Na een tijdje stilte en afwachten kunnen we het volgende concluderen: Klein heeft inmiddels surseance (=uitstel) van betaling aangevraagd, oftwel is vrijwel failliet. Wat betekend dit nu voor ons:
1) De mensen die via een incasso hebben gewerkt
Stap naar je bank toe en begin een onterechte incassoprocedure. Ik heb mondeling, dus rechtsgeldig, van de Rabobank te Schiedam (de bank waar Klein zijn rekeningen had) te horen gekregen dat ze een fout hebben gemaakt in de incassoprocedure. Er is niet gecontroleerd of er daadwerkelijk een handtekening gezet is, en de Rabobank voelt zich verantwoordelijk en zal de afgeschreven gelden terugbetalen.
Laat je niet afschepen met het moet binnen een maand etc, de procedure kan een halfjaar na afschrijven gestart worden, en dient binnen 3 weken afgehandeld te zijn. Het blijkt dat de 'normale' banken iets eenvoudiger te benaderen zijn dan de Postbank (ik heb m'n geld ook nog niet terug via de Postbank), dus gewoon even flink zeuren & bellen, een boel mensen hebben via deze weg het geld inmiddels terug.
Al met al een kwalijke zaak van de banken, en ik hoop dat ze het beleid omtrent automatische incasso's zullen aanscherpen zodat dit soort situaties kunnen worden voorkomen.
2) Mensen die via een acceptgiro of overschrijving betaald hebben
Dit ligt helaas iets ingewikkelder. Hier is geen fout in de procedure gemaakt door een van de partijen, er is gewoon simpelweg niet geleverd en het bedrijf is failliet gegaan. Dit komt er op neer dat je achteraan mag gaan staan bij de rest van de schuldeisers (belastingdienst & banken hebben voorrang).
De enige mogelijkheid zou volgens mij zijn het aanspannen van een procedure vanwege het voorspiegelen van een fictieve voorraad. Maar omdat deze situaties erg van elkaar verschillen raad ik je aan om eens te gaan praten bij het Buro voor Rechtsbijstand bij je in de buurt. Een orienterend gesprek kost je slechts dertig gulden, en dan weet je ongeveer wat je kans op slagen is. (BvR neemt alleen zaken aan die een hoge kans op slagen hebben). Kijk op
http://www.bvr.rechtsbijstand.net/ voor een BvR bij je in de buurt.
--
Verder wil ik iedereen vragen die problemen ondervind bij 1 of 2 dit in een emailtje richting ons te zetten, of het te plaatsen op het berichtenbord, zodat anderen van deze ervaringen kunnen profiteren.
http://kleinvordering.cjb.net