Terminalserver.

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19
Dit is een oproep aan alle mede tweakers! :)

Post, e-mail, ICQ, stuur (ja ook het normale post systeem ;) ) mij alle informatie die jullie hebben weten over terminalservers.

Links, documenten, websites, folders, reclame (mag ook ;) ) etc. Maakt niet uit!

Als het maar over terminalservers gaat.

Voor details kunnen jullie een van de volgende threads lezen:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/59182
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/59183
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/59178

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• Excrusiator
Kom jongens jullie weten toch wel iets over terminalserver, er zullen toch minimaal een paar tweakers hier zijn die er mee werken of ooit op gewerkt hebben.

Op het moment heb ik maar een reactie gekregen (e-mail). :(

* Excru aait HAL

Verwijderd

Wat wil je precies weten?

Verwijderd

Bedoel je M$ Terminal Server of gewoon een *nix Server... Of Citrix Metaframe wat boven op Terminal server draait ?

Verwijderd

Terminal server heb ik draaien, alsmede een Cytrix MeTaframe, dit om gecentraliseerd te kunnen werken op een server, de TS, met Cytrix kunnen mijn gebruikers op de andere vestiging inloggen op de TS, zodat er alleen maag log verkeer ontstaat op de lijn.

• Excrusiator
Wat ik zou willen weten is informatie over Windows NT Terminal Server Edition. Maakt niet uit wat voor informatie.

En wij hoeven alleen een database waarvoor elke gebruiker maar een bepaald gedeelte van de database kan wijzigen/lezen.
En waarbij de administratie de wijzigingen kan bekijken en goed/afkeuren voordat ze uitgevoerd worden in de eigenlijke database.

* Excru aait HAL

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Excrusiator
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 25 oktober 2000 12:18 schreef mvdejong het volgende:
http://support.3com.com/infodeli/tools/termserv/cs/family.htm[/quote]Pfew..
Dat wordt lezen.
Maar de server zal waarschijnlijk een compaq zijn dus het is zeer handig. :)

* Excru aait HAL

• Excrusiator
Kom stop nu niet...

* Excru aait HAL

Verwijderd

Wat wil je precies doen met de terminal service ?

• Excrusiator
Wat wij willen is via een terminalserver onze docenten de leerlingenadministratie te laten wijzigingen, en dat is het.
Wij gebruiken FileMaker Pro daarvoor, inbel software wordt voor ons geprogrammeerd (als wij voor deze oplossing kiezen).

Wat ik dus wil weten is hoe zo'n terminalserver werkt en hoe gebruikers vriendelijk hij is. Maar is zo'n terminalserver ook geschikt voor de toekomst, met het oog op kabelmodems. (sommige mensen zullen dan hun "oude" modem wegdoen). Dus kunnen mensen met kabelmodems gebruik maken van zo'n terminalserver?

* Excru aait HAL

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-04 23:56

Defspace

Administrator

Terminal Server is gewoon Windows NT met wat extra functionaliteiten. Als je TS wil gaan gebruiken is het altijd aan te raden om Citrix Metaframe erbij te gebruiken.
Citrix maakt gebruik van het ICA protocol wat een stuk efficienter is dan het RDP protocol van MS...
Terminal server installeer je hetzelfde als NT. Daarna Metaframe erover je software installen en wat application compatibility scripts draaien. Rechten zetten policy maken.
En de ICA clients op het werkstation installeren en klaar ben je :)
Je moet er gewoon maar mee aan de gang gaan, een cursusje via een GoT draad wordt een beetje lastig.

• Excrusiator
Wil geen cursusje volgen, ik wil weten of het een goede oplossing is voor wat wij willen. En een beetje opsteken hoe het in elkaar zit.

Mijn belangrijkste vraag is dus ook werk zo'n terminalserver met een kabelmodem? (reciever side)

ICA? TS? RDP? Scripts? :?

* Excru aait HAL

• mvdejong

mvdejong

Jongens, timeout !!!!
Er is hier duidelijk een verwarring bij sommige mensen over waar het hier over gaat.

Al 10-tallen jaren verstaan wij echte automatiseerders onder een terminal-server een stuk HARDWARE waarmee je terminals (en PC's die zich zo voordoen met bijv. Procomm of HyperTerminal), eventueel via modems, toegang geeft tot een netwerk, om via dat netwerk met een protocol (bijv. Telnet) een terminal-gebaseerd multi-user systeem (bijv. UNIX) te benaderen.

Sinds enkele jaren gebruikt vieze Billy deze term oneigenlijk een stuk SOFTWARE (ontwikkeld door Citrix), een versie van Windows NT Server die het mogelijk maakte om vanaf andere PC's (en met bijv. Citrix MetaFrame ook grafische UNIX-bakkies) op een NT-server te werken alsof je aan de monitor en toetsenbord daarvan zat. Dit kan worden gebruikt om met diskless workstations te werken (spaart een hoop versie-beheer inspanning), of (met installatie van Citrix MetaFrame daarop) vanuit een window op een UNIX-systeem een PC-pakket te draaien (lekker als je als CAD-CAMmer op een echte computer toch gedwongen wordt je documentatie in Word te krassen).

Timeout voorbij, nu even verder met de wedstrijd.

Excrusiator, als jij een hardware terminal-server bedoelt : een kabel-modem heeft aan de computer-kant een netwerk-aansluiting, dus heb je niet meer te maken met de seriele poorten waar een hardware terminal-server mee is uitgerust.

Als je bedoelt een server met "Windows NT Server - Terminal Server Edition" (de volledige naam) of Windows 2000 Server (daar zit de TS-functionaliteit ingebouwd), dan kan dat uitstekend over elke soort inbel-lijn waarover je TCP/IP draait, en een analoge of ISDN-lijn doet dat via PPP, en een kabel-modem direct.

Maar, als je enige doel is om een database op te zetten op de door jou beschreven manier, is de beste oplossing te gaan voor een client-server oplossing. De datbase staat dan op de server, en m.b.v. het ODBC-protocol kunnen andere PC's die database updaten. Door je clients in een aparte database, of aparte tabellen te laten invoeren, kun je makkelijk de door jou beoogde functionaliteit bouwen zonder de extra technische achtergrond die je toch echt moet hebben voor het beheren van WinNT TS. Je kunt ook al je clients in dezelfde tabel laten invoeren, en dan bij de invoer een vlaggetje "nog niet gecontroleerd" laten opzetten door je invoer-applicatie, die dan later door de administratie kan worden geflipped naar "gecontroleerd en accoord" of "niet accoord".

Oef, wat een verhaal, maar ik hoop dat we er nu uitkomen wat iedereen bedoeld heeft.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Excrusiator
* Excrusiator komt terug van zijn lunch

AHA! Eindelijk iemand die echt weet waar hij het over heeft. :) Waar ik het over is de hardware terminal server. (nu weet ik het verschill tussen WinNT en Stepco is laatst langsgeweest en die hebben me dat ook verteld).<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 26 oktober 2000 12:37 schreef mvdejong het volgende:
Excrusiator, als jij een hardware terminal-server bedoelt : een kabel-modem heeft aan de computer-kant een netwerk-aansluiting, dus heb je niet meer te maken met de seriele poorten waar een hardware terminal-server mee is uitgerust.

Als je bedoelt een server met "Windows NT Server - Terminal Server Edition" (de volledige naam) of Windows 2000 Server (daar zit de TS-functionaliteit ingebouwd), dan kan dat uitstekend over elke soort inbel-lijn waarover je TCP/IP draait, en een analoge of ISDN-lijn doet dat via PPP, en een kabel-modem direct.

Maar, als je enige doel is om een database op te zetten op de door jou beschreven manier, is de beste oplossing te gaan voor een client-server oplossing. De datbase staat dan op de server, en m.b.v. het ODBC-protocol kunnen andere PC's die database updaten. Door je clients in een aparte database, of aparte tabellen te laten invoeren, kun je makkelijk de door jou beoogde functionaliteit bouwen zonder de extra technische achtergrond die je toch echt moet hebben voor het beheren van WinNT TS. Je kunt ook al je clients in dezelfde tabel laten invoeren, en dan bij de invoer een vlaggetje "nog niet gecontroleerd" laten opzetten door je invoer-applicatie, die dan later door de administratie kan worden geflipped naar "gecontroleerd en accoord" of "niet accoord".[/quote]Mooi, je snapt wat ik bedoel (de eerste :) ).
Maar waar mij het grotendeels over gaat is dat wij nog niet besloten hebben voor de terminalserver oplossing of de internet oplossing ( http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/59182/1 ). En als we kiezen voor de terminalserver welke oplossing het beste is.

Dus waar al die threads overgaan die ik gemaakt heb is welke oplossing het beste is en waarom. Ons gaat het vooral dat het makkelijk te onderhouden is (bij ons en de docenten, niet te duur, makkelijk is in gebruik en tot ver in de toekomst mee zal moeten gaan.

Wij krijgen nu ook binnenkort webbased mail (volgende week) dus is het misschien niet handiger om de internet oplossing te pakken zodat de docenten alles tegelijkertijd kunnen nakijken en niet de verbinding hoeven te verbreken en dan bijvoorbeeld op de terminalserver hoeven in te bellen?

* Excru aait HAL

• mvdejong

mvdejong

Beste Excrusiator,

De hardware-versie gebruik ik thuis, en voor WinNT-TS zit ik op dit moment bij een klant van een vriend in een acceptatie-fase, dus ik ben wat dat betreft lichtelijk in het voordeel ;-))

Ik snap de context wat beter nu ik de voorgeschiedenis van je vraagje ken.
Ook ik denk dat de web-based oplossing de beste is. Het heeft ook het voordeel dat je met internet werkt, wat iedere gebruiker (nieuwe docenten enz.) tegenwoordig snapt, terwijl zelfs een hoop hedendaagse automatiseerders al afhaken als je probeert uit te leggen wat een terminal-server (de hardware-uitvoering) doet, en WinNT-TS moet beheerd worden door een redelijk gequalificeerd iemand.
Sterkte !

• Excrusiator
Kijk, dat is nu een duidelijk antwoord. :)

Dus voor gemak voor ons en voor de gebruikers kunnen wij beter de internetoplossing gebruiken. En als ik je het "onderhoud hoor beschrijven" denk ik dat het dan voor ons ook beter is om de internetoplossing te gebruiken, omdat we niemand hebben die hiervoor opgeleid/verstand van heeft (nogal duidelijk door mijn vragen ;) ). Wij zouden van onderhoud van de terminalserver dan afhankelijk zijn van de Stepco mensen en met de internetoplossing kan ik met een telefoontje of e-mail naar Stepco dan waarschijnlijk het probleem oplossen.
En als het mij niet lukt om het probleem op te lossen of ik weet niet wat er misgaat dan komen de Stepco's langs om het probleem op te lossen.

Bedankt voor je hulp. :)

* Excru aait HAL

Pagina: 1