Toon posts:

[BC3] Peltier clamping pressure: de feiten

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het even voor jullie uitgeprobeerd.

Als ik de peltier op m''n waterkoeler aanschroef met een lage kracht; zeg een kilo of 10, dan komt m''n coldplatetemp niet onder de -20 graden. Zet ik meer kracht op de pelt (maar nog geen 330kg), dan haal ik opeens de -37 graden. (no thermal load op de coldplate)

Zegt genoeg lijkt me. ''Clamping pressure'' is dus wel belangrijk. Gelukkig, dan heb ik niet voor niks lopen hannesen met die bouten in m''n coldplate.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-12 21:01

RvV

Hoe weet je hoe hard je iets klemt? Heb je een speciale meter daarvoor?

Y'24

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-12 20:13
kan je berekenen.

[topic=170321]

• Selfdefence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01-2022
Nuttige info, bedankt

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, ''t is nou nog even gokken hoe hard ik precies m''n pelt nou samenpers. Neem de nummertjes maar als indicatie van de orde van grootte.

Verwijderd

had het wel gezecht.... maar kon het de site waar het stond niet meer vinden..
ben heel blij dat DaBit het nu in de praktijk bewezen heeft!!

dabit heb je je thermo-lek al op gelost??
ik heb er over na zitten denken...
en ik ga het anders doen..

Afbeeldingslocatie: http://212.187.96.225/pelt-mantel.gif
niet dat ik al zover ben hoor.. moet nog aan het koper inkopen beginnen, maar :)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Hoe kan je nu zonder speciaal materiaal "voelen" hoe hard je het moet opspannen?

Ik snap ook wel dat het niet echt objectief is, maar hoe "hard" moet je die schroeven nu aanspannen?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

als je nou een een randje 2 componenten op de rand van de colplate doet die warmte geleidend is en dan in het midden gewone warmte pasta dan onder de pers en de colsplate een het peltier lijmen onder druk zou het dan wat worden

geef je reaktie hier maar over

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op maandag 30 april 2001 17:22 schreef dirkster het volgende:
als je nou een een randje 2 componenten op de rand van de colplate doet die warmte geleidend is en dan in het midden gewone warmte pasta dan onder de pers en de colsplate een het peltier lijmen onder druk zou het dan wat worden

geef je reaktie hier maar over
Leestekens gesponsord door www.waterkoeling.nl. :P:P

Sorry Dirk, kon het niet laten.....

Verlijmen is idd een mogelijkheid. Maar heeft als nadeel dat je in de problemen zit als je peltier de geest geeft.

Verwijderd

ja maakt dat dan wat uit schuur cq brand je doe boel schoon is ie wel zwart maar dat komt het geheim ffies in de antikal en weg aanslag op kopen mijn colplate begon helemaal te glimmen ervan en toen gelijmt en op me werk onder de pers nacht eronder en presto alles aan elkaar op een grote druk

btw leestekens zijn niet mijn sterkste punt

• white_panther
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04-2023

white_panther

Campzone here we come....

Op zondag 29 april 2001 21:11 schreef RvV het volgende:
Hoe weet je hoe hard je iets klemt? Heb je een speciale meter daarvoor?
je hebt hier ook speciaal gereedschap voor die je kunt instellen op een bepaalde druk

achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier

Verwijderd

Topicstarter
Yup, thermolek is opgelost. -37.8 graden op de coldplate...

Vastlijmen peltier zou ik niet doen. 2 boutjes werken net zo goed, en dan kan ''t nog eens ooit uit elkaar. mocht dat nodig zijn.

Plus: de peltier en de coldplate/waterblok zetten verschillend uit. Als het tempverschil te groot word, en de lijm geeft niet mee: KRAK. Da''s ook de reden dat je de grotere peltiers (vanaf 25x25mm ofzo) niet kunt krijgen met soldeer aan de warme kant. Soldeer geleid namelijk heel wat beter warmte dan de witte koelpasta of AS.

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-12 23:27
De post hierboven is van mij, niet van Feeree

(log in''t vervolg weer uit hé Feeree als je mijn PC gebruikt om te "werken")

Verwijderd

Topicstarter
Mjah,dat moet je uit kunnen rekenen. Als je je bouten aandraait met een bepaald moment, dan oefen je een bepaalde kracht uit. In mijn berekeningen gaat iets fout, maar ik kom er nog wel achter.

edit:

MM_zork: je plaatje doet ''t niet.
Pagina: 1