Hoe belangrijk is center volgens jou?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 762 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik heb bijna volledige installatie nu:
2x 70 Watt Jamo boxen (front) (100 W max)
2x 60 Watt Philips boxen (rear) (75 W max)
1x 110 Watt Pioneer S-W80S subwoofer

Receiver is Kenwood KRF-V5050D (5x100W)

De vraag is nu of het met huidige installatie wel zin heeft om center aan te schaffen? Ik heb 2e hands center (Jamo 80 Watt) in het oogje gekregen die 65 Euro kost. Volgens beoordeling is de genoemde center als 'normaal' beoordeeld. Niet perfect, maar ook niet slecht. Gewoon goed.

Ik heb zelf niet zoveel verstand van geluid, dus vraag ik maar aan jullie.
Hoe voelt een center aan bij 5.1 geluid als je film kijkt (b.v. The Matrix) en kan het wel met huidige configuratie boven?
Wat kan center dus voor nut hebben in de installatie?
Ik merk dat grotere center iets beter geluid oplevert.

Laat me horen wat je ervaringen zijn. Dan kan ik makkelijk over nadenken.
Welke center heb je in huis en wat kost ie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 09:09
Als je bij Jamo wilt blijven in je setup zou je die center kunnen kopen, probeer er nog wat vanaf te lullen dan.
Center is niet perse nodig maar wel leuk als je met meer mensen film kijkt, of je luisterpositie niet midden tussen de fronts is.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 22:24
Gewoon kopen voor dat geld. In een ander topic is net wat discussie geweest over de noodzaak van een center (prologic ofzo, daar gaat het over), en de teneur daar was dat een center essentieel is voor 5.1 weergave.

Ik heb een beetje zitten experimenteren en ben het daar mee eens. Het klinkt gewoon veel minder zonder center, en ik heb een HELE slechte center, zeker vergeleken met mijn fronts.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 18:05

JeroenT

hoi!

Hmm interessant topic.. ik ben van plan om mijn huidig stereo systeem te upgraden naar 5.1 :)

nu heb ik al :

2 x Infinity Kappa 90's als front
2 x Infinity Kappa 70's als rear

Sub is in mijn geval _absoluut_ niet nodig ivm met het laag wat de fronts produceren ;)

Moet ik dus ook een center aanschaffen of kan het ook achterwege worden gelaten ?
Infinity Kappa center luidsprekertjes zijn schaars en duur namenlijk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Als je naar standaard computer pakket kijkt, zie je dat center speaker niet zoveel voorstelt (vrijwel zelfde als andere 4 speakertjes) en bij 4.1 set is ie er niet.
Wel is subwoofer aanwezig, en ik kan je zeggen, zonder subwoofer (ik heb frontspeakers met 20 cm conus, die wel voor beetje bas zorgen) maar ik merk dat subwoofer met 24 cm conus toch meer bas bovenop kan scheppen. Inderdaad, veel zwaarder en bureau trilt meer dan zonder subwoofer. Kortom, subwoofer kickt meer.

Maar center is geen subwoofer, maar meer voor middentonen en hoge tonen, toch? En dat lijkt beetje zelfde als front speakers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kon de plank niet verder misslaan MrDummy ;) De center is vrijwel de belangrijkste speaker in het geheel en zorgt voor 90 % van de dialogen in films. Zie ook het DplII topic.
Verder moet je een center van een 4.1 computerspeakerpakket niet vergelijken met een redelijke hi fi center speaker. Een center is gewoon een must. Heb je er geen, zorg dan dat je er zo snel mogelijk een krijgt. De center ( en tenwoordig ook rear centre) zorgen naast het dialoog ( front) er ook voor dat er meer spreiding in je geluid komt. Ik moet er niet aan denken dat ik zonder center speaker zou moeten draaien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 01:38:
Je kon de plank niet verder misslaan MrDummy ;) De center is vrijwel de belangrijkste speaker in het geheel en zorgt voor 90 % van de dialogen in films. Zie ook het DplII topic.
Verder moet je een center van een 4.1 computerspeakerpakket niet vergelijken met een redelijke hi fi center speaker. Een center is gewoon een must. Heb je er geen, zorg dan dat je er zo snel mogelijk een krijgt. De center ( en tenwoordig ook rear centre) zorgen naast het dialoog ( front) er ook voor dat er meer spreiding in je geluid komt. Ik moet er niet aan denken dat ik zonder center speaker zou moeten draaien :P

Nou, ik zie het iets anders :). De center speaker is komen overwaaien uit de bios, en is daar een stuk nuttiger dan thuis. Een center speaker is eigenlijk een soort compromis. In principe is minder speakers beter.
Het idee is dat je hersens phantoombeelden kunnen maken met geluid: als je twee speakers die evenver van jou af en uit elkaar staan. en ze geven hetzelfde even hard weer, dan lijkt het net uit het midden te komen. Voorwaarde is dus wel dat je een symetrische opstelling hebt, goed in het midden zit en niet al te veel reflecties hebt tov het directe geluid (zeker niet na 50ms).
En eigenlijk vind ik het phantoombeeld veel mooier klinken dan een center speaker (overigens helpt het wel om de speaker achter het scherm te zetten, dan zie je de speaker niet en zit je voor je gevoel minder naar een speaker te luisteren). Maar goed, als je met meer dan één persoon een film kijkt, dan is een center speaker zeker wel handig. Maar zeggen dat een center essentieel is, is echt niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Er is niet voor niets een vijfde discreet signaal in een DD of DTS track. Als je signalen van de center gaat combineren met (een van) de fronts, zal je ALTIJD een kwaliteitsverlies merken, eenvoudigweg omdat je minder output krijgt over het geluidsbeeld aan de voorkant.

Daarnaast vind ik de opmerking dat een center handig is als je met meer dan een persoon een film kijkt een beetje een understatement. Het gros van de HT bezitters kijkt hopelijk films met meer dan een persoon, en alleen daarom zou een center al noodzakelijk zijn. Bij mij thuis is het kwaliteitsverlies in de 'sweet spot' al ongelooflijk groot, laat staan aan de zijkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:08
Ik gebruik ook geen center. Heb er wel eentje liggen, een goeie ook, maar mijn opstelling is zo dat ik exact in het midden zit waardoor geluid uit het midden ook echt uit het midden komt. Ik mis het ding dan ook niet. Daarnaast is mijn scherm dermate groot dat als ik de center wel zou gebruiken de stemmen e.d. duidelijk van onder het scherm komen, terwijl de fronts naast het scherm staan met mid en tweeters halverwege qua hoogte. Het zou dus meer kwaad doen dan goed.

Kortom, niet in iedere situatie is de center even belangrijk.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrDummy schreef op 30 september 2002 @ 01:10:
Als je naar standaard computer pakket kijkt, zie je dat center speaker niet zoveel voorstelt (vrijwel zelfde als andere 4 speakertjes) en bij 4.1 set is ie er niet.
Wel is subwoofer aanwezig, en ik kan je zeggen, zonder subwoofer (ik heb frontspeakers met 20 cm conus, die wel voor beetje bas zorgen) maar ik merk dat subwoofer met 24 cm conus toch meer bas bovenop kan scheppen. Inderdaad, veel zwaarder en bureau trilt meer dan zonder subwoofer. Kortom, subwoofer kickt meer.

Maar center is geen subwoofer, maar meer voor middentonen en hoge tonen, toch? En dat lijkt beetje zelfde als front speakers...
De center is essentieel omdat deze zorgt voor het directe geluid. Vandaar dat deze speaker ook recht voor je moet staan. Deze speaker geeft het geluid (bv bij film) weer wat recht voor je neus gebeurd (lijkt me vrij belangrijk niet?). Als je dit aan de front surroundspeakers overlaat krijg je een dieper en schuin geluid wat toch minder "direct" is.

Dus zeker niet weglaten en aanschaffen dus! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op 30 september 2002 @ 07:57:
Ik gebruik ook geen center. Heb er wel eentje liggen, een goeie ook, maar mijn opstelling is zo dat ik exact in het midden zit waardoor geluid uit het midden ook echt uit het midden komt. Ik mis het ding dan ook niet. Daarnaast is mijn scherm dermate groot dat als ik de center wel zou gebruiken de stemmen e.d. duidelijk van onder het scherm komen, terwijl de fronts naast het scherm staan met mid en tweeters halverwege qua hoogte. Het zou dus meer kwaad doen dan goed.

Kortom, niet in iedere situatie is de center even belangrijk.
"je opstelling zo, dat het geluid uit het midden ook echt uit het midden komt...?"

Daar kan ik me maar een voorstelling van maken: Je boxen staan recht voor je... daarmee is de frontstereo ver te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Ik vind het zelf wel fijner om een center te hebben. Je kan wel zeggen van 'ja maar ik zit precies in het midden' enzo maar feit is dat je bron dan wel 2,5 meter breed is ofzo waar de stemmen vandaan komen. Zo breed is mijn mond alleen niet :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 09:33:
[...]

De center is essentieel omdat deze zorgt voor het directe geluid. Vandaar dat deze speaker ook recht voor je moet staan. Deze speaker geeft het geluid (bv bij film) weer wat recht voor je neus gebeurd (lijkt me vrij belangrijk niet?). Als je dit aan de front surroundspeakers overlaat krijg je een dieper en schuin geluid wat toch minder "direct" is.

Dus zeker niet weglaten en aanschaffen dus! ;)

Daar is dat ding dus juist voor ontwikkeld, voor degenen waarbij die niet recht voor kan staan :+. De center geeft het geluid weer dat uit het midden vanhet beeld komt. Zit je in de bios aan de zijkant, dan komt het geluid wat uit het midden moet komen alsnog uit het midden, dankzij de center. Maar deze staat niet recht voor je, anders was het ding overbodig.
In de bios was ie er al vroeg bij. Thuis had je in den beginne dolby surround. Later met dolby surround pro logic is de center ook meegekomen.

edit:
"je opstelling zo, dat het geluid uit het midden ook echt uit het midden komt...?"

Daar kan ik me maar een voorstelling van maken: Je boxen staan recht voor je... daarmee is de frontstereo ver te zoeken...
Nee, links staat links van het scherm, rechts staat rechts van het scherm, de center komt uit beide -3dB en komt zo uit het midden. Stereo blijft dus gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op 30 september 2002 @ 09:40:

[...]

Daar is dat ding dus juist voor ontwikkeld, voor degenen waarbij die niet recht voor kan staan :+. De center geeft het geluid weer dat uit het midden vanhet beeld komt. Zit je in de bios aan de zijkant, dan komt het geluid wat uit het midden moet komen alsnog uit het midden, dankzij de center. Maar deze staat niet recht voor je, anders was het ding overbodig.
In de bios was ie er al vroeg bij. Thuis had je in den beginne dolby surround. Later met dolby surround pro logic is de center ook meegekomen.

------------------------------
Je denkt zeker,... ik maak er gewoon een onvolgbaar verhaal van, dan denkt iedereen dat het klopt ofzo. Gelukkig kan ik er nog enig wijs uit, en concludeer dat je toch even wat research zal moeten gaan doen.

en bedankt voor de geschiedenisles der geluidsvormen waarom heb je niet even verteld dat er nog stereo en mono etc. aan vooraf gingen...?

Nee, links staat links van het scherm, rechts staat rechts van het scherm, de center komt uit beide -3dB en komt zo uit het midden. Stereo blijft dus gewoon.
ah dus stereo blijft, das mooi. Alleen hebben we dan toch echt een probleem w.b. de het center geluid...
Klaarblijkelijk is de uitleg niet afdoende geweest... ik denk echter dat het niet veel zin heeft dit nog verder uit te leggen... je lijkt erg overtuigt van je mening...

even een boekje, geluidsgolven en richingen erbij halen??... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Laatst online: 26-02 21:08
center is zeer bellangrijk voor een goeie surround weergave. de stemmen komen recht op je af en dat luistert zeer realistich.
je gaat je nog meer in het verhaal inleven. 5.1 opnames zijn ook precies zo gemaakt dat iedere speaker binnen je installatie een functie heeft. en zeker als je de sub ook al hebt zou ik je home cinema zeker niet op 4.1 houden, is gewoon zonde. voor mij staan de 5 speakers op de eerste plaats en de sub als extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

duncanvdlinden schreef op 30 september 2002 @ 12:30:
center is zeer bellangrijk voor een goeie surround weergave. de stemmen komen recht op je af en dat luistert zeer realistich.
je gaat je nog meer in het verhaal inleven. 5.1 opnames zijn ook precies zo gemaakt dat iedere speaker binnen je installatie een functie heeft. en zeker als je de sub ook al hebt zou ik je home cinema zeker niet op 4.1 houden, is gewoon zonde. voor mij staan de 5 speakers op de eerste plaats en de sub als extra.
Hier ben ik het 100% mee eens :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-09 20:25

dominic

will code for food

Sinds kort heb ik mijn centerspeaker gedisabled. Ik ben het er mee eens dat je geluidsveld beter is MET een center-speaker, maar helaas was de mijne van zo'n lage kwaliteit dat het geluid niet meer natuurlijk klonk (Mistte veel laag en hoog), geluidseffecten door de center klonken dan ook als geram op emmers.

Zodra ik een degelijke center heb zal ik weer op 5.1 over gaan maar ik houd het nu even op 4.1

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
dat is wel waar domicbout, een center moet wel qua klank goed bij het geheel passen, maar als je binnen een serie/merk een center neemt sluit het netjes op mekaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duncanvdlinden schreef op 30 september 2002 @ 13:04:
dat is wel waar domicbout, een center moet wel qua klank goed bij het geheel passen, maar als je binnen een serie/merk een center neemt sluit het netjes op mekaar aan.
Precies! eenheid in merk is erg belangrijk omdat deze de "gaten" van elkaar kennen en deze daardoor beter opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:20

Mad_Demon

de dokter

Ok ik zal mijn bijdrage ook even leveren :)

Ik heb hier een Monitor Audio Baby Center staan, en ik merk het verschil tussen 4.1 en 5.1 behoorlijk. Ik vind het net dat kleine beetje extra dat het geluidsbeeld compleet maakt. Hoewel de andere boxen die ik heb niet uit dezelfde serie komen (samengeraapt zooitje :+ ) mis ik de center wel degelijk als Windows het weer eens in z'n hoofd haald om de geluidskaart in de 4.1 modus te zetten :)

Niet alleen in films maar ook in spellen (Battlefield 1942 is een heel mooi voorbeeld) is het geluidbeeld met een centerspeaker veel beter, als er een raket voorbij schiet dan klinkt dat 'echter' als de center aanwezig is.
(Ik weet dat niet iedereen zijn computer van een 'kwalitatieve' boxen voorziet maar in mijn geval is mijn pc ook mijn DVD-speler. Ik heb geen ruimte om naast een flinke 21" monitor ook nog eens een breedbeeld tv neer te zetten :) Vandaar dat ik ook het voorbeeldje met spellen neerzet, uiteindelijk gaat het om het geluidsbeeld dat veel beter is met center)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 13:15:
[...]

Precies! eenheid in merk is erg belangrijk omdat deze de "gaten" van elkaar kennen en deze daardoor beter opvullen.
Merk maakt nog niet eens zoveel uit, type is belangrijk :) Want van hetzelfde merk kunnen verschillende types nog heel anders klinken qua klankkarakter.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach daar is JT weer...

Hij is het weer eens niet eens met mij en duncanvdlinden dit keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 13:57:
Ach daar is JT weer...

Hij is het weer eens niet eens met mij en duncanvdlinden dit keer.
WTF is jouw probleem :? Dat je het niet 100% weet is niet erg, maar dat je niet tegen kritiek kan is wel erg :/ En ga nou niet duncan tegen mij opstoken, want hij heeft wel gelijk, hij zegt namelijk wel serie. Als je nou even mijn bovenstaande post leest dan lees je precies wat er fout was aan jouw bewering en geef dan nog is een goed onderbouwde mening in plaats van dit soort nutteloze posts.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

JT schreef op 30 september 2002 @ 13:44:
[...]

Merk maakt nog niet eens zoveel uit, type is belangrijk :) Want van hetzelfde merk kunnen verschillende types nog heel anders klinken qua klankkarakter.
Klopt op zich prima, als je verschillende merken hebt die toch dezelfde karakteristieken hebben dan is het geen probleem, maar het is gewoon makkelijker om alles van hetzelfde merk te kopen, dan hoef je iig geen diepgaand onderzoek meer te doen naar het aansluitende klankbeeld van iedere individuele speaker.

Een beetje gemakszucht is dus niet erg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

dominicbout schreef op 30 september 2002 @ 14:04:
[...]

Klopt op zich prima, als je verschillende merken hebt die toch dezelfde karakteristieken hebben dan is het geen probleem, maar het is gewoon makkelijker om alles van hetzelfde merk te kopen, dan hoef je iig geen diepgaand onderzoek meer te doen naar het aansluitende klankbeeld van iedere individuele speaker.

Nee, maar dan moet je wel alles ook van dezelfde SERIE hebben :) Een setje Tannoy Eyris zal anders klinken dan een setje Tannoy Saturn. Het beste is om het van hetzelfde merk EN serie te nemen :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic

dominic

will code for food

JT schreef op 30 september 2002 @ 14:06:
[...]

Nee, maar dan moet je wel alles ook van dezelfde SERIE hebben :) Een setje Tannoy Eyris zal anders klinken dan een setje Tannoy Saturn. Het beste is om het van hetzelfde merk EN serie te nemen :)
De meeste mensen hebben dat ook wel door lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je je center mist. Mis je 1/3 van je geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

dominicbout schreef op 30 september 2002 @ 14:06:
[...]

De meeste mensen hebben dat ook wel door lijkt me..
Oei..ja, jij en ik, maar meer mensen niet dan wel hoor ! Vergis je niet !

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op 30 september 2002 @ 13:59:
[...]

WTF is jouw probleem :? Dat je het niet 100% weet is niet erg, maar dat je niet tegen kritiek kan is wel erg :/ En ga nou niet duncan tegen mij opstoken, want hij heeft wel gelijk, hij zegt namelijk wel serie. Als je nou even mijn bovenstaande post leest dan lees je precies wat er fout was aan jouw bewering en geef dan nog is een goed onderbouwde mening in plaats van dit soort nutteloze posts.
1. Ik beweer niks, ik geef mijn mening.
2. Ik stook niemand op, ik probeer zinloze discussies te vermijden
3. Dit is niet de enige topic waar je inhaakt op mijn post en daarop in duscussie gaat, maar dat weet je zelf ook wel...

erg volwassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dominicbout schreef op 30 september 2002 @ 14:04:
[...]

De meeste merken houden daar idd rekening mee. Ze willen namelijk het liefst setjes verkopen. Ze proberen zo goed mogelijk de speakers op elkaar af te stemmen dat ze als set het best klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 14:16:
[...]

De meeste merken houden daar idd rekening mee. Ze willen namelijk het liefst setjes verkopen. Ze proberen zo goed mogelijk de speakers op elkaar af te stemmen dat ze als set het best klinken.
Ik neem aan dat je dit wel per serie bedoelt ?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een center heeft zeker wel een toegevoegde waarde, zeker in films met DD5.1 Soundtrack. Ga voor de gein eens een film kijken met de ondertiteling een keer uit of op Engels. Dan merk je het verschil echt wel. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op 30 september 2002 @ 14:19:
[...]

Ik neem aan dat je dit wel per serie bedoelt ?
JT, je mag aannemen wat je wilt...

Alleen dat lezen, dat kan wat beter...
Ze proberen zo goed mogelijk de speakers op elkaar af te stemmen dat ze als set het best klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 14:26:
[...]

JT, je mag aannemen wat je wilt...

Alleen dat lezen, dat kan wat beter...

[...]
Ok, jij zegt van een merk. Dan zeg ik nogmaals dat OOK de typen binnen 1 merk verschillen van klankkarakter en dat je bijvoorbeeld niet als front Tannoy Saturn serie kan nemen en als center en rear de Tannoy Eyris serie.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Kan wel zijn, maar b.v. B&W claimed dat alle b.v. CDM fronts beste te combineren zijn met 600 serie centers, en omgekeerd. Al zou ik geen LCR60 tussen een paar Nautilussen plaatsen :)

Ik denk er wel serieus over. Ik heb 2 CDM7s als fronts, en de CDM CNT is niet alleen lelijk, maar ook groot. Dus denk ik er sterk over om een 600 series center te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

s_roubos schreef op 30 september 2002 @ 14:59:
Kan wel zijn, maar b.v. B&W claimed dat alle b.v. CDM fronts beste te combineren zijn met 600 serie centers, en omgekeerd. Al zou ik geen LCR60 tussen een paar Nautilussen plaatsen :)
Ja, maar dit is dan zo een uitzonderingsgeval waar de fabrikant het zelf zegt :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op 30 september 2002 @ 14:46:
[...]

Ok, jij zegt van een merk. Dan zeg ik nogmaals dat OOK de typen binnen 1 merk verschillen van klankkarakter en dat je bijvoorbeeld niet als front Tannoy Saturn serie kan nemen en als center en rear de Tannoy Eyris serie.
Speakers van dezelfde merk-set zijn altijd van dezelfde serie. Even een weetje JT. Goed onthouden nou... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 15:55:
[...]

Speakers van dezelfde merk-set zijn altijd van dezelfde serie. Even een weetje JT. Goed onthouden nou... ;)
Van een set wel ja, maar een merk heeft meerdere series dus ga nou niet proberen je schrijf/denk fout op die manier onopvallend te kunnen verbeteren.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees dan goed:

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
T schreef op 30 september 2002 @ 14:16:
[...]

--------------------------------------------------------------------------------

quote:
Ze proberen zo goed mogelijk de speakers op elkaar af te stemmen dat ze als set het best klinken.

Sjonge jonge, ik moet je wel overal op wijzen...

Ik heb eigelijk alweer teveel tijd besteed aan deze JT...

tis afgelopen, afgelopen you hear... T's outta here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

JT schreef op 30 september 2002 @ 14:06:
Ach, als je 't per se gelijk wilt hebben, dan neem je 5x dezelfde speaker.

Alle fabrikanten proberen hun speakers een rechte frequentiekarakteristiek mee te geven, dus in theorie maakt 't allemaal geen fluit uit. Je zou dan alleen de volumeverschillen op moeten heffen.

Trouwens, als je 5 gelijke speakers zou nemen, dan staan ze nog allemaal op een andere plaats. En sommigen van jullie weten vast heel goed wat de plaatsing van een speaker voor invloed heeft op de klank.

De uitspraak dat gelijke merken/series/modellen beter is, is maar voor een heel klein gedeelte waar.

Noot: ikzelf heb 5 exact dezelfde speakers + sub

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Varienaja schreef op 30 september 2002 @ 16:13:
[...]

Ach, als je 't per se gelijk wilt hebben, dan neem je 5x dezelfde speaker.

Alle fabrikanten proberen hun speakers een rechte frequentiekarakteristiek mee te geven, dus in theorie maakt 't allemaal geen fluit uit. Je zou dan alleen de volumeverschillen op moeten heffen.

Trouwens, als je 5 gelijke speakers zou nemen, dan staan ze nog allemaal op een andere plaats. En sommigen van jullie weten vast heel goed wat de plaatsing van een speaker voor invloed heeft op de klank.

De uitspraak dat gelijke merken/series/modellen beter is, is maar voor een heel klein gedeelte waar.

Noot: ikzelf heb 5 exact dezelfde speakers + sub
Mwah, ik heb het zelf mogen ondervinden en het scheelt wel degelijk of dat je 5x uit dezelfde serie hebt of fronmtmet kevlar conus, center en rear met plastic bijvoorbeeld :) Met welke merken heb jij het getest ?

BTW: kep het over klankkarakteristieken die moeten matchen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
het mooiste is om types te combineren maar bij b.v. tannoy kun je best revolution met mx combineren. hoe dat bij andere merken zit weet ik niet. Tannoy met eyris is weer niet echt bevoordelijk omdat die een beetje een hogere klank heeft. maar wil je voor de perfectie gaan en je budget is geen bellemering kun je natuurlijk altijd het beste voor een combinatie uit dezelfde serie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

JT schreef op 30 september 2002 @ 16:17:
BTW: kep het over klankkarakteristieken die moeten matchen.
Dat moeten ze ook, alleen is gelijkheid van serie, merk of zelfs type niet het enige waar je op moet letten. Dat dus, omdat je speakers allemaal op een eigen plaats in de kamer staan, met elk ook weer een eigen karakteristiek. Ik neem tenminste aan dat jij ook meubels, planten, ramen, etc. in je kamer hebt staan ;)
Mwah, ik heb het zelf mogen ondervinden en het scheelt wel degelijk of dat je 5x uit dezelfde serie hebt of fronmtmet kevlar conus, center en rear met plastic bijvoorbeeld :) Met welke merken heb jij het getest ?
Tot vorige week had ik m'n 5.1-systeem in gebruik met de volgende speakers:

Front: Yoko, ondefinieerbare serie, de linkerspeaker was opgeblazen.
Rear: Philips afneembare speakers van de ghettoblaster van m'n zusje.
Sub: geen.
Center: Marquant boombox voor achter in de auto.

De versterker dacht dat er wel een sub was aangesloten, dus er kwam nauwelijks lage tonen uit deze setup. Maar verder kon je prima de luxe een filmpje kijken.

Op dit moment heb ik 5x Magnat Vector Needle 11, en een Klipsch KSW-12 subwoofer. Dat is 1500 euro aan speakers, en klinkt natuurlijk een stuk beter. Maar ik heb niet het gevoel van "gelukkig heb ik nu voor, achter en in het midden hetzelfde spul, want eerst klonk het nergens naar".

Ik moet trouwens sowiezo m'n set nog even tunen, want volgens de test-cd komt er rond de 50Hz zowat geen geluid uit m'n setje :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

dominicbout schreef op 30 september 2002 @ 12:52:
Sinds kort heb ik mijn centerspeaker gedisabled. Ik ben het er mee eens dat je geluidsveld beter is MET een center-speaker, maar helaas was de mijne van zo'n lage kwaliteit dat het geluid niet meer natuurlijk klonk (Mistte veel laag en hoog), geluidseffecten door de center klonken dan ook als geram op emmers.

Zodra ik een degelijke center heb zal ik weer op 5.1 over gaan maar ik houd het nu even op 4.1
Ik weet niet wat voor versterker je hebt. Maar ik kan op de mijne instellen of ik een volwaardige center heb of een wat mindere center.
In het laatste geval stuurt de versterker de lage tonen toch weer door naar de front-speakers, waardoor je geen last ervan hebt dat de center wat minder is.

Overigens ben ikzelf voorstander van een centerspeaker, want als hem niet hebt, moet je alles goed opstellen en precies in het midden gaan zitten voor een goed effect. En meestal kijk je een film niet alleen, en zit je dus snel niet precies goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Varienaja schreef op 30 september 2002 @ 16:30:
[...]

Dat moeten ze ook, alleen is gelijkheid van serie, merk of zelfs type niet het enige waar je op moet letten. Dat dus, omdat je speakers allemaal op een eigen plaats in de kamer staan, met elk ook weer een eigen karakteristiek. Ik neem tenminste aan dat jij ook meubels, planten, ramen, etc. in je kamer hebt staan ;)
Ja, ik snap dat wel, maar tis nou ook alweer niet zo extreem dat je B&W ineens als een Infinity klinkt :P Maar als je zeg maar 2 verschillende merken neemt, allebei even goed maar beide een ander klankkarakter, dan ben ik er van overtuigd dat dat minder klinkt dan 5 uit dezelfde serie of idd 5 dezelfde speakers.
[...]
Tot vorige week had ik m'n 5.1-systeem in gebruik met de volgende speakers:

Front: Yoko, ondefinieerbare serie, de linkerspeaker was opgeblazen.
Rear: Philips afneembare speakers van de ghettoblaster van m'n zusje.
Sub: geen.
Center: Marquant boombox voor achter in de auto.

De versterker dacht dat er wel een sub was aangesloten, dus er kwam nauwelijks lage tonen uit deze setup. Maar verder kon je prima de luxe een filmpje kijken.

Op dit moment heb ik 5x Magnat Vector Needle 11, en een Klipsch KSW-12 subwoofer. Dat is 1500 euro aan speakers, en klinkt natuurlijk een stuk beter.
Maar ik heb niet het gevoel van "gelukkig heb ik nu voor, achter en in het midden hetzelfde spul, want eerst klonk het nergens naar".
Nee, je mag allang blij zijn dat je wat beters heb :P Nee, maar ook hier bedoel ik weer hetzelfde als wat ik hiervoor typte.
Ik moet trouwens sowiezo m'n set nog even tunen, want volgens de test-cd komt er rond de 50Hz zowat geen geluid uit m'n setje :'(
Zet je sub neer op de luisterpositie, draai een nummer waarvan je de bas goed kent en ga kijken waar de sub het best klinkt. Daar waar die het best klinkt moet je hem neerzetten.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Oscar28 schreef op 30 september 2002 @ 16:33:
[...]

Ik weet niet wat voor versterker je hebt. Maar ik kan op de mijne instellen of ik een volwaardige center heb of een wat mindere center.
In het laatste geval stuurt de versterker de lage en hoge tonen toch weer door naar de front-speakers, waardoor je geen last ervan hebt dat de center wat minder is.
Alleen laag stuurtie door naar de front, hoog niet.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

JT schreef op 30 september 2002 @ 16:39:
Zet je sub neer op de luisterpositie, draai een nummer waarvan je de bas goed kent en ga kijken waar de sub het best klinkt. Daar waar die het best klinkt moet je hem neerzetten.
De sub staat al onder m'n kont. ;) 30Hz, 40Hz komt er allemaal knalhard uit, en dan is er opeens een gat. Maar ik ga vanavond lekker spelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 12:14:
Je denkt zeker,... ik maak er gewoon een onvolgbaar verhaal van, dan denkt iedereen dat het klopt ofzo. Gelukkig kan ik er nog enig wijs uit, en concludeer dat je toch even wat research zal moeten gaan doen.

en bedankt voor de geschiedenisles der geluidsvormen waarom heb je niet even verteld dat er nog stereo en mono etc. aan vooraf gingen...?

ah dus stereo blijft, das mooi. Alleen hebben we dan toch echt een probleem w.b. de het center geluid...
Klaarblijkelijk is de uitleg niet afdoende geweest... ik denk echter dat het niet veel zin heeft dit nog verder uit te leggen... je lijkt erg overtuigt van je mening...

even een boekje, geluidsgolven en richingen erbij halen??... ;)
Sorry, maar als dat onnavolgbaar was weet ik het ook niet meer. In je post schrijf je dat de center recht voor je moet staan. Maar dit is zeker niet zo. Als de center recht voor je staat betekent het dat je recht voor het beeld zit op de sweetspot. En de center is juist nuttig voor de mensen die hier niet zitten.
De center moet bij het midden van het beeld staan. Dan kun je overal in de kamer gaan staan waar je wilt (of in de bioszaal gaan zitten waar je wilt), en dan komt nog het center geluid uit het midden van het beeld. Daar is het ding voor.

Wat betreft mijn mening en mijn overtuiging:
Mij heb je enkel horen zeggen dat de center niet in iedere situatie even belangrijk is. Dit gebaseerd op mijn eigen ervaring. Nu zijn er honderden situaties dat je niet zonder de center kunt. Maar in een aantal situaties, waaronder die van mij, doet een center meer kwaad dan goed. Dat heb ik ondervonden, is mijn mening en tevens mijn overtuiging. Dat wil niet zeggen dat een center in andere situaties misbaar is.

Die leuke flames (want zo vat ik het op) over research en boekjes lezen negeer ik maar even. Er is niet veel kennis voor nodig om te weten dat wanneer je precies voor twee speakers zit, en er een even hard geluid uit beide speakers komt, het geluid uit het midden lijkt te komen. Omdat het uit twee speakers komt wordt dit signaal ter compensatie 3dB naar beneden gebracht. Een geluid uit enkel de linker speaker blijft dus ook van links komen. Zodoende blijf je dus je stereobeeld houden, en komt het centerkanaal alsnog vanuit het midden. Ik hoop dat deze uitleg wel afdoende is.

En wat betreft die geschiedenisles, voor stereo en mono in de jaren '70 had je nog six-track en four-track al vanaf de jaren '50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 14:06:
Als je je center mist. Mis je 1/3 van je geluid
mee eens, het is gewoon belachelijk dat er hier mensen zijn die zeggen dat je een center best kan missen. front is een appart gebied, achter en de center. je neemt toch ook niet 1 speaker als je naar stereo wil luisteren 8)7. als je met 4 speakers zit kun je net zo goed naar 2 speakers gaan luisteren want je surround is toch slecht en half.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
duncanvdlinden schreef op 30 september 2002 @ 17:34:
[...]

mee eens, het is gewoon belachelijk dat er hier mensen zijn die zeggen dat je een center best kan missen. front is een appart gebied, achter en de center. je neemt toch ook niet 1 speaker als je naar stereo wil luisteren 8)7. als je met 4 speakers zit kun je net zo goed naar 2 speakers gaan luisteren want je surround is toch slecht en half.

Je stelt de receiver natuurlijk wel zo in dat het center signaal wordt doorgestuurd naar de frontspeakers. Zo mis je niks aan geluid, in veel situaties mis je enkel de plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja en juist die plaatsing is superbelangrijk voor het wow effect met films, koop jij dan maar een 2 goede stereo versterkers, shittyoldman en draai 4.0 als plaatsing er niet toe doet ( no offence) Kom jongens we kappen allemaal met 5.1 gaan lekker back to basic ;) Neem nu de THX spec, dat boeit niet of dat nu voor thuis is of voor de bioscoop, het is en blijft een spec. Waarom thuisbios noemen als we toch niet bij de specs blijven. Kijk als je geen goede center hebt of (nog) niet kunt betalen, dan is dat wat anders en zal de bovengenoemde oplossing best voldoening bieden, maar ik ben het er absoluut niet mee eens.

Mijn speakers zijn uit dezelfde "serie" en THX gecertificeerd, ze hebben ook allemaal dezelfde tweeter, dus creëren een mooi strak klankbeeld. Als ik mijn center uitzet dan is het echt huilen, wat een verschil. Neem maar eens een goede DTS track zoals die van Gladiator. Je moest eens weten hoe veel kleine mooie details verloren gaan door de front speakers, omdat deze te druk bezig zijn om het center kanaal weer te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
maar dan nog dan mis je zowat het bellangrijkste van surround sound. begin dan gewoon niet aan surround en neem een paar stereo speakers. het is gewoon compleet nutteloos om bakken geld uit te geven aan sub, fronts, rears, receiver. en dan nog met een omcomplete cinema te zitten. persoonlijk vindt ik de center het leukste van een home cinema. de achterspeakers zijn niet zo vaak in gebruik als de center.
ja, af en toe komt er een bijgeluidje duidelijk naar voren uit de achterspeakers.
maar over het algemeen hoor je toch vaker de center.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik hoor duidelijk het verschil tussen met/zonder center.

Overigens denk ik dat als je een goede "normale" speaker neemt, het geluid minstens zo goed is en vaak goedkoper dan een "echte" center. Het enige verschil is i.m.o. de afscherming. Kwestie van de normale speaker dan niet te dicht onder/boven je TV te zetten.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 23:28:
Ja en juist die plaatsing is superbelangrijk voor het wow effect met films, koop jij dan maar een 2 goede stereo versterkers, shittyoldman en draai 4.0 als plaatsing er niet toe doet ( no offence) Kom jongens we kappen allemaal met 5.1 gaan lekker back to basic ;) Neem nu de THX spec, dat boeit niet of dat nu voor thuis is of voor de bioscoop, het is en blijft een spec. Waarom thuisbios noemen als we toch niet bij de specs blijven. Kijk als je geen goede center hebt of (nog) niet kunt betalen, dan is dat wat anders en zal de bovengenoemde oplossing best voldoening bieden, maar ik ben het er absoluut niet mee eens.

Jongens, jongens, maak je allemaal nou niet zo druk :). Ik heb nooit gezegd dat plaatsing niet belangrijk is. Sterker nog, ik heb gezegd dat het juist belangrijk is en dat je daarom een center moet gebruiken. Echter in MIJN situatie klink het geluid zonder center gewoon beter. En daarom heb ik enkel gezegd dat een center niet altijd belangrijk is. Ik heb het uitgebreid getest, ook lange tijd met center gespeelt omdat ik het anders toch wel zonde vond. Maar uiteindelijk gebruik ik 'm niet. Dat wil niet zeggen dat een ander 'm niet moet gebruiken. Ga gerust je gang, maar in mijn situatie liever niet.

Twee stereo's gaat ook niet lukken, daar ik voor een 7.1 opstelling ga (maar dan dus zonder center). Ik heb dan ook 4 rears staan. En zo ongeveer de hoofdreden dat de center niet past? Dat is omdat ik films kijk op een scherm van 2 meter breed. Dit op een niet al te grote afstand. Het beeld is een beetje vergelijkbaar wanneer je in de bios een beetje in het midden tot vrij vooraan gaat zitten. Het scherm hangt iets hoger dan gewoonlijk. De fronts zijn 1.10m hoog en staan op een podium van 60cm hoog. De tweeter en mid liggen ongeveer op 1.60 hoogte. Dit is tevens net boven het midden van het scherm. Precies zoals het in de bioscoop is. Echter daar hangen de speakers achter het scherm en bij mij er direct naast. Wil ik nu een center plaatsen, dan kan dit niet op gelijke hoogte, zoals met een tv vaak wel het geval is. Als ik 'm onder het scherm zet komt het center geluid gewoon van onderen. Hang ik 'm boven het scherm dan komt het geluid van boven. Voor het scherm is geen optie. Dus wat doe ik? Ik speel het door naar de fronts, zodat het centerkanaal uit het midden uit het scherm komt. Dat geeft een veel natuurlijkere plaatsing. En daarom gebruik ik geen center. Juist vanwege de plaatsing.

En dan nog even een 3d render voor de duidelijkheid. Verwacht binnenkort een uitgebreidere fotoreeks. Zoals je ziet, als ik een center onder het beeld zet geeft dit een vreemd geluidsbeeld.
Afbeeldingslocatie: http://www.gaborverhoeven.nl/got/610678-situatie01.jpg

Mijn conclusie die ik eerder al trok: niet in iedere situatie is de center even belangrijk.

offtopic: ooit komt er een geperforeerd doek met speakers daarachter en een aparte setup voor muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ander probleem bij het gebruik van de fronts voor het center kanaal is dat het geluid van de de front kanalen gemixed wordt met dat van de center... kan natuurlijk nooit beter zijn voor de geluidskwaliteit lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Goed, om even terug te komen op de vraag van de topicstarter:

Het maakt dus uit in welke situatie je je set gaat gebruiken.

Zit je altijd recht voor je beeld en kijken er nooit anderen mee, of zou het geluid in jouw opstelling van een onnatuurlijke plaats komen als je een center aanschaft (boven of onder het beeld), doe het dan niet, maar laat het center-geluid uit je front-boxen komen.

In alle andere gevallen: koop een center, zorg alleen dat het klankbeeld in overeenstemming is met de rest van je set (luisteren is de enige optie), of het nu een andere serie/set/merk is maakt niet uit, maar luister vooral. Je eigen oren zijn vaak de enige manier om zoiets te bepalen.

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

s_roubos schreef op 01 oktober 2002 @ 00:47:
Ander probleem bij het gebruik van de fronts voor het center kanaal is dat het geluid van de de front kanalen gemixed wordt met dat van de center... kan natuurlijk nooit beter zijn voor de geluidskwaliteit lijkt me...

Nee kopt, dat is niet beter. Maar ook niet slechter :).
JT schreef op 30 september 2002 @ 09:40:
Ik vind het zelf wel fijner om een center te hebben. Je kan wel zeggen van 'ja maar ik zit precies in het midden' enzo maar feit is dat je bron dan wel 2,5 meter breed is ofzo waar de stemmen vandaan komen. Zo breed is mijn mond alleen niet :P
Ja, de bron is 2.5 meter breed (of 3.5m in mijn geval), maar je gebruikt maar 1 punt van die 2.5 meter. En dat punt is het midden van het tv scherm. Om je een idee te geven van hoe goed dat werkt:
ik heb op een gegeven moment mijn opstelling gewijzigd, waarbij het stereobeeld en de plaatsing enorm verbeterd waren. Mijn tv stond aan, en het geluid werd gewoon versterkt via de stereo. Het geluid kwam zo goed uit het midden dat ik dacht dat het geluid van de tv zelf aan stond (ik wist het gewoon zeker zeg maar). Maar toen ik op mute drukte gebeurde er niks. Pas toen ik mijn hoofd bewoog merkte ik dat het uit m'n 604s kwam :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Dat zijn dan net de situatie waar het misschien wel zonder center kan. Maar door akoestiek enzo merken de meesten wel degelijk het verschil.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

JT schreef op 01 oktober 2002 @ 09:10:
Dat zijn dan net de situatie waar het misschien wel zonder center kan. Maar door akoestiek enzo merken de meesten wel degelijk het verschil.

Dat zei ik dus ook :P. Ik zeg ook niet dat een center geen functie heeft ofzo, maar hij is niet essentieel zoals door velen beweerd wordt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Jag schreef op 01 oktober 2002 @ 20:19:

[...]

Dat zei ik dus ook :P. Ik zeg ook niet dat een center geen functie heeft ofzo, maar hij is niet essentieel zoals door velen beweerd wordt :).
Mwoah, vind ik wel gezien het feit dat ik gedurende film niet op die ene vierkante centimeter zit waar de sweet spot is :D Wil wel is van positie veranderen weet je :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

JT schreef op 01 oktober 2002 @ 20:59:
[...]

Mwoah, vind ik wel gezien het feit dat ik gedurende film niet op die ene vierkante centimeter zit waar de sweet spot is :D Wil wel is van positie veranderen weet je :P

Alsof het zo nauw komt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik kon, toen ik het nog symmetrisch kon neerzetten helemaal geen sweetspot creeeren.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
ShittyOldMan schreef op 01 oktober 2002 @ 00:29:

[...]

Jongens, jongens, maak je allemaal nou niet zo druk :). Ik heb nooit gezegd dat plaatsing niet belangrijk is. Sterker nog, ik heb gezegd dat het juist belangrijk is en dat je daarom een center moet gebruiken. Echter in <font size="3"><b>MIJN</b></font> situatie klink het geluid zonder center gewoon beter. En daarom heb ik enkel gezegd dat een center niet altijd belangrijk is. Ik heb het uitgebreid getest, ook lange tijd met center gespeelt omdat ik het anders toch wel zonde vond. Maar uiteindelijk gebruik ik 'm niet. Dat wil niet zeggen dat een ander 'm niet moet gebruiken. Ga gerust je gang, maar in mijn situatie liever niet.

Twee stereo's gaat ook niet lukken, daar ik voor een 7.1 opstelling ga (maar dan dus zonder center). Ik heb dan ook 4 rears staan. En zo ongeveer de hoofdreden dat de center niet past? Dat is omdat ik films kijk op een scherm van 2 meter breed. Dit op een niet al te grote afstand. Het beeld is een beetje vergelijkbaar wanneer je in de bios een beetje in het midden tot vrij vooraan gaat zitten. Het scherm hangt iets hoger dan gewoonlijk. De fronts zijn 1.10m hoog en staan op een podium van 60cm hoog. De tweeter en mid liggen ongeveer op 1.60 hoogte. Dit is tevens net boven het midden van het scherm. Precies zoals het in de bioscoop is. Echter daar hangen de speakers achter het scherm en bij mij er direct naast. Wil ik nu een center plaatsen, dan kan dit niet op gelijke hoogte, zoals met een tv vaak wel het geval is. Als ik 'm onder het scherm zet komt het center geluid gewoon van onderen. Hang ik 'm boven het scherm dan komt het geluid van boven. Voor het scherm is geen optie. Dus wat doe ik? Ik speel het door naar de fronts, zodat het centerkanaal uit het midden uit het scherm komt. Dat geeft een veel natuurlijkere plaatsing. En daarom gebruik ik geen center. Juist vanwege de plaatsing.

En dan nog even een 3d render voor de duidelijkheid. Verwacht binnenkort een uitgebreidere fotoreeks. Zoals je ziet, als ik een center onder het beeld zet geeft dit een vreemd geluidsbeeld.
[afbeelding]

Mijn conclusie die ik eerder al trok: niet in iedere situatie is de center even belangrijk.

offtopic: ooit komt er een geperforeerd doek met speakers daarachter en een aparte setup voor muziek
is dat plaatje je huidige home cinema setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou shittyoldman, dan zou ik in jouw geval gezien het plaatje overwegen om een dubbele center te gebruiken, een boven het beeld en een eronder. deze dan zo afstellen dat ze beiden gelijk aankomen, heb je meteen je probleem verholpen en blijft alles intact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
ik heb ook een vraagje over een centerspeaker.
zoals je kunt zien op het plaatje hieronder hangt mijn TV praktisch voor mijn rechter front speaker, heeft het dan nog nut om een center onder mijn TV te hangen of verneuk ik dan helemaal mijn geluid? ik kijk TV vanaf me bed :)
Afbeeldingslocatie: http://ick.gamepoint.net/Kamer.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 13:43:
Nou shittyoldman, dan zou ik in jouw geval gezien het plaatje overwegen om een dubbele center te gebruiken, een boven het beeld en een eronder. deze dan zo afstellen dat ze beiden gelijk aankomen, heb je meteen je probleem verholpen en blijft alles intact.
In het ene geval heb je een center links en rechts, in het andere geval een center boven + onder. Wat is het verschil precies?

Ja, in het eerste geval moeten de fronts 'meer werk verzetten', nou boeiôn... als je speakers hebt die dat niet kunnen, kan je ze net zo goed meteen in de sloot flikkeren :Y)

En leipo: juist jij zult baat hebben bij een center. Het gepraat lijkt nu midden tussen de twee speakers uit te komen, terwijl daar de tv helemaal niet staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Varienaja schreef op 02 oktober 2002 @ 15:08:
[...]
In het ene geval heb je een center links en rechts, in het andere geval een center boven + onder. Wat is het verschil precies?

Ja, in het eerste geval moeten de fronts 'meer werk verzetten', nou boeiôn... als je speakers hebt die dat niet kunnen, kan je ze net zo goed meteen in de sloot flikkeren :Y)

En leipo: juist jij zult baat hebben bij een center. Het gepraat lijkt nu midden tussen de twee speakers uit te komen, terwijl daar de tv helemaal niet staat.
dat lijkt mij idd geen goeie opstelling leipo, je kunt beter een bankie/stoelen links neerzetten en dan daar vanaf televisie kijken, desnoots draai je je tv als je in bed tv wil kijken. dus bank aan de linker zijmuur in het midden en 2 frots aan de rechtermuur. rears gedraait naar de bank toe. dan lijkt ie opstelling bijna op die van mij. ik zal ff een tekening maken van mijn opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
aan het plaatje kun je niet precies zien hoe het zit in de hoogte. mijn kamer is 3.90 bij 2.20
mijn bed is 103cm hoog en mijn TV hangt daar weer 50cm boven dus op ongeveer 1,50 hoog (op een vogel steun).
de TV hangt dus voor mooi te hoog om vanaf links op een bank/stoel te kijken. ook wil ik graag bij mijn PC ook stereo geluid hebben.

ik denk zelf dat ik dan maar beter mijn DVD's op mijn PC kan kijken (prima te zien vanaf mijn bed) en dan de gewone TV uitzendingen op mijn TV (is toch alleen stereo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Varienaja schreef op 02 oktober 2002 @ 15:08:
[...]

Zucht .. het schijnt nogal lastig te zijn he ? hij gebruikt nu dus zijn 2 fronts lees GEEN center om het center kanaal weer te geven. Als hij 2 centers gebruikt die dan op het centerkanaal worden aangesloten creëer je ook het effect dat het geluid uit het midden komt, maar dan ontlast je je fronts gewoon dus die kunnen zich bezig houden met plaatsing en muziek tijdends de film ipv dialogen. Het is alleen wel een duurdere optie, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
duncanvdlinden schreef op 02 oktober 2002 @ 13:07:
[...]

is dat plaatje je huidige home cinema setup?

Het scherm komt maandag binnen, dan is het geheel compleet. De projector heeft ook een wat andere hangconstructie, dit was meer de schets. De foto's volgen nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 15:38:
Zucht .. het schijnt nogal lastig te zijn he ?
Welnee, ik heb 't niet goed uitgelegd.

Hij heeft nu twee centers links en rechts. Toevallig produceren deze centers ook de frontkanalen. Je kan ook zeggen dat hij twee frontkanalen heeft, die ook nog eens het center-signaal voor de kiezen krijgen.

En zoals ik al zei: als ze dat niet kunnen verdragen (als ze zo 'teveel' werk hebben) kan je ze beter in de sloot gooien. Je maakt mij niet wijs dat goede speakers moeite hebben om behalve wat muziek, ook nog eens een stem te produceren. (Want, mijn god, hoe moet dat dan bij muziek waarin gezongen wordt?? ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

ik heb dus net 2 nieuwe speakers gekocht :P

JBL ATX30 _/-\o_

nu heb ik nog een sub + 2xsat van JAMO

en nog 2 sony boxen van mijn oude stereo

nu is mijn idee als volgt:
JBL als front
JAMO sub+sat als rear

zou ik nu mijn sony speakers als center kunnen gebruiken :?
ze zijn wel groot das een nadeel, maar ik denk dat ze als center prima zullen presteren.

het is natuurlijk een kweste van proberen, verder nog idee-en als opstelling :?

get rich or die try'in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die sony kan je best als center gebruiken, denk alleen dat de midden tonen van een sonyspeakertje niet super goed zullen zijn in vergelijking met een goede centerspeaker. Maar als je geen sweetspot kan maken met je 2 fronts is het natuurlijk beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 16:48:
die sony kan je best als center gebruiken, denk alleen dat de midden tonen van een sonyspeakertje niet super goed zullen zijn in vergelijking met een goede centerspeaker. Maar als je geen sweetspot kan maken met je 2 fronts is het natuurlijk beter dan niets.
ik gebruik de opstelling via mijn pc

heb een soundblaster live platinum 5.1 waar alles op aangeloten zit via 2 versterkers

voor de eventuele center komt er dan nog een versterker bij

hoe moet ik dat dan instellen op de pc :?

edit
(gewoon de speakerinstelling op 4 speakers zetten) :?
/edit

get rich or die try'in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan zo'n live alleen 4 kanalen + sub of 4 kanalen +center. In het laatste geval moet de sub gewoon op je voorkanalen dacht ik. Ik denk de kaart op 5.1 zetten en gewoon de analoge outputs gebruiken en die doorlussen naar je bijbehorende versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
ik denk dat ModmaN het geluid er alleen maar door vernacheld om zo'n center sony speaker als center te gebuiken........
ik heb ook eens geprobeerd om een akai boxie bij 2 jbl zuilen te gebruiken als center. het effect was er wel maar het klonkt gewoon niet mooi. volle muziek met een schelle center.
maar misschien dat die sony speaker wel wat is, gewoon proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 18:00:
Volgens mij kan zo'n live alleen 4 kanalen + sub of 4 kanalen +center. In het laatste geval moet de sub gewoon op je voorkanalen dacht ik. Ik denk de kaart op 5.1 zetten en gewoon de analoge outputs gebruiken en die doorlussen naar je bijbehorende versterkers.
zo had ik het zitten, maar dan heb ik geen center, ik kan de sub wel doorsturen en daarbij ook nog de crossover frequantie instellen van de sub, maar de center zit op dezelfde uitgang als de sub op de kaart, maar die wordt niet gebruikt.
de sub regel je dus over alle 4 de speakers :) ik heb hem nu op 4 speakers staan, nu nog ff kijken met een dvd-tje of hij de center over de front's gooit :)

get rich or die try'in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

duncanvdlinden schreef op 02 oktober 2002 @ 19:13:
ik denk dat ModmaN het geluid er alleen maar door vernacheld om zo'n center sony speaker als center te gebuiken........
ik heb ook eens geprobeerd om een akai boxie bij 2 jbl zuilen te gebruiken als center. het effect was er wel maar het klonkt gewoon niet mooi. volle muziek met een schelle center.
maar misschien dat die sony speaker wel wat is, gewoon proberen :)
thnx!

die sony's zijn gewonen front speakers, die ik misschien nog wel kan verbouwen, ik moet dus gewoon ff kijken hoe het klinkt in combinatie met mijn JBL's

/typo

get rich or die try'in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Je kan niet zomaar speakers in een andere behuizing zetten plus dat Sony nou niet echt een topper is op speakergebied.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

JT schreef op 02 oktober 2002 @ 19:35:
Je kan niet zomaar speakers in een andere behuizing zetten plus dat Sony nou niet echt een topper is op speakergebied.
dat weet ik, sony is geen topper :) maar heb het wel eens vaker gedaan hoor, een kast aanpassen naar je eigen smaak geluid. Soms is het een hele verbeteing :)

hoeveel vermogen zou mijn center ongeveer moeten hebben met mijn config:

front = 2x 100 RMS 2x150 peak
Rear = 2x 70 RMS 2x100 peak (incl. sub)

center iets van 80 watt ofzow :?

/typo

get rich or die try'in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja, optimaal is hetzelfde als je fronts maar die 20 watt maakt minder verschil in uiteindelijk DB's dan je denkt :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

dus in principe zou mijn center dus 100 watt moeten zijn. :)
ik hou het nu bij aankopen van speakers alleen nog maar bij JBL, klinkt wel lekker, en ook straks voor het totaal.

get rich or die try'in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
zijn goeie boxen jbl, als je van veel bas houdt. :)
maar je moet het idd bij jbl houden op
www.jbl.nl is de JBL atx center te koop voor maar 89 euro, is 60 watt maar dat is voor een normale huiskamer meer dan genoeg. en bovendien kunnen de meeste receivers niet eens meer aan ;) ga maar eens surround draaien met 60 watt vermogen, knalt aardig. dus niet in die mislijdende watt verhaaltjes trappen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

is idd een idee ja :)

get rich or die try'in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Voor al je "watt-vragen", check de FAQ :). Bottom line is dat je er eigenlijk helemaal niet op hoeft te letten. Als je de logoritmische aard van geluid doorhebt en snapt hoe luidsprekers werken, dan zou je ook weten waarom :).
JT schreef op 01 oktober 2002 @ 22:04:
Ik kon, toen ik het nog symmetrisch kon neerzetten helemaal geen sweetspot creeeren.
Dat is een probleem van jou ruimte. En hoewel je de dialoog van fims makkelijk kan oplossen met een center speaker, gaat het probleem nog veel verder dan dat.

ShittyOldMan schreef op 01 oktober 2002 @ 00:29:offtopic: ooit komt er een geperforeerd doek met speakers daarachter en een aparte setup voor muziek

Geperforeerde doeken zijn cool :). Je moet je alleen wel goed bedenken dat geperforeerde doeken weliswaar geperforeerd zijn, maar desondanks een behoorlijke invloed hebben op het geluid. Ik heb er zelf wel eens mee mogen spelen met het nederlandse filmfestival, en het komt er op neer dat je uiteindelijk wel op een EQ stand uitkomt die bij 18K zo'n 10 dB erbij EQ-ed (kan gedeeltelijk zijn voor natuurlijke afval luidspreker).
Overigens kan je gewoon een simpele HF shelving EQ ervoor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Wow, wat veel reacties :P
Dat maak ik niet elke dag mee...

Ik zal morgen ff beeld tonen wat mijn 4.1 opstelling is (ik hou animeparty met filmhoek, dus er kijken meer mensen mee naar 2 meter scherm)

Ik heb begrepen dat center vaak nuttig is. (Niet nuttig als je avi's en zo kijkt, want ze zijn gewoon stereo....)

Ik beschik over Kenwood KRF-V5050D. Ik kan aangeven of er center in gebruik is of niet. Maar bij DVD met 5.1 geluid wordt toch alle speakers ingeschakeld (te zien op indicator) en ik heb niet eens center erop! Dus dat wordt aardig missen als versterker hopeloos geluid probeert te sturen naar center uitgang die nog open is.... :(
Je hoort dus niet alles.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
Ik beschik over Kenwood KRF-V5050D. Ik kan aangeven of er center in gebruik is of niet. Maar bij DVD met 5.1 geluid wordt toch alle speakers ingeschakeld (te zien op indicator) en ik heb niet eens center erop! Dus dat wordt aardig missen als versterker hopeloos geluid probeert te sturen naar center uitgang die nog open is.... :(
Je hoort dus niet alles.....

Ik neem aan dat je 'm dan alsnog op phantom kunt zetten? Volgens mij moet iedere dd decoder dat hebben. Ik zou het in ieder geval een beetje vreemd vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Jag schreef op 02 oktober 2002 @ 21:56:
[...]

Dat is een probleem van jou ruimte. En hoewel je de dialoog van fims makkelijk kan oplossen met een center speaker, gaat het probleem nog veel verder dan dat.
Maar dit geld bij bijna alle ruimtes waar een setup staat.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

v
Verwijderd schreef op 30 september 2002 @ 23:28:

Mijn speakers zijn uit dezelfde "serie" en THX gecertificeerd, ze hebben ook allemaal dezelfde tweeter, dus creëren een mooi strak klankbeeld. Als ik mijn center uitzet dan is het echt huilen, wat een verschil.
Allemaal leuk en aardig, maar je vergeet dat wanneer je geen center gebruikt, je de frontspeakers toch heel erg anders moet neerzetten ;) Twee goede luidsprekers die goed zijn opgesteld (vaak met enige reken -en meetwerk) kunnen uitstekend het centerkanaal overnemen. En imo zelfs beter. Vaak worden di'apolito centers zelfs liggend neergezet, en dan mis je al helemaal een stuk plaatsing.
Uit het centerkanaal komen voornamelijk stemmen. De menselijke stem is het moeilijkste om weer te geven, waarom laten weergeven door een klein kleurend center luidsprekertje die ook nog eens een fullranged signaal gevoed krijgt? Vaak liggen/staan die krengen ook nog eens op of onder een tv, nou mooi is dat :)
Ik heb in m'n leven nog geen goede centerspeaker gehoord, wel een paar die erg dichtbij in de buurt kwamen en dat waren eigelijk allemaal zelfbouwcenters :Y)
Dat 'uit dezelfde serie' en 'THX blabla' zegt echt niets. De centerluidspreker is heel anders gebouwd dan een front luidspreker en klinkt ook heel anders omdat de akoestiek in de ruimte in het midden misschien weer net iets anders is. Als je het goed wilt doen pak je gewoon allemaal identieke luidsprekers. Dus 5x front oid.
Kom jongens we kappen allemaal met 5.1 gaan lekker back to basic ;)
:) 5.1 IS juist back to basic.. als je je even richt tot het quadrophonie tijdperk ;)
Als ik mijn center uitzet dan is het echt huilen, wat een verschil. Neem maar eens een goede DTS track zoals die van Gladiator. Je moest eens weten hoe veel kleine mooie details verloren gaan door de front speakers, omdat deze te druk bezig zijn om het center kanaal weer te geven.
Lol, een luidspreker is geen "processor" oid, die langzaam z'n resources kwijt raakt :) Het zegt trouwens ook meer iets over jouw frontspeakers :/ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeetje mensen.....wat is dit nou voor een geklets over wel of geen center? zelfs al kan je receiver de C over L + R sturen....dan krijg je een mix te horen die niet zo bedoeld is....men mixt niet voor niks 5.1 af in een studio.het hoort bij de DD 5.1 specs, waarom zou je dat nou gaan veranderen? het is hetzelfde met die verhalen over dat je geen sub nodig zou hebben...ook onzin. het subkanaal is er niet voor niks en bevat zeer laag frequent geluid, vaak zo laag dat het alleen om geluidsdruk gaat.dat laag kun je onmogelijk met een normale speaker produceren...passief of actief, er zit gewoon te weinig vermogen in om dat voor elkaar te krijgen.ik heb hier thuis 2 opstellingen staan.1 met en een zonder sub, dat verschil merk je duidelijk.ja tuurlijk hangt t af van de frontspeakers hoever je kunt gaan in het laag, maar zelfs met mijn Mirage OM7's

http://www.miragespeakers...uct/omserie/om7/index.htm

haal ik dat hele lage niet, en als ik het haal..dan is het niet zo krachtig als mijn aparte sub. (Infinity HPS-500).

zelfde geldt voor mijn centerspeaker, Mirage OMC2, die is echt onmisbaar.mijn fronts geven een heel homogene "geluidsmuur" door het achterstralende karakter vd speakers (speaker heeft ook aan achterkant luidsprekers,zie website), als je van lnks naar rechts door de kamer loopt hoor je haast niet dat er 2 aparte spekaers zijn...het geluid vult de kamer....moet je van houden maar ok. maar zonder die center mis ik echt wel veel. het is niet alleen stemmen wat je hoort. er komen ook vaak veel andere effecten uit. denk bijv aan een auto die van links naar rechts, via je center, rijdt.....dat effect valt dan weg!

http://www.miragespeakers...ct/omserie/omc2/index.htm

en ik ben het idd eens dat je het beste 5x zelfde speaker zou moeten nemen,dan heb je het beste geluidsbeeld...maar goed om nou 5x de Mirage OM7 te kopen ....tja kost me iets teveel:) ik ben wel bezig met het sparen voor een 2e center voor achter...aangezien ik nu mn denon 3802 heb met DTS-ES en DD-EX :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De center is er dus niet voor niks, waarom weglaten als hij met een bedoeling apart is weergegeven. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja daarom ;), maar ik krijgt zo het idee dat Jag altijd al "anders" dan iedereen doet, dus dat zal bij het center verhaal ook wel opgaan. Wel interessant hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 12:20:
Ja daarom ;), maar ik krijgt zo het idee dat Jag altijd al "anders" dan iedereen doet, dus dat zal bij het center verhaal ook wel opgaan. Wel interessant hoor :)
edit:
niet gaan flamen op Jag, das nou weer niet verstandig en volwassen. Tegenstellingen in meningen heb je altijd. Das Jag zijn recht natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okeej even heel kort en duidelijk.... denk je dat ze voor niks een 5 boxen doen ?? als je niet 5 boxen aansluit gaat de 5.1 conversie fout dus ByeBye surround sound. geluid word over 5 boxen verdeelt, als je het leuk vind om de stemmen in een film minder te horen jah haal die middelste dan maar weg.... als je 5 hebt dan laat je toch niet een weg wat een onzin, dan hou je een stereo set over (4.1 is geen dolby, er word een dobly imitatie gemaakt is nooit THE dobly sound)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 12:20:

Ja, gelukkig zijn er die mensen he :). Overigens doe ik dat niet om het anders zijn ofzo, maar omdat ik zelf probeer te experimenteren, nadenken en het er vaak met anderen over heb. Bovendien is geluid niet alleen mijn dagelijkse hobby, maar ook mijn werk. Dus het is niet echt zo dat ik maar wat lul :).
Hier ben ik nou heel erg mee eens :). Overigens snap ik ook echt niet waarom die center speakers bijna allemaal gekantelde d'appolito speakers zijn :? Dan krijg je echt precies het verkeerde afstraalgedrag; namelijk vooral verticaal en weinig horizontaal, en dat is dus precies verkeerd om.
Overigens ben ik het met je eens dat veel centers slecht klinken, maar daar ging de discussie niet over. Het ging meer om het concept zelf.
JT schreef op 03 oktober 2002 @ 10:25:
[...]

Maar dit geld bij bijna alle ruimtes waar een setup staat.
Och, een symetrische opstelling en veel direct geluid tov gereflecteerd geluid should do the job.

Overigens wil ik wel ff benadrukken dat ik de center vaak wel een nuttige toevoeging vind voor een HT, ik wil alleen zeggen dat een center niet essentieel is voor een HT. Er zijn best situaties waarin een center niet nodig is of dat je hem zelfs beter weg kan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik flame-de helemaal niet op Jag, ik gaf gewoon aan dat hij er van houd om alles net iets anders te doen, niets mis mee verder. En nergens word beweerd of gesuggereerd dat ik Jag niet respecteer en dat hij "maar wat lult". Ik geef enkel aan dat de mensen die echt met high end home theater bezig zijn, lexicon, meridian en dat soort spul allemaal WEL centers gebruiken. Of ze hier nu een full range speaker of een gekantele center voor gebruiken laten we even in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed, laten we in het midden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 13:20:
Ik flame-de helemaal niet op Jag, ik gaf gewoon aan dat hij er van houd om alles net iets anders te doen, niets mis mee verder. En nergens word beweerd of gesuggereerd dat ik Jag niet respecteer en dat hij "maar wat lult". Ik geef enkel aan dat de mensen die echt met high end home theater bezig zijn, lexicon, meridian en dat soort spul allemaal WEL centers gebruiken. Of ze hier nu een full range speaker of een gekantele center voor gebruiken laten we even in het midden.

Dat is inderdaad waar, er zullen zelfs bijzonder weinig mensen zijn die wel een HT hebben maar geen center speaker. En ik geef de high end HTers ook groot gelijk dat ze een center speaker nemen, maar het bewijst nog niet dat een center essentieel is, alleen dat het gewoongoed is. Ik blijf van mening dat een center vaker wel wenselijk is dan niet, maar dat er desondanks situaties zijn waarin hij onwenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou als je het zo formuleerd Jag, ik kan het mij niet voorstellen, omdat ik de center altijd gebruikt heb inderdaad, dus zodra je die uitschakelt "mis je iets" dit zal ongetwijfeld meespelen in het oordeel. Ik kan me in theorie niet indenken dat een center in bepaalde gevallen onwenselijk is, behalve dan in het geval dat je hem niet op de juiste manier kwijt kunt en dan dus een alternatief moet zoeken ( gedwongen). In de praktijk kan dit zeker anders uitvallen en zal Jag best gelijk hebben in bepaalde situaties.

Dus waar hebben we het eigenlijk nog over ? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 13:33:
Nou als je het zo formuleerd Jag, ik kan het mij niet voorstellen, omdat ik de center altijd gebruikt heb inderdaad, dus zodra je die uitschakelt "mis je iets" dit zal ongetwijfeld meespelen in het oordeel. Ik kan me in theorie niet indenken dat een center in bepaalde gevallen onwenselijk is, behalve dan in het geval dat je hem niet op de juiste manier kwijt kunt en dan dus een alternatief moet zoeken ( gedwongen). In de praktijk kan dit zeker anders uitvallen en zal Jag best gelijk hebben in bepaalde situaties.

Dus waar hebben we het eigenlijk nog over ? ;)

Zo gaat dat wel vaker met lange discussies, dat het op het eind blijkt dat het echt nergens over ging :).

Daarom herhaalde ik mijn standpunt ook nog maar eens
Pagina: 1 2 Laatste