Redhat 8.0 - ervaringen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 654 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 13:36:
Sorry, maar ik ben het met Scarecrow eens, niet zozeer vanwege breedband, maar als ik 's avonds aan het prutsen ben, kan ik echt niet zomaar ff inbellen, als bv mijn vriendin een telefoontje verwacht of ze hangt al aan de lijn, kan ik wel weer inpakken...

En het komt nou eenmaal regelmatig voor dat je ff iets wil opzoeken, of dat een package je ontbreekt ofzo.
En zonder internet kom je dan niet ver. Met soms ook niet.. ;)

In elk geval, ik ga komende week eens RH8.0 downen en installeren, zit nog met Mandrake9.0 te prutsen voorlopig, maar ik heb al een partitie vrijgehouden voor een andere smaak linux.. :)
Je kan ook ISDN nemen, is niet veel duurder dan een analoge lijn, en je kan ook nog eens bellen en gebeld worden als je vriendin aan het bellen is. Teven is het downloaden sneller, en je kan 2 lijnen gebruiken.

NEE, ik werk niet bij KPN, ik heb zelfs een enorme hekel aan KPN, maar voor mijn is ISDN ook nog steeds het enige alternatief. :(

• bigben04
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 10:38
Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 14:33:
[...]

Je kan ook ISDN nemen, is niet veel duurder dan een analoge lijn, en je kan ook nog eens bellen en gebeld worden als je vriendin aan het bellen is. Teven is het downloaden sneller, en je kan 2 lijnen gebruiken.

NEE, ik werk niet bij KPN, ik heb zelfs een enorme hekel aan KPN, maar voor mijn is ISDN ook nog steeds het enige alternatief. :(
Volgens mij is ISDN nog altijd bijna 2 x zo duur als een analoge lijn hoor...

/edit: even nagezocht, is ongeveer anderhalf keer

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-04 23:10

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

PipoDeClown schreef op 01 oktober 2002 @ 12:41:
mijn allereerste en nog korte ervaring met Red Hat:
-erg aardig die grafische install.
-de eerste reboot na de install duurde zoooo lang, sendmail en wat andere deamons die de zaak ophouden.
-herkent mn sblive, maar module is disabled?
-package management lijkt me beetje brak en nogal beperkt.
-aangezien ik Red Hat een erg commercieel bedrijf vind zal ik niet zeuren dat deze naam in overvloed aanwezig is in menus's, plaatjes etc. (maar ik kan het niet helemaal rijmen met het opensource karakter van linux).
-ben ook niet gecharmeerd van de grote icoontjes en de moeilijk te vinden instellingen, nou ja dat valt eigenlijk wel mee want er zijn er niet zoveel :).
-problemen met compileren van de kernel.
verder ziet het er gelikt uit. alleen jammer dat je hier werkelijk 3 cd's voor nodig hebt.
Toevallig iets aan je USB poort hangen? Had ik iig met de RH7.x serie last van, kennelijk is dit probleem er nog niet uitgesloopt...

/edit:
[rml]MrJ in "[ RH7.2] SBLive! kaart werkend zien te kr"[/rml]
Redhat 7.2 en SBLive 5.1

Godfather Bodybuilding topic reeks

Verwijderd

bigben04 schreef op 01 oktober 2002 @ 14:35:
[...]

Volgens mij is ISDN nog altijd bijna 2 x zo duur als een analoge lijn hoor...

/edit: even nagezocht, is ongeveer anderhalf keer
Dat klopt, maar je download met 7,5-8 kilobyte per seconde en als je dus (veel) moet downloaden haal je het prijsverschil er aan gesprekskosten wel weer uit.
Het downloaden van iets als bijv. Mozilla gaat bij een ISDN verbinding toch wat sneller en stabieler dan met een analoge lijn.

• SLOAPERT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 21:01

SLOAPERT

Wunderbar

Ik heb het net allemaal geinstalleerd en dat ging helemaal goed, alleen na de reboot duurt sendmail een eeuwigheid, en vind ie een klokafwijking in de toekomst :?, maar verder werkt het wel redelijk vind ik als n00b :P

Verwijderd

Paasklaas: ;)
You're right, ik had er meteen een smiley achteraan moeten gooien...

Poeyerke, ik heb al sinds begin dit jaar kabelinternet, was een wat logischere keuze dan ISDN.

Verder sluit ik me aan bij Beelzebubu, met de aanvulling dat de freshrpms.net packages voor RH7.2 en 7.3 bij mij prima werken op Mandrake9.0. (weet niet of je dat bedoelde)
Ik neem dus aan dat ze het op RH8 ook gewoon gaan doen, tenzij je een package hebt dat een lib nodig heeft die met een oudere versie van gcc gecompiled is.

Als je niet snapt wat ik bedoel dan ligt dat niet aan jou, ik snap ook niet wat ik bedoel. Als het maar werkt.. ;)

• Joppie4ever
  • Niet online
Tijdens de installatie krijg ik de error : dat

/mnt/sysimage/var/rmp/grip-3.0.1-4.i386.rpm (CD2)

niet gevonden kan worden of beschadigd is
(heb gewoon de ISO files gebrand, kan lijkt
mij niets mis mee zijn.....
heb even op de CD2 gekeken de file staat er
wel op (353kb / 361.629 bytes)
iemand dit probleem ook gehad?

Verwijderd

Joppie4ever schreef op 01 oktober 2002 @ 16:46:
Tijdens de installatie krijg ik de error : dat

/mnt/sysimage/var/rmp/grip-3.0.1-4.i386.rpm (CD2)

niet gevonden kan worden of beschadigd is
(heb gewoon de ISO files gebrand, kan lijkt
mij niets mis mee zijn.....
heb even op de CD2 gekeken de file staat er
wel op (353kb / 361.629 bytes)
iemand dit probleem ook gehad?
Heb je de checksums van de cd's wel gecontroleerd? Ik deed dat voor het branden van RH7.2 eens een keer niet, en toen zat ik zonder compiler. Terwijl ik die toch echt nodig had om mijn netwerkdriver te compileren zodat ik een compiler kon downloaden. :+

Als het goed is staan die checksums in de dir op de ftp-server waar je RH8 vandaan hebt.

• Vampier
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04-2015

Vampier

poke-1,170

Ik ben tegen een paar dingetjes aangelopen... en als newbie op linux gebied kan ik die niet oplossen.

De Kernel komt standaard zonder NTFS ondersteuning.

en bij het installeren van een RPM krijg ik de melding dat zijn install tree niet gevonden kan worden. 8)7 (alleen als ik als root ingelogd zit merk ik nu)

De installaitie ging vlekkeloos alles werd ondersteund en zelfs mijn sony DSC-f505 werk vlekkeloos herkend door Redhat8.0.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb gisteren een 7.3 servertje naar 8.0 geupgrade en het bevalt tot nu toe prima. Alles werkte zonder problemen nog na de upgrade. Vooral GCC 3.2 is fijn. :)

Verwijderd

Mij rest alleen de vraag:Werkt de Alcatel Speedtouch USB op RH 8?
(Bij Mandrake 8.1> hoefde je alleen mgmt.o in /usr/share/speedtouch te gooien maar dat terzeiden ,internet is erg handig als bron voor Linux documentatie)

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

MrJ schreef op 01 oktober 2002 @ 14:52:
Toevallig iets aan je USB poort hangen? Had ik iig met de RH7.x serie last van, kennelijk is dit probleem er nog niet uitgesloopt...
Ja een MS Natural Pro die ik alleen via PS/2 gebruik eigenlijk.
Even de USB steker ervan eruit gehaald en "modprobe emu10k1" gedraaid :X en nu doet ie het wel.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Onno schreef op 01 oktober 2002 @ 17:41:
Ik heb gisteren een 7.3 servertje naar 8.0 geupgrade en het bevalt tot nu toe prima. Alles werkte zonder problemen nog na de upgrade. Vooral GCC 3.2 is fijn. :)
Wat doet gcc3.2 beter dan 2.95 (en bij wat voor software merk je dat)?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 17:48:
(Bij Mandrake 8.1> hoefde je alleen mgmt.o in /usr/share/speedtouch te gooien maar dat terzeiden ,internet is erg handig als bron voor Linux documentatie)
Internet is een MUST voor dit soort dingen, maar met name Linux is het meest gedocumenteerd op i-net.
Alleen vragen is nog altijd gemakkelijker dan zelf uitzoeken.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-05 21:15
* NeOTheMaTriXM heeft een vreemd probleem... met installen

'k heb de md5sum gecheckt en die klopen... nou oke.. ik flop er in
zeg hd install, kies hd + map
kies me installetie "personeel desktop"
ik stop samba er bij

hdg8 format ik als ext3
hdg6 format ol als swap
hdg8 wordt gemount als /

voer wat gebruikers info in

en krijg DE error
(ik kan niet alles onthouden dus ik vertel wel waar het opneer komt....)

hij kan van /dev/hdg niet de partitie tabel lezen... omdat /dev/hdg in bezig is... :?

(ik doe een hard drive install en de iso's staan op me /dev/hde6, hde + hdg hangen aan mijn fasttrack ATA 133 raid controller.. dus waarom kan die hdg dan niet "herlezen"

btw vmare geeft gelijk een foute melding met het opstarten.. dus daar kan ik ook nix mee

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
Zou iemand me ff willen vertellen of de eerste 3 cd's genoeg zijn om te instaleren??

• NeOTheMaTriXM
M4RTiN schreef op 01 oktober 2002 @ 19:28:
Zou iemand me ff willen vertellen of de eerste 3 cd's genoeg zijn om te instaleren??
lees 1ste & 2de pagina eens ff door :Y)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 18:59:
[...]

Alleen vragen is nog altijd gemakkelijker dan zelf uitzoeken.
Afgaande op jouw antwoord zie ik dit als een ja (8>

• M4RTiN
  • Laatst online: 24-11-2024
kon het niet echt vinden :?

ben zeker niet 1337 meer :'(

EDIT never mind ik zag het al

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 17:48:
Ik kan het niet zo snel vinden.

Ik vrees dus dat deze standaard niet ondersteund wordt... :{.

• Pnhers
  • Laatst online: 17-07-2023

Pnhers

--

Is ie al in Nederland ergens te koop/ te bestellen ik weet dat je hem gewoon kan downloaden maar ik zou hem graag willen kopen

• NeOTheMaTriXM
NeOTheMaTriXM schreef op 01 oktober 2002 @ 19:22:
* NeOTheMaTriXM heeft een vreemd probleem... met installen

'k heb de md5sum gecheckt en die klopen... nou oke.. ik flop er in
zeg hd install, kies hd + map
kies me installetie "personeel desktop"
ik stop samba er bij

hdg8 format ik als ext3
hdg6 format ol als swap
hdg8 wordt gemount als /

voer wat gebruikers info in

en krijg DE error
(ik kan niet alles onthouden dus ik vertel wel waar het opneer komt....)

hij kan van /dev/hdg niet de partitie tabel lezen... omdat /dev/hdg in bezig is... :?

(ik doe een hard drive install en de iso's staan op me /dev/hde6, hde + hdg hangen aan mijn fasttrack ATA 133 raid controller.. dus waarom kan die hdg dan niet "herlezen"

btw vmare geeft gelijk een foute melding met het opstarten.. dus daar kan ik ook nix mee
erg vreemd... ik maar op enter rammen en het bericht kwam steeds terug
druk op spatie en hij gaat verder 8)7

Verwijderd

NeOTheMaTriXM schreef op 01 oktober 2002 @ 20:31:
[...]

erg vreemd... ik maar op enter rammen en het bericht kwam steeds terug
druk op spatie en hij gaat verder 8)7
Heb jij 7 HD's :?

Verwijderd

7 partities ....

Verwijderd

Ik bedoel hdg ... dat is toch de 7de HD ,partitie's worden toch aangeven met cijfers?

• Onno
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 18:09:
[...]

Wat doet gcc3.2 beter dan 2.95 (en bij wat voor software merk je dat)?
Ik ben bij het devven van software al tegen een aantal irritante optimalisatiebugs in gcc 2.9x opgelopen. Erg storend als een programma niet doet wat het zou moeten doen, en dat alleen maar omdat -O2 buggy is. Die bewuste dingen gingen met 3.2 wel gewoon goed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 21:40:
Ik bedoel hdg ... dat is toch de 7de HD ,partitie's worden toch aangeven met cijfers?
hd[abcd]X zijn op je standaard IDE (primary/secundary slave/master). hd[efgh]X zijn op je aparte IDE controllers (wederom primary/secundary slave/master).

• RickDB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-04 21:55
Er missen een paar belangrijke programma's, bv: er staat Geluid en Video maar er zijn geen video spelers ??
En ntfs word gewoon niet ondersteund, zit tegenwoordig standaard in elk andere distro(suse, mandrake,etc..)
Maar schijnbaar zijn ze te lui ofzo om effe ntfs in de kernel te bouwen, en een paar degelijke video proggie's te installen(xine, mplayer) :(
Plus dat er geen samba grafisch inzit, vergeten ofzo ?
Maar voor de rest een prima distro, het bluecurve vind ik zeer mooi.

• NG
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

NG

bzzzzt.

Rick164 schreef op 02 oktober 2002 @ 01:29:
Er missen een paar belangrijke programma's, bv: er staat Geluid en Video maar er zijn geen video spelers ??
En ntfs word gewoon niet ondersteund, zit tegenwoordig standaard in elk andere distro(suse, mandrake,etc..)
Maar schijnbaar zijn ze te lui ofzo om effe ntfs in de kernel te bouwen, en een paar degelijke video proggie's te installen(xine, mplayer) :(
Xine zat er bij mij toch echt standaard bij hoor..

• RickDB
Oh xine kan ik nergens vinden ik heb wel een full install gedaan, effe kijken waar die zit :)
Nope zit er bij mijn niet bij :X , kan ik weer alle cd's doorzoeken :p

edit: cd 1 tot en met 3 doorzocht maar nergens een xine rpm ?

Verwijderd

Ik heb ook geen Xine. Leve www.freshrpms.net :P. Maar 't is wel kut ja, net zoals dat je geen mp3s kan afspelen. :{.

• RickDB
Ah voor mp3's heb ik een fix gevonden, www.distrowatch.com staat een eerste review, en daar stond deze site bij met mp3 rpm's voor RH8:

http://www.gurulabs.com/downloads.html

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

tis er hier al weer vanaf, doet me teveel aan mswindows denken, dan neem ik nog liever suse (is tenminste van europese bodem).
nu aan de gentoo, lol

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Vampier
  • Laatst online: 20-04-2015

Vampier

poke-1,170

Er zitten een paar eigenaardig heden in ja.... ogg vorbis speelde hij perfect af... maar niet alles staat in ogg vorbis hiero.

Verwijderd

freshrpms heeft ook een xmms-mp3 plugin RPM.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 14:16
Ik vindt RH8 tot nu toe klasse.... als ik die nvidia driver aan het lopen zou krijgen zou het helemaal geweldig zijn :P

• KBDE
  • Laatst online: 11-05 14:16
Het werkt ! :)
Heb handmatig de nvidia drivers en mappen verwijderd.... Daarna opnieuw de source files gedownload en opnieuw gecompileerd.
Werkt nu perfect hier.

Vraag me alleen af wat dan nu het probleem de eerste keer was.
Oh well... werkt nu in elk geval.

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 16:03
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 15:05:
freshrpms heeft ook een xmms-mp3 plugin RPM.
thnx,:)

ik zat al te kloten met xmms en mp3, hij wou me mp3tjes toch maar niet pakken :(

dus je moest er een aparte plugin voor hebben :)

Verwijderd

The_Surfer schreef op 28 september 2002 @ 18:42:
[...]http://www.linuxandmain.com/modules.php?name=News&file=article&sid=202 en http://www.mosfet.org/ door.
dat artikel van mosfet kun je gewoon niet serieus nemen. http://www.cyber.com.au/users/mikem/redhat8kde.html is een wat betere beschrijving

Verwijderd

Heeft iemand trouwens nog een mooie cd-cover van Redhat 8 ?Voor op de cd's dus :)

Verwijderd

ok ,verschillende sites bezocht maar geen woord over Speedtouch..ken ik die nou gebruiken of nie??

Verwijderd

Ik zei al eerder: ik vrees dat als er zo weinig info over is, dat er dan geen support voor is... Je zult dus apart achter de drivers moeten installeren...

Verwijderd

Hoi,

Ik heb Red Hat 8.0 Geinstalleerd en nu boot ik hem
alles gaat goed tot hij is bij :
Bringing up loopback interface

en hierna gebeurt nix hij staat al 20 op dit scherm

Help? ofzo?
wat moet ik doen

LINUX GuRu's Help mIJ LinuX newbie in spe

/edit

is er niemand die kan helpen????? PLZ PLZ HELP MIJ

/edit

Verwijderd

Mijn ervraing:

soepele install. Geen problemen mee gehad behalve dat bij het booten de email handler niet wilde starten, maar die doet het nu opeens toch. De interface is een beetje Windowsachitg, wat ik als totale leek best prettig vind. Die hards gaan natuurijk liever voor de commandlin, maar ja. Ik ben over het algemeen best tevreden met RedHat tot nu toe. Ik heb echter alleen Windows als referentie.
Ik heb alleen problemen met het instellen van mijn netwerk, maar daar kom ik vast nog wel uit.

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:18

scorpie

Supra Addict

Ik heb een probleem met het installeren van RedHat 8.0... :(
Ik heb de 3 benodigde cd's gedownload (nog niet ge-md5-summed, ben ik nu mee bezig), en ik duw cd1 in m'n cdrom speler.

ok, hij start iig op, dan even taal enzo instellen, muis, keyboard, the usual thing zeg maar.
Dan de manier van installeren, ik kies even snel voor het gemak workstation, want ik wil weleens zien wat er zo revolutionair is veranderd. Ok, hij vraagt of ik het eens ben met de geselecteerde packages en ik kies next. Dan krijg ik het: "Installing Image to Hard Drive" scherm te zien, waar hij dus vastloopt, ik hoor de cd opspinnen, en weer stil worden, opspinnen, en weer stil worden...
ik heb dit ongeveer 10x geprobeerd, met steeds andere instellingen, dan weer text mode, dan weer manueel de packages te selecteren, dan weer disk druid, dan weer automatic partitioneren. Niks helpt.
Tot mijn laatste poging. Het werkte ineens, hij ging verder dan het "Installing Image to Hard Drive" scherm; Het installing scherm.
Alles ging goed en wel, tot aan de +/- 450 MB, daar bleef hij weer hangen... weer cd opspinnen en weer stil worden.

ik word hier lijp van... ligt het aan mijn cd-rom speler, de cd-rom? ik weet het niet meer... hardware is niet oud te noemen iig.. eerste keer dat linux weigert bij mij, dit is een black day in history hierzo ;(

edit: ow jah, bij het opstarten vanaf de cd's kun je ook een optie: check cd's oid selecteren, dat heb ik ook nog geprobeerd en toen bleef hij bij cd1 al haken bij de 23%... ik vermoed dat die cd gaar is ondanks dat ie dezelfde aantal bytes omvatte als die op de ftp servers... ik moet in het vervolg eerst maar md5'en.. je kunt tegenwoordig niks meer vertrouwen :(

ow jah: nog bedankt voor het lezen van het hele verhaal ;)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Verwijderd

Is er helemaal niemand die mij kna helpen ik moet werkstuk inlveren morgen maar men os boot niet helemaal PLZZ PLZZ i will 0w u one

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 20:43:
Is er helemaal niemand die mij kna helpen ik moet werkstuk inlveren morgen maar men os boot niet helemaal PLZZ PLZZ i will 0w u one
Laat maar joh! Ik type het wel even voor je :) . Zeg maar waar het over moet gaan ;) .
Open ff een topic waarin je goed uitlegt wat het probleem is. Werkt denk ik ietsje beter dan dit.

• RvdH
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Heb vanmiddag de workstation op werk ge-upgrade.
Na wat gekloot met de netwerkkaart werkt ie ook, morgen even KDE als std zetten..
Vanavond RH8 op mn eigen machine gezet.. en tjsa.. errrrrug sweet.

Aan de andere kant moet ik er niet aan denken om het op 1 van m'n servers te draaien.

Verwijderd

Ik heb van RH7.3 naar RH8.0 geupgrade .. alles ging soepel en zo alleen MySQL doet ut niet goed maar daat loop al een topic over ;)

Verwijderd

Servers moet je ook niet op een x.0 versie van RedHat draaien, daar komen problemen van. :D.

Verwijderd

Oh :? :? :? :? :?

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Newjersey schreef op 02 oktober 2002 @ 17:36:
[...]

thnx,:)

ik zat al te kloten met xmms en mp3, hij wou me mp3tjes toch maar niet pakken :(

dus je moest er een aparte plugin voor hebben :)
Op de site van xmms staat hier meer over.

Systeem

Verwijderd

Net RH8 geinstalleerd op m'n laptop :)

Niks anders dan lof ... hoe user vriendelijk(er) moet het nu nog worden ? ;)

Dit zou ik namelijk ook nog wel aan me pa toevertrouwen :+

Dus niks anders dan _/-\o_ voor het RH team dat hier aan gesleuteld heeft 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 14:27:
[...]

Als je via de Package Updater in redhat software van RedHat zelf (momenteel dus alleen vanaf de CD) installeert, dan doet ie automatisch alle dependencies goed. Als je externe software installeert (bv. via FreshRPMs.net of RPMfind.net), dan moet je dus ook van diezelfde sources de missende dependencies ophalen - en zorgen dat de betreffende RPMs wel voor RedHat-8.0 of compatible (dus Mandrake-9.x, RedHat-8.x, etc.) zijn.

FreshRPMs is wat dat betreft vrij handig (vind ik), als je daar Xine RPMs download, dan heb je bv. ook aalib nodig, en die kun je daar ook vinden. Het is dus wel redelijk wat handwerk, maar dat is 't bij Mandrake ook. En uiteindelijk kun je via die website dus wel alles vinden, is mijn ervaring.

De packager van Mandrake is wel iets uitgebreider, maar ik heb die extra functies nooit echt nodig gehad, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. 8)7.
Ik zeg een ding.... en het is geen trol

God bless Portage.... mits je breedband hebt.

Verwijderd

/me schopt dit topic eventjes...

Nu ik dat ding een week ofzo wat harder heb proefgedraaid, komen de eerste gebreken ook aan 't licht. ;). Allereerst, dit zijn mijn ervaringen, en die kunnen voor anderen dus anders uitvallen!

1. Wireless LAN kaartjes werken bij mij niet. Ik krijg een protocol version mismatch error, dus dat de driver met een andere versie van de wireless LAN protocol is gecompileerd als de config applicatie. Daardoor werkt 't niet goed. Erg jammer. :{.

2. Het viel mij toevallig op dat alle /dev entries die voor mij van belang zijn,. als owner user 'rbultje' hebben i.p.v. root. Dit mag dan een nieuwe vorm van veiligheid zijn, 't lijkt me niet echt de bedoeling. Ronduit slordig, vooral omdat de rechten voor deze devices allemaal op [cb]rw------- staan, en dus alleen ik ze kan benaderen. Wat daar het doel van is? :?.

3. Ik krijg stomweg DMA niet aan de praat op mijn DVD. Het ding geeft kernel foutmeldingen zodra ik dat probeer te activeren. :?.

4. De trident beelddrivers zijn nog steeds dezelfde als in RH-7.3, met exact dezelfde bugs, ook al zijn deze in XFree-CVS al lang opgelost. Ik snap niet dat RedHat die fixes niet backport, dat is mij zelf namelijk in een half uurtje thuis wel gelukt (zonder het ooit eerer te hebben gedaan, inclusief downloadtijd). Waarom RedHat dan niet? |:(.

5. De irritante search order gcc-warning (die wekelijk kant noch wal raakt) is er door RedHat niet uitgehaald, wat erg veel onnodige compiler warnings veroorzaakt, waardoor een fatsoenlijke developer build met -Werror niet mogelijk is. :(. Op zich geen fout van RedHat, maar wel irritant.

6. Met een standaard kernel development install kun je geen kernels compileren. :+.

Da's wat ik tot nu toe ben tegengekomen... Verder bevalt 't op zich wel, maar nog niet zo gewennig als RedHat-7.3 + Ximian Desktop... Op Zich heeft RedHat een leuk product op de markt gebracht, maar ik krijg toch echt 't gevoel dat hier en daar typische x.0 versie foutjes in dit product zitten, en dat is gewoon erg jammer. De meeste van deze foutjes horen er stomweg niet in te zitten. Vooralsnog blijft mijn desktopje (development werkstation) netjes 7.3+ Ximian draaien... :Y).

Verwijderd

Oftewel te snel uitgebracht omdat "iedereen" al een versie 8.x (Suse) of 9.x (Mandrake) had, behalve Redhat ?

Verwijderd

Bij SuSE zitten ze momenteel al op versie 8.1 ;)

(Vandaag binnen gekregen 8) )

Verwijderd

Ik heb het direct afgelopen maandag via ftp geinstalleerd, maar thuis krijg ik met geen mogelijkheid de drvnet.img diskette aan de praat, ik krijg constand een gzlib error dat ie de image niet kan lezen. Ook de netdrv image van 7.3 kon niet gelezen worden. Is er iemand die dat wel gelukt is? Nu moest ik de CD's branden, in plaats van meteen via ftp aan de slag te kunnen...

Voor de rest ben ik laaiend enthousiast over 8.0! Als het eenmaal geinstalleerd is ziet het er gelikt uit en werkt het fantastisch :).

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2002 04:30 . Reden: eerste regel: maandag via ftp van mijn werk, met 3com kaarten en met Xircom pcmcia. Mijn ne2k-pci kloontjes schijf kent ie pertinent niet, thuis :'( ]

Verwijderd

Heb het er nog maar net op staan. Dus tot nu toe nog goed. RH8.0 pakt integenstelling tot Slackware 8.0 wel mijn Radeon. Zodat X het gewoon doet.

Enkel dat XMMS mp3's niet pakt vind ik waardeloos. :(

Verwijderd

Xaran: op http://psyche.freshrpms.net/ kun je XMMS-mp3 plugin RPMs downloaden. Volgens mij heb ik die link al tweemaal gegeven in dit topic... :?.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 01:00:
Oftewel te snel uitgebracht omdat "iedereen" al een versie 8.x (Suse) of 9.x (Mandrake) had, behalve Redhat ?
Ik weet niet of dat de reden is... Wel heb ik het idee dat er onvolkomenheden in zitten, die ik me ook uit het 6.2->7.0 tijdperk herinner. Ook toen compileerde de kernel niet fatsoenlijk (gcc/kgcc, weten we nog? :P)... Meer van dat soort irritante foutjes die je gewoon niet voor mogelijk houdt.

Maar foutjes als version mismatches, dat mag gewoon niet voorkomen, dat betekent dat voor deze release niet alle pakketjes tegen dezelfde libraries zijn gecompileerd en dat de beta/release-candidates slecht/niet zijn getest op deze functionaliteit... :{.

Voor de rest is 8.0 een prachtproduct hoor, die configuratietools zijn enorm goed en werken volledig naar wens... Maarja, die paar foutjes... :|.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 11:31:
Xaran: op http://psyche.freshrpms.net/ kun je XMMS-mp3 plugin RPMs downloaden. Volgens mij heb ik die link al tweemaal gegeven in dit topic... :?.
Know...werkt ook wel inmiddels...maar dat het standaard niet werkt vind ik toch wel een min puntje als je het mij vraagt.

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
in dit topic staat dat NTFS niet word ondersteund..
terwijl ik toch van veel mensen hoor dat dat wel het geval is

wie moet ik geloven?
wie kan het testen?

alvast bedankt :)

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

NTFS wordt vanuit de standaard install niet ondersteund.

• messi
  • Laatst online: 13-05 17:57
Ik heb Redhat 8.0 gedownloaded, de cd's getsjekt en gebrand.
zover gaat alles goed :)
ik boot met de eerste cd en kies de normale install.
dan tsjekt linux de cd's nog een keer. ook dit gaat goed.
maar dan komt het probleem
als linux anaconda gaat laden dan krijg ik een vage foutmelding en staat er dat ik mag rebooten?

code:
1
2
file usr/bin/anaconda/ 
line 253, in?

edit:
Het ligt niet aan RedHat, want op me broertjes pc doettie ut wel :(
komt waarschijnlijk door dat ***** chaintech moederbord :(

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Eindelijk kunnen installen.. (andere cdrom speler geprobeerd), en ik kan niets anders zeggen dan dat het me bevalt.
alleen een aantal kleine dingetjes..
1) toen ik redhat 7.3 installeerde, hield ik ook gewoon de "generic 3 mouse button" aan, en toen werkte mijn scrollwieltje wel, nu niet meer... :?
2) ik wilde xmms starten, en hij start gewoon niet :X
3) ik kan geen drivers vinden voor m'n microsoft office keyboard :D :+
4) ik heb een geforce 4 ti 4400 kaart, en ik kan em niet op 24bit krijgen, dan crashed X en kan ik opnieuw gaan installen. (X danwel heel rh8); maar dan moet ik er gelijk bij zeggen, dat ik de nvidia drivers nog niet heb geinstalleerd, dat ga ik namelijk nu doen :)

iemand een idee voor vraagje 1? :)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Verwijderd schreef op 06 oktober 2002 @ 11:31:
goh, lees de draad voor je blaat is handig, gelijk probleem opgelost..
wel een dikke min voor red hat!

maar ja, me temp sensoren doen het nu wel goed (:?)
maar me apache is dood en opera krijg ik niet installed |:( :?

verder choeso rh ;)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 09:38

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Mijn ervaring:

In de installatie bleef die zeuren dat Ghostscript niet wou installen (vaaag handmatig geinstalled)

en toen kon die helaas ook niet mijn win2ks ntfs partities vinden :( en dat ga ik vanacht proberen uit te zoeken hoe we dat doen. (hulp altijd welkom)

ook vind die van me server bak me raid controller niet dus moet ik eerst ff wachten op de update van promise vorige keer ook zo gedaan.

Verder ik vind hem beter werken dan 7.3 als workstation.

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Verwijderd

delyver schreef op 06 oktober 2002 @ 15:41:
in dit topic staat dat NTFS niet word ondersteund..
terwijl ik toch van veel mensen hoor dat dat wel het geval is

wie moet ik geloven?
wie kan het testen?

alvast bedankt :)
het mounten wel het schrijven daarnaar is experimental zo zal het wel ff blijven gezien windows met elke update weer een andere versie cq xtra bagger erin gooien

Verwijderd

Scorperito schreef op 06 oktober 2002 @ 19:10:

1) toen ik redhat 7.3 installeerde, hield ik ook gewoon de "generic 3 mouse button" aan, en toen werkte mijn scrollwieltje wel, nu niet meer... :?

iemand een idee voor vraagje 1? :)
Ik kies altijd voor de logitech mouseman+ ps/2 (oid), dan werkt het wel direct.

zit zelf nog met het gezeik dat ie tijdens de installatie rpms niet kan lezen en dan gewoon de installatie afbreekt.
iso's zijn gechecked en ok. CD check vind ie ook ok.

• razor-x
  • Laatst online: 02-03 20:59
ik vind hem :9~

• efan
  • Niet online
Lethalis schreef op 28 september 2002 @ 21:00:
[...]

Dat komt omdat een belangrijk deel van GNOME developers bij RH werkt..

Zelf heb ik niets tegen Bluecurve .. uniformiteit is gewoon wat een bedrijfsdesktop nodig heeft en dat is waar RH op aast met 8.0.
alleen maar beter jah dat KDE nu op GNOME lijkt.... helemaal mee eens!

Verwijderd

ido schreef op 07 oktober 2002 @ 10:14:
[...]

alleen maar beter jah dat KDE nu op GNOME lijkt.... helemaal mee eens!
En andersom..
(icoontjes al gezien met dat tandwieltje?)

• RiCk
  • Laatst online: 13-05 12:36
ef dombo vraagje :o
heb 3 cd's gefikt, klopt het dat cd 4+5 source is en dat ik die dus niet nodig heb voor de installatie (scheelt weer cd's + downloaden hehe)

Verwijderd

ef dombo vraagje
heb 3 cd's gefikt, klopt het dat cd 4+5 source is en dat ik die dus niet nodig heb voor de installatie (scheelt weer cd's + downloaden hehe)

JA

1) toen ik redhat 7.3 installeerde, hield ik ook gewoon de "generic 3 mouse button" aan, en toen werkte mijn scrollwieltje wel, nu niet meer...

iemand een idee voor vraagje 1?

ja selecteer WHEEL MOUSE

• Oxi

Oxi

bij rh8.0 staat een hint. als je een scrollwheel hebt moet je ms intellimous selecteren (belediging voor me logitec dual optical) en hij doet het goed...

• Randal Peelen
  • Laatst online: 24-03 09:11
Mijn Red Hat 8 en Mandrake 9 ervaringen:
Een paar puntjes die ik na een paar dagen beide gebruikt te hebben ff kwijt wil:
(deze punten zijn IMO he ;), niet flamen als het niet zo is of als jij dat niet vind)

Plus punten Red Hat:

-Bijzonder mooi
-Zeer makkelijke install
-Goede (3rd party) software/driver support
-Makkelijk in gebruik
-Netwerk installt zichzelf

Min punten Red Hat:
-Geen Windows schijven te vinden :? (HELP)
-Gnome instabiel
-Geen MP3 ?

Plus punten Mandrake:

-Zeer makkelijke install
-Makkelijk in gebruikt
-Bijzonder uitgebreid
-Netwerk installd zichzelf
-Windows disk's support

Min punten Mandrake:

-Matige 3rd party software support

Nog even over het niet ondersteunen van Windows disk's in Red Hat....
Ben ik nou bijzonder scheel of ondersteund Red Hat 8.0 echt geen Windows disk's? Ik ben dan wel een Linux noob maar heb al vele distro's gebruikt (oppervlakkig) en altijd kon ik mijn windows disk's onder /mnt/win_xxx terugvinden, in Red Hat niet <- iemand solutions?

http://twitter.com/randalpeelen

• scorpie

scorpie

Supra Addict

mijn dank is groot heren DeDas en Lemac4444

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 oktober 2002 @ 17:12:
[...]

Heb je de checksums van de cd's wel gecontroleerd? Ik deed dat voor het branden van RH7.2 eens een keer niet, en toen zat ik zonder compiler. Terwijl ik die toch echt nodig had om mijn netwerkdriver te compileren zodat ik een compiler kon downloaden. :+

Als het goed is staan die checksums in de dir op de ftp-server waar je RH8 vandaan hebt.
de iso was wel goed, maar gewoon niet goed gebrand :S
hij werkt nu igg wel :)

thanx m8

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-04 10:57
Ik had deze distro op m'n internet-servertje geïnstalleerd. Bij de installatie geen losse pakketten geselecteerd, maar alleen de dingen als DNS-server etc. Uiteraard geen X-zooi, omdat de / maar 1.5 GB is en er een 1 MB VGA-kaartje in zit. (niet eens een monitor)

Bij de configuratie, na de install, blijkt dat linuxconf er niet meer bij zit en dat je nu losse tooltjes van RH zelf moet gaan gebruiken.
90% van die tooltjes werkt alleen maar in een X-omgeving, dus ik log in met ssh -X.... en het werkt niet.
Blijkt xauth niet geïnstalleerd te zijn |:(
Na dit alles wilde ik het VPN weer werkende krijgen, dus schoon ik de kernel ff op en probeer deze te compileren (dus voordat 'ie gepatched was voor freeswan). Lukt met geen mogelijkheid.
Na veel geprobeerd te hebben, maar ff 2.4.19 geplukt van kernel.org en die compileerde meteen.

Bij de installatie van de bootloader, maar RH al sinds jaar en dag gebruik van een initrd, om de juiste modules te kunnen laden. Irritant is echter wel dat in de grub.conf dingen staan als kernel /boot/vmlinuz-2.4.18-14 ro root=LABEL=/, wat dus niet gaat werken, als je alleen een nieuwe kernel maakt.
Dan moet je echt verwijzen naar de partitie en niet naar het partitie label.
(kernel /boot/2.4.19_kernel ro root=/dev/hda1 dus)

Een ander irritant iets is dat man een beetje verziekt is en alle "-" vervangt door "â"
Dat leest nogal irritant :(
bijv. een stukje uit "man rpm"
selectâoptions
[PACKAGE_NAME] [âa,ââall] [âf,ââfile FILE]
[âg,ââgroup GROUP] {âp,ââpackage PACKAGE_FILE]
[ââfileid MD5] [ââhdrid SHA1] [ââpkgid MD5] [ââtid TID]
[ââquerybynumber HDRNUM] [ââtriggeredby PACKAGE_NAME]
[ââwhatprovides CAPABILITY] [ââwhatrequires CAPABILITY]
Verder vind ik het persoonlijk irritant dat de belangrijkste tools voor mij (pine & mc) niet geïnstalleerd worden en dhcpcd staat niet eens op de CDs.

Hoe het als desktop werkt, weet ik nog niet, maar dit vind ik dus vrij erg tegenvallen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Oxi

Oxi

Jimmy Pop schreef op 07 oktober 2002 @ 15:54:
Nog even over het niet ondersteunen van Windows disk's in Red Hat....
Ben ik nou bijzonder scheel of ondersteund Red Hat 8.0 echt geen Windows disk's? Ik ben dan wel een Linux noob maar heb al vele distro's gebruikt (oppervlakkig) en altijd kon ik mijn windows disk's onder /mnt/win_xxx terugvinden, in Red Hat niet <- iemand solutions?
lees de draad voor je blaat. ff hercompileren dus.
en over xmms. je moet xmms-mp3-blaat-pakket hebben ofzo; link staat ook al een paar keer in dit topic

• blade181
  • Laatst online: 17-04 07:52

blade181

Cra-cra-cracker?

(jarig!)
Is het misschien mogelijk om met RH 8.0 van te voren te bepalen wat er in de kernel komt, want bijvoorbeeld worden de ntfs modules niet meegecompileerd, zo kan ik nooit mijn ntfs mounten, want dan moet ik weer een nieuwe kernel bakken en daar heb ik geen zin in...

Iemand ervaring met dat?

Another white boy in this movie? Damn!

Verwijderd

Ik heb redhat 8.0 geinstalleerd, en toen eroverheen mandrake 9.0, ik blijf het redhat boot screen krijgen en als ik die kan kies, dan krijg ik error tijdens booten. Hoe kan ik eerst de andere distro verwijderen van de 2e hd?

En dan nog een vraagje, toen ik redhat 8.0 geinstalleerd had, kreeg ik bootscreen waar o.a. DOS stond, waar in linux kan ik dat veranderen, zodat er bijvoorbeeld windows komt te staan?

• vandenberg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-03-2016
Oxigun schreef op 07 oktober 2002 @ 18:20:
[...]

lees de draad voor je blaat. ff hercompileren dus.
en over xmms. je moet xmms-mp3-blaat-pakket hebben ofzo; link staat ook al een paar keer in dit topic
Hercompileren? Gewoon in fstab zetten en mounten toch? :?

edit:

Sorry, gaat over ntfs, natuurlijk }:O

Systeem

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 oktober 2002 @ 19:50:
Ik heb redhat 8.0 geinstalleerd, en toen eroverheen mandrake 9.0, ik blijf het redhat boot screen krijgen en als ik die kan kies, dan krijg ik error tijdens booten. Hoe kan ik eerst de andere distro verwijderen van de 2e hd?

En dan nog een vraagje, toen ik redhat 8.0 geinstalleerd had, kreeg ik bootscreen waar o.a. DOS stond, waar in linux kan ik dat veranderen, zodat er bijvoorbeeld windows komt te staan?
"Dat bootscreen" is dat lilo of grub?
Wat dacht je van lilo.conf of grub.conf?

• jellebelle
  • Niet online
Heb ik alle 5 de ISO's nodig?

Bij RH 7.3 waren het "maar" 3 CD's ...

• TD-er
jellebelle schreef op 07 oktober 2002 @ 22:06:
Heb ik alle 5 de ISO's nodig?

Bij RH 7.3 waren het "maar" 3 CD's ...
Nee, de laatste 2 zijn de sources, was bij RH 7.3 ook al zo :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• iMars
  • Laatst online: 13-05 17:20

iMars

Full time prutser

TD-er schreef op 07 oktober 2002 @ 22:56:
[...]

Grrrr voor niks cd 4 en 5 binnen gehaald... |:(

had het kunnen weten, maar goed, ik ben liever lui dan moe O-)

Koop hier mijn P1 reader :)

• jellebelle
  • Niet online
Bij RH7.3 werd er onderscheid gemaakt tussen "i386" en "SRPMS" nu zijn de ISO's doorgenummerd van i386-1 t/m 5

Ik denk dat veel mensen nu teveel downloaden...

• NeOTheMaTriXM
iemand als php + apache aan de praat gekregen.... ???

hij laad de module, alleen hij laat gewoon text/php in de bron code zien (mozilla)
terwel die

code:
1
2
3
4
5
<Files *.php>
    SetOutputFilter PHP
    SetInputFilter PHP
    LimitRequestBody 524288
</Files>

aan staat

en heb er nu maar de standard van regel van gemaakt.. en doet het nog steeds niet :(
code:
1
AddType application/x-httpd-php .php

• TD-er
Bij mij lijkt PHP ook niet te werken, maar ik heb ff in de error.log gekeken en gezien dat 'ie de user dir niet eens kan vinden.
Dus als ik http://server/~gijs/test.gif opvraag, zie ik verschijnen
code:
1
[Tue Oct 08 09:22:54 2002] [error] [client 192.168.100.3] File does not exist: /var/www/html/~gijs

oftewel Apache zoekt bij mij in het verkeerde pad.

Verwijderd

TD-er schreef op 08 oktober 2002 @ 09:23:
Bij mij lijkt PHP ook niet te werken, maar ik heb ff in de error.log gekeken en gezien dat 'ie de user dir niet eens kan vinden.
code:
1
[Tue Oct 08 09:22:54 2002] [error] [client 192.168.100.3] File does not exist: /var/www/html/~gijs

Ik weet het niet zeker hoor, maar voor apache 2.0 zijn er toch haast nog geen ondersteunende modules e.d.? of andersom.

Ik weet dat ik het ergens heb gelezen, iig werd er weinig gebruik gemaakt van apache 2.0.
Wie kan mij weer ff opfrissen :P _/-\o_

• TD-er
de inhoud van /etc/httpd/conf.d/php.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#
# PHP is an HTML-embedded scripting language which attempts to make it
# easy for developers to write dynamically generated webpages.
#

LoadModule php4_module modules/libphp4.so

#
# Cause the PHP interpreter handle files with a .php extension.
#
<Files *.php>
    SetOutputFilter PHP
    SetInputFilter PHP
    LimitRequestBody 524288
</Files>

#
# Add index.php to the list of files that will be served as directory
# indexes.
#
DirectoryIndex index.php

Het lijkt er dus wel op dat er modules in zitten :)

[ Voor 0% gewijzigd door TD-er op 08-10-2002 09:56 . Reden: commentaar vergeten ]

• NeOTheMaTriXM
TD-er schreef op 08 oktober 2002 @ 09:23:
code:
1

user dir's staan standard uit...
check je http.conf maar

Verwijderd

Mijn probleem is dat de 1e cd van redhet 8.0 het wel gewoon doet en de 2e zegt ie dat ie hem niet herkent. Ik heb de titel wel gerenamed omdat geen 1 programma deze lange tekenreeks aankan: psyche-i386-disc2
Heeft iemand enig id hoe ik dit kan oplossen?

• MrJ
  • Laatst online: 26-04 23:10

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Desbetreffende ISO al opnieuw gedownload en gebrand?

Godfather Bodybuilding topic reeks

Verwijderd

Nee, nog niet, alleen hij herkent de cd en alles wel gewoon maar ik heb hem gerenamed en daarom kan ie denk ik niet verder met de installatie. En ik heb hem gerenamed omdat de max aantal tekens niet lang genoeg kan worden: psyche-i386-disc2 wordt psyche-i386-disc

Dit past er niet compleet op.

Verwijderd

:? De naam van het ISO bestand?
Dat maakt volgens mij echt geen fluit uit. Noem hem dan RH8_2.iISO

Misschien maak je de fout dat je hem niet als ISO maar als een DATA CD probeert te branden..?

(Of misschien heb je met ISO-Buster zitten spelen..)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2003 10:59 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:51
En daarvoor moet een topic van 4 maand oud omhoog gekicked worden?

Hoe dat maar liever niet...deze gaat dicht.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.