[EL] GPS ontvanger <-> PC interface (NMEA)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 2.150 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-09 15:28

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 oktober 2002 @ 19:12:
[...]

Hoezo? 3 magnetics toch beschikbaar?
Jawel, maar ik gok dat iedereen die wil hebben.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvhaarst schreef op 08 oktober 2002 @ 20:03:
[...]

Jawel, maar ik gok dat iedereen die wil hebben.
Mail gezonden, voor mij mag het gerust een andere zijn, gemod wordt ie toch >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
Wat voor spannends ga je doen dan ?

Ik heb even de specs van die dingen bekeken, er is zo te zien geen verschil in functionaliteit, de witte bolletjes zijn alleen 2 keer zo zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm, spannend?
Niet echt, ben er eigenlijk zelf nog niet helemaal uit :+
Ofwel iets met beveiliging in combinatie met GSM (-module) ofwel iets met wegnavigatie.
Heb het te druk nu met mijn werk om er eens goed over na te denken maar ik ga wel iets nuttigs verzinnen, hoop ik :P

Zodra ik iets concreets weet houd ik jullie op de hoogte natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
Als ik dit plaatje bekijk :
Afbeeldingslocatie: http://imagehost.auctionwatch.com/bin/imageserver.x/00000000/arnolds/VIC5HSg.jpg
Is het witte bolletje bedoeld voor vaste inbouw. En zo te zien best wel profi. Als je dus van plan bent om de module te gaan gebruiken in een vaste opstelling is waarschijnlijk deze het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:26

ThaHandy

Discovery Channel

:{ geld is nog steeds onderweg :? maar zoals je weet is rabo->postbank meuk }:O , je hebt et binnenkort :)

en ik heb wel intresse voor die antenne :) count me in :Y)

(dat coax-netwerk-kabel kan ik ook gewoon gebruiken? (70 Ohm :? ))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
Ik stuur de verkoper even een mailtje met de vraag of ie nog meer magnetische heeft. Zo niet, dan moet je TweakViper even lief aankijken, dan koop ik wel een wit bolletje voor je.

En 10Base2 netwerk-coax is inderdaad ook 50 Ohm :-) Ik ga als ik ze binnen heb ook maar eens kijken of ik ze zonder problemen kan verlengen tot op het dak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er hoeft helemaal niet geslijmd te worden hoor :>
Ik ga voor het dobbertje 8)7 als die magnetische uitgeput zijn :)
Mij al blij zijn dat mij zo'n goedkoop antennetje kunnen krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
Ik wacht even tot morgenvroeg voordat ik dobbertjes ga kopen, hopelijk heb ik dan antwoord.
Ik ga nu namelijk snel naar bed, ik ben nogal gaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me *gooit handje omhoog
jaaah
ikke!!!
ikke wil ook
2 stuks gewenst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
Goh, wat een verrassing, iedereen wil er één (of 2) :-)
Ik heb net weer een mailtje gestuurd, hij had er nog wel meer. Even afwachten hoeveel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 15:27

AcouSE

Swedish Chef

Die paddo ziet er niet waterdicht uit (zie plaatje hierboven, rechts zit een gat), maar die oranje ring ziet er wel weer uit als een afdichting... weet iemand hoe dat zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zit een draai-ring op (van onder) waarmee je'm ergens op kan vastzetten. De oranje ring is dan voor de afdichting. Zo te zien zit deze in een hoek ergens geschroefd. Gat in het dak van je auto maken denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
Maar zoals het er nu naar uitziet krijgt iedereen gewoon een magnetische, is namelijk kleiner en lichter. Als iemand die geen GPS-module heeft besteld wel een antenne wil, dan moet ie me dat heel snel laten weten, vanavond ga ik de boel afhandelen met de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb module van vandaag binnen :-). Is er al iemand mee aan de slag gegaan?

Ik ben eens goed gaan kijken naar dat schema om de module op de seriele poort aan te sluiten. http://www.sto.astro.sk/oncore/oncore_scheme.gif

Maar wat zijn de componenten links boven een diode een een weerstand?? Zoja welke. En wat zijn die M1 bij die 7805??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
Is inderdaad niet echt duidelijk. Gelukkig staat het net vol met 7805 schema's:
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/psu_5v.html
http://www.proaxis.com/~iguanalabs/7805kit.htm
http://ourworld.cs.com/gknott5413/elect127.htm
http://www.king27.freeserve.co.uk/3.5
Veel info:
http://www.eleinmec.com/article.asp?16
Meest relevant:
http://www.tapr.org/tapr/html/Fpwrsup.html
Afbeeldingslocatie: http://www.tapr.org/tapr/gif/img00002.gif
Wel opletten :
The 7805 is a +5VDC three-terminal fixed-voltage regulator chip. It is a popular low-cost voltage regulator used in many projects and it is relatively easy to build a power supply with. The disadvantage of the 7805 is that it is a "lossy" regulator and therefore not very efficient. Thus it will not work well using AA batteries, for example.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga morgen even de componenten halen. Ik denk dat ik de voedingsspanning probeer te halen uit de USB of com poort of iets dergelijkst. Kijken of dat ook werkt. Want als je een extra externe voeding erbij moet gaan gebruiken is ook niet echt handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
Spec van Oncore zegt : "Current: < 0.9 W at 5 V at 25°C with active antenna drawing 20 mA"
En aangezien P/V=I, komt dat dus neer op max 180 mA. En volgens http://www.tote.demon.co.uk/s_usbpin.htm zou je dat dus prima uit de USB kunnen aftappen. Ik moet morgen ofzo ook maar eens onderdelen gaan scoren voor al de zut die hier nog licht te wachten op afbouw.
Oh ja, op http://wageningen.net/gps/oncore/acs1397.pdf staat de Quick Start Guide die ook in de doos zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

180mA kun je zonder problemen uit je USB halen. Daarnaast is het zo dat de USB poort goed beveiligd is, dus zou je teveel trekken, dan loop je geen risico dat je PC stuk gaat.

En als ik die acs1397.pdf ff doorkijk, dan krijg ik echt zin om aan de slag te gaan... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AcouSE schreef op 10 oktober 2002 @ 08:35:
En als ik die acs1397.pdf ff doorkijk, dan krijg ik echt zin om aan de slag te gaan... :)
Me2 :P . Ga vanavond meteen beginnen als ik straks de componenten heb.
Zou je ook al een beetje ontvangst hebben zonder antenne of kan ik dat vergeten. :?

PS. Zou je hem ook rechtstreeks kunnen voeden met de USB voedingsspanning. Of heb je toch nog die 7805 nodig. Want ik ben bang als je die USB spanning nog eens gaat stabiliseren dat je onder de 5V uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Die 7805 moet min 6,5V in hebben om 5V uit te kunnen leveren. Je zou hem dus direct moeten aansluiten maar dan wel ff filteren met een spoeltje en een condensatortje.

Ik denk niet dat je enige ontvangs zal hebben, maar als je die stappen in die PDF volgt, dan kun je wel je RS232 verbinding testen en met dat eerst-genoemde programma contact leggen met de Oncore: Die zal dan wel antwoorden dat 'ie geen satellieten kan vinden ofzo...

Ik maak trouwens zelf even een printje voor dat schema zoals in figuur 5 in die PDF staat. Da's wel zo makkelijk, gewoon op die pinheader drukken en direct een female 9DSUB erop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AcouSE schreef op 10 oktober 2002 @ 10:22:
Die 7805 moet min 6,5V in hebben om 5V uit te kunnen leveren. Je zou hem dus direct moeten aansluiten maar dan wel ff filteren met een spoeltje en een condensatortje.
Ja, dat dacht ik al. Maarja om te kunnen testen maakt dat nu nog niet uit. Kan nog altijd ergens anders de spanning vandaan halen. Ik ga straks ook ff een printje maken. :)

Ga jij vandaag ook al testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien niet helemaal ontopic maar ik heb een site gevonden waar je de lengte- / breedtegraadcoordinaten kan achterhalen voor elke plaats in europa. For free! Misschien dat iemand er wat aanheeft.

http://www.maporama.com/share/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 10:45:
[...]

Ja, dat dacht ik al. Maarja om te kunnen testen maakt dat nu nog niet uit. Kan nog altijd ergens anders de spanning vandaan halen. Ik ga straks ook ff een printje maken. :)

Ga jij vandaag ook al testen?

Grmbl... :( nee. Ik woon niet in NL en m'n ouders wachten met doorsturen tot de t-shirtjes uit de t-shirt IA van Atgast (zie SG) binnen zijn... Kan nog wel een weekje of wat duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

yes!!!, ik heb em binnen (@ 13:13 om precies te zijn ;) )

enne OMFG wat issie klein!! O+

ik had em veel groter verwacht :P

* ThaHandy gaat em bestuderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

PICS! En hoe groot is ie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
Net zo groot als een visitekaartje. Alleen wat dikker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hem ook vandaag. Morgen ff shoppen, enne jvhaarst, wanneer kunnen we die antenne's ongeveer verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
De verkoper zal me dat morgen mailen als ie ze op de bus heeft gedaan.
Zal wel eind volgende week worden op z'n vroegst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, heeft iemand zijn module al aan zn comp hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 oktober 2002 @ 17:44:
ok, heeft iemand zijn module al aan zn comp hangen?
Ik heb hem aan m'n pc hangen. Werkt alleen nog niet :( . Weet niet of het komt doordat ik nog geen antennen heb. Het lijkt me dat de GPS module toch iets door moet geven toch :? Zelfs met hyperterminal krijg ik nul,nul binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

AcouSE schreef op 10 oktober 2002 @ 14:10:
PICS! En hoe groot is ie dan?
pix wou ik doen
MIJN DIGICAM IS PLIJTUH %$#@%# :(:(

L=84mm
B=51mm
H=15mm

/edit
hij zat gewoon in het hoesje (die ik vandeweek had gehaald) vind je et gek dat ik em dan niet kan vinden :X 8)7 :+

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/gpspix3.jpg
ast ;)

[ Voor 0% gewijzigd door AcouSE op 11-10-2002 16:12 . Reden: Uw plaatje vernaggelde de opmaak :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met gps software ook nie, zegt ie dan bijvoorbeeld niet dattie geen sattelieten kan vinden.
ow, ja heb jij een max 232 of een 233 gebruikt. 233 zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil wel een pic maken met mn cam, wel bagger kwaliteit marre moet je me wel ff je mailadres geven zodat ik ze op kan sturen.
uploadenlukt niet: :?

als je nou dat schema af hebt, zou je dat ff willen posten? kan makkelijk zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee 232, dus heb schema van eerste post gebruikt. Niet dat van die PDF. Want een 233 hadden ze niet. Krijg helemaal niks binnnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ow ok
ff dat eerste schema opzoeken dan

dat eerste schema ondersteunt geen tijdssynchronisatie zeker, zo te zien niet tenminste, weet eigenlijk niet waar dat belangrijk voor is.
Dat eerste is wel wat goedkoper dan het tweede en simpeler in elkaar te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
Tijdsync is een extraatje. Kun je je compu bijvoorbeeld heel erg nauwkeurig mee op tijd zetten.

Enne Ralphus : Op http://www.sto.astro.sk/oncore/ staat een programmaatje. Wat doet die ?
En heb je dit opgevolgd ?
Verify the RS232 section?s integrity by temporarily shorting pins 8 & 9 of the 10-pin header (pin 8 connects to TTL TXD and pin 9 to TTL RXD of the receiver). Attach a PC or laptop to the interface and use a terminal program such as Hyperlink or Procomm to test the interface (the terminal program must be set so it does not automatically echo characters). With the pins shorted, any characters typed should be echoed to the screen if the RS-232 section of the interface is functioning properly. Correct any problems before proceeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we gaan hier natuurlijk voor alle ins en outs tegelijk, dus ook timesync, alleen nog een mooi printje zien te ontwerpen of op exp.board doen.
Onderdelen kan ik toch tegen zeer geringe (inkoopsprijs) krijgen.

Toch maar niet, die max233 is 7.50 euro!!! 8)7 ik ben ook maar student hoor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

ik tjek hier en daar @ internet enzow om info te krijgen voor die module

zie ik ff de tech specs door en kom dit tegen :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0802/gpspix.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tapr.org/tapr/gif/vpib.oncore.gif

woei 8) daar komt dus de optionele backup batt. 1 knoopcel dus (bijv. CR2325 3Volt LBH23 Lithium batt ), nu kan ik zosnel ff niet een knoopcel houder vinden op internet :)

[ Voor 0% gewijzigd door AcouSE op 11-10-2002 16:13 . Reden: Twee plaatjes naast elkaar vernaggel de opmaak, ff een enter ertussen gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat doetie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

**uit: lab GPS.doc**

De module heeft 2 voedingsspanningen nodig voor normaal gebruik:
• 5 VDC (± 5%) voor de hoofdvoeding
• 3,2 - 5,25 VDC voor de backup-spanning; deze voedt de RAM geheugens die de laatste positie en andere gegevens sinds het wegnemen van de hoofdspanning bevat; gebruik van deze spanning zorgt voor een kleinere opstarttijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Je ziet wel drie soldeergaatjes zitten,en in die twee aan de rand gaat i.i.g. een aansluiting van de batterij. Dat kun je zelfs op die foto met batterij zien. Die 3e is dan de andere pool. Je zou kunnen meten welke GND is, of meten of er contact is tussen pin 1 van de connector en een van die gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Enneh, als je nou geen €7,50 wil neertellen voor een MAX233, dan kan je ook gewoon 2 samples bij Maxim IC bestellen :)

Ja, plaats twee MAX233 (in DIP behuizing) in mijn Sample Cart

Crappy, een typfout in die link, iedereen die met deze link besteld heeft krijgt twee MAX 223's... sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, als ik die thuis gestuurd wil krijgen moet ik een jaarlijkse afname opgeven, blijf ik ze krijgen zeker

toch niet, ik heb hem al besteld. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThaHandy schreef op 11 oktober 2002 @ 01:05:
[...]

**uit: lab GPS.doc**

De module heeft 2 voedingsspanningen nodig voor normaal gebruik:
• 5 VDC (± 5%) voor de hoofdvoeding
• 3,2 - 5,25 VDC voor de backup-spanning; deze voedt de RAM geheugens die de laatste positie en andere gegevens sinds het wegnemen van de hoofdspanning bevat; gebruik van deze spanning zorgt voor een kleinere opstarttijd
Woei, een quote uit mijn projectdocument :)
Dank u, ThaHandy _/-\o_

Eén kleine waarschuwing echter:
I am not responsible for any damage (either personal or financial) occurring from this document, BLABLA BLA BLABLA BLA... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kheb mn onderdelen nog steeds nie, de winkel was dicht omdat het netwerk plat lag. Nou moet ik tot maandag wachten :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

ZOTYYYYYYYYYYYY :P

als we nou er een FT232BM (USB->RS-232) er op zetten gaat het dan ook werken
(als je dat zo 1.2.3 weet ;) ) dan kunnen we gelijk de 5v uit de USB trekken ( die max 500mA kan leveren )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt er ook een dgps reciever van maken, klik
istie weer iets precieser :)

ff niet goed gekeken, dit is een complete kit voor de oncore, geen bouwpakket en ook geen schema |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvhaarst schreef op 10 oktober 2002 @ 22:57:

En heb je dit opgevolgd ?

[...]
Nee de RS 232 connectie blijkt al niet te werken. :( .. Is er al iemand zo ver dat deze wel werkt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

ik ben op zoek naar et (vervangende/orginele) schema van de rs-232->gps module interface?
iemand al gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je met het vervangende???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Die GPS module brabbelt gewoon NMEA uit. Dat is een signaal dat gewoon uit 4800 baud (meen ik) bitjes bestaat. Met een MAX233 of 232 pas je alleen het niveau zo aan dat je poosrt het signaal als RS232 herkent en accepteerd.

Maar eh, zo ff uit nieuwschierigheid, je hebt bij de MAX232 toch wel de noodzakelijke condensatoren aagesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het precies zo aangesloten volgens dit schema http://www.sto.astro.sk/oncore/oncore_scheme.gif. Alleen heb ik die 7805 wegelaten omdat ik de voeding uit de USB poort heb gehaald. Zou toch in principe moeten werken??

Met Hyperterminal krijg ik niks binnen. Wel als ik de tx en rx van de seriele poort rechtstreeks doorverbindt. Dan krijg ik replies met wat ik stuur.

Maar als ik de rx en tx (TTL) door verbindt krijg ik niks binnen.

Wel is mij opgevallen, dat wanneer ik de GND (pin 15) loshaal, ik een heleboel troep met hyperterminal binnen krijg.

Voor alle duidelijkheid: Ik ben alleen pas het TTL naar RS232 gedeelte aan het testen omdat ik nog geen antenne heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Vaag. Als je nou eens de datasheet van www.maxin-ic.com haalt en even kijkt of alle pinnummers kloppen? Je zou ook even kunnen kijken of er wat gebeurt als je RxD met 1PPS verbind (aan de GPS kant)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt geen antenne nodig om te testen hoor, gewoon aansluiten en je krijgt al NMEA strings door van de module (weliswaar zonder nuttige info maar je krijgt ze toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens dit schema http://www.e-online.de/public/riederer/max232.htm Ook van een een max232 (ik heb een sp232acp is idem) Moet je condensators gebruiken van 1uF en niet 10 uF. Zou dat nog wat uitmaken?

Als ik naar die datasheet kijkt klopt het dit schema http://www.sto.astro.sk/oncore/oncore_scheme.gif helemaal niet! :? :?

Als je kijkt naar de pinnummers dan!

Klopt toch |:(

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2002 17:24 . Reden: foutje bedankt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Verwijderd schreef op 12 oktober 2002 @ 15:39:
Wat bedoel je met het vervangende???
zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.tapr.org/tapr/gif/vpib.corner.gif
maar dan et schema er van (of PCB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Een schema van dat dingetje vind je in http://wageningen.net/gps/oncore/acs1397.pdf (achterin)

Ik heb hem in EAGLE ingevoerd en ga er volgende week waarschijnlijk ff een printje bijmaken (gewoon omadt ik dat veel beter vind staan dan een gaatjesprint)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

ik heb em al eens een keer geopend |:( :P niet gezien dus :{
Ik heb hem in EAGLE ingevoerd en ga er volgende week waarschijnlijk ff een printje bijmaken (gewoon omadt ik dat veel beter vind staan dan een gaatjesprint)...
daarom :Y)

gaat die PCB ook public? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog wat interessante info over DGPS:
http://home.wanadoo.nl/m.van.rossum/indexmenu.html
Ga naar techniek -> kaart en kompas -> GPS
Daar staan de zendfrequenties van de referentiestations op.

Ik ga eens napluizen hoe dit moet toegepast worden bij "ons" ontvangertje :)

En hier nog een interessant kaartje met DGPS stations:
http://users.skynet.be/fa290957/Beacon.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb dus iets gevonden waarmee we DGPS kunnen toepassen:
http://home.san.rr.com/bix/DGPS_Project.htm

Het werkt als volgt:
Via deze ontvanger kan je intunen op een referentiestation in het MF gebied (middengolf dus, rond de 300 kHz). Het toestel vangt de signalen op en demoduleerd deze zodat er een RTCM signaal beschikbaar is.
Dit RTCM signaal moet dan aan de GPS module gelegd worden (RTCM ingang) en de module voert de correcties uit.
De gecorrigeerde NMEA string wordt uitgezonden zoals voorheen.
Dat is toch wat er volgens mij gebeurd ;)

Als er interesse genoeg is voor iets dergelijks wil ik wel eens zien hoeveel dat zou kosten.
De bouwer van de website houdt het op 120 dollar maar ik geloof dat we de prijzen kunnen drukken.
De LCD maakt een groot deel uit van de kostprijs.
Er zullen vervangcomponenten moeten worden gezocht omdat bepaalde zaken moeilijk of niet meer te verkrijgen zijn.

Als er andere voorstellen zijn dan hoor ik dit graag :)
Nu de selective availability opgeheven werd is de nauwkeurigheid er al sterk op verbeterd maar we kunnen nog beter denk ik, met DGPS dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is dit misschien iets
ftp://ftp.tapr.org/gps/dgps.assembly.manual.pdf
ff gegoogeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm, dit document had ik hoor, maar das nou niet de bedoeling.
Hier gebruiken ze een tweede ontvanger om in dit geval als referentiestation te gebruiken.
Dit wil dus zeggen dat je zelf voor zendertje moet spelen en dat kost aardig wat duiten als je een zendlicensie moet aanvragen voor een deftig vermogen (als je een beetje ver wilt gaan met je mobiele ontvanger).

Het leuke is nu dat die referentiestations al bestaan, maar dat je een ontvanger nodig hebt om hun informatie te kunnen gebruiken.
Nu duidelijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ow ok, ff niet helemaal gelezen 8)7
nog ff verder googelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nog een goedkoper alternatief maar als je het mij vraagt zijn deze wat brak in gebruik en zo: http://home1.gte.net/clseng/DGPS_index.htm
Die uit de vorige link leek mij veel professioneler geprutst :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is precies dezelfde, tenminste die met pc link

ik moet toch wat beter lezen |:( |:(

maar idd, die in die radio ziet er wat brakker uit maar kost veel minder, je hebt wel 2 compoorten nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
paar linkjes over dgps:
http://www.geo.tudelft.nl/mgp/cors/
Ook leuk:
http://www.landolt.de/info/dgps.htm (iemand een paar 1000 Euro over ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch niet :+ 8)7
Kijk eens bij die project links, de bovenste 2 zijn van de site zelf, de onderst linkt gewoon naar de site die ik eerst noemde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvhaarst schreef op 13 oktober 2002 @ 22:26:
(iemand een paar 1000 Euro over ?)
Daarom wil ik dit dus zelf doen voor een euro of 100 :)
In combinatie met een oude laptop of zo en route 66 versie 2003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die radio dgps reciever, moet je die op een andere compoort aansluiten of niet, ik kan er niet goed wijs uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij niet, de output van de radio ontvanger moet je aansluiten op de RTCM ingang van de GPS module. Er zijn ook andere methodes hoor maar dit lijkt me het eenvoudigste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus je moet op je ontvanger een aanlsuiting maken voor die dgps module, en dat werkt dan altijd of moet je dan de pic ook nog herprogrammeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, ik denk dat je het niet goed begrijpt.
De GPS onvanger (de Motorola Oncore GPS receiver) die je besteld/gekregen hebt heeft een RTCM data input.
Die radio ontvanger dient om de RTCM signalen uit de lucht te plukken en deze hapklaar aan de GPS module te leveren :)
En die PIC zorgt alleen voor een softwarematige keuze van de afstemfrequentie en de aansturing van het LCD, dus eens goed geprogrammeerd, mag je daar mooi afblijven :P
Ik ga nu maffen hoor, morgen weer lekker werken :z
Morgenavond zal ik weer present zijn in dit draadje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tot morgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

* AcouSE heeft doorgekregen dat z'n ouders de ontvanger hebben ontvangen :P
ThaHandy schreef op 12 oktober 2002 @ 21:06:
[...]
gaat die PCB ook public? O-)

Yep, da's geen probleem...

Maar ik beloof alleen geen datum, want ik heb geen flauw idee wanneer ik die kan afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

no problemo :Y)

ik heb et al broberen zelf te doen.. %%@#$#@ wat een K*T werk
alleen die componenten zoeken ca 30 min bezig en laat staan de de boel plaatsen @ print.. dat werd bij mij nix :( }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik heb hem bijna klaar :)

Moet alleen het zaakje nog ff wat 'comprimeren', de componenten staan nog wat ver uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je wat makkelijk is. Zo'n experimenteer bord. Daar kun je de componenten gewoon insteken. Niet dat het bij mij al werkt :-( . Maar dan kun je wat makkelijker componenten wisselen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Als jij Rx en Tx met elkaar verbind (aan de GPS zijde van de Max232 (233)), krijg je dan ook nog steeds niets terug? Dan moet het probleem toch aan dat maxim-ic liggen, veel meer kan het niet zijn...

Zo'n experimemteerbord ben ik niet zo'n fan van, gaat mij net iets te vaak niet helemaal goed, en dan zit je pas echt te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Misschien een domme vraag, maar weet iemand een adresje voor die modules? Lijkt me leuk, zelf een GPS ding maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee krijg het nog steeds niet aan de gang. Welke condensators moet ik nou gebruiken. kheb al 5 verschillende schema's gezien. 1uF 25V 10uF 25 V 100Uf gewone condensator????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
In de pdf (http://pdfserv.maxim-ic.com/arpdf/MAX220-MAX249.pdf) staat op p17 dat voor de max232A , je 0.1uF's moet gebruiken, en voor de MAX232 1.0 uF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

sebastius schreef op 14 oktober 2002 @ 13:27:
Misschien een domme vraag, maar weet iemand een adresje voor die modules? Lijkt me leuk, zelf een GPS ding maken.

:? Een typisch geval van "lees de draad voordat je blaat" zou ik zo zeggen, lees het topic maar eens door (en dan met name het begin)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jvhaarst, hoe staat het eigenlijk met de antenne's, al iets van gehoort of nog niet enne AcouSE, die max233 die je als sample kunt bestellen, hoe lang duurt dat voordat die binnen zijn, kheb namelijk zin om te gaan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

CRAP! ik had een typfout in die link voor samples zitten, dus als je die klakkeloos hebt besteld (zoals ondergetekende) dan krijg je twee MAX223's... Damn... |:( |:(

Maar ze worden (mits in stock) binnen 24 uur verzonden, en dan is het een paar dagen voordat je ze hebt denk ik...

Damn, dit is balen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Jemig AcouSE, MAX232tjes kosten geen donder. Koop er gewoon eentje in de winkel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die link werkte niet, ik heb ze handmatig besteld. :)

net nog ff gekeken, de link was wel goed hoor. Staat wel max233.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gaat een werkend geheel kosten?

Bij www.computerland.nl hebben ze een complete set:

Jewel GPS Reciever incl. Microsoft Autoroute 2002 USB : € 199,-
Tot 12 parallele GPS kanalen
Ingebouwde antenne
Magnetisch bodemplaatje voor makkelijke bevestiging
Inclusief Microsoft Autoroute 2002 met volledige adreszoekfuncties in Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Groot Britannië, Italië, Luxemburg, Nederland, Spanje en Zwitserland.
Inclusief USB Kabel
Met optionele kabels ook geschikt voor iPAQ 36/37/38 series, Cassiopeia E-125/E-200 series en Jornada 540/560 series PDA's
Afmetingen : 50mm x 62mm x 28mm
Gewicht : 30g

Afbeeldingslocatie: http://www.computer-land.nl/pics/prodinfo/jewelgps.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Duh, ik heb die link net gefixt. En sebastius, de max233 (zonder externe condensatoren) gaat voor €7,50 over de toonbank. (lees ook hierboven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
Als ik een beetje mazzel heb, dan komen ongeveer tegelijk met de antennes (nee, nog niks gehoord of gezien) m'n spullen van Maxim binnen. Ik heb een paar 232's en een paar 233's besteld, ik kan die 232's wel bij je antenne in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Neuh, het valt allemaal wel mee, ik heb gewoon 233s besteld. En voordat ik hier m'n spullen heb, dat kan nog wel ff duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er nog niemand aan het experimenteren??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 17:41:
Wat gaat een werkend geheel kosten?

Bij www.computerland.nl hebben ze een complete set:

Jewel GPS Reciever incl. Microsoft Autoroute 2002 USB : € 199,-
Tot 12 parallele GPS kanalen
Ingebouwde antenne
Magnetisch bodemplaatje voor makkelijke bevestiging
Inclusief Microsoft Autoroute 2002 met volledige adreszoekfuncties in Oostenrijk, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Groot Britannië, Italië, Luxemburg, Nederland, Spanje en Zwitserland.
Inclusief USB Kabel
Met optionele kabels ook geschikt voor iPAQ 36/37/38 series, Cassiopeia E-125/E-200 series en Jornada 540/560 series PDA's
Afmetingen : 50mm x 62mm x 28mm
Gewicht : 30g

[afbeelding]
Ja, zo'n kant en klaar apparaat is alleen handig voor het gebruik zoals zij vermelden.
Is best wel een geinig en nuttig ding hoor maar ik experimenteer liever zelf.

Ik wil daarenboven ook DGPS gebruiken en dat kun je niet met dat apparaat (alles zit ingebakken in een behuizing, dus een RTCM invoer zal ie wel niet hebben).

Een goed alternatief voor mensen die alleen routenavigatie voor ogen hebben en zelf de handen niet uit de mouwen willen steken.

Maar we zijn nog altijd Tweakers hé en zelf kunnen we het dus beter B)
Althans, dat hopen we toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 oktober 2002 @ 18:37:
Is er nog niemand aan het experimenteren??
Ik! Ik proef nu van een heerlijke experimentele mix van Cola, Red Bull en Nalu :9 8)7
Of bedoel je met de bordjes? :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk bedoelde ik met de bordjes. Maarja dat lijkt me ook wel lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Topicstarter
Ik heb een plek gevonden voor een mooie wiki .
Zie hier : http://www.seedwiki.com/p...ikiid=948&doc=TweakersGPS .
Als mensen niet weten wat een wiki is : dat is een manier om snel met meerdere mensen een site in elkaar te zetten.
Dus doe me een plezier, en knal er zo veel mogelijk info op.
GRMBL! Hij vreet Opera niet. Ik zoek verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:29

KrL

Foto foto..

Grappig, struikelde toevallig over dit topic..
Heb zelf een aantal jaar geleden voor $20 een complete GPS module gekocht van Aisin via een overstock iets (http://gps.instanet.com).. Ik heb deze module omgebouwd zodat deze de NMEA 183 standaard uitgeeft en heb er in het kader van een schoolproject een toepassing voor verzonnen: GPS tracking.. Het ding logt z'n locatie en stuurt met een bepaalde interval z'n coordinaten via SMS naar een basisstation waar deze coordinaten worden geplot op een kaart:
http://krlbak.xs4all.nl/gps/

Nu was ik van plan om binnenkort weer eens wat met de module te gaan doen (ligt nu in de kast) en dit leek me wel interessant:
http://www.kraftvoll.at/software/index.shtml

Op m'n eerste link is ook nog wel wat nuttige GPS info te vinden..

Weet iemand een leuk prog voor Win32 dat, naast een kaart centreren zoals Route66, ook echt aanwijzingen kan geven zoals links en rechts zoals echte navigatiesystemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

jvhaarst schreef op 15 oktober 2002 @ 10:59:
Ik heb een plek gevonden voor een mooie wiki .
Zie hier : http://www.seedwiki.com/p...ikiid=948&doc=TweakersGPS .
Als mensen niet weten wat een wiki is : dat is een manier om snel met meerdere mensen een site in elkaar te zetten.
Dus doe me een plezier, en knal er zo veel mogelijk info op.
GRMBL! Hij vreet Opera niet. Ik zoek verder...
ik doe edit .... plaats uw office 2000 CD :? (plugin?)
d8 et niet :+

kan je niet een web account maken en de user/pass aan de bestellers geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wilde hem eigenlijk vandaag gaan bouwen maar ik heb die onderdelen nog steeds niet binnen, dat blijft ook duren zo.
:( :O
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste