Administratie

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19
Op mijn werk moet de leerlingen administratie beschikbaar worden gemaakt voor leraren zodat ze het thuis kunnen wijzigen. De wijzigingen moeten gecontroleerd worden door de administratie om te kunnen zien of de wijzigingen geoorloofd zijn.

Het bedrijf waar we mee samenwerken adviseert een terminalserver hiervoor met een speciale client voor de software die wij gebruiken.

Waar ik echter achtergekomen is dat het met onze software mogelijk is om ook via het internet dit allemaal te verzorgen en dat daar al BESTAANDE paketten voor verkrijgbaar zijn. De beveiliging is in principe net zo goed te regelen als die van de terminal server. (speciale aanpassingen zijn simpel in te voeren door de mogelijkheden in de gebruikte software van ons, FileMaker Pro)

De prijs van allebij de oplossingen is hetzelfde met de kans dat de internet oplossing goedkoper kan uitvallen (ivm licenties).

Nu zou ik graag zoveel mogelijk informatie krijgen over terminal servers en webservers voor het toegankelijk maken van de leerlingenadministratie.
Dus over veiligheidsproblemen, gemak, onderhoud, kosten en welke de beste oplossing voor de toekomst is (dit is eigenlijk wel de belangrijkste).

Kom jongens, jullie hebben me de afgelopen vakantie niet teleurgesteld met informatie over andere dingen. :)

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

• Excrusiator
Kom jongens, het is de tweede keer dat jullie niets hierover te zeggen hebben. :'(

* Excru aait HAL

• Tha_LeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 06:46
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 23 oktober 2000 09:29 schreef Excrusiator het volgende:
leerlingen administratie [/quote]Tja, sorry, ik denk dat het aan dat woord ligt

Roses are red, violets are blue, God made me beautiful, but what the FUCK happened to you?

• Excrusiator
Hoezo?
Ik ben zelf ook een leerling, loop alleen stage bij een shool. :D

* Excru aait HAL

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:25

winnie

de poes...

Van terminal sevices heb ik geen kaas gegeten, maar ik heb wel een ander werkend voorbeeld.
Bij mij op kantoor draaien we RAS: Remote Access Services. Dit is een soort uitbreiding van je netwerk, waarbij je thuis via internet contact legt via PPtP met het netwerk op kantoor.
Je belt thuis in bij een provider, vervolgens start je RAS op (via een zelfde soort inbelscherm als het normale inbellen) en je zit op het kantoor-netwerk. Om contact te maken met het netwerk log je via dezelfde manier (inlognaam, paswood) alsof je gewoon op kantoor bent. En je hebt na inloggen dezelfde mogelijkheden alsof je op kantoor bent (lezen mail, browsen intranet, gebruik maken van netwerkschijven, applicaties op de apllicatieserver starten).
Misschien een ideetje?

• Excrusiator
Hm..
Voor ons van de administratie wel, maar niet voor de docenten.

Om de database die wij gebruiken moet je dan een werkende kopie van FileMaker Pro hebben en voor 100 leraren kan dat aardig aantikken qua licentie kosten (volgens een van mijn berekeningen ergens rond de ƒ22.000,-).
En we hebben dan ook nog eens te maken met 100 pc's waar "iets" fout mee kan gaan.
En we hebben maar een profiel voor alle leraren dus we zouden dan zo'n 100 nieuwe profielen moeten aanmaken met allemaal hun eigen rechten en de verschillende docenten mogen maar een bepaald gedeelte van de database lezen/wijzigen.
Ik zou niet echt weten hoe dat via een RAS zou moeten lukken.
Met een terminal server kun je al veel meer controleren met wat de docente "zien".

Dus voor de leerlingen-administratie lijkt het me geen goed idee om dat via een RAS service te doen. Lijkt me wil interessant voor de mogelijkheid om thuis te werken voor verschillende mensen die hier werken.
Wij gebruiken een NT server (versie 4.0 sp3.0), dus zouden we dat gewoon kunnen draaien?
En hoe zit het met de beveiliging/veiligheid met RAS?

* Excru aait HAL

• Pjotrik
  • Laatst online: 14-08 09:59

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Met de terminal service kan je met een vrij eenvoudige pc toch zware applicaties draaien. Dit komt omdat de applicaties op de server draaien, je krijgt alleen het beeld toegezonden via de telefoonlijn. Dit vereist ook weinig aanpassingen aan de pc van de leraar, die daar dan weer blij mee is.

Hiervoor heb je wel een zware server nodig, als er meerdere leraren tegelijk gaan werken. Het mag ook geen dual processor zijn omdat Filemaker Pro daar niet mee kan werken. (Dat is wat me verteld is.)

Dit is alleen wat ik van verhalen ken, niet uit de praktijk. Wij gaan namelijk ook onze lokaties uitrusten met thin clients.

• Excrusiator
Zou je me hierover wat meer informatie kunnen toesturen over de oplossing die jullie gaan gebruiken?

* Excru aait HAL

• winnie
  • Laatst online: 05:25

winnie

de poes...

Ik ben ook niet zo'n ras-deskundige. Ik ben er voornamelijk gebruiker van. De beveiliging is goed. Je komt alleen op het netwerk, als je inlogt bij een provider en inlogt op het netwerk. EN pptp is volgens mij één van de weinige zaken van microsoft, die meteen veilig waren.
Als het goed is, maakt RAS deel uit van NT-server.
Één profiel voor alle docenten? Ik neem aan dat je bedoelt, dat ze allemaal in dezelfde gebruikersgroep zitten? Dat voldoet voor RAS. Ze loggen thuis in op het netwerk op kantoor en krijgen hetzelfde profiel als ze zouden hebben als ze op kantoor inloggen op het netwerk. Het netwerkprofiel onder ras is hetzelfde netwerkprofiel, dat je hebt bij gewoon inloggen.
En onder RAS kan je ook aan remote-applicatie doen. Als ze maar de applicatie kunnen vinden, kunnen ze hem starten. Het enige nadeel van RAS is, dat je eigenlijk kabel/adsl nodig hebt om lekker te werken. Maar dat geldt ook voor terminalservices.

• Excrusiator
Met hetzelfde profiel bedoel ik hetzelfde gebruikersprofiel. Alle leraren gebruiken dezelfde logon naam en wachtwoord.

* Excru aait HAL

• Pjotrik

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 24 oktober 2000 13:09 schreef Excrusiator het volgende:
Zou je me hierover wat meer informatie kunnen toesturen over de oplossing die jullie gaan gebruiken?[/quote]Hadden we maar al wat op papier, voorlopig is het geblaat na geblaat. Het staat trouwens voor volgend jaar op onze begroting. Dus voorlopig helaas heb ik nog geen info voor je.

Wat ik wel weet is dat we P120 (kunnen) inzetten. Hierop draait een besturingssysteem, dan draait de client programma. Vergelijk het maar met VNC viewer of pcanywhere. Een vette server, dual Xeon900, 1gig, en wat schijf ruimte doet dan al het werk. Hoe dat allemaal gaat werken en onderhouden moet worden weet ik nog niet op dit moment. Daar komen we 2 weken na installatie wel achter...

• Pjotrik

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 24 oktober 2000 13:09 schreef winnie het volgende:
Ik ben ook niet zo'n ras-deskundige. Ik ben er voornamelijk gebruiker van. De beveiliging is goed. Je komt alleen op het netwerk, als je inlogt bij een provider en inlogt op het netwerk. EN pptp is volgens mij één van de weinige zaken van microsoft, die meteen veilig waren.
Als het goed is, maakt RAS deel uit van NT-server.
Één profiel voor alle docenten? Ik neem aan dat je bedoelt, dat ze allemaal in dezelfde gebruikersgroep zitten? Dat voldoet voor RAS. Ze loggen thuis in op het netwerk op kantoor en krijgen hetzelfde profiel als ze zouden hebben als ze op kantoor inloggen op het netwerk. Het netwerkprofiel onder ras is hetzelfde netwerkprofiel, dat je hebt bij gewoon inloggen.
En onder RAS kan je ook aan remote-applicatie doen. Als ze maar de applicatie kunnen vinden, kunnen ze hem starten. Het enige nadeel van RAS is, dat je eigenlijk kabel/adsl nodig hebt om lekker te werken. Maar dat geldt ook voor terminalservices.[/quote]Voor RAS geldt dat je de programma's op de pc moet hebben. Dat is lastig voor leraren van wie de pc is. Het opstarten vanaf de server kan inderdaad maar je hebt dan heel veel bandbreedte nodig, of heel veel geduld.

Met thin client kun je met Isdn af. De programmatuur staat op de server, en beelduitvoer word doorgestuurd door de Isdn lijn. Daarom word dit ook populair ivm thuisgebruik en is ook de reden waarom het aangeraden is.

• Excrusiator
Hm, het ziet erna uit dat qua eisen van de pc aan de docenten kant niet erg hoog zijn.
Maar wat gaan jullie beschikbaar maken?
Een database? En welke database is het?

Ik vroeg alleen naar RAS omdat het misschien interessant is om bestanden die ik hier op de server heb staan voor mij thuis ook beschikbaar zou kunnen zijn. Was er ook niet echt over na aan het denken om dit als mogelijke oplossing voor te stellen.

De terminal server is wat ons is aangeraden maar wat ik niet snap met dat advies is (FileMaker Pro heeft ingebouwde internet support, dus daar zit geen of zo goed als geen werk). Het basis werk bij de internet en de terminalserver oplossing is evenveel werk.
Dus eigenlijk het enige wat verschil met de terminal en internet server is dat voor de terminal oplossing een client moet worden gemaakt. En voor de internet oplossing de database via html moet worden voorgeschoteld.
Maar er zit volgens het bedrijf wat wij daarvoor vroegen zo'n ƒ35.000,- gulden verschil in. Maar als ik alles ga berekenen wat het ongeveer kost kom ik rond dezelfde prijs uit... (zo'n 65.000,-)

En wat wij ook willen is dat de oplossing die wij nu kopen:
Flexibel is;
Tot ver in de toekomst meegaat;
Niet duur is qua onderhoud;
Makkelijk aan te passen is aan nieuwe wensen en wijzigingen in onze database.

* Excru aait HAL

• Excrusiator
*pokes Pjotrik*
Is he dead?

* Excru aait HAL

• Pjotrik

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Hmmm, watte? Oh..

Als in je berekeningen blijkt dat de totale kosten even duur zijn dan kan je volgens mij voor de terminal oplossing kiezen. Hiermee is natuurlijk meer te doen dan alleen de database laten draaien. En in de toekomst zal de server ook nog wel voldoen. Mocht dan Filmaker eruit gaan kan je dus nog andere applicaties draaien.

Maar laat je goed voorlichten over de mogelijkheden, er zijn vast nog wel verborgen kosten, onderhoud, service, etc. Beide partijen zullen natuurlijk zeggen dat hun systeem het beste is, maar dan moet je bedenken wat je wil gaan doen, nu en in de toekomst. Mij lijkt de terminal service een goed idee.

• Excrusiator
hm..
Het probleem wat ik nu heb is dat er verschillende adviesend door tweakers is gegeven in verschillende thread..
Terminalserver: 1
Webserver: 2 (1 stem werd niet uitgelegd waarom)
Dus ik moet nog meer info zien te krijgen over terminalservers.

* Excru aait HAL

• Pjotrik

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

http://www.citrix.com/demoroom/home.htm voor info.

Vraag ook eens na of Filemaker wel op een terminal server draait, laat staan een server met meer dan 1 proscessor. Daar hebben wij problemen mee gehad.

• Excrusiator
Volgens de makers van de terminalserver oplossing wel.
Maar post die problemen die jullie hadden maar eens of stuur het me op.
De reden waarom ik op GoT en verschillende forums op internet zo'n 10 threads in totaal heb voor dit, info! ;)

* Excru aait HAL

• Excrusiator
Ben wat aan het spelen met die demo en het duurde zo'n 3 minuten met mijn ISDN verbinding om Excell/Word op te starten.
En ik merk dat er een lag zit tussen het klikken en het uitvoeren van de klikopdracht.
En dan bedoel ik wel het klikken in een cel van het werkblad, dus met de muis van cel veranderen.

* Excru aait HAL

• Excrusiator
En nu heb ik opeens problemen met het opstarten van word en Excel...
Nee als docenten dit voorgeschoteld krijgen worden ze ongeduldig enzo...

* Excru aait HAL

• Pjotrik

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Dit is ook maar een demo via internet. En de internet verbindingen zijn kut.

Dat lange wachten komt doordat de client eerst nog even geinstalleerd moet worden..

Daarna vloog het bij mij over het scherm hoor.

• Excrusiator
Ik deed hem klokken na het installeren van de client... Dan kan het liggen aan het feit dat het een demo is.

* Excru aait HAL

• Pjotrik

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

En via internet loopt.

1 op 1 Isdn moet prima lopen.

• Excrusiator
De meeste leraren hebben waarschijnlijk geen ISDN maar een 56K6 modem.
En hoe dit het met de leraren die een kabel modem hebben?

* Excru aait HAL

• Pjotrik

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

???Alles kan???

• Excrusiator
* Excrusiator komt terug van een bespreking

???Alles kan??? :?

Nou fijn, heb je bijvoorbeeld gekozen voor een terminalserver kom je er later opeens achter dat er docenten zijn die het niet kunnen gebruiken. En omdat steeds meer mensen kabel krijgen/hebben..
Kun je je hele systeem omgooien...
Weet iemand hoe dat zit?

* Excru aait HAL

• Pjotrik

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Daar zijn nou de besprekingen en planningen voor. Maar voor we het hier tot in de puntjes gaan regelen, zou je niet beter aan de verkopers vragen hoe het nou zit?

• Excrusiator
Verkopers zijn soms niet zo duidelijk in dit soort spul. En ze willen meestal een product verkopen.

Dus ik wil gewapend zijn met informatie voordat we verder gaan overleggen met onze leverancier.
Daarom vraag ik hier vanalles, daar is het toch ook voor bedoelt. ;)

* Excru aait HAL

Pagina: 1