Waarom hebben wij eigenlijk nog een frontpage? Al bijna 2 uur na een bericht van benchies hiero en nog niets op de frontpage
De doet idd superveel zelf, mag ook wel met meer transtors dan een p4 !!!Haay schreef op 19 augustus 2002 @ 16:13:
[...]
Uhm, ik wil niet veel zeggen hoor, maar kijk maar eens naar de CPU-schaling grafiek op AnandTech: http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1683&p=22
Ook met een 1200Mhz Athlon heb je RUIM meer aan een Radeon 9700 dan aan een GF4 Ti4600! Helemaal als je op hogere resoluties gaat spelen. En daar ik een 19" monitor heb is dat wel prettig natuurlijk, om op lekker hoge resoluties te spelen!
Volgens mij doet die 4x00 serie ook wel veel zelf.
Jah inderdaad, daarom ga ik ook maar voor deze.En uiteindelijk, wanneer ik een nieuw mobo+CPU+RAM koop schaalt die Radeon gewoon lekker mee zonder dan meteen weer de bottleneck te worden, bv. bij Doom III ofzo...
Ik doe het trouwens met 1125Mhz P3 power, moet ie nog wel effe trekken.
Inderdaad zeg!Wekkel schreef op 19 augustus 2002 @ 16:20:
Waarom hebben wij eigenlijk nog een frontpage? Al bijna 2 uur na een bericht van benchies hiero en nog niets op de frontpage
Ik zit al hele tijd te checken maar niks hoor
T.net frontpage is hopeloos. Ze melden alleen nieuws dat door een bepaald groep mensen gesubmit wordt.
nog een review btw: http://www.beyond3d.com/reviews/ati/radeon9700pro/ looking good
nog een review btw: http://www.beyond3d.com/reviews/ati/radeon9700pro/ looking good
Hebben jullie die HyperZ III en Antialiasing Performance gezien?
Dit ding is echt uitermate effectief in die zaken, hier wordt die 4600 echt afgemaakt!
Prachtig
Maargoed tis ook niet echt een eerlijke test natuurlijk, beter testen tegen die NV30, maar het laat wel zien hoeveel verder we zijn.
Het prijsverschil tussen die 2 is gewoon klein te noemen maar de performance zit op 30% tot soms 70% sneller!!
Ben benieuwd wat de NV30 gaat doen, waarschijnlijk nog sneller maar dat boeit me niet, ik ga toch voor die Ati, ik hou wel van die slimme technieken zoals HyperZ.
Dit ding is echt uitermate effectief in die zaken, hier wordt die 4600 echt afgemaakt!
Prachtig
Maargoed tis ook niet echt een eerlijke test natuurlijk, beter testen tegen die NV30, maar het laat wel zien hoeveel verder we zijn.
Het prijsverschil tussen die 2 is gewoon klein te noemen maar de performance zit op 30% tot soms 70% sneller!!
Ben benieuwd wat de NV30 gaat doen, waarschijnlijk nog sneller maar dat boeit me niet, ik ga toch voor die Ati, ik hou wel van die slimme technieken zoals HyperZ.
Probleem is dat men tot 4 uur in de middag licht te pittenFMS schreef op 19 augustus 2002 @ 16:24:
T.net frontpage is hopeloos. Ze melden alleen nieuws dat door een bepaald groep mensen gesubmit wordt.

Tegenwoordig meld tweakers.net meestal het nieuws van webwereld van gister, jammer om het niveau zo sterk te zien zakken
Het rare vind ik dat dit gewoon nieuws is waar veel mensen op zitten te wachten, dat wordt niet snel gepost, maar er worden wel andere dingen gepost, die posters zien toch de submit en kunnen die effe meepakken of ben ik nou gek?
Ik vind heel de policy t.o.v. vroeger (2 jaar terug) zwaar zaad, maargoed ze doen toch waar ze zin in hebben.
Gelukkig hebben we een redelijk onafhankelijk forum.
Ennuh...NOG meer reviews?
Ik lees zowiezo die van Anandtech, die gast is echt goed gewoon.
Ik vind heel de policy t.o.v. vroeger (2 jaar terug) zwaar zaad, maargoed ze doen toch waar ze zin in hebben.
Gelukkig hebben we een redelijk onafhankelijk forum.
Ennuh...NOG meer reviews?
Ik lees zowiezo die van Anandtech, die gast is echt goed gewoon.
Tweakers frontpage is lang niet zo accuraat meer helaas, vroeger zaten ze er veel dichter op..
Niet op voorraad.
Het nieuws staat op hoge prioriteit in de queue. Mocht ik de tijd hebben dan behandel ik het zelf zo snel mogelijk, anders doet iemand anders het. Er zijn nu eenmaal weinig mensen beschikbaar op een doordeweekse dag als het buiten heerlijk warm is.
* odysseus heeft nog geen koopplannen...mijn huidige TNT2 M64 doet nog alles wat ik wil eigenlijk
.
offtopic:
Overigens is het vergelijken van de huidige artikelen met die van twee jaar geleden naar mijn mening nauwelijks mogelijk, de kwaliteit is gewoon onvergelijkbaar. Neemt niet weg natuurlijk dat we nieuws soms sneller moeten brengen of meer artikelen hebben staan.
Overigens is het vergelijken van de huidige artikelen met die van twee jaar geleden naar mijn mening nauwelijks mogelijk, de kwaliteit is gewoon onvergelijkbaar. Neemt niet weg natuurlijk dat we nieuws soms sneller moeten brengen of meer artikelen hebben staan.
* odysseus heeft nog geen koopplannen...mijn huidige TNT2 M64 doet nog alles wat ik wil eigenlijk
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
* Wekkel heeft wel koopplannen. Alles wat UT2k3 sneller laat draaien dan een Radeon SDR en ongeveer 100 euro kost.
waarom is er geen vergelijking mogelijk met 2 jaar terug?
Toen was er ook regelmatig hardware nieuws
Toen kwamen er nog eens dikke koeler reviews langs enzo, dat mis ik gewoon...dat TWEAKnieuws en dat allersnelste.
Ik wil me best aanmelden als nieuwsposter, heb overdag's wel de nodige tijd over tussen het werk, maarjah ik heb geen Havo/VWO
Maargoed laten we maar niet offtopic gaan, stuur maar een mail / icq.
Toen was er ook regelmatig hardware nieuws
Toen kwamen er nog eens dikke koeler reviews langs enzo, dat mis ik gewoon...dat TWEAKnieuws en dat allersnelste.
Ik wil me best aanmelden als nieuwsposter, heb overdag's wel de nodige tijd over tussen het werk, maarjah ik heb geen Havo/VWO
Maargoed laten we maar niet offtopic gaan, stuur maar een mail / icq.
Kleine beuk onder de gordel ?
Nee, maar imo zou een factor als het mooie weer niet van invloed moeten zijn, wil je proffesioneel zijn dan moet je ongeacht de omstandigheden goed presteren, anders zitten je users vrij snel bij de concurrent.Wekkel schreef op 19 augustus 2002 @ 17:06:
Kleine beuk onder de gordel ?
Zeker als je site het moet hebben van doorlinkers naar andere sites kan je het niet permitteren om elke keer een dag te laat je artikel te plaatsen.
Als je al ziet dat een site als Nu.NL vaak een dag eerder is met bepaalde artikelen dan vraag ik me af waar die kwaliteit is die tweakers nastreeft.
Ja, daar zit wel een kern van waarheid in. Lijkt me op zich niet zo'n groot probleem. In 10 minuten zou een enkel persoon toch heel wat submits moeten kunnen scannen en de beste 3 eruit pikken of zijn dat enorme lijsten?
Vergeet niet dat Tweakers.net bestaat uit vrijwilligers, dus die kan je niet echt verplichten tot dingen. Overigens vind ik het ook zwaar bout, maar hij staat er nu
Er is gisteren een lijst van meer dan negentig submits doorgewerkt. Bij software updates moet dan uitgezocht worden of die versie al niet gemeld is, bij gewoon nieuws moet er gekeken worden of het interessant genoeg is en of het niet te oud is. We krijgen nog steeds inzendingen over het artikel van AnandTech van 18 juli (de eerste R300-tests), om maar een voorbeeld te noemenWekkel schreef op 19 augustus 2002 @ 17:13:
Ja, daar zit wel een kern van waarheid in. Lijkt me op zich niet zo'n groot probleem. In 10 minuten zou een enkel persoon toch heel wat submits moeten kunnen scannen en de beste 3 eruit pikken of zijn dat enorme lijsten?
* odysseus is het er natuurlijk mee eens dat dit zo snel mogelijk op de site moet staan, maar hoopt wat begrip te kweken naar mensen die melden dat het 'na twee uur nog niet op de frontpage staat'
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Okay, check dit. Een hele zieke recensie op Overclockers.com:
http://www.overclockers.com/tips092/
Die Ed is echt
. Heeft volgens mij flink last van een minderwaardigheidscomplex.
Die Ed is echt

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
CJ schreef op 19 augustus 2002 @ 20:11:
Die Ed is echt. Heeft volgens mij flink last van een minderwaardigheidscomplex.

Hoe zit het nu eigenlijk met de ATI 9500 komt die nou, zo ja wanneer en gaat de prijs van die kaart worden!? Of komt deze kaart helemaal niet meer.?
misschien een id voor tweakers om een submit pagina te genereren, waar je kan zien wat er al gesubmit is, en als je op de submit knop slaat dat je een soort smartsearch krijgt die zoekt op key words waarna je een lijstje krijgt met nieuws wat er al overgaat met de vraag of het er al tussen staat waarna je final kan submitten. met 90 submits per dag lijkt me dat toch niet een monsterlijk zware actie voor de servers of zie ik dat verkeerd?
maar ff terug on topic, die ED loopt dat ding te kraken op zn sterke punten, het feit dat oudere spellen CPU dependent zijn kent hij niet en verwacht dat spellen toch ook 2x zo snel draaien. niet te gelove toch dat zo'n knuppel nog een site kan runnen. eigenlijk zouden mensen hem moeten gaan quoten in reviews en dan zijn meningen weerleggen. want van zijn mening deugt niets, niet omdat het anti ATi, maar gewoon omdat hij er of niet over nadenkt, of gewoon dwars en ignorant is
maar ff terug on topic, die ED loopt dat ding te kraken op zn sterke punten, het feit dat oudere spellen CPU dependent zijn kent hij niet en verwacht dat spellen toch ook 2x zo snel draaien. niet te gelove toch dat zo'n knuppel nog een site kan runnen. eigenlijk zouden mensen hem moeten gaan quoten in reviews en dan zijn meningen weerleggen. want van zijn mening deugt niets, niet omdat het anti ATi, maar gewoon omdat hij er of niet over nadenkt, of gewoon dwars en ignorant is
Breek je nek voorzichtig
Ja idd. Ik heb het een klein beetje gelezen en het eerste deel ging over vrouwen die hij met spellen vergelijk en mannen met verschillende piklengtes met videokaarten en het laatste deel ging ongeveer hetzelfde maar dan had je ook nog lelijke vrouwen en knappe vrouwen erbij 
Slaat echt compleet nergens op.
En wat is de 9500 dan? Kleine broertje van de 9700 met wat mindere core/mem speeds of een compleet andere kaart?
Slaat echt compleet nergens op.
En wat is de 9500 dan? Kleine broertje van de 9700 met wat mindere core/mem speeds of een compleet andere kaart?
Goed idee, zo'n submit overzicht!The_PyroPath schreef op 19 augustus 2002 @ 20:56:
misschien een id voor tweakers om een submit pagina te genereren, waar je kan zien wat er al gesubmit is, en als je op de submit knop slaat dat je een soort smartsearch krijgt die zoekt op key words waarna je een lijstje krijgt met nieuws wat er al overgaat met de vraag of het er al tussen staat waarna je final kan submitten. met 90 submits per dag lijkt me dat toch niet een monsterlijk zware actie voor de servers of zie ik dat verkeerd?
Ach die Ed verdient de aandacht niet, het is jammer dat hij die wel krijgt....
Ik heb nog nooit zo'n verschil in vooruitgang tussen 2 produktcycles gezien.
Ten 2e, marketing beloofd altijd meer, ook bij nV en daar zei hij niks over.
Maar ATI heeft gezegd dat de R9700 dubbel zo snel zou zijn als de R8500, de pratijk wijst uit dat dit heel aardig klopt, soms meer soms minder, well done.
Ik ben razend enthousiast erover!!!
Niet op voorraad.
Eek, met deze reviews kan ik nog minder wachten voordat ik zo'n kaartje in m'n handen heb. Mijn wens om games in 1024x768x32 met 4x AA en 8x Anisotropic Filtering te spelen is gewoon mogelijk met de 9700. Ik ben nu echt erg enthousiast
. Helaas alleen dat ik nog wel een paar maanden geduld zal moeten hebben
Ik heb die "ED" z'n ding heel snel weggeklikt...beetje de 9700 afze*ken...hoe durft ie? 
Hij kan het blijkbaar niet hebben dat ATI nu vet gaat.
Maargoed, die 9500 is een afgeslankte versie, hier een quote van Lal Shimpi:
Hier nogmaal een eerder geposte quote van Da Shimp (Anandtech):
anders knallen we 'm zelf op 325/325
Hij kan het blijkbaar niet hebben dat ATI nu vet gaat.
Maargoed, die 9500 is een afgeslankte versie, hier een quote van Lal Shimpi:
Er komen ook 2 9700 versies, de 9700 en de 9700 Pro.Waiting until later this Fall will also grant you the option of going with the Radeon 9500, a 4 pixel pipeline version of the Radeon 9700 running at lower clock speeds.
Hier nogmaal een eerder geposte quote van Da Shimp (Anandtech):
Ik hoop dat die 325/325 wel verkrijgbaar wordt!!!When ATI announced that the first shipping R300 boards would be called the Radeon 9700 Pro, we immediately asked if there would be a regular Radeon 9700. Although ATI won't be producing a Radeon 9700 board themselves, their partners will be selling lower clocked R300 boards and calling them Radeon 9700s. An official clock speed hasn't been set on the non-Pro parts but we'd anticipate something closer to the 300/300MHz mark.
anders knallen we 'm zelf op 325/325
En wat is nou eigenlijk waar van de Hercules versie die op 600/650 zou lopen? Als ik in een van de recenties lees dat de Radeon9700 naar 640/690 te oc-en is, dan vraag ik me af waarom ATi niet standaard de kaarten op 650 laat lopen. 2,86ns geheugen moet dat toch makkelijk kunnen hebben?
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Is ie getrouwt met wendy van wanten?CJ schreef op 19 augustus 2002 @ 20:11:
Dit hoort meer in zo'n relatie magezine thuis wat een uitgmolken offtopic parings vergelijking die totaal helemaal nergens op slaat.
IPV to the point zit ie wat dicks en bitches op door te hammeren.
EN af en toe een Ti RAd kreet er door.
Ben eigenlijk wel verbaasd.
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Een tijdje geleden had hij een soort gelijk artikel.
Negatieve aandacht is ook aandacht, hij zal het nodig hebben.
Negatieve aandacht is ook aandacht, hij zal het nodig hebben.
Ik denk trouwens dat de NV30 nog ver van huis is. Anders had nVidia er alles aan gedaan om dit ATi-feestje te verpesten met early benchmarks en sneak previews van de NV30, zoals we dat van ze gewend zijn. Vooral als-ie echt veel sneller was geweest dan de Radeon9700, dan had nVidia dat echt wel laten doorschemeren met dit soort sneaky dingen. Maar tot nu toe heb ik alleen maar niets-zeggende specs gezien.
Of ze moeten morgen in de tegenaanval gaan met de release van hun super detonator...
Of ze moeten morgen in de tegenaanval gaan met de release van hun super detonator...
Nvidia slaat gewoon terug met de NV30 op het moment dat DX9 echt into play komt. Dat is nou eenmaal de consequentie van de strategie die ze hebben gekozen. ATi moet nu snel volgen met de ontwikkeling van het .13 procede, anders zijn ze (op zijn vroegst) de aansluiting weer behoorlijk kwijt.
Het is idd verdacht stil @ Nvidea.
Maar denk ook dat Nvidea weer aardig op kop komt.
Toch heeft ATI op iedereen nu een goede indruk gemaakt.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de prijs van de nieuwe Nvidea kaarten, dat zal ook niet mis zijn.
Toch ga ik voor deze kaart aangezien de 8500 al weer aan het verouderen is, ik wil gewoon weer 1,5 a 2 jaar met m'n kaart kunnen doen, dat is vooral belangrijk.
Maar m'n financiële situatie wordt alleen maar beter dus ik vind het niet erg om nu effe veel uit te geven aan zo'n kaart.
Maar denk ook dat Nvidea weer aardig op kop komt.
Toch heeft ATI op iedereen nu een goede indruk gemaakt.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is de prijs van de nieuwe Nvidea kaarten, dat zal ook niet mis zijn.
Toch ga ik voor deze kaart aangezien de 8500 al weer aan het verouderen is, ik wil gewoon weer 1,5 a 2 jaar met m'n kaart kunnen doen, dat is vooral belangrijk.
Maar m'n financiële situatie wordt alleen maar beter dus ik vind het niet erg om nu effe veel uit te geven aan zo'n kaart.
[ Voor 0% gewijzigd door Gman op 19-08-2002 23:19 . Reden: Typo's ]
Leuke soepVerwijderd schreef op 20 augustus 2002 @ 00:10:
Ik weet dat het een beetje offtopic is maar; oeh! een uitgelekte nv30 benchmark
[afbeelding]
Ik weet niet of jullie wel eens meer stukjes van Ed lezen, maar hij heeft tot nu toe altijd 100% gelijk gehad, en heeft altijd een heldere 100% objectieve blik op de zaken imho. De 9700 is gewoon niet 100% sneller. Je kunt pissig worden, hard stampen, een gat in de muur beuken met je hoofd, maar het feit blijft dat de uiteindelijke benchmarks gewoon ruk zijn tegenover de eerste benchmarks van anandtech op 18 juli met alleen percentages. Pure marketing. Op mij heeft dit alleen maar een averechts effect eerlijk gezegd, het valt allemaal gewoon tegen.CJ schreef op 19 augustus 2002 @ 20:11:
Mijn conclusie: Hij is sneller, dat is ook de bedoeling. Maar een revolutie of iets dergelijks? Nee, gewoon standaard evolutie. Kaarten behoren nou eenmaal sneller te zijn als wat er op dat moment op de markt is, anders is uitbrengen nutteloos.
edit: kleine toevoeging over de vage vergelijking: het is natuurlijk een heel vreemde vergelijking, maar dit geeft je wel een stukken helderdere blik op de zaken. de meesten van jullie klikken het meteen weg, maar ik raad je aan om toch het hele stuk maar eens te lezen. Ik blijf erbij dat het hele artikel gewoon een weerspiegeling van de realiteit is op dit moment, ookal willen de meeste mensen het niet geloven omdat ze zo verblind zijn door ATi's marketing en/of hun eigen groepsgedrag.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Note: Dit gaat dus alleen om dat eerste stuk, met dat continue 'we were right' geblaat.

Kijk, dat bericht van die Ed klopt op zich wel, maar hij lijkt te pronken met het feit dat al zijn voorspellingen klopte. Alleen had iedere leek die voorspellingen wel kunnen maken, al die punten waar hij 't over heeft liggen nogal erg voor de hand.
To prove my point: Ik meen dat ik eerder in dit topic een opmerking heb gemaakt over die preview benchmarks met percentages, waarin ik zei dat het zeer waarschijnlijk was dat in zo'n benchmark waarin de 9700 bijna 2,5 keer zo snel is als de GF4, dat de GF4 daar iets van 10 fps zou produceren terwijl de 9700 er dan dus iets van 25 van maakte. 't Ligt nogal erg voor de hand, en als je je daar door laat misleiden, dan kun je gewoon niet helder nadenken.
Ja maar die Ed streept een aantal dingen met een ontzettend hoge duh-factor aan. En op die manier wordt 't toch wel nodeloos gezeik.P5ycho schreef op 20 augustus 2002 @ 01:40:
[...]
Ik weet niet of jullie wel eens meer stukjes van Ed lezen, maar hij heeft tot nu toe altijd 100% gelijk gehad, en heeft altijd een heldere 100% objectieve blik op de zaken imho. De 9700 is gewoon niet 100% sneller. Je kunt pissig worden, hard stampen, een gat in de muur beuken met je hoofd, maar het feit blijft dat de uiteindelijke benchmarks gewoon ruk zijn tegenover de eerste benchmarks van anandtech op 18 juli met alleen percentages. Pure marketing. Op mij heeft dit alleen maar een averechts effect eerlijk gezegd, het valt allemaal gewoon tegen.
Mijn conclusie: Hij is sneller, dat is ook de bedoeling. Maar een revolutie of iets dergelijks? Nee, gewoon standaard evolutie. Kaarten behoren nou eenmaal sneller te zijn als wat er op dat moment op de markt is, anders is uitbrengen nutteloos.
Mjah, maar op lagere resoluties hoeven beide videokaarten niet veel werk te verrichten, dus hangt de benchmark meer af van de CPU. En aangezien de CPU in videokaartbenchmarks meestal gelijk zijn...We said those phenomenal percentage differences wouldn't generally hold at lower resolutions, and we were right.
Daar staat dus een linkje naar een benchmark van Comanche 4. Bij alle benchmarks met Comanche 4 staat vermeld dat ie veel meer van de CPU vereist dan van de GPU. Zelfde verhaal dus...We said there wouldn't be much difference between the two for some games, and we were right.
Ja, inderdaad. 't Zijn ook juist de hoge resoluties waar 't om gaat. Als je dat nog niet meteen doorhad bij die preview benchmarks...We said those big differences were mostly due to turning on items like AA and aniso, and we were right (compare this to this).
Das dus juist 't leuke. Dat die Radeon 9700 op hoge resoluties nog steeds goed presteert. Daar hoopten we toch allemaal op. Toch?We said those big difference at high resolutions with additional image processing was due more to the Ti4600 collapsing than the Radeon 9700 doing extremely well, and we were right.
Tja, wat je maar 'not quite good enough' noemt. Sowieso, wie draait er nou z'n games op 1600x1200x32 met 4x FSAA en 16x Anisotropic Filtering? Nogal overkill IMHO. En dan ook nog eens op zo'n zwaar level. Dan kun je wel op je vingers natellen dat de performance drastisch omlaag gaat. En dan nog, gemiddeld 30 fps is nog helemaal niet eens zo'n slechte prestatie, gezien de omstandigheden.We said the performance rate of the Radeon 9700 at very high resolutions with additional image processing would often be much better than Ti4600 but still not quite good enough, and we were right.
Kijk, dat bericht van die Ed klopt op zich wel, maar hij lijkt te pronken met het feit dat al zijn voorspellingen klopte. Alleen had iedere leek die voorspellingen wel kunnen maken, al die punten waar hij 't over heeft liggen nogal erg voor de hand.
To prove my point: Ik meen dat ik eerder in dit topic een opmerking heb gemaakt over die preview benchmarks met percentages, waarin ik zei dat het zeer waarschijnlijk was dat in zo'n benchmark waarin de 9700 bijna 2,5 keer zo snel is als de GF4, dat de GF4 daar iets van 10 fps zou produceren terwijl de 9700 er dan dus iets van 25 van maakte. 't Ligt nogal erg voor de hand, en als je je daar door laat misleiden, dan kun je gewoon niet helder nadenken.
Psycho: Kijk gewoon naar FPS in UT2003, DAT is de realiteit, en feit is dat de 9700 daar de GF4 er helemaal uit ragde, dat zegt 10 keer meer dan welk vaag benchmark proggie dan ook.
Kijk nou eens goed naar de benches van Anandtech in procenten en wat er nu uitrolt. De eerste vergelijking was bijna puur gebaseerd op hoge resoluties, waar uiteraard de winst voor de 9700 erg groot is. Nu de echte cijfers komen, wordt dit beeld gewoon bevestigd en is het verschil minder groot in lagere resoluties. Totaal niet verrassend dus en inderdaad vast een marketing stunt van Ati. Dat laat onverlet dat van vies tegenvalleen geen sprake is. Als het je tegenvalt, heb je niet goed nagedacht over de benchies bij Anandtech destijds en ben je dus met open ogen in de marketing beerput gevallen.P5ycho schreef op 20 augustus 2002 @ 01:40:
[...]
Ik weet niet of jullie wel eens meer stukjes van Ed lezen, maar hij heeft tot nu toe altijd 100% gelijk gehad, en heeft altijd een heldere 100% objectieve blik op de zaken imho. De 9700 is gewoon niet 100% sneller. Je kunt pissig worden, hard stampen, een gat in de muur beuken met je hoofd, maar het feit blijft dat de uiteindelijke benchmarks gewoon ruk zijn tegenover de eerste benchmarks van anandtech op 18 juli met alleen percentages. Pure marketing. Op mij heeft dit alleen maar een averechts effect eerlijk gezegd, het valt allemaal gewoon tegen.
Een kleine bloemlezing:
Ed komt met een op de borst kloppende zin dat het snelheidsverschil niet houdt in lagere resoluties zoals hij al voorspeld had. Big deal Ed, had ik nog niet kunnen bedenken een maand geleden en 3 jaar 3dkaarten ervaring... Hulde.
Ed haalt het exemplarische geval van Commance 4 aan om een zin erin te fietsen dat in sommige games er geen verschil zou zijn in prestatie.. Big deal, speel pong2d en je ziet ook geen verschil. Is Ed nou een echte reviewer

Dan de derde opmerking, dat de GF4 domweg instort ipv dat de 9700 het zo goed doet. Niet instorten is in mijn ogen goed doen, wat wil je nog meer Ed? Verhoogde prestaties zodra de details omhoog worden geschopt? De 9700 is gewoon sneller en dat is zijn prestatie bovenop de GF4, of dat nu komt door uitmuntende prestaties of niet wegvallen in moeilijke momenten, punt.
Rond de 60 fps in 1024 in UT2k3 met alle gadgets aan en Ed vindt 't nog niet genoeg. Waar ligt je lat, Ed? Lekkere wetenschapper ben je.
Niet meer dan een lekker zeikverhaal, waarin hij zijn gram wil halen voor de marketing stunt van ATi met betrekking tot de prestatie in hoge resoluties, waarbij hij de kaart niet op zijn merites beoordeeld, maar gewoon domweg in de grond zit te trappen. Bij Tomshardware kunnen ze erg kritisch zijn (zie het recente AMD loverboy verhaal), maar daar pakken ze het goed en fair in een verhaal, wat de wetenschappelijke waarde onverlet laat. Ed laat hier gewoon zien hoe klein ie is.
Ik zal je het sterker vertellen, ik vind juist dat het zo lang geleden is dat een volgende generatie kaarten zoveel vooruit ging, de verschillen zijn juist groter dan tussen de R100 en R200 en tussen de GF2 en GF3, wat wordt hier toch allemaal voor onzin uitgekraamdP5ycho schreef op 20 augustus 2002 @ 01:40:
[...]
edit: kleine toevoeging over de vage vergelijking: het is natuurlijk een heel vreemde vergelijking, maar dit geeft je wel een stukken helderdere blik op de zaken. de meesten van jullie klikken het meteen weg, maar ik raad je aan om toch het hele stuk maar eens te lezen. Ik blijf erbij dat het hele artikel gewoon een weerspiegeling van de realiteit is op dit moment, ookal willen de meeste mensen het niet geloven omdat ze zo verblind zijn door ATi's marketing en/of hun eigen groepsgedrag.
Lees nou eens goed de reviews, een kaart die met aniso en AF soms 5 a 6 keer sneller is dan de GF4Ti4600 in UT2003, komop zeg..
Niet op voorraad.
Dat klopt ook!Tja, wat je maar 'not quite good enough' noemt. Sowieso, wie draait er nou z'n games op 1600x1200x32 met 4x FSAA en 16x Anisotropic Filtering? Nogal overkill IMHO. En dan ook nog eens op zo'n zwaar level. Dan kun je wel op je vingers natellen dat de performance drastisch omlaag gaat. En dan nog, gemiddeld 30 fps is nog helemaal niet eens zo'n slechte prestatie, gezien de omstandigheden.
D'r zijn weinig gamers die hierop draaien.
Dit zijn maar benchmarks...maar wel hele interessante, zo kan je wel zien hoe krachtig de kaart is.
Ik ben allang blij dat ik met deze kaart alles vet kan zetten EN genoeg FPS halen @ 1280, dat is namelijk mijn ideale Resolutie, ook al kan mijn 17" ook 1600x1200 aan
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe 1600x1200 speelt
Ik speel op m'n R8500 GTA3 op 1600x1200@32b
gaat prima
en ziet er zooo vet uit
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
heb je zeker wel een monster cpu erin zitten?nigelator schreef op 20 augustus 2002 @ 10:27:
Ik speel op m'n R8500 GTA3 op 1600x1200@32bgaat prima
en ziet er zooo vet uit
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
zucht...ik zeg toch ook "weinig gamers", dus ze zijn er wel, maar het gross zal 800x600~1280x1024 aanhouden (met deze kaart eerder het laatste
)
Verwijderd
Misschien domme vraag:
Maar is er al een review over de radeon 9700 pro gemaakt op een AGP 8x moederbord?
Maar is er al een review over de radeon 9700 pro gemaakt op een AGP 8x moederbord?
offtopic:
3 cm? (sorry, kon het niet laten na het lezen van z'n stuk over penislengte)
3 cm? (sorry, kon het niet laten na het lezen van z'n stuk over penislengte)
Ed die draaft weer veel te ver door. Iedereen wist zo'n beetje dat het bij de previews ging om zeer hoge resoluties. En iedereen weet ook dat het maar een zeer klein gedeelte is van de gamers die daar op speelt. Ed vraagt zich meteen af wat je daar aan hebt. En als-ie dat niet ziet is-ie zo blind als een koe. Ook al zijn de verschillen kleiner op 1024x768 tov een GF4Ti4600, zet dan maar eens 4xAA en 16xAniso aan. Dan laat de Radeon9700 z'n ware kracht zien. Dat weet hij, dat weet ik, dat weet iedere andere reviewer, maar daarover hoor je 'm niet in positieve zin hoor....

En ATi levert in dit geval wel een echt nieuwe kaart af die 2 keer zo snel is als z'n voorganger (Radeon8500). Dat kun je van nVidia niet zeggen met z'n GF3Ti500 on steroids, de GF4Ti4600.
Ik ben benieuwd of Ed straks ook de NV30 gaat afkraken, want tja... CineFX rules en zal de Radeon9700 helemaal afmaken als je de marketingmachine van nVidia mag geloven. Dus Ed... ben benieuwd of je nVidia ook dezelfde behandeling geeft als ATi.
Haal de boodschap uit het verhaal van Ed, maar laat het negatieve maar zitten.
Stel nou dat die NV30 1,5 keer sneller is dan de R9700, dan nog:
-Komen ze er te laat mee
-De kaart wordt geheid duurder (tegen die tijd zal de 9700 wel gezakt zijn)
Nvidea is nog te gierig om een DVI > VGA convertor mee te leveren.
Tenzij ze een betere kaart voor weinig geld neerzetten denk ik dat ATI weinig te vrezen heeft.
Misschien gooit Nvidea het weer op de kracht tour ipv veel vernuftige snufjes zoals ATI, ik weet het eigenlijk niet.
-Komen ze er te laat mee
Tenzij ze een betere kaart voor weinig geld neerzetten denk ik dat ATI weinig te vrezen heeft.
Misschien gooit Nvidea het weer op de kracht tour ipv veel vernuftige snufjes zoals ATI, ik weet het eigenlijk niet.
Als nVidia op de krachttoer gaat... Tja, ik weet niet in hoeverre ze dat zal lukken, aangezien de NV30 volgens de previews niet veel verschilt van de 9700, maar wel wat uitgebreider is. Ze kunnen hun kaart wel hoger klokken dankzij hun 0,13 micron proces, maar als ik een gemiddelde overklok-benchmark zie, dan is het verschil dat gemaakt wordt door een opgeschroefde kloksnelheid niet bepaald indrukwekkend.Gman schreef op 20 augustus 2002 @ 10:58:
-Komen ze er te laat mee
Waar ik echter heel erg benieuwd naar ben zijn de features op het gebied van Anti Aliasing en Anisotropic Filtering. In dat opzicht ben ik ook erg onder de indruk van Ati. Met hun kaarten kun je die features lekker hoog opschroeven zonder veel frames per seconde te verliezen.
Bij alle kaarten van nVidia tot nu toe was dat niet het geval. Zij hebben altijd gebruik gemaakt van standaard technieken, die niet bepaald uitblinken in hun snelheid. Quincunx AA is misschien een uitzondering, maar dat 't scherm er zo blurry van wordt vind ik wel een groot nadeel.
Dus als nVidia in hun NV30 niet met de nodige slimme nieuwe technieken komen, dan is de kans groot dat de 9700 de NV30 alsnog verslaat als je 4x AA en 8x/16x AF aan hebt staan, ondanks de grotere snelheid van de NV30. Daarom ben ik dus heel erg benieuwd naar de benchmarks van de NV30, en uitgaande van de snelheidsverschillen met AA en AF zal ik waarschijnlijk een keuze maken tussen de twee. Maar op moment neig ik dus zeer sterk naar Ati's beest.
PS, even ter informatie, ik ben dus geen Ati freak of wat dan ook. Een week geleden wist ik nog vrijwel zeker dat ik een NV30 in huis zou gaan halen. En nu is dat dus totaal omgeklapt in het voordeel van de 9700, dankzij de kick-ass performance en features.
Op het Beyond3D forum vond ik iets wat ik wel interessant vond en waarvan het geloof ik nog niet hier op het forum voorbij is gekomen.
In de recensie op Beyond3D kun je dit lezen op pagina 2
En hieronder zie je de nVidia whitepapers over hun CineFX:

Wat blijkt dus... Volgens Dave Baumann, die de recensie van Beyond3D (één van de betere in mijn ogen) heeft geschreven, heeft ATi zelf de misverstanden gecreeerd door de DX9 specificaties op te geven, in plaats van te zeggen waar de R300 eigenlijk werkelijk toe in staat is. nVidia heeft dus gewoon de DX9 specs overgenomen in hun whitepaper, denkende dat het de R300 specs zijn, en niet de echte R300 specs. Zou het verschil tussen de R300 en NV30 dan toch kleiner zijn dan veel mensen denken?
In de recensie op Beyond3D kun je dit lezen op pagina 2
code:
1
2
3
4
5
| Vertex Shaders DX9.0 VS 2.0 R300 Max Instructions 1024 65026 Max Constants 256 256 Temp Registers 12 36 Flow Control Yes Yes |
En hieronder zie je de nVidia whitepapers over hun CineFX:

Wat blijkt dus... Volgens Dave Baumann, die de recensie van Beyond3D (één van de betere in mijn ogen) heeft geschreven, heeft ATi zelf de misverstanden gecreeerd door de DX9 specificaties op te geven, in plaats van te zeggen waar de R300 eigenlijk werkelijk toe in staat is. nVidia heeft dus gewoon de DX9 specs overgenomen in hun whitepaper, denkende dat het de R300 specs zijn, en niet de echte R300 specs. Zou het verschil tussen de R300 en NV30 dan toch kleiner zijn dan veel mensen denken?
the information was initially passed to me via certian people who frequent these boards, although a 'competetive analysis' document was passed to me on Friday (after the majority of the review had been written) which I have asked if I can publish in full.
WRT to NV's docs and ATI's specs to a certain extent ATI caused the consufions becuase they published DX9 specifications, not what R300 is actually capable of. So, yes, ATI also go beyond PS/VS2.0 in a few places but that wasn't well reported before.
Ahhh, dit is een mooi plaatje van HardOCP:

Ik heb zelf een Athlon XP 1800+ (is dus 1,53 GHz), en wil graag m'n settings op 1024x768x32 met AA en AF beide aan hebben. En wat zien we in dit plaatje? Met deze settings wordt de snelheid nauwelijks gelimiteerd door de processor. De 1,53 GHz processor is bijna even snel als de 2,5 GHz processor. Perfect

Ik heb zelf een Athlon XP 1800+ (is dus 1,53 GHz), en wil graag m'n settings op 1024x768x32 met AA en AF beide aan hebben. En wat zien we in dit plaatje? Met deze settings wordt de snelheid nauwelijks gelimiteerd door de processor. De 1,53 GHz processor is bijna even snel als de 2,5 GHz processor. Perfect
zekerz. ik wilde eigenlijk een generatie overslaan (heb nu dx8.1 kaart, daarna dx10 kaart nemen) maar misschien dat ik toch een uitzondering maakDevil N schreef op 20 augustus 2002 @ 11:32:
Ahhh, dit is een mooi plaatje van HardOCP:
[afbeelding]
[offtopic]
dit is post 253. bij 254 moeten we stoppen en ga ik deel 52 aanmaken!
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik heb een score van 17.000 + voorbij zien komen, zonder driver-optimalisatie....Devil N schreef op 14 augustus 2002 @ 00:39:
[...]
't Ding is nog niet officieel uit, en geen enkele hardware site heeft nog review samples van Ati gekregen. Dus 't enige waarmee je 't moet doen zijn impressies en eenvoudige benchmarks zoals op Anandtech. Nog ff geduld dus voor de echte vergelijkingen, maar de resultaten zullen zeer waarschijnlijk welzijn.

Hier kon uw advertentie staan
Verwijderd
Nou zonder al te veel in deze discusse betrokken te willen raken, maar de sprong in performance heb ik nooit zo groot gezien. Nu wil ik niet zeggen dat een sprong in fps direct een revolutie betekent, maar dit is dan toch zeker een grote evolutie. Maar revoluties zijn er ook niet zoveel, de monster 3d kaart was een revolutie. De GPU leek het maar dat valt achteraf gezien misschien nog wel mee (ook al heeft het nvidia zo groot gemaakt), FSAA lijkt veel impact gehad te hebben (dat terwijl 3dfx er niet helemaal serieus om werd genomen). Feit is dat die kaart ongelooflijk snel is, je moet eens goed naar die benchies kijken. De Ti4600 lijkt wel een mx-je als je naar die benchmarks kijkt, ongelooflijk.
Als nu eens de gameontwikkelaars weer wat voorop zouden gaan lopen (zoals een jaar of tien tot vier geleden) dan zou die hardware ook eens naar behoren worden gebruikt. Ik begrijp niet waarom de nvidia's en ati's van deze wereld geen eigen game ontwikkelaar uit gaan hangen. Games die volkomen geoptimaliseerd zijn voor hun eigen kaarten (ja, niet eens werken op een andere kaart), voor ons zou het super games inhouden maar uiteindelijk niet eens zo gunstig zijn. Het zou een console markt kunnen maken van de pc-markt, voor de kaartenbakkers lijkt me dat ideaal.
Als nu eens de gameontwikkelaars weer wat voorop zouden gaan lopen (zoals een jaar of tien tot vier geleden) dan zou die hardware ook eens naar behoren worden gebruikt. Ik begrijp niet waarom de nvidia's en ati's van deze wereld geen eigen game ontwikkelaar uit gaan hangen. Games die volkomen geoptimaliseerd zijn voor hun eigen kaarten (ja, niet eens werken op een andere kaart), voor ons zou het super games inhouden maar uiteindelijk niet eens zo gunstig zijn. Het zou een console markt kunnen maken van de pc-markt, voor de kaartenbakkers lijkt me dat ideaal.
ad 1.Gman schreef op 20 augustus 2002 @ 10:58:
-Komen ze er te laat mee
Als de NV30 er is met de introductie van DX9 en Doom III zijn ze niet te laat, hoogstens laat.
ad 2.
De beste kaart is over het algemeen het duurste. Pure economische wetmatigheid.
Grootste bottleneck voor Nvidia is het op tijd afhebben van deze kaart. Tot die tijd zal ATi inderdaad even mogen snoepen van de nummer 1 positie, maar op het moment dat DX9 echt into play komt en de nieuwe hardware echt gaat rocken (Doom III), gaat de strijd pas echt losbarsten. Omdat Nvidia met een nieuwe stap bezig is en dus even teruggetrokken is als nummer 1, moet ATi het volledig hebben van de periode die ligt tussen nu en het verschijen van DX9/NV30. Alhoewel de 9700 een zeer bruikbare prestatie heeft in huidige spellen, zal de 1 op 1 met Nvidia zich onder DX9 gaan afspelen. Nvidia gokt dus eens wat anders dan normaal, wat bij een tijdige aflevering van de NV30 helemaal niet verkeerd uit hoeft te pakken. ATi moet nu als de donder op .13 overschakelen om straks Nvidia bij te kunnen houden.
Dit topic is gesloten.