Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Blue Led VU-Meter

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 1.027 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

wat vraagjes :)

op die tekening staat er 2,2µF en op het schema van exter staat er 4,7µF wat doet dat juist die elco ??

en waar dat pijltje staat gaat signaal in en naar die trimpot maar erboven gaat die dan terug naar de - ?

en met die ab en c dat snap ik niet helemaal en van 2 tot 9 is bijna alles anders dan op die tekening klopt dat dan nog allemaal want is verwarrend :p

ben zelf een wat vereenvoudige tekening aan het maken dat ik er nog wijs uit raak :p

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bk290440/vumeter.gif

/me is elektro noob :D

Verwijderd

De grootte van de elco is afhankelijk van de lengte van de voedingsdraden, de elco doetdienst om rotzooi op de lijn te elimineren en hoe langer de voedingslijn , hoe meer storing hij onderweg oppikt.
In de datasheet van de LM3915 staat 2,2uF tantaalelco of 10uF folie.

Het signaal-in komt over het trimpotje te staan en en wordt via de loper afgetakt naar pen 5.
Bij een gewoon lijnsignaal is dat niet nodig, maar ik heb dat gedaan om hogere ingangsspanning mogelijk te maken, bv als de schakeling wordt aangesloten op speaker-out.

Met de verbinding BC wordt pen 9 aan voedingsspanning gelegd en werkt het IC in bar-mode.
Zonder die verbinding staat ie in dot-mode, pen 9 hoeft daarvoort niet aan massa (AB) te liggen.

Dat van pen 2 tot pen 9 alles anders zou zijn mag je me uitleggen.

Verwijderd

nee, ik bedoel dat op deze tekening

http://www.pook.nl/vu-meter/vu-meter-schema.GIF

van 2 tot 9 behalve 5 dan anders is dan jouw schema :)
maar ik snap ook niets van die tekening dus laat maar zo :p

in jouw schema staat die weerstand tussen 2 en 6 die dan naar 7 loopt
en op die tekening tussen 7 en 8
of heb ik dat mis

dus dat trimpotje kan je gebruiken voor te "tweaken" kan je hoger zetten als je bv constant +3db krijgt?
en die ene pen daarvan loopt rechtstreeks dan naar de massa?

en heeft die elco 3 pinnen ??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 augustus 2002 @ 21:45:
gaaf gedaan maar hoe heet dat nummer dat je bij die eerste WMV afspeelt :) ?
Het nummer van de eerste film heet: G-Licious van G-Spott 8)
Het nummer van de tweede film heet: Jumpin' Around van DJ Boozywoozy 8)
En het nummer van de derde film heet: Dansplaat van Brainpower 8)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

• esvier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-11 14:00
kan iemand heeeel eenvoudig vertellen(/of door middel van een tekeningetje)

hoe je de pinnen 2 t/m 9 nou echt moet maken.

www.debrasserie.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 augustus 2002 @ 20:58:

nee, ik bedoel dat op deze tekening

http://www.pook.nl/vu-meter/vu-meter-schema.GIF

van 2 tot 9 behalve 5 dan anders is dan jouw schema :)
maar ik snap ook niets van die tekening dus laat maar zo :p

in jouw schema staat die weerstand tussen 2 en 6 die dan naar 7 loopt
en op die tekening tussen 7 en 8

of heb ik dat mis

dus dat trimpotje kan je gebruiken voor te "tweaken" kan je hoger zetten als je bv constant +3db krijgt?
en die ene pen daarvan loopt rechtstreeks dan naar de massa? Yep

en heeft die elco 3 pinnen ??
Als je goed op mijn layout kijkt, dan zie je dat pen 2 verbonden is met pen 8.

Die elco heeft niet 3 aansluitingen maar niet alle elco's hebben dezelfde afstand tussen hun aansluitdraden, en zo kun je het gaatje kiezen dat past.

Voor de duidelijkheid maar even dit schemaatje, IC werkt hier dus in dot-mode. (pen 9 aan massa)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/audioVU.png

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-11 09:35

Nohead

PSN ID: Nohead

pfff ik heb em net gemaakt volgens de 1e schema... alleen hij doet helemaal niets...
spanning +12V van pc massa ook van de pc....
ingang signaal van de geluids kaart allemaal ok...
het zou toch moeten uitmaken wat voor LEDS er opzitten???
blauwe leds hebben hogere spanning nodig dan standaard rood...
ik weet niet waarvan het schema standaard uitgaat.. welke spanning stuurt ie uit???
ik heb er blauwe ledjes opzitten, iemand advies?

Verwijderd

Het IC stuurt helemaal geen spanning uit, de LEDs worden door het IC stroomgestuurd.
Hij zou het met blauwe LEDs gewoon moeten doen, daar gaat dit topic nl over, zie titel.
Zitten je LEDjes goed? kathode aan IC.

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Mijne heeft 4 blauwe en 6 rooie LEDs en doet het gewoon goed, en ik heb die 1K weerstand vervangen door 330ohm; nu branden de LEDs lekker fel.
Daar er weinig fout kan bij het solderen denk ik ook dat je LEDjes verkeerd om zitten, draai ze maar eens om.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

• Fire_Bird
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 08:01
hmmzz, misschien een inkoop actie met Printjes? dan wel 2 x 10 leds als dat mogelijk is??
ik wil eventueel wel de inkoopactie regelen, maar kan echter zelf niet etsen :?
info? contact me
jeroenjager@home.nl (ook msn)

• Nohead
  • Laatst online: 09-11 09:35

Nohead

PSN ID: Nohead

oh nee ik weet het al, ik had de draadjes onder de ic gesoldeerd.. en 1 draadje kwam er aan de andere kant doorheen... en raakte de pin ernaast aan....
dus je raad het al kortsluiting.. met gevolg opgeblazen IC.... kwam er te laat achter en te vaak geprobeerd....
dus word een NEW IC... :( weer 4.5 euro weg

• Tsunami
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
zijn er nog specificaties voor die LED's, of kan ik gewoon de LED's van de inkoopactie nemen?

Specificaties:

Doorsnede: 5 mm.
Kleur: blauw
Lichtintensiteit: 2200mcd
Spanning: 3,4 - 4 Volt
Stralingshoek: 32°
Golflengte: 470 nm

P.S. zijn blauwe LED's ook verkrijgbaar in 8 mm of hoger, ik kan namelijk nergens blauwe LED's vinden die groter zijn dan 5 mm

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

blauwe led`s zijn nog aant inburgeren, net zoals witte en rgb led`s, die verkopen nog niet zo heel goed (alhoewel, blauwe, bij twiekers ;)), dus ist nog niet rendabel om ze in allemaal verschillende smaken te maken, maar ze bestaan vastwel, maar moeten nog op de markt komen... ik denk niet dat je ze zomaar kan krijgen ergens...

Electronics development

• Tsunami
  • Niet online
hmmm, jammer

Verwijderd

'k heb het schema bijgewerkt na in de datasheet te hebben gekeken, als de spanning die aan de LEDs wordt toegevoerd hoger is dan 7V, moet er een weerstandje voorgeschakeld worden.
Dit is om de dissipatie in het IC te begrenzen.
De waarde van de weerstand hangt af van de spanning die voor de LEDs staat en de helderheid van de LEDs, die wordt bepaald door R1. Hoe lager die waarde, hoe feller de LEDs gaan branden.
'k heb hier op het moment geen LM3915, dus kan het niet even uitproberen.
C1 heeft nu een waarde van 10uF ipv 2.2, het mag dus nu een gewone elco zijn ipv een tantaaltje.
Ok staat ie nu in barmode (LEDbalkje) getekend, want er zullen maar weing mensen zijn die de schakeling in dot-mode (1 Ledje aan) zullen gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/audioVU2.png

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Ik gebruik voor R1 nu 330ohm, en de (blauwe) LEDjes branden lekker FEL.
Ik zal morgen wel even experimenteren met 1K, 10 K en 100K en zal wel ff de resultaten posten.

Verwijderd

Euh...... Ik heb nog nooit een soldeerbout vast gehouden, en mijn handen trillen :P is er een kans dat iemand deze metertjes wil maken op bestelling?? en wat moet dat gaan kosten enzo.,.. :P Klinkt allemaal vrij lame dit, maar ik ben ook vrij lame met electro techniek.... 8)7

Verwijderd

Het duurste van de schakeling is het IC, dit kost ca 4.5 euro, voor de rest heb enkel een IC-voetje, weerstandje, een condensatortje en een trimpotje nodig, en een printplaatje natuurlijk.
De kosten voor een mono-uitvoering zullen op ca 8 euro komen.
Met montage en verzendkosten zit je dan op 10.
Maar de signaal en de voedingsdraadjes zul je er toch zelf op moeten solderen.

• Tsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 augustus 2002 @ 09:55:
Het duurste van de schakeling is het IC, dit kost ca 4.5 euro, voor de rest heb enkel een IC-voetje, weerstandje, een condensatortje en een trimpotje nodig, en een printplaatje natuurlijk.
De kosten voor een mono-uitvoering zullen op ca 8 euro komen.
Met montage en verzendkosten zit je dan op 10.
Maar de signaal en de voedingsdraadjes zul je er toch zelf op moeten solderen.
eh, je vergeet de ledjes. Blauwe led's zijn duur, het goedkoopste is volgens mij 1,34 euro, oftewel: 16 (als je 8 per kanaal neemt) * 1,34 = 21,44 euro.

Verwijderd

vinhet echt vet maar hoe heb je dat presies aan gesloten... gewoon met een 3,5 mm jackplug in je sound kaart ? of... weet ik veel ik wil het ook hehe :) echt vet vet vet:)

ben een DIE HARD elektro n00b

Verwijderd

eh, je vergeet de ledjes. Blauwe led's zijn duur, het goedkoopste is volgens mij 1,34 euro, oftewel: 16 (als je 8 per kanaal neemt) * 1,34 = 21,44 euro.

Ja, nu je 't zegt, vergeet ik maar voor het gemak, kan het dingetje vrij kostbaar maken

vinhet echt vet maar hoe heb je dat presies aan gesloten... gewoon met een 3,5 mm jackplug in je sound kaart ?

't is inderdaad de bedoeling dat er een lijnsignaal op komt, maar omdat er een trimpot aan de ingang zit, kan het signaal van de luidsprekers, om het zo maar even te zeggen, er ook op.

Verwijderd

snap er nog steeds ni8ks van hehe w8 wel tot mun buurman weer thuis komt die is die hard elektro man :) hehe want dit wil ik ook :)

Verwijderd

loopt ie nou op 12 of op 5v?

Verwijderd

Bart Banaan heeft em op 12V draaien zonder weerstandje voor de LEDs.

Verwijderd

oke, heb em nu op 12 V lopen
Aangesloten op line-out van sound-card
maar slechts 1 van de 2 mono vu meters doet het. De pin-layout van zo'n audio out is toch rechts/ground/ground/links?
Als ik het stekkertje omdraai doet de andere het wel en de ene weer niet
Bovendien verlies ik de lage tonen in m'n line-out naar m'n versterker.
RARARA

• subsonik
  • Laatst online: 18:16
Ik heb een HDD VU kit van Melvine in m'n case zitten. Misschien dat je er ook maar es naar moet kijken :)

fotootje:
Afbeeldingslocatie: http://www.melvine.be/casemodding/media/mc004be_ingebouwd_klein.jpg

De LEDjes gaan aan van het midden naar de buitenkant toe, best wel koel effect ;)

meer info:
www.melvine.be

edit: Shit, ik had ff niet gezien dat het wel degelijk om een stereo VU meter gaat... meestal zijn het idd HDD VU meters die je tegenkomt :)

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

FF voor de duidelijkheid, die trimpotmeter kan je er ook wel uithalen, want die staat toch continue op minimale weerstand.
Ik heb ff zitten testen, en pas bij een oversturing van 30dB (!) slaan alle 10 de LEDs uit. Normaal (dus tot een uitsturing van 0dB) branden er maximaal 7LEDs.

Vaak is audio output : L / GRND/ R / . (niks)

Verwijderd

subsonik schreef op 16 augustus 2002 @ 18:45:
Ik heb een HDD VU kit van Melvine in m'n case zitten. Misschien dat je er ook maar es naar moet kijken :)

fotootje:
[afbeelding]

De LEDjes gaan aan van het midden naar de buitenkant toe, best wel koel effect ;)

meer info:
www.melvine.be
Die heb ik onlangs ook gekocht, echt leuk dingetje en werkt perfect!

Verwijderd

Als die dingen gemaakt worden op bestelling heb ik wel interesse

Verwijderd

Bart_Banaan schreef op 16 augustus 2002 @ 18:47:
FF voor de duidelijkheid, die trimpotmeter kan je er ook wel uithalen, want die staat toch continue op minimale weerstand.
Ik heb ff zitten testen, en pas bij een oversturing van 30dB (!) slaan alle 10 de LEDs uit. Normaal (dus tot een uitsturing van 0dB) branden er maximaal 7LEDs.

Vaak is audio output : L / GRND/ R / . (niks)
Die trimpot kan er inderdaad wel uit bij gebruik op lijnniveau, bij sterkere signalen is het wel handig.
En het staat wel interessant, er zit al zo weinig op die print....

Verwijderd

:P

Verwijderd

oke goed arelax aant doen. Heb het net nog even bestudeerd. Ik wil em dus aansluiten op de line-out van m'n Xcard. Kijk ik bij de connector op de print, zie ik duidelijk RGGL staan. Zoals ik dus al dacht...
En zou dat missen van de bassen misschien kunnen komen doordat dat dingetje zoveel stroom neemt dat ie daar geen vermogen meer voor heeft ofzo?
iig goed arelax aant doen. Morgen nog even bij licht kijken en anders gaat ie in de verkoop...

Verwijderd

wat kan ik nu nog proberen?

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Het lijkt alsof de weerstand van het printje parallel over je uitgang staat, waardoor de werking van je out-kanaal erg slecht wordt.
Je kan natuurlijk ff proberen of het printje werkt als je hem op de line out van een gewone CD-speler (of cassettedeck of stereosetje of walkman) zet, als dat zo is, zal de parallele weerstand van het printje te veel zijn voor je geluidskaart.
Zet hem anders direct op de audio-out uitgang van je (interne-) CD-R, die geeft zijn signaal toch digitaal door via je IDE kabel.

Verwijderd

Als je een trimpot van 50k hebt gebruikt dan kan die parallelle weerstand nooit te laag zijn.

Ennu, Hermanator, check je mail effe...

Verwijderd

Mijn uitgangssignaal uit mijn (onboard) geluidskaart is heel zwak. Zal dan niet de helft van de ledjes maar gaan branden? en kan ik die vu meter én de versterker aan één line out maken? want ik heb namelijk maar 1 line out.

Verwijderd

Als je signaal erg zwak is, gaan er maar weinig LEDjes branden ja.
Er branden nu al slechts 7 op lijnniveau, wat overigens heel normaal is.

Als een of meer van de laatste 3 LEDjes oplichten, duidt dat op oversturing, dus in normale gevallen lichten ze niet op.

Vumeter en versterker aan één line-out is niet bezwaarlijk gezien de hoogohmige ingang van de VU-meter.

Btw ben al bezig geweest met het ontwerpen van een printlayout van de audioVUmeter met een versterkertrapje, dus dan is ie met het trimpotje af te regelen op uitsturing van alle 10 LEDs, iets wat de meeste mensen toch willen zien.

Btw, VU staat voor Volume Unit, en een VUmeter is bedoeld om het signaalniveau weer te geven zonder op pieken te reageren, een regel waar geen enkele VUmeter zich aan houdt...

Verwijderd

ik w8 nog op mijn printje. Hint Hint G_Shock :)

alles ligt klaar :)

http://members1.chello.nl/j.pluigers/vu2.jpg

ff zo anders is het layout vernacheling

Verwijderd

Prachtige foto, mag ik die gebruiken voor op mijn site?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~will1362/lm3914.jpg

Kijk hier eens, ik lees net ([rml][ El] Online leds en elco's bestellen[/rml]) dat de verzendkosten ook maar 4 dollar zijn! En de levering is snel.

Verwijderd

Goh, en nog veel meer, dat biedt perspectief.. :P

Verwijderd

Inkoopactie :?

Verwijderd

ook aan te sluiten in de auto??

Verwijderd

uiteraard..

• Hahn
  • Laatst online: 05:55
Blauwe ledjes roelen :Y)
Binnenkort krijg ik er ook een stuk of 10 :)

The devil is in the details.

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:45
Hé... ik heb dus gewoon een soundkaart met een normale uitgang.. Zo'n groene..

Hoe kan ik daar de stereo VU meter aan hangeN???

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Verwijderd

Splitter?

• Burning_Tyre
hoe zien die eruit??

Moet ik dan een splitter erop doen, en dan de kabel weer naar binnen doen..?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 september 2002 @ 23:47:
Btw ben al bezig geweest met het ontwerpen van een printlayout van de audioVUmeter met een versterkertrapje, dus dan is ie met het trimpotje af te regelen op uitsturing van alle 10 LEDs, iets wat de meeste mensen toch willen zien.
Mooi! als je daar mee klaar bent, mail mij plz :-)

Verwijderd

Hoe kan ik die aansluiten? gewoon op de speaker uitgang van de AUTOradio?

• Burning_Tyre
jah...dat gaat me pa ook doen..

Verwijderd

Burning_Tyre schreef op 13 september 2002 @ 23:02:
jah...dat gaat me pa ook doen..
wat gaat je pa ookdoen?

• Burning_Tyre
Vu meter in de auto maken.... 2x 10 leds... (blauw)

Verwijderd

me too:P

• Taliesin
  • Laatst online: 07-10-2022
Moet ook maar eens met de mijne aan de gang:P
Heb 'm al gesoldeert alleen en paar leds branden constant en de rest brand niet.
Had denk ik niet voor 1mm luidsprekerkabels moeten kiezen :P

• rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 15:10

rik

Ik heb nu dit in mijn lijstje staan, klopt het dat ik de juiste spulletjes heb besteld? Hoe zit dat met die weerstand? Wat voor een moet ik nemen voor die van de OP?

LM3915N LM3915N - 3dB Steps Bar-Graph Disp. Dr. $ 1.75 $ 1.75
C0022U16T 2.2uF 16V Tantalum Capacitors $ 0.20 $ 0.20
LED5B Blue 5mm Round LED $ 0.35 $ 0.35

Verwijderd

Maar als ik die extra aansluiting nie op de soundblaster heb zitten. Ik heb namelijk een pci64 van creative maar kan ik dan op de kabel die naar de boxen loopt een aftakking maken of hoe gaat dha :? ik ben nog een n00b dus ...

Verwijderd

Je hoeft geen extra uitgang, het lijnsignaal van je soundkaart naar je boxjes of whatever kun je splitsen.

• Burning_Tyre
er moeten dus 4 draadjes op mijn VU meter. Komen die allemaal uit 1 uitgang?

Links + en -
Rechts + en - toch???

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

hoe duur ben je nou uiteindelijk uit??

ik vind het er op de video iig mastahblastah uitzien... maar 20 keer 2 euro per blauw ledje is ook een mastahblastah inslag in mn knip

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
Verwijderd schreef op 14 september 2002 @ 15:44:
Je hoeft geen extra uitgang, het lijnsignaal van je soundkaart naar je boxjes of whatever kun je splitsen.
Maar daar zit dan toch wel een verlies op voor het signaal naar je boxen ? Ennuh dat printje van jou exter loop die op 5 of 12 volt ? ik heb hem geprobeerd op 5 volt, en hij deede het heel zwak. of zit het probleem in mn soundkaart, of de verlngde draden ? Misschien de waarde van de condensator verhogen?

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 17:39

Harrie

NederVlaming

echt mooi gedaan! Puik werk. :)

Verwijderd

Oke nog een vraagje, waar moet ik die ingang op aan sluiten, ik bedoel dan de 3.5 jackplug die naar de soundkaart gaat. Ik heb een splitser gekocht. Moet ik dan dat kabeltje naar de onderste langen leiden of naar een van de kortere pootjes aan de plug. Of nog beter. welke van de voorste drie stukken moet ik hebben voor de shit te laten werken want nu brand alleen ng maar de onderste fel en de tweede vrij weinig. HELP

Verwijderd

fleppuhstein schreef op 14 september 2002 @ 16:29:
[...]

Maar daar zit dan toch wel een verlies op voor het signaal naar je boxen ? Ennuh dat printje van jou exter loop die op 5 of 12 volt ? ik heb hem geprobeerd op 5 volt, en hij deede het heel zwak. of zit het probleem in mn soundkaart, of de verlngde draden ? Misschien de waarde van de condensator verhogen?
Je kunt hem op 5V laten draaien, maar om de lEDjes feller te laten oplichten moet je het weerstandje R1 verkleinen naar 390 Ohm oid.

Volgens de datasheet van de fabrikant moet je Rx gebruiken om de dissipatie van het IC binnen de perken te houden als je een voedingsspanning van hoger dan 7V toepast, maar in de praktijk valt dat nogal mee.
Ik ben vanmiddag bezig geweest met de audioVUmeter en zolang draait ie al op 12V en een 390 Ohm weerstandje voor R1 en met blauwe LEDs.
'k heb er een transistorversterkertrapje voor gezet zodat je nu met gemak alle 10 LEDs kunt uitsturen.
Het IC wordt lang niet zo heet als ik had gedacht en de weerstanden Rx kunnen wat mij betereft achterwege blijven.

Het ingangssignaal heb ik afgenomen van de lijnuitgang van een portable CD speler, koptelefoontje op en met of zonder VUmeter was geen verschil in volume te horen.

Als het goed is heeft je splitter 1 male jackpug en twee female.
Die male prik je in je soundkaart en dan houd je 1 female over voor je boxjes en 1 voor je VUmeter.
Dan heb je 2 geisoleerde signaaldraadjes en 1 massa om de VUmeter op aan te sluiten.

• brouwerpower
  • Laatst online: 20:55
Ziet er stoer uit!

• Burning_Tyre
Exter, tot die splitter kan ik je volgen.

Op mijn VU meter zitten dus 4 pennetjes waar draadjes van het signaal aan moeten.

Jij zegt 2 geisoleerde draden en 1 massa, wat dat is weet ik niet.. maar dat zijn geen 4 draadjes voor op me VU meter... En met zo'n female gat, hoe moet ik daar draadjes aan maken?

Verwijderd

Op je VUmeter zitten 4 pennetjes, 2 voor het signaal en 2 massa (minpool van de voeding).
Als je VUmeter en de signaalbron beide op dezelfde voeding zitten, hoef je die 2 massapennen niet eens te gebruiken, blijven er dus maar 2 signaalaansluitingen over.
In een female aansluitdeel past een male jackplug, je weet wel, mannetje en vrouwtje, toch... :)

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06 10:26

Movinghead

ing.

moeten er eigenlijk voorschakelweerstanden voor de LED of moet er op de ingang van spanning een voorschakelweerstand om die op 12v te laten werken?

• Burning_Tyre
Werkt mijne nou op 5 of 12 volt, exter?

Verwijderd

Die van jou kan op 5V, werkt ook op 12V, alleen wordt het IC dan wat warmer, maar hij zal er niet aan overlijden, 'k heb dat allemaal uitgebreid getest.
In de datasheet staat dat er een weerstand voor de LEDs moet komen bij voedingsspanning vanaf 7V, maar in de praktijk is dat niet eens nodig.
Een mooie combinatie is een Ub van 12V en een voorschakelweerstand van 15 Ohm.
R1 is dan 390 Ohm.
De stroom door de LEDjes is dan 12 mA en over het weerstandje valt dan 2V als alle LEDs worden uitgestuurd. In de praktijk gebeurt dat niet en zullen er maximaal 8 LEDs oplichten bij een signaal op lijnniveau, per slot van rekening is het een VUmeter, en als de laatste 2 LEDjes aangaan geeft dit oversturing aan.
Het vermogen dat in het weerstandje gedissipeerd wordt is dan 216 mW, dus een 0.25W typje can do the job.
'k heb nu btw ook uitvoeringen met transistorvoorversterkertrapje, kun je alle 10 LEDs uitsturen.

Verwijderd

Dit is em dan, nu kunnen met gemak alle 10 LEDs worden uitgestuurd.
Versterkertrapje kan gewoon voor de LM 3915 .

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/ampschema.png

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:33
Sorry voor deze hele harde trap, maar heb je toevallig een filmpie of foto's van je printje?

• fleppuhstein
ajampaniki schreef op 26 september 2002 @ 16:35:
Sorry voor deze hele harde trap, maar heb je toevallig een filmpie of foto's van je printje?
op www.ccmod.com is van de week een tutorial geschreven.

Verwijderd

Helaas .. :'(

op www.ccmod.com is van de week een tutorial geschreven

Niet van de audioVUmeter met versterkertrap.. :'(

• fleppuhstein
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 18:14:

Helaas .. :'(

op www.ccmod.com is van de week een tutorial geschreven

Niet van de audioVUmeter met versterkertrap.. :'(
Nee dat niet, maar exter dat probleem met dat verlies van geluid ? enige idee war dat aan kan liggen ? komt het doordat ik onboard sound heb ? ken ik niet die aansluiting op mn mobo gebruiken van de aux ?

Verwijderd

Heb je geluidsverlies?
Hoe bedoel je, is het geluid gewoon zachter, of vervormt het ook?

• fleppuhstein
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 19:21:
Heb je geluidsverlies?
Hoe bedoel je, is het geluid gewoon zachter, of vervormt het ook?
Het is gewoon hartstikke zacht, niet normaal, ik hoor niks meer, en er gaat ook geen ledje knipperen op de minste weerstand nog wel. En los doettie het perfect.

Verwijderd

Meet es even op de ingangen van het ding, op weerstand.
Heb je wel de goeie trimpots, 50k???

• fleppuhstein
Verwijderd schreef op 26 september 2002 @ 19:28:
Meet es even op de ingangen van het ding.
Dat wil ik wel maaaaar..... De batterijen van mn multimeter zijn op, ff wachten tot zaterdag dan heb ik ff tijd om nieuwe batterijen te halen. Trouwens mn nieuwe boxen komen dan ook binnen dus weet ik gelijk of mn boxen te veel signaal trekken. :? :?

Verwijderd

Hey, ik ook Vu meter gemaakt, geen Blue led's maar is wel geinig effect, 'k heb ze in m'n boxen ingebouwd.

Pix + movie (mpeg) @ www.mpdavie.tk ( > VU-meter)

Verwijderd

'k heb die hele audioVUmeterboel van m'n site gehaald, die kale versie met LM3915 geeft ook maar een pover resultaat, het IC reageert alleen op de positieve helften van het ausiosignaal en daardoor flikkeren de LEDjes constant.
Ook lichten er maar 7 tot 8 LEDs op, wat op zich normaal is, het is per slot van rekening een VUmeter, maar bijna iedereen wil 10 LEDs zien branden.
Had ook een versie met transistorversterkertrap, doen ze het alle 10 wel, maar zonder gelijrichting blijft het irritante flikkeren.
Daarom vandaag een versie gemaakt met versterking en gelijkrichting, lijkt er al meer op.
Zet het binnenkort wel op m'n site, vandaag bezig geweest met testen, het maken van de print en verder getest.
Een weerstand voor de LEDs is nu echt nodig omdat de LEDjes nu vol aangaan.

• Burning_Tyre
damn.. heb ik de oude print nog.. kan ik hem (gratis) inruilen?

Verwijderd

Ben bang van niet, er zal geen vraag meer naar zijn...

• Bart_Banaan

Bart_Banaan

Woei Exter, weer een updated versie, twintig LEDjes brandend.....
:) :)

Verwijderd

20? zie je ze nou al dubbel? :)
Maar 't is inderdaad een stereoversie, 'k heb hem alleen mono opgebouwd, testversie met printpennen om snel componenten te kunnen verwisselen.

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hmmmz, dan maar een nieuwe bestellen :D :D

Verwijderd

Tranzity schreef op 03 oktober 2002 @ 21:26:
hmmmz, dan maar een nieuwe bestellen :D :D
Hoe vind jij dat die oude simpele versie het doet dan?

Verwijderd

waar moet de gnd van je signaal naartoe?

Verwijderd

Weet iemand hoe dat muziekie heet bij filmpje 1? Trouwens cool gemaakt :)

• Burning_Tyre
Exter zou je eens een filmpje van de nieuwe willen maken?

Verwijderd

waar moet de gnd van je signaal naartoe?

Naar de GND (massa) van het apparaat waar het metertje op aangesloten zit.

Krijgt ie ook voeding van dat apparaat, dan zit ie al aan massa en hoef je de signaalmassa niet nog eens aan te sluiten.

Filmpje, dat zou leuk zijn, maar exter is een arme jongen die geen camera heeft. :'(

• Tsunami
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 22:26:
Weet iemand hoe dat muziekie heet bij filmpje 1?
lees het topic door!

• Donderwolk
  • Laatst online: 26-01-2024
Eneh die IC's kosten nog geen euro per stuk....De blauwe led's zijn 't duurste :'(
Al eens gedacht aan één van de inkoopacties hier op tweakers.net?
Deze bijvoorbeeld?

[rml]"[ IA] LEDS 3 & 5 mm helder transparant"[/rml]

Pwnd

Verwijderd

Ik heb vluchtig deze hele topic doorgeworsteld en ik kan nergens vinden wat precies de naam/type en andere informatie van deze ledjes zijn. Volgens mij SMDtjes maar als ik bij conrad enzo ga zoeken vind ik niets wat hierop lijkt.

Wie kan mij deze informatie geven?

Verwijderd

vraagje:
maybe staat t al ergens in dit topic maar heb niet zoveel zin en tijd om te zoeken... ik zou graag precies willen weten welke onderdelen ik moet hebben en of ik ze bij de gewone elektroboer kan halen......

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 12:56

Tusk

Sticky Bomb likes you!

echt ZWAAR VET. Petje af.

btw..ik moest van mijn broertje vragen (trance gasje) hoe dat liedje heette uit filmpje 2 :?

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Verwijderd

zz oude liedjes man :P
ik dl liedje nu...
rofl das boozy woozy - jump jump d8 ik

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11 12:56

Tusk

Sticky Bomb likes you!

hmm ok...hij dankt de tweakers hartelijk :)

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

• Tranzity
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 oktober 2002 @ 21:41:
[...]
Hoe vind jij dat die oude simpele versie het doet dan?
Hij doet het wel goed, maar de laatste 4 ledjes worden nooit aangesproken, heb al vanalles geprobeerd, maar om nu allemaal dingen weer op de PCB te veranderen gaat mij een beetje te ver...

• Lethal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-04-2019
Zijn die printplaatjes nog te koop? zoja, bij wie?

Kep zeer intresse in die plaatjes.
Pagina: 1 2 3 Laatste