Daar heb je wel gelijk in, maar dat heeft totaal niets met mijn post te maken.mbravenboer schreef op 31 augustus 2002 @ 13:01:
(vooral als reactie op gang-ster)
Kunnen we aub even alles in z'n perspectief blijven zien? Ik zie hier helaas toch veel minachting van mensen die een iets lagere informatica opleiding hebben gevolgd. Misschien is het handig om even te blijven onthouden dat niet iedereen even 'gifted' is? Ook mensen die qua intellingentie iets minder scherp zijn hebben een belangrijke rol in de samenleving. Dit zou ook in de informatica zo moeten zijn.
Daar heb je weer gelijk in, maar dat weer niets met mijn post te maken.Als er in de informatica geen mensen zijn die 'gewoon' werken, na een lagere of middelbare of zelfs hogere informatica opleiding, blijft er voor de extreem hoog opgeleiden weinig tijd over om met onderzoek en andere hoogdravende zaken bezig te zijn. Dat er op dit moment wellicht nog te weinig plaats is voor lager opgeleiden in de informatica is absoluut niet de schuld van de lager opleiden, maar vooral van de volledige chaos die er nog steeds (na vele tientallen jaren serieuze software ontwikkeling) heerst in de informatica. Dit mogen de hoger opgeleiden zich misschien wel juist aantrekken omdat zij de informatica vormen en ontwikkelen
[...]
"iedereen zonder een universitaire opleiding is een boerenlul'"-> Een ding: een koe is een dier, alle dieren hoeven geen koeien te zijn.Als je een universitaire informatica studie hebt genoten, mag je je drs noemen, of master of science. Als je daarna nog verder gaat binnen de universitaire wereld, ga je promoveren en wordt je doctor. Dit heeft allemaal geen ruk te maken met het vak 'programmeur'. Je wordt opgeleid tot onderzoeker en wetenschapper. Je moet na zo'n opleiding beschikken over goede analytische capaciteiten. Dergelijke personen zijn nodig in elk vakgebeid, dus ook in de informatica. Ze zijn echter zeker niet de enige personen die nodig zijn.
[...]
Jouw algoritme? Er zijn maar weinig mensen in de informatica die algorithmen ontwerpen voor problemen. Er zijn nog minder mensen die (kunnen) bewijzen dat dit het beste algoritme is. In elk vakgebeid zijn er veel verschillende rollen die je kan spelen. Het ontwerpen en redeneren over algoritmen is zeker een rol, maar als iedereen dit gaat doen, hebben we pas echt een serieus probleem. Als je als programmeur een algoritme nodig hebt, haal je er eentje uit de kast. Als je als onderzoeker op zoek bent naar een algoritme, bekijk je bestaand werk en bedenkt ondertussen voortdurend of het misschien niet beter kan.
[...]
De campagne van meneer Heinsbroek zal jou zeker goed gaan doen. Een beetje respect voor je medemens/vakgenoot aub. Met een instelling van 'iedereen zonder een universitaire opleiding is een boerenlul' ben je niet bepaald respectvol bezig en geef je bovendien aan nog niet echt te begrijpen hoe de wereld in elkaar zit.
Volgens mij klopt het feitelijk gezien wel dat iedereen zou kunnen programmeren. En zoals ik ook al zeg, ik zou dan iets anders gaan studeren. En ik vind het leuk om dingen te verzinnen en niet alles maar te Control-C'en van andere mensen. Zoals de man van de introductie zei:"je voorkomt verveling in je toekomstige werk" (dat zou ik in bijna elke studie hebben). Ik zeg "ik"en ik heb het niet over andere mensen. Er zijn ook mensen die het leuk vinden om zich met simpel werk bezig te houden, en dat mogen ze vooral doen, want dan hoef ik het in ieder geval niet te doen en daar moet ik blij mee zijn.
En dan tot slot, ik vind het een beetje laag van je om op deze manier te doen alsof ik dingen heb gezegd, terwijl jij het zo interpreteert.Ennuh .... Ik ben niet iemand die het belang van een degelijke opleiding onderschat, noch ben ik iemand dit verhaal houdt vanuit een lagere opleiding om ten bate van mijn eigendunk het belang van vakgenoten met een hogere opleiding te bagatelliseren.