manni1: Iemand moet zijn mening kunnen baseren op wat hij/zij vindt naar aanleiding van allerlei meningen en standpunten, voor en tegen
Ja, zo zie ik het ook. Ik hoop altijd dat er mensen zijn die naar mijn standpunt / mening willen luisteren, want ik luister ook graag naar de hunne. Ik heb mijn mening gevormd op basis van meer dan 40 jaar luisteren naar - en zelf nadenken over - meningen en standpunten die ik om me heen hoorde.
Ik heb nog nooit een wetenschapper aan de deur gehad of eentje die flyers uitdeelde dat de ozon laag aan het verdwijnen is.
Nee manni1, die mensen komen niet aan je voordeur, die komen binnen via een andere ingang: "de media" genaamd.
Reyn Eaglestorm: De Kaballa (QBL) houdt zich bezig met het reconstrueren van de negen Sephirot om de stroom Goddelijke Energie naar de Aarde weer op gang te brengen. De Messias zal als centrale (of indien nodig, als enige) Sephirot fungeren om de Aarde (of eigenlijk, de Creatie in zijn geheel) weer voorgoed terug te brengen naar God.
Ik vraag me steeds af waar mensen zoals jij (dat zijn toch "gnostici"?) die kennis / wetenschap / wijsheid / informatie toch vandaan halen. Het schijnt een bron te zijn waar ik geen weet van heb. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit ergens anders gehoord of gelezen dat de originele tekst van het O.T. in het Sanskriet geschreven zou zijn.

Major7: Ik ben van mening dat onbekendheid een reden voor de ervaring van 'gevaar' kan zijn
Dat denk ik ook. Dat is volgens mij ook het geval met de angst die veel mensen hebben voor asielzoekers; angst voor het vreemde, het onbekende (xenofobie).
Ik ben tenslotte de baas over mijn eigen gedachten, of niet soms?
Ja hoor. En ik ook. En iedereen.
manni1: Als iedereen elkaar respecteert en accepteert qua theologische denkbeelden dan is er niets aan de hand.
Ieder mens respecteren en als mens accepteren, respecteren dat hij/zij andere denkbeelden heeft dan jijzelf, daar gaat het om. Niet dat je andermans (theologische of andere) denkbeelden accepteert (= aanvaardt, aanneemt).
Hoe kun je dan eigenlijk nog spreken van een geloof. Het is een door ouders opgedrongen levensvisie. Mensen moeten zich een bewust gaan worden van hun eigen gedachten en mening. Er zijn er maar weinig die echt durven na te denken over wat ze geloven en daar kritisch naar durven kijken.
Ouders die hun kinderen opvoeden brengen daarbij ALTIJD hun levensvisie over. Daar is niet aan te ontkomen. Wat is er dan gevaarlijk aan, als de visie van die ouders is dat er een God bestaat die LIEFDE is … Vooral als ze zelf duidelijk laten blijken dat ze die visie niet klakkeloos aannemen, maar er steeds goed over nadenken … zoals J.G.?
quote:
Waarom mocht ik mijn broertje eigenlijk niet in elkaar slaan? Ik had daar zelf hele andere ideeen over.
Omdat dat mishandeling is en respectloosheid ten opzichte van je medemens. Dat zijn je normen en waarden die je meekrijgt vanuit je opvoeding (ouders, school, leefomgeving).
Oh, je hebt het zelf ook al ingezien, dus.
Waarom geloof ik niet? Omdat ik zo ben opgevoed. Alleen heb ik de kans gehad om tot geloof te komen, heb jij ook de kans gehad om tot niet-geloof te komen?
Waarom zijn er tegenwoordig zo veel minder gelovige mensen dan vroeger (althans in Nederland)? Dan moeten ze toch de kans gehad hebben om zich van het geloof waarmee ze werden opgevoed af te keren?
Fused: Andersom sluit geloof wel bepaalde takken van wetenschap uit. Evolutietheorie, hele takken van de psychologie en biologie.
Even terzijde: "Evolutietheorie" is een theorie, niet een wetenschap.
Waarom zou een gelovige zich niet bezig kunnen / mogen houden met een bepaalde tak van wetenschap? God is toch de Schepper van ALLES, dus is ALLES de moeite van het onderzoeken waard!?
omdat hem niet de vrijheid wordt toegestaan bepaalde wetenschappelijke conclusies te trekken.
Van wie krijgt hij die vrijheid dan niet? Van God denk je? Waarom zou God de mensen dan geschapen hebben met een brein, dat ze vrij kunnen gebruiken voor wetenschappelijke onderzoeken?

Je laat een psychopaat of een mongooltje geen kinderen opvoeden.
Oh nee? Ieder die een kind kan krijgen mag dat in Nederland ook opvoeden. Pas als dat blijkt mis te gaan, dan wordt een kind uit huis geplaatst.
quote:
Alleen ouders hebben dat recht anderen ideeen op te dringen.
Dit komt rechtstreeks uit de Bijbel
Nou, ik kan die tekst niet vinden in de bijbel. En ik onderzoek de bijbel toch dagelijks.
Even over mezelf:
Ik ben zonder geloof opgevoed. Mijn ouders waren in naam lid van een kerk, maar gingen er NOOIT heen (ook niet met de speciale feestdagen). De bijbel stond in de kast stoffig te worden. Ze brachten me interesse voor van alles, zoals geologie, archeologie, natuurstudie, culturen, enz. bij, maar NIET een geloof in (een) God. Ze lieten me uit principe naar de openbare school gaan.
Wat ik achteraf gezien een belangrijk item in mijn opvoeding vond, was het RESPECT waarmee mijn ouders alle soorten mensen behandelden.
Pas toen ik zelfstandig begon te worden (rond m'n 19e) begon ik me af te vragen of er misschien zoiets zou bestaan dat men meestal "God" noemt, een hogere macht, die de oorzaak of reden voor "alles" zou kunnen zijn. En weer jaren later begon ik na te gaan of de bijbel en Jezus daar misschien iets mee te maken zouden kunnen hebben. Ik heb op mijn "zoektocht" ook andere religies in aanmerking genomen, zoals boeddhisme, islam, judaïsme en animisme (= het geloof dat alles, elk dier, elk ding "bezield" kan zijn).
Ik ben door niemand geïndoctrineerd om Jehovah's Getuige te worden. Ik heb daar zelf voor gekozen, uit overtuiging. Mijn familieleden respecteren dat, maar hebben er verder geen belangstelling voor.