Hoe vast moet een peltier.

Pagina: 1
Acties:
  • 337 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Topicstarter
Even een nieuw topic voor deze vraag.

Ik wil mijn de coldplate direkt op mijn waterblok bevestigen, zodat ik meer druk op mijn peltier kan zetten.

Nu is mijn vraag: als ik met een momentsleutel mijn coldplate aan het waterblok schroef, op hoeveel newton moet ik die dan zetten?

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 13:16
Ik zou zeggen houd de boel heel, vergeet je momentsleutel en draai hem handvast!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Raid schreef op 22 augustus 2002 @ 12:42:
Ik zou zeggen houd de boel heel, vergeet je momentsleutel en draai hem handvast!
Waar slaat dit nou weer op. Als je geen serieus antwoord kan geven, reageer dan niet.

Ik heb het al op zijn strakst geprobeerd met de standaard maze 2 veertjes enzo.

Nu wil ik het dus anders doen, op de manier waarop het hoort. Maar, niet te strak. Daarvoor de momentsleutel. Zodat ik het niet sloop.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Underground75
Met een moment sleutel zet je denk ik teveel kracht op je componenten, vooral je mobo! Als je mobo hierdoor scheurt ben je verder van huis en die veertjes zitten er niet voor niets op. In de veertjes zit ook een stop rubberje wat aangeeft tot waarr het veilig is de boel aan te draaien deze zijn niet voor de sier dus als je dan overdat punt heen gaat met je momentsleutel denk ik dat je mobo er aangaat. Dus slaat mijn opmerking wel degelijk ergens op!

Wat ik probeer te zeggen is dat je met een momentsleutel veel te veel kracht overal op zet.

Anoniem: 42979

Raid heeft wel gelijk hoor, teveel spanning kunnen ze niet tegen.

• Underground75
Dank u!

Anoniem: 5897

Raid schreef op 22 augustus 2002 @ 12:56:
Met een moment sleutel zet je denk ik teveel kracht op je componenten, vooral je mobo! Als je mobo hierdoor scheurt ben je verder van huis en die veertjes zitten er niet voor niets op. In de veertjes zit ook een stop rubberje wat aangeeft tot waarr het veilig is de boel aan te draaien deze zijn niet voor de sier dus als je dan overdat punt heen gaat met je momentsleutel denk ik dat je mobo er aangaat. Dus slaat mijn opmerking wel degelijk ergens op!

Wat ik probeer te zeggen is dat je met een momentsleutel veel te veel kracht overal op zet.
Met een moment sleutel kun je de kracht instellen! |:( Daarom vraagt hij het ook.. Ga MOL nou niet vanalles uitleggen, want hij weet het heus wel.

OT:
Ik heb werkelijk geen id :+

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter

Jezus, lezen is dus ook al moeilijk.

Ik wil dus de coldplate aan mijn waterblok bevestigen zo. De bevestiging op het mobo blijft dus hetzelfde, alleen de coldplate zit dan al aan het waterblok vast.

Verder kan je een momentsleutel dus instellen op hoeveel kracht het vast moet. Dus als ik de waardes weet, kan het nooit te vast en dus nooit kapot gaan (in theorie uiteraard).

Leer please lezen, want mijn mobo gaat er dus niet aan, heeft er niks mee te maken. Ik erger me soms zo aan dit soort replys.
Anoniem: 42979 schreef op 22 augustus 2002 @ 12:57:
Raid heeft wel gelijk hoor, teveel spanning kunnen ze niet tegen.
Ja, waarom denk je dus dat ik naar die waardes vraag??? Zodat ik hem niet "te" strak doe |:( |:( |:( |:(
Anoniem: 5897 schreef op 22 augustus 2002 @ 13:01:
[...]

Met een moment sleutel kun je de kracht instellen! |:( Daarom vraagt hij het ook.. Ga MOL nou niet vanalles uitleggen, want hij weet het heus wel.

OT:
Ik heb werkelijk geen id :+
Dank u _/-\o_

• Underground75
zoek het lekker zelf uit!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

als je er nou een rubberen ringetje tussen doet, en als je dan ziet met aandraaien dat het geplet wordt dan stop je... hebbie meteen isolatie van de schroef

[Specs]

Anoniem: 8514

Totdat je denkt dat de coldplate optimaal contanct heeft met de pelt....een pelt gaat niet zomaar kapot van de druk...kan wel WAT hebben...10Newton moet het ZEKER aankunnen....

• KAR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-07-2020

KAR

Tjeempie MOL slecht geslapen ofzo?, Raid probeerd je alleen maar te helpen. Doe eens ff normaal man......

KAR

Did you ever stop to think . . . and forget to start again?

• Underground75
KAR schreef op 22 augustus 2002 @ 13:18:
Tjeempie MOL slecht geslapen ofzo?, Raid probeerd je alleen maar te helpen. Doe eens ff normaal man......

KAR
_/-\o_ Dank je wel _/-\o_

KAR schreef op 22 augustus 2002 @ 13:18:

KAR
Dat is wel zo, maar handvast had MOL natuurlijk al geprobeerd. Dat wetende is de reply natuurlijk vrij nutteloos.

Als jij een vraag steld dan wil je toch ook niet dat iemand zegt "vergeet je idee maar"? Of wel soms? Das net zoiets als "het gaat toch niet werken". Daar heb je niks aan natuurlijk.

• Underground75
Oke ik Quote het anders;

Handvast met slotboutjes, deze kunnen niet lostaten door trillingen. en met handvast bedoelik, pak een sleutel, dopsleutel, dopschoevenddraaier of whatever en draai alles vast totdat je niet meer verder kan. een momentsleutel geeft hierbij denk ik niet veel meer kracht.

Raid schreef op 22 augustus 2002 @ 13:33:
Oke ik Quote het anders;

Handvast met slotboutjes, deze kunnen niet lostaten door trillingen. en met handvast bedoelik, pak een sleutel, dopsleutel, dopschoevenddraaier of whatever en draai alles vast totdat je niet meer verder kan. een momentsleutel geeft hierbij denk ik niet veel meer kracht.
Ok, maar MOL is een miereneuker (en terecht!). Hij wil het precies goedhebben, maximale kracht dus. Hoe doe je dat dan? Juist, met een moment sleutel. Maar ja, wat is dan de max kracht?

MOL, ik heb ff voor je gesproken O-) Zal het nooit meer doen :X

Oke ik Quote het anders;

Mol wilde gewoon newton waarden horen die hij kon instellen op zijn momentsleutel! Dat is het enige...

Anoniem: 5988

-=MOL=-, je moet er wel even bijvertellen dat je 3.5kN druk wilt, en dat je 4 (naar ik aanneem) M3 boutjes gebruikt :)

Welke druk heb ik dan? Hoe weet ik dan of die druk enigzins optimaal is? Wat is handvast?

Dus slaat mijn opmerking wel degelijk ergens op!

Nee, want je hebt niet gelezen. Lees de draad voor je blaat. -=MOL=- wil de *coldplate* vastzetten op zijn waterblok. Dus de bekende coldplate ->peltier->waterblok sandwich. Zie mijn website als je echt geen idee hebt waar ik het over heb.

Nutteloze opmerking #1. Hoe heb je nu de topicstarter geholpen?

Raid schreef op 22 augustus 2002 @ 13:09:
zoek het lekker zelf uit!

Nutteloze opmerking #2 van meneer Raid. Zonder verstand blaten, maar boos worden als-ie op z'n vingers getikt word.

Siris schreef op 22 augustus 2002 @ 13:09:
als je er nou een rubberen ringetje tussen doet, en als je dan ziet met aandraaien dat het geplet wordt dan stop je... hebbie meteen isolatie van de schroef

Het ringetje word niet verder geplet als de peltier dik is. En pas op dat moment begin je druk op de peltier op te bouwen.

Anoniem: 8514 schreef op 22 augustus 2002 @ 13:15:
Totdat je denkt dat de coldplate optimaal contanct heeft met de pelt....een pelt gaat niet zomaar kapot van de druk...kan wel WAT hebben...10Newton moet het ZEKER aankunnen....

een Kryotherm engineer heeft me ooit verteld dat 3.5kN druk optimaal is. Dat is ver genoeg verwijderd van het breekpunt van de peltier, voldoende om de thermal interface pasta te laten vloeien, en voldoende om een hoog rendement te garanderen.

De vraag is dus: hoe hard moet je die bouten aandraaien om 3.5kN druk te genereren op de peltier?

Nutteloze opmerking #3. Het begint irritant te worden.

Oke ik Quote het anders;

Dan zegt je peltier *zeker* krak. Heb je enig idee hoeveel kracht je uit kunt oefenen met een simpel boutje? Echt, met je vingers krijg je al honderden newtons uit zo'n ding. Je moet dus goed voorzichtig zijn.

• Underground75
Sorry voor de nuteloze opmerkingen, maar als je iets vast draait totdat het vast zit kan de peltier toch niet kapot gaan of zie ik dat verkeerd, natuurlijk wel als je zoveelkracht gaat zetten dat je krak hoort.

Ik ben niet bang om op mijn vingers getikt te worden maar als iemand ergens een antwoord op probeerd te geven geeft diegene dat om de topicstarter te helpen omp zijn manier, dan is het dus niet zo dat de topicstarter hier zwaar gefrustreerd op moet reageren omdat hij bij het eerste antwoord niet hoort wat hij wil horen. en als de antwoordgever dan compleet wordt afgezeken zeg ik; Zoek het lekker zelf uit!

Misschien van beiden niet de juiste instelling :?

Anoniem: 5988 schreef op 22 augustus 2002 @ 14:09:
een Kryotherm engineer heeft me ooit verteld dat 3.5kN druk optimaal is. Dat is ver genoeg verwijderd van het breekpunt van de peltier, voldoende om de thermal interface pasta te laten vloeien, en voldoende om een hoog rendement te garanderen.

De vraag is dus: hoe hard moet je die bouten aandraaien om 3.5kN druk te genereren op de peltier?
Ja leuk...3.5kN op de pelt. Maar hoeveel is dat op het moertje? Om dat uit te rekenen moet je toch wel behoorlijk wat natuurkunde hebben gehad neem ik aan. Ik kan het in ieder geval niet...nog wis/natuurkunde genieen hier??

10N op het moertje...is in ieder geval een aardig kracht die dan op de pelt komt. Zeker niet TE veel, maar zo weet je zeker dat je nix sloopt. Probeer eerst eens met 10N en daarna de kracht opvoeren per 2 N ofzo. En kijken hoe de temps worden... Blijven de temps dalen, dan moet je de kracht blijven opvoeren! Totdat er bijna geen verschil meer is.....

Raid schreef op 22 augustus 2002 @ 14:19:
Sorry voor de nuteloze opmerkingen, maar als je iets vast draait totdat het vast zit kan de peltier toch niet kapot gaan of zie ik dat verkeerd, natuurlijk wel als je zoveelkracht gaat zetten dat je krak hoort.
Een peltier is een stuk keramiek. Zet daar teveel druk op, en het is *krak*. Zet er te weinig druk op, en je hebt dezelfde situatie als -=MOL=- nu heeft. Niet optimaal dus.
Ik ben niet bang om op mijn vingers getikt te worden maar als iemand ergens een antwoord op probeerd te geven geeft diegene dat om de topicstarter te helpen omp zijn manier, dan is het dus niet zo dat de topicstarter hier zwaar gefrustreerd op moet reageren omdat hij bij het eerste antwoord niet hoort wat hij wil horen. en als de antwoordgever dan compleet wordt afgezeken zeg ik; Zoek het lekker zelf uit!
Nou, jouw antwoorden getuigen niet van veel verstand van zaken. Bovendien heb je de originele vraag niet goed gelezen.
Misschien van beiden niet de juiste instelling :?

-=MOL=- reageert wel alsof-ie door een wesp gestoken is, en dat had inderdaad vriendelijker gekund. Verder was het handig geweest als hij er wat meer info bijgezet had, zoals de gewenste druk en het soort boutjes. Maar vanaf de andere kant snap ik best dat hij niet zit te wachten op een open-deur reactie. Vervolgens legt hij uit waarom hij een momentsleutel wil gebruiken, en dan kom jij aangezet met een antwoord waaruit blijkt dat je de originele vraag niet (goed) gelezen hebt.

Maargoed, genoeg hierover. Als je er verder over wilt discussieren dan kan dat via E-mail.

Anoniem: 8514 schreef op 22 augustus 2002 @ 14:23:
Ja leuk...3.5kN op de pelt. Maar hoeveel is dat op het moertje? Om dat uit te rekenen moet je toch wel behoorlijk wat natuurkunde hebben gehad neem ik aan. Ik kan het in ieder geval niet...nog wis/natuurkunde genieen hier??

Je hebt meer aan werktuigbouwkundigen. Die kunnen dat. Ik heb destijds exact dezelfde vraag gesteld voor mijn waterblok, maar dat topic is verloren gegaan met BC3.

In princiope kun je het zelf berekenen als je de spoed van de schroefdraad weet. De formules om dan uit te rekenen welke kracht er ontstaat staan in je 4/5 HAVO natuurkundeboeken en BINAS.

Anoniem: 8514 schreef op 22 augustus 2002 @ 14:27:
10N op het moertje...is in ieder geval een aardig kracht die dan op de pelt komt. Zeker niet TE veel, maar zo weet je zeker dat je nix sloopt. Probeer eerst eens met 10N en daarna de kracht opvoeren per 2 N ofzo. En kijken hoe de temps worden... Blijven de temps dalen, dan moet je de kracht blijven opvoeren! Totdat er bijna geen verschil meer is.....

10Nm is veel te veel. Ik heb voor M5 bouten (die ook een andere spoed hebben) amper 1Nm gebruikt. Maar de exacte kracht weet ik dus niet meer.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Hmmm, ik ben aan het werk en was ff naar een klant.

Ik heb even alles gelezen. Ten eerste Dabit en Nostra bedankt voor de replys, Nostra ook voor het praten voor mij ;)

Ik had maybe gereageerd als door een wesp gestoken, maar vind nog steeds dat de replys dus nergens over gingen. Maargoed, daar heb ik volgens mij ook mijn gelijk gekregen.

Nu, OT :)

Ik heb alle replys dus ff gelezen en er zitten weer wat interresante dingen bij. 10N was ik niet van plan. Die waarde gebruik ik al voor het monteren van een cilinder voor een bromfiets. Ik weet hoe strak dat is :P

Maargoed, gewoon doelloos gaan proberen heb ik geen zin in, omdat dat toch wel een risico met zich meebrengt.
Ik wil gewoon graag wat waardes weten.

Na 2 havo is het voor mij helaas mavo geworden, dus 4/5 Havo boeken heb ik niet en snap ik niet :)

Iemand die mij hier kan helpen?

Verder heb ik gezocht naar je topic Dabit, maar idd ook niet kunnen vinden.

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:40
Kleine opmerking nog om Raid bij te staan, want 'handvast' is in de werktuigbouwkundige wereld een heel normale kreet om iets aan te geven hoe vast iets aangedraaid dient te worden.

Momentsleutels gebruik je om koppakkingen in een automotor correct aan te draaien. Niet in het priegelwerk in een pc, toch? (Of een miniatuurmomentsleutel?)
Handvast is met de hand een schroef of moer aandraaien, zonder gebruik van hulpmiddelen zoals steeksleutels (arm maal kracht etc.)
Meeste schade wordt aangebracht door te vast iets aan te draaien.

-=MOL=- schreef op 22 augustus 2002 @ 15:28:
Hmmm, ik ben aan het werk en was ff naar een klant.

Nostra ook voor het praten voor mij ;)
:'( Dat was ik volgens mij MOL.. :Y) :o

Ik ga toch eens kijken of ik dat oude topic niet boven water kan krijgen; misschien dat de databasemensen bereid zijn om mee te werken. Ik wil zelf namelijk ook wel weer eens weten hoe het nou zat.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
La_Pazz schreef op 22 augustus 2002 @ 15:45:
[...]

Kleine opmerking nog om Raid bij te staan, want 'handvast' is in de werktuigbouwkundige wereld een heel normale kreet om iets aan te geven hoe vast iets aangedraaid dient te worden.

Momentsleutels gebruik je om koppakkingen in een automotor correct aan te draaien. Niet in het priegelwerk in een pc, toch? (Of een miniatuurmomentsleutel?)
Handvast is met de hand een schroef of moer aandraaien, zonder gebruik van hulpmiddelen zoals steeksleutels (arm maal kracht etc.)
Meeste schade wordt aangebracht door te vast iets aan te draaien.
Ben bekend met het fenomeen handvast en begrijp ook wat hij ermee bedoelt, maar het was geen antwoord op mijn vraag zegmaar. Verder heb je idd momentsleutels van verschillende grootes. Ik zal er niet 1 van een meter lang gebruiken die ze voor autowielen gebruiken. Ik heb een kleine tot mijn beschikking. Is tussen de 15 en 20cm lang.
Anoniem: 5897 schreef op 22 augustus 2002 @ 16:03:
[...]

:'( Dat was ik volgens mij MOL.. :Y) :o
Sorry, maar zat me tNostra in een ander topic te praten!
Anoniem: 5988 schreef op 22 augustus 2002 @ 16:08:
Ik ga toch eens kijken of ik dat oude topic niet boven water kan krijgen; misschien dat de databasemensen bereid zijn om mee te werken. Ik wil zelf namelijk ook wel weer eens weten hoe het nou zat.
Ik wacht het met smart af :)

[ Voor 0% gewijzigd door -=MOL=- op 22-08-2002 16:30 . Reden: quote toegevoegd ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:34

Epsilon

een pelt doet het het beste bij 400 pond druk

200 kg op 16 cm2 valt op zich nog wel mee. Dat is 12,5 kg per vierkante cm. Evenveel als op een proc dus.

• Underground75
MOL, wat voor soort "bouten" ga je gebruiken, met een veer of zonder? Nogmaals sorry voor de lompe opmerkingen. Ik ben toch wel benieuwd wat er uit komt.

Raid schreef op 22 augustus 2002 @ 18:42:
MOL, wat voor soort "bouten" ga je gebruiken, met een veer of zonder? Nogmaals sorry voor de lompe opmerkingen. Ik ben toch wel benieuwd wat er uit komt.
Zonder veer, anders lukt het nooit om een juiste druk in te stellen. :X

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 00:23
Ik kan aardig wat druk op mijn peliters zetten, zoveel zelf dat ik ze kan laten knappen.

Er zitten 2 72watt peltier onder.

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=8360

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=8362

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=8363

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Raid schreef op 22 augustus 2002 @ 18:42:
Ik ga het nog 1x proberen uit te leggen :)

Kijk naar de pics van Amd RuLuzzz.

Ik wil dus de onderste plaat (coldplate) aan mijn waterblok bevestigen. Met het peltier ertussen, onder druk. Daarvoor heeft Amd RuLuzzz dus die 4 gaten gemaakt in zijn waterblok en 4 schroefdraad gaten in zijn coldplate getapt.

Daar komen dus geen veren bij te pas.

Waar het mij omgaat is dus hoe strak ik die 4 bouten aan kan draaien om optimale druk te krijgen op het peltier, waardoor hij beter zou moeten koelen.

Het waterblok zit uiteraard wel met de veren gemonteerd.

Plaatje zoals het er ongeveer uit moet komen te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/MAZEP41/MAZEP41_installed_large.gif
Dit is wel op een Pentium 4, maar dit plaatje is van betere kwaliteit en het princiepe is exact hetzelfde.

Snap je het nu??

Amd RuLuzzz: Bedankt voor de pics, hier heb ik nou echt wat aan. Ik wou eigenlijk vanaf de onderkant bouten erin gaan maken, maar zoals jij het hebt gedaan kan je zonder het hele zooitje los te maken eventueel nog wat extra druk erop zetten. Prima idee :)

Alleen, heb jij de peltier elementen zo in gebruik, of heb je de zijkanten nog dichtgekit? Dat heeft mijn peltier wel (copyrights by DaBit) en toen ik met iemand anders 2 jaar terug een 60Watt pelt op een celly 600 deed hebben we dat ook gedaan. Volgens mij is het rendement dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Thnx dabit. zit nu op me werk, maar ga ze straks wel ff lezen in me pauze.

[edit]
Toch gelijk maar ff gedaan. Er staan zeker interessante dingen tussen, alleen ik ben niet zo'n rekenwonder. Dus ff afwachten tot anderen het ook gelezen hebben.

Verder ben ik van plan de zelfde constructie te maken als hierboven op de pics!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Mol, ik ga out van jou en je peltier... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
-=MOL=- schreef op 23 augustus 2002 @ 09:27:
[...]

Ik ga het nog 1x proberen uit te leggen :)

Kijk naar de pics van Amd RuLuzzz.

Ik wil dus de onderste plaat (coldplate) aan mijn waterblok bevestigen. Met het peltier ertussen, onder druk. Daarvoor heeft Amd RuLuzzz dus die 4 gaten gemaakt in zijn waterblok en 4 schroefdraad gaten in zijn coldplate getapt.

Daar komen dus geen veren bij te pas.

Waar het mij omgaat is dus hoe strak ik die 4 bouten aan kan draaien om optimale druk te krijgen op het peltier, waardoor hij beter zou moeten koelen.

Het waterblok zit uiteraard wel met de veren gemonteerd.

Plaatje zoals het er ongeveer uit moet komen te zien:
[afbeelding]
Dit is wel op een Pentium 4, maar dit plaatje is van betere kwaliteit en het princiepe is exact hetzelfde.

Snap je het nu??

Amd RuLuzzz: Bedankt voor de pics, hier heb ik nou echt wat aan. Ik wou eigenlijk vanaf de onderkant bouten erin gaan maken, maar zoals jij het hebt gedaan kan je zonder het hele zooitje los te maken eventueel nog wat extra druk erop zetten. Prima idee :)

Alleen, heb jij de peltier elementen zo in gebruik, of heb je de zijkanten nog dichtgekit? Dat heeft mijn peltier wel (copyrights by DaBit) en toen ik met iemand anders 2 jaar terug een 60Watt pelt op een celly 600 deed hebben we dat ook gedaan. Volgens mij is het rendement dan beter.
Ze zijn nog niet in gebruik. Ik moet alles nog isoleren. Het zijn 2 6a peltiers. De reden waarom ik er 2 6a zijn de kosten, deze peltiers waen meer 15€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Bedankt joor....... Maargoed we gaan wel weer een keer samen hobbieen. Houd ons weer van de straat!
Amd RuLuzzz schreef op 23 augustus 2002 @ 11:37:
[...]

Ze zijn nog niet in gebruik. Ik moet alles nog isoleren. Het zijn 2 6a peltiers. De reden waarom ik er 2 6a zijn de kosten, deze peltiers waen meer 15€.
Dat scheelt idd een hoop. Je voeding zul je ook wel een hoop eurotjes op besparen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
-=MOL=- schreef op 23 augustus 2002 @ 11:38:
Bedankt joor....... Maargoed we gaan wel weer een keer samen hobbieen. Houd ons weer van de straat!

[...]

Dat scheelt idd een hoop. Je voeding zul je ook wel een hoop eurotjes op besparen!
normaal ben je met voeding en 172 watt peltier tegen de 100/120€ kwijt. En nu 30€ peltiers, en een extra oude at voeding voor niks. Met deze setup kan ik er altijd nog 1/2 172 watt peltiers onderleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PegOpDeWeg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-05 11:17

PegOpDeWeg

eej wasup?

Heb even gezocht voor je, ik denk dat je er wel wat aan hebt al dat peltier leesvoer:

1: http://www.procooling.com...e_peltier__just_how.shtml

2: http://secure.netroedge.com/~phil/peltier-howto.html

3: http://www.peltier-info.com/tims.html

4: http://www.benchtest.com/504_temp.html

5: http://www.cheese83.frees...water/peltier_cooling.htm

edit: bijna vergeten..

als je echt precies wil weten is het misschien handig om een mailtje te sturen naar Melcor http://www.melcor.com/

die maken namelijk peltier elementen en alles er omheen. Dus hun kunnen weten hoeveel druk je erop kan zetten.

"It's better to burn out, then fade away"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-05 12:48

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

je zegt dat er geen veren bij te pas komen, maar als je 4 heel stugge veren hebt kun je de kracht wel makkelijker berekenen. maar ok, dat hoeft niet zo.
ik denk dat je ook verschrikkelijk moet uitkijken dat de coldplate en het blok PRECIES vlak zijn, als ergens een klein bocheltje zit dan druk je met 1 tiende van de maximum kracht je pelt al kapot (hijs keramisch en zegt vlug krak)

het enige wat je nog nodig hebt is iemand die verstand van berekeningen heeft die te maken hebben met het aandraaien van moeren. want zo komen we er niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Links ga ik nog checken. AtomicShockwave, bedankt voor je reply.

En idd ik heb alleen iemand nodig om te rekenen.

Dit heb ik al gevonden in 1 van Dabits topics: 40x40mm peltiers zoals de ICE-71 (80W @ 16V) en DRIFT-0.8 (172W @ 24.1V): 165kg minimal, 330kg typical, 386kg maximal.

Dus wie o wie maakt het sommetje kompleet als ik de zelfde constructie gebruik als Amd RuLezzz in de pics hierboven ergens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
-=MOL=- schreef op 23 augustus 2002 @ 13:40:
Links ga ik nog checken. AtomicShockwave, bedankt voor je reply.

En idd ik heb alleen iemand nodig om te rekenen.

Dit heb ik al gevonden in 1 van Dabits topics: 40x40mm peltiers zoals de ICE-71 (80W @ 16V) en DRIFT-0.8 (172W @ 24.1V): 165kg minimal, 330kg typical, 386kg maximal.

Dus wie o wie maakt het sommetje kompleet als ik de zelfde constructie gebruik als Amd RuLezzz in de pics hierboven ergens!
Het is btw m4 draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Dat had ik met mijn "deskundige" oog ook al gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Trapje omhoog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kun je 't niet meten? M4 moertje in de bankschroef, boutje er doorheen, 10 kilo gewicht op dat boutje, en kijken hoeveel moment je nodig hebt om die 10 kilo omhoog te schroeven?

Ik zal nog eens zoeken naar de verloren informatie, maar ik geef je weinig kans op succes.

* DaBit vraagt zich af waar alle werktuigbouwkundigen op GoT gebleven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Ik kan het eventueel wel testen, maar of mijn metingen dan goed zijn, ik denk het niet.

Waar alle mensen gebleven zijn die hier 1 a 2 jaar geleden waren, (toen er echt interesante dingen gebeurden enzo) weet ik ook niet :(

Maargoed. Komt er nu nog niks uit het topic, dan ga ik het maar gewoon handmatig doen ofzo. Gewoon steeds strakker! Dan zie ik vanzelf wel hoe en wat. Verder kan ik dan toch testen zonder het hele spul op de cpu te hebben. Het enige gevaar wat ik heb is dat ik mijn peltier sloop. Maarja, dan koop ik wel een nieuwe ofzo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-05 19:58
ik heb ff vlug het topic slecht doorgelezen.

je zet de pelt zo vast dat ie er niet uitvalt
je zet je WC aan
je plakt op de koude zijde een temp sensor
je draait net zo lang totdat de temp niet kouder wordt

easy :7

Reality beats fiction by far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

niet om dabit af te kraken hoor maar 10 N is toch 10 N :P

dat heeft toch niks met de spoed van de schroef te maken :?

daar is een momentsleutel voor uitgevonden, bij 10 N stopt ie

ik heb bij de auto van mijn vader de kop opnieuw gemonteerd omdat deze lek was :(
die moest ook met een bepaald aantal N vast, maar dat heb toch niks met de spoed van de schroef te maken, bij 10 N zegt de momentsleutel klik en je heb 10 N :)

get rich or die try'in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
E-MANs schreef op 25 augustus 2002 @ 14:37:
ik heb ff vlug het topic slecht doorgelezen.

je zet de pelt zo vast dat ie er niet uitvalt
je zet je WC aan
je plakt op de koude zijde een temp sensor
je draait net zo lang totdat de temp niet kouder wordt

easy :7
Je moet dan hele gevoelige meet temp. hebben. En de coldplate vangt de klappen op dus zoveel zin heeft het ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

En hoe wou je die temp sensor ertussen zetten, dan moet de oppervlakte daarvan precies gelijk zijn aan de peltier want als het een klein ding is, hoe dun het ook is dan breekt je pelt meteen in stukken.

Maar ik krijg van de week de stuff voor me eigen wc, zijn die veren echt nodig? Of kan het zonder ook prima? En waar halen jullie die plastic moeren en bouten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Proberen ga ik waarschijnlijk wel gewoon doen. Ik meet de coldplate temp op dezelfde manier als DaBit. Ik heb dus een gat vanaf de zijkant in de coldplate zitten, die precies boven de core van de cpu uitkomt.

Verder zijn de veren niet nodig, maar is wel beter omdat je de druk beter over de 4 bouten verdeelt. De kunstof bouten/moeren zaten bij mijn waterblok. Je kan ze wel los kopen, maar weet ff niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[nohtml]
ModmaN schreef op 25 augustus 2002 @ 21:28:
niet om dabit af te kraken hoor maar 10 N is toch 10 N :P

dat heeft toch niks met de spoed van de schroef te maken :?

daar is een momentsleutel voor uitgevonden, bij 10 N stopt ie
Jawel, het moment waarmee je de schroef aandraait is dan inderdaad 10Nm (let op: 10 Newton-meter dus). Maar de kracht waarmee de bout en de moer samengetrokken worden is veel hoger. En dat hangt wel af van de wrijving en spoed van de schroefdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Dabit, wat is nou ongeveer een reeele waarde in Nm uitgedrukt?

5Nm, 2Nm, 10Nm. Ik heb geen idee namelijk. 4Nm ofzo zit ik aan te denken. Waarom weet ik zelf ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rond de 1Nm. Erboven zou ik *zeker* niet gaan. 1Nm betekent dat je aan een arm van 10cm een fles van een liter vol water hangt. Da's toch al vrij lomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Ja, dat zeker. Ik ga het denk ik hetzelfde maken als Amd RuLuzzz, alleen dan ook met veren ertussen om de druk weer te verdelen! Tenminste als dat gaat passen.

Eerst naar de netgamez lan, daar mag ik me peltier niet meenemen ivm de stroomvoorziening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hou er wel rekening mee dat je verdomd strakke veren nodig hebt.... (820N per veer bij gebruik van 4 bouten en 3.3kN op de peltier.). De M8 spiraalveren (van 2.5mm dik verenstaal) die ik thuis nog heb liggen zijn te slap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Hmmm, ok. Anders draai je idd de veren gewoon aan tot ze op zijn, netzoals ik al deed in de originele situatie.

Zonder veren dan maar. Rubberen ringetjes ofzo doe ik er wel tussen, maar dan meer tegen beschadigen van het waterblok enzo.

Die veren die jij bedoeld, zijn dat die "zware" veren waarmee je waterblok aan je mobo/backplate zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35937

Maybe heb je da al gedaan maar vraag het eens op www.amdmb.com of http://www.icronticforum.com. Ik weet wel 100% zeker dat je die forum's kent :P maar GoT is nu niet het ideale forum voor die hard overclocking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Ik ken de forums wel, kom er alleen nooit.
Meeste mensen denken dat ik een echte die hard ben ofzo :)
Maar ik heb ook gewoon mijn persoonlijke leventje. Als ik op GoT ben is het meestal vanaf me werk :P

Als jij daar een account hebt, wil je dan posten voor me?

Zoniet, ga ik het zelf wel doen al is mijn technische engels niet echt op en top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-=MOL=- schreef op 26 augustus 2002 @ 17:02:
Die veren die jij bedoeld, zijn dat die "zware" veren waarmee je waterblok aan je mobo/backplate zat?

Yup. Die veren die ik gebruikte om het WB omlaag te duwen tegen de proc aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35937

-=MOL=- schreef op 27 augustus 2002 @ 11:47:
Ik ken de forums wel, kom er alleen nooit.
Meeste mensen denken dat ik een echte die hard ben ofzo :)
Maar ik heb ook gewoon mijn persoonlijke leventje. Als ik op GoT ben is het meestal vanaf me werk :P

Als jij daar een account hebt, wil je dan posten voor me?

Zoniet, ga ik het zelf wel doen al is mijn technische engels niet echt op en top.
* Anoniem: 35937 post ook vanaf zijn stage adres :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had laatst veren gehaald voor mn waterblok. Ik dacht in de winkel "deze zijn wel aardig sterk". Ghehe,kom ik thuis, VEEEEL te slap :+ Ze moeten in mijn geval zo sterk zijn dat je ze amper in kan drukken tussen duim en wijsvinger. Druk je ze tot de helft in laat dan maar. Das echt te slap.
Die van een Alpha kun je net een beetje indrukken en die vind ik als niet echt heel sterk. Alhoewel ze voor een waterblokje wel sterk genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
berekenen van dat soort krachten is niet eenvoudig, aangezien zaken als wrijving een complexe rol spelen. je kan dus niet eenvoudig de spoed en diameter pakken en de kracht makkelijk omrekenen naar moment.

gelukkig zijn er mensen die het leuk vinden om hier over na te denken en die helpen je op weg:

http://www.tribologie.nl/software/screw/metric.htm

alstublieft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:42

Wimo.

Shake and Bake!

aatos schreef op 27 augustus 2002 @ 21:32:
berekenen van dat soort krachten is niet eenvoudig, aangezien zaken als wrijving een complexe rol spelen. je kan dus niet eenvoudig de spoed en diameter pakken en de kracht makkelijk omrekenen naar moment.

gelukkig zijn er mensen die het leuk vinden om hier over na te denken en die helpen je op weg:

http://www.tribologie.nl/software/screw/metric.htm

alstublieft...
SICK! Maar wel knap hoor.. respect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk... Da's nou een nuttig linkje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Ik zit nu bij een klant en dacht laat ik ff op GoT.

Interessante link. Ga het zeker nog bekijken. Of neemt iemand anders de moeite? Ik snap er toch niks van :P

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Hmmm, ik snap eigenlijk niks van al die waardes :)

Wie legt het me uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping
  • Laatst online: 18-05 19:43

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Poging tot uitleg linkje: (Dabit ;) naar aanleiding van je mailtje)
Eerste hokje is de schroefdraad die gebruikt is, in jouw geval M4.
Tweede hokje is de boutklasse (sterkte). Staat vaak op de kop van de bout, standaard voor stalen bout is 8.8
Derde hokje is het percentage van de vloeigrens. (De vloeigrens is de spanning die in het materiaal optreedt waarbij deze op het punt staat te gaan plastich vervormen lees: uitrekken) Je wilt niet zo veel kracht zetten totdat je bouten uitrekken dus blijf je met 90% van deze waarde veilig dus 0.9
vierde en vijfde hokje geven de wrijvingscoefficienten weer van de spiegel (us) en het draagvlak (u[sub]k[/k]) Zoals in het verhaaltje te lezen valt moet je bij niet-gesmeerde schroefdraadverbindingen uitgaan van een waarde van rond de 0.14

Leuk zal je nu denken, ik heb dit alles ingevuld, wat nu? Er komen als je op solve kikt een hoop getalletjes tevoorschijn, wat moet ik daar mee?

De getalletjes die jij interessant vind staan nu achter de vet gedrukte tekst.
Aanhaalmoment en Montagevoorspankracht.
Voor het aanhaalmoment komt er een waarde uit van 2.95Nm en voor de daarbij resulterende trekkracht in de bout een waarde van 3.9kN.
Je hebt een blok wat je wilt vastklemmen met 4 bouten. Ik las ergens dat de maximale kracht die uitgeoefend mag worden op deze Peltier 3.5kN is. Dat betekent dat de kracht per bout 3.5/4=0.86kN is.
Je moet dus met de waarde van het derde hokje wat gaan spelen om een daarbij horende kracht van 0.86kN te vinden.
Bij de waarde van 0.2 komt er precies 0.86kN op de bout te staan met een moment wat daar voor nodig is van 0.66Nm.
Nu is het verstandig om niet direct je blok te pakken en meteen elke bout aan te draaien tot op deze waarde. Vergeet niet; 3.5kN is de maximale kracht die je Peltier aankan, iets te veel en hij kan breken. Neem dus een waarde die iets lager ligt dan 0.66, bijvoorbeeld 0.6Nm dan speel je op safe.
:)

NB. Ik heb de formule's niet gecontroleerd, maar ben er vanuit gegaan dat deze goed zijn. (Mijn boeken zijn in de loop van 5 verhuizingen een beetje verspreid geraakt en de formules kan ik dus niet verifieren)
Het is ook 5 jaar geleden dat ik ben afgestudeerd als WTB-er en dus heb ik uiteraard helemaal geen feeling meer met de waardes zoals dit programma ze weergeeft.
Bedenk goed dat elke uitkomst, voordat je deze accepteert, eerst je gezonde verstand moet passeren. 0.86kN betekent ongeveer 90 kilo. De kracht die op je Peltier wordt uitgeoefend is dus 360 kilo(!) Dit klinkt veel, maar het lijkt mij acceptabel indien gelijkmatig verdeeld. Draai dus niet direct 1 bout plankgas aan en dan de tweede en derde en vierde. Dan wordt de Peltier eerst aan 1 kant belast en dan pas aan de andere. Hierdoor zou je het risico lopen dat je een hoek afbreekt. Draai alle bouten eerst met de hand aan en gebruik daarna de momentsleutel om op het juiste moment te komen.

Veel succes!

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Eindelijk!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Imo ben jij de heiligste persoon op het forum @ the moment!

Thnk you very much ;)

Binnenkort ga ik mijn waterkoeling setup lostrekken, ff een luchtkoelertje erop. Coldplate + waterblok vlakken, klaarmaken voor de nieuwe peltier bevestiging en schoonmaken.

Waarschijnlijk is dat over een maand pas klaar ofzo, heb ook een persoonlijk leven!

Iig hardstikke bedankt. Ik ga ervan uit dat je waardes kloppen en ga het op 0.6Nm proberen. Gelijkmatig zal ik zeker doen, had ik zonder je tip ook gedaan, maargoed, niet iedereen weet dat. Dit is heel handige info!

Ik ga er maar vanuit dat de waardes die je geeft correct zijn, zoniet heb ik pech.

Als het in elkaar zit zal er wel een nieuw topic komen met pics enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[nohtml]
-=MOL=- schreef op 10 september 2002 @ 09:13:
Eindelijk!!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Imo ben jij de heiligste persoon op het forum @ the moment!

Thnk you very much ;)
Hey, en ikke dan? Ik had een slijmmailtje gestuurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Ok, ok. Samen op nr1, omdat jij mijn voltage mod hebt gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Anoniem: 5988 schreef op 10 september 2002 @ 14:22:
[nohtml]
[...]

Nou, als dat al een slijmmailtje was, dan heb ik jou niet graag tegen als adje! ;)
Ik ben al lang blij dat ik niet 8 jaar voor niks heb zitten studeren lanterfanten. (lees: Rikken) :*)

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Anoniem: 5988 schreef op 10 september 2002 @ 14:22:
[nohtml]
[...]

wie heeft de link gepost? :+

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
ROFLOL. Willen jullie nu allemaal een heilig status van mij krijgen ofzo?

Als jullie er voor betalen mogen jullie wel in mijn sig!

-=MOL=- schreef op 11 september 2002 @ 13:55:
ROFLOL. Willen jullie nu allemaal een heilig status van mij krijgen ofzo?

Als jullie er voor betalen mogen jullie wel in mijn sig!

Wilde jij een ban? >:)
Cow_tipping schreef op 10 september 2002 @ 21:39:
[...]
Nou, als dat al een slijmmailtje was, dan heb ik jou niet graag tegen als adje! ;)
Ik ben al lang blij dat ik niet 8 jaar voor niks heb zitten studeren lanterfanten. (lees: Rikken) :*)
Ik ben vreselijk ongevaarlijk hoor ;)

(ow, enne, zullen we weer ontopic gaan? Anders moet ik mezelf een OW geven wegens offtopic geleuter.)

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Liever een OW, dan gelijk een ban. Moet ik me weer opnieuw aanmelden :P

Maar, idd ff ontopic.

Ik ben dus opzoek naar de goede momentsleutel! :D De lichtste die ik heb kunnen vinden is minimaal 4Nm. Ik ga binnenkort ff bij snap-onn kijken. Iemand tips?

• aatos
-=MOL=- schreef op 12 september 2002 @ 08:55:
Liever een OW, dan gelijk een ban. Moet ik me weer opnieuw aanmelden :P

Maar, idd ff ontopic.

Ik ben dus opzoek naar de goede momentsleutel! :D De lichtste die ik heb kunnen vinden is minimaal 4Nm. Ik ga binnenkort ff bij snap-onn kijken. Iemand tips?
momentsleutels die lage waarden aankunnen zijn idd moeilijk te vinden. maar het kan ook anders: je pakt een weegschaal die met een veer werkt, zo'n ding om vis etc te wegen, en die maak je aan een normale steek of ringsleutel. meet de afstand van het bevestigingpunt tot het hart van de bout, en dan kan je zo uitrekenen met hoeveel kracht je aan de sleutel moet trekken. Op de weegschaal kan je aflezen hoe hard je trekt.

• Cow_tipping

Cow_tipping

On the run for D.B.!

aatos schreef op 12 september 2002 @ 17:50:
[...]

momentsleutels die lage waarden aankunnen zijn idd moeilijk te vinden. maar het kan ook anders: je pakt een weegschaal die met een veer werkt, zo'n ding om vis etc te wegen, en die maak je aan een normale steek of ringsleutel. meet de afstand van het bevestigingpunt tot het hart van de bout, en dan kan je zo uitrekenen met hoeveel kracht je aan de sleutel moet trekken. Op de weegschaal kan je aflezen hoe hard je trekt.
Wij noemen dat een dynamometer.
Maar een momentsleutel is wat makkelijker echter verschrikkelijk duur. Zeker omdat bijna niemand zo'n ding gebruikt voor hele kleine schroefjes. De meest verkochte types zijn aan autogarages en werkplaatsen en die zijn voor bouten vanaf M6 tot en met M10. Het instelbereik is niet echt nauwkeurig bij kleine momenten. (grove schaalverdeling)
makkelijker is een proefje te doen met een M4 bout waar omheen een spiraalveer zit. Meet hoeveel je de veer moet indrukken om op een kracht van ongeveer 80N uit te komen.
Bij het aandraaien van de bouten op de Peltier moet je ervoor zorgen dat de veren net zo ver ingedrukt worden. Zo heb je het moment niet nodig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Cow_tipping schreef op 12 september 2002 @ 23:21:
[...]

Wij noemen dat een dynamometer.
bedankt, ik was de term even vergeten. maar die dingen zijn in ieder geval goedkoop te krijgen, o.a. bij een hengelsportzaak zullen ze ze wel hebben denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Zo'n weegding voor vissen kan ik wel van een maat lenen, ik snap alleen nog niet precies hoe ik het dan vast moet zetten. Leg het nog eens duidelijk uit please?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Eenheid van koppel/moment is Newton meter [Nm]
Dit kun je voorstellen als je bij een steeksleutel van 1 meter lang de sleutel op het einde belast met 1N.
Nu heb je niet zulke lange steeksleutels, maar een steeksleutel met een lengte van 25 cm (4x zo kort) zou je dus met een 4x zo grote kracht moeten belasten om op het zelfde moment uit te komen.
dus bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
L [m]    x   F [N]   =    M [Nm]
1            1            1
0.25         4            1
0.15         6.7          1

F is de kracht die je op de steeksleutel uit zou oefenen. bv. hang je er een gewicht van 100 gram aan dan oefent deze een kracht van 1 N uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Cow_tipping schreef op 13 september 2002 @ 13:22:
Eenheid van koppel/moment is Newton meter [Nm]
Dit kun je voorstellen als je bij een steeksleutel van 1 meter lang de sleutel op het einde belast met 1N.
Nu heb je niet zulke lange steeksleutels, maar een steeksleutel met een lengte van 25 cm (4x zo kort) zou je dus met een 4x zo grote kracht moeten belasten om op het zelfde moment uit te komen.
dus bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
L [m]    x   F [N]   =    M [Nm]
1            1            1
0.25         4            1
0.15         6.7          1

F is de kracht die je op de steeksleutel uit zou oefenen. bv. hang je er een gewicht van 100 gram aan dan oefent deze een kracht van 1 N uit.
idd.

om een concreter voorbeeld te geven: als je zoals iemand anders voorrekende 0.6 Nm wil hebben, en je sleutel is 10 cm lang, dan moet je een kracht uitoefenen van .6/.1=6N, haaks op de sleutel.

op je visweegschaaltje is dat 600 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-

-=MOL=-

Topicstarter
Ok, thnx!

We gaan binnenkort alles demonteren en de coldplate aan het waterblok bevestigen.

Pagina: 1