Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Van Slashdot:
Some Sys Admin sent in an email that he got from Dell which basically says Microsoft will no longer allow Dell to sell PCs without an operating system. Please note that Microsoft is not a monopoly, and does not use their monopoly power to squish competition in the market place. The message itself is attached below, and is worth a read, especially the last bit.
En dan de brief:
1. Effective 8/26 - New Microsoft contract rules stipulate that we can no longer offer the "NO OS" option to our customers beyond September 1st. As such all customers currently purchasing a "NO OS" option on either OptiPlex, Precison or Latitude for the express purpose of loading a non-MS OS will have the following options:

1. Purchase a Microsoft OS with each OptiPlex, Precision or Latitude system.

2. For OptiPlex and Precision - purchase one of the new "nSeries" products (offered for GX260, WS340 & WS530 - details in the attached FAQ) that are being created to address a different OS support requirement other than a current standard Microsoft OS.

We must have all "No OS" orders shipped out of the factory by September 1st. The "No OS" legend code and SKUs will be I-coded on 8/19 and D-coded on August 26th to ensure shipment of orders prior to September 1st. FYI - this effects all of our competitors as well.
Lees die laatste regel. Dit geloof je toch niet? MS heeft dus alle PC fabrikanten verplicht om alle PCs met Windows voorgeinstalleerd te leveren. Ik vraag me af of de refund hiermee nog een reele optie is, voor 't zelfde geld krijg je die ook niet meer (refund = als je dat OS erbijgeleverd krijgt en hem niet wilt - dan breng je hem terug naar de fabrikant en krijg je het geld ervoor terug).

Dit is toch schandalig? Hoe moet er ooit een vrije markt komen met dit soort acties! Zo zal een NWOS nooit bij het brede publiek in het oog komen en is linux-op-de-desktop (bijv.) dus bij voorbaat al kansloos, immers, daarvoor heb je de support van de fabrikanten nodig.

:( !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:15

Super_ik

haklust!

hu, hoe kan microsoft nou zoiets verbieden, of hebben ze een nieuwe wet laten maken :?
mafketels 8)7

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Maar tis verder geen evil misbruik van haar monopoliepositie makend bedrijf hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Wat heeft MS eigenlijk te zeggen aan Dell en al de andere grote fabrikanten?
Lever alle pc's zonder os en verkoop de retail versie van windows. Dan wordt ie in het totaal wel een stukje duurder, maa dan ben je tenminste niet overgeleverd aan de willekeur van MS

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mammoth
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09-2019

Mammoth

I am BIG

Microsoft speelde dit spelletje heel slim.
Een vriend van me in de VS werkt bij Dell en heeft dit ook gehoord.
Het blijkt dat microsoft de pc-fabrikanten in een hoek heeft gedreven om dit in het contract op te nemen. Hoe ze in die hoek gedreven zijn is niet bekend, maar waarschijnlijk iets in de trend van "Of jullie gaan met onze eis akkoord, of jullie mogen geen MS producten meer verkopen."
iig is dit zonde voor Dell, want ik vind dat ze prima computers afleveren.

There could be only one, too bad it wasn't me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan maar geen Dell apparatuur meer aanschaffen. Dat is de beste manier om als consument te protesteren tegen dit soort praktijken. En ook al zegt Dell gedwongen te worden door MS, ze sluiten zelf een contract met die inbrekers af.
Dit soort praktijken zijn voor mij de reden geweest om mensen die aankloppen voor support op het MS platform niet meer te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:13
Ze kunnen het niet verplichten het is niet een 1 of andere regering, MS zijn gewoon een stelletje zielige computeraars die een OS maken en om hun OS te promoten verplichten ze iedereen MS OS producten te kiezen. Walgelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joker
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Joker

Het gaat niet om alle modellen van Dell. Uit het bericht is niet duidelijk waarom MS dit doet. Misschien heeft Dell wel een overeenkomst met MS, dat alle OptiPlexen, Precisions en Latitudes voorzien worden van Windows (voor een laag licentiebedrag)? Kijk, als dat niet zo is, dan is MS lekker fout bezig. Maar als het wel zo is, dan zit Dell toch fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Daar ik net van plan was een Dell laptop aan te schaffen, heb ik het volgende mailtje er achteraan gestuurd (sales_nl@dell.com):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
Van:    Ronald Bultje <rbultje@ronald.bitfreak.net>
Aan:    sales_nl@dell.com
Onderwerp:  Hoe zit dat met de NO OS?
Datum:  11 Aug 2002 12:40:07 +0200  
Geachte Dell medewerker,

voor mijn broer zoek ik nu al een paar dagen naar een laptop. Hij wil
graag een semi moderne laptop waarop hij Linux kan runnen. Gezien mijn
kennis van linux probeer ik hem te helpen met het uitzoeken van een
laptop waarvan alle hardware onder linux gesupport is, d.w.z. dat er
werkende drivers voor bestaan, zodat hij de laptop zonder problemen als
linux-desktop kan gebruiken. Bij zowel hem, mij als onze ouders is dit
op alle computers het geval, wij prefereren de schoonheid van Gnome
(linux-desktop) boven de buitengewoon aangename werkbaarheid van windows
2000 of de MSN-plicht van windows XP. Omdat ik goede ervaringen had met
een Dell laptop onder linux, heb ik voor hem een Dell laptop uitgezocht.

Goed, na enkele dagen zoeken meende ik een laptop te hebben gevonden.
Toen las ik op de computer-website 'Slashdot' het volgende artikel:
http://slashdot.org/articles/02/08/10/1420208.shtml?tid=109 ("Dell No
Longer Selling Systems w/o Microsoft OS"). Dit is bijzonder onaangenaam
en bovendien in strijd met de wet - lees NMA (Nederlandse Mededingings
Autoriteit). Graag zou ik van u horen in hoeverre dit van invloed is op
uw Nederlandse productaanbod na 1 september. Zal het na 1 september nog
steeds mogelijk zijn om een Dell product zonder voorgeinstalleerd OS aan
te schaffen?

Met vriendelijke groet,

Ronald Bultje
linux kernel ontwikkelaar

-- 
-   .-.
-   /V\    | Ronald Bultje <rbultje@ronald.bitfreak.net>
-  // \\   | Running: Linux-2.4.18-3 and OpenBSD 3.0
- /(   )\  | http://ronald.bitfreak.net/
-  ^^-^^

Ben benieuwd of ik ooit reactie zal krijgen. Zo niet, geen laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09 20:52

MrE

Sugardaddy take me home..

wij prefereren de schoonheid van Gnome
(linux-desktop) boven de buitengewoon aangename werkbaarheid van windows
2000 of de MSN-plicht van windows XP
sarcasme mag ik hopen

[ Voor 0% gewijzigd door MrE op 11-08-2002 12:50 . Reden: een wodka jus ]

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joennie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 18:46

joennie

Certified SCRUM Professional

nee, positief blijven over rampen-OS'en. :)

edit:
BBB hier: dit is dus mijn broer ;)

Linux aanhanger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Please note that Microsoft is not a monopoly, and does not use their monopoly power to squish competition in the market place." - natuuuuurlijk niet ...jzs :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:57
Waarom dit kan? Simpel.

Anders zegt MS gewoon 'okee, geen kwantum-kortingen meer voor jullie', en dan heeft Dell (e.a.) een Groot Probleem.

Dit is al jarenlang aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Tja, lijkt me gewoon een afspraak tussen Microsoft en Dell, niets illegaals op zich, de enige oplossing is geen Dell kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joennie
  • Laatst online: 04-08 18:46

joennie

Certified SCRUM Professional

Niet alleen Dell doet dit, alle fabrikanten voeren dit soort inzin in. jammer! :(

Linux aanhanger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
"All your pc's are belong to us, otherwise we will set you up the bomb!" :+ :o :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
We are M$. You will be assimilated. Resitance is futile.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wordt hier per post optimistischer. :'(.

Wat zou de wereld toch mooi zijn zonder windows, zonder EUCD, zonder DMCA, zonder microsoft... * Zucht *, how hard can truth be.... /me *... :{.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja het wordt van kwaad tot erger. Een aantal maanden geleden werd je al verplicht om bij de aanschaf van een pc aan te geven of je Linux,Unix, FreeBSD etc. als OS gaat gebruiken. En als je zelf al een Windows versie had dan moest je aan de verkoper je licentie nummer opgeven. :(
I say F@#$ 'm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 14:43
Ik weet niet of ik het helemaal snap, maar is het ook niet toegelaten aan dell om een pc te verkopen met linux pre-installed. (Dit is dan ook geen NO OS pc)
Misschien is de reden hiervan dat praktisch veel mensen een NO OS pc kochten om er dan toch een (illegale) versie van een MS OS op te zetten.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Adion schreef op 11 augustus 2002 @ 13:14:
Misschien is de reden hiervan dat praktisch veel mensen een NO OS pc kochten om er dan toch een (illegale) versie van een MS OS op te zetten.
Datzelfde argument werd ook al gebruikt bij de onderwijsinstellingen die per computer in plaats van per computer-die-windows-gaat-draaien licentiekosten meosten betalen. Net zo schandalig.

Als ik een DVD koop ga ik hem toch niet automatisch kopieren? Als ik een zakmes koop ga ik toch niet automatisch iemand doodsteken? Als ik een breekijzer koop ga ik toch niet per definitie inbreken? Hoezo achterdochtig! Net zo, als ik een NO OS computer koop ga ik niet automatisch er een illegale windows versie opzetten. Dat is kortzichtig.

Dit is een typisch voorbeeld van 'de goeden lijden onder de slechten'. En uiteindelijk wordt niemand minder dan MS alleen er beter van. :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Ook al zou dat zo zijn, wat dan nog? Het is de verantwoordelijkheid van de consument geen illegale supullen te installeren, niet de verantwoordelijkheid van Dell. In dat geval zouden ze ook voor de zekerheid maar MS office en meer van dat soort spul mee moeten leveren.

Maar goed, ik wordt hier allemaal nogal moe van, heb op het moment nog WindowsXP draaien (vooral ivm Trillian en Counter-Strike) maar ik zag net dat je CS ook onder Linux kan spelen, dus zodra m'n nieuwe moederbord binnen is komt op deze bak ook Linux te staan als Desktop OS (heb het al draaien als Server OS op een paar bakken).

Microsoft wordt met de dag enger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adion schreef op 11 augustus 2002 @ 13:14:
Ik weet niet of ik het helemaal snap, maar is het ook niet toegelaten aan dell om een pc te verkopen met linux pre-installed. (Dit is dan ook geen NO OS pc)
Dus omdat Microsoft bang is voor illegaal gebruik van hun OS moet iedereen maar een licentie van Windows door de strot geduwd krijgen ook al gebruik je het helemaal niet?
Lijkt me een beetje vreemde ontwikkeling en verplaatst het probleem van producent naar consument.. Dus koop een pc zonder Windows licentie en als de leverancier daar niet aan wil is het een kwestie van een andere leverancier zoeken die dat wel doet. Op die manier wordt het contract tussen leverancier en Microsoft toch nog duur aangezien de omzet inzakt.
Oefen invloed uit met je geld, dat is de meest effectieve manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk zou je dit via de media moeten spelen. Dus een soort van mailtje naar de NMA en dan een copy hiervan in verergerde vorm ('NMA stelt onderzoek in naar ...') naar alle nationale grote media (kranten, tijdschriften, computerbladen, etc.) sturen. Beetje relschoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

De kans dat M$ dit iedere merk oplegt/heeft gelegd is natuurlijk reeel. Vrijwel alle grootte intergrated leveranciers doen primair M$ OS-en voor de klant (Dell, Compaq, Fujitsu-Siemens, Gateway PackardBell,etc). M$ heeft ze in het verleden natuurlijk lekker gehouden met aantrekkelijke aanschafprijzen bij afnamen van een berg licenties.

De huidige 'sticker-OS-en' zijn voor M$ natuurlijk enkel winst (sticker-OS is pre-install win98-ME/2K/XP op de HDD [geen originele cd!] en enkel een registratie code sticker op de bak. Ze laten enkel nog bergen stickers drukken en in verhouding tot het verleden weinig full of OEM packages (cd + handleidingkjes).

Het wordt natuurlijk moeilijk voor bedrijven om voortaan losse hardware en deze zelf te assembleren of bij een zelfbouwer te kopen die OS-loos levert, om van de M$ verplichting af te komen

De enige oplossing voor de leveranciers is naar de mededingings autoriteit te stappen in het land van levering. In nederland regelt inderdaad de NMA dit soort onzin, koppel verkoop (verplicht een OS op je lap-/desktop) is per definitie verboden.

De houding van M$ zuigt wel behoorlijk, t'is als protesteren met de rug tegen de muur en M$ weet dat Dell e.a weinig anders kunnen ivm de markt die Windows zo gewendt is.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-09 09:06
nou dat is dus duidelijk.. ik heb tot nu toe altijd mijn pc's zelf samengesteld en de onderdelen losgekocht.. nu zal ik zeker nooit een delletje of een comqrap kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Verrassend.
Not.

Maakt me op zich niet zoveel uit wat M$ allemaal uitspookt. Bouw m'n eigen pc, heb geen 1 M$OS thuis, schijt aan alles.
Alleen zit er ergens achter in m'n hoofd een stemmetje dat blijft roepen: "M$ is evil! Vandaag of morgen word je gedwongen om windows te kopen, en erger nog: te gebruiken!".

Brrr...

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pinball schreef op 11 augustus 2002 @ 13:37:
Alleen zit er ergens achter in m'n hoofd een stemmetje dat blijft roepen: "M$ is evil! Vandaag of morgen word je gedwongen om windows te kopen, en erger nog: te gebruiken!".
Belastingverhoging met 1000 Euro/jaar per persoon (en voor bedrijven 500 Euro/jaar per werknemer) en dan krijg je voortaan windows gratis via .NET en je MSN verbinding. "Dat scheelt allemaal extra administratief werk en is erg gebruikersvriendelijk".

/me *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10

The Bad Seed

Chaotic since 1983

stunn0r schreef op 11 augustus 2002 @ 13:33:
nou dat is dus duidelijk.. ik heb tot nu toe altijd mijn pc's zelf samengesteld en de onderdelen losgekocht.. nu zal ik zeker nooit een delletje of een comqrap kopen
Voor een desktop is dat makkelijk te doen, maar voor een laptop wordt dat héél moeilijk.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 16:37

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 13:27:
Eigenlijk zou je dit via de media moeten spelen. Dus een soort van mailtje naar de NMA en dan een copy hiervan in verergerde vorm ('NMA stelt onderzoek in naar ...') naar alle nationale grote media (kranten, tijdschriften, computerbladen, etc.) sturen. Beetje relschoppen.

Submitten op de t.net frontpage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Laatst online: 08-09 05:30
MS is voor mij nu dus te ver gegaan. XP gaat er per onmiddelijke ingang af en Gentoo met KDE 3.0.2 er op (stond er al op maar goed) :+

Mja... oke, even serieus nu :)

Ik vind dat dit simpelweg niet kan. Je koopt een pc van Dell en wat krijg je door je strot geduwd: een Microsoft Windows XP licentie. Nog even en Microsoft verbied het hebben van alternatieve OS-en op computers. :(

Waar gaat het heen met deze wereld. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit is geen nette manier van zaken doen, maar heel objectief bekeken is het gewoon een leverancier (Microsoft) die voorwaarden stelt aan z'n klanten (Dell). Microsoft dwingt niemand iets, maar stelt enkel voorwaarden aan de verkoop van hun product, net zoals Ford eist dat hun merk alleen verkocht mag worden aan dealers die alleen Ford (en zusters) verkopen.

IBM doet (deed?) dit ook door het feit dat je een authorized reseller moet zijn, Shell perst hele landen af ivm met olie, KPN laat dochter bedrijven kapot gaan (KPNQwest) om vervolgens goedkoop de waardevolle resten te kopen, en zo zijn er nog vele voorbeelden te noemen.

Ofdat dit de manier is waarop je zaken wilt doen is de vraag, maar dat zou dan ook meer de discussie moeten zijn, en het feit dat Microsoft dit doet zou veel minder het aandacht punt moeten zijn maar meer een "voorbeeld van een van de".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dit gebeurt al tijden. Ook Intel doet dit. heb een hele tijd geleden in een C't gelezen (nog een nummer waarin ze Cyrix 6x86MX, Pentium MMX en K6 aanraadden als upgrade omdat de P2 te duur was en niets toevoegde) hoe Intel dat deed:
Als een fabrikant adverteerde met alleen Intel PCs, en daarbij het Intel Inside logo droeg in de juiste afmetingen, zetting, etc, zou Intel 3/4 van die advertentie vergoeden. Lekkere inkomstenbron voor die fabrikant dus.
Zodra je dan een Cyrix of AMD ging aanbieden, draaide Intel de geldkraan dicht, want ze wilden alleen hun eigen naam in die advertentie, niet die van Cyrix of AMD.

Zo nu weer met Microsoft: als Dell strax die systemen gaat aanbieden zonder OS, draait MS de geldkraan dicht en mag Dell het zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Vergelijking klopt niet helemaal. Het gaat hier niet om slechte bedrijfsvoering, maar om machtsmisbruik.
Ford, shell en kpn hebben geen van allen een machtspositie die dergelijke praktijken mogelijk maakt: Als ford het de dealers te moeilijk maakt, stappen die naar een ander automerk.
Als Dell geen goedkope OEM licenties meer kan leveren worden hun pc's een paar honderd euro duurder dan die van de concurrentie. Dag Dell.
De enige reden dat MS zich dit kan veroorloven is door het feit dat 95% van de mensen Windows op hun pc willen. Dit is de zoveelste move van MS om dat ook zo te houden.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

KPN, Shell en Ford hebben natuurlijk wel een machspositie. Er is maar 1 "ford" dealer toegestaan in een bepaald gebied, als jij dus geen Ford meer mag dealen, kan je je bedrijf wel verhuizen of opheffen (want alle andere merken hebben ditzelfde).

Als Shell de prijzen verhoogt van de benzine, is dat nieuws omdat dan alle andere pompen meegaan, KPN heeft er heel duidelijk en bewust voor gekozen niet meer te investeren in het bedrijf KPNQwest waardoor het failliet ging.

Zo is dit ook met alle franchise (sp?) ondernemingen - als die niet voldoen aan de eisen van het moeder bedrijf, zullen die ook hun naam niet meer mogen voeren. Dit zijn gewoon eisen van leverancier <-> klant, en hier is IMHO niks bijzonders aan.

Ik zeg ook niet dat het slechte bedrijfsvoering is - het is juist een erg goede (economisch gezien) bedrijfsvoering die elk heel groot bedrijf (imho) toepast.

Het is ook absoluut geen beperking in vrijheid, keuze of iets dergelijks, het is een overeenkomst die gesloten is tussen een leverancier en een klant - als je het niet eens bent met deze overeenkomst is dat iets wat je bij DELL, Compaq/HP, of IBM zal moeten aankaarten, en niet bij Microsoft.

Dat Microsoft niet netjes zaken doet is niet meer dan te verwachten van elk grote onderneming - de wereld is namelijk niet netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Hmm, in principe is MS wel een monopoly aan het forceren. De grote pc makers zijn wel 'verplicht' windows erop te zetten, anders hebben ze strax geen concurrentie positie meer. Stel nou dat Dell wel weer Linux zou willen leveren, dan moeten ze een pc met windows licentie verkopen en op de pc zelf linux zetten.

Ik denk dat bijv. de EU dit soort praktijken eerst een moet gaan aanpakken. Zoals een eerdere poster al zei mag het ws al niet volgens NL wetgeving. De overheid kan ze dus vrij simpel trug pakken met zo'n zelfde 'vrijwillige regeling': Of MS verplicht niemand de MS software te kopen/gebruiken, of er komt een verkoopverbod op MS producten in de NL vanwege monopolie misbruik en concurrentievervalsing.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
  • Laatst online: 22-12-2022
Beelzebubu>> ff offtopic: Je kan natuurlijk ook een mooie apple laptop kopen, die powerbooks zijn om te :9~ en net zo compleet geleverd als dell-laptops en qua prijs zijn ze ook helemaal ok. niet extreem duurder dan een 'normale' laptop. Het is alleen jammer dat er wat minder studenten aanbiedingen zijn met apples enzo. Op zo'n apple kan je keurig netbsd/linux of MacOSX draaien>> heb je je GNOME...

Het is inderdaad een schandaal dat er geen goede A-merk computers met de i386 architectuur zonder windows worden geleverd. Je bent haast verplicht om een machine zelf te bouwen of naar zo'n klein computerboertje te stappen. Maar wat kan je hier aan doen, die fabrikanten gaan voor die 5% niet hun contract opofferen.
NMA> tja dit is al niet het enige topic wat er over loopt en er zijn al veel meer mensen mee bezig. Het enige wat ik zie is afstappen van de i386 architectuur of zelfbouw(maar dat is voor laptops vrij lastig).

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Niet online

pinball

Electric Monk

elevator schreef op 11 augustus 2002 @ 15:32:
<..>(want alle andere merken hebben ditzelfde).
<..>omdat dan andere pompen meegaan,
Keyword: "andere"
Omdat ik blijkbaar niet helemaal duidelijk was zal ik mezelf nog even herhalen:
Ford heeft niet 95% van de automarkt in handen, Shell ook niet 95% van de benzinemarkt.
Ford kan niet alle grote automerken verplichten om ford-motoren met hun auto's mee te leveren, en alle andere motormerken te verbieden.
Het is ook absoluut geen beperking in vrijheid, keuze of iets dergelijks, het is een overeenkomst die gesloten is tussen een leverancier en een klant - als je het niet eens bent met deze overeenkomst is dat iets wat je bij
DELL, Compaq/HP, of IBM zal moeten aankaarten, en niet bij Microsoft.
erm.. wrong again. Microsoft dwingt pc fabrikanten om dit te doen.
Leg me maar even uit dat het feit dat ik nu nooit meer een A-merk pc zonder windows kan kopen geen beperking in vrijheid of keuze is?
Dat Microsoft niet netjes zaken doet is niet meer dan te verwachten van elk grote onderneming - de wereld is namelijk niet netjes.
De wereld is idd niet netjes. Gelukkig zijn er nog steeds mensen die vinden dat dat niet alles rechtvaardigt.
Ik ben 1 van die mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

De kans dat dit soort dingen aangepakt worden is gewoon erg klein. Kijk bijvoorbeeld naar het voorbeeld van auto-fabrikanten - de Europese Unie heeft zich hier uiteindelijk ingemengt, en daar is dan dit http://nu.nl/document?n=51334 uitgekomen. Niet echt indrukwekkend dus.

Dit is eigenlijk een praktijk die al heel lang bestaat en heel veel industrieen beslaat (meest prominent aanwezig met "Authorized resellers", maar ook veel fabrikanten van andere hoogwaardige apparatuur gebruiken het Authorized resellers concept), en is dus helemaal niet zo spannend.

Er worden voorwaarden gesteld aan de klant, dat is het enigste. Omdat Microsoft hier een partij in is, is het natuurlijk groot nieuws op Slashdot, maar spannend is het allerminst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadCow*
  • Laatst online: 05-08 07:42

MadCow*

<= icon space for rent

nigelator schreef op 11 augustus 2002 @ 15:43:
[..]
De overheid kan ze dus vrij simpel trug pakken met zo'n zelfde 'vrijwillige regeling': Of MS verplicht niemand de MS software te kopen/gebruiken, of er komt een verkoopverbod op MS producten in de NL vanwege monopolie misbruik en concurrentievervalsing.
zou leuk zijn als dat zou gebeuren.
maar even realisties, zal waarschijnlijk niet gebeuren omdat er een economisch probleem achter weg komt.
al die comp bouwers kunnen hun pc dan niet meer hier kwijt, omdat ze niet zonder windhoos mogen verkopen.
en de overheid zal dus waarschijnlijk voor het economische "aspekt" gaan.
(en of ze snugger genoeg zijn om iets anders te verzitten weet ik niet)

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Pinball schreef op 11 augustus 2002 @ 16:00:
[...]

Keyword: "andere"
Omdat ik blijkbaar niet helemaal duidelijk was zal ik mezelf nog even herhalen:
Ford heeft niet 95% van de automarkt in handen, Shell ook niet 95% van de benzinemarkt.
Ford kan niet alle grote automerken verplichten om ford-motoren met hun auto's mee te leveren, en alle andere motormerken te verbieden.
Maar dat kan Microsoft ook niet. DELL wordt niet gesloten door de FBI als ze geen Microsoft producten meer verkopen. Natuurlijk willen we Microsoft graag als de persoonlijking van het kwaad afschilderen, maar er zit nergens een verplichting in. Puur een verkoops voorwaarde, net zoals bijna elk groot bedrijf verkoops voorwaarden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Mammoth schreef op 11 augustus 2002 @ 12:33:
Microsoft speelde dit spelletje heel slim.
Een vriend van me in de VS werkt bij Dell en heeft dit ook gehoord.
Het blijkt dat microsoft de pc-fabrikanten in een hoek heeft gedreven om dit in het contract op te nemen. Hoe ze in die hoek gedreven zijn is niet bekend, maar waarschijnlijk iets in de trend van "Of jullie gaan met onze eis akkoord, of jullie mogen geen MS producten meer verkopen."
iig is dit zonde voor Dell, want ik vind dat ze prima computers afleveren.
Tja dan denk ik toch dat alle producenten hun koppen bij elkaar moeten steken en een machtsblok tegen MS moeten vormen, nu zijn ze gewoon accoord gegaan, is ook wel begrijpelijk aan de andere kant.
Het zal wel gaan om de flinke kortingen die ze nu krijgen, we zullen denk ik binnenkort wel wat horen van de FTC, ik denk niet dat MS een actie gedaan heeft van alles of niets, denk eerder dat Dell geen zin heeft in verschillende os'en.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Op deze manier helpt het vrijgeven van broncode van Windows ook wel (lees: niet). Concurrentie wordt gewoon helemaal uitgeroeid. Je krijgt Windows onder je snuit en de leek heeft helemaal geen keuze welk OS hij/zij wil. Linux, BSD's, Unix etc. wordt gewoon helemaal de kop ingedrukt en alleen omdat MS blijkbaar geen concurrentie accepteerd.

Ze doen alles om anderen zwart te maken, hetzij consument, hetzij bedrijven. Lijkt mij dat er gewoon enige vorm van chantage in het spel is. Nadeel is dat (bijna) elk bedrijf er met open ogen intrapt.

Zoals ik al zei: Waar moet dat heen met deze wereld :'(

* LollieStick gaat denk ik een rechtzaak aanspannen wegens het belemmeren van vrijheid van keuze :P

Is wettelijk toch toegestaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmh, Apple dwingt me ook om OS X te kopen bij een nieuwe apple en bij Sun krijg ik ook Solaris mee geleverd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dawai
  • Laatst online: 00:10

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Some Sys Admin sent in an email that...
Nou, eerst zien en dan geloven.

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
Tja als ik een Juniper koop zit er ook JunOS op ... het enige wat je kan doen is hardware kopen die niet geleverd word met windows > dus Sun SGI/MIPS Apple >> ben je ook meteen van die rotte i386 af ;-))))) helaas is het soms wel wat duurder :D

Maar om het anders te bekijken>> hoeveel PC's kan je nog kopen zonder geluidskaart>> wie zegt dat ik een geluidskaart wil ... nou zo'n A merk fabrikant gaat hem echt niet speciaal voor mij eruit halen.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

... ik vraag me af of Dell het niet nog veel slimmer kan spelen. Gewoon niet ZELF maar via een Reseller windows inslaan voor de PC's die het nodig hebben. En de NO-OS behouden en Linux-OS als treiterijtje naar M$FT toevoegen.

Microsoft wordt arrogant dezer dagen... Niet verstandig... Volgende generatie sysops zal van Linux gehoord hebben... En dan is Windhoos serieus de pineut.

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
ja dat is een ander verhaal>> ik zou nu zelf ook niet meer kiezen voor een i386 architectuur. Geef mij maar een kantoor met van die iMacjes met van die lekkere vrouwtjes erachter ;-) Ziet er veel mooier uit _EN_ geen MS software > wat wil je nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

DELL koopt z'n Microsoft via zogenaamde OEM licenties - die zijn veel goedkoper dan een normale licentie (net zoals jouw schilder goedkoper de latex inslaat dan dat jij dat bij de gamma doet). Via een andere partij Windows kopen is dus niet zo handig.

Een goede administrator kiest echt niet een NOS (Network OS) uit, en gaat daar de rest van z'n leven aan vast zitten hoor, die evalueert en her-evalueert elke keer wat de beste oplossing is voor de vraag ter plekke. Een nieuwe generatie Sysadmins heeft hier dus weinig mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:16

OgWok

U.N.C.L.E.

Dell zegt gewoon OK tegen M'soft. Maar stuurt wel een bericht de wereld in dat ze door M'soft verplicht worden een M'soft OS mee te leveren.

Dell: "ja wir können auch nicht dafür".

Daar is maar één woord voor: huichelaars !!!!! en onsmakelijke zakkenvullers.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDaNo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-04-2023
Microsoft is nu écht tever gegaan hiermee!!
microsoft, jij bent de zwakste schakel, tot ziens!!

Sowieso is Microsoft een beetje aan het evacueren; Hoogmoed komt voor de val. Dat .NET gedoe zou nog wel eens hun einde kunnen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elevator schreef op 11 augustus 2002 @ 14:28:
Dit is geen nette manier van zaken doen, maar heel objectief bekeken is het gewoon een leverancier (Microsoft) die voorwaarden stelt aan z'n klanten (Dell). Microsoft dwingt niemand iets, maar stelt enkel voorwaarden
Die voorwaarden mag MS niet stellen omdat dat misbruik van hun monopolypositie is en in strijd met oa de sherman anti trust act.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 16:17:
Mmh, Apple dwingt me ook om OS X te kopen bij een nieuwe apple en bij Sun krijg ik ook Solaris mee geleverd....
Je kunt Mac's met Linux kopen zonder voor MacOS te betalen.

edit: fabriek garantie en services gelden dan ook nog steeds btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aetje
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

elevator schreef op 11 augustus 2002 @ 16:29:
DELL koopt z'n Microsoft via zogenaamde OEM licenties - die zijn veel goedkoper dan een normale licentie (net zoals jouw schilder goedkoper de latex inslaat dan dat jij dat bij de gamma doet). Via een andere partij Windows kopen is dus niet zo handig.

Een goede administrator kiest echt niet een NOS (Network OS) uit, en gaat daar de rest van z'n leven aan vast zitten hoor, die evalueert en her-evalueert elke keer wat de beste oplossing is voor de vraag ter plekke. Een nieuwe generatie Sysadmins heeft hier dus weinig mee te maken.
De sysadmins waar ik stage mee hed gelopen hadden gewoon geen kennis van unix. Ik vermoed dat dat op meer plaatsen het geval is..

Forget your fears...
...and want to know more...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 16:17:
Grote denkfout. Apple IS de eigenaar van OS X. Natuurlijk leveren ze hun eigen product mee. Als ik een computer van MS als RESELLER koop dan zit daar ook windows op. Logisch.

Echter, bij 3rd party bedrijven kan ik Macs kopen met linux. Waarom kan dat dan niet met x86 computers? Waarom mag daar, met een 3rd party reseller, alleen windows op?

See the clue?

MS heeft 3rd party resellers in haar macht. Da's heel erg slecht.

Overigens, mocht ik ooit nog een nieuwe computer kopen dan wordt dat een Mac. OS X, zoals bovengenoemd, is het wel waard om te kopen. Helaas zijn Macs ongeveer 1,5x zo duur als PCs op vergelijkbare configuratie, maar wat mij betreft is dat het waard.

edit:
[quote]Vaagharses schreef op 11 augustus 2002 @ 15:57:
Beelzebubu>> ff offtopic: Je kan natuurlijk ook een mooie apple laptop kopen, die powerbooks zijn om te :9~ en net zo compleet geleverd als dell-laptops en qua prijs zijn ze ook helemaal ok. niet extreem duurder dan een 'normale' laptop. Het is alleen jammer dat er wat minder studenten aanbiedingen zijn met apples enzo. Op zo'n apple kan je keurig netbsd/linux of MacOSX draaien>> heb je je GNOME...[/quote]

U heeft helemaal gelijk!

Wat hou ik toch van mijn denkvrijheid in dit democratische land, die denkvrijheid waar 500 jaar zo hard voor gevochten is en die nu in een klap waardeloos lijkt te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Aetje schreef op 11 augustus 2002 @ 16:47:
[...]
De sysadmins waar ik stage mee hed gelopen hadden gewoon geen kennis van unix. Ik vermoed dat dat op meer plaatsen het geval is..
Zoals ik elk vak heb je goede en slechte system administrators. Slechte zullen altijd zichzelf doodstaren op het product dat ze kennen en dat slecht implementeren, goede zullen altijd naar de juiste oplossing zoeken.
Een nieuwe generatie die (bv) Linux gebruikt is niet per definitie beter - zeker niet als ze zich doodstaren op dat ene OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beelzebubu:

Waar kan ik online een Mac kopen zonder OS X ? En een Sun zonder Oracle ? Een pc zonder windows is een stuk makkelijker....als je naar een kleinere computer dealer gaat.

En ondersteund Apple het ook als ik er geen nvidia maar een Matrox videokaart in druk, of een promise raid controller.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
* Vaagharses ziet btw wel markt voor OSloze PC's, dus zijn er vast ook wel andere mensen die daar markt voor zien.

Voor je het weet is er een 'nieuwe' fabrikant die alleen maar i386 based machines maakt zonder OS te leveren.... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

elevator schreef op 11 augustus 2002 @ 16:53:
[...]
Zoals ik elk vak heb je goede en slechte system administrators. Slechte zullen altijd zichzelf doodstaren op het product dat ze kennen en dat slecht implementeren, goede zullen altijd naar de juiste oplossing zoeken.
Een nieuwe generatie die (bv) Linux gebruikt is niet per definitie beter - zeker niet als ze zich doodstaren op dat ene OS.
Bij de meeste bedrijven kiezen de admins niet wat er op het netwerk komt hoor, dat doet meestal het CvB. Bij ons iig wel.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

cvb being... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
College van Bestuur >> kan niet missen :P en die krijgen weer van de hoofd van de instituten te horen wat ze willen >> die krijgen het weer van docenten welke tools ze willen gebruiken en van de studenten die willen MSNen

Mental_TO ik heb ff je profile gecheckt ;-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

dat is iets schoolachtigs ofzo? :p
Ken neit zo veel bedrijven met een COllege van Bestuur, nl ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee daar heet het Raad van Bestuur of directie (afhankelijk van de grootte van een bedrijf). Wat wel vaak het geval is is dat het management van een ICT afdeling vaak wel een stem heeft in de keuze van het platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

idd.. Vaak geeft Hoofd ICT een advies wat meestal toch door de raad van bestuur overgenomen wordt (waar is anders het vertrouwen in ICT manager) als de ICT manager niet zelf in de RvB zit. Dit advies wordt weer ingegeven door de system administrators.

Oftewel, dit soort dingen worden wel degelijk (mede) bepaald door de sys admins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Vaagharses schreef op 11 augustus 2002 @ 17:15:
College van Bestuur >> kan niet missen :P en die krijgen weer van de hoofd van de instituten te horen wat ze willen >> die krijgen het weer van docenten welke tools ze willen gebruiken en van de studenten die willen MSNen

Mental_TO ik heb ff je profile gecheckt ;-))
Meer iets als dit:
CvB fuseert van Ichthus naar Inholland, dus CvB besluit dat alles van Novell eruit moet en naar NT moet. (is nog niet 100% maar zit er wel dik in)
Als eerste gaat groupwise eruit (ben ik niet tegen) en gaat Exchange2000 erin (niet helemaal voor).
Dit wordt gewoon opgedragen aan systeembeheer, zo van zoek maar uit hoe en wat, niet van wat vinden jullie ervan.

Ik weet niet of de unitdirecteuren hier ook inspraak op hebben, maar wat voor verstand hebben die van ICT?

MSN-en kan bij ons op school (net als icq) officieel niet (reborn kaart) dus na reboot is het gelijk weer weg.

En ik denk dat in de meeste bedrijven de directie kiest wat er gedraait gaat worden, en dat heeft meestal niets met een kostenplaatje te maken, heeft meestal meer te maken met wat de directie kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

elevator schreef op 11 augustus 2002 @ 17:16:
dat is iets schoolachtigs ofzo? :p
Ken neit zo veel bedrijven met een COllege van Bestuur, nl ;)
Onze school is toch echt een Holding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 17:00:

En een Sun zonder Oracle ? Een pc zonder windows is een stuk makkelijker....als je naar een kleinere computer dealer gaat.
Sun machines zijn nu niet echt desktop machines die door het gros van de mensen worden gebruikt. Enkel developers die een 64-bit architectuur nodig hebben of systeembeheerders die serieus wat power in één enkele machine nodig hebben opteren voor een Sun machine. Een Lamborghini kan je ook niet op de hoek van elke straat kopen, maar een doodgewone personenauto van welk merk dan ook als het ware wel.

Er stond recent nog een artikel op /. over een bedrijf dat Mac computers met Yellow Dog Linux online verkocht. Natuurlijk vind je zo'n dingen nog niet terug op grote verkoopsites zoals Amazon (ik zeg nu maar iets), te meer omdat Mac computers met Linux op - helaas - nog meer voor een nichemarkt zijn bedoeld. Er is wel één belangrijk punt: je hebt tenminste de keuze om Apple-hardware te kopen met een ander OS, iets wat met de recente en minder recente vuile praktijken van MS meer en meer onmogelijk wordt.

Het is maar de vraag in hoeverre dit kadert in de hoop van MS om Palladium door ieders strot te duwen. Stel je voor: MS kan zo hard lobbyen (lees: grofweg omkopen) bij het Congres om uiteindelijk te verplichten dat elk i386 systeem met een windows versie met Palladium wordt voorzien. De RIAA en de MPAA zullen zeker niet afkerig van zo'n stap staan, en dan komt het uiteindelijk zo ver dat je geen i386 PC mag gebruiken die niet door MS en de film/muziek industrie is "goedgekeurd". Het zijn kleine stapjes, maar uiteindelijk wordt elk alternatief systematisch de nek omgedraaid.

Nu goed, er blijft dan nog zelfbouw over, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. NOS-gebruikertjes zijn meestal iets meer technisch onderlegd en schrikken er niet van terug wat te rommelen in hun systeemkast als het ware, maar dat kan niet gezegd worden over het gros van de PC gebruikers, en dan vooral in 3de-wereldlanden die een kleine technologische achterstand hebben. En het is juist in die landen waar Open Source software zo veel te bieden heeft. Dit wordt nu gewoon onmogelijk gemaakt; stel je voor: Dell wil goedkoop een paar honderdduizend PC's leveren in India of het binnenland van Brazilië. Door hun overeenkomst met MS, moet er gewoon een Windows OS op. Kleinere bedrijven die - pardon my words - een goedgemikte fuck you tegen MS durven en kunnen zeggen, zijn waarschijnlijk ook niet in staat om zo'n groot aantal PC's voor een democratische prijs op de markt te brengen.

Legaal zal alles wel "snor" zitten, ofschoon het weeral kantje boordje is met de wet. Zoals eerder aangehaald hebben de grote fabrikanten niet echt een keus: het is ofwel dit contract tekenen, ofwel een groot deel van je klanten verliezen omwille van het feit dat ofwel je PC's duurder worden door hogere licentiekosten, ofwel dat je van MS al helemaal geen Windows OS meer mag verkopen. Stel je voor !

Tot slot vraag ik mij af in hoeverre deze e-mail van Dell niet gebruikt kan worden in het lopende Anti-Thrust zaak tegen MS in de Verenigde Staten, of, beter nog, tegen het proces dat binnenkort gaat beginnen in Europa tegen, jawel, MS. Naar de letter van de wet zal er zoals eerder gezegd niet zo veel fout zijn, maar een rechter is ook een mens, en kan ook ver genoeg redeneren dat dit je reinste machtsmisbruik ten top is.

Ik hoop uit de grond van m'n hart dat Open Source systemen nog aardig doorontwikkeld worden (ze staan nu ook al vrij ver hoor :)), en dat ze aanslagen in landen zoals Brazilië, India en China (toch wel een paar miljard mensen samen), zodat er uiteindelijk méér Open Source PC's in omloop zijn dan Windows PC's in het Westen. Mijn welgemeende dank dan ook aan elke Open Source ontwikkelaar die bijna belangeloos zijn tijd in free/vrije software steekt !

Tot slot nog een vrij zinloze reactie, maar het moet er uit: MS, ik :r op je praktijken.

edit:
By popular request:
:%s/M$/MS/g
:%s/*koopte/kocht/g (Brussels dialect)
:%s/hard/hart/c (<--- schande indeed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
nouja ik keek meer naar de applicaties ipv netwerk: een student boeit niet of je Postfix/novell of exchange hebt. Wat voor hun belangrijk is, is welke apps er draaien: en daar wordt dan het workstation platform op aangepast.... Nouja meeste studenten willen word/msn en dat soort dingen >> dus windows ...

tenminste zo werkt het op de HvA zover ik doorheb.

* Vaagharses is nog steeds verdrietig dat het unixworkstation lokaal weg is :( :( :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supakeen
  • Laatst online: 09-09 14:42
Microsoft mag dit niet flikken :| betekent dit ook dat de servers van dell (1u enzo) verplicht met microsoft moeten worden geleverd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik ben toch maar ernstig in de wereld van Linux gestapt en heb de leercurve maar over mij heen laten komen. M$ is nu wel heel hard aan het pushen met Palladium en de sfeer in de US is er tegenwoordig echt wel naar dat M$ deze zet gewoon kan kopen met geleuter over veiligheid. Paladium hardware komt er bij mij in ieder geval niet in, dan ga ik desnoods over op een Mac of zo.

Als Linux nou nog even een tikkeljte gebruiksvriendelijker wordt, dan kan de groep users flink groeien. Mijn moeder zou ik op dit moment nog geen Linux distro voor willen schotelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Vaagharses schreef op 11 augustus 2002 @ 17:27:
nouja ik keek meer naar de applicaties ipv netwerk: een student boeit niet of je Postfix/novell of exchange hebt. Wat voor hun belangrijk is, is welke apps er draaien: en daar wordt dan het workstation platform op aangepast.... Nouja meeste studenten willen word/msn en dat soort dingen >> dus windows ...

tenminste zo werkt het op de HvA zover ik doorheb.

* Vaagharses is nog steeds verdrietig dat het unixworkstation lokaal weg is :( :( :( :( :(
Dat boeit hun volgens mij ook niet echt, ze kennen alleen waar ze les in krijgen, het boeit hun alleen als de proxy's er weer eens uitliggen. En het aantal pc's waar ze aan kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 13:27:
Zie ook Aktie: Computer zonder windows staat dezelfde mededeling van Dell in...

Plus een hele discussie over het al-dan-niet legaal zijn van het alléén een PC verkopen mét OS, zonder de mogelijkheid de EULA niet te accepteren en alsnog het betaalde bedrag voo het OS terug te krijgen...
Plus een actie om er iets aan te doen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door TheRookie op 11-08-2002 17:50 . Reden: quote added ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Ik vind dat een pc geleverd moet worden ZONDER OS, dus ook niet met linux o.i.d. Gebruikers moeten zelf kunnen kiezen wat ze willen gebruiken en niet doodgegooid worden met windows dit, windows dat, windows zus, windows zo. Begrijp wat ik bedoel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
volgensmij wil een totaal niet technisch aangelegd persoon (ja die hebben de PCzut verpest, van mij hoeft het allemaal niet zo n00bfriendly, krijg je alleen maar gezeik van) juist een voorgeinstalleerde PC waarmee ze meteen kunnen internetten pr0n downloaden, spelletjes spelen, filmpjes kijken cdtjes branden en dat zonder gezeik ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
LinuxUser schreef op 11 augustus 2002 @ 18:29:
Ik vind dat een pc geleverd moet worden ZONDER OS, dus ook niet met linux o.i.d.
Niet alle kopers van een pc zijn in staat er zelf een OS op te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
Om de sfeer een klein beetje op te klaren:

http://qlilinux.com/

Met linux naar keuze voorgeinstalleerd :) Het kan dus anders.
sorry voor deze spam
Daar zit het grootste pijnpunt: Microsoft wil je de keuze ontnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekenmachine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Mensen, de wereld is niet wreed, enkel M$. Dell en al die andere grote merken kunnen gewoon simpelweg niet anders. Enkel de consumenten die verstand hebben van computers en linux, weten dat er nog meer is dan M$. Veel hardware producten worden nog niet ondersteund in Linux en tot overmaat van ramp denkt iedereen dat Linux zo onveilig is als de pest.

Het enigste wat we zelf kunnen doen is de andere OS promoten behalve M$ en de wereld laten weten dat ook M$ niet veilig en stabiel en zo perfect is als de mensen denken. Mensen, consumenten, tweakers, het wordt tijd dat we de wereld laten weten dat M$ om te zuigen is en dat er nog veel stabielere en betere OS zijn (dit is mijn eigen mening, gebaseerd op feiten en ervaringen).

Mensen, er staat een nieuwe wereld voor ons klaar, die onze hulp nodig heeft om het daglicht te kunnen zien, zonder meteen te worden afgeslacht door m$. En denk eraan, niet de pc fabrikanten zijn de boosdoeners, maar slechts een bedrijf: M$...

https://www.enwatbenjedan.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We must have all "No OS" orders shipped out of the factory by September 1st. The "No OS" legend code and SKUs will be I-coded on 8/19 and D-coded on August 26th to ensure shipment of orders prior to September 1st. FYI - this effects all of our competitors as well.
Kan ook een hoop nonsens zijn, natuurlijk. Ik bedoel, volgens mij weten de mensen van Dell het verschil tussen "effect" en "affect" wel, en de schrijver van dit bericht niet.

Maar ook omdat ik op de een of andere manier niet denk dat Dell zich laat dwingen om haar producten aan te passen. Microsoft heeft er juist baat bij dat een grote verkoper als Dell haar producten installeert, en het lijkt me niet dat Microsoft zich druk maakt over een handjevol mensen dat geen OS geleverd wil hebben bij hun Dell computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Vaagharses schreef op 11 augustus 2002 @ 18:31:
volgensmij wil een totaal niet technisch aangelegd persoon (ja die hebben de PCzut verpest, van mij hoeft het allemaal niet zo n00bfriendly, krijg je alleen maar gezeik van) juist een voorgeinstalleerde PC waarmee ze meteen kunnen internetten pr0n downloaden, spelletjes spelen, filmpjes kijken cdtjes branden en dat zonder gezeik ...
Zou je zeggen ja... maar als ik bij mensen kom die een kant en klaar systeem hebben gekocht, zeggen ze meestal dat de snelheid tegen valt. Ik zeg vervolgens: dat komt doordat alles voorgeïnstalleerd is. Hieronder vallen ook hulpmiddelen, programma's, oude stuurprogramma's etc. Het kan veel sneller maar dan zul je de hele zut handmatig moeten installeren.

Voorlopig koop ik mijn systemen nog wel bij de PC boer op de hoek of bouw ze zelf. Kan ik tenminste zelf bepalen welk OS er op komt.

Als ik systemen voor iemand bouw, vraag ik ALTIJD welk OS ze er op willen hebben en vaak hebben ze nog nooit van Linux gehoord, maar willen het wel eens proberen. Klachten heb ik er nog nooit over gehad. Hoogstens dat er eens een kernel gerecompiled moest worden als er nieuwe hardware ingebouwd is, of een kernel-update.

Veel mensen kennen heus wel een mannetje die in staat is het door hun gekozen OS te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik bouw altijd zelf mijn PC's. Maar het is idd wel klote dat dit gebeurt.

Op mijn werk kopen we nu ook HP's en die zijn standaard voorzien van XP. Maar wij draaien overal 2000. Dus je betaald uiteindelijk voor 2000 dubbel, want deze licenties hebben we in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu goed, er blijft dan nog zelfbouw over, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
Dat had je gedacht >:) Straks kun jij alleen onderdelen kopen, als je een Windows licentie kunt overleggen bij aankoop van losse onderdelen :7 Geen geldige Windows licentie, geen onderdelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
nee zover zal het denk ik niet komen>> je bent toch ook niet verplicht om als je schroefjes koopt een schroevendraaier te kopen... toch is er kans dat als je heel veel schroefjes koopt dat je er een gratis makita bij krijgt (ookal wil je die misschien niet :P ). En komop er blijven genoeg mensen die geen MS zooi willen. Dus ik ben er niet zo bang voor allemaal. Wat alleen erg is dat ze soms wat rare protocollen bedenken: maar eigenlijk is dat ook boeie :P >> er zijn genoeg opensource liefhebbers dat het allemaal wel zal meevallen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je bent toch ook niet verplicht om als je schroefjes koopt een schroevendraaier te kopen...
Nooit fabrikanten wakker maken, want voor je het weet is het zover. In ieder geval computer schroefjes met een windows licentie aanschaffen, en daarbij hoort natuurlijk de Bill Schroevedraaier voor een licentie prijs van 1500 Euro'tjes per jaar, exclusief het "Windows schroefjes helpdesk" 1euro/min .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:32

iMars

Full time prutser

Heb thuis twee compaq's staan met win98 SE en win2k licentie erop...
Maar draai toch mooi wel linux. Kan mij die licentie nou verrotten?
Totaal geen problemen met drivers enzo :)

Maar goed, dit geld volgens mij niet voor zelf samen gestelde computers... toch :?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 16:37

deadinspace

The what goes where now?

Ik walg ook van dit soort praktijken, maar ik vind reacties als
Rekenmachine schreef op 11 augustus 2002 @ 18:54:
Mensen, de wereld is niet wreed, enkel M$.
een beetje :{ (dit is niet de enige reactie waar ik over val).

Verder word ik ook een beetje moe van dat "M$". Het bedrijf heet Microsoft, en de afkorting daarvoor is MS (of MSFT op NASDAQ). Het komt nogal kinderachtig over.

En ik ben niet de enige die dat vind; mensen die je probeert te overtuigen van je gelijk zullen dat ook vinden, en dat is voor velen een reden om je minder serieus te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

blaataaps schreef op 11 augustus 2002 @ 18:32:
[...]
Niet alle kopers van een pc zijn in staat er zelf een OS op te zetten..
idd, een auto koop je ook niet zonder banden omdat er verschillende auto-banden fabrikanten zijn.
Rekenmachine schreef op 11 augustus 2002 @ 18:54:
Mensen, de wereld is niet wreed, enkel M$ MS.

Het enigste wat we zelf kunnen doen is de andere OS promoten behalve M$ MS en de wereld laten weten dat ook M$ MS niet veilig en stabiel en zo perfect is als de mensen denken. Mensen, consumenten, tweakers, het wordt tijd dat we de wereld laten weten dat M$ MS om te zuigen is en dat er nog veel stabielere en betere OS zijn (dit is mijn eigen mening, gebaseerd op feiten en ervaringen).
Ik denk dat de juiste manier om je 'betere' OS te promoten is dat je het op z'n sterke punten promoot, en niet door een een bedrijfsnaam fout te spellen je mening probeert te verkondigen, ook aanvallen op een ander z'n zwakte (?) is IMHO niet de juiste manier omdat je dat bij elk OS namelijk heel goed kan doen.
Verwijderd schreef op 11 augustus 2002 @ 18:56:
Microsoft heeft er juist baat bij dat een grote verkoper als Dell haar producten installeert, en het lijkt me niet dat Microsoft zich druk maakt over een handjevol mensen dat geen OS geleverd wil hebben bij hun Dell computer.
Het baat is er bij beide, als je geen OS meer krijgt (of een "Linux achtig iets") bij je Optiplex e.d. dan is het bye-bye DELL voor de consumermarkt omdat de gemiddelde consumer hier absoluut niet op zit te wachten.

Het is wel heel goed mogelijk dat DELL dit gebruikt als een soort van makkelijke uitweg om het tegenvallende verkopen OS-loze PC's op te lossen, de schuld aan iemand anders geven is altijd het gemakkelijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
deadinspace schreef op 11 augustus 2002 @ 19:41:
Ik walg ook van dit soort praktijken, maar ik vind reacties als[...]een beetje :{ (dit is niet de enige reactie waar ik over val).

Verder word ik ook een beetje moe van dat "M$". Het bedrijf heet Microsoft, en de afkorting daarvoor is MS (of MSFT op NASDAQ). Het komt nogal kinderachtig over.

En ik ben niet de enige die dat vind; mensen die je probeert te overtuigen van je gelijk zullen dat ook vinden, en dat is voor velen een reden om je minder serieus te nemen.
[off-topic]
100% mee eens :)

Namen als Microsoft dien je in normaal engels/nederlands te typen, hetzij afgekort, maar niet als iets dat er op lijkt maar een heel andere bedoeling heeft.

Stel voor je heet Jan. Dan wil je toch ook geen Pan genoemt worden??

Misschien is dit iets voor de faq ofzo... je ziet het zo vaak voorbij komen en iedereen ergert zich er aan.
[/off-topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

[kijkuit.demoraalridder.jpg]?

Waarom nu in hemelsnaam weer iets voor de FAQ? Dat je geen M$ berichten naar de pers moet schrijven kan ik alleen maar onderschrijven, maar een M$ tikken is heel wat anders dan Microschoft en zo. Je aan M$ ergeren is wel erg proper..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

http://www.osnews.com/story.php?news_id=1512
Interessante reactie van die man van Microtel, quote:
We haven't been given such a directive from Microsoft nor has there been any conversations regarding the no OS requirement from them to Microtel. I speak with Microsoft about every two weeks via telephone and email and we visit with each other monthly and it never comes up in the meeting. The conversations with microsoft stem around "how can we help Microtel sell more Microsoft product".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Al was er maar 1 bedrijf zo 'bedreigd' dat het zulke maatregelen moest nemen - feit is dat MS dus blijkbaar zo'n grote controle op minimaal 1 (maar volgens de schrijver dus velen - "FYI, this also affects our concurrents") reseller kan uitoefenen dat deze opeens alle systemen met windows voorinstalleert, ook al wil het bedrijf dat eigenlijk niet.

Ronduit schandelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-04 22:04

RG

Lambda

Zeer goed verhaal, alleen ik dacht dat Belgen altijd zo goed waren in Nederlands. Kom op jongens, wat is nou de verleden tijd van kopen en welk ding pompt je bloed rond? juist ;)

IMHO houdt Microsoft de kip-ei relatie in stant en maakt daarbij misbruik van zijn monopolie wat weer strafbaar is. Met de kip-ei relatie bedoel ik: Windows wordt door bijna iedereen gebruikt, dus kan Microsoft dit soort OEM-wurg-deals opleggen, waardoor iedereen pc's koopt met Windows.
Deze circel moet verbroken worden als het aan mij ligt. En dat doe je gewoon door die OEM deals te verbieden. Ze mogen wel deals sluiten wat mij betreft, maar daarbij niet opleggen dat iedere pc dan ook daadwerkelijk Windows draait.

[ Voor 0% gewijzigd door RG op 11-08-2002 23:30 . Reden: rg kannie tikken ]

[deze advertentieruimte is te koop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaterGast.nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02-2024

LaterGast.nl

Doe je dat.

[moest ff mode]
Ik belde Bill Gates huis net:
Maar zn vrouw nam op.... Hij kon niet aan de telefoon komen omdat hij MONOPOLIE aan t spelen was...........................vaag?????.......................
[/moest ff mode]

Taking PORN off the internet is trying to get pee out of a swimming pool!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In ieder geval hoor ik dat er van alles moet gebeuren met Microsoft, maar er gebeurt dus gewoon niets. En dat is al jaren het geval, linux is beter dan ..... en we moeten boycotten etc etc, maar de ellende is dat Microsoft de allergrootste vinger in de vla heeft zitten, en dit in de toekomst een hand gaat worden. Zolang de consument een computer koopt, en thuis onmiddelijk aan de gang wil, kan dat met Microsoft gelijk. Want de consument wil zijn speeltje zo snel mogelijk gebruiken, en dat is met linux nu éénmaal onmogelijk. Want al de hardware wordt nog lang niet ondersteund door Linux. En daar zit nu nog steeds de kneep. En de newbie die voor het eerst een computer aanschaft, weet niet eens wat Linux is, heeft echt geen zin om ellenlange configuraties uit te voeren en manuals te lezen, die wil chatten met tante mien, en binnen 5 minuten op internet, en zijn spelletjes spelen met directX 8.1 noem maar op. En dat is een normale zaak, ik heb 3 weken een nieuwe computer met XP, en kon binnen vijf minuten branden etc etc. Verder weer met adobe photoshop en illustrator werken, zonder b.v. opnieuw te beginnen met The Gimp.

En zolang fabriknaten geen spec's vrijgeven voor linux drivers, zal het altijd achter windows aanlopen, en nooit windows inhalen. En dan denk ik maar even aan mijn scanner en printer die na 1 jaar nog steeds geen drivers hebben die voldoen. Daar doel ik mee op Sane. Dus ik val dan al af, en dat is 1 consument, hoeveel zullen er om dezelfde redenen afvallen?? Ik denk 80 % van de consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
Tja maar wat maakt het uit>> Een Linux/Unix user zal altijd blijven bestaan. En die koopt zijn hardware specifiek voor het OS. Van mij hoeft echt niet de hele wereld aan Linux, dat moeten ze allemaal maar lekker zelf weten, zolang ik er maar geen last van heb. Ik ben echt geen MS van (check mijn sign maar...). Maar ik kan niet voor iedereen beslissen wat ze moeten gebruiken, zolang ikzelf maar die MS software niet hoef te gebruiken (en hoe meer ik op freshmeat grasduin, hoe minder ik zie dat ik afhankelijk ben van MS).

Dat koppelverkoop verhaal doe je ook niks aan. Voor PC fabrikanten blijft het de goedkoopste manier om standaard een werkend apparaat af te leveren (veel mensen willen nou eenmaal windows en daar doe je niks aan>> wat de boer niet kent eet ie niet ;-) ).

maar om mijzelf nog ff schoon te praten >> want ik lijk nu wel pro MS. Ik heb 2 jaar geleden in de RAI MS-TechEd gezien. En het leek wel een sekte echt, wat een indoctrinatie.... Het congres daarna (Billy Graham, een gelovige uit USA) was minder erg dan dat TechEd verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, en daar zit ook een probleem, een nieuwe computer gebruiker weet niet eens wat er in zijn computer zit, laat staan dat hij hardware gaat uitzoeken. Dat is, naar de winkel met moe en kind, computer aan laten lullen, naar huis, doos open, neerzetten, aan/uit knop indrukken, en praten met tante mien over de nieuwe aanwinst via MSN. En dat kan in 1 keer met MS, en zo zijn er nog miljoenen nieuwe gebruikers :) En daar spint Microsoft gewoon goed garen bij. Dat is hetzelfde al met mij, ik heb dat ding samengesteld, bij informatique, en de post bracht de comp en monitor thuis. Open maken die doos, stekker erin, scanner (die onder Linux niet werkt) in de USB poort, knop indrukken rammel rammel, scanner en printer (die ook vaag doet onder Linux) aansluiten, en voilá alles draaide in drie minuten. En adobe en illustrator installeren, en een half uurtje later ging alles als de brandweer, en dat is nu dus al zes weken zonder enige vastloper. Dus ik tevree, en laat linux dan links liggen. Maar zo werkt het gros van de 144 mensen, het moet draaien, en meer niet. Niets geen kernels compileren of opnieuw erop zetten een paar keer per jaar, maar automatisch laten updaten. (wat ik dus niet doe) want echt vertrouwen MS nou nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Moria heeft wel gelijk...

Mjah - er is momenteel een groep kenners (linux-gebruikers, zo u wilt) die anders denkt. Deze groep moet, behalve haar eigen computers, haar ideeen naar buiten blijven verkondigen. Mensen blijven wakkerschudden (en falen). Dan is er in elk geval een tegenbeweging...

Misschien, ooit, als de VS een nog hardere crisis doormaken en de Amerikanen in hun ongekende intelligentie per ongeluk een Ghandhi als president kiezen... Misschien, ooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
haha als je van 'automatisch' updaten houdt is juist FreeBSD het OS :p en ook linux (hangt van distro af). Geen OS meer up to date dan een opensource bak die goed wordt onderhouden :)
en tja hardware die niet werkt. Een echt linux/UNIX gebruiker stapt met een HCL de winkel in en zegt ik moet dat hebben, heeft ie het niet>> dan volgende winkel (ceintuurbaan is dan wel handig...). Die computer zaken beseffen ook dat er markt is voor dat soort gebruikers en je ziet dan ook vaak dat er altijd wel hardware is te vinden die goed ondersteund wordt door Linux/UNIX.

En het komt er ook meestal op neer, dat alleen _GOEDKOPE_ hardware niet goed ondersteunt wordt. Printers onder Linux/UNIX is een redelijke ramp (het valt mee hoor, heb het eindelijk redelijk werkend), behalve als je een PostScript/DVI printer hebt >> dan werkt het als een trein, maarja die zijn niet te betalen.
Btw ik vind de Hardware ondersteuning in Linux/FreeBSD bestwel goed, windows heeft standaard minder drivers dan die OSsen>> alleen bij linux/freebsd heb je minder 3rd party drivers. Opzich vind ik het juist wel gebruiksvriendelijk dat ik met 1x kernel recompilen al mijn hardware werkend heb en niet met 20 CDtjes hoef te stuntelen zoals met windows.
Mijn IBM laptop wordt bijvoorbeeld heel slecht ondersteund door win98SE, heb alleen die bloated versie van IBM erop "werkend" gehad. Maar GNU/Linux met kernel 2.4.* herkent alle hardware zonder gezeur. Dus dat is echt niet meer de rede waarom je perse aan windows vast zit. Maar dit was niet echt de discussie hiero...

punt is gewoon dat het voor fabrikanten idealer is om alle pc's met een goedkope werkende windows af te leveren (wat het merendeel van de klanten wil), dan voor die paar klanten die het niet willen een uitzondering te maken waardoor de korting vervalt.

een vergelijking:
Stel alle TV's zouden tegenwoordig geleverd worden met een IKEA tv-meubel, maakt niet uit welk merk je koopt. Je krijgt het erbij. Tja misschien zit je helemaal niet te wachten op dat meubeltje, maar je kan gewoon geen andere TV kopen zonder dat meubeltje... Tja 95% van de mensen vindt het reuze handig, de andere kopen wel een beter meubeltje van Lundia of timmeren zelf iets... Is IKEA nu verkeerd bezig.
Je bent niet verplicht dat meubeltje te gebruiken namelijk en het gaat voor een fikse korting de deur uit...

oja jij houdt van fractals>> daar zijn leuke GPL tools voor op freshmeat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ben ik zeker met je eens beelzebubu, maar het is zo'n klein aantal in verhouding, en misschien 4% van de computer gebruikers weet dat er ook iets anders dan MS is. Ik zit zelf op een forum met 1450 anderen, daar is 95% van vrouwen. zeker 94% heeft nog nooit van linux gehoord, en van de mannen zijn er ook 60% die niet weten wat het is. En dat zijn dus de consumenten waar MS het van moet hebben, trek dan zo'n getal maar eens door naar het aantal gebruikers op de wereld. Dan zie je net zo goed als ik, dat Linux er nog lang niet is. En dan laten we even voor het gemak de bedrijven die het wel hebben buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
Het enige wat werkt is mensen laten spelen met linux/unix. Ik heb linux op mijn laptop staan met KDE3 (beelzebubu ;) ) en soms zitten mensen daarop te surfen en pas na 5 minuten roepen ze: zo he jouw windows ziet er gaaf uit. En dan weer 5 minuten later: hoe heb je die startknop veranderd in een K (* Vaagharses denkt |:( ) en dan roep ik maar eens.Je zit nu al 10 minuten lang op een GNU/Linux machine te werken. En dan is het HUH, ik wist niet dat het zo gaaf was.

Maar de tijd zal het leren> niks zo veranderlijk als de computerbizz. Wat MS ook probeert, opensource overleeft omdat het non-profit is en redelijk veel mensen het ook voor de lol/kick/eer maken. En er zijn altijd nog veel mensen die UNIX veel prettiger vinden werken dan windows...

Alleen de gewone consument zit nog aan de MS>> dat is net die consument die vroeger helemaal geen PC had. Linux/Unix op de desktop is toch nog bestwel pionierschap en dat maakt het ook leuk :)

De grote computer fabrikanten laten echt dat contract van MS los als er genoeg vraag is naar Linux of FreeBSD desktops. Die fabrikanten kijken ook alleen maar naar een manier om de meeste winst te halen en met die dikke OEM korting van MS + de hoge vraag naar desktop systemen met MS is dit nu de meest ideale situatie voor hun. Zo gauw er _VEEL_ klanten weglopen omdat ze geen MS meer willen, dan stoppen ze vanzelf wel met leveren van alleen maar MS-systemen.

* Vaagharses denkt dat die tijd heus wel gaat komen, alleen wanneer... als ik de ontwikkelen nu zie denk ik sneller dan meeste mensen verwachten: ontwikkeling in opensource land gaat _ZO_ rete snel dat kan MS nooit bijhouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja Vaagharses, maar de gebruiker wil naar huis met zijn aanwinst, stekker erin en gaan, zonder zorgen te maken of iRQ 10 met IRQ 9 botst, noem maar op. Dat werkt al vanuit de winkel en daar gaat het om. En het heeft niets met goedkope hardware te maken, de scanner van mij is een HP en nu al twee jaar oud, maar toch lult hij nog steeds niet onder Linux. "Dat is het gegeven" waardoor ik dus voor XP ben gegaan, en dat is een simpel voorbeeld. Als jij met vrouw en kind je compie bij de dozenschuiver heb gehaald, ga je niet even de diverse straten af, om wat te halen. Het liefst kopt men alles in 1 winkel, wat betreft garantie en reparatie, dat is de consument. Die gaat niet over het hele land spullen verzamelen, niets daarvan. Alles pluggen en klaar is kees, en dan nog het liefst in de winkel om de hoek b.v. De Block of Dixon zodat men snel thuis is, en bij eventuele calamiteiten 's middags nog even op en neer kan gaan naar de desbetreffende winkel om te ruilen. De verkoper is een aardige man, en is gek op kinderen (hij haat ze) maar hij verkoopt er wel even 3 spellen bij die onder direcx81.1 draaien, en zo lult het gewoon. En de goede verkoper gaat dan echt niet even Linux promoten, want daar verdiend hij geen reet aan. En weer een consument blij, verkoper blij en microsoft ook weer blij.
Pagina: 1 2 3 Laatste