mercarra schreef op 17 september 2004 @ 11:18:
[...]
Dat is nog maar de vraag. Als je van 6MP naar 3MP gaat gooi je wel in 1 keer 50% van de informatie overboord. Nu is het lastig te interpreteren wannneer dit gebeurd bij het omlaagschroeven van de jpg kwaliteit, maar ik vermoed dat je een behoorlijk lage kwaliteit moet gebruiken wil je 50% kwijt zijn.
Maar mijn vraag is ondertussen na mijn Picoprint verhaal: (heb inmiddels besteld via Agfanet, morgen in huis en ik laat wel horen wat de kwaliteit is)
Doen de centrales wel wat met de extra informatie die ze krijgen met een 6 megapixel foto? Ik weet niet zo heel veel van afdrukken, maar hanteren bijvoorbeeld de centrales niet een maximum aantal dpi van bijvoorbeeld 300, zodat de extra info die je opstuurt alsnog 'verloren' gaat bij het afdrukken?
Wanneer dat zo is, is het verstandiger om de foto's zelf op de juiste manier aan te leveren, in plaats van gebruik te maken van de brakke resizing tools die centrales dan gebruiken. Wanneer centrales wel bijv. meer dan 600 dpi aankunnen: waarom verzint Picoprint het dan om een aantal van mijn foto's te resizen naar 1794x1345 en vervolgens op te slaan in een brakke compressie?
Bij Agfanet had ik trouwens het volgende: hier voldeden een aantal foto's niet aan e gestelde afmetingen (digitaal formaat 3x4) Bij één foto had ik inderdaad fout gecropt, bij een aantal anderen had ik de softwarematige 3x4 crop gebruikt (Photoimpact XL) en scheelde het slechts 1 pixel in de breedte of hoogte. Een andere foto, die ik als proef wilde vergroten op 20x27, gaf bij 11,4x15 geen problemen, maar bij 20x27 wel. En die kwam ongecropt uit mijn camera!
Hier kon je softwarematig dus ook weer aanpassingen aan verrichten. De standaardinstelling was het bijknippen van de foto. Dit gebeurde dus bij een stuk of 10 foto's (van de 133) en ik zag dus weer dat deze aangemaakt werden. En weer gingen de bestandsgroottes van zo'n 2 mb terug naar 0.5 mb na dit proces, terwijl dus in de meeste gevallen 1 pixel van de afbeelding was geknipt. Een nogal grote jpg compressie dus.
Dit heb ik dus weer verhinderd en heb bij de bewuste foto's voor een andere optie gekozen, waardoor de originele bestanden bewaard bleven. Ik vind het wel apart dat ik dit soort 'problemen' alsnog had. Ik had namelijk een aantal foto's gecropt (bijv. na het rechtzetten) waardoor je een wat vreemde afmeting krijgt (die zo goed mogelijk natuurlijk de 3x4 benadert) Omdat de software dan vindt dat de ware 3x4 net 1 pixel minder is aan een kant worden je foto's gecropt en met een slechte jpg compressie opnieuw opgeslagen. Ik wil niet weten hoe dat eruit had gezien bij mijn 20x27 afdruk uit mijn 3 megapixelcamera (bestandsgrootte ging van 2.01 mb naar 327kb

)
Maar goed ik heb mijn foto's nog kunnen 'redden' en ik heb al een mailtje gekregen dat ze afgedrukt zijn...
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.