[FS 2002] Vragen en mooiste screenshots Deel 36 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:
  • 3.838 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilernie933
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 00:11
Anoniem: 54920 schreef op 02 oktober 2002 @ 22:31:
[...]

en nu ga ik wachten tot er 1 roept wat moet je met Rho...LOL...
Wat moet je met Rho, daar heb ik namelijk nog nooit van gehoort...

tampert, kriminalpolizei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-05 19:18

Tourniquet

Hiya, fellas!

Dank voor de MD11 tips!!

Maar toch..... tja ik weet niet.... ik ben er niet kapot van. Het haalt het niet bij een Posky 767 v3 bijvoorbeeld: :/
Ik erger me gelijk alweer aan die "tennisballen" als lights:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ejn/got/md11.jpg

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54920

Evilernie schreef op 02 oktober 2002 @ 22:35:
[...]
Wat moet je met Rho, daar heb ik namelijk nog nooit van gehoort...
LOL : wel eens gehoord van L=0,5 x Rho x v2
moeilijk typen dat kwadraat teken, maar hier staat dus L = een half Rho Vkwadraat...
Dit is de liftformule....en als je ooit naar theorieles gaat wordt je er mee doodgegooid..!!!

Na het aviodome zal ik wat verder uitweidden, morgen begin mijn PC uit te breken...dus dan niet meer online...of via een oud dingetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

rdluca schreef op 02 oktober 2002 @ 19:38:
[...]

Je IRS moet eerst nog allignen.
oooow shit, deze post nog niet gezien 8)7

IRS, er staat een heel groot stukje in de Manual, is hier geen "AUTO" optie voor? :7

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

ND schreef op 02 oktober 2002 @ 22:46:
[...]

IRS, er staat een heel groot stukje in de Manual, is hier geen "AUTO" optie voor? :7
Volgens mij kun je in de PIC opties instellen "Auto align IRS" of iets dergelijks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilernie933
Anoniem: 54920 schreef op 02 oktober 2002 @ 22:43:
[...]

LOL : wel eens gehoord van L=0,5 x Rho x v2
moeilijk typen dat kwadraat teken, maar hier staat dus L = een half Rho Vkwadraat...
Dit is de liftformule....en als je ooit naar theorieles gaat wordt je er mee doodgegooid..!!!

Na het aviodome zal ik wat verder uitweidden, morgen begin mijn PC uit te breken...dus dan niet meer online...of via een oud dingetje...
waarom wordt het dan niet gebruikt (we hebben het toch nog steeds over druk :?)

tampert, kriminalpolizei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Evilernie schreef op 02 oktober 2002 @ 22:49:
[...]
waarom wordt het dan niet gebruikt (we hebben het toch nog steeds over druk :?)
Oh het wordt wel gebruikt, niet in je cessna, maar iemand heeft pagina's terug al eens geroepen dat je boven FL260 op mach overgaat ipv van speed indicatie...en daar heeft Rho alles mee te maken..!! Het wordt dan gebruikt als constante, niet als variabele...maar omdat uit te leggen ben ik zo lang aan het schrijven dat jullie alweer pagina's verder zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09-2024
Anoniem: 51137 schreef op 02 oktober 2002 @ 22:12:
Met de alt "dinges" bedoelt ie waarschijnlijk de altimeter setting, die op EHAM 2992 is, die dus.
Eh, ik zal het even proberen uit te leggen. Want dit slaat nergens op.

Om tot een uniforme maat voor het aanduiden van de vlieghoogte te komen is het belangrijk dat iedereen het over dezelfde hoogte heeft. Omdat alle vliegtuigen minstens voorzien zijn van een hoogtemeter die met luchtdruk werkt (naarmate je hoger komt neemt de luchtdruk af) en de luchtdruk overal en altijd anders is, moet de luchtdruk worden ingesteld op de hoogtemeter. Dit kan in inches, en het kan in millibars (millibar is hetzelfde als hectopascal, hPa).

De standaardluchtdruk, QNE genoemd (fonetisch op z'n hollands: kjoe en ie) wordt gebruikt als je boven de transition altitude zit (bij de start) of onder de transition level (bij de landing). In Amerika is de transition level FL 180, transition altitude 18000 voet boven zeeniveau. In Europa varieert het per land of regio, in Nederland is het luchtdrukafhankelijk, maar transition level ligt rond FL 40, FL 45, soms FL 50. De QNE wordt eigenlijk zelden bij naam genoemd, je wordt als piloot zelf geacht te weten wanneer je op QNE moet overschakelen. QNE is gelijk aan één standaard-atmosfeer (zie BINAS) en dat is 1013,2 hectoPascal of omgerekend in inch 29,92". Dit is waar jij spreekt over '2992 op EHAM' (maar dat is dus onzin).

QNH is het getal dat je van het weerbericht of de verkeersleiding doorkrijgt. Dit is de luchtdruk op zeeniveau op de plaats van het vliegveld. Als je op het platform staat dan is het getal dat je op je altimeter afleest dus de hoogte van het platform boven (of onder, in het specifieke geval van Schiphol) zeeniveau + de hoogte van het vliegtuig.

QFE zie ik in Rusland wel eens gebruikt worden, dat is de hoogtemeterinstelling zodanig dat als je op aerodrome level staat de hoogtemeter 0 voet aangeeft. Ik kom het verder nooit ergens tegen, maar die russen doen wel meer raar (zoals de hoogte in meters in plaats van voet aangeven - nu ik er over nadenk helemaal nog niet zo'n gek idee)

Ik hoop dat het een beetje duidelijk (en correct) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Anoniem: 54920 schreef op 02 oktober 2002 @ 22:52:
[...]

Oh het wordt wel gebruikt, niet in je cessna, maar iemand heeft pagina's terug al eens geroepen dat je boven FL260 op mach overgaat ipv van speed indicatie...en daar heeft Rho alles mee te maken..!! Het wordt dan gebruikt als constante, niet als variabele...maar omdat uit te leggen ben ik zo lang aan het schrijven dat jullie alweer pagina's verder zijn....
Hmm, ik vind het best interessant hoor!! Wat ik me herriner is dat Rho een eenheid voor luchtdichtheid is in kg/m3. Maar hoe de vork precies in de steel zit weet in ook niet (natuurkunde is lang geleden :z)

rollebol: _/-\o_ voor je uitleg! Heb het vluchtig doorgelezen maar volgens mij klopt het als een zwerende vinger ;)

Wie dit in andere bewoordingen nog eens wil lezen kan ik verwijzen naar deze pagina: http://www.dutchvacc.nl/training/controllers/appdep.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IS de transition altitude dan afhankelijk van het verschil met de Standaard QNH1013?? Hoe groter het verschil dus hoe hoger de transition altitude zal liggen met als minimum bv in NL FL40 ??

---

Zeker intressant, ff de achtergrond daarvan. Vertel HENT :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023
ND schreef op 02 oktober 2002 @ 22:46:
[...]

Maar het is heel makkelijk:

Stel in je FMC reference airport in, selecteer de getallen die erachter komen, zodat ze op je scratchpad komen. Ga naar OH -> de 3 grote knoppnen links boven, zet je in de stand dat het streepje naar boven wijst, ga weer terug naar FMC en vul op de onderste regel de coordinaten in die je op je scratchpad had staan.

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rollebol schreef op 02 oktober 2002 @ 22:54:
[...]
Eh, ik zal het even proberen uit te leggen. Want dit slaat nergens op.

<<knip>>
Ik hoop dat het een beetje duidelijk (en correct) is.
100%...!!

Met het gevaar van gelijk als spammer te worden aangezien, ik heb hier een keer wat over geschreven in een ver verleden alweer, dus een linkje naar een oude website van mij, het is wel in het engels, maar dat is hopelijk geen bezwaar....

LINK, is een directe link, dus zie je het menu niet, en de omschrijving dekt de lading niet helemaal, maar dat zie je vanzelf wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-05 22:19

bennierex

Pilot_Z

De reden waarom ik altijd met standaard 1013 luchtdruk vlieg, is omdat wanneer ik dit verander (of real weather download in FS) m'n hele vlucht verpest wordt vanwege een zeer irritante bug (althans met de DF737). Het wil namelijk zo zijn dat mijn hoogte en IAS steeds heen en weer schieten (IAS van bijv 230 naar 300 en weer terug, en dat dan konstant).

btw, pic van m'n lelijke kop komt er zo aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

McFlipp schreef op 02 oktober 2002 @ 23:00:
[...]

Stel in je FMC reference airport in, selecteer de getallen die erachter komen, zodat ze op je scratchpad komen. Ga naar OH -> de 3 grote knoppnen links boven, zet je in de stand dat het streepje naar boven wijst, ga weer terug naar FMC en vul op de onderste regel de coordinaten in die je op je scratchpad had staan.
Aha! Thnx! Ga ik moren even proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Anoniem: 54920 schreef op 02 oktober 2002 @ 23:01:
[...]

100%...!!

Met het gevaar van gelijk als spammer te worden aangezien, ik heb hier een keer wat over geschreven in een ver verleden alweer, dus een linkje naar een oude website van mij, het is wel in het engels, maar dat is hopelijk geen bezwaar....
Grappig, ik las die link en ik moest gelijk denken aan die zuidamerikaanse 757. Stond op het punt om hier daar wat over te vertellen, zie ik het ook op jouw pagina al in dat gekleurde kader staan. :)

Interessant trouwens, ik ga het eens uitgebreid lezen, het staat in mijn bookmarks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rollebol schreef op 02 oktober 2002 @ 23:05:
[...]
Grappig, ik las die link en ik moest gelijk denken aan die zuidamerikaanse 757. Stond op het punt om hier daar wat over te vertellen, zie ik het ook op jouw pagina al in dat gekleurde kader staan. :)

Interessant trouwens, ik ga het eens uitgebreid lezen, het staat in mijn bookmarks.
dank je...ik moet het nog eens netjes allemaal updaten en uitbreiden, want dit is meestal nog op FS98 gebaseerd...er is op dat vlak (meestal niet zichtbaar voor de simpiloot) wel het een en ander veranderd in de sim software...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Voor de geïnteresseerden die zaterdag naar het aviodome gaan :)

---- niet schrikken ---
http://home.planet.nl/~rexwi021/got/kop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt mij vinden in de cockpit zaal, helemaal achterin (beide dagen natuurlijk)....heb wel een plattegrond van de meeting maar dat staat in word, en blijkbaar hebben ze in word de stands er op gezet...kan het er dus niet uitknippen...

EDIT: op de TCA stand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Ik vroeg me trouwens nog af hoe het nou zit met de transition altitude. Op IVAO wordt op Schiphol standaard 3000 voet gebruikt als transition altitude (is mij verteld) maar ik geloof er geen klap van dat dat in het echt ook zo is. Vroeger, toen mijn antenne nog de Schiphol Departure ATIS kon ontvangen, werd altijd de transition altitude omgeroepen, meestal 4000 voet (gekoppeld aan transition level? lijkt me wel) en het lijkt me dat dat nog zo is. Kan iemand dat verhelderen?

Ik betrap IVAO, en in mindere mate VATSIM, er wel vaker op niet 'as real as it gets' te doen, meestal is dat om operationele/logistieke redenen - niet altijd overal ATC - maar soms ook wel omdat men verkeerde gewoontes van elkaar leert. Dus, hoe zit het? :?

[ Voor 0% gewijzigd door rollebol op 02-10-2002 23:25 . Reden: gestrooid met het woord 'schiphol' ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
TCA? Vliegende taxi's? Of is het tradewind caribbean airlines? Allebei even aannemelijk als je het mij vraagt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

rollebol schreef op 02 oktober 2002 @ 23:23:
Ik vroeg me trouwens nog af hoe het nou zit met de transition altitude. Op IVAO wordt standaard 3000 voet gebruikt als transition altitude (is mij verteld) maar ik geloof er geen klap van dat dat in het echt ook zo is. Vroeger, toen mijn antenne nog de Schiphol Departure ATIS kon ontvangen, werd altijd de transition altitude omgeroepen, meestal 4000 voet (gekoppeld aan transition level? lijkt me wel) en het lijkt me dat dat nog zo is. Kan iemand dat verhelderen?

Ik betrap IVAO, en in mindere mate VATSIM, er wel vaker op niet 'as real as it gets' te doen, meestal is dat om operationele/logistieke redenen - niet altijd overal ATC - maar soms ook wel omdat men verkeerde gewoontes van elkaar leert. Dus, hoe zit het? :?
Als ik nog helder kan nadenken :) is de transition altitude 3000ft en de trasition level FL040.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
bennierex schreef op 02 oktober 2002 @ 23:24:
[...]
Als ik nog helder kan nadenken :) is de transition altitude 3000ft en de trasition level FL040.
Van dat laatste weet ik zeker dat het luchtdruk-afhankelijk is (maar als je nog maar een paar weekjes bezig bent zal je misschien alleen nog FL 40 gezien hebben, wacht maar tot het winter wordt) :)

Mijn vraag ging dus inderdaad over die 3000 ft, of die ook variabel is. En wat je nu vertelt, is dat voor 'het eggie', voor IVAO of voor VATSIM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

dat zeg ik: de real-life transition altitude is in Nederland 3000ft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Oke, duidelijk. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ok mensen, ik wil nu graag duidelijkheid over zaterdag, anders ga ik niet :)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55387

Anoniem: 54920 schreef op 02 oktober 2002 @ 22:52:
[...]

Hey dat was mine :)

maar vertel het verhaaltje eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Bolk schreef op 02 oktober 2002 @ 23:31:
Ok mensen, ik wil nu graag duidelijkheid over zaterdag, anders ga ik niet :)
Za 12:00 bij de starfighter it is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Piccies van wat circuits op KSLC (Salt Lake City)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/kslc1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/kslc2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/kslc3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/kslc4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/kslc5.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/kslc6.JPG

Damn, nog geen visual :)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/kslc7.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/kslc8.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/kslc9.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/kslc10.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Mkay, daar is een parkeergarage eej? ofzo :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

rollebol schreef op 02 oktober 2002 @ 23:26:
[...]
Van dat laatste weet ik zeker dat het luchtdruk-afhankelijk is (maar als je nog maar een paar weekjes bezig bent zal je misschien alleen nog FL 40 gezien hebben, wacht maar tot het winter wordt) :)

Mijn vraag ging dus inderdaad over die 3000 ft, of die ook variabel is. En wat je nu vertelt, is dat voor 'het eggie', voor IVAO of voor VATSIM?
Okay, dan maar even copy-paste vanaf de Ducthvacc site:
Transition Altitude/Transition Level

Dit zijn 2 belangrijke termen die de APP-verkeersleider goed uit elkaar moet kunnen houden. Omdat alle vliegtuigen tijdens de cruise op gelijke hoogte moeten vliegen, maar de luchtdruk niet overal gelijk is, heeft men een waarde benoemd tot standaard-luchtdruk (QNE). Dit is 1013,2 HPa of 29.92 in Inches. Echter, indien toestellen dichter bij de grond komen (bij het uitvliegen en het aanvliegen), moet de hoogtemeter weer worden ingesteld op de lokale luchtdruk (QNH) die op dat moment voor die luchthaven geldt.

Hiervoor heeft men de Transition Altitude en het Transition Level ontwikkeld. Het is heel belangrijk te weten dat het om 2 verschillende dingen gaat! De Transition Altitude, verder afgekort tot TA, wordt gebruikt bij vertrekkende toestellen. Het gaat hier om een vastgestelde waarde in Nederland van 3000ft. Het TA is dus altijd 3000ft, onafhankelijk van de luchtdruk. Op dit punt moet de piloot zijn hoogtemeter instellen op de standaardluchtdruk van 1013,2 HPa.

Het Transition Level (TL) is een hoogte die varieert naarmate de lokale luchtdruk (QNH) hoger of lager wordt. Het TL wordt door de luchtverkeersleiding vastgesteld op basis van de actuele QNH en de andere weersomstandigheden. Voor de eenvound houden we op VATSIM alleen rekening met de QNH om het TL te bepalen. De luchtlaag die zich tussen de TA en het TL bevind, wordt de Transition Layer genoemd. Om het actuele TL te kunnen bepalen, kun je het beste gebruik maken van de volgende tabel: [Tourniquet: tabel ontbreekt op de site! :? Maar het TL is vrijwel altijd FL40, 45 of 50]

Laat je een kist dalen tot onder het Transition Level, dient de verkeersleider altijd de meest actuele QNH aan het vliegtuig door te geven. Ook dient het actuele TL, omdat het een variabele waarde is die door ATC bepaald wordt, altijd in de Arrival-ATIS genoemd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet

Tourniquet

Hiya, fellas!

Deze foto's kwam ik tegen op www.atcbox.com:

Dit gebeurt er als een propellorvliegtuig je inhaalt met onvoldoende tussenafstand...

Afbeeldingslocatie: http://www.atcbox.com/albums/album11/aaa.jpg

Foutje bij pushback op EHAM!!

Afbeeldingslocatie: http://www.atcbox.com/albums/album11/aad.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.atcbox.com/albums/album11/aae.jpg

Dat laatste incident heb ik nooit iets van gehoord btw :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

*houd lach in bij 1ste pic*

Ik hoop niet dat er gewonden/ doden zijn gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om nog effe terug te komen of je Rho nu wel of niet gebruikt, kan ik het nog l@lliger zeggen door te zeggen dat je het wel gebruikt, maar dat je het niet weet dat je het gebruikt...zo...flinke belediging dacht ik...

Effe naar de basics....als je weet hoe je luchtsnelheid meet (IAS=0,5xRhoxV2) en je weet dat er een verschil is tussen TAS en IAS (True AirSpeed en Indicated AirSpeed) waar komt dan het verschil door..??
True airspeed snapt iedereen, dat is ook de snelheid die je ziet op je snelheidsmeter in je auto...of brommer...solex? De officiele omschrijving is de snelheid die het vliegtuig heeft ten opzichte van de lucht rondom hem heen...nogal kriptisch, maar het is geen kwestie van snappen, gewoon uit je kop leren..!! En indicated Airspeed die je afleest op je snelheidsmeter in je vliegtuig is 0,5RhoV2...

Helaas is dit bijna nooit gelijk aan elkaar...
(kwisvraag...wanneer is het ALTIJD gelijk aan elkaar??)

Denk maar na wat er gebeurt als je opstijgt...die 0,5 kunnen we niks meedoen....is gewoon een constante...die snelheid...ja die willen weten...en wat verandert er als je hoger komt in de atmosfeer....tien punten..de luchtdichtheid...Rho dus....

Tikkie terug naar die formule...0,5RhoV2...(ik zei al een keer dat je er doodgegooid mee werd)....

Als Rho afneemt doordat we opstijgen...
(klopt toch..? de luchtdruk word toch minder...denk aan die ouwe taart van een natuurkundeleraar(es) over die kokende aardappels in de Alpen)
en IAS is die formule, en in die formule wordt het getal Rho lager, dan wordt IAS ook lager op hoogte....

Voorbeeld: zeeniveau....IAS = 100 kts en TAS = 100 kts...stel nu dat Rho 10% afneemt, dan neemt ook IAS met 10% af, en lees je dus in je cockpit 90 kts af ipv van 100 kts...

Dus het wordt wel gebruikt die Rho, alleen we denken er meestal niet over na, is maar beter ook anders was vliegen niet leuk meer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Het is dus inderdaad die 3000 ft. Oke, duidelijk. Dan is dat blijkbaar veranderd, vijf jaar geleden was het nog niet zo. :)

Ik vraag me ook af hoe het nou zit 'in de twilight zone', stel de TL is 45, en je daalt naar 4000 voet, vervolgens krijg je de opdracht om weer te stijgen (een go around, bijvoorbeeld). Zit je dan nog in de 'voet MSL-scope' of zit je weer in de 'flight level-scope'? Welke luchtdruk stel je in?

Ben ik eigenlijk te volgen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rollebol schreef op 03 oktober 2002 @ 00:07:
Het is dus inderdaad die 3000 ft. Oke, duidelijk. Dan is dat blijkbaar veranderd, vijf jaar geleden was het nog niet zo. :)
Ik vraag me ook af hoe het nou zit 'in de twilight zone', stel de TL is 45, en je daalt naar 4000 voet, vervolgens krijg je de opdracht om weer te stijgen (een go around, bijvoorbeeld). Zit je dan nog in de 'voet MSL-scope' of zit je weer in de 'flight level-scope'? Welke luchtdruk stel je in?
Ben ik eigenlijk te volgen :?
Ja hoor, prima te volgen...maar waar ben je nog meer tijdens die doorstart....???

In het circuit....en in een luchtruim wat gecontroleerd word door ATC...dus laat je lekker die gasten er over na denken op welke hoogte ze je willen hebben...hoef jij er niet meer over na te denken....(tis wel discrimenerend en kloof bevorderend tussen vliegers en ATC maar ja....gelukkig ben je zelfs dusdanig van hun afhankelijk dat het in hun eerste lessen al wordt verteld dat ze die domme piloten precies moeten uitleggen wat ze moeten doen, en dus krijg je altijd door of je naar 1013 moet of niet...meestal niet trouwens...)

EDIT: staat ook meestal wel op de ILS kaartjes wat de standaard is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Anoniem: 54920 schreef op 03 oktober 2002 @ 00:05:
[IAS en TAS]
(kwisvraag...wanneer is het ALTIJD gelijk aan elkaar??)
Bij 1 atmosfeer?
(klopt toch..? de luchtdruk word toch minder...denk aan die ouwe taart van een natuurkundeleraar(es) over die kokende aardappels in de Alpen)
Ik heb die aardappel-anecdote nog nooit gehoord. Ik merk wel aan mijn fietsband dat de luchtdruk wat lager is dan toen ik hem voor het laatst heb opgepompt. :)
Voorbeeld: zeeniveau....IAS = 100 kts en TAS = 100 kts...stel nu dat Rho 10% afneemt, dan neemt ook IAS met 10% af, en lees je dus in je cockpit 90 kts af ipv van 100 kts...
Je schrijft hier dat bij zeeniveau IAS gelijk is aan TAS, of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rollebol schreef op 03 oktober 2002 @ 00:13:
[...]
Bij 1 atmosfeer?
[...]
Ik heb die aardappel-anecdote nog nooit gehoord. Ik merk wel aan mijn fietsband dat de luchtdruk wat lager is dan toen ik hem voor het laatst heb opgepompt. :)
[...]
Je schrijft hier dat bij zeeniveau IAS gelijk is aan TAS, of lees ik het verkeerd?
Iets preciezer....atmosfeer is zo oud...
Ja, ik gaf al antwoord op mijn eigen kwisvraag....hebbie les gehad..?? LOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Bolk schreef op 02 oktober 2002 @ 23:40:
Mkay, daar is een parkeergarage eej? ofzo :? :P
D'r is vlakbij een parkeerplaats. Sjek ff de aviodome website, daar staat geloof ik een plattegrondje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49857

kijken of het nou lukt >:)

net geland in New foundland en op naar New York.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/on%20ground.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Anoniem: 54920 schreef op 03 oktober 2002 @ 00:16:
[...]
Iets preciezer....atmosfeer is zo oud...
Ja, ik gaf al antwoord op mijn eigen kwisvraag....hebbie les gehad..?? LOL
Hm, ik ben een beta dus ik onthoud dingen door ze te begrijpen en ik kan niet helemaal vatten hoe bij zeeniveau IAS hetzelfde is als TAS als de verhouding IAS/TAS varieert met de luchtdichtheid, aangezien de luchtdichtheid bij zeeniveau niet constant is.

Maar goed, het algemene verhaal is me duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rollebol schreef op 03 oktober 2002 @ 00:39:
[...]
Hm, ik ben een beta dus ik onthoud dingen door ze te begrijpen en ik kan niet helemaal vatten hoe bij zeeniveau IAS hetzelfde is als TAS als de verhouding IAS/TAS varieert met de luchtdichtheid, aangezien de luchtdichtheid bij zeeniveau niet constant is.
Maar goed, het algemene verhaal is me duidelijk. :)
En waarom denk je dat de luchtdruk verandert bij zeeniveau...??
De hele stelling is natuurlijk gebaseerd op het feit dat je ergens begint met een aanname...en die aanname is dat je dit berekent terwijl de druk op zeeniveau in een standaard atmosfeer hetzelfde is....denk maar aan de formule....(komt ie weer)

IAS=0,5RhoV2....nergens staat erin hoogte....behalve versleuteld in de Rho...en daar calibreren ze nu de instrumenten op (standaard atmosfeer)....ergens moeten ze gelijk zijn, anders kun je het met verschil dat we krijgen als je stijgt of daalt niet gebruiken om veilig vliegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
Hent, bedankt voor je uitleg. Ik denk dat we het allebei begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 19:41

Spotter

Lichtnicht

bennierex schreef op 03 oktober 2002 @ 00:20:
[...]

D'r is vlakbij een parkeerplaats. Sjek ff de aviodome website, daar staat geloof ik een plattegrondje.
starfighter, sjek je daar. Mensen die toevallig nog via de A44 daarnaartoe gaan met de auto??

edit: K zie dat dit de eerste post is vandaag (na geslapen te hebben ;) ) dus goeiemorgen allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmmm nix te doen...laat ik deze thread maar wat omhoog posten :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/vcab1.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37518

Anoniem: 55387 schreef op 03 oktober 2002 @ 11:07:
hmmm nix te doen...laat ik deze thread maar wat omhoog posten :)

[afbeelding]
MOOOOOOOOOOOOI!!!! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eindelijk weet ik wat ik ga vliegen zaterdag :) LTBA-LSZH-EHAM

LTBA-FENE1N-FENER-A16-VADEN-UL610-TIMOT-UW20-BEO-UN739-BABIT-UT23-GRZ-UT19-ERKIR-UL608-KPT-UL856-NEGRA-NEGR3S-LSZH

Met ATC coverage in Turkey, Yugoslavia, Croatia en Austria (maak je niet iedere dag mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke, voor de gein en omdat ik nog geen screenie's gepost heb...gaan we een trainingsvluchtje doen...is weer eens wat anders..!!

Stel we gaan op weg van Rotterdam voor een vlucht naar Maastricht...voor een Dutch Mountains vlucht...

Rotterdam ligt op -15ft volgens mij, en dus stel ik mijn altimeter zo in dat ik -15ft erop heb staan...ondertussen blijkt dat een lokale druk te geven van 29.90 inchHG. Kunnen we makkelijk aflezen op de altimeter...Tis lekker weer, geen wolkje aan de lucht...

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/Image1.jpg

En we zijn weg....

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/Image2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/Image3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/Image4.jpg

Ik was van plan om eens lekker van het landschap te genieten en ga dus vliegen op 1.000ft. Dit is dus 1.000ft ten opzichte van de QNH van Rotterdam, 29.90.
Is ook makkelijk, hoef ik niet eens mijn transponder op Alt te zetten want dat doen we pas vanaf 1200ft...(tis VFR he!!)

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/Image5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/Image6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/Image7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/Image8.jpg

Onderweg kom ik nog wel eens wat tegen om te bekijken...en zowaar een paar dikke wolken....maakt niks uit, komt geen regen uit, hangt boven mij, dus we gaan vrolijk door....

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/Image9.jpg

ja, hallo, wacht effe...wolken...wanneer vormen die?...als de vochtigheidsgraad maar hoog genoeg is op die plek...en wat gebeurt er als er wolken komen, dan verandert zeer waarschijnlijk de temperatuur van de lucht (tis bevroren water niet?) en dus ook de luchtdruk....hmmm....laten we nu eens zeggen dat ik door een lagedruk gebiedje vlieg...hmm...lager dus dan 2990 (of 1010 tis maar net wat je gebruiken wilt, maar deze kist heeft alleen inchHG, dus 2990, en het is weer eens wat anders als de DF737)...
Als nu die luchtdruk lager geworden is, vlieg ik dan nog wel op 1.000ft?? Hoe kan ik dat in de kist controleren? om mijn hoogte te houden kijk ik op de altimeter en die heb ik netjes op de hoogte van Rotterdam gezet...en trouwens, Nederland is zo plat als een dubbeltje zeggen ze toch...niks aan de hand...
Trouwens ik ben zo goed, dat ik constant 1000ft erop heb staan...en zie je wel, de wolken zijn al weer weg...

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/Image10.jpg

Die wolken zijn wel bedriegelijk, want ook al zijn ze nu dan weg, het lagedruk gebied kan ik niet zien....en dat is er nog wel...!!
En wat gebeurd er...Tijdens de hele vlucht vanaf Rotterdam is de luchtdruk op 1.000ft steeds lager geworden, doordat ik steeds dieper dat lagedruksgebied in vloog...Als ik de QNH van Maastricht zou horen, en dat zou instellen, zien we het volgende...

Stel Maastricht heeft een QNH van 980 mbar (is niet zo heel ongebruikelijk voor Nederland trouwens!) dat is dus 28.97 inchHG
Ik heb dat nu ingesteld in FS, een druk rond mij heen van 980/28.97...maar mijn altimeter staat nog steeds op 29.90, en wat zie ik een hoogte van +/-2.000ft..lekker veilig toch?

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/Image11.jpg

Ja, dank je wel, ik vlieg nooit met je mee als je dit niet snapt...Wat was ik aan het doen, ik was dus mijn hoogte op 1.000ft aan het houden door op mijn altimeter te kijken, en waar stond die op, op 29.90, als ik dat inschroef in mijn altimeter, geeft hij aan dat ik op ongeveer 1.900ft vlieg (om het duidelijk te maken heb ik die correctie dus die ik normaal zou doen tijdens de vlucht, door constant bij te regelen zodat mijn hoogte op 1.000ft zou blijven nog niet uitgevoerd) Hier heb ik die 980/28.97 in mijn altimeter ingesteld, en wat geeft ie aan? ...0...

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/Image12.jpg

ik vlieg dat 900 ft verschil lager...dus op 100 ft, kijk maar, als ik daal op die 2990 naar 1.000ft waar ik op gevlogen zou hebben...
Zelfs in FS haalde ik dat niet...de grond in Limburg is namelijk niet op zeehoogte, maar Maastricht ligt ongeveer op 375ft...dus ik was allang gecrasht voordat ik in Maastricht kwam...Nu vlieg je natuurlijk VFR, en kijk je voortdurend rond je heen, maar het punt waarom de barometerdruk in je altimeter moet worden ingesteld is hopelijk zo gemaakt...

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/Image13.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/h.tilroe/uploads/Image14.jpg

Dit hele vluchtje is trouwens niet mijn uitvinding, want iedereen die het bekende boek Moosbach wel eens bestudeerd heeft kent dit verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delphi32
  • Laatst online: 29-05 22:55

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Hent, mijn complimenten voor je complete en gedetailleerde uitleg. Ik wist dit wel maar het is toch fijn als iemand er tijd in steekt om het fraai te illustreren :)
En ik blijf het jammer vinden dat je in een kist niet net als in FS een B-knop hebt, om de luchtdruk dus automatisch in te stellen >:)
FF serieus: zou dat mogelijk zijn, zo'n dingetje? Tuurlijk, je moet m handmatig kunnen instellen, maar zou je dat ook kunnen koppelen aan, zeg, een barometer in je toestel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien bestaan ze wel, geen idee...in principe is je altimeter al een barometer natuurlijk, ik denk dat de moeilijkheid is om een referentievlak te nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is er nog interesse in "special approaches" ?
Anders maak ik er nog een :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

jah, m'n pa heeft laatst in de DHC8 sim een wedstrijdje gedaan met wat anderen wie het snelste van London City op kon stijgen, bocht van 180graden maken en dan weer landen. De regels weet ik alleen niet meer precies, maar laat je score eens horen >:) (en ff vermelden met welke pleen dat was natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

bennierex schreef op 03 oktober 2002 @ 14:01:
jah, m'n pa heeft laatst in de DHC8 sim een wedstrijdje gedaan met wat anderen wie het snelste van London City op kon stijgen, bocht van 180graden maken en dan weer landen. De regels weet ik alleen niet meer precies, maar laat je score eens horen >:) (en ff vermelden met welke pleen dat was natuurlijk)
dus van loskomen, tot t/d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp
Hmmzz weet iemand of die cargo package van Project AI ook officieel uitkomt? Want met de huidige versie schijnen een hoop problemen te zijn.
Of heeft iemand hem hier prima werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[schaam mode]

was vertrokken vanaf VHHH voor een local flight op VATSIM............heb ik ineens geen fuel meer :( Dit is me in jaaaaaaaaaaaren dus nooit gebeurt en dan wordt je ineens voor het blok gezet :)
Maar we zijn netjes in het water geland (14NM VHHH).

Dit wou ik ff met jullie delen :(

[/schaammode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp
Anoniem: 55387 schreef op 03 oktober 2002 @ 15:18:
[schaam mode]

was vertrokken vanaf VHHH voor een local flight op VATSIM............heb ik ineens geen fuel meer :( Dit is me in jaaaaaaaaaaaren dus nooit gebeurt en dan wordt je ineens voor het blok gezet :)
Maar we zijn netjes in het water geland (14NM VHHH).

Dit wou ik ff met jullie delen :(

[/schaammode]
Hoe land je in het water?? als je het water raakt, zegt fs toch meteen crash? Of vloog je met zo'n waterplane?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

McFlipp schreef op 03 oktober 2002 @ 15:20:
[...]

Hoe land je in het water?? als je het water raakt, zegt fs toch meteen crash? Of vloog je met zo'n waterplane?
hehe, kheb stiekum op pause gedrukt toen ik er 10ft erboven hing. :) Het ging tuurlijk om het verhaaltje dat ik moest melden aan VHHH_APP. Anders gaat het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

McFlipp schreef op 02 oktober 2002 @ 23:00:
[...]

Ik heb het net ff geprobeerd, maar mijn 2 Primary FLight Displays links blijven uit :? :7

Kijk maar :
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nofri.djohor/ndfs2201.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37518

McFlipp schreef op 03 oktober 2002 @ 15:14:
Hmmzz weet iemand of die cargo package van Project AI ook officieel uitkomt? Want met de huidige versie schijnen een hoop problemen te zijn.
Of heeft iemand hem hier prima werken?
Er wordt aan gewerkt. Momenteel worden de flightplans aangepast. Officieel zal het echter niet worden... maar jouw kennende hoef jij niet veel officiele dingen.. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Spotter schreef op 03 oktober 2002 @ 15:12:
[...]

dus van loskomen, tot t/d?
Volgens mij wel, maar dat weet ik niet zeker meer. Ga er maar vanuit van wel :)
(ik geloof dat het trouwens iemand gelukt was binnen 30 seconden!)

ND, als je dat gedaan hebt, kijk dan eens op het overhead panel en zet bij de IRS dat knopje linksboven ff op HDG. Wat staat er dan in het IRS schermpje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp
LOL @ Terwee >:)

Naar aanleiding van ND's trouble's heb ik maar ff een Cold and Dark Tutorial voor de PiC geschreven :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famstive/cdtutorial00.jpg
We beginnen met alles uit :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famstive/cdtutorial01.jpg
Battery ON, Standyby Power ON, en de APU ON, dmv eerst ff (2 tellen) op ON zetten en dan opstart

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famstive/cdtutorial02.jpg
Na een tijdje is de APU opgang gekomen en gaan de instrumenten aan.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famstive/cdtutorial03.jpg
Dan gaan we nu de IRS instellen. Vul bij Reference Airport het vliegveld in waar je op dat moment staat. Selecteer met LSK R2 de cijfers die achter het vliegveld verschijnen, en ze komen in je scratchpad te staan.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famstive/cdtutorial04.jpg
Dan naar het OH-panel. Daar zet je de 3 grote knoppen met het streepje naar boven, zoals je ziet op het screenshot.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famstive/cdtutorial05.jpg
Dan verschijnt er in je FMC, "enter IRS position", haal dat weg met CLR. Dan klik je op LSK R5, en de IRS is ingesteld.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famstive/cdtutorial06.jpg
Dan vul je verder je FMC in, en inmiddels zijn de overige schermpjes aangegaan :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famstive/cdtutorial07.jpg
Dan doen we de Fuel Pomps aan (nog niet open, maar aan zeg maar :) )

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famstive/cdtutorial08.jpg
Dan doen we de packs uit, zodat de pneumatic pressure op 40 komt. En je zet alvast de engine bleed aan.
Dan om de engine te starten, zet je de switch van de linker motor op GND.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famstive/cdtutorial09.jpg
Wanneer N2 op 20 is, gooi je de fuel erop en de engine zal aan gaan.
Herhaal deze procedure voor de rechter motor.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famstive/cdtutorial10.jpg
De packs kunnen nu weer aan, en de APU OFF

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~famstive/cdtutorial11.jpg
En dan kan APU bleed uit, en Left en Right ISLN kunnen uit.
En dan kan je nu beginnen aan F/D ON A/T ON etc etc ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

bennierex schreef op 03 oktober 2002 @ 15:48:
[...]

Volgens mij wel, maar dat weet ik niet zeker meer. Ga er maar vanuit van wel :)
(ik geloof dat het trouwens iemand gelukt was binnen 30 seconden!)

ND, als je dat gedaan hebt, kijk dan eens op het overhead panel en zet bij de IRS dat knopje linksboven ff op HDG. Wat staat er dan in het IRS schermpje?
op EHAM zou het me wel lukken, maar dan 06 en 04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

65551

Heel erg bedankt voor al deze tutorials.
Ik begrijp van veel meters in de DF737 nog niet waar ze nou voor staan.
Kan iemand een screenie ervan posten en aangeven waar alles voor staat.
Heb wel alle manuals gelezen maar ben er weing wijzer uit geworden...
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

65551

En ja Fly High er is interesse voor een bijzondere approach!
Die van jou zijn echt top!
Doe maar een VOR approach of weer een VOR-DME, altijd leuk om te kijken.
Wil je er dit keer alsjeblieft ietsjes meer teskt bijzetten? dank u!
Even wat plaatjes:
[IMAGE]http://members.lycos.nl/vairkennis/Kai-Tak1.jpg [/IMGAGE]
[IMAGE]http://members.lycos.nl/vairkennis/Panel.jpg [/IMGAGE]
[IMAGE]http://members.lycos.nl/vairkennis/kaitak2.jpg [/IMGAGE]

Hoop dat het gelukt is met die plaatjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

65551 schreef op 03 oktober 2002 @ 16:29:
En ja Fly High er is interesse voor een bijzondere approach!
Die van jou zijn echt top!
Doe maar een VOR approach of weer een VOR-DME, altijd leuk om te kijken.
Wil je er dit keer alsjeblieft ietsjes meer teskt bijzetten? dank u!
Even wat plaatjes:
[IMAGE]http://members.lycos.nl/vairkennis/Kai-Tak1.jpg [/IMGAGE]
[IMAGE]http://members.lycos.nl/vairkennis/Panel.jpg [/IMGAGE]
[IMAGE]http://members.lycos.nl/vairkennis/kaitak2.jpg [/IMGAGE]

Hoop dat het gelukt is met die plaatjes....
verander "IMAGE" in "IMG"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

65551

Niet dus!
Nu dan:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/vairkennis/Kai-Tak1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/vairkennis/Panel.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/vairkennis/kaitak2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

McFlipp > THANKS!!!! :) de rest wist ik zo'n beetje al, maar de PFD's gaan dus pas aan, als je de FMC programmeert? (igg de route)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp
ND schreef op 03 oktober 2002 @ 16:33:
McFlipp > THANKS!!!! :) de rest wist ik zo'n beetje al, maar de PFD's gaan dus pas aan, als je de FMC programmeert? (igg de route)
Ja blijkbaar :)
Ik had er eigenlijk nooit opgelet, maar toen ik klaar was met de FMC inproggen gingen die 2 schermpjes aan, misschien was het toeval, misschien ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16235

McFlipp schreef op 03 oktober 2002 @ 15:56:

De packets kunnen nu weer aan, en de APU OFF

Ziet er toch wel aardig uit, die PIC... Misschien toch maar eens proberen. Ik weet nu in ieder geval hoe ik 'm op moet starten. Goed gedaan.

Maar eh... is het niet logischer/verstandiger/beter/etc. om EERST de APU BLEED uit te zetten en dan pas de APU zelf...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

McFlipp schreef op 03 oktober 2002 @ 15:56:
LOL @ Terwee >:)

Naar aanleiding van ND's trouble's heb ik maar ff een Cold and Dark Tutorial voor de PiC geschreven :)

[afbeelding]
We beginnen met alles uit :)

[afbeelding]
Battery ON, Standyby Power ON, en de APU ON, dmv eerst ff (2 tellen) op ON zetten en dan opstart

[afbeelding]
Na een tijdje is de APU opgang gekomen en gaan de instrumenten aan.

[afbeelding]
Dan gaan we nu de IRS instellen. Vul bij Reference Airport het vliegveld in waar je op dat moment staat. Selecteer met LSK R2 de cijfers die achter het vliegveld verschijnen, en ze komen in je scratchpad te staan.

[afbeelding]
Dan naar het OH-panel. Daar zet je de 3 grote knoppen met het streepje naar boven, zoals je ziet op het screenshot.

[afbeelding]
Dan verschijnt er in je FMC, "enter IRS position", haal dat weg met CLR. Dan klik je op LSK R5, en de IRS is ingesteld.

[afbeelding]
Dan vul je verder je FMC in, en inmiddels zijn de overige schermpjes aangegaan :)

[afbeelding]
Dan doen we de Fuel Pomps aan (nog niet open, maar aan zeg maar :) )

[afbeelding]
Dan doen we de packets uit, zodat de APU power op 40 komt. En je zet alvast de engine bleed aan.
Dan om de engine te starten, zet je de switch van de linker motor op GND.

[afbeelding]
Wanneer N2 op 20 is, gooi je de fuel erop en de engine zal aan gaan.
Herhaal deze procedure voor de rechter motor.

[afbeelding]
De packets kunnen nu weer aan, en de APU OFF

[afbeelding]
En dan kan je nu beginnen aan F/D ON A/T ON etc etc ;)
Eerst altijd motor 2 starten heh :)
En het zijn packs ipv packets
En dat 'APU-power metertje' is eigenlijk de pneumatic pressure van het hele pneumatische systeem.

Voor de rest nette tutorial ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Goeie tutorial! Ik wist hoe ik de engines vanaf cold & dark moest starten, maar de volgorde was nogal is een gepruts :P

Deze tutorials moeten eigenlijk in de openingspost komen, zodat je ze later zo weer op kan zoeken.

Dus bijv: [rml]McFlipp's PIC767 startup tutorial[/rml]

code:
1
2
Voor het voorbeeld:
[MESSAGE=15423356][rml]McFlipp's PIC767 startup tutorial[/rml][/MESSAGE]

Zonde dat dat werk 'verloren' gaat namelijk :)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66983

Hallo allemaal!

Ik heb even een paar vraagjes. Ik ben een totale newbie op het gebied van FS2002, ik heb vroeger wel eens FS 5.1 gespeeld maar dat is niet meer te vergelijken, behalve dat het om vliegen draait. Nu, hier komen de vraagjes:

1. Ik zie in eerdere posts dat iedereen heel veel (verschillende) vliegtuigen op de vliegvelden heeft terwijl ik altijd alleen ben, soms na een paar minuten komt er een bij en soms (als ik geluk heb :) nog één. Hoe krijg ik meer, verschillende vliegtuigen op mijn vliegvelden?

2. Waar haal ik zo'n FMC vandaan, dat lijkt me namelijk een stuk leuker vliegen.

3. Ben ik niet raar bezig met mijn vragen? Ik zie dat jullie allemaal van die "Die Hards" zijn? Terwijl ik niet veel van FS2002 en van vliegen uberhaupt weet.

Ik hoop wat leuke antwoorden te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

kijk ff in de openingspost van dit topic, daar staat veel info (links naar info) in. Voor een FMC moet je naar de payware vliegtuigen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilernie933
bennierex schreef op 03 oktober 2002 @ 14:01:
:P

1. Pitts 2S2 Special : 1.39 minuut
2. Mig-21 Clean : 2.44 minuut

Nice pics Bart!

tampert, kriminalpolizei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Anoniem: 66983 schreef op 03 oktober 2002 @ 17:18:
Hallo allemaal!

Ik heb even een paar vraagjes. Ik ben een totale newbie op het gebied van FS2002, ik heb vroeger wel eens FS 5.1 gespeeld maar dat is niet meer te vergelijken, behalve dat het om vliegen draait. Nu, hier komen de vraagjes:

1. Ik zie in eerdere posts dat iedereen heel veel (verschillende) vliegtuigen op de vliegvelden heeft terwijl ik altijd alleen ben, soms na een paar minuten komt er een bij en soms (als ik geluk heb :) nog één. Hoe krijg ik meer, verschillende vliegtuigen op mijn vliegvelden?

2. Waar haal ik zo'n FMC vandaan, dat lijkt me namelijk een stuk leuker vliegen.

3. Ben ik niet raar bezig met mijn vragen? Ik zie dat jullie allemaal van die "Die Hards" zijn? Terwijl ik niet veel van FS2002 en van vliegen uberhaupt weet.

Allereerst welkom op GoT :)

1. Dat is ai traffic. Project AI (PAI) maakt hier autoinstallers van waardoor elke n00b het kan doen :) zie eerste post.

2. Een FMC zit meestal in een payware toestel. bv de Dreamfleet, Pilot in command etc. (zie ook eerste post van ieder topic)

3. Valt wel mee hoor ;) Iedereen moet toch ergens beginnen 8)

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Evilernie schreef op 03 oktober 2002 @ 17:25:
[...]

:P

1. Pitts 2S2 Special : 1.39 minuut
2. Mig-21 Clean : 2.44 minuut

Nice pics Bart!
mooi, was die pitts een 18 graden of een halve loop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilernie933
Spotter schreef op 03 oktober 2002 @ 17:31:
[...]

mooi, was die pitts een 18 graden of een halve loop?
Immelman 8)

tampert, kriminalpolizei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

5/8e van een loop , dan een halve roll, en dan rechtleggen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp
Anoniem: 16235 schreef op 03 oktober 2002 @ 16:45:
[...]

Ziet er toch wel aardig uit, die PIC... Misschien toch maar eens proberen. Ik weet nu in ieder geval hoe ik 'm op moet starten. Goed gedaan.

Maar eh... is het niet logischer/verstandiger/beter/etc. om EERST de APU BLEED uit te zetten en dan pas de APU zelf...?
Ja dat kan ook, maar je krijgt geen problemen in de PiC als je het in deze volgorde doet, dus ik doe het altijd zo.
bennierex schreef op 03 oktober 2002 @ 16:52:
[...]

Eerst altijd motor 2 starten heh :)
En het zijn packs ipv packets
En dat 'APU-power metertje' is eigenlijk de pneumatic pressure van het hele pneumatische systeem.

Voor de rest nette tutorial ;)
Bedankt voor de aanwijzigingen, heb ze ff verandert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
Anoniem: 66983 schreef op 03 oktober 2002 @ 17:18:
Hallo allemaal!

Welkom to the club :)

1. De makkelijkst is het om eerst de base- en daarna de auto-installer van http://www.projectai.com/ te downloaden. Daarmee kan je veel bekende maatschappijen als AI traffic erbij krijgen.
Omdat in FS2002 standaard per vliegveld een beperkt aantal gates zijn geactiveerd merk je soms niet echt veel van die extra maatschappijen. Met het progje AFCAD en een afcad-file voor het desbetreffende airport (allemaal te vinden op avsim.com en flightsim.com) kan je alle gates activeren op een airport waardoor er voor AI-traffic ook meer parkeerplaatsen beschikbaar zijn. Dat maakt nog het grootste verschil.

2. een FMC zit eigenlijk alleen in payware add-ons.
Dreamfleet 737-400
PIC767
PSS-747/777v2
PSS-Airbus
Maakt zeker het vliegen in een grotere jet wacht echter en ook leuker, maar als je de basis beginselen van het vliegen (VOR/ADF navigatie bijv.) nog niet goed beheerst kan je beter wachten met een FMC. Ook die basisbeginselen komen in een plane met een FMC vaak erg goed van pas.

3. raar ben je zeker niet met je vragen. Iedere die-hard is tenslotte eens begonnen. Hooguit dat er een paar wat minder leuk op je vraag reageren maar dat komt omdat dergelijke vragen steeds opnieuw worden gesteld en dat kan soms vervelend zijn.
Op de eerste pagina staan daarom een hoop links naar allerhande, veel gevraagde en steeds terugkomende dingen.
Als newbie kan jij dat niet weten dus daar moet je je niet teveel van aantrekken. Uiteindelijk is het voor ons ook leuker wanneer er steeds meer mensen bij komen.

Gewoon vragen blijven stellen.

Dus gewoon: welcome to the club :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, hier de VOR DME rwy 24 EHAM.
Men neme: Een chart, een vliegtuig, een VOR SPL en een VOR AMS!

Hier eerst de chart:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/vordme24.JPG

De spoedbriefing: We komen vanaf IAF SUGOL naar VOR SPL@FL70 rad. 114.
Na SPL pikken we de 127 radiaal op om vervolgens te dalen naar 3000ft. Bij SPL D12.5/AMS D13.9 mogen we door naar 2000ft en een linkerbocht om de AMS rad. 290. Bij AMS D8.5 mogen we dalen volgens de chart om bij D4.5 de linkerbocht te maken om op te lijnen met rwy24. Appeltje eitje toch? :)

Vanaf SUGOL towards SPL
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor1.JPG

Approaching SPL@FL70
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor2.JPG

Left to pick up 127 radiaal SPL
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor3.JPG

Descending to 3000ft
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor5.JPG

We zijn bij SPL D12.5 en checken onze positie met AMS D13.9 en gaan de linkerbocht in voor de AMS 290radiaal
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor6.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor7.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor8.JPG

Established on the 290 radial
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor9.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor10.JPG

Passed D8.5, following the glide path
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor12.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor13.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor14.JPG

AMS D4.5 clrd for left turn to aligh with rwy24
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor15.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor16.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor17.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor18.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor19.JPG

Er zijn van die dagen dat alles goed gaat. Zonder rookwolkjes :)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/thaivor20.JPG

Vragen en opmerkingen verneem ik graag. >:)

edit:

Dustin W, join the club en me Print Screen knopje wordt een beetje lam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_FrankO
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Spotter schreef op 03 oktober 2002 @ 17:34:
[...]

mijn antwoorden/commentaar op het antwoord:

Ook welkom in het FS forum natuurlijk

1. Pai heb ik ook nog bij gezeten, in een grijs verleden, is erug handig.

2. geen commentaar

3. Ik ben ook begonnen als n00b, en ik vin mezelf echt geen die hard. (owjah, me joystick doet ut niet. Microsoft sidwinder, en hij vind em gewoon helemaal niet.)
Als je niets extra's te melden heb dan hoef je niet tereageren hoor :/

Doe het dan zoals rdluca die het wat extra uitlegt met wat dingen erbij. Dit is nl zonde van het aantal onnodige posts (net als deze ja) Het is overigens ook niet leuk als je een dagje achterloopt en je leest dit allemaal door :O :Z

iRacing Profiel | Mijn SimRig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The_FrankO schreef op 03 oktober 2002 @ 17:46:
[...]

Als je niets extra's te melden heb dan hoef je niet tereageren hoor :/

Doe het dan zoals rdluca die het wat extra uitlegt met wat dingen erbij. Dit is nl zonde van het aantal onnodige posts (net als deze ja) Het is overigens ook niet leuk als je een dagje achterloopt en je leest dit allemaal door :O :Z
Spotterke geeft wel degelijk iets aan :)
Hij wil indirect aangeven dat z'n joystick het niet doet denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilernie933
geen opmerkingen, het zieter allemaal zeer netjes uit, maar doe je alles uit het handje. Ik zie namelijk niks op je FCU ingesteld staan

tampert, kriminalpolizei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

Anoniem: 55387 schreef op 03 oktober 2002 @ 17:52:
[...]

Spotterke geeft wel degelijk iets aan :)
Hij wil indirect aangeven dat z'n joystick het niet doet denk ik :)
kijk hij snapt mij, dat bedoel ik voor een gedeelte ook. Ik zal de rest weg-editten, want The_FrankO heeft ook gelijk. Misschien moet ik hier effe niet posten, weg ergernis van jullie, en lekker rustig hier dan ook. (hoe voeg je ookweer een poll toe?? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Anoniem: 55387 schreef op 03 oktober 2002 @ 17:45:
Ok, hier de VOR DME rwy 24 EHAM.
Men neme: Een chart, een vliegtuig, een VOR SPL en een VOR AMS!

Hier eerst de chart:
[afbeelding]

De spoedbriefing: We komen vanaf IAF SUGOL naar VOR SPL@FL70 rad. 114.
Na SPL pikken we de 127 radiaal op om vervolgens te dalen naar 3000ft. Bij SPL D12.5/AMS D13.9 mogen we door naar 2000ft en een linkerbocht om de AMS rad. 290. Bij AMS D8.5 mogen we dalen volgens de chart om bij D4.5 de linkerbocht te maken om op te lijnen met rwy24. Appeltje eitje toch? :)

Vanaf SUGOL towards SPL
[afbeelding]

Approaching SPL@FL70
[afbeelding]

Left to pick up 127 radiaal SPL
[afbeelding]

Descending to 3000ft
[afbeelding]

[afbeelding]

We zijn bij SPL D12.5 en checken onze positie met AMS D13.9 en gaan de linkerbocht in voor de AMS 290radiaal
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Established on the 290 radial
[afbeelding]

[afbeelding]

Passed D8.5, following the glide path
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

AMS D4.5 clrd for left turn to aligh with rwy24
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Er zijn van die dagen dat alles goed gaat. Zonder rookwolkjes :)
[afbeelding]

Vragen en opmerkingen verneem ik graag. >:)

edit:

Dustin W, join the club en me Print Screen knopje wordt een beetje lam :)
Die is gewoon te gaaf >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Evilernie schreef op 03 oktober 2002 @ 17:55:
geen opmerkingen, het zieter allemaal zeer netjes uit, maar doe je alles uit het handje. Ik zie namelijk niks op je FCU ingesteld staan
Hmm sorry als ik je niet begrijp maar ik neem aan dat FCU=Flight Control Unit=Master Control Panel=MCP? :)

Ik heb de combinatie AP/manual gebruikt. Vanaf de 2000ft wordt alles door het handje gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

65551

Spotter schreef op 03 oktober 2002 @ 17:38:
[...]

5/8e van een loop , dan een halve roll, en dan rechtleggen toch?
Ok, een Immelman:
Duikvlucht naar beneden. Recht omhoog trekken zodat hij aan z´n propeller blijft hangen. 1 keer om as draaien. Bij 0 knots val je als een baksteen naar beneden. Vangt hem op doet een draai om je as en vliegt weer verder.
Willen jullie een screenshot tutorial? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilernie933
Anoniem: 55387 schreef op 03 oktober 2002 @ 18:02:
[...]

Hmm sorry als ik je niet begrijp maar ik neem aan dat FCU=Flight Control Unit=Master Control Panel=MCP? :)

Ik heb de combinatie AP/manual gebruikt. Vanaf de 2000ft wordt alles door het handje gedaan.
ah ok, maar ik ben een Airbusser dus ik zeg lekker FCU :) :P

tampert, kriminalpolizei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

65551 schreef op 03 oktober 2002 @ 18:08:
[...]

Ok, een Immelman:
Duikvlucht naar beneden. Recht omhoog trekken zodat hij aan z´n propeller blijft hangen. 1 keer om as draaien. Bij 0 knots val je als een baksteen naar beneden. Vangt hem op doet een draai om je as en vliegt weer verder.
graag, alle tutjes welkom, volgens mij die ik dees ook vaker in FS, alleen dan zonder duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Evilernie schreef op 03 oktober 2002 @ 18:11:
[...]

ah ok, maar ik ben een Airbusser dus ik zeg lekker FCU :) :P
Dus het klopt??? >:)

Heb het in me avionica verleden ooit geleerd, maar wist niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilernie933
65551 schreef op 03 oktober 2002 @ 18:08:
[...]

Ok, een Immelman:
eh, niet helemaal dus :P

Wat is bij jouw de zin om een keer om je as te draaien in je vertical climb zit ? Ook is het absoluut niet de bedoeling om naar beneden te vallen hoor :P

mijn versie: aanduiken, verticaal trekken. Als je op de gewenst hoogte zit, maak je met de kist nog eens 90 graden door, zodat je op je kop hangt en je legt hem recht. Hopla :) een immelman. Je bent nu een stuk hoger dan voorheen en je vliegt de tegenovergestelde richting :)

tampert, kriminalpolizei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DroogKloot
  • Niet online

DroogKloot

depenisvanjezus

Bart_Verkennis:
[...]

Ok, een Immelman:
Dat is dus een hammerhead (of een uiterst wazige tailslide).

Immelman = duikvlucht, halve (5/8 voor de insectenneukers) looping, halve roll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51137

Anoniem: 55387 schreef op 03 oktober 2002 @ 18:02:
[...]

MCP=Mode Control Panel

En Fly-High, ff hoor maar, waarom doe je in vredesnaam je commentaar bij de plaatjes in het Engels :? Daar word ik echt gek van, we leven in Nederland hoor, en Engels word wel gebruikt en luchvaart, maar als piloten koffie drinken dan lullen ze ook geen Engels hoor :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilernie933
Anoniem: 51137 schreef op 03 oktober 2002 @ 18:25:
[...]

Daar word ik echt gek van, we leven in Nederland hoor, en Engels word wel gebruikt en luchvaart, maar als piloten koffie drinken dan lullen ze ook geen Engels hoor :/
wedden? :)

tampert, kriminalpolizei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51137 schreef op 03 oktober 2002 @ 18:25:
[...]

MCP=Mode Control Panel

En Fly-High, ff hoor maar, waarom doe je in vredesnaam je commentaar bij de plaatjes in het Engels :? Daar word ik echt gek van, we leven in Nederland hoor, en Engels word wel gebruikt en luchvaart, maar als piloten koffie drinken dan lullen ze ook geen Engels hoor :/
Zolang ik maar niet gek wordt of kan je het niet aan? :?

edit:

Valt me op dat jij altijd wel iets te melden hep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter

Spotter

Lichtnicht

ik wed mee. Ik ben al heel vaak in het bemanningencentrum op EHAM geweest en daar word ook bij KLM (jah nederlands O-) ) veel engels gepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

daarnaast; het staat wel gaaf zo vind ik. En jah, ze praten Nederlands als de bemanning Nederlands is, maar vaak genoeg is het een mengeling van verschillende nationaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nealzie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-07-2024
Left to pick up 127 radiaal SPL:
links om de 127 SPL radiaal op te pakken :+
doe mij maar engels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilernie933
ff ophouden!!!

voor de goed orde: hier een screenshot uit de oude doos!

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ipere026/CitationX.jpg

tampert, kriminalpolizei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29349

Volgende keer worden het waarschuwingen :)
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Dit topic is gesloten.