Sicce vs Eheim

Pagina: 1
Acties:
  • 566 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 15:13

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Dit topic is in het verleden vast al eerder aan bod geweest, maar geen search op 't moment, dus open ik maar een nieuwe.

Ik heb op het moment een Sicce Idra. Deze werkt op zich nog wel, maar hij maakt lawaai. Meer lawaai dan vroeger. Da's niet zo héél erg (maar wel irritant, ik heb geen waterkoeling genomen omdat ik ik zo dol ben op lawaai), maar soms wil hij niet meer aan als ik hem uitzet. Lijkt alsof ie op een dood punt zit dan ofzo. Als ik er een flinke tik tegen geef gaat ie wel weer draaien. Er komt natuurlijk een keer dat hij hetzelfde doet als ik m'n PC aanzet en dat ik het niet door heb...

Met andere woorden: Ik wil een nieuwe pomp. En dan komt de vraag... Weer een Sicce? Of een Eheim? Het grote nadeel van een Eheim is dat hij duurder is. Heb ik geen bezwaar tegen, míts ik er ook maar wat voor terugkrijg. Dus: Wie heeft er ervaring met beide merken en kan me de verschillen noemen?
(Ik zou de Eheim 1250 nemen als ik voor Eheim ga)

Welke is het stilst? De eheim is groter toch? kwaliteitsverschil? enz enz...

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Kookgek
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb de Eheim 1250 en ben er uitermate tevreden over.

Ik heb mn setup inline staan en het draait nu een half jaar en nog geen enkele performance problemen met de pomp gehad. Als er geen luchtbellen in het systeem zitten is het gewoon eng, want dan hoor je de H2O koeling dus absoluut niet!

Komt bij dat onderdelen van de Eheim goed te vervangen zijn als dat al ooit nodig zou zijn in de aquairumhandel.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
The_Cook schreef op 07 augustus 2002 @ 15:34:
Komt bij dat onderdelen van de Eheim goed te vervangen zijn als dat al ooit nodig zou zijn in de aquairumhandel.
Onderdelen? Je kunt dus een nieuw schoepenradje kopen ofzo als ie stuk gaat?

• Kookgek
  • Niet online
yep, in case of, maar Eheims schijnen heel betrouwbaar te zijn.
Ik ga in het najaar de WC setup buiten de pc bouwen ivm mobiliteit en dan zal ik es kijken hoe het met de pomp intern ervoor staat. (maar zolang zul je wel niet willen wachten ;) )

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
EHEIM zijn zelfs bedoeld om open te halen voor onderhoud omdat schoepenradjes snel stuk gaan door steengruis in aquaria

• Dr.Snuggles
  • Laatst online: 18-02 12:04
* Dr.Snuggles heeft ervaring met beide :) paar voor en nadelen:

sicce idra:

+klein
+goedkoop
+betere slangaansluiting
-wordt snel heet
-trilt erg

Eheim 1250:

+ trilt amper/geruisloos
+wordt niet warm
+weing waterflow verlies
-groot (2x zo groot als een eheim)
-duur
- te grote slang aansluing

Ik heb zelf de sicce verruild voor de eheim 1250 en heb er nog geen seconde spijt van gehad :)

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Dr.Snuggles schreef op 07 augustus 2002 @ 16:42:
* Dr.Snuggles heeft ervaring met beide :) paar voor en nadelen:
Eheim 1250:

+ trilt amper/geruisloos
+wordt niet warm
+weing waterflow verlies
-groot (2x zo groot als een eheim)
-duur
- te grote slang aansluing

Ik heb zelf de sicce verruild voor de eheim 1250 en heb er nog geen seconde spijt van gehad :)
Uh, de eheim is 2x zo groot als de eheim? :P
Die slangaansluiting zat ik ook al even naar te kijken ja (op het plaatje van OC-shop) leek me vrij fors. Hoe heb jij dat opgelost dan?

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:29

Ankh

|true

ik heb nu ook z'n klein pompje.. maar ik ga straks bezig met een tankje.. onder mijn kast (dus kast komt daarboven op) het pompje moet daardin staan maar vroeg het me ook af.. als dat pompje in water ligt.. dan zal het toch niet veel uitmaken ofwel (trilllingen, geluid, warmte)?

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
RaMMSTeiN schreef op 07 augustus 2002 @ 16:58:
ik heb nu ook z'n klein pompje.. maar ik ga straks bezig met een tankje.. onder mijn kast (dus kast komt daarboven op) het pompje moet daardin staan maar vroeg het me ook af.. als dat pompje in water ligt.. dan zal het toch niet veel uitmaken ofwel (trilllingen, geluid, warmte)?
Trillingen en geluid worden wellicht iets gedempt, maar warmte is wel degelijk een probleem wanneer je pomp IN het reservoir staat. (dompelpomp)
Alle warmte die de pomp ontwikkelt wordt dan opgenomen door het water, en dat wil je nou juist niet...

• Tanu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-12-2023
Goed, eerlijk is eerlijk: ik heb geen verstand van WC, maar wél 'n beetje van pompen: heb al zo'n 15 jaar 'n aquarium, waarvan de laatste 11 jaar een ondertussen vrijwel geautomatiseerd zee-aquarium. Pompen krijgen daar nogal wat voor hun kiezen: zout water, met 'n zeer hoog calciumgehalte (kalkaanslag!), gruis, grind, irritante slakjes en andere diertjes die erin willen wonen...

Vrijwel elke pomp gaat, ondanks regelmatig onderhoud, vroeg of laat stuk, meestal hieraan. Alleen de Eheim-pompen blijven maar doorblazen. Onlangs m'n eerste Eheim 1250 vervangen: na 11 jaar gebruik onder water was de kabel dusdanig verweerd, dat de weekmakers uitgeloogd waren, waardoor ik een lekspanning kon meten. De pomp doet nu dienst voor kleine klusjes buiten de bak: bijv water van de bak naar de douche pompen om te verversen.

Lang verhaal, maar Eheim pompen zijn top! Vrijwel niet verrrot te krijgen. Overigens is 't het beste dergelijke centrifugaalpompen non-stop te laten draaien.

Verwijderd

Tanu schreef op 07 augustus 2002 @ 23:53:
[...]

Lang verhaal, maar Eheim pompen zijn top! Vrijwel niet verrrot te krijgen. Overigens is 't het beste dergelijke centrifugaalpompen non-stop te laten draaien.
Als ik het goed begrijp is het dus beter voor een (eheim-) pomp om 24/7 te draaien ipv alleen als de pc aanstaat.. :?

Zou je daar misschien wat meer over kunnen/willen vertellen? :)

Is dit ivm levensduur aan te raden en zo ja, waarom..
Alvast bedankt voor de uitleg.. :>

/me pc staat alleen aan als ik er ben, maar als het beter is voor de pomp zou ik dus wel mijn waterkoeling 24/7 aan kunnen laten staan..
Maar dit doe ik natuurlijk alleen als het echt scheeld. Als het niet uitmaakt voor de pomp om (2x per dag) aan- en uitgeschakeld te worden dan doe ik dat.. ;)

Als er nog andere tweakers uitsluitsel kunnen geven over dit onderwerp.... GRAAG... _/-\o_

• InfInIte
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-06-2022
Ik heb sinds kort ook waterkoeling met een Eheim 1048 pomp :9~ .

Ik had hier op GoT al vaak gelezen dat het een stille pomp was, dus heb hem maar besteld, maar hij is echt super stil :9~ . Als je alleen die pomp aan hebt staan en verder niets, en je weet niet dat er een pomp staat te draaien, zou het je niet eens opvallen.

Over die aansluitingen, Ik heb er siliconen slang met een binnendiameter van 10 mm op zitten, Dat paste heel goed, misschien dat als je andere (stuggere) slang hebt, dat je dan wat meer moeite moet doen.

Echt een super pomp dus (qua geluid enz).

Verwijderd

weekmakers :? Uitgeloogd :?

Ik maak verlopig van mijn PC nog maar geen zeeaquarium ;)

• Tanu
Goed, nog wat extra uitleg over aan- en uitzetten. Ik weet niet hoe vaak jullie je pc aan/uit zetten, maar als dat 1 x per dag is is dat niet zo'n ramp. Als je dat vaker doet, kun je de pomp beter 24/7 laten draaien. De volgende 'proef' bevestigt mijn stelling:

- In zee heb je golfslag, en in 'n zee-aquarium probeer je het natuurlijke biotoop zo veel mogelijk te benaderen: genoeg licht, stroming, voeding, sporenelementen, zuurstof.. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Tot en met de maanlichtcyclus, alles is mogelijk. Ook golfslag.

Hiervoor worden vaak twee pompen gebruikt, waarvan er bijv. één aan de rechter kant van de bak hangt en naar links 'blaast', en één aan de linker kant die naar rechts blaast. Deze dienen puur voor de stroming. Gebruik je nu 'n schakelingetje wat ervoor zorgt dat ze om-en-om aan en uit gaan, heb je 'n aardige golfslag-achtige stroming. Probleem is, dat veel pompen hier niet tegen kunnen. Sommigen ratelen bij het opstarten al zodra je de stekker erin doet (very cheap pompjes), anderen doen dat pas na langere tijd jojo'en. Eheim kan hier niet geweldig tegen. Al vrij gauw begint de pomp te ratelen, wat duidt op een defect in het anker. Na nog langer jojo'en, draait de magneet nog keurig rond, maar is de verbinding tussen magneet en schoepenrad verrot -> motor van pomp wordt niet meer gekoeld, pomp smelt aan de magneet vast -> pomp overleden.

Er zijn pompen die hier wel tegen kunnen, maar die vallen in 'n andere prijsklasse. In 'n zeebak draaien de Eheim's gewoon 24/7, af en toe worden ze schoongemaakt, en eens in de paar (5 jaar ofzo) jaar wordt 't anker vervangen. Overigens verstandig er ééntje in reserve te hebben liggen, die dingen gaan nl altijd op 't verkeerde moment verrot. Na dus ongeveer 10 jaar is de kabel versleten door de inwerking van het water...

Overigens zijn deze eheims erg stille pompen, en je kunt ze nog modden ook! als je alle weerstand gevende delen wegvijlt, kun je de capaciteit sterk verhogen. Ik heb zelfs 'es gehoord van iemand die de capaciteit van 'n eheim 1250 bijna verdubbeld had! Houd er wel rekening mee dat sommige delen voor de constructie belangrijk zijn, en overweeg dus goed wat je wel en niet wegvijlt! 8)7

Veel plezier ermee ;)

Verwijderd

Maar het blijft plastic :)
Daarom heb ik de aansluitingen van koper. :D

Afbeeldingslocatie: http://home.westbrabant.net/~kwbnl/water/w08.jpg

meer pics in: [rml][ WC+PELT] P4 in Addtronics [ +PICS] stap1[/rml]

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-02 12:21

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Inderdaad.... ik heb ook metalen aansluitingen genomen, schroefdraad is een standaard maat. Het enige lastige is dat aan beide kanten het draad redelijk verzonken is, dus lang schroefdraad nemen.. +-2 cm voor de druk zijde. De zuig zijde kun je wegvijlen als het moet.

Ik ben erg benieuwd WAT ik kan modden aan die pomp, wat moet ik weghalen voor betere flow? Zijn die schoepen wellicht nog te modden? Zagen er wat simpeltjes uit, ietsie groter en gewelfd moet dat toch retehard spuiten!

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 12:09
Ik ben ook overgestapt van een sicce naar een eheim, nadat m'n sicce pompje enorm ging ratelen.
Mijn ervaring is dat eheim pompen erg stil zijn, maar ook enorm storen op je monitor. Mijn pomp moet minstens 1,2 meter verwijderd zijn van m'n monitor, anders krijg ik allemaal golven in m'n beeld. Nu hangt m'n pomp dus in een hoek van m'n kamer met hele lange slangen eraan die naar m'n pc lopen. Werkt op zich goed, maar het was niet echt de bedoeling dat die pomp m'n monitor zou gaan storen :(.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
gabberjoost schreef op 08 augustus 2002 @ 02:39:
Mijn ervaring is dat eheim pompen erg stil zijn, maar ook enorm storen op je monitor.
Huh? Ik dacht juist dat Eheims (in tegenstelling tot Sicce's) magnetisch afgeschermd waren?

• Kookgek
  • Niet online
Mijn pomp staat hemelsbreed ;) op 20 cm afstand van mn monitor: no problemos. Ligt het niet aan boxen of iets anders Gabberjoost?

• Dr.Snuggles
  • Laatst online: 18-02 12:04
Whuzz schreef op 07 augustus 2002 @ 16:49:
[...]

Uh, de eheim is 2x zo groot als de eheim? :P
Die slangaansluiting zat ik ook al even naar te kijken ja (op het plaatje van OC-shop) leek me vrij fors. Hoe heb jij dat opgelost dan?
Op de ingang (aan de voorkant dus ) heb ik zo een ding geschroefd:
Afbeeldingslocatie: http://www.aquariaveldhuis.nl/ppics/1231720110.jpg
alleen dan wel een passende :P

En op de bovenkant heb ik het aansluitstuk van mijn sicce idra geschroefd:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/lodriquez/EHEIM.JPG
(crappy pic :{ )

Verwijderd

Hmmm..... :{

Na al deze reacties gelezen te hebben begin ik toch weer te overwegen om een eheim te kopen... :)
Ik wou eerst voor een sicce nova gaan, maar ik heb hier eigenlijk te veel slechte verhalen over gehoord.
Beter iets meer geld uitgeven dus en een eheim kopen, dan heb ik tenminste een betrouwbaar systeem. (en er zijn nog reserve onderdelen te krijgen) B)

Of is er misschien iemand die hier anders over denkt?? :?
(en zijn mening kan onderbouwen...) ;)

• Tanu
Ik ken niemand die aan de schoepen heeft gerotzooid om 'n hogere capaciteit te halen. Probleem is nl, dat je de schoepen erg moeilijk kunt verlengen, zonder daar ribbels/randjes bij te creeëren, die dan weer weerstand geven. Je kunt bij de in- en uitstroomopeningen (m.n. bij de ruimte waar 't schoepenrad in zit) erg veel randjes en andere irritante versmallingen wegvijlen, zonder schade aan te richten. Bij voorbeeld het 'deksel' wat het huis van 't schoepenrad afdekt, waar ook de aanzuigopening (met schroefdraad) zit, is m.i. slecht ontworpen: erg robuust, maar moet je 'es kijken door wat voor kleine opening het aangezogen water moet stromen. Daar kun je wat aan doen, alleen moet je er natuurlijk wel op letten dat de as van de pomp genoeg houvast heeft. Ook bij de uitstroomopening kan het een en ander gewijzigd worden: je kunt daar de verschillende ribbels wegvijlen, en de uitstroom groter maken.

Ik heb nooit geprobeerd echt het maximale uit m'n pompen te halen, vooral omdat ze in mijn situatie betrouwbaar moeten zijn. Een paar honderd liter per uur extra is echter geen probleem voor iemand die er ff de tijd voor neemt...

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

* Demo gaat vanavond zijn Eheim 1048 eens bestuderen... >:)
Er is overigens vast geen how-to te vinden voor het modden van die pompen? :?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik kreeg van mijn vader een eheim pomp, die ongeveer 20 jaar oud was ofzo. Deze heeft het tot op een jaar geleden gedaan. Jammergenoeg zijn er van die oude types geen onderdelen meer te bestellen, ben er mee naar de winkel geweest waar i ook gekocht is, die lui stonden ook te kijken. En deze was wel gemod volgensmij, maar was ander type als wat meeste tweakers gebruiken. Deze was met filter enzo erin, als ik aan waterkoeling ga beginnen dan neem ik of een sicce of als ik er genoeg geld voor heb een eheim en dan weer zo'n filter type dan hoef je namelijk geen reservoir meer. Die sicces kunnen ook best lang mee, ken er die ze al een jaar of 4 aan het draaien hebben.

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Kan ook wel, ze zijn alleen erg rumoerig. Hoezo zou je trouwens geen reservoir nodig hebben als je een filter hebt :? Het reservoir is bedoeld voor het bijvullen en het afvoeren van lucht in de leidingen

• Tanu
Er zijn geen handleidingen voor het modden. Er stond een paar jaar geleden een verhaal in 'Het Zee-aquarium', het Nederlandse blaadje over dit onderwerp. Verder heb ik er nooit ergens over gelezen. Er zijn in NL wel 'n aantal sites over zee-aquaria, en 'n heel mooi forum :*) , maar geen mod-handleiding :'(

• gabberjoost
The_Cook schreef op 08 augustus 2002 @ 09:33:
Mijn pomp staat hemelsbreed ;) op 20 cm afstand van mn monitor: no problemos. Ligt het niet aan boxen of iets anders Gabberjoost?
Nee, het ligt zeker weten aan die pomp. Heb het uitvoerig getest. Ik had het verhaal ook gepost, dat ie op m'n monitor stoorde. Even later kwam iemand met precies hetzelfde probleem.
Ik dacht ook altijd dat ze afgeschermt waren, maar dat blijkt bij mij dus niet het geval te wezen. :(
The_Cook, heb jij je eheim in je kast of erbuiten? Ik had hem erbuiten. Misschein 'dempt' een computerkast de straling wel of zo?

• Tanu
Een computerkast dempt de straling, zolang die van metaal is ;)
Hoe sterk ze afgeschermd zijn weet ik niet, op de vrij simpele besturingselectronica die mijn aq heeft, hebben de 3 eheims in elk geval geen invloed.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-02 10:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

gabberjoost schreef op 08 augustus 2002 @ 16:32:
[...]

Nee, het ligt zeker weten aan die pomp. Heb het uitvoerig getest. Ik had het verhaal ook gepost, dat ie op m'n monitor stoorde. Even later kwam iemand met precies hetzelfde probleem.
Ik dacht ook altijd dat ze afgeschermt waren, maar dat blijkt bij mij dus niet het geval te wezen. :(
The_Cook, heb jij je eheim in je kast of erbuiten? Ik had hem erbuiten. Misschein 'dempt' een computerkast de straling wel of zo?
Welk type Eheim heb je? Misschien dat het per type nog verschillend is?
* Demo gaat nu toch eerst even testen voordat hij de pomp zomaar in zijn kast bouwt... :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• gabberjoost
Het is een 1048, de 600 l/u versie...

• Def_P
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 augustus 2002 @ 15:33:
Kan ook wel, ze zijn alleen erg rumoerig. Hoezo zou je trouwens geen reservoir nodig hebben als je een filter hebt :? Het reservoir is bedoeld voor het bijvullen en het afvoeren van lucht in de leidingen
Het reservoir zorgt toch ook voor het constant houden van de temperatuur. Het water wat normaal in het reservoir zit zit dus nu in het filter aan de pomp vast, dus meer een gesloten systeem, minder kans op vervuiling enzo. En de lucht kan je er ook uit laten lopen via een stukje loze pijp met een t stukje, daarmee kan je dus ook bijvullen.

I, for one, like Roman numerals

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Ik heb net m'n Eheim binnen, tijd voor een vergelijking.

Sicce Idra vs Eheim 1250
Theoretisch aantal liters per uur: Beiden 1200

Het eerste dat opvalt is het enorme verschil in omvang. De Eheim is minstens twee maal zo groot. Aangezien de capaciteit van beide pompen hetzelfde is, is óf de Sicce veel efficienter gebouwd, óf is de Eheim kwalitatief beter. Ik gok op het laatste...
De werkelijke opbrengst van de Eheim is iets hoger dan die van de Sicce. Bij de eerste geeft mijn flowsensor 3750 Rpm aan, bij de laatste 3708. Een marginaal verschil.
Wat wél belangrijk is, is dat de Eheim veel minder warm lijkt te worden en waarschijnlijk ook minder warmte aan het water meegeeft. Mijn watertemperatuur is momenteel twee graden lager dan hij gemiddeld was met de Sicce. Dit is echter na een paar uur testen, misschien dat ik hier over een dag of wat nog op terug kom...

En dan het geluid...
Ooooh, wát een rust. De Eheim is duidelijk stiller. De Sicce maakte de laatste week een takke-herrie, maar ook toen deze pas net draaide maakte hij meer lawaai dan de Eheim doet. Je hoort de pomp niet, tenzij ik mijn rad-fan uitzet en m'n oor tegen de kast druk, dan hoor je een acht gebrom. Maar aangezien dat een vrij onhandige houding is om achter de computer te zitten denk ik niet dat ik erg vaak met mijn oor tegen de kast zal liggen ;)

Conclusie:
Als je het geld en de ruimte hebt voor een Eheim: Go for it.
De Sicce is een goedkope en kleinere oplossing dan de Eheim, met (in het begin) vrijwel hetzelfde resultaat. Iets meer lawaai, maar niet iedereen zal daar mee zitten. Helaas bleek mijn Sicce niet erg betrouwbaar te zijn en ging ie binnen een jaar erg veel lawaai maken...

Verwijderd

K, Eheim it will be... 8)

Geen twijfel meer mogenlijk.. ;)

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Whuzz schreef op 07 augustus 2002 @ 17:04:
[...]

Trillingen en geluid worden wellicht iets gedempt, maar warmte is wel degelijk een probleem wanneer je pomp IN het reservoir staat. (dompelpomp)
Alle warmte die de pomp ontwikkelt wordt dan opgenomen door het water, en dat wil je nou juist niet...
Je moet die Idra pomp gewoon op wc papier leggen wat je een paar keer hebt dubbel gevouwen of natuurlij iets anders zachts. heb ik ook gedaan want anders .... :(

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Astennu schreef op 13 augustus 2002 @ 22:58:
[...]

Je moet die Idra pomp gewoon op wc papier leggen wat je een paar keer hebt dubbel gevouwen of natuurlij iets anders zachts. heb ik ook gedaan want anders .... :(
Tegen de trillingen, of tegen de lekkage.. 8)7

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 augustus 2002 @ 10:31:
Tegen de trillingen, of tegen de lekkage.. 8)7
Ik denk dat ie tegen de trillingen bedoeld. Overigens is dat niet echt noodzakelijk mijns inziens. De Sicce staat op rubber napjes die de meeste trillingen al isoleren. Het lawaai komt bij doe pomp uit het binnenwerk, gewoon geratel van het rotortje en daar valt niet tegen te isoleren.

Verwijderd

Whuzz schreef op 14 augustus 2002 @ 10:40:
[...]

Ik denk dat ie tegen de trillingen bedoeld. Overigens is dat niet echt noodzakelijk mijns inziens. De Sicce staat op rubber napjes die de meeste trillingen al isoleren. Het lawaai komt bij doe pomp uit het binnenwerk, gewoon geratel van het rotortje en daar valt niet tegen te isoleren.
Weet ik... ;)

Ik heb zelf ook al ervaring met de Sicce.. (van ReseTTim).. :)

Ik ga uiteindelijk zelf toch voor de Eheim 1048 ipv een Sicce nova.
Omdat ik iets te veel negatieve dingen over de Sicce tegengekomen ben... :/

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Na nog een dag testen bij wat hogere temperaturen (27C omgevingstemp) moet ik helaas terugkomen op m'n stelling dat de Eheim minder warm zou worden. Voelt nu hetzelfde aan als de Sicce. Wél is de pomp na een poosje inlopen nog iets hader gaan draaien en dus ook wat meer op gaan leveren. Flow-sensor geeft nu 3814 Rpm aan, tov 3708 bij de Sicce.

• Tanu
Half off-topic, maar oude muismatten (van die zachte met stof erop) dempen geluid en trillingen van pompen uitstekend..

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Yup, die gebruik ik er ook voor. Niet onder de pomp, maar wel onder de voetjes van m'n kast :)

• Astennu
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ik weet niet welke ik moet nemen de Eheim 1250 of de 1048 er zit 25 euro prijs verschil in en ik heb alleen cpu watergekoeld.
Maar de l/h is bij de 1048 maar 600l/h ik heb nu een Sicce idra 1300 l/h maar die valt regelmatig uit. :( :r :r :r :r :r :r :(
en kan er op die 1250 ook zo'n resoviour van Eheim ?

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Verwijderd

Zitten er in zo'n Eheim 1250 nog delen die eventueel niet tegen een water/methanol mengsel van -20 zouden kunnen? Mijn Sicce Idra houd het goed vol, zoalng ik 'm maar inline gebruik en niet onderdompel in de koude vloeistof.

Zou een van jullie eens een testje kunnen doen met de warmtetoevoer aan het water? Ik merk namelijk dat de Idra nog vrij veel hitte aan het water afstaat. En dat vind ik zonde, gezien de hoeveelheid moeite die ik moet doen om de vloeistof koud te krijgen. Als de Eheim dat beter zou doen, dan is dat een goed argument voor mij om er eens eentje te proberen.

een test zou kunnen zijn: water rondpompen zonder rad, en kijken hoe snel het opwarmt.

Overigens heb ik heel lang een Sicce Nova gehad: geen problemen ermee gehad, volledig stil. Deze is overleden door onderdompeling in water/methanol van -16. Daardoor werd het afdichtrubber van de snoer hard, en ging de motor naar de haaien.
Nu heb ik een Idra. Deze pomp werkt ook prima, MITS:
- De pomp zijn water kwijt kan. Dus geen dunne slangen gebruiken want dan word-ie warm en gaat-ie rammelen.
- De vloeistof luchtvrij is.

Al met al ben ik best tevreden met Sicce pompjes.

Verwijderd

*kickje*
heb ik nog een vraag.... kan je een sicce nova ook niet onderdompelen....dus gwoon aan ene kant slang erin en andere kant slang eruit, aangezien ik niet zoveel plaats in me reservoirtje heb....

btw soz voor het kickje, maar wil het even weten, en dit is het enigste wat de search me opleverde . . .

• B-lennium
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

ja met het bij geleverde verloopje.. moet je wel ff dat bakje met het stelknopje er af slopen(modden)

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 21:52
Astennu schreef op 22 augustus 2002 @ 12:36:
Ik weet niet welke ik moet nemen de Eheim 1250 of de 1048 er zit 25 euro prijs verschil in en ik heb alleen cpu watergekoeld.
en kan er op die 1250 ook zo'n resoviour van Eheim ?
Dat wil ik ook wel eens weten. Morgen arriveert normaal gezien mijn Klax Exxtreme cooling 2 kit. Die komt standaard met een Eheim 1048 pomp. Is er veel verschil met een Eheim 1250 pomp (meer in het bijzonder : maakt de Eheim 1250 meer lawaai?)
En ook : is het mogelijk om op de Eheim 1250 nog dat klein Klax reservoir te schroeven?

Ook had ik graag geweten : de kit komt geloof ik standaard met 8mm dikke slang. In hoeverre is het aan te raden andere slang te gebruiken (dikkere dan?) Wat is zowat de ideale dikte voor zo'n slang of is die 8mm ruim voldoende ?

Zou het op zo'n kit überhaupt uitmaken (in temperatuurswinst- lagere temp dus :)) mocht ik er eventueel later een 1250 voor aanschaffen, of is de rest van de onderdelen daar niet op voorzien ?

In eerste instantie zal ik er enkel mijn CPU en video kaart mee koelen. Later misschien ook nog de chipset.

Thx!

• Bluppy2
  • Laatst online: 11-02 09:44

Bluppy2

Hip!

Archeon schreef op 07 January 2003 @ 01:37:
[...]

Dat wil ik ook wel eens weten. Morgen arriveert normaal gezien mijn Klax Exxtreme cooling 2 kit. Die komt standaard met een Eheim 1048 pomp. Is er veel verschil met een Eheim 1250 pomp (meer in het bijzonder : maakt de Eheim 1250 meer lawaai?)
En ook : is het mogelijk om op de Eheim 1250 nog dat klein Klax reservoir te schroeven?

Ook had ik graag geweten : de kit komt geloof ik standaard met 8mm dikke slang. In hoeverre is het aan te raden andere slang te gebruiken (dikkere dan?) Wat is zowat de ideale dikte voor zo'n slang of is die 8mm ruim voldoende ?

Zou het op zo'n kit überhaupt uitmaken (in temperatuurswinst- lagere temp dus :)) mocht ik er eventueel later een 1250 voor aanschaffen, of is de rest van de onderdelen daar niet op voorzien ?

In eerste instantie zal ik er enkel mijn CPU en video kaart mee koelen. Later misschien ook nog de chipset.

Thx!
ik heb net mijn Eheim 1046 binnen. Deze heeft de helft van de capaciteit van de 1048. Maar volgens Freezinghardware.nl was dat ruim voldoende voor een systeem van alleen een cpu + rad + reçevoir. Ik denk dat de 1048 dus zeker prima zal voldoen.. Misschien wel te goed :)

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Verwijderd

Bij mij draaien 2 x Eheim 1048 pompen (600 L/U) 24/7 inline ( 2 apparte wateromlopen >:) ) in houten kist onder mn pc. De pompen zijn echt haast niet te horen en worden amper lauw. Er zitten wel 3 x 120 mm fans in die kist die lucht langs de pompen trekt.

Uit ervaring weet ik dat met een sicce pomp (nova) en slangen die kleiner zijn dan 10mm binnenaansluiting het water met ongeveer 3- 8 graden warmer wordt omdat die sicce vrij heet wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 10:05 ]

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 21:52
Ah, dus ik moet nog niet bang zijn voor een miskoop? Uit deze thread heb ik alleszins al kunnen opmaken dat Eheim de betere pomp is, dus dat zit wel goed denk ik.

En als ik het goed begrijp maakt de dikte van de kabels ook niet zo heel veel uit? Dus 8mm zou ruim voldoende zijn ?

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 16:00

Steve

Krokodil \o/

Eheim is de kwalitatieve koning, inderdaad. Zowel de dikte van de kabels als het vermogen van de pomp (vormen samen de waterflow) maken erg weinig uit, dat is in het verleden reeds aangetoond. Sterker nog: een pomp met een erg hoge flow is minder goed, het water kan z'n warmte namelijk minder goed kwijt in het rad. 600 à 800 liter per uur is echt perfect.

Zelf heb ik de Sicce Nova. Als je hem onderdompelt is hij heerlijk stil en koel, dus dan is het geen probleem. Inline durft hij wel eens een brommend geluid maken (vooral door lucht in het water), en wordt hij inderdaad redelijk warm.

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:26
Als je die sicce pomp inline gebruikt (vind ik misschien handig ivm casemod) en wel een reservoir zodat je ervoor zorgt dat er geen lucht inzit wordt die pomp warm. Maar kan die warmte kwaad? Zorgt het voor een kortere levensduur van de pomp? Zoniet wil ik proberen die pomp inline te gebruiken. Kan het kwaad als ik hem verpak in een doosje met wat geluidsdempende matten? Of zou die dan veel te heet worden? Anders doe ik hem in een reservoir, kan ook prima :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:38
Je kan dan natuurlijk een temp sensor erop plakken of telkens ff met de hand voelen of die erg warm wordt.

Mijn vraag is al beantwoord voor ik hem kon stellen: is de sicce in een reservoir stil, ja dus.

Kennen jullie trouwens Triton? Scheint ook een soort sicce te zijn (zelfde fabrikaat??)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:40
hmm, dat 24/7 draaien beter is, geld dat ook voor andere cheap pompjes (27 euro pompje)
om psies te zijn een "Rena Flow 580" (600 l/u)

en vanaf hoeveel x aan en uit zetten is dit verstandig?

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 19:19
PASware schreef op 07 January 2003 @ 20:50:
Mijn vraag is al beantwoord voor ik hem kon stellen: is de sicce in een reservoir stil, ja dus.
Nou eigenlijk ben ik het daar niet mee eens. Ik heb zelf een sicce nova in een reservoir zitten, en ik vind hem eigenlijk nog te veel kabaal maken (ik hoor nog steeds een 50 Hz brom). Eigenlijk wil ik een onhoorbaar systeem (dus een pomp die in water geplaatst op 1 meter afstand minder dan 0 dB geluid maakt). Zou een Eheim pomp die wens waar kunnen maken?

• RocketKoen
  • Laatst online: 17-02 20:58
minder dan o dB ??
hoe ga je dat doen?

TheS4ndm4n#1919

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Leuk te zien dat mijn oude topic gerevived wordt. Zal hem ook even updaten met mijn nieuwe ervaringen. Ik heb dus voor een Eheim gekozen en heb er absoluut geen spijt van. Goed, hij kost een paar centen meer, maar hij is een stuk stiller dan m'n Sicce was en hij maakt gewoon een veel degelijkere indruk. De Sicce ging langzaam aan steeds meer lawaai maken, terwijl de Eheim nog net zo stil is als toen ik hem net installeerde :)

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

eheim is altijd beter dan sicce, daarom zijn ze ook duurder (kort samengevat)

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• robbynaish
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 16:14
http://www.aquariaveldhuis.nl/query2.php?C=61&B=1
voor maar 45 euro de eheim 1060.

pomp 2280 liter/u

• DJ_Squtshi
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-02 22:56

DJ_Squtshi

What do ya say to da DJ?...

als 300l/uur al voldoende is om de cpu te koelen (omdat water gewoon vet veel warmte op kan nemen) waarom zou je dan 2280 l/uur willen ?
Om meer warmte aan je sys toe te voegen?
Om het luider te maaken?
OF omdat hij waarschijnlijk grooter is dan bv de 1250?
FF kijken of ze ook de 1250 verkopen voor en leuk prijsje :)

Dat ding is `` maar`` 50 watt ahum KUCH KUCH

http://www.aquariaveldhuis.nl/query2.php?C=73&B=1

Dat ding was en gebruikte,nieuw zijn ze 2 keer duurder

[ Voor 24% gewijzigd door DJ_Squtshi op 08-01-2003 13:00 ]

Specs

• Mark_Oostdam
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Mark_Oostdam

WHATEVAH!

ik heb 2 vrienden met sicce nova en die zijn allebij overgegaan op een eheim omdat ze die bij mij hadden gezien en belangrijker! gehoord.

ik heb een 1200l/u ding gehad... maar die maakte toch nog teveel herrie, nu heb ik een 600l/u lekker stil en voeldoende flow voor 2 blokkies en 2 hd koelers (home made) 1 grote rad en 3m slang.

.-=:SPECS:=-. .-=:CASEMOD:=-. bijna klaar...

• Munchkin
RocketKoen schreef op 08 januari 2003 @ 11:37:
minder dan o dB ??
hoe ga je dat doen?
Bel is relatieve eenheid uitdrukking, net als procenten. Je vergelijkt vermogens met elkaar, in dit geval de geluidsdruk op 1m afstand. Zodra het afgegeven vermogen kleiner is dan de referentiewaarde (gekozen als het punt waarop een mens begint te horen) heb je een waarde van minder dan 0 dB.
Minder dan 0dB is dus mogelijk...

Maar ik begrijp dat de Eheim 600l/u (veel) stiller is dan de sicce nova ook als ze ondergedompeld zijn. Dan ga ik toch maar eens naar een Eheim kijken. Helaas kan ik dan ook meteen een nieuw reservoir maken, want ik denk niet dat de eheim gaat passen.

• -JB-
nog steeds niemand antwoord?:
-JB- schreef op 07 januari 2003 @ 23:37:
hmm, dat 24/7 draaien beter is, geld dat ook voor andere cheap pompjes (27 euro pompje)
om psies te zijn een "Rena Flow 580" (600 l/u)

en vanaf hoeveel x aan en uit zetten is dit verstandig?

• PASware
Hmmz...de zaak verandert al wat....

Maar een sicce in een reservoir is dus wel stiller dan inline: ok
Als je nou eens je reservoir isoleert, dan hoor je um ook al wel wat minder.

Nou mijn vraag:
Als ik een sicce 600L/u in een reservoir doe (desnoods wat isolatie materiaal eromheen) komt die dan nog boven een stille 12cm fan (of 2x 8cm stille papst fans) uit?

Want ik wil er wel bij kunnen slapen (en met geluid kan ik slecht slapen)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Het is niet echt een storend geluid, licht trillend.. Veel aquaria maken ook een licht trillend geluid, vergelijk het daarmee. Vind het iig veel aangenamer dan het geluid van luchtverplaatsing.

Verwijderd

Maar kan ik een sicce beetje fatsoendelijk inline gebruiken, niet dat hij na 3 weken al verrot is. Btw de herrie boeit me niet, aangezien ik toch al van plan ben om 6x 55 db fans in me case gaan te zetten >:)

• PASware
Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 19:35:
Maar kan ik een sicce beetje fatsoendelijk inline gebruiken, niet dat hij na 3 weken al verrot is. Btw de herrie boeit me niet, aangezien ik toch al van plan ben om 6x 55 db fans in me case gaan te zetten >:)
6x55db?? gek!!
Sicce is inline te gebruiken, maar hij lekt dan wel, dus de punten die lekken moet je lijmen. Welke punten dat pcies zijn weet ik niet, sorry

• Munchkin
PASware schreef op 08 January 2003 @ 18:53:
Hmmz...de zaak verandert al wat....

Maar een sicce in een reservoir is dus wel stiller dan inline: ok
Als je nou eens je reservoir isoleert, dan hoor je um ook al wel wat minder.

Nou mijn vraag:
Als ik een sicce 600L/u in een reservoir doe (desnoods wat isolatie materiaal eromheen) komt die dan nog boven een stille 12cm fan (of 2x 8cm stille papst fans) uit?
Een reservoir is slecht te isoleren. Je kunt hem wel acoustisch ontkoppelen van je kast door bijv. rubber tussen de kast en het reservoir te doen. Pompjes maken nl een laagfrequent geluid (50Hz) en dat type geluid is alleen te dempen met massa.
Maar om nu meteen een loden reservoir te maken...

Persoonlijk hoorde ik elke fan beter dan de sicce nova die ik nu heb. Daarom heb ik geen fans in mijn systeem. Ik heb echter nog nooit een papst 12db fan gehoord, en kan daar dus niet over oordelen.
Maar ik hoor die pomp dus nog steeds (ik kan er goed bij slapen daar niet van), en ik wil dus van dat geluid af.

• RocketKoen
  • Laatst online: 17-02 20:58
PASware schreef op 08 January 2003 @ 23:04:
[...]

6x55db?? gek!!
Sicce is inline te gebruiken, maar hij lekt dan wel, dus de punten die lekken moet je lijmen. Welke punten dat pcies zijn weet ik niet, sorry
6*55dB is ook 'maar' ong 59dB
van welke afstand heb je dat gemeten? want 55 is wel ERG veel

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

ze moeten er nog in komen, maar der staat 54 db in de specs...80 cfm ..btw tis een 80mm fan >:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 17:08:
ze moeten er nog in komen, maar der staat 54 db in de specs...80 cfm ..btw tis een 80mm fan >:)
dat zijn dan OF Vantec Tornado fans, of Delta fans >:) >:)

en over de herrie die je dan produceert, xal kort zijn, een orkaan >:)

• -JB-
80cfm voor een 80mm fan? Afbeeldingslocatie: http://help.msn.com/!data/nl_nl/data/messengerv50.its51/$content$/whatchutalkingabout_smile.gif

een normale 12cm fan produceert 80cfm Afbeeldingslocatie: http://help.msn.com/!data/nl_nl/data/messengerv50.its51/$content$/whatchutalkingabout_smile.gif

en jij wilt 5 van die beesten in je kast gaan hangen Afbeeldingslocatie: http://help.msn.com/!data/nl_nl/data/messengerv50.its51/$content$/whatchutalkingabout_smile.gif

sick dude !!!!!!!

edit:

heb je ook meteen van die oorkappen besteld ? :+

[ Voor 8% gewijzigd door -JB- op 09-01-2003 23:09 ]

• PASware
tja en dan heeft WC ook nietveel zin eigenlijk :X

• Steve

Steve

Krokodil \o/

PASware schreef op 08 januari 2003 @ 23:04:
[...]

6x55db?? gek!!
Echt niet.. Je neemt slang die 1-2 mm kleiner is dan de aansluiting, je stopt het einde in (bijna) kokend water, je schuift de slang erover en draait hem goed vast met een slangklem.
Pagina: 1