Toon posts:

Webdesign bureau's dalen naar ongekende diepten?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 573 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-08 19:17
Probeer eens een 100% XHTML 1.1 imagemap werkend te krijgen. Dat gaat je met geen 1 browser lukken. Zo zijn er nog wel een paar dingetjes. Ik ga altijd voor 100% validated, maar kom nooit verder als 98%. Niet omdat ik niet mijn code ken, maar meer omdat browsers het gewoon niet altijd toelaten.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:33

DeFeCt

je wéét toch

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 10:11:
:) was een klein geintje *grijns*
Dan zou ik graag willen zien waar je wel werkt,
vooralsnog zit ik namelijk een beetje met een wrang smaakje in mijn mond

Flickr

Verwijderd

Hoezo? zou ik minder gelijk (of meer ongelijk, wat jij wil) hebben als je zou weten waar ik werk?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-08 22:32
Dat niet maar je geeft wel een signaal af.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

klopt :)
Bepaalde mensen gaan er sowieso al vanuit dat je uit je nek lult, wat je ook zegt, en met het zeggen dat ik daar werk, zouden diegene een bevestiging krijgen.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 11:40:
Hoezo? zou ik minder gelijk (of meer ongelijk, wat jij wil) hebben als je zou weten waar ik werk?
Je zit hier toch niet om mensen te naaien of wel.. be serious or don't be.

Gezien je sig:

kickenleip, volgens vandale is het lijp.

en de site:

porfilio, volgens mij portfolio.

Zou je er best kunnen werken. Gezien je comments door de hele draad heen kan het mij voorstellen dat er mensen zijn die willen weten waar je dan werkt omdat je het allemaal erg goed denkt te weten. Dat kan namelijk op ervaring gebasseerd zijn maar ook op een hoop blabla van een HEAO-er. Die neem ik bij voorbaat nl niet serieus.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 11:49:
Bepaalde mensen gaan er sowieso al vanuit dat je uit je nek lult, wat je ook zegt, en met het zeggen dat ik daar werk, zouden diegene een bevestiging krijgen.
Mensen horen wat je zegt en gaan er daarom vanuit dat je uit je nek lult.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Als ik zou vinden dat je uit je nek lult zou ik niet zoveel energie in je steken. Je bent nogal resoluut in je uitspraken.. "een designer mag nooit".
Die je dan wel een paar postings terug voorzichtig begint te nuanceren... "ik zeg niet dat mijn methode DE methode is".
Een discussie is altijd goed, het opent visies en je ziet hoe andere (serieuze) vakbroeders tegen zaken aankijken, daar kun je in veel gevallen van leren, dit hoeft niet altijd positief te zijn, het verruimt toch je kennis en dat is altijd fijn.

Als dan vervolgens blijkt dat ik tegen een stevig uurloon met een scholiertje zit te ouwehoeren wat maar een beetje loopt te blaten, eisen stelt op z'n site en de klappen va de zweep dus eigenlijk helemaal niet kent, dan vind ik dat nogal zonde van mijn (en mijn conculega's) tijd en energie.

Vandaar nogmaals de vraag... waar werk je dan wel?

Flickr

• waxle
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

* waxle vindt kickster een beetje zielig.

Je vroeg mammaloe notabene of ze werk online had staan toen ze iets postte waar volgens jou onprofessionaliteit uit bleek. Heb dan in ieder geval de ballen om te laten zien waar jij je wijsheid op stoelt. ( en nou doel ik op aantoonbaar resultaat )
Ik zou het in het geheel niet gek vinden als jij stiekem toch bij dat nive werkt; want je spel-capaciteiten zijn gelijkwaardig aan die van de site.

oh ja en ik vind inderdaad dat je uit je nek lult; maar dat terzijde.

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 11:29:
[...]
Ik begrijp wel dat geen website beter is dan een slechte website. Een slechte website kan nl. ook geld/ klanten kosten (naast de website zelf).
helemaal mee eens! ik probeerde onlangs een dvd speler via het internet te kopen in nederland. na een half uur surfen langs sites gemaakt door webdesign buro's die ongekende lage dieptes nastreven heb ik mijn idee laten varen; bestellen bleek onmogelijk; pagina's die niet werkten, afbeeldingen van dvd-spelers die men leverde maar waar je niet op kon klikken, bestelformulieren die niet werkten etc. etc..
stel dat er peer week tien potentiele klanten langskomen da's een aardig kostenplaatje.
dan zeg ik je goedkope site is in de praktijk toch een aardige financiele strop.

Verwijderd

Je bent nogal resoluut in je uitspraken
Klopt, ik weet dat het veel genuanceerder ligt, maar op het eind, komt het er wel op neer zoals hoe ik het omschrijf.

En ik werk echt niet bij die tt.tk site, maar een dergelijke toko (als je van een toko kan spreken) is eigenlijk een voorbeeld van hoe het niet moet. Daarmee zeg ik niet dat ik die site niet aandoenlijk vind, in de zin van dat ik ze alle succes gun :)
Je vroeg mammaloe notabene of ze werk online had staan toen ze iets postte waar volgens jou onprofessionaliteit uit bleek.
Dat is niet de reden waarom ik het vroeg, ik ben gewoon benieuwd. De combinatie van een vrouw met het designen (ik dacht dat ze een designer was) doet bij mij altijd goed :D

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

DeFeCt schreef op 20 september 2002 @ 11:56:
[...]
Vandaar nogmaals de vraag... waar werk je dan wel?
.... :O

Flickr

Verwijderd

Westeinde 3a

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Idd laat maar eens wat werk van jou zien.

• raptorix
Ah Pink Roccade

Verwijderd

en jullie?

• Willem
* Willem werkt bij Tweakers.net BV :P

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

* waxle heeft wel eens wat voor Pink Roccade gedaan.
En laat ik zeggen dat ik ineens heel veel herken :)

ouwe meuk

Verwijderd

mammaloe waant zich dikwijls in de 'experience doom' van magic minds te zitten :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 12:34:
mammaloe waant zich dikwijls in de 'experience doom' van magic minds te zitten :)
haha die dvd heb ik!! erg goed! :)
Vandaar 'kannonen'!! B)

• TheDjasp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 08:16

TheDjasp

het wordt toch niks

raptorix herkende het adres...
Pink Roccade
Wederom vallen de puzzelstukjes :)

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik loop nu stage bij
http://www.innovedia.nl
Probeer ook eens http://www.innovedia.com/surround , wel geluid aanzetten
P.s.: overal copyright op, so don't fuck with us...

Wat ik zo leuk vind is die gast van bellen.com, alle eer opstrijken en superlelijke pagina's laten maken en dan claimen dat je 'm zelf hebt gemaakt... Volgens mij heeft ie bencom.nl wel zelf gemaakt, die is echt geweldig :P

Tegenwoordig kom je er als webdesign bureau niet zonder iets extra's te leveren, iedereen kan een paginaatje bouwen, maar bezoekers willen tegenwoordig meer en site-owners willen gemak. Als je dat kan leveren kun je de komende 2 jaar (tot volgens de economen er weer wat pit in de economie zit) door komen en heb je dan een goede basis om weer te groeien (en daarna weer in te storten en daarna etc....)

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

* Nozzman werkt bij GOLD&BAKERY

Hier dus. En gestructureerd werken daar werken we aan ;)

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

• raptorix
Ik werk dus bij www.mirabeau.nl

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Leuk :) Gaan we allemaal opnoemen waar we werken....

Ik werk hier

Verwijderd

ik 'werk' hier (http://)ww ; weinig stress, geen incompetente managers

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 15:24:
ik 'werk' hier (http://)ww ; weinig stress, geen incompetente managers
Volgens mij is jouw url niet goed :?

• Willem
Don't you get it?

• FragNeck
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-08 10:04
idd spam = not allowed... :)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Paus-2178/hero/2313958

• TheDjasp

TheDjasp

het wordt toch niks

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 16:22:
Volgens mij is jouw url niet goed :?
WW is het bedrijf waar heel veel mensen hun centjes 'verdienen', en de laatste tijd nemen ze verrassend veel ITers aan...

edit:
voor ITers had ik eerst de namen CMG, Cap en.. eeh.. Pink staan >:)

I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TheDjasp schreef op 20 september 2002 @ 16:27:
[...]

WW is het bedrijf waar heel veel mensen hun centjes 'verdienen', en de laatste tijd nemen ze verrassend veel ITers aan...
Wel jammer dat je eerst gewerkt moet hebben, maarre, suc6 met vinden van een baan he...

Verwijderd

TheDjasp schreef op 20 september 2002 @ 16:27:
[...]

edit:

voor ITers had ik eerst de namen CMG, Cap en.. eeh.. Pink staan >:)
owww hij is ex magic minds? 8)7

Verwijderd

johnnyv.nl schreef op 20 september 2002 @ 16:28:
[...]

Wel jammer dat je eerst gewerkt moet hebben, maarre, suc6 met vinden van een baan he...
tja moest een keer misgaan... bij elke nieuwe baan ging ik er financieel fors op vooruit en namen de te verrichten werkzaamheden af...
een guru-status verwerven door het simpele feit dat je handmatig kan html'en; eigenlijk wel triest!

Verwijderd

webdesigners dalen naar een ongekende diepte?

dat verhaal dat die site alleen werkt op windows ie, omdat de meeste mensen dat hebben.

Ik zie het als een uitdaging om de site te laten werken, van netscape 4.x tot ie X op pc of mac. En dat kan. Dat uitzoek werk is door de tijd heen al gedaan, en het is niet zo dat daar dan twee keer zoveel tijd in gaat zitten. Meer een princiepe kwestie en kwaliteit van coding / trail and error.

edit:
en de 'echte' grote bedrijven kunnen geen van hun klanten teleurstellen, vandaar dat vanaf NS4.x nog steeds heerst

Als je dan echt nieuwe dingen wil doen, dan gaat voor mij nu netscape 4.X als eerste de deur uit. Met een nette disclaimer.
Ik heb ooit de periode met ie3 gehad.. dus. erger kan haast niet.

edit:

Verder sinds een paar weken zit ik weer vaker met mozilla 1.0 te surfen, bij mij snellere url herkenning etc. vergeleken met IE, als ik iets in de adress bar tiep.

Ik werk nu bijna al 10 jaar in de new-media sector..
van de 5 bedrijven waar ik gewerkt heb, zijn er nu nog twee in leven.
Dus als je denkt dat het minder gaat in het bedrijf waar je nu werkt, zorg dat
je genoeg geld op de bank hebt om een half jaar te overleven, huur/etc.
Want als de zaak failliet gaat kan je nog een aantal maanden wachten voordat
je achterstallig loon krijgt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 19:11:
Ik werk nu bijna al 10 jaar in de new-media sector..
Eindelijk iemand waarmee ik kan relaten! Goed te zien dat er hier niet alleen 20 jarige dreamweaver 'guru's' (thx mammaloe *grijns*) rondlopen.

Een daling van webdesign bureau's (hoezo eigenlijk webdesign? webdevelop bureau's lijkt me eerder een goeie term) is niet iets van sinds kort, dat speelt al langer, en lijkt me niet iets van het internetwereldje alleen.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 19:39:
[...]

Eindelijk iemand waarmee ik kan relaten! Goed te zien dat er hier niet alleen 20 jarige dreamweaver 'guru's' (thx mammaloe *grijns*) rondlopen.
Jij weet gezien je opmerkingen niet half wat hier rondloopt.

Ik verzoek je dan bij deze jezelf wat genuanceerder uit te laten richting de medebezoekers. Ik begin je nu namelijk als enorme stoorfactor te ervaren en als ik ergens niet tegen kan dan zijn het mensen die me irriteren met slap, populistisch geneuzel zonder enige inhoud. Dus zak lucht. Shut up. AFI.

Ga verdomme jezelf eerst nuttig maken ipv dit gefrustreerde gebraak. Optieften.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:21
kicken: wil je aub rekening houden met het feit dat hier een heleboel mensen rondlopen die WEL weten waar ze het over hebben?

OzBoz: uhm, iets relaxter kan ook wel...graag het verzoek je volgende keer beetje in te houden.

Verwijderd

McVirusS schreef op 20 september 2002 @ 21:44:
kicken: wil je aub rekening houden met het feit dat hier een heleboel mensen rondlopen die WEL weten waar ze het over hebben?
Doe ik, de toon in mijn post was inderdaad een beetje verkeerd, excuses daarvoor.
OzBoz: uhm, iets relaxter kan ook wel...graag het verzoek je volgende keer beetje in te houden.
B)

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

* waxle kicked kicken

ouwe meuk

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:21

* McVirusS heeft kicken zojuist echt gekicked (banned)...meneer was hier ook bekend als onder andere ll0ll

Back on topic please.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:42

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Westeinde in A'dam ? Dan zit ik naast je :) Westeinde 1

Maar om terug te komen op de topicstarter. Mijn ervaring met surfen (en ik doe dat veel) is dat design en gebruikersvriendelijkheid niet altijd samen gaan. Op veel pagina's moet je zoeken naar de juiste buttons om verdere info te vinden. Of ze zijn te klein of ze zijn in het design zo ver verstopt dat je ze over het hoofd ziet.

HTML, wat is dat tegenwoordig :? Veel sites maken tegenwoordig (gedeeltelijk) gebruik van JAVA, CGI-BIN, Flash etc. Allemaal dingen wat niets met straight HTML te maken heeft.

En dan de oorlog tussen MS en de rest. MS heeft een reputatie om net effe af te wijken van standaarden om zo de wereld naar zich toe te trekken. MS heeft daar ook slim gebruik van gemaakt om een simpele Frontpage gratis te verspreiden waar iedereen mee aan de slag kan en zo voor bv. Netscape "rare" sites te maken.
OK, MS heeft dit recht moeten zetten maar dat wil niet zeggen dat de sites en de paketten bij de gebruikers daarmee ook in 1x goed zijn.
Sites specifiek geschreven voor 1 type browser (NS een tijdje terug) getuigt helemaal niet van een slimme website programmer.

Dan zag ik dat dreamweaver flink afgekraakt werd. Ik moet zeggen dat dit paketje aardig schone code aan maakt en redelijk snel en netjes werkt om overzichtelijk een pagina te maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Sinclair schreef op 20 september 2002 @ 22:18:
[...]

Maar om terug te komen op de topicstarter. Mijn ervaring met surfen (en ik doe dat veel) is dat design en gebruikersvriendelijkheid niet altijd samen gaan. Op veel pagina's moet je zoeken naar de juiste buttons om verdere info te vinden. Of ze zijn te klein of ze zijn in het design zo ver verstopt dat je ze over het hoofd ziet.
gebruiksvriendelijkheid is hier en daar inderdaad soms ver te zoeken.
een leuk designtje kan iedereen met wat moeite maken maar om het geheel gebruiksvriendelijk en overzichtelijk te houden is toch zeker wel een vak mijns inzien. enige kennis van html etc. is dan ook aan te raden in deze.
ik heb me dikwijls verwonderd hoe 'men' webpagina's kan ontwerpen zonder enige kennis van html dan wel de techniek erachter.
vrij riskante opmerking hier bij tweakers omdat ik de indruk heb dat dreamweaver aardig wat aanhangers heeft :)

sites die ongevraagd fullscreen openen en de close knop pas na de veelste lange intro verschijnen zouden wat mij betreft van het net gehaald moeten worden; dat is wel het ergste soort in z'n genre!

• raptorix
Verwijderd schreef op 20 september 2002 @ 19:39:
[...]

Een daling van webdesign bureau's (hoezo eigenlijk webdesign? webdevelop bureau's lijkt me eerder een goeie term) is niet iets van sinds kort, dat speelt al langer, en lijkt me niet iets van het internetwereldje alleen.
:z wat hoorde ik worden er weer 300 man bij jullie de straat op geschopt? Jullie zullen daar wel zo goed zijn dat ze die niet meer nodig hebben :Z

• XangadiX
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

hoeioeioei... heb ik een hele thread gemist, maar ik heb er nog wel wat aan toe te voegen hoor, ondanks dat ik in de WIK zit ;)

maarru, hoewel kicken een nare manier van zijn punt maken heeft, heeft hij er wel een (puntje), namelijk dat we steeds verder afdrijven van webdesign naar webdevelopment.

Ik weet niet hoe jullie dat zien, maar ikzelf ben steeds meer de kant van webdevver opgegaan, dan van webdesigner (iets wat waxle me graag inpepert), neemt niet weg dat ik ook graag design voor mijn rekening neemt, maar als ik eerlijk ben zijn er genoeg mensen die dat beter kunnen dan ik en interactie modellen maken vind ik eigenlijk leuker.

Kom ik op het punt van kicken: hij stelt dat steeds meer webDESIGNERS webDEVVERS moeten worden met de nadruk op de code en niet op het design, is dat zo? Het is redelijk plausiebel als je bijvoorbeeld kijkt naar vacatures waar steeds vaker 'all-rounders' gevraagd worden waarmee ze eigenlijk programmeurs willen hebben.

just another two cents

Stoer; Marduq

Verwijderd

XangadiX schreef op 21 september 2002 @ 03:55:
hoeioeioei... heb ik een hele thread gemist, maar ik heb er nog wel wat aan toe te voegen hoor, ondanks dat ik in de WIK zit ;)

Kom ik op het punt van kicken: hij stelt dat steeds meer webDESIGNERS webDEVVERS moeten worden met de nadruk op de code en niet op het design, is dat zo? Het is redelijk plausiebel als je bijvoorbeeld kijkt naar vacatures waar steeds vaker 'all-rounders' gevraagd worden waarmee ze eigenlijk programmeurs willen hebben.
in mijn omgeving kom ik zelden meer een vacature voor webdesigner tegen.
de laatste tijd kom ik wel heel veel - relatief meer dan webdesigner :) - 'webredacteur' vacatures tegen die ook nog een beetje kunnen javascript, flashen, asp'en en photoshoppen... wordt geloof ik niet als vak/kunde gezien.
ik heb klanten gehad die meende dat een webdesigner niet veel meer was als iemand die op 'export html' in word klikte!!

de ondergang van webdesign burootjes wordt volgens mij ook ingegeven door het feit dat er zo veel slechte sites zijn dat de slechte site min of meer een standaard is.
probeer je als webdesigner je klanten een prima site te verkopen wil die gewoon een net zo slechte site als de concurrent...

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

Ik denk dat het goed te vergelijken is met het vak van Grafisch Ontwerpen tegenwoordig. 'Vroeger' maakte een ontwerper alleen een ontwerp en ging daar vervolgens mee naar een DTP-er om het uit te laten werken, tegenwoordig moet je als ontwerper genoeg weten van opmaak en druktechnieken om iets drukklaar te maken. Op het laatste moment gaat er een DTP-er en/of Lithograaf langs die alles even dubbelcheckt en het kan de deur uit.

Het is gewoon een kwestie van kennis hebben van je gereedschappen, denk ik. Ik denk dat velen het bouwen van sites onderschat hebben; en zijn daar aan ten onder gegaan... die shake-out die al een tijdje gaande is, is wat mij betreft een nuttig verschijnsel; het zorgt voor een scheiding kaf/koren en heeft iedereen weer wat op scherp gezet.

ouwe meuk

• TheDjasp

TheDjasp

het wordt toch niks

mammaloe: probeer je als webdesigner je klanten een prima site te verkopen wil die gewoon een net zo slechte site als de concurrent...
en dus moet je dan de klant weten te overtuigen van het feit dat wat jij hebt bedacht veel beter is dan wat de concurrent heeft., toch?
waxle:Op het laatste moment gaat er een DTP-er en/of Lithograaf langs die alles even dubbelcheckt en het kan de deur uit.
Maar hoe zie jij die vergelijking zich dan voortzetten in de webdesign wereld: het belangrijker worden van all-rounders ten nadele van specialisten als kicken?

logt nu ook

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

TheDjasp schreef op 21 september 2002 @ 14:37:
Maar hoe zie jij die vergelijking zich dan voortzetten in de webdesign wereld: het belangrijker worden van all-rounders ten nadele van specialisten als kicken?
Oh nee, zeker niet een verschuiving richting allrounders. Ik heb het idee dat specialisten absoluut nodig zijn; (ik heb in mijn vakgebied ook weer mijn specialismen) maar ik denk dat het belangrijk is dat je, als je je vak goed wil uitoefenen, je op de hoogte blijft van wat er zich in de 'grensgebieden' afspeelt; dat je samen kan werken met specialisten.

Ik denk dat als je gaat ontwerpen in de web-wereld, je goed op de hoogte moet zijn van de laatste technische ontwikkelingen en dat je in principe een web-project goed in elkaar moet kunnen draaien.
Voor het zwaardere script-werk kun je dan in conclaaf met een programmeur, die zijn licht er dan over kan laten schijnen. Meest ideale situatie is; wanneer je dat in een soort team-verband gaat doen waarbij je probeert op zowel design - als techniek het ultieme uit de opdracht te halen. Belangrijk is dan dat je wel op de hoogte bent van elkaars mogelijkheden.

ouwe meuk

Verwijderd

TheDjasp schreef op 21 september 2002 @ 14:37:
[...]
en dus moet je dan de klant weten te overtuigen van het feit dat wat jij hebt bedacht veel beter is dan wat de concurrent heeft., toch?
[...]
ja en nee! als ik een klant drie keer vertelt heb dat mijn ontwerp beter is dan waar hij zelf mee aankomt dan heb ik mijn best gedaan. de klant betaalt dus uiteindelijk is hij de baas.
deze negatieve keuze is veelal wel het begin van het einde; gaat van slecht naar slechter.

• XangadiX
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Ik denk dat het goed te vergelijken is met het vak van Grafisch Ontwerpen tegenwoordig. 'Vroeger' maakte een ontwerper alleen een ontwerp en ging daar vervolgens mee naar een DTP-er om het uit te laten werken, tegenwoordig moet je als ontwerper genoeg weten van opmaak en druktechnieken om iets drukklaar te maken. Op het laatste moment gaat er een DTP-er en/of Lithograaf langs die alles even dubbelcheckt en het kan de deur uit.
ik weet bijna niets van de druk-wereld maar is die vergelijking plausibel dan? ik kan me voorstellen dat een vergelijkbare ontwikkeling juist eerder al is voorgekomen in de druk wereld toen drukken goedkoop werd begin jaren tachtig. Of is het zo dat de vergelijking analoog loopt aan de web-wereld omdat de technieken om het spul te maken in essentie hetzelfde zijn (vergelijkbare tools als fotoshop etc.).

Ik kan me in het tweede geval voorstellen dat ze inderdaad sneller mensen zoeken die ook veel van het drukproces weten. Zoals ze ook eerder mensen zoeken die weten hoe je moet devven en niet alleen weten hoe je moet designen.

Als laatste punt kan ik me voorstellen dat met een slechtere economie werkgevers op zoek gaan naar all-rounders waar ze eerder 2 of 3 mensen hadden aangenomen. Ik denk dat dat in essentie ook de krapte op de banenmarkt voor zowel devvers als designers veroorzaakt.

Stoer; Marduq

Pagina: 1 2 3 Laatste