Het grote GeForce FX topic

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste
Acties:
  • 1.783 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4288

Topicstarter
Bij Reactor Critical was te lezen, dat nVidia mensen een schatting hebben gegeven van de prestaties van de NV30:

"Frankly speaking, there is too lot to discuss about the newcomer and its ability to support all those functions in real-life, so, we will leave it for a separate article with analysis. However, our friends also told us some real estimates of NV30 raw-performance which we are going to share with you:
In Quake III Arena in 1280x1024 with 4x FSAA enabled, NV30 is going to be 2.5 times faster than the GeForce4 Ti4600.
In The Next Doom the board based on NV30 will be able to show 3.5 times or or even more of the performance the current Nvidia`s flagman has to offer us there.
NV30 will score three times more than the GeForce4 Ti4600 in 3D Mark 2001.
Effective HQ Pixel Fillrate (2x anisotropic filtering enabled) of the newcomer with will be about 2.7 times more than that of the fastest NV25.
As for pixel-shading speed, it will be 4 times of the NV25.
Nvidia claims that its upcoming GPU is capable of processing 200 millions triangles per second.
We have no idea if these estimates are accurate as there are no details about them and how they were achieved. "

Ik geloof dat het wel tijd is om deze topic te starten.

http://www.reactorcritical.com/#l1205

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 4288 op 05-08-2002 12:48 . Reden: Link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatalharry
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 20:01
klinkt wel kicken, maar of ie ook echt zo snel word??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat vrees ik ook, alhoewel de R300/ Ati 9700 ook in die richting zit. Wie weet wat nVidia allemaal uit de 13milioen extra transistortjes kan halen. (ATI->107, nVidia->120)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:48

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Klinkt lekker, maar goed, eerst zien dan geloven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61853

Word weer een leuke wedstrijd tussen Ati en Nvidia, daar hou ik wel van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-06 20:34
Als dit ongeveer klopt en de benchmarks van de R300 ook, dan legt Ati het wel af als de N30 uitkomt. MAAR ik krijg het vermoeden dat nVidia er een serieuze concurrent heeft bijgekregen.

Maar meestal worden de specs en prestaties toch lichtelijk tot zwaar overdreven. Maar goed, eind dit jaar zien we het wel, he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58778

Ik denk toch dat de NV30 het gaat winnen van de ATi 9700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55194

het lijkt me dom als de nv30 niet sneller is als de r300. lijkt me best wel logisch en ik verwacht ook dat die sneller is. Maar ik koop stiekem toch de r300 omdat wanneer de nv30 komt de prijs van de r300 zowieso lager is dus een beter prijs/kwaliteit vergelijking. Ik bedoel de r300 schopt al kont dus de nv30 zal daar wel een schepje bovenop gooien maar die verschil zal niet groot genoeg zijn om een paar 100 euro meer neer te leggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:26

edward2

Schieten op de beesten

3 maal zo snel in 3DMark2001 is onmogelijk, wat een onzin zeg, een hoop pr bullshit.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:29

Exirion

Gadgetfetisjist

edward2 schreef op 05 augustus 2002 @ 15:31:
3 maal zo snel in 3DMark2001 is onmogelijk, wat een onzin zeg, een hoop pr bullshit.

Tot nu toe heeft NVidia altijd dat soort onzin beweerd vlak voor een nieuwe release, en elke keer weer is het bijgesteld en afgezwakt. Voorspelbaar dus :z

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is al bijna zeker dat de r300 langzamer zal zijn dan de nv30, de r300 zal ongeveer 1.5 keer sneller zijn dan de gf 4 4600 en de nv 30 ongeveer 2.5 x zo snel. (als we de berichten van ati en nvidia moeten geloven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het blijft toch steentje wisselen. Als ATI de volgende uitbrengt, is die weer sneller dan nVidia. Dan is nVidia weer aan de beurt en zijn sneller dan ATI etc.

Maar al wordt het afgezwakt met het getal achter de komma, dan zijn het indrukwekkende prestaties, zodat de games en 3D software heel dicht in de buurt komen van "Final Fantasy" grafieken in realtime. De "Bear" demo en "Real and Natural light" demo van ATI geven een mooi voorproefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Even mijn reactie in het Radeon Topic. Kan hier ook wel dienst doen.
Het wordt weer eens tijd voor wat dik leesvoer in het Radeon Topic. Ik kwam eens wat artikeltjes tegen en vond daarin interessante gedachten.

Twee stukjes zijn daarbij van belang, waaruit hieronder een klein stukje volgt:

1.
http://www.digit-life.com/articles2/radeon/ati-r300.html#p2

”NVIDIA decided to take risks - being one of the first who got an access to the .13 process, the company is in a completely different situation. The new process must have all its imperfections corrected, the mass production can be time shifted and percentage of operable chips can be very low in the beginning. On the other hand, the process will be tweaked, NVIDIA will get more benefits regarding the prime cost and clock speed (originally higher-frequency architectures of NVIDIA + the finer technology give 400 against 300). So, time works for NVIDIA; that is probably why ATI was in such a hurry with the "paper" release and will possibly put on the market first cards yet before the DirectX 9.”

Dit artikel behandeld de R300. Kort gezegd vormt de gedachte van dit artikel, dat Ati belang heeft bij een snelle beschikbaarheid en vroege aandacht voor de R300. Alhoewel DX9 pas in de herfst komt en daarmee het volledige potentieel van de R300 pas naar buiten komt, moet Ati zijn kaart stevig in de markt hebben als no. 1 voordat Nvidia met hun NV30 komen. In principe heeft Nvidia ook de tijd wat DX9 betreft.

Ati gebruikt beproefde .15 techniek voor hun chips en Nvidia begint met de leercurve van een .13 micron chip. Ati heeft dus op dit moment het voordeel van een supersnelle kaart op de markt en de snelheidstroon, maar Nvidia heeft in principe op de lange duur het voordeel, mits het .13 procédé goed uit gaat pakken en de NV30 niet al te lang op zich laat wachten.

2.
http://www6.tomshardware....3/020802/siggraph-03.html

”Cg may very well end up being a red herring. If nothing else, it acted as a catalyst for Nvidia to plant stories about NV3x. At least two OEMs and one ISV at Siggraph told me that NV3x has not taped out, which indicates that it is at least six months away from realization. Having said that, Nvidia is a champion of going from tape out of a part to having actual sample boards ready for testing. They took 60 days with the GeForce2, but that was a die shrink. The NV3x is a major architectural change as well as a change to a new manufacturing process (0.13 micron), so it's going to take a miracle to short cut the process.
Since then, Nvidia's competition has been circulating this tidbit from the company's conference call with financial analysts this week:
"It should be available for holiday season." J. Huang
"Has the NV30 taped out yet?" Analyst
"Historically Nvidia has done a good job with tapeouts etc... We're in the process of wrapping it up." J. Huang
"So it has not been taped out yet?" Analyst
"We're in the process of wrapping it up so the answer is not." J. Huang

An analyst source had this to offer in response to our inquiries:
Our contacts indicate that TSMC's average yields at 0.13 micron have been just 15%. So even if the part was ready for volume production later this year, those poor yields are likely to impact the number of parts meeting spec that you can get to market.
NVIDIA took a gamble by acting as one of the guinea pigs for TSMC, and it looks like this gamble isn't working out, right now. ATI's strategy of staying with the proven 0.15-micron process will probably pay dividends in the near-term.
Lastly, NVIDIA has experienced a tough time with its board partners with regard to its NV17 (GeForce4MX). A number of vendors have experienced tons of trouble buliding boards based on the chip and Nvidia's reference design.

The upshot of all this is that Nvidia is on the defensive, and we haven't seen that since the Edge3D days. Having managed to alienate Intel, Microsoft, Tier One OEMs, and many others in the graphics industry, look for the sharks to start smelling blood in the water.
Nvidia will probably come out okay at the other end, but this is a major transition point for the company. Going from being top dog to not killed S3 and 3dfx, mostly because the suits at those companies were to busy paying attention to stock prices and options. Let's hope that's not going to happen here.”

Hier een wat minder rooskleurig plaatje, maar dezelfde zaken zijn aanwezig. Ati met het doorgaan met de beproefde .15 wijze en latere overschakeling op .13 (hetgeen gepland is voor het einde van het jaar) en Nvidia die meteen met .13 wil beginnen. Als de vetgedrukte bewoordingen in de buurt van de waarheid liggen, heeft Nvidia op dit moment een klein probleempje wat betreft:
-PR (in ieder geval);
-tijdsverloop;
-op tijd genoeg yield halen voor massaproductie.

Als Ati op hetzelfde moment als Nvidia met .13 kan komen, heeft Nvidia een kleine achterstand. De achterstand van Nvidia bestaat uit het niet hebben kunnen plukken van de voordelen van .15 voor de NV30 deze maanden en in relatie daarmee pas veel later met een DX9 kaart komen, wat PR technisch niet handig is. Het is te hopen voor Nvidia dat DX9 release ongeveer samenvalt met de release van de NV30, zodat de werkelijke bruikbaarheid van de kaarten vanaf dag een naast elkaar valt. Als daar ook nog een gat tussenzit, heeft Ati een grote sprong gemaakt, helemaal als zij op tijd .13 beheersen.

Nvidia neemt dus een gok, een vrij grote gok. Geen probleem, maar van Nvidia hoeven we dus blijkbaar de komende maanden niet veel te verwachten.

Overigens mooi om te zien waarover we praten, is de volgende link. Een verbijsterende blik in de huidige hardwaresamenstelling in de markt. R9700 hypes zijn levend, maar slecht weinig mensen hebben een topkaart in hun systeem zitten. Daarom lijkt mij het PR gehalte van de snelste kaart hebben dan ook een grote factor voor de budgetmarkt van een fabrikant. Nvidia het snelste, dan ook een MX in je budgetsysteem of zo. Voor ons tweakers wat minder begrijpelijk, maar goed.

http://valve.speakeasy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[quote]Wekkel schreef op 05 augustus 2002 @ 15:45:
Even mijn reactie in het Radeon Topic. Kan hier ook wel dienst doen.
[...]An analyst source had this to offer in response to our inquiries:
Our contacts indicate that TSMC's average yields at 0.13 micron have been just 15%. So even if the part was ready for volume production later this year, those poor yields are likely to impact the number of parts meeting spec that you can get to market.
NVIDIA took a gamble by acting as one of the guinea pigs for TSMC, and it looks like this gamble isn't working out, right now. ATI's strategy of staying with the proven 0.15-micron process will probably pay dividends in the near-term.[...]
[quote]

Dit staat vaker vermeld. Maar het nieuws dat nVidia bij UMC heeft aangeklopt staat er niet bij.

http://www.theinquirer.net/?article=4681

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 4288 op 05-08-2002 16:09 . Reden: Link naar "the Inquirer" ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Kijk, weer licht in de duisternis. We hebben allemaal geen baat bij een sterke ATi en kwijnende Nvidia..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

ATI komt ook met een 0,13 versie van de R300, maar laten ze elkaar maar mooi in evenwicht en scherp houden, zonder cartelvorming, wat ook ooit nog wel eens kan gebeuren..

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2090

Tegen die tijd dat nv30 uitkomt heeft volgens mij ati wel een ultra variant klaar staan. De koploper rol is dus van nvidia naar ati gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Omdat we hier toch in een Nvidia topic zitten:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1673

NOg een budgetkaart in Oktober voor een straatprijs van ongeveer 100 dollar met DX8.1 support. Naast de goedkope Xabre van SiS en de 9000 (nu nog te duur) een aardige verzameling budgetkoninginnen voor Nvidia om met hun DX7 MX4xx serie in te bijten.

Komt Nvidia nog met iets leuks binnenkort? Anders zie ik het (belangrijke) melkkoesegment uit de handen van Nvidia glippen. Wellicht een prijsval van de Ti4200 of zo om de klappen op te vangen? :P

* Wekkel zoekt nog een budgetvideokaartje voor zoethouder tot Doom III :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 23:24

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Niet omdat ik fan ben van ATi of nVidia, hoewel toevallig wel al mn kaarten van ATi geweest zijn omdat ik die altijd goedkoop kon krijgen en het dan de meeste waar voor mn geld vond, hoop ik dat ATi zn release schema nog iets meer naar voren kan brengen tov nVidia, dit heeft als resultaat dat je dan niet echt van een leidersrol kan spreken omdat ze precies om de beurt releasen. Dan kan je kopen als je geld hebt en hoef je niet bang te zijn dat er binnen 1 a 2 maanden een andere snellere kaart is. Zou mij ideeaal lijken en een hoop geflame en gezeur schelen.

De clame van 3 maal zo snel in 3dmark lijkt me inderdaad zwaar overdreven en niet realistisch, ze zullen waarschijnlijk bedoelen up to, dus als je full AA en aniso filtering toepast dan geloof ik best dat hij tot 2 a 2.5 keer sneller kan wezen, 3 keer lijkt me een tikje overdreven maar wie weet.

Mensen verwachten dat nVidia de R300 heel zwaar gaat overklassen, maar ik denk dat nVidia daar geen belang bij heeft, en juist nu ze problemen met productie proces hebben dat ze wel doorgaan tot hij sneller is, maar dat hij niet zo meesterlijk zal overtreffen als veel mensen verwachten.

ATi heeft al een ongelovelijke prestatie neergezet voor een .15 chip en daar zet ik mn petje vooraf

Ik hoop dat nVidia nog leuke verassingen mee brengt, want dat zal ATi weer tot innovatie in zn refresh dwingen (ik denk niet dat ze alle moeite zullen doen om slechts een die shrink te doen, maar tevens catch up gaan doen naar nV30, dat het is mooie van dit oneven release schema waar we bijna op zitten)

Al vraag ik me toch af waarom de CEO van nV gezegd had dat ze de eerste zouden zijn met een DX9 card op de markt, lijkt mij dat je van te voren ook wel aan ziet komen dat je dat niet gaat halen.

Die P10 van 3Dlabs schijnt in games erg tegen te vallen, en in 3dmark zelfs "maar" 53xx punten te scoren, dat las ik op ik meen area3d.com, zonde want we kunnnen er wel nog een concurent bij gebruiken in het GPUg ebied net als vroeger gewoon een stuk of 5 producenten die niet monsterlijk veel van elkaar verschillen, nu zouden dat dan moeten worden:

nVidia
ATi
Matrox
S3/Via/deepbluedingengeval
SiS
en eventueel bitboys ;)

Ik zou het geweldig vinden, dan MOETEN bedrijven wel rekening houden met de algemene inplementatie, en niet zoals nu vooral nVidia en matig ATi en verder niets. erg jammer en zonde van de scene.

Breek je nek voorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !AnacondA!
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-04-2021
als deze nou es gingen samenwerken...

"S3/Via/deepbluedingengeval"
"SiS"

Laptop: ATI mobility 9800 P4 3.4Ghz Server: AMD 2400+ Epox 8k3A+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Vergeet Trident niet met hun verwachte XP4

Die gaat waarschijnlijk in de notebook markt nog wel redelijk aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45284

Jammer. Twee dagen gelden heb ik de Asus GeForce4 Ti4200 128 MB besteld, en hij is nu al oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Anoniem: 45284 schreef op 05 augustus 2002 @ 17:56:
Jammer. Twee dagen gelden heb ik de Asus GeForce4 Ti4200 128 MB besteld, en hij is nu al oud...
Niet overdijven, dat is een prima kaart waar je nog twee jaar lang mee kan gamen op 1024x768x32 hoor :P (als je daar op gamed)

Geen spijt van hebben dus :)

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11507

hmz ik vrees dat ATi deze slag nog wel eenz ou kunnen winnen. het schijnt namelijk dat de NV30 nog niet het tape out stadium heft bereikt(dus er is nog geen silicon!). Deze cijfers zijn dan ook speculaties en gebaseerd op verwachtingen en softwaresimulaties(waar vaak weinig van klopt).

Maar om op de tape out terug te komen. Het duurt over het algemeen ietsje meer dan 100 dagen voordat het product klaar is na de tape out. Bijv. 118 bij de GF3 en bij de GF4 maar 102(maar dat was een veel minder grote verandering van architectuur). Ik denk dat we voor de NV30 toch meer richting de 120 dagen moeten denken, omdat het hier om een nieuw productieproces gaat(0.13µ) en daarnaast om een nieuwe architectuur.

Dat zou beteken dat de NV30 nog 4 maanden weg is oftewel pas in december verkrijgbaar in de States en waarschijnlijk pas in januari in Nederland.

Daarnaast zijn de verwachtingen die genoemd worden over het algemeen maar net ietsje beter of gelijk aan die van de 9700 van ATi en die is bijna verkrijgbaar. Over die 4 maanden heeft ATi al een refreshment uit die ook op 0.13µ geproduceerd zal worden en de drivers van ATi lopen dan ook een stuk voor.

Kortom, het ziet er naar uit dat ATi de beste kaarten heeft deze cycle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FF offtopic: Ik vind het vreemdste aan de huidige situatie dat men een Ti4200 kan krijgen voor 157Euro, maar dat de goedkoopste GeForce3 bij 112 Euro blijft steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11507

JAMF, de kosten om beide te maken schelen niet zo veel, er is gewoon een bepaald level waarna de kaarten niet meer verder zakken in prijs. de GF3 heeft dat zo'n beetje bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ATI is eerst met zen radeon 9700, op de NV30 zal het wachten worden. Tegen dat de NV30 klaar is ging ATI een Ultra versie voorzien met hogere clock wat die 2 misschien op gelijke hoogte bringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37013

Ik ga in september, misschien oktober een nieuw systeem kopen, dat wodt kiezen tussen de radeon 9700 of wachten op de NV30... beiden zijn :9~ maar de NV30 is toch nog iets :9~ -er ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37013 schreef op 05 augustus 2002 @ 21:46:
Ik ga in september, misschien oktober een nieuw systeem kopen, dat wodt kiezen tussen de radeon 9700 of wachten op de NV30... beiden zijn :9~ maar de NV30 is toch nog iets :9~ -er ;).
En ook $-er ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37013

Ja, dat ook ja :) (of eigenlijk :(). Maar da's in mijn geval geen groot probleem... ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23009

Anoniem: 45284 schreef op 05 augustus 2002 @ 17:56:
Goh ja dat gevoel begin ik nu ook te krijgen, Vrijdag 2 Augustus kreeg ik me Leadtek Winfast GeForce4 Ti 4600 en me MTek GeForce4 Ti 4200 binnen, ze bevallen me nog prima maar als je zulk soort berichten gaat lezen, die NV30 dus, dan voel het niet zo prettig aan. :( :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Die NV30 duurt dus nog wel even. De Ti4200 en 4600 houden het nog wel even uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Wekkel schreef op 05 augustus 2002 @ 23:26:
Die NV30 duurt dus nog wel even. De Ti4200 en 4600 houden het nog wel even uit :P
EVEN :? |:(

Nog een dik jaar hoor als het niet langer is :P

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

6 maanden moet het wel bekeken zijn. 365/2 = 182,5 dag. Met een gemiddelde tape-out van 120 dagen moet dan wel te doen zijn voor Nvidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb een maand geleden een nieuwe pc gekocht met een geforce 2 Ti :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Even een paar maanden geleden moest een GF2 Ti nog 180 euro's opbrengen. Dat is nu wel anders met 8500's en Ti4200 voor rond de 160 euro. Zo zie je maar dat de markt snel kan schuiven.

Toch zal de GF2 nog wel even zijn kunstjes kunen vertonen. Ik ben met een Radeon SDR net op het moment aangekomen waarop UT2k3 toch echt een brug te ver wordt. Met een kaart met DDR geheugen zal je (met de nodige compromissen) toch nog redelijk mee kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06 23:24
Ik merk anders al flink dat me pc games niet echt lekker trekt.
Heb een Amd 1.1gig, 256mb en een GF2 Ultra.
Nou uhh die leaked Demo van UT2k3 draait niet echt supah, of bv zo'n level van MoHaa waar je in de sneeuw tussen de bomen zit, 20fps?. En GTA3 met redelijk wat vuur en als laatste nog een Demo van DTM race driver.

Denk dat de GF2 toch een generatie te oud wordt, de GF3 is nog DirectX 8 dus die zou het nog een paar maanden tot maximaal een jaar kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Volgens mij vraag je dan wat teveel van je GF2. Ik heb Mohaa met genoemde SDR plank gespeeld naar genoegen. Het is maar wat je aan details aan wil zetten. Waarschijnlijk ligt bij jou de lat hoger dan bij mij. Ik heb Max Payne ook nog met een TNT2 zitten spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Wat is Mohaa voor spel? Wordt erg vaak genoemd de laatste tijd? Multiplayer? Genre?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[Off-topic]MOHAA: Medal of Hono(u)r: Allied Asault ; is een multiplayer die in het genre past van CS, Ghost Recon e.d.
Tactical Multiplayer Shooters.

MOHAA is zeg maar CS op D-day.[/Off-topic]

Weer ff on topic. The firingsquad bespreekt de NV30:
http://firingsquad.gamers.com/hardware/cinefx/default.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Thnx, JAMF, klinkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De nv30 serie lijken echt prachtkaarten te worden, waarschijnlijk zullen de cpu's dan wel de bottleneck zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 61853 schreef op 06 augustus 2002 @ 13:36:
De nv30 serie lijken echt prachtkaarten te worden, waarschijnlijk zullen de cpu's dan wel de bottleneck zijn.
Helaas is de laatste tijd de databus van CPU naar AGP en geheugen de bottleneck.
Op het mobo word nog steeds met 133MHz gewerkt. 166MHz is het gerucht, maar de nForce2 heeft alleen 166 tussen chipset en geheugen 166MHz. De processor loopt nog op 133. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:50

T.T.

Sowieso

De gasten van voodooextreme hebben een interview met NVidia over de NV30 en ze vragen hun lezers om goede vragen :)
Questions about NV30 12:15 PM - Anthony "Reverend" Tan
In about 12 hours' time, I will be speaking with NVIDIA about NV30 under NDA. If you guys have any technical questions you'd like answered, leave them in the comments. I'll pick and choose. This will be for either a NV30 technology article or as preparation for a board preview (when we get one of course).
Misschien dat iemand van jullie nog een leuke vraag heeft :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

firingsquad:
Speaking of the RADEON 9700, a lot of preliminary performance estimates have popped up over the web. All of these comparisons have pitted a prototype RADEON 9700 board against the current performance king, NVIDIA’s GeForce4 Ti 4600. It will be interesting to see what configuration final RADEON 9700 boards will ship in, and just how great a performance advantage RADEON 9700 possess when it is launched. We wouldn’t be surprised to see RADEON 9700 ship in 30 days, retake the performance crown from NVIDIA, and NVIDIA subsequently slash prices on its entire GeForce4 line. Once NV3x is released, NVIDIA could then restore its presence in the $400 high-end market.
Prijsval bij Nvidia als de 9700 uitkomt? I'm there, dude....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://www.k-hardware.de/news.php?s=n0b0dy&news_id=1066

Tatsache ist jedoch, dass kein Anbieter solchen Speicher anbietet und voraussichtlich, bis Ende des Jahres, auch niemand solchen Speicher in Serie produzieren wird. Beispielsweise kann Samsung bestenfalls 400MHz RAM liefern und Infineon auch nur 450MHz (ab dem 4.Quartal 2002).
500MHz Speicher dürfte es also frühestens im 1.Quartal 2003 geben, wahrscheinlicher ist aber eher das 2.Quartal 2003. Demnach müsste nVidia seine NV30 schon gehörig verschieben, um in den Genuss von solchem Speicher zu kommen.

[...]

Ebenso Löchrig erscheint auch die Angabe bezüglich der Speicherbandbreite von 48GByte/s. Denn mit 500MHz (1GHz DDR) wären selbst bei 256bit Speicherbandbreite nur 32GByte/s effektiv möglich.

Zu guter Letzt entsprechen die Annahmen auch nicht dem Werdegang des Unternehmens. Wie auch bei vielen andere Grafikchipentwicklern konzentriert man sich bei jeder neuen Generation auf eine ungefähre Verdoppelung der Leistung. Für den NV30 würden deshalb folgende Werte am Wahrscheinlichsten erscheinen.

- 120 Millionen Transistoren
- 300MHz Grafikchip
- 700MHz/350MHz 256bit DDR RAM
Specs van de 'Omen'

Dies ist nicht sehr spektakulär, noch dazu weil als Problemfaktor der Radeon9700 mit mischt, welcher mit diesen NV30 Werten stark konkurrieren könnte. Wenn also nVidia noch die Möglichkeit besitzt, wären auch folgende Spezifikationen im Bereich des Möglichen.

- 120 Millionen Transistoren
- 350MHz Grafikchip
- 800MHz/400MHz 256bit DDR RAM
Specs van de 'Omen Ti' ?

Dies ist damit aber auch schon das höchste der Gefühle. Mehr Leistung würde auf keinen Fall Sinn machen, denn damit würde nVidia nur mit sich selbst bzw. mit seiner nächsten Generation konkurrieren. Schließlich möchte man auch nicht den Grafiksektor revolutionieren, denn man selbst lebt nur vom stetigen Wandel. Deshalb muss auch für den NV30 irgendwann einmal das Ende kommen und zwar im Sinne von nVidia.
Abschließend sei noch erwähnt, dass man als profitorientiertes Unternehmen keine Grafikkarte auf den Markt bringen kann, die zwar alles hat, die aber niemand bezahlen kann.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andamanen
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Andamanen

Trotse eilandengroep

Anoniem: 4288 schreef op 06 augustus 2002 @ 14:10:
[...]Helaas is de laatste tijd de databus van CPU naar AGP en geheugen de bottleneck.
Op het mobo word nog steeds met 133MHz gewerkt. 166MHz is het gerucht, maar de nForce2 heeft alleen 166 tussen chipset en geheugen 166MHz. De processor loopt nog op 133. ;(
Volgens mij is CPU>AGP nog lang geen bottleneck. De processor bus misschien wel ja, maar ook alleen bij bepaalde spellen/resoluties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 20:42
Ik heb nog iets in mijn hoord zitten van, meerdere chips, 3dfx spullen erin, een T&L unit (ofzoiets T of L erbij kan ook) die de proc wat ontziet. Want volgens mij word de proc ook vreselijk belast. Als je kijkt dat die van mij op 2.6GHz loopt nu. En een memory bandwith van 3GB/s+ heeft, dan is dat volgens mij almeer dan wat het AGP slot kan verwerken. Dan mag er op de kaart wel iets op komen dat wat rekenwerk doet, kan de CPU zich meer bezich houden met AI enzo..

Ben zeer benieuwd naar reacties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een mooi artikel om eens door te lezen:

http://www.tech-report.co...nextgen-gpus/index.x?pg=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:46

stunter

Van anandtech
Although Best Buy and other vendors seem to be indicating a September 15th availability date for R300 it seems as if you'll be able to get boards much earlier than that. We'll have a final review with final hardware well before that.

I'm working on a piece about NV30 right now, there's a lot of information floating around and a lot of it is unfortunately inaccurate (which is usually the case). I hope to dispell a lot of rumors in this upcoming article, but it'll have to wait until after my final.
Binnen kort dus een artikel op 1 van de betere site's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zeker een mooi artikel. Een vertalinkie naar het Nederlands voor de minder engelsen van ons zou zeker goed zijn voor het begrip van de huidige stand van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Anand's line up over de NV30:

NV30 will be a 0.13-micron chip produced at TSMC.
The NV30 architecture will be similar to R300 but with more features (e.g. more shader instructions supported), higher core clock speed and faster memory.
Although support for a multichip solution is built into NV30, the NV30 platform will be a single chip solution just like every other NVIDIA card.
NV30 taped-out just recently and is 3 - 4 months away from final production silicon.
NVIDIA will most likely launch NV30 before their November/December shipping dates much like ATI launched R300 and Matrox launched Parhelia.
Despite very low yields on the parts, NVIDIA will make sure that enough NV30 parts are available to meet demands for this year.
Realistically speaking, December will probably be the month that NV30 will be readily available.

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
December in de States betekent dus januari in Nederland, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:47

SG

SG surft naar info hardewaren

roedie schreef op 06 augustus 2002 @ 19:46:
Ik heb nog iets in mijn hoord zitten van, meerdere chips,
Meerdere Chips ? 3Dfx is ter ziele gegaan met hun meerdere chips VSA100 waren kachels en dan 1 of 2 of 4 van die dingen en je moet je voeding aanpassen.
Dat geld ook voor R300 & NV30 die dingen trekken nogal wat Watt's en kaart bouwers zitten niet te wachten op voeding compensatie technieken toe te passen.
Single chips design en die shrink is het antwoordt en heeft nVidia suscesvol gemaakt tegen het SLi bedrijf dat op de fles is gegaan.
nVidia is capable om zelf GPU te ontwerpen en gebruikt of implementeerd alleen voor hun interresante technologien van 3DfX naar hun inzichten.
Dus nV30 is niks 3DfX hooguit wat techniekjes maar een veredelde rampage zal het niet zijn.
3dfx spullen erin, een T&L unit (ofzoiets T of L erbij kan ook) die de proc wat ontziet.
nVidia heeft met zijn eigen tech 3Dfx tech verslagen dus waarom die nadruk op 3DfX het is nu nVidia met 3dFX buit wat ze kunnen gebruik van maken maar niet persee nodig is aangezien ze voor ook expertise hebben op GPU gebied.
Want volgens mij word de proc ook vreselijk belast. Als je kijkt dat die van mij op 2.6GHz loopt nu. En een memory bandwith van 3GB/s+ heeft, dan is dat volgens mij almeer dan wat het AGP slot kan verwerken. Dan mag er op de kaart wel iets op komen dat wat rekenwerk doet, kan de CPU zich meer bezich houden met AI enzo..

Ben zeer benieuwd naar reacties...
De AGP bus is een doorgeefluik voor externe G taken. Dus
CPU/MEM<-AGP->GPU/VideoMEM

Textures Bumpmapes Zbuffers eisen veel bandbreedte, maar dat zit in de nog veel sneller Locale VideoMemory met nog véél grotere bandbreedte. Die tijdens initialisate daarin wordt geladen of door een texture memory manager routine wordt beheerd.

Het AGP verkeer speeld nauwelijks 'n rol pas als de VideoMem te klein is wordt systeemMEmory gebruikt als NonLocalVidMemory DME AGP memory en dan krijg je een AGP perfromance hit die erg duidelijk te merken is.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wow, NV30 benchmarks. "Is this real?"
http://zive.cpress.cz/H/P...106875&CHID=3&EXPS=&EXPA=

3DMark 2001:
Afbeeldingslocatie: http://www.zive.cz/ilustrace/nv30_3Dmark.gif

Quake III 1280x1024x32 4x AA
Afbeeldingslocatie: http://www.zive.cz/ilustrace/nv30_quakeIII.gif

Pixel Shader:
Afbeeldingslocatie: http://www.zive.cz/ilustrace/nv30_pixelshader.gif

Als deze grafieken zouden kloppen, is de NV30 puur 2x sneller dan de Ti4600. De minimale winst op de Radeon 9700 zou dan 25% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Lijkt me wat voorbarig om met benchmarks te strooien. Volgens mij heeft Nvidia zelfs nauwelijks een testexemplaar klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Misschien dat ze theoretische waardes bedoelen. Zelfs die zijn momenteel nog speculatief. Ik denk echter wel dat je ervan uit kan gaan dat de NV30 sneller zal zijn dan de Radeon, gezien de tot nu toe beschikbare specs en het feit dat nVidia compleet op zijn gat gaat als het geen snellere kaart aflevert dan de R300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Sneller zal de NV30 vast wel zijn, alleen al door de theoretisch hogere clock die hij zal hebben. Een 2x winst zit er echter totaal niet in m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan geen Tsjechisch lezen, en de vertaling was errug brak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48007

Wat betekenen eigenlijk de "MX" en "TI" afkortingen????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ti = Titanium
MX = :?

P.S. Hoe vertalen jullie stukken tekst dan? Welk proggie? En waar kan ik dat krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
-Moondust- schreef op 20 augustus 2002 @ 11:13:
Ti = Titanium
MX = :?

P.S. Hoe vertalen jullie stukken tekst dan? Welk proggie? En waar kan ik dat krijgen?
MX = Mediocre eXperience? :P

Vertalen kan bij Google, als het een normale engels, spaans, duits, frans, portugees of italiaans geschreven pagina is.
http://www.google.com/language_tools

of bij http://www.tranexp.com:2000
voor vreemde talen.

Dan krijg je dit resultaat. (Site is een beetje stroef.)
http://www.tranexp.com:20...D%3D3%26EXPS%3D%26EXPA%3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
J.A.M.F. bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edward2

edward2

Schieten op de beesten

Mensen dit zijn gesimuleerde resultaten, die nv30 is nog niet operationeel, er is nog geen complete 0,13 chip, of het prototype is vers van de pers(wafer) .....

Niet op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

SuperG schreef op 14 augustus 2002 @ 20:23:
Meerdere Chips ? 3Dfx is ter ziele gegaan met hun meerdere chips VSA100 waren kachels en dan 1 of 2 of 4 van die dingen en je moet je voeding aanpassen.
Dat geld ook voor R300 & NV30 die dingen trekken nogal wat Watt's en kaart bouwers zitten niet te wachten op voeding compensatie technieken toe te passen.
Dat hebben ze toch al gedaan met AGP pro? 3dfx had met hun externe voeding een andere oplossing terwijl nvidia met de gf1 nogwel eens voor problemen zorgde.
Single chips design en die shrink is het antwoordt en heeft nVidia suscesvol gemaakt tegen het SLi bedrijf dat op de fles is gegaan.
SLI zou een simpele manier zijn om de snelheid van een te trage chip/ videokaart te vergroten zonder dat je last zou hebben van andere problemen. Trouwens niet waarschijnlijk voor de nv30 ivm de lage yields; 2 chips per kaart zou dan wel een hele hoge prijs tot gevolg hebben. Het lijkt me eerder een actie om een gf 4 ti 4600 de dubbelen en dan snel een tegenspeler voor de Radeon 9700 te hebben. Of dat technisch ook simpel te doen valt weet ik nie, enige SLI onder steuning is al aanwezig in de GF 4 (maar ook de GF 3 en wellicht ook de 2, bron Anandtech).
nVidia heeft met zijn eigen tech 3Dfx tech verslagen dus waarom die nadruk op 3DfX het is nu nVidia met 3dFX buit wat ze kunnen gebruik van maken maar niet persee nodig is aangezien ze voor ook expertise hebben op GPU gebied.
Speelt natuurlijk wel mee dat 3dfx patenten had op bepaalde technieken waardoor nvidia dingen anders moest doen. Nu nvidia die patenten heeft kunnen ze die ook implementeren. Dat zou volgens de planning met de nv30 moeten gebeuren. Wat dat concreet betekend weet ik niet. Voor de toekomst denk ik aan 3dfxtechnieken met effecten zoals de lage geheugenbandbreedte die nodig is (of althans was op de voodoo5) misschien in de toekomst wel noodzakelijk worden als geheugen snelheden niet snelgenoeg meer kunnen stijgen.

Ik vraag me trouwens af wat het gevolg is van van de vertraging van de nv 30. Zal nvidia hierdoor met de opvolger van de nv30 wachten omdat die anders te snel komt of zullen ze de nv30 maar een korte levensduur geven?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4288 schreef op 20 augustus 2002 @ 09:42:

3DMark 2001:
[afbeelding]

[afbeelding]

Pixel Shader:
[afbeelding]

Als deze grafieken zouden kloppen, is de NV30 puur 2x sneller dan de Ti4600. De minimale winst op de Radeon 9700 zou dan 25% zijn.
27000 3dmarks :7

Nu kijken of het kaartje in de theorie hetzelfde presteert als in de praktijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik gok meer op 25 a 50 procent van de 9700, beslist niet meer. Misschien alleen in geeigende demo's van Nvidia met die ziljoen extra shader instructies, maar de ondersteuning daarvoor zit waarschijnlijk pas in DX9.1 en niet in DX9. Veel te optimistisch dus in mijn ogen, maar je mag me uiteraard houden aan mijn beweringen in December :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bombadil schreef op 20 augustus 2002 @ 15:28:
1: ... Dat zou volgens de planning met de nv30 moeten gebeuren. Wat dat concreet betekend weet ik niet. ...

2: ... Ik vraag me trouwens af wat het gevolg is van van de vertraging van de nv 30. Zal nvidia hierdoor met de opvolger van de nv30 wachten omdat die anders te snel komt of zullen ze de nv30 maar een korte levensduur geven? ...
1: Motion Blurr is een techniek die in de NV30 zit.

2: IMHO zullen ze de NV30 op tijd uitbrengen, maar slechts in beperkte aantallen.

Ik weet niet of de slechter presterende GPU's uit de wafer als een soort "MX" versie of een lager geklokte versie uitgebracht kunnen worden.

Dat hangt ervan af of alleen de op hoge frequentie functionerende GPU's als "yield" tellen, en de op lager Mhz functionerende GPU's als "non-yield".

Hey peoples! Ik ben enkel "the messenger" (die zich ook nog eens voorzichtig uitdrukt in z'n bewoordingen) dus "please don't shoot me!" :) :P

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 4288 op 20-08-2002 17:06 . Reden: notice ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Anoniem: 4288 schreef op 20 augustus 2002 @ 09:42:

3DMark 2001:
[afbeelding]

[afbeelding]

Pixel Shader:
[afbeelding]

Lijkt me heel sterk. Ik denk dat de NV30 wel iets sneller zal zijn als de Radeon 9700 (10% tot 20%), maar zoveel is echt onmogelijk :|

Ook heb ik het gevoel dat NVIDIA marktaaandeel gaat verliezen. Ik zal proberen uit te leggen waarom. De yields van de NV30 core blijven extreem laag en daarmee verliezen ze dus heel veel centen. Ook NVIDIA moet goed in de slappe was blijven zitten (ze zijn echt niet zomaar weg, daar niet van) en moeten dus geld verdienen. Daarom denk ik dat de NV30 flink duur wordt (remember the first release of the Geforce2 Ultra, vroegen ze 1300-1400 gulden voor :Z |:( ) ... en dat die prijs fors (rond de 100 € verschil) boven die van de Radeon 9700 uitschiet.

En bedenk wel, de kaarten beginnen langzaamaan een beetje vooruit te lopen op de spellen !!! We weten al lang dat een Radeon 8500 of Geforce3 Ti500 dik genoeg zijn om UT2003, Unreal 2, Doom 3, Comanche 4 (CPU reliant spel) flink fatsoenlijk te spelen. Laat staan de paradekaartjes van beide rulers van de videokaarten.

Dus als die NV30 zo enorm duur wordt kopen dus echt veel mensen de Radeon 9700 als topkaart of een GF3 of R8500 ofzo.

Iemand opmerkingen die ff met deze gedachte helpen ?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62837

Zo rond Januarie...
Radeon 9700 €400
NV30 €500

Of heeft iemand anders hier een andere mening over?
Wat de prijzen betreft... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTA3
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Anoniem: 62837 schreef op 20 augustus 2002 @ 18:07:
Zo rond Januarie...
Radeon 9700 €400
NV30 €500

WHAAAT! zo duur, ja, das te hoor, 300 euro is max voor een videokaart voor jou mij.

[offtopic} de url haakjes heb je nodig voor je sig :P [/topic}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Anoniem: 62837 schreef op 20 augustus 2002 @ 18:07:
Zo rond Januarie...
Radeon 9700 €400
NV30 €500

Ik denk dat de NV30 niet duurder zal zijn bij de lancering dan de R9700 bij de lancering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Xtuv schreef op 20 augustus 2002 @ 19:45:
[...]

Ik denk dat de NV30 niet duurder zal zijn bij de lancering dan de R9700 bij de lancering.
Ik denk toch wel dat het minstens 50 euro verschil gaat maken... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GTA3 schreef op 20 augustus 2002 @ 19:24:
[...]

[offtopic} de url haakjes heb je nodig voor je sig :P [/topic}
Thanks BTW _/-\o_ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Over die benchmarks :

http://zive.cpress.cz/H/P...r.asp?ARI=106875&CAI=2075
Ik heb de site vertaald met die Altavista vertaler en daar staat

note: Above tests the result certainly does not represent the NV30 final performance, only uses for everybody reference. Welcome everybody enthusiastically to participate the discussion

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
OK, zijn we weer wat wijzer geworden. :) Het topic is wel weer even tot leven gekomen, waarna het nu weer in een korte winterslaap zal zakken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ehmmm dus wat gamen betreft he, en als mijn budget niet zo erg hoog is he...
Kan ik net zo goed een Radeon 9700 Pro nemen dan een NV30 ??? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja. Maar je zou ook kunnen wachten tot er games uitkomen die een 9700 nodig hebben, of die een Ti4200 niet meer aankan. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Als je echt voor al het grafische schoon gaat is een nieuwe videokaart noodzakelijk, maar als je zoals velen tevreden bent met ietsie minder, dan heb je tegenwoordig aan een Ti4200 genoeg. Trouwens...wel offtopic, maar Point of View heeft een GF4 Ti4200 128MB op de markt gebracht die 3.3ns RAM heeft en daarmee over de 300 geclockt kan worden. Daarmee issie dus even snel als een Ti4600, maar dan voor 279 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Idd, die point of view kaart is best relax, maar kost natuurlijk wel wat centen extra. Voor hetzelfde geld heb je een Asus Geforce4 Ti4400 en geloof me, die kan ook echt de Ti4600 waardes halen hoor ;)

Maar anyway --> ik zeg het je, de radeon is in het begin 499€ en de NV30 50 € meer of nog meer meer :P

Time will tell

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22619

marzzman schreef op 21 augustus 2002 @ 00:48:
Idd, die point of view kaart is best relax, maar kost natuurlijk wel wat centen extra. Voor hetzelfde geld heb je een Asus Geforce4 Ti4400 en geloof me, die kan ook echt de Ti4600 waardes halen hoor ;)

Maar anyway --> ik zeg het je, de radeon is in het begin 499€ en de NV30 50 € meer of nog meer meer :P

Time will tell
In US retailed ie al voor 340 USD....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24036

Jullie moeten niet vergeten dat de ATI 9700 de eerste revisie is.
De r300 is nu 0.15 maar de 23 revisie is 0.13 + DDR-II waardoor hij weer sneller wordt dan de eerste. (of daar ga ik van uit tenminste)
De 2de revisie zal hiermee weer even snel of sneller worden dan de NV30.
We zullen zien ik kan niet w88 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 24036 schreef op 21 augustus 2002 @ 02:07:
Jullie moeten niet vergeten dat de ATI 9700 de eerste revisie is.
De r300 is nu 0.15 maar de 23 revisie is 0.13 + DDR-II waardoor hij weer sneller wordt dan de eerste. (of daar ga ik van uit tenminste)
De 2de revisie zal hiermee weer even snel of sneller worden dan de NV30.
We zullen zien ik kan niet w88 :)
Van de R300 komt geen 2de revisie.
De volgende gpu van ATI zal de R350 zijn (0.13, DX9.1, DDR-II) en komt in de eerste helft van 2003. Tegen dan zou nvidia de NV35 klaar moeten hebben...

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18476

-Moondust- schreef op 05 augustus 2002 @ 14:17:
Als dit ongeveer klopt en de benchmarks van de R300 ook, dan legt Ati het wel af als de N30 uitkomt. MAAR ik krijg het vermoeden dat nVidia er een serieuze concurrent heeft bijgekregen.

Maar meestal worden de specs en prestaties toch lichtelijk tot zwaar overdreven. Maar goed, eind dit jaar zien we het wel, he?
Doh, de Ati 9700 kan het ook niet openmen tegen de NV30 want de 9700 is de concurrent voor de Geforce 4 TI4600 en die trekt ie er helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 10:57
Anoniem: 18476 schreef op 21 augustus 2002 @ 15:37:
[...]

Doh, de Ati 9700 kan het ook niet openmen tegen de NV30 want de 9700 is de concurrent voor de Geforce 4 TI4600 en die trekt ie er helemaal uit.
Nou dat is niet waar, een 9700 is iets lager geklokt dan de 9700 pro.
Ik denk dat je de 9500 bedoelt, die heeft o.a. 4 pixel pipelines minder.
Maar de 9700 is zeker niet de concurrent voor de 4600, jah nu effe misschien maar daarvoor issie niet bedoelt.

Ik denk dat Nvidea het moeilijk gaat krijgen, lage yields = gegarandeerd hoge prijzen en daar zit niemand op te wachten, niet dat de 9700 goedkoop is trouwens.
En dat die kaart 25~50% sneller wordt dan de 9700... is wel erg veel.
Zeker 50% zie ik niet gebeuren.
Maar natuurlijk wordt ie sneller!
Daarna komt er weer een nieuwe snellere ATI and so on and so on.

En ik weet niet wanneer Doom III en UT 2003 uitkomen, maar als dat ruim voor de NV30 is dan zullen denk ik veel mensen toch voor ATI gaan.
Toch zal Nvidea niet snel de pijp uit gaan, dat kan iedereen zich wel bedenken.

BDW ik had bijna een Point of View Radeon 8500 gekocht voor 131 euro! (275/275 ook nog volgens de pricewatch), da's toch geen geld meer!
Maar toen ging ik me informeren over de 9700 en die vond ik toch wel erg vet, toen kwamen de benchmarks en was ik verkocht.
Als de NV30 2 weken later uitkwam had ik nog wel effe gew8 op de benchmarks maar 6 maanden duurt me echt te lang (heb nog een GF1 DDR 32mb).

Ik heb tot nu toe nog geen vervanger voor m'n GF 1 DDR gekocht omdat ik alle kaarten (Vooral de GF2 en 3) veel te duur vond, en ik heb eigenlijk geen spijt dat ik zo lang gewacht heb, tot SoF2 kon ik alle FPS wel goed spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

-Moondust- schreef op 20 augustus 2002 @ 23:54:
Als je echt voor al het grafische schoon gaat is een nieuwe videokaart noodzakelijk, maar als je zoals velen tevreden bent met ietsie minder, dan heb je tegenwoordig aan een Ti4200 genoeg.
Ik doe nog steeds met een Radeon SDR (GF2 mx achtig dus). Ook tevreden met wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ik doe nog steeds met een Radeon SDR (GF2 mx achtig dus). Ook tevreden met wat minder.
Mijn Voodoo 3 3000 16MB heeft nog altijd de beste tv-out die ik ooit gezien heb. Games speel ik er niet meer mee. Heb ook geen internet meer momenteel. Maar als ik 1 van de volgende maanden zo'n nieuw kreng koop, dan grijp ik altijd iets uit de middenmoot, destijds met die Voodoo 3 3000 ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een Ti4200 dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Probably...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Sommige zeggen dat je het verschil tussen een Geforce II GTS 32mb en een TI4200 64mb of ATI 8500 64 mb, nauwlijks merkt is jullie mening ook zo (persoonlijk denk ik dat het een enorm verschil geeft, maar ja de mensen die dit zeggen noemen zich COMPUTEREXPERTS dus ja dan ga ik wel twijfelen vervangen of niet?)

Denken jullie ook dat het verschil weldegelijk merk baar is in GTA3 enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gman schreef op 21 augustus 2002 @ 16:50:
[...]

Nou dat is niet waar, een 9700 is iets lager geklokt dan de 9700 pro.
Ik denk dat je de 9500 bedoelt, die heeft o.a. 4 pixel pipelines minder.
Maar de 9700 is zeker niet de concurrent voor de 4600, jah nu effe misschien maar daarvoor issie niet bedoelt.

Ik denk dat Nvidea het moeilijk gaat krijgen, lage yields = gegarandeerd hoge prijzen en daar zit niemand op te wachten, niet dat de 9700 goedkoop is trouwens.
En dat die kaart 25~50% sneller wordt dan de 9700... is wel erg veel.
Zeker 50% zie ik niet gebeuren.
Maar natuurlijk wordt ie sneller!
Daarna komt er weer een nieuwe snellere ATI and so on and so on.

En ik weet niet wanneer Doom III en UT 2003 uitkomen, maar als dat ruim voor de NV30 is dan zullen denk ik veel mensen toch voor ATI gaan.
Toch zal Nvidea niet snel de pijp uit gaan, dat kan iedereen zich wel bedenken.

BDW ik had bijna een Point of View Radeon 8500 gekocht voor 131 euro! (275/275 ook nog volgens de pricewatch), da's toch geen geld meer!
Maar toen ging ik me informeren over de 9700 en die vond ik toch wel erg vet, toen kwamen de benchmarks en was ik verkocht.
Als de NV30 2 weken later uitkwam had ik nog wel effe gew8 op de benchmarks maar 6 maanden duurt me echt te lang (heb nog een GF1 DDR 32mb).

Ik heb tot nu toe nog geen vervanger voor m'n GF 1 DDR gekocht omdat ik alle kaarten (Vooral de GF2 en 3) veel te duur vond, en ik heb eigenlijk geen spijt dat ik zo lang gewacht heb, tot SoF2 kon ik alle FPS wel goed spelen.
Nope, de 9700 en de 9700 Pro concureren met de GF4 Ti xxxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AMD lover schreef op 21 augustus 2002 @ 17:59:
Sommige zeggen dat je het verschil tussen een Geforce II GTS 32mb en een TI4200 64mb of ATI 8500 64 mb, nauwlijks merkt is jullie mening ook zo (persoonlijk denk ik dat het een enorm verschil geeft, maar ja de mensen die dit zeggen noemen zich COMPUTEREXPERTS dus ja dan ga ik wel twijfelen vervangen of niet?)

Ze zeieden vroeger dat je een fps boven de 60 niet meer ziet. Maar met een fps van 120 gamed het toch iets lekkerder dan met 60 :)

fps= Frames per Seconde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:19
Hacku schreef op 21 augustus 2002 @ 09:19:
[...]

Van de R300 komt geen 2de revisie.
De volgende gpu van ATI zal de R350 zijn (0.13, DX9.1, DDR-II) en komt in de eerste helft van 2003. Tegen dan zou nvidia de NV35 klaar moeten hebben...
is nog niet helemaal zeker. eerst zou er idd een .13 micron R300 komen (wel met gewoon DDR geheugen). die zou dan Radeon 10000 gaan heten. later werden die geruchten weer tegengesproken, maar ik hou een kleine mogelijkheid open. die revisie zou overigens geen dx9.1 zijn, dat is idd de R350.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AMD lover schreef op 21 augustus 2002 @ 17:59:

Een heel groot verschil, gta 3 draait grotendeels om de videokaart, als je een snelle hebt zal het echt stukken beter lopen dan een kaart die het maar net aan kan!

• Soen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Anoniem: 61853 schreef op 21 augustus 2002 @ 20:18:
[...]

Een heel groot verschil, gta 3 draait grotendeels om de videokaart, als je een snelle hebt zal het echt stukken beter lopen dan een kaart die het maar net aan kan!
Dan koop ik die piont of vieuw 3.3 geheugen wel

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:47

SG

SG surft naar info hardewaren

Anoniem: 18476 schreef op 21 augustus 2002 @ 19:58:
[...]

Nope, de 9700 en de 9700 Pro concureren met de GF4 Ti xxxx
Als hoogste uit huidige productlijn wel ja.

Maar totaal niet op product niveau.

Het is.

nVidia Gf4Tixxxx
(4pipes DX 8.1 128BitsDDR )
vs
ATI 9700
(8pipes DX9.0 256bitsDDR()DDRII ready)

R300 komt overeen met nV30 en die moet nog komen wat later dat is de tegenstander.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

En toch is NVIDIA niet achterlijk en ik neem aan dat het topmodel uit de NV30 serie sneller zal zijn als het topmodel uit de Radeon 9700 serie. Zo niet, dan is dat voor het eerst een dikke winst (op dat gebied dan) voor ATI.

Zou wel vet zijn >:) ... Ik heb altijd NVIDIA kaarten in mijn pc gehad (TNT, TNT2, Geforce1, Geforce2 MX en Geforce2 Ti (dus ik moet nog proeven van werkelijke kracht ;) )) Maar hierbij geef ik een dikke duim omhoog voor ATI, succes !

De meeste mensen deugen!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
marzzman schreef op 22 augustus 2002 @ 21:29:
En toch is NVIDIA niet achterlijk en ik neem aan dat het topmodel uit de NV30 serie sneller zal zijn als het topmodel uit de Radeon 9700 serie. Zo niet, dan is dat voor het eerst een dikke winst (op dat gebied dan) voor ATI.
Als je nu al weet dat de R300 vet over te klokken is (zie de 400 Mhz core van de Gigabyte Radeon9700), en dat ATi daarmee nog lang niet aan de max van de Radeon9700 zit, dan kan nVidia het wel eens moeilijk gaan krijgen.

En deze zin van Anand in z'n recensie van die overgeklokte Radeon9700 doet vermoeden zelfs een nV30 het moeilijk kan gaan krijgen:
It's clear that ATI is well aware of this potential of the R300, which is why they told us months ago that when the NV30 launches they will have something even faster up their sleeves.
8)

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48007

En toen was het stil... :Z :Z :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Niet online

Cassius

Moogles!

J.A.M.F. zei het al :)

er is gewoon niet meer info --> komt nog wel, geduld is hier geboden ;)

De meeste mensen deugen!

Pagina: 1 2 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.