Toon posts:

[BC3] waterblok->pelt->coldplate clamping pressure

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De kracht waarmee je peltier aangedrukt moet worden is best hoog. ''k heb het nog eens even nagerekend voor Kryotherm peltiers, dus geen gokwerk meer:

40x40mm peltiers zoals de ICE-71 (80W @ 16V) en DRIFT-0.8 (172W @ 24.1V):
165kg minimal, 330kg typical, 386kg maximal.

48x48mm peltiers zoals sommige 120W en 156W types:
237kg minimal, 475kg typical, 556kg maximal.

Efficiency loss bij te lage clamping pressure kan oplopen tot 30%. Best wel significant dus. Bij hoger dan maximale pressure knapt je pelt gewoon, net zoals bij een asymmetrische load.

Hmm, 330kg typical voor mijn pelt. Dan zat Herman er met 400kg niet ver naast.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

OK, ook weer exact uitgezocht. Weet je dan toevallig ook de exacte clamping pressure voor een AMD processor?

Verwijderd

Topicstarter
16lbs typical, 24 lbs max, meen ik zo uit het blote hoofdje.

Nou moet nog ff iemand lbs naar kg of N omrekenen.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

16 lbs is ongeveer 7,2 kg
24 lbs is ongeveer 10,8 kg

Ben effe mijn sheetje met conversiefactoren kwijt.....heb er weer 1.

1 lbs is 0.4535924 kg.

Zat ik er weer niet ver naast..... Had gerekend met 0,45 kg....

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 19:41
Een keer teveel gepost. Ik ben gelijk helemaal van slag :(

• worsie
Pfff...:( En bedankt :(

Nu weet ik hoeveel druk ie moet hebben en kan ik dus weer niet slapen tot ik dat voor elkaar heb. En nu moet ik zelf weer de wrijfingsweerstand gaan berekenen van het schroefdraad, de krachtoverbrenging van de spoed van de schroef en de daaraan gekoppelde kracht die ik dus nodig heb om de bouten aan te draaien, en twee momentsleutels regelen om dit allemaal op de juiste manier te monteren.
WEET JE WEL HOE LANG GELEDEN DAT ALLEMAAL WEL NIET VOOR ME WAS!!! Moet ik wéér doe schoolboeken in :'(.
Ben ik weer klaar mee dus :(:(:(

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 17:38 schreef worsie het volgende:
Pfff...:( En bedankt :(

Nu weet ik hoeveel druk ie moet hebben en kan ik dus weer niet slapen tot ik dat voor elkaar heb. En nu moet ik zelf weer de wrijfingsweerstand gaan berekenen van het schroefdraad, de krachtoverbrenging van de spoed van de schroef en de daaraan gekoppelde kracht die ik dus nodig heb om de bouten aan te draaien, en twee momentsleutels regelen om dit allemaal op de juiste manier te monteren.
WEET JE WEL HOE LANG GELEDEN DAT ALLEMAAL WEL NIET VOOR ME WAS!!! Moet ik wéér doe schoolboeken in :'(.
Ben ik weer klaar mee dus :(:(:(
LOL
Kwil je wel helpen ;)

Verwijderd

Het is niet de eerste keer dat DaBit je theorie test die je ooit eens gehad hebt. (boutsterktes ed. ;)

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Op donderdag 26 april 2001 18:37 schreef MrK het volgende:
(boutsterktes ed. ;)
Mijn boutsterkte wil je helemaal niet weten.
(of ga ik nu een beetje OT:?)

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 19:46 schreef koekum het volgende:

[..]

Mijn boutsterkte wil je helemaal niet weten.
(of ga ik nu een beetje OT:?)
Dat wil ik inderdaad niet weten nee :)

Maargoed: dat probleem heb ik ook nog. Uitrekenen tot welk moment in m''n 2 boutjes aan moet draaien om ze met ca. 1.65kN aan te spannen lukt nog wel (dat valt wel af te leiden uit de spoed van de draad), maar wat de ''verliesfactor'' is mag Joost weten (of MrK, Herman, nitraat, whoever. Dit is een hint, btw)

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 23:29 schreef DaBit het volgende:
is mag Joost weten (of MrK, Herman, nitraat, whoever. Dit is een hint, btw)
De hint komt over, ik zal me er morgen eens over buigen.
Of kan ik m''n diktaat opsturen?

Heb je thuis een momentsleutel?
Anders heeft het niet echt zin dat we het uitrekenen. 214,342 Nm is moeilijk te bereiken met een schroevendraaier ;)

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

moet je dat echt allemaal uitrekenen voordat die peltier goed werkt? Kan me niet voorstellen dat ''men'' dat doet.....

Of heeft doet iedereen met peltier dit ?

Geen inspiratie

• worsie
Op donderdag 26 april 2001 23:29 schreef DaBit het volgende:

[..]

Dat wil ik inderdaad niet weten nee :)

Maargoed: dat probleem heb ik ook nog. Uitrekenen tot welk moment in m''n 2 boutjes aan moet draaien om ze met ca. 1.65kN aan te spannen lukt nog wel (dat valt wel af te leiden uit de spoed van de draad), maar wat de ''verliesfactor'' is mag Joost weten (of MrK, Herman, nitraat, whoever. Dit is een hint, btw)
Het blijkt allemaal mee te vallen :) Mijn Pa (dit was zijn vakgebied tot hij een half jaar geleden met pensioen ging) heeft hier nog wat tabellen voor met benaderingswaarden.
Het is ook precies te berekenen zegt ie, maar dat gaat aan de hand van ellenlange formules. Hoog ''laat maar'' gehalte dus :).
Ik ga van het weekend wel ff die tabellen ophalen en posten voor de liefhebbers ;).

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dan bedank die pa van je maar alvast namens mij. Ik ben erg geinteresseerd in die tabellen.
Pagina: 1