Toon posts:

[RedHat 8.0] Netwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi. Ik heb zojuist mijn eerste Linux install gedaan en ben dus een totale leek op Linuxgebied. Ik heb de FAQ gelezen en gezocht bij Google en in de quick-start guides van RedHat.com, maar ik kan geen goed artikel vinden om mijn internetverbinding en netwerk op te zetten.

Ik heb een standaard netwerkje dat er als volgt uit ziet:

code:
1
ADSL ---->RedHat server ----> Switch ------> 5 Clients

Alle Ips staan vast. Ik gebruik 192.168.0.1 voor de server en .2 t/m .6 voor de clients. Het subnet mask is 255.255.255.0 en de default gateway uiteraard .01.
Gisteravond had ik op de RedHat computer mijn internetverbinding, maar vandaag werkt het niet meer :( . de Network Configuration ziet er als volgt uit:

Active - eth1 - ethernet (LAN NIC)
Active - eth0 - ethernet (ADSL NIC)
Inactive - ppp0 - babyXL - xDSL

Ik probeer ppp0 telkens te activeren, maar dat duurt heel lang. Wanneer ppp0 dan geactiveerd is wordt-ie meteen weer gedeactiveerd.
Alle users zijn allowed om het device te enablen en disablen, voor de rest zijn alle settings standaard. Ik ga ervan uit dat ik voor mijn ADSL modem (Allieddata Copperjet 810) geen driver hoef te installeren, aangezien het gisteren gewoon werkte.
Overigens, alvast voor de netwerk setup, ik kan via de terminal op de RedHat pc wel de rest van het netwerk pingen, maar vanaf clients niet de RedHat pc.

Een linkje naar een Quickstart guide voor mijn netwerk stel ik ook zeer op prijs.

Verwijderd

http://www.xs4all.nl/help...t/linux/configureren.html kijk daar eens (ik heb zelf geen ADSL dus ik heb geen id of daar je probleem mee opgelost is)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 18:09:
http://www.xs4all.nl/help...t/linux/configureren.html kijk daar eens (ik heb zelf geen ADSL dus ik heb geen id of daar je probleem mee opgelost is)
Hm, ik wilde het liever via de grafische interface van RedHat 8.0 doen ipv via de command line. Ik heb BabyXL en dat werkt ook anders dan Mxstream. Iemand?

Verwijderd

Zou je vanuit de commandline "redhat-config-network" kunnen uitvoeren? Da's dat grafische programma's, maar sommige childs geven foutmeldingen in de console. Als 't fout gaat, zie dan ook /var/log/messages, die geeft vaak nuttige informatie.

Ik heb geen ervaring met ADSL, maar 't lijkt me dat als je ADSL selecteert als netwerk, dat ie dan automatisch de goede driver pakt, dus dat dat het probleem niet is... Als je de foutmeldingen uit de consol en /var/log/messages even kunt plaatsen, dan zien we wel wat er fout is.

Verwijderd

Topicstarter
Gek genoeg is de situatie nog hetzelfde

Active - eth1 - ethernet (LAN NIC)
Active - eth0 - ethernet (ADSL NIC)
Inactive - ppp0 - babyXL - xDSL

maar mijn internetverbinding werkt nu WEL! Ik surf nu dus vrolijk met Mozilla over dit forum. Echter, de kant van het interne netwerk (eth1) krijg ik niet voor elkaar.
Ik heb bij network configuration gedubbelklikt op eth1 en als ip 192.168.0.1 ingesteld, subnet 255.255.255.0, en het "gateway" veld leeg gelaten, aangezien deze RedHat pc zelf de gateway is.
Ik kan vanaf de RedHat pc alle clients pingen en andersom kunnen alle clients de RedHat pc pingen. Wat moet ik nu nog instellen om mijn verbinding te delen, want de clients hebben nog geen internet.

ps. redhat-config-network vanuit de commandline is hetzelfde als gewoon via het "start" menu system settings > network kiezen. Deze gebruikte ik al. Ik heb tot nu toe ook geen foutmeldingen gezien.

/overigens: op de clients is het subnet natuurlijk ook 255.255.255.0 en de gateway 192.168.0.1. Bij DNS op de clients heb ik de DNSen van mijn ISP ingevuld en later het adres (192.168.0.1) van de server, beiden werkt niet, maar het probleem zoek ik ook niet direct bij DNS, aangezien ik vanaf de clients nog niet eens internet ips kan pingen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 19:46:
Ik kan vanaf de RedHat pc alle clients pingen en andersom kunnen alle clients de RedHat pc pingen. Wat moet ik nu nog instellen om mijn verbinding te delen, want de clients hebben nog geen internet.
Zie de FAQ. :P.

More specifically, als je iptables gebruikt, dan kun in /etc/ipchains/iptables enkele regeltjes voor iptables toevoegen. In de NOS FAQ kun je vinden welke regeltjes je moet toevoegen (dit weet ik nl. niet uit mijn hoofd. :P) onder het kopje "Internet Delen". Je kunt via Start -> System Settings -> Security Level iptables activeren met een standaard firewall.
ps. redhat-config-network vanuit de commandline is hetzelfde als gewoon via het "start" menu system settings > network kiezen. Deze gebruikte ik al. Ik heb tot nu toe ook geen foutmeldingen gezien.
Het is ook 't zelfde, maar dan kun je dus de console-foutmeldingen zien. ;).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 oktober 2002 @ 22:55:
[...]

Zie de FAQ. :P.

More specifically, als je iptables gebruikt, dan kun in /etc/ipchains/iptables enkele regeltjes voor iptables toevoegen. In de NOS FAQ kun je vinden welke regeltjes je moet toevoegen (dit weet ik nl. niet uit mijn hoofd. :P) onder het kopje "Internet Delen". Je kunt via Start -> System Settings -> Security Level iptables activeren met een standaard firewall.

[...]

Het is ook 't zelfde, maar dan kun je dus de console-foutmeldingen zien. ;).
Ok, cool, ik ga het morgen allemaal proberen. Later meer.....

Verwijderd

check /var/log/messages voor foutmeldingen.

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Je moet natuurlijk wel NAT aanzetten op je linuxbak. Kan idd via iptables. Weet de precieze string ook niet uit mijn hoofd maar is makkelijk op dit forum te vinden.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
je hebt toch ook het programma 'setup' waarmee je de meeste basic dingen in RedHat kan configureren? :)

Verwijderd

"setup" doet qua firewall 't zelfde als "Start -> System Settings -> Security Level". :).

Verwijderd

Kun je met redhad ook op een NT domein komen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 12:43:
Kun je met redhad ook op een NT domein komen?
ja

Verwijderd

MIjn router heeft als ip 192.168.1.1

Met windows ga je zo je dns op 192.168.1.1 zetten en dan werkt internet

maar met linux geprobeert maar krijg het niet werkend

Iemand weet iets ik heb met MDK9 geprobeert

Want RH8 start niet op maar daar is al topic van
[rml][ RED HAT 8.0] Na Installatie Problemen[/rml]
Pagina: 1