Nogmaals, standaardisatie sluit keuzevrijheid helemaal niet uit, dat is wel zo'n rare stelling. Het gaat erom dat men dingen standaardiseerd, niet dat men daardoor alles en iedereen uitsluit (gelukkig niet). Zijn wij nou blij of niet blij dat er zoiets is als het W3C zodat je maar 1 website hoeft te maken waarmee je alle browsers kan bedienen. Kijk dat je dan IE only zut erin bouwt, fijn, maar dan weet je dus dat andere browsers er niet mee werken. Het gaat erom dat er een standaard is waar mensen zich aan vast kunnen houden.
Wat bedoel ik met een grafische standaard? Simpel

Je hebt een standaard platform nodig waarmee je verder kunt werken. Het GNOME 2 basisplatform bijvoorbeeld (van glib tot en met libgnomeprintui zeg maar). Een basis waarop je applicaties kunt bouwen dus. Deze basis houdt onder andere een widgetset en objectsysteem in. Het voordeel daarvan is dat je ervan opaan kunt dat iedere distro dat meelevert (net zoals je ervan opaan kunt dat XFree wordt meegevelerd). Als je dan een programma wilt ontwikkelen wat met andere libraries (QT bijvoorbeeld), dan moet je er rekening mee houden dat het niet zeker is of iemand het op zijn systeem heeft.
Overigens zou zoiets helemaal niet hoeven te betekenen dat je opgescheept zit met 1 desktop. Integendeel! Op hetzelfde platform kun je zoveel desktops maken als je wilt. GNOME en KDE verschillen intern feitelijk amper, de opbouw is vrijwel iedentiek. Je zou KDE makkelijk op het GNOME platform kunnen laten draaien (owkee, das theoretisch). Maar dan nog zou je een volledig eigen desktop kunnen ontwerpen, dus KDE naast de standaard GNOME. Zolang je er maar vanopaan kunt dat het GNOME platform op je systeem staat.
Natuurlijk wil dat niet zeggen dat we morgen KDE of GNOME moeten gaan standaardiseren. Ik denk dat we een geheel vernieuwt grafisch systeem moeten invoeren waar alles in zit. Zeg maar een zwaar omgebouwde XFree, iets als Berlin, maar dan niet vector georienteerd. Dat komt dan meteen goed uit want aan XFree valt nog een heleboel te verbeteren, vooral qua snelheid
En nogmaals dat staat keuzevrijheid helemaal niet in de weg. Sterker nog, wat ik hierboven beschreef hebben we feitelijk voor een deel al. De standaard XFree toolkit is Athena en is altijd aanwezig voor zover ik weet. Magoed die is dus echt prehistorisch. En bovendien: XFree is het standaard grafische systeem, daar heb je ook weinig te kiezen.
Kortom: wil Linux sterk wordne op de desktop is een gestandaardiseerd grafisch systeem zoals ik hierboven heb beschreven echt noodzakelijk. Trouwens nog wel een aantal dingen meer, maar dit is verreweg het belangrijkste. Face it: Linux is populair op de server en de PDA, juist omdat men daar geen last heeft van een rommelig grafisch systeem.