Toon posts:

[BC3] Compressie van peltier vs. performance

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals wij eigenlijk allemaal pelties gebruiken is de compressie-techniek. Hierbij comprimeer je je pelt tussen 2 platen. Deze compressie moet officieel best wel hoog zijn voor optimaal rendement. In ieder geval VEEL meer dan de kracht waarmee je je koeloplossing mee op je proc duwt. Officieel dus.

Weet iemand ergens grafiekjes te vinden van pelt performance versus compressie? ''k heb al ooit bij Krytherm en Melcor gekeken, maar niks gevonden.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
helpt dat zoveel dan?

De kans om je core te kraken lijkt me best wel groot als je hem nog strakker vastzet..

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 12 april 2001 14:37 schreef Cutebritney het volgende:
De kans om je core te kraken lijkt me best wel groot als je hem nog strakker vastzet..
Nee, je moet veel kracht zetten tussen het (water)koelblok, de peltier en de coldplate. Dit geheel kan dan met veel minder kracht op de proc worden gezet.

Verwijderd

zucht..... voor we een hele disc... over het kraaken van je core...
daar gaat het hier niet om..
de kracht word niet op de core gezet maar op de coldplate en bv waterblok met daar tussen de pelt.
ok?.. mooi.. :)

Verwijderd

beetje teveel naar britney gekeken denk ik..
als hij maar goed vast zit niet?

gewoon goed klemmen is meer dan genoeg..

niet dat je met grootmomentsleutels gaat klooie ofzo >:)

Verwijderd

wat dacht je van deze opstelling van onder naar boven:
- proc
- coldplate
- pelt
- waterblok
- berg bakstenen netjes opelkaar gestapelt

moet er wel genoeg druk op zijn :7

Verwijderd

Topicstarter
Met 4 M6 bouten kan ik ook de proc kraken als ik dat zou willen hoor.

Nee, maar officieel moet je een pelt onder flinke druk zetten voor max. efficientie. Ik vraag me alleen af waar we dan over praten.

Eigenlijk vraag ik of het de moeite waard is om een constructie te verzinnen waarmee ik die pelt flink onder druk kan zetten

Verwijderd

Op vrijdag 13 april 2001 09:36 schreef DaBit het volgende:
Met 4 M6 bouten kan ik ook de proc kraken als ik dat zou willen hoor.

Nee, maar officieel moet je een pelt onder flinke druk zetten voor max. efficientie. Ik vraag me alleen af waar we dan over praten.

Eigenlijk vraag ik of het de moeite waard is om een constructie te verzinnen waarmee ik die pelt flink onder druk kan zetten
Ik meen ergens gelezen te hebben dat het wel degelijk scheelt hoor. Zon constructie is niet bepaald moeilijk ook. Neem 2 kopere plaatjes (die groter zin dan je koelblok) en 4 stukken draadeind. Boor in de 2 plaatjes vier gaatjes op de zelfde plaats. leg nu de peltier op een van de platen, koelblok daar weer op, dan weer een plaatje en klem het op elkaar door de moeren op de tapeinden flijnk aan te draaien. T''is simple als wat.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Uit mijn hoofd is de benodigde druk ongeveer 25 kg/cm2 (lang leve SI eenheden...:P)

In de specs bij AMD schijnt er iets over gezegd te worden.

Nu komt het: Een peltier is 40x40 (neem even een standaard PC maat) = 16cm2. Betekent 400 kg.

Een proc is 10x10mm (ongeveer) betekent 25 kg.

Persoonlijk vind ik 25 kg nog best veel, voor een proc. Ben enkel te lui om bij AMD te gaan zoeken.

Ik denk dat je het meeste kans maakt op zinnige antwoorden, bij producenten van koelprut. Ergens moet toch wel een specificatieblaadje rondzwerven?

Verwijderd

ik zal rick van tedist eens mailen..

die zal me er ongetwijfeld meer over kunnen vertellen...
Pagina: 1