

Rise Of The Robots

Ik denk dat de kans klein is dat je een "oud" exemplaar krijgt (PCB van de 9700 maar met 128 bit geheugenbus) voorzover ik heb gelezen waren die exemplaren alleen voor benchmarks en tests voor de reviewers..

Of zou ATI echt zo stom zijn om prototypes in massa te produceren en dan te verkopen :? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Leon op 03-12-2002 13:51 ]

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leon schreef op 03 december 2002 @ 13:50:
Ik denk dat de kans klein is dat je een "oud" exemplaar krijgt (PCB van de 9700 maar met 128 bit geheugenbus) voorzover ik heb gelezen waren die exemplaren alleen voor benchmarks en tests voor de reviewers..

Of zou ATI echt zo stom zijn om prototypes in massa te produceren en dan te verkopen :? :)
Denk het eigenlijk ook niet, maargoed je weet maar nooit en je zal maar net zo'n slechte versie hebben..... Zou een 250Watt voeding (Aopen) deze videokaart eigenlijk wel trekken (icm wat ik nu heb...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leon schreef op 03 december 2002 @ 13:50:

Het zou inderdaad niet erg wijs zijn :P, maar het gebeurt wel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 14:06:
[...]

Het zou inderdaad niet erg wijs zijn :P, maar het gebeurt wel :).
Dan denk ik eerder dat een reviewer of tester die zo'n kaart heeft gekregen hem doorverkoopt (voorzover dat mag) dan dat ATI ze verkoopt... het is nou niet echt goed voor je reputatie om prototypes te verkopen...
Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 14:06:
[...]

Denk het eigenlijk ook niet, maargoed je weet maar nooit en je zal maar net zo'n slechte versie hebben..... Zou een 250Watt voeding (Aopen) deze videokaart eigenlijk wel trekken (icm wat ik nu heb...)?
Je zou het kunnen proberen, al zou ik als ik jou was de voeding toch een keer opwaarderen.... kun je later ook meteen een snellere processor erin doen zonder je zorgen te make over de voeding.. :P

en het komt natuurlijk de stabiliteit ten goede... :)

[ Voor 43% gewijzigd door Leon op 03-12-2002 14:12 ]

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je toch een 128 mb versie hebt, kan het toch nooit een oud exemplaar (9700 pcb) zijn. Die hadden namelijk maar 64 mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightah
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 22:31

Lightah

Strikes Again

Dus de Sapphire 9500 Atlantis pro is wel de nieuwe kaart?

The Unpredictable Striker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Jazeker :). Is een mooi kaartje voor 219 EUR. Die heb ik namelijk ook op het oog. Ben benieuwd of van die 9500pro van Sapphire ook een 256 MB versie uitkomt :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lightah schreef op 03 December 2002 @ 15:19:
Dus de Sapphire 9500 Atlantis pro is wel de nieuwe kaart?
n-o-p-e, de huidige nog niet, maar met een beetje geluk zullen de echte het zwarte PCB van sapphire krijgen. Dan weet je iig snel, wanneer je de goede hebt ;)

BTW de meeste versies zijn bulk versies, je kan beter zorgen, dat je de retail versie te pakken ziet te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter aanvulling en bevestiging van wel of geen PRO van Sapphire;

[.. van tweakers... ][ nieuws: ATi Radeon 9500 Pro review @ Tom's Hardware ]
''Dit is de nieuwe test van ome tom, hier is ook een retail-bordje gebruikt . Je moet iig niet voor die sapphire r9500pro gaan, want die gebruikt idd nog het 'verkeerde' PCB, wat indirect een gigantisch performanceverlies tot gevolg heeft.''

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 16:24 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 15:59:
Ter aanvulling en bevestiging van wel ogf geen PRO van Sapphire;

[...]
maar bij informatique hebben ze hem nog niet, dus het kan best zijn dat als ze hem krijgen het de gene is met de goede pcb ? en HOE DE F*CK zit het nou met die power connector :? , ik wil net zoals anderen heatsinks er op doen,

en kent iemand nu al een goedkope shop die RAM sinks leveren in BGA formaat voor GF 4's / 9700's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
en mail gehad van informatique

Geachte heer ***** ;)

1 Helaas ruilen wij geen produkten in, dat is dus helaas niet mogelijk.

2 Het is geen probleem om de kaart zelf in te bouwen, zolang u niets kapot maakt blijft de garantie gewoon gehandhaafd.

3/4/5 Wij hebben de kaart nog niet eerder binnen gehad dus helaas beschikken wij nog niet over die informatie. Overigens is het uitsluitend mogelijk deze informatie te
bemachtigen in onze winkel zodra de kaart bij ons binnen is. Het is dan wel verstandig de kaart eerst te reserveren/bestellen zodat u zeker weet dat hij er is als u
hem komt halen.

Met vriendelijke groet,
Informatique computers en componenten BV

Marcel Brand
Internet Sales

010-519 16 66 (Algemeen)
010-519 16 61 (Fax)
010-519 16 65 (Helpdesk)
mailto:verkoop@informatique.nl
mailto:helpdesk@informatique.nl
www.informatique.nl
bank nr: 54.06.25.329

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: ***** [mailto:**************]
Verzonden: maandag 2 december 2002 17:11
Aan: Informatique particuliere verkoop
Onderwerp: Vraagje over een Radeon 9500 pro

Hallo.

Ik heb op 19-04-02 een pc bij jullie gekocht, omdat jullie goede service leveren.

Nu kom ik meteen bij vraag 1 : In de pc zit een leadtek GF 4 TI 4400 DVI TV out, zouden jullie die terug willen nemen als ik de
Sapphire Radeon 9500 Atlantis Pro, 128Mb,DVI,TVout 24 219.00

koop. Moeten jullie hem inbouwen ivm garantie, of mag ik het zelf doen ? ( ik vraag dit omdat ik graag mijn garantie wil behouden, )
Vraag nr 2 : Ik heb een plaatje gestuurd van een Radeon 9500 pro, daar op zie je dat de power connector precies naast / boven het geheugen zit van de kaart, is dat bij die Sapphire ook zo ?
want ik wil graag ram sinks ( geheugen koel blokje's ) er op zetten, zodat het geheugen minder warm wordt, en dat kan dus niet bij de laatste chip als de power cable in de weg zit.

Vraag nr 3 : Is deze kaart BBA ( Built By Ati ) ?

Ik zou ook graag een foto zien van hoe de kaart er uit ziet, want zoals ik al eerder zijn, die power connector moet niet op de verkeerde plaats zitten, maar liever net zoals bij de meeste radeon 9700's achter op de kaart, als u dan toch kijkt kunt u kijken of op de kaart, het geheugen recht achter elkaar zit zoals u op de bij geleverde foto kunt zien ? ( waar ik ook op wijs )

Graag deze informatie naar me toesturen en een foto van de kaart, want op de site van sapphire zelf staat nog een oude test versie met geheugen dat niet achterelkaar is geplaats ( en die site laadt zeer traag )

B.V.D ******,*****

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightah

Lightah

Strikes Again

Ik wil nou juist een nieuwe PCB 9500 pro. Ik zat te twijfelen tussen Club3D en Sapphire. Aangezien ik nu een 8500 pro van club3D heb met goeie ervaringen twijfel ik nog. Maar de sapphire schijnt weer de oude PCB te zijn

Maar ik wil zeker weten dat ik er een met een nieuwe PCB krijg. Op die gigantisch slome site van sapphire staat de ouwe dus, maar verder weet ik niet veel over de Club3D 9500 pro. Hij staat wel iig op de club3d site aangekondigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje tussendoor:

Die nature test van 3dmark2001SE, werkt die op deze kaarten reeks (9500, 9500pro, 9700, 9700pro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightah

Lightah

Strikes Again

Ja ik denk van wel omdat deze kaarten al direct x 9.0 ondersteunen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Nvidia TI serie ondersteunt die nature test van 3dmark ook al dus daar hoef je geen Radeon 9*00*** Voor te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 15:59:
Ter aanvulling en bevestiging van wel of geen PRO van Sapphire;

[...]
Humor :P, je quote mijn reactie :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 16:39:
[...]
Humor :P, je quote mijn reactie :D :D
_/-\o_ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor problemen kunnen er eigenlijk allemaal ontstaan als je van een ti-4200 (dood) naar een r9500 pro overstapt?? Het OS = WinXP en meerdere service packs zijn geinstalleerd. Het enige wat me dus afremt is dat ik wel eens een behoorlijk aantal problemen zou kunnen krijgen...iemand die hier wat meer van af weet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 16:55:
Wat voor problemen kunnen er eigenlijk allemaal ontstaan als je van een ti-4200 (dood) naar een r9500 pro overstapt?? Het OS = WinXP en meerdere service packs zijn geinstalleerd. Het enige wat me dus afremt is dat ik wel eens een behoorlijk aantal problemen zou kunnen krijgen...iemand die hier wat meer van af weet :?
Er kunnen heel veel problemen ontstaan :P

Maar gewoon je drivers uninstallen en de goede installen, dan horen spellen het wel goed te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmmmmm bij informatique hebben ze de 9500 weer van de lijst afgehaald!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ja ik vertrouw ook niks meer >:)
Helaas is er nog geen exacte leverdatum bekend van de nieuwe 9500 kaarten. Het
is wel mogelijk deze al te reserveren/bestellen, u kunt dit eenvoudig doen
d.m.v. het winkelmandje op onze internetsite.

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 03-12-2002 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 16:55:
Het kan zijn dat je hele windows kapot gaat, zoals de agp drivers. Dus ik denk dat het beste is om hem helemaal leeg te gooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Laatst online: 18:56
Ik kom van een Geforce 2mx naar een Radeon 9500 en geen problemen zal misschien niet de allerlaatste paar puntjes in 3dmark scoren, maar ach die mis ik (nog) niet. Ben veels te blij met setup van een jaar oud die nog perfect loopt (w2k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

Wat ik niet snap is dat in dat draadje op de t.net frontpage gezegd wordt dat sapphire kaarten bouwt adhv het reference design van ati en deze verkoopt als PBA's aan 3den en onder eigen naam en ze ook aan ati leverd voorde BBA kaarten :?

Dan heeft sapphire iig al radeon 9500 pro kaarten in productie met het nieuwe design...

Maar ik denk dat we nog maar een weekje of 2 moeten wachten tot de winkels hem binnen hebben.... :)

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.digit-life.com...n/sapphire-r9500-128.html
(oude 9700 bordje met 128mb memory / 64mb memory en 128-bit geheugenbus)

Sapphire Atlantis RADEON 9500 128MB 275/540 -> 380/660 MHz
(hubbahubbahubba :9)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

vaag dat gaat dus gewoon over een normale 9500 :? zie namelijk nergens pro staan...

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
als dat de pro is van de review :) dan moet je dit ff zien

http://www.ixbt.com/video...phire-r9500-128-front.jpg

daar zie ik de power connector goed zitten, maar, het geheugen zit niet recht 8er elkaar :| het is wel de pro want hij heeft 128mb blijkbaar 8)

[ Voor 58% gewijzigd door Roberto op 03-12-2002 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

das forbidden :( maar oke, de nieuwe versie heeft dus 4 geheugens achter elkaar, maar heeft er echt nog niemand een club-3d of een saphire kaart gekocht ? en ff wat benches gedraaid?

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
die zijn er nog niet want de kaart is nog niet te koop |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

eehm heb vanmorgen een mailtje gestuurt naar salland, en die heeft toch echt de club-3d op voorraad, athans ik kon hem gewoon bestellen vannochtend, dat hebben ze me terug gemailt :)

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
oke, na heel de review hebben tegelezen, het gaat hier over een normale 9500 met blijkbaar 128mb :?, want presatie's met AA aan verslaat ie een TI 4200 niet eens in meeste game's, maar ze lullen ook weer over 256 bits gedoe, terwijl eerder 128bits wordt genoemd .... vage sh*t, anny way, als de 9500 pro precies het zelfde scoort ( denk toch dat het geen 9500 pro is maar goed .. ) dan koop ik em niet, want hij komt er niet zo goed vanaf, als in bv tomshardware test :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch jammer dat het overclocken van de final r9500pro buitenwege is gelaten...Ik hoop echt dat zoiets opnieuw gerealiseert kan worden: RADEON 9500 128MB 275/540 -> 380/660 MHz. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:58

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier is trouwens een hele mooi review van een radeon 9700 pro, naja review :P, er wordt gewoon lekker hard overgeclockt :Y).

Deze review kan ook wel van toepassing zijn op de r9500pro, kan je meteen zien, welk onderdeel overclocken het meeste voordeel heeft: of GPU of MEM of allebei ;). Uit dit overclockprojectje blijkt iig wel, dat memory en gpu snelheid goed op elkaar afgestemd zijn, gezien het overclocken van beide onderdelen een behoorlijke snelheidswinst laat zien (soms wel 50% extra).

BTW de r9500pro maakt gelukkig gebruik van Hynix 3.6ns BGA ram...ik had vernomen dat dit verder over te clocken was dan samsung 3.6ns BGA ram.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon

Leon

Rise Of The Robots

zouden de heatsinks van dit setje niet netjes op die geheugenchipjes passen :?
ze staan toch aan de voor en achterkant langs elkaar...
Afbeeldingslocatie: http://www.xxlcases.nl/shop/assets/big/thermaltakememorypasive.jpg

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
al reviews gevonden van de POV en / of de club3d ? maybe dat je daar ziet of er wel goed geplaatse BGA chipie's zitten ? :)

en over dat ram cooling set. ik heb liever BGA heatsinks scheelt toch ff 4'graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone

Q-bone

Dusss...

bga? als je 2 van die repen er op plakt, helpt dat dus echt wel ff goed :P zelf heb ik de copper verise van thermal take :)
maar oke er staat dus op bije sites niets:(

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RS_003 schreef op 03 december 2002 @ 20:27:
al reviews gevonden van de POV en / of de club3d ? maybe dat je daar ziet of er wel goed geplaatse BGA chipie's zitten ? :)

en over dat ram cooling set. ik heb liever BGA heatsinks scheelt toch ff 4'graden
Ik ga juist geen geheugenkoeling in de vorm van ramsinks aanbrengen. Dit werkt goed als je de sinkjes polijst en perfect vastplakt. Maar aangezien het effect van lucht die erover heen blaast ongeveer net zo groot is, doe ik dat gewoon :). Gewoon boven en onder 80x80 fans en dan overclocken :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misstickjoint
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-09 11:42
Maar ik lees hier van alles.. heeft iemand al zon kaartje ofniet? Wil misschien wel zon kaartje kopen..maar ben eerst benieuwed naar de resultaten :)

Why Drink and Drive when you can Smoke and Fly!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik word er echt helemaal niet goed van!!!!!!!!

Ik hoor hier allemaal verschillende dingen.

Ik ben op zoek naar een 9500pro nieuwe versie... Maar wat is de oude versie dan??? is dat een 9500???? Iedereen heeft het over een nieuw pcb, maar wat is er dan zo verschillend met de oude?????

De 9500pro waar iedereen het over heeft is nog nergens te koop toch????

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

misstickjoint schreef op 03 December 2002 @ 20:58:
Maar ik lees hier van alles.. heeft iemand al zon kaartje ofniet? Wil misschien wel zon kaartje kopen..maar ben eerst benieuwed naar de resultaten :)
Ik ga de Club 3d halen alleen is die pas vanaf maandag verkrijgbaar bij me levercancier :( :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 21:05:

Ik ben op zoek naar een 9500pro nieuwe versie... Maar wat is de oude versie dan??? is dat een 9500???? Iedereen heeft het over een nieuw pcb, maar wat is er dan zo verschillend met de oude?????

Welkom op GOT :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand welk geheugen op de radeon 9500 pro zit?????
Op tom's boerderij zeggen ze 3.6ns geheugen.
Dat valt wel tegen. Welke merken gaan er met beter geheugen uitbrengen, is daar al iets van vrijgegeven???

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Erm dat geheugen is reference, dus ik denk dat er in eerste instantie niets zal wijzigen..

mssn komt er een fabrikant met sneller geheugen, who can tell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
418O2 schreef op 03 december 2002 @ 21:30:
Erm dat geheugen is reference, dus ik denk dat er in eerste instantie niets zal wijzigen..

mssn komt er een fabrikant met sneller geheugen, who can tell
misschien tyan of crucial weer :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 21:05:

De review-sites kregen een eind oktober een pre-productie versie van de Radeon9500Pro. Dit was gewoon een Radeon9700Pro waar bepaalde dingen op gemod waren, zodat de reviewers toch een beeld konden krijgen van waartoe de Radeon9500Pro toe in staat was.

O.a. was de helft van de geheugencontrollers uitgeschakeld zodat er een 128-bits geheugeninterface ontstond ten opzichte van de 256-bits controller op de 9700(Pro). De Radeon9700Pro heeft 4x64-bits geheugencontrollers die 128MB aansturen. Op de pre-productiemodellen van de 9500Pro waren de helft van deze krengen uitgezet, waardoor je dus 2x64-bits geheugencontrollers over hield. Als gevolg daarvan werkte er maar 64MB van de 128MB. Verder was de core-snelheid gewoon naar beneden geklokt net zoals het geheugen. Daardoor konden de sites de 9500Pro gigantisch overklokken tot aan 9700Pro snelheden en meer.

De reviewsites kregen deze vroege versies, omdat het uiteindelijke PCB nog niet gereed was. Maar sinds vorige week heeft ATi dus de "final" versie verstuurd naar de reviewsites inclusief het vernieuwde PCB en 128MB. De layout van het geheugen was veranderd, de powerconnector is van plaats verwisseld en er zit langzamer geheugen op van een ander merk.

En zoals nu achteraf blijkt moet je absoluut niet afgaan op de prestaties van de pre-productie versies. De "final version" van de Radeon9500Pro presteert veel beter dan de "pre-production" modellen. En volgens ATi zijn de 9500Pro kaarten ware overklokmonsters. Ik denk dat je dan vooral kan verwachten dat de core goed over te klokken is, aangezien het geheugen (3,6ns) zo'n beetje op z'n theoretische max zit.

Thirdparty fabrikanten mogen zelf beslissen of ze zich aan het reference design van ATi houden (wat de meesten ook zullen doen, want dat is het goedkoopst) of dat ze zelf een eigen PCB gaan ontwikkelen met ander (lees sneller/langzamer) geheugen. Doorgaans zullen de meesten zich aan de ATi standaard houden.

ATi heeft sinds kort het "Certified by ATi" label heeft ingevoerd, wat inhoudt dat de kaarten van thirdparty fabrikanten aan een reeks tests worden onderworpen om te zien of ze dit kwaliteitscontrole keurmerk van ATi zullen krijgen. Dit garandeert bijvoorbeeld dat de 2D-kwaliteit op bijna alle kaarten van thirdpartyfabrikanten die dit label zullen krijgen, nagenoeg van gelijke kwaliteit is.

En om je laatste vraag te beantwoorden. De 9500Pro's beginnen nu zo langzamerhand de winkels binnen te druppelen, alhoewel het hier in Nederland nog wel even goed zoeken is.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.